گوگل تگ منیجر برای سایت فروشگاهی و کسب و کارهای آنلاین

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 15 آذر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

گوگل تگ منیجر برای سایت فروشگاهی و کسب و کارهای آنلاین

 

گوگل تگ منیجر (GTM)، یکی از ابزارهای فوق‌العاده کاربردی و مفید گوگل است. این ابزار امکان مدیریت تگ‌های بازاریابی سایت یا اپلیکیشن را بدون نیاز به تغییر کد فراهم می‌کند. وجود این ابزار برای وب‌سایت شما ضروری است و نبود آن زحمت زیادی به وجود می‌آورد. به جای اینکه تک تک کدها را با برنامه‌نویسی ایجاد کنید، از این ابزار برای مدیریت هزاران تگ استفاده کنید. مثل این است که به جای نوشتن تمام صفحات یک کتاب به صورت دستی، آن‌ها را با دستگاه چاپ تولید کنیم. هم کار سریع‌تر پیش می‌رود و هم به پیشرفت بیزنس کمک بیشتری می‌کند. البته استفاده از این ابزار ارتباطی با مثالی که زدم ندارد، اما به همان صورت می‌تواند کار شما را راه‌ بیندازد. اگر شما دارای یک وب‌سایت فروشگاهی یا کسب‌وکار آنلاین هستید، خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌دهم. با من در عظیم مدیا همراه باشید تا آموزش کامل گوگل تگ منیجر و کاربرد آن در زمینه اصول بهینه‌سازی سایت را بشناسید.

 

کاربرد گوگل تگ منیجر چیست ؟

تگ منیجر ابزاری برای ساخت و مدیریت تگ‌های واسطه است. یعنی به جای اینکه چندین تگ در صفحات مختلف وب قرار دهیم، از یک تگ واسطه برای همه آن‌ها استفاده می‌کنیم. برخی از افراد این ابزار را با گوگل آنالیتیکس اشتباه می‌گیرند و سوالشان این است که باید از کدام ابزار استفاده کنیم؟ واقعیت این است که این دو ابزار کاملا متفاوت هستند و استفاده از هر دو پیشنهاد می‌شود. راستی اگر دوست دارید در مورد ابزار گوگل آنالیتیکس بیشتر بدانید و کاملا با آن آشنا شوید، مقاله آموزش گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید. نحوه کار این ابزار در شکل زیر نمایش داده شده است. کاربرد Google Tag Manager همانند یک واسطه بین دو منبع اطلاعات است. به این صورت که داده‌ها را از یک منبع به دیگری منتقل می‌کند. متخصصان SEO یا بازاریابان دیجیتال می‌توانند از گوگل تگ منیجر برای مدیریت کدها استفاده کنند. حتی دیگر احتیاجی به برنامه‌نویسی‌های پیچیده و طولانی هم ندارند.

 

کاربرد گوگل تگ منیجر

 

البته همه چیز به این سادگی هم نیست. آنجی شاتملر، یکی از افراد موفق در زمینه بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Optimizer) می‌گوید: «این ابزار دچار مشکلاتی مثل کج‌فهمی کاربران و سوءاستفاده بیش از حد شده است. گرچه تگ منیجر با ایده توانمندسازی بازاریابان دیجیتال و بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل به وجود آمد، اما موضوعی مثل عدم درک مفاهیم فنی تگ‌گذاری، به مرور زمان باعث ضرر رساندن به ساختار صفحات سایت و زمان بارگذاری شد. به هر حال یک ابزار هر چقدر هم مفید باشد، باید به درستی استفاده شود.»

 

آیا استفاده از گوگل تگ منیجر آسان است؟

 

راحتی استفاده از گوگل تگ منیجر

 

این ابزار گوگل برای توسعه‌دهندگان وب بسیار مفید است و کمک می‌کند مدیریت همه تگ‌های وب‌سایت را در یکجا انجام دهند. درست است که این سرویس مدیریت تگ‌ها را ساده‌تر کرده است؛ ولی آیا کار با آن هم به این سادگی است؟ تا انتهای مقاله با من همراه باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید. در همین ابتدا باید هشدار بدهیم که استفاده از گوگل تگ منیجر بدون داشتن دانش فنی یا آموزش دوره‌های مختلف (حضوری یا اینترنتی) امکان‌پذیر نیست. کار با این سرویس مانند هر موضوع دیگری نیاز به آموزش و پیش‌زمینه دارد. مثلا حداقل از قبل با گوگل آنالیتیکس آشنا بوده باشند. اما خوشبختانه متخصصان سئو یا بازاریابان در هر سطحی که باشند، می‌توانند کار با آن را یاد بگیرند و به دانستن علومی مثل برنامه‌نویسی هم نیازی ندارند. گوگل تگ منیجر سه قسمت اصلی دارد:

  1. تگ‌ها (Tags): کدهای اسنیپت‌ Javascript یا پیکسل‌های ردیابی
  2. تریگرها (Triggers): این بخش به GTM اطلاع می‌دهد چه وقت یا چگونه یک تگ را غیرفعال کند.
  3. متغیرها (Variables): اطلاعات بیشتری که ممکن است دو بخش‌ قبلی نیاز داشته باشند.

در ادامه این سه قسمت را معرفی می‌کنیم.

تگ‌ها چه هستند؟

تگ‌ها یک قطعه کد یا پیکسل ردیابی هستند که ارتباط بین سایت شما و سایر ابزارهای فراخوانی را راحت‌تر می‌کنند. به طور مثال یک سری تگ برای دریافت اطلاعات سایت از ابزار گوگل ادز لازم است. هر ابزار دیجیتال مارکتینگ دیگری هم تگ‌های مخصوص به خود را دارد. با استفاده از تگ منیجر می‌توانید تعداد زیادی از تگ‌ها را به راحتی ایجاد و مدیریت کنید. این تگ‌ها به تگ منیجر می‌گویند چه کاری انجام دهد. تگ‌های رایج گوگل تگ منیجر در ادامه معرفی شده است:

تریگرها (triggers) چه هستند؟

تریگرها تگ‌های تنظیم شده را راه‌اندازی می‌کنند و به تگ منیجر می‌گویند چه موقع باید کاری را که می خواهید، انجام دهد. مثلا ممکن است تگ موردنظر برای یکی از صفحات خاص وب‌سایت، لینک‌های خرید یا سفارش‌های مشتری باشد. راه‌اندازی این تگ‌ها به عهده تریگرها است.

متغیرها (Variables) چه هستند؟

متغیرها اطلاعات اضافی هستند که GTM برای کار روی تگ و تریگر نیاز دارد. ابتدایی‌ترین متغیر ثابت تگ منیجر، Google Analytics UA number یا شماره شناسه رهگیری گوگل آنالیتیکس است. تگ این ابزار و سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به صورت پیش‌فرض در تگ منیجر قرار دارند و نیازی به ساخت تگ این ابزارهای گوگل ندارید. امیدوارم تا حالا از خواندن این مقاله خسته یا کسل نشده باشید؛ اما اگر این اتفاق افتاده است، به شما تبریک می‌گوییم. چون این موارد را می‌دانید و برای مدیریت تگ‌هایتان به مشکلی برنمی‌خورید. اما اگر کاملاً گیج و سردرگم شده‌اید، باید اطلاعات فنی بیشتری یاد بگیرید.

 

مزایای گوگل تگ منیجر چیست ؟

 

مزایای گوگل تگ منیجر

 

هنگام کار با این ابزار متوجه می‌شوید چه کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد. مثلا داده‌های ارسالی به گوگل آنالیتیکس را شخصی‌سازی می‌کند و تنظیم و پیگیری رویدادهای ساده‌ای مانند تعداد کلیک‌های یک لینک و مقدار فروش محصول را انجام می‌دهد. در ادامه مزایای این ابزار را آورده‌ایم:

 

گوگل تگ منیجر چه اشکالاتی دارد؟

تگ منیجر همانند هر ابزار یا سرویس دیگری اشکالات و ایراداتی هم دارد. البته در طول سال‌های اخیر این ایرادات کمتر شده است؛ ولی به هر حال موضوعاتی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید. این موارد در ادامه گفته شده‌اند.

  1. حتی برای تنظیمات اولیه باید دانش فنی داشته باشید و هر فرد نابلد و آماتوری نمی‌تواند با این ابزار کار کند.
  2. کار با این ابزار یک سرمایه‌گذاری در زمان است. در واقع باید زمان زیادی برای آموزش و آزمایش بگذارید و در کلاس‌های مختلف یا وبینارها شرکت کنید تا کار با آن را به درستی یاد بگیرید.
  3. باید برای عیب‌یابی وقت بگذارید. عیوب مختلفی در زمان کار با تگ‌ها و تنظیم آن‌ها اتفاق می‌افتد. به طور مرتب از ابزار استفاده کنید و اجازه فراموش کردن آموخته‌ها را به خودتان ندهید.

 

دلایل استفاده از گوگل تگ منیجر | چرا این ابزار اینقدر محبوب است؟

تگ منیجر مانند یک جعبه است که می‌توانید سایر ابزارهای موردنیازتان را در آن نگه دارید. مثلا خط کش شما گوگل آنالیتیکس است و میخ می‌تواند گوگل ادوردز باشد. البته نه به این شکل؛ اما به هر حال بدون وجود این ابزار کارتان به سختی پیش می‌رود. تگ منیجر به شما اجازه می‌دهد تگ‌هایتان را آزمایش کنید تا از تریگر بودن آن‌ها در زمان بارگذاری صفحه یا کلیک کردن یک دکمه خاص مطمئن شوید. یکی دیگر از مزایای عالی تگ منیجر، امکان تغییر تگ‌ها بدون تغییر کد منبع وب‌سایت است. زیرا این کار به خاطر آهسته بودن چرخه انتشار و مشغله برنامه‌نویسان غیرممکن است. پس به جای آن فقط تگ‌ها را در رابط کاربری GTM ویرایش می‌کنید و با زدن روی یک دکمه، تغییرات سایتتان را منتشر می‌کنید.

قرارگیری سریع کدهای رهگیری در گوگل تگ منیجر

همانطور که گفته شد، روش کلاسیک مدیریت کدهای ردیابی به این صورت بود که بازاریابان، تحلیلگران، توسعه‌دهندگان و سازندگان با هم در ارتباط بودند تا رفتار کاربر را ردیابی کنند. این کار چند هفته طول می‌کشید و کار سخت و پیچیده‌ای بود. اما حالا با استفاده از یک تگ، کلیه تگ‌ها را مدیریت می‌کنید. این ابزار فرایندی مانند افزودن تگ‌های جدید را سریع‌تر از قبل انجام می‌دهد. بنابراین ابزار گوگل تگ منیجر برای توسعه آنلاین کسب و کار و پیشرفت سریع وب‌سایت شما مناسب است.

مدیریت همه تگ‌ها به صورت یکجا

در گذشته مدیریت تگ به این صورت نبود و کدهای ردیابی در منبع کد وب‌سایت یا اپلیکیشن کدگذاری می‌شدند. بدترین قسمت هم این بود که تکه‌های کوچک کدهای اسنیپت JavaScript در پرونده‌های مختلف پراکنده بودند. یعنی اگر شما نیاز به یک تغییر جزئی نیاز داشتید، یا باید همه آن کدها را پیدا می‌کردید یا آنها را به‌روزرسانی می‌کردید. اما این روند با ابزار عالی تگ منیجر آسان‌تر شده است.

وجود ابزارهای تست در گوگل تگ منیجر

ابزار تگ منیجر عیب‌یابی و اصلاح خطاهای تگ را راحت‌تر کرده است. این سرویس تگ‌های موجود در یک صفحه و عیب آن‌ها را نشان می‌دهد. همچنین اطلاعاتی درباره تریگرها و تگ‌های ردیابی در اختیار شما می‌گذارد. ممکن است بپرسید که این مورد چه اهمیتی دارد؟ عیب‌یابی کمک می‌کند که از کارکرد تگ‌ها مطمئن شویم و در صورت لزوم تغییرشان دهیم. در این صورت می‌توانیم خدمات بهتری در وب‌سایت و برای مشتریان انجام دهیم.

وجود قالب‌های قابل استفاده مجدد

یکی دیگر از مزایای فوق‌العاده این ابزار، امکان صادر کردن تگ‌ها، تریگرها و متغیرها به یک فایل است. اما این مورد چه مفهوم و مزیتی دارد؟ خب شما می‌توانید الگوهای خود را با کدها یا تنظیم‌های ردیابی معمول بسازید. این موضوع برای آژانس‌هایی که مجبور هستند رویدادهای استاندارد گوگل آنالیتیکس را بارها پیاده‌سازی کنند بسیار مفید است.

ابزار گوگل تگ منیجر رایگان است!

چه چیزی بهتر از اینکه این سرویس همانند سایر ابزارهای گوگل به صورت رایگان در دسترس همه کاربران قرار دارد. البته توصیه می‌کنیم برای توسعه کسب و کار از طریق اینترنت و پیشرفت وب‌سایت از نسخه برتر آن استفاده کنید. اما نسخه رایگان برای مشاغل کوچک و متوسط اینترنتی کافی است.

امکان ردیابی ساده رویدادها با تگ منیجر

ردیابی رویداد شامل کدهای JavaScript اختصاصی است که باید برای پیگیری رویدادهایی مانند کلیک‌ها، تکمیل، ارسال فرم و خرید به وب‌سایت اضافه شود. تگ منیجر برای آسان شدن کارها دارای یک ویژگی به نام ردیابی رویداد خودکار است. تریگرهایی که در تگ منیجر فعال می‌کنید، به صورت خودکار شروع به بررسی تعاملات صفحات وب‌سایتتان می‌کنند. به عنوان مثال این ابزار گوگل رویدادهای اساسی مانند تعداد کلیک‌ها، ارسال فرم‌ها یا زمان صرف شده در یک صفحه را ردیابی می‌کند. به دلیل رشد کاربران و علاقه‌ای که نسبت به این ابزار نشان داده شده است، تعداد عملکردهای ردیابی خودکار تگ منیجر روز به روز افزایش می‌یابد. این کار به راحتی انجام می‌شود، اما به یک سری تنظیمات نیاز دارد.

الگوهای تگ‌ها در ابزار تگ منیجر

ابزار GTM دارای تعدادی تگ داخلی برای انجام آنالیزهای جهانی، نرخ تبدیل گوگل ادوردز، بازاریابی مجدد و ... است. این موارد به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کند تا بدون دانش برنامه‌نویسی یا اجرای کدهای پیچیده و با داشتن اطلاعات اندک تگ‌ها را بهینه‌سازی کنند.

وجود نسخه‌ها، فضاهای کاری و محیط‌های مختلف در گوگل تگ منیجر

هر بار تغییری را در یک کانتینر (container) ـ همان جایی که کدهای رهگیری شما ذخیره می شود ـ منتشر می‌کنید، GTM یک نسخه جدید ایجاد می‌کند. هر زمان به بازگرداندن نسخه قبلی نیاز داشتید، می‌توانید خیلی راحت آن را برگردانید. تغییرات تصادفی هم در یک سایت ایجاد می‌شود. اما نگران نباشید. کافی است به صفحه Versions بروید و نسخه قبلی را منتشر کنید. دو ویژگی دیگر یعنی فضای کار (workspaces) و محیط (environments) نیز مفید هستند. اگر شرکت شما یک تیم کاری فعال در زمینه تغییرات روی وب‌سایت دارد، با فروشندگان خارج از کشور کار می‌کنید یا پروژه‌هایی با مدت زمان طولانی در دست دارید، این ویژگی برایتان مفید است.

امنیت در گوگل تگ منیجر

گوگل به صورت خودکار همه اسکریپت‌های ردیابی یا تگ‌های سفارشی HTML در حساب های تگ منیجر را اسکن می‌کند؛ اگر تگ‌ها با یک دامنه بدافزار (malware domain)، آدرس IP یا URL مطابقت داشته باشند، تگ منیجر متوقف می‌شود. علاوه بر این می‌توانید افرادی که به حساب‌های GTM شما دسترسی دارند را کنترل کنید و هر زمان خواستید دسترسی را لغو کنید. می‌توانید چند دستور به لایه داده در وب‌سایتتان بدهید و لیست‌های سفید یا سیاه را تنظیم کنید. این موضوع توسط سرور وب‌سایت کنترل می‌شود؛ یعنی اگر GTM به خطر بیفتد، راه‌اندازی اسکریپت‌های سفارشی به شما و عملکردتان مربوط می‌شود.

دادن مجوز به کاربر گوگل تگ منیجر

تگ منیجر اجازه دسترسی به چند نفر را می‌دهید. این دسترسی‌ها که در سطوح مختلف هستند، شرایط کاری را برای آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ مناسب می‌کنند. این دسترسی‌ها شامل عدم دسترسی (No Access)، خواندن (Read)، ویرایش (Edit)، انتشار (Publish) و تایید (Approve) هستند و به هر کارمند با توجه به سطح او و تشخیص وبمستر داده می‌شوند.

افزایش محبوبیت به همراه تعامل دوستانه و مفید

گوگل به لانچ کردن (معرفی یک محصول جدید) و از بین بردن محصولات مختلف معروف است. مثلا محصولات Google Glasses و RSS Reader که گوگل خیلی زود آن‌ها را کنار گذاشت. اما گوگل تگ منیجر اینطور نبوده است. این ابزار روز به روز محبوب‌تر می‌شود و افراد بیشتری از آن به عنوان ابزار کار خود استفاده می‌کنند. تعداد افرادی که از نسخه رایگان و پولی این سرویس استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است. پس شما هم فرصت را از دست ندهید و برای پیشرفت کسب‌وکار، بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل و افزایش فروش محصولات از آن استفاده کنید.

 

نصب گوگل تگ منیجر

برای نصب و راه‌اندازی گوگل تگ منیجر، ابتدا باید یک حساب کاربری جدید بسازید. مراحل این قسمت در ادامه آورده شده است.

ساخت یک حساب کاربری و container جدید

  1. وارد تگ منیجر شوید و روی بخش Accounts و سپس Create account بزنید.
  2. نام حساب کاربری خود را وارد کنید. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به صورت اختیاری انتخاب کنید که داده‌ها را به صورت ناشناس با گوگل به اشتراک بگذارید.
  3. روی گزینه Continue کلیک کنید.
  4. container name را وارد کنید و نوع محتوا را مشخص کنید. نوع محتوا یکی از موارد Web،AMP ، Android یا iOS است. اگر یک mobile container راه‌اندازی کردید، یکی از موارد Firebase SDK یا legacy SDKs را انتخاب کنید.
  5. روی Create کلیک کنید.
  6. شرایط خدمات را بخوانید و اگر با این شرایط موافق هستید، روی Yes کلیک کنید.

اضافه کردن یک container جدید برای حساب کاربری

  1. در تگ منیجر روی Accounts کلیک کنید.
  2. روی گزینه Create Container کلیک کنید.
  3. یک container name وارد کنید و نوع محتوا را انتخاب کنید. نوع محتوا یکی از موارد Web،AMP ، Android یا iOS است. اگر یک mobile container راه‌اندازی کردید، یکی از موارد Firebase SDK یا legacy SDKs را انتخاب کنید.
  4. روی Create کلیک کنید.
  5. شرایط خدمات را بخوانید و اگر با این شرایط موافق هستید، روی Yes کلیک کنید.

نصب Container در گوگل تگ منیجر

  1. در تگ منیجر روی Workspace کلیک کنید.
  2. در قسمت بالایی پنجره، container ID خود را پیدا کنید. این شماره چنین فرمتی دارد: "GTM-XXXXXX"
  3. روی container ID کلیک کنید تا تگ منیجر راه‌اندازی شود.
  4. کدهای اسنیپت را به عنوان دستور تگ منیجر در باکس نصب تگ منیجر یا نصب mobile SDK در وب‌سایتتان کپی کنید.

افزودن، به روز رسانی و انتشار تگ‌‌ها

هم‌اکنون که container را نصب کرده‌اید، می‌توانید تگ‌های جدید ایجاد کنید.

  1. از منوی navigation روی تگ‌ها کلیک کنید.
  1. حالت پیش‌نمایش فرصت بررسی پیکربندی تگ منیجر را به شما می‌دهد. تگ منیجر سایت یا اپلیکیشن‌تان را بررسی کنید و مطمئن شوید همه چیز طبق انتظارتان پیش می‌رود. در وب‌سایتتان از گزینه اشکال‌زدایی (debug) استفاده کنید تا ببینید کدام تگ‌ها در زمان تعامل با سایت عملکرد خوبی دارند.
  2. برای انتشار تغییراتتان روی گزینه submit در قسمت بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید. جزئیاتی مثل نام نسخه و توضیحات نسخه را اضافه کنید و روی گزینه انتشار کلیک کنید

تنظیم تگ گوگل آنالیتیکس به وسیله گوگل تگ منیجر

در این مرحله یاد می‌گیرید که چگونه تگ‌های ردیابی گوگل آنالیتیکس را برای وب‌سایتتان تنظیم کنید.

  1. به بخش داشبورد گوگل تگ منیجر بروید و روی بخش افزودن تگ جدید کلیک کنید.
  2. به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که می‌توانید تگ وب‌سایت جدید را ایجاد کنید. می‌بینید که امکان شخصی‌سازی دو سطح از تگ را دارید:

برای انتخاب نوع تگ، روی دکمه Tag Configuration کلیک کنید. اگر می‌خواهید تگ آنالیز گوگل را ایجاد کنید، گزینه Universal Analytics را انتخاب کنید.

  1. حالا می‌توانید نوع داده‌ای که می‌خواهید ردیابی کنید را انتخاب کنید. پس از انجام این کار به تنظیمات گوگل آنالیتیکس بروید و از منوی موجود، New Variable را انتخاب کنید.
  2. در مرحله بعد به پنجره جدیدی منتقل می‌شوید که باید شناسه ردیابی آنالیز گوگل را در آن وارد کنید. با انجام این کار داده‌های وب‌سایت به صورت مستقیم به بخش آنالیز گوگل منتقل می‌شود. بعدا این قسمت را ببینید.
  3. پس از این مراحل به بخش Triggering بروید تا داده‌های خود را انتخاب و ارسال کنید. مانند بخش پیکربندی، روی دکمه Triggering کلیک کنید تا به صفحه Select a trigge منتقل شوید. از این قسمت روی همه صفحات کلیک کنید تا داده همه صفحه‌های وب‌سایتتان ارسال شود.

با انجام همه این مراحل، تگ جدید شما تنظیم می‌شود. این تگ را در صفحه نمایان شده می‌بینید. حالا به راحتی دکمه ذخیره را بزنید. حالا یک تگ ردیابی جدید دارید که داده‌های وب‌سایتتان را به آنالیز گوگل ارسال می‌کند.

 

منابع: orbitmedia | analyticsmania | support.google | youtube

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات