کاربرد و تاثیر واقعیت افزوده در تبلیغات و بازاریابی

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 14 تیر، 1400 تاریخ آپدیت: 01 آبان، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

کاربرد و تاثیر واقعیت افزوده در تبلیغات و بازاریابی

 

با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های بازاریابی و تبلیغات هم تغییر می‌کنند؛ و مهم‌تر از همه اینکه سازگاری کسب و کارها با این تغییرات، باعث بقا و چه بسا رشد و پیشرفت آن‌ها می‌شود. در سال‌های اخیر و با ظهور اینترنت، بازاریابی و تبلیغات تغییرات زیادی کرده است. دیجیتالی شدن خیلی از فعالیت‌های روزمره هم به این موضوع دامن زده است؛ تا جایی که امروزه دیگر روش‌های سنتی و قدیمی پاسخگو نیست و همگامی با دنیای دیجیتال و اینترنت پیشرفت بیزنس‌ها را تضمین می‌کند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تکنولوژی‌های دیگری هستند که انقلابی در صنعت تبلیغات ایجاد کرده‌اند و احتمالا در سال‌های آینده به بخش‌ اصلی استراتژی تبلیغات و بازاریابی تبدیل می‌شوند. در این مقاله واقعیت افزوده و تاثیر آن بر صنعت تبلیغات را بررسی می‌کنیم. با من در عظیم مدیا همراه باشید.

 

واقعیت افزوده چیست ؟

 

واقعیت افزوده چیست

 

augmented reality یا واقعیت افزوده سیستمی است که واقعیت و مجازی را با هم ترکیب می‌کند، در زمان واقعی تعاملی است و به صورت سه بعدی عمل می‌کند.

این دنیای شگفت‌انگیز می‌تواند محتوایی نامحدود داشته باشد و به لطف کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل، اپل یا فیس بوک که میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه کسب و کار خود هزینه می‌کنند، به سرعت رشد می‌کند.

تصاویر واقعیت افزوده به سرعت در حال تبدیل به یک صنعت میلیارد دلاری است و بیشتر این رشد پرشکوه به این دلیل است که برای مشاغل کوچک هم قابل دسترسی است. علاوه بر این در آینده تبدیل به یکی از بخش‌های اصلی استراتژی بازاریابی و تبلیغات خواهد شد و درهایی که برای رشد همه بیزنس‌ها، به جز برندهای بزرگ قفل بودند را باز خواهد کرد.

 

تحولات آینده بازاریابی با augmented reality

همانطور که شرکت‌ها و کمپانی‌های جدید تاسیس می‌شوند، استفاده از روش‌های جدید و خلاقانه برای تبلیغات و بازاریابی هم اهمیت پیدا می‌کند. کمپانی‌های قدیمی‌تر برای عقب نماندن از رقبای جدید و شرکت‌های تازه تاسیس برای شهرت سریع‌تر به روش‌های خلاقانه نیاز دارند. واقعیت افزوده یکی از روش‌های نوآورانه برای تبلیغ و بازاریابی است که توجه مردم را خیلی سریع جلب می‌کند. البته تبلیغات نسبت به بازاریابی فرصت بیشتری برای استفاده از این تکنولوژی دارد؛ اما در آینده‌ای نه چندان دور استراتژی‌های جدید هم برای کاربرد واقعیت افزوده در بازاریابی کشف می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

البته در حال حاضر فرصت‌های خیلی خوبی برای بازاریابی ar وجود دارد. نمونه‌های آن در صنعت اتومبیل‌سازی و آژانس‌های مسافرتی است. مثلا از واقعیت افزوده برای شبیه‌سازی تجربه حضور در یک مقصد منحصر به فرد استفاده می‌شود و کمپانی‌های اتومبیل‌سازی هم به زودی می‌توانند تست‌های رانندگی را شبیه‌سازی کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند. اگر این دو نمونه مورد استقبال قرار بگیرند، صنایع دیگر هم از این موقعیت استفاده خواهند کرد. نکته مثبت قضیه این است که بازاریابان همیشه اولین کسانی هستند که امکانات جدید و خلاقانه فناوری را کشف و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

تاثیر واقعیت افزوده در استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات

 

کاربرد واقعیت افزوده در تبلیغات |

 

اگر دوست دارید پنجره‌های جدیدی برای خانه خود امتحان کنید، رنگ‌های مختلف را با هم تنظیم و هماهنگ کنید، در عرض چند دقیقه عکس بگیرید و نظر و بازخورد مشتریان یا حتی خانواده خود را در لحظه دریافت کنید، واقعیت افزوده برای شما مناسب است.

اگر در کار خرید و فروش ماشین هستید، ولی نمایشگاه مناسب در اختیار ندارید، کافی است آن‌ها را در AR بسازید و اجازه دهید مشتریان در هر کجا که باشند، آن را از زاویه موردنظرشان ببینند. این موضوع فقط مختص ماشین نیست و شامل هر نوع لوازم الکترونیکی، ماشین آلات، دستگاه‌ها یا حتی فرآیندهای شیمیایی هم می‌شود.

استراتژی بازاریابی هنوزهم ثابت مانده است؛ ولی واقعیت افزوده به انواع روش‌های مختلف مانند

اضافه شده است.

در مراحل بعدی احتمالا واقعیت افزوده مبتنی بر وب به وجود می‌آید و تبدیل به یک منبع اطلاعاتی می‌شود. مثلا تصور کنید که یک کارت پستال ساده زنده شود، یک بسته تغییر شکل دهد و همه این اتفاقات در فضای واقعی اطراف کاربر اتفاق بیفتد. یا یک کارت ویزیت را تصور کنید که عکس شما در آن تبدیل به یک ویدیو می‌شود و می‌توانید خودتان را در آن معرفی کنید. کفش‌های آنلاین را تصور کنید که امکان امتحان کردن آن‌ها را داشت باشید. همه این تجربیات واقعیت افزوده را به عصر جدیدی می‌رساند. می‌توانید ویدیو مارکتینگ را با واقعیت افزوده ترکیب کنید و بازاریابی فوق‌العاده‌ موثری را تجربه کنید.

Web AR شرایطی به وجود می‌آورد که مصرف‌کنندگان نیازی به اتلاف وقت و انرژی برای دانلود یک برنامه نداشته باشند و تنها با باز کردن مرورگر یا دوربین آن را امتحان می‌کنند. همه این‌ها تجربه‌های بسیار جدیدی از واقعیت افزوده خواهند بود.  

تاثیر واقعیت افزوده در تجزیه و تحلیل بازاریابی

هوش مصنوعی (AI) در این زمینه بی تاثیر نیست! این دو کلمه ساده تأثیر زیادی در موفقیت برنامه‌های بازاریابی دارند و باعث افزایش چشم‌گیر

خواهد شد.

بهتر از همه اینکه مشاغل می‌توانند تلاش‌های مربوط به بازاریابی را از طریق تجزیه و تحلیل واقعیت افزوده در زمان واقعی بررسی و دنبال کنند. مطالعات موردی در حال حاضر نتایج 2 یا 3 برابری را نشان نمی‌دهد؛ اما نتایج، نرخ تعامل چندین برابری نسبت به بازاریابی سنتی را نشان داده است. این نتایج نشان می‌دهد که بازاریابی AR چقدر اهمیت دارد و این صنعت چقدر جای رشد خواهد داشت.

این تجزیه و تحلیل‌های مربوط به فناوری AR، همان چیزی است که باعث رشد جهشی بازاریاب‌های موفق می‌شود و آن‌ها را چند قدم جلوتر از رقبا قرار می‌دهد. همواره ردیابی، تجزیه و تحلیل و واکنش موثر به عملکرد کمپین در "بازاریابی سنتی" مهم بوده و تجزیه و تحلیل واقعیت افزوده هم هیچ تفاوتی ندارد. برندها فقط از AR به عنوان یک ترفند استفاده نمی‌کنند؛ بلکه دائما در تلاش هستند تا نتایج واقعی کسب و کار را ببینند.

 

تأثیر واقعیت افزوده بر مخاطبان بازاریابی

 

انواع واقعیت افزوده

 

چرا بازاریابی AR چندین برابر بهتر از بازاریابی سنتی است؟ همه این نتایج فوق‌العاده‌ای که از تکنولوژی واقعیت افزوده به دست می‌آید، به تجربه کاربری خوبی است که ارائه می‌دهد. در بخش‌های قبلی از یک فناوری به نام Web-based AR یا Web AR اشاره کردیم. در حال حاضر کاربران می‌توانند به راحتی دوربین موبایل خود را به سمت یک کد QR واقعیت افزوده بگیرند و تجربه کاربری به طور خودکار فعال می‌شود. حتی نیازی به دانلود برنامه یا استفاده از عینک و وسیله خاصی هم نیست! فقط یک اشاره و زدن به هدف کافی است!

واقعیت افزوده به مخاطبان هدف شما:

 ارائه می‌دهد.

همه برندها به پتانسیل AR نیاز دارند و به همین دلیل این تکنولوژی خیلی سریع پیشرفت می‌کند. هر چقدر بیشتر از آن استفاده شود، فناوری بهتر و دقیق‌تری تولید می‌شود. به هر حال استفاده از واقعیت افزوده در مشاغل مختلف آنقدر سریع بوده است که طبق بررسی‌ها بازاریابی با AR از سال 2017 تا 2021، 31% افزایش پیدا کرده است. در ادامه معروف‌ترین مثال‌ها و کاربردهای واقعیت افزوده در تبلیغات و بازاریابی را معرفی می‌کنیم.

 

معروف‌ترین مثال‌های کاربرد واقعیت افزوده در تبلیغات

1. بازی پوکمان گو (Pokemon Go)

 

بازی Pokemon Go، یک برنامه واقعیت افزوده

 

اولین و شناخته‌‌شده ترین مثالی که می‌توانیم در این رابطه بزنیم، بازی Pokemon Go است. این بازی ar که در سال 2016 ساخته شد، محبوبیت زیادی پیدا کرد و جوایز زیادی هم دریافت کرد. این بازی حداکثر 65 میلیون کاربر در سرتاسر جهان داشت و به اوج موفقیت رسید. احتمالا شما هم زمانی که نوجوانان و جوانان در کوچه و خیابان مدام به تلفن‌هایشان خیره می‌شدند و درگیر این بازی عجیب و جدید بودند را به یاد دارید. Pokemon Go تنها در سال 2016، 950 میلیون دلار درآمد کسب کرد!

2. برنامه موبایل IKEA AR

 

IKEA AR و تکنولوژی واقعیت افزوده

 

برنامه IKEA AR، یکی دیگر از کاربردهای واقعیت افزوده است که انتخاب و خرید مبلمان منزل را با استفاده از واقعیت افزوده امکان‌پذیر کرده است. شرکت آیکیا به غیر از نوآوری در تولید مبلمان و لوازم منزل، در دنیای دیجیتال هم حرفی برای گفتن دارد. این شرکت، یکی از اولین شرکت‌هایی است که از واقعیت افزوده استفاده کرده است و در این زمینه به خوبی شناخته می‌شود.

این کمپانی آزمایش AR را از سال 2012 شروع کرد. در آن زمان خریداران می‌توانستند با استفاده از این برنامه جای وسایل مختلف را در بخش‌های مختلف خانه امتحان کنند و قبل از خریدن محصول، از انتخاب خود مطمئن‌تر شوند. IKEA با برنامه IKEA Place یک گام جلوتر رفت. با این برنامه واقعیت افزوده می‌توان هر چیزی را از فهرست فروشگاه برگزید و آن را برای بخش‌های مختلف خانه و با اندازه‌ دلخواه و مناسب آن بخش، انتخاب کرد. این ابزار برای افرادی که سختگیر هستند، خانه کوچکی دارند یا برای هماهنگ کردن رنگ‌های مختلف در منزل حساس هستند، خیلی مناسب است.

بازاریابی وسایل منزل و مبلمان با تکنولوژی واقعیت افزوده تغییر و تحولات زیادی را تجربه کرده است.

برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی‌های به کار رفته در ایکیا، مقاله تحول دیجیتال IKEA و آینده پژوهی در صنعت مبلمان؛ راز موفقیت ایکیا را بخوانید.

3. برنامه L’Oréal Makeup

 

برنامه L’Oréal Makeup و تبلیغات ar

 

ایده ساخت این برنامه تقریبا شبیه به برنامه IKEA است. کمپانی معروف L’Oréal که در زمینه تولید محصولات آرایشی و زیبایی فعالیت می‌کند، یک برنامه تلفن همراه طراحی کرده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا انواع لوازم آرایشی و میکاپ‌های مختلف امتحان کنند. این برنامه دقیقا مثل فیلترهای اسنپ چت عمل می‌کند و با شناسایی چهره شما، سایه یا هر محصول آرایشی دیگر را روی چهره شما نشان می‌دهد.

اگر به موضوع دیجیتال مارکتینگ در صنعت لوازم آرایشی علاقه دارید، مقاله بازاریابی اینترنتی لوازم آرایشی را بخوانید.

4. ارتش ایالات متحده (U.S. Army)

همه نمونه‌های کاربردی واقعیت افزوده لزوما بازی یا سرگرم‌کننده نیستند. ارتش ایالات متحده هم از این تکنولوژی استفاده کرده است و در حال آزمایش برنامه‌های واقعیت افزوده برای استفاده در جنگ است. این فناوری به سربازان کمک می کند نیروهای خودی و دشمن را راحت‌تر بشناسند و دید در شب بهتری هم داشته باشند. البته این فناوری هنوز در حال توسعه است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا با اطمینان از آن استفاده شود. اما به هر حال این نوآوری باعث بهبود کارایی جنگ و نجات جان افراد می‌شود.

5. تیمبرلند (Timberland)

علاوه بر این‌ها، واقعیت افزوده در صنعت مد و پوشاک هم کاربرد دارد و آینه‌های هوشمند به راحتی لباس را برای محیطی سه بعدی یعنی بدن مشتریان شبیه‌سازی می‌کنند. گاهی اوقات امتحان و پوشیدن لباس‌ در رختکن یا اتاق پرو ما را از خرید منصرف می‌کند. اگر شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید، حتما باید برنامه‌ تیمبرلند را امتحان کنید. این برنامه برای اولین بار در سال 2014 و در گالری Moktow مورد استفاده قرار گرفت. این برنامه به خریداران اجازه می‌داد تا تصویری از چهره و بدن خودشان را به همراه لباسی که انتخاب کرده‌اند، مشاهده کنند. این کار سرعت خرید را افزایش می‌داد و باعث راحتی بیشتر مشتریان شد؛ و مسلما با استقبال خوبی هم رو به رو شد.

اگر به چنین موضوعاتی علاقه دارید، مقالات واقعیت مجازی چیست؟ و تاثیر واقعیت مجازی بر کسب و کار  را مطالعه کنید.

 

نکات کلیدی

 

منبع: testingsaas | forbes | aircards | hubspot

 

سوالات متداول

1. برنامه موبایل IKEA.2. برنامه Pokémon Go. 3. استیکرهای جنگ ستارگان. Google Pixel. 4. 5. کتاب رنگ‌آمیزی دیزنی. 6. برنامه آرایش L'Oréal. 7. جلوه‌های استودیویی Weather Channel. 8. ارتش ایالات متحده.

AR مزایای زیادی برای بازاریابی و تبلیغات دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت تبلیغات AR این است که ارتباط عاطفی بین مشتری و محصول ایجاد می‌کند. همچنین واقع‌گرایانه بودن این تجربه، باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان احساس کنند در یک بازی ویدیویی جذاب هستند و این امر احتمال خرید را بالا می‌برد. به هر حال همه دوست دارند اتفاقات جدید و مهیج را تجربه کنند. علاوه بر این AR تعامل را افزایش می‌دهد و تجربه کاربر غنی‌تری را فراهم می‌کند. تحقیقات نشان داده است که AR ارزش محصولات و برندهای تجاری را بهتر نمایش می‌دهد و به درک بهتر محصولات کمک می‌کند.

تبلیغات AR نوعی تبلیغات است که اکثرا از طریق موبایل‌های هوشمند و با اپلیکیشن‌های خاص انجام می‌شوند. در این برنامه‌ها دارایی‌های سه بعدی مانند شخصیت‌های بازی و سناریوهای تبلیغاتی روی محیط واقعی کاربر قرار گرفته می‌شود.

واقعیت افزوده راهی عالی برای افزایش فروش محصولات مختلف است. واقعیت افزوده چیزی فراتر از همپوشانی "تصاویر دوربین" با "اجسام سه بعدی تولید شده" است. این ابزار می‌تواند به خرده فروشان کمک کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشند و درآمد بالاتری به دست آورند.

واقعیت افزوده مشکلاتی مثل روند خسته‌کننده پرو لباس، احتمال خرید وسایل نامناسب برای منزل، ناهماهنگی در انتخاب رنگ‌ها در زمان خرید، کمبود جا برای ارائه محصولات و خیلی دیگر از مشکلات را حل کرده است.

شرکت‌هایی مانند رازق، سروش مهر رضوان و پارسیان داده پرداز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

خدمات واقعیت افزوده گوگل پلی به گوشی هوشمند شما اجازه می‌دهد تجربه واقعیت افزوده را در برنامه‌هایی که با در نظر داشتن پلتفرم AR متعلق به گوگل ایجاد شده‌اند، تجربه کند. برای استفاده از این خدمات با گوشی اندروید به موارد زیر نیاز دارید: حساب گوگل. گواهینامه ARCore. حداقل 1G فضای آزاد. یک برنامه AR نصب ‌شده روی گوشی. شبکه تلفن همراه محدود شده.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات