مفهوم و کاربرد هوش تجاری ( هوش کسب‌وکار ) BI چیست؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 04 بهمن، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: تیم تولید محتوا

مفهوم و کاربرد هوش تجاری ( هوش کسب‌وکار ) BI چیست؟

 

زمانی که از کاربرد هوش تجاری (BI) صحبت به‌میان می‌آید، باید بدانید که این موضوع فرایندی است که طی آن، شرکت‌ها با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و به‌دست آمدن نتایج برای ادامه کار خود تصمیم‌های آگاهانه اتخاذ می‌کنند. روند BI شامل استراتژی‌ها، فرآیندها، روش‌ها و فناوری‌های پشتیبانی از جمع آوری و پردازش داده‌ها و همچنین ارائه و انتشار اطلاعات است. مشاغل با استفاده از BI می‌توانند داده‌هایی را از داخل و خارج سازمان خود تهیه کنند و سپس آنها را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند. گزارش نهایی از داده‌ها، تصمیم‌گیری را برای مدیران شرکت‌ها، مدیران بخش‌ها و سایر کارمندان آسان می کند و عوامل موفقیت و شکست را پیدا خواهند کرد.

 

آشنایی با هوش تجاری

در هنگام بررسی کاربرد هوش تجاری، باید این موضوع را در نظر بگیرید که BI با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، اطلاعاتی را در اختیار تصمیم‌گیرندگان شرکت قرار می‌دهد که بتوانند اهداف عملیاتی و استراتژیک را دنبال کنند. در واقع فناوری BI به منظور شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید تجاری با مدیریت و تفسیر داده های بزرگ، چه ساختاری و چه غیرساختاری، طراحی شده است. BI می‌تواند سوابق مالی و عملکردهای کسب‌وکار را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد تا بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند، شناسایی شوند. علاوه بر این، کاربردی‌ترین بخش BI این است که به مدیران اجازه می‌دهد با توجه به داده‌ها، اهداف را برنامه‌ریزی کنند. این اهداف می‌توانند اهداف مالی، اهداف فروش، اهداف بازاریابی یا اقدامات بهره‌وری باشند. علاوه بر این، BI می تواند برخی از انواع تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته مانند داده‌کاوی و تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی کننده را نیز با یکدیگر ادغام کند که البته این کار بیشتر توسط تیم دانشمندان داده و مدل‌سازهای پیش‌بینی کننده انجام می‌شود. برنامه‌های BI بیشتر توسط تیم‌های IT انجام می‌پذیرد؛ برنامه‌هایی همچون جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل، جستجوها و همچنین تهیه گزارش‌ها باید توسط یک تیم حرفه‌ای آی‌تی انجام شود. اخیرا با در دسترس بودن سیستم عامل‌های هوشمند تجاری، امکان استفاده مستقیم از برنامه‌های BI برای مدیران شرکت‌ها، متخصصان بازرگانی و کارمندان مهیا شده است.

 

اجزای اصلی هوش تجاری در  بررسی کاربرد هوش تجاری

 

اجزای هوش تجاری

 

سنگ بنای BI کشف، تفسیر و برقراری الگوهای مرتبط و مفید در داده‌ها است. تجزیه‌وتحلیل برای دستیابی به داده‌های مفیدی که عملکرد تجاری را توصیف، پیش‌بینی و بهبود می‌بخشند، باید با رویکرد توصیفی، تجویزی و پیش‌بینی کننده و همچنین آمار و برنامه نویسی رایانه‌ای همراه باشد.

یکی از ویژگی‌های بارز برنامه‌های BI بعد از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، مصورسازی و گزارش‌های حاصل از آن است. این گزارش‌ها می‌توانند اطلاعات ضروری را به صورت اینفوگرافیک در اختیار مدیران قرار دهند تا تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشند.

موتورهای  CEP داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و ادغام می‌کنند تا رویدادهای قابل توجه که در سازمان در حال رخ دادن هستند، شناسایی شوند. CEP چه عامل تهدید باشد و چه عامل فرصت، این امکان را به مشاغل می‌دهد تا متناسب با داده‌ها عکس العمل نشان داده و برنامه‌ریزی کنند.

BI برای تبدیل داده‌های خام به اطلاعات مفید از تکنیک‌های داده کاوی استفاده می‌کند. اغلب اوقات، برنامه‌های BI داده‌ها را از انبارهای داده تهیه می‌کنند و بر روی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تمرکز دارند.

به منظور بهبود عملکرد و کارایی، اطلاعاتی از رویدادهایی که در یک سیستم اطلاعاتی ثبت شده‌اند، برای شناسایی فرایندها و جزئیات جمع‌آوری می‌شوند.

این مرحله شامل استخراج الگوهای مرتبط و استخراج اطلاعات با کیفیت بالا از منابع متنی است که پس از جمع‌آوری توسط یک برنامه BI مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند.

یکی از برنامه‌ها و روش‌های BI اندازه‌گیری عملکرد تجاری از طریق یک شاخص خاص مانند زمان، کیفیت یا هزینه است که نتایج به‌دست‌آمده از عملکرد با روش‌های خاص با سایر شرکت‌ها که در سطح استاندارد هستند در یک صنعت خاص، مقایسه و محک زده می‌شود.

شیوه BPM برای مشاغل و سازمان‌های بزرگ که داده‌های بزرگی برای جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و گزارش دهی نیاز دارند، مناسب است.

 

تاثیر BI در کسب‌وکار

تاثیر هوش تجاری بر کسب و کار

 

در هنگام بررسی کاربرد هوش تجاری، بهتر است بدانید، شرکت‌ها می‌توانند از اطلاعات BI برای تصمیمات، تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود کمک بگیرند. باید از داده‌هایی که از منابع مختلف داخلی مانند عملکرد شرکت و امور مالی و منابع خارجی مانند اطلاعات مشتریان و وضعیت بازار به دست می‌آید، موثرترین اطلاعات را به منظور بدست آوردن یک دیدگاه کلی در مورد امور شرکت و چشم انداز آن جمع‌آوری کرد. تصمیم گیرندگان می‌توانند با در اختیار داشتن اطلاعات مناسب، فرصت‌های جدید را شناسایی و برای رسیدن به مرحله رقابت و ثبات طولانی مدت، استراتژی‌های موثرتری را طراحی و اجرا کنند. با برخی از بخش‌ها در مشاغل که BI می‌تواند با پشتیبانی و راهنمایی آنها را ارتقاء بخشد، آشنا شوید:

 

تفاوت هوش تجاری BI و تحلیل تجاری BA در بررسی کاربرد هوش تجاری

 

تفاوت BI و BA چیست؟

 

هنگامی که صحبت از کاربرد هوش تجاری به‌میان می‌آید باید توجه کرد که، هوش تجاری و تحلیل تجاری اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. این دو موضوع شباهت‌های بسیاری مانند جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تهیه گزارش بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌های پیش‌بینی شده دارند؛ اما شباهت آنها در همین‌جا به‌آخر می‌رسد و تفاوت اصلی این دو موضوع مشخص می‌شود. BI از طریق مکانیزم گزارشگری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های قدرتمند خود که گزارش‌های تصویری با اطلاعات مفید و کاربردی را تهیه و عملکرد فعلی شرکت را بهینه و ساده می‌کند؛ از طرف دیگر BA از طریق داده کاوی، تجزیه‌وتحلیل آماری و کمّی، داده‌های قبلی و فعلی شرکت را برای مشخص کردن روند کسب‌وکار در گذشته و پیش بینی اوضاع تجاری در آینده، مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد.  اساسا تحلیل تجاری از تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی پیشرفته برای شناسایی مشکلات قبل از وقوع آنها استفاده می‌کند. اگرچه BI و BA با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها هدف یکسانی را در افزایش عملکرد و کارایی شرکت‌ها دنبال می‌کنند، اما عملکردهای مختلفی در یک تجارت دارند. عملکرد BI گردآوری و دستیابی به داده‌های بزرگ و استخراج فرصت‌ها است، در حالی که BA بر اساس داده‌های گذشته و حال، تحولات آینده را پیش بینی و کسب‌وکار را برای چالش‌های جدید آماده می‌کند. اگرچه BI و BA نقش‌های تعریف شده‌ای دارند و اولی به شما می‌گوید چه اتفاقی افتاده است و چه اتفاقی خواهد افتاد و دومی پیش‌بینی می‌کند که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اما مشاغل از هردو موضوع برای پوشش دادن تمام فرصت‌ها و احتمالات در محیط متغیر بازار استفاده می‌کنند.

 

 کاربرد هوش تجاری در مشاغل

BI می‌تواند مشتریان را تفکیک کند‌؛ به این صورت که مشتریانی که حجم خرید آنها کم است اما اغلب این کار را انجام می‌دهند را از مشتریانی که حجم خرید آنها زیاد و پرداخت بیشتری دارند اما این کار را به ندرت انجام می‌دهند تفکیک می‌شوند. چنین داده‌هایی به صاحبان مشاغل خرده‌فروشی کمک می‌کند تا تشخیص دهند چه کسی مستحق دریافت تخفیف و جایزه است ( گروه اول ) و چه کسی باید برای گرفتن تخفیف و جایزه بیشتر تلاش کند ( گروه دوم).

BI به جمع‌آوری اطلاعات جامع در مورد مشتریان و خریداران کمک می‌کند تا مشخص شود چه کسی می‌تواند کاندید پیشنهادهای تبلیغاتی باشد. به عنوان مثال، مادران باردار می‌توانند کاندید دریافت تخفیف پوشک یا کالاهای کودک باشند.

 

مزیت استفاده از BI در شرکت‌ها

 

تاثیر و کاربرد هوش تجاری در شرکت ها

 

BI با انبوهی از عملکردها و نقش‌های مشخص، مزایای بی‌نظیری برای تجارت شما به همراه دارد. با چند مزیت استفاده از  BI آشنا شوید:

اگرچه مثال‌های فوق از نظر دامنه و شرایط بسیار کلی هستند، اما هرکدام می‌توانند تاثیر عمیق و ماندگاری در تجارت شما بگذارند. هوش تجاری در تمام بخش‌های کسب‌وکار شما می‌تواند نفوذ پیدا کرده و تاثیر مثبت بگذارد. بخش‌های فروش، بازاریابی، مدیریت، عملکرد و اهداف به داده‌های بزرگی نیاز دارند که باید جمع‌آوری، فیلتر و توسط افراد کلیدی که تصمیم می‌گیرند چه چیزی، چه زمانی، چه کسی و چگونه می‌تواند تجارت شمارا سالم و سودآور کند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بگیرند.

 

بهترین ابزار BI

 

مهم ترین ابزار هوش تجاری

 

هوش تجاری از روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و گزارشگری استفاده می‌کند. می‌توان این ابزارها را به طور جداگانه خریداری و به‌عنوان برنامه‌های تخصصی و همیشه در دسترس استفاده کرد. چندین نرم‌افزار طراحی شده‌اند مانند Sisense, Samanage, Zoho Reports, Looker, Tableau, GoodData  که قابلیت انجام برنامه‌های BI را دارند.

 

نکات کلیدی

هوش تجاری و تحلیل تجاری شباهت‌ها:

تفاوت‌ها:

 

منبع: https://financesonline.com/what-is-the-use-of-bi

 

جمع بندی:

هوش تجاری یا BI شامل مسائلی چون استراتژی، فرآیندها و فناوری‌هایی است که از جمع‌آوری و پردازش و انتشار اطلاعات پشتیبانی می‌کند. یکی از موارد مهم کاربرد هوش تجاری این است که مشاغل این توان را پیدا میکنند که داده‌های مورد نیاز خود را از داخل یا خارج سازمان به‌دست آورده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. از اجزای اصلی هوش تجاری می‌توان به تجزیه‌وتحلیل، گزارشگری و پردازش رویداد پیچیده اشاره کرد. BI می‌تواند بخش‌هایی از مشاغل مثل قیمت‌گذاری، بازارهای جدید و تقاضای محصول را با پشتیبانی خود ارتقاء دهد.

سوالات متداول

کاربرد هوش تجاری یک بستر برای حمایت از فعالیت شما در سطح بالا است. در فضای رقابتی کسب‌وکار امروز BI می‌تواند در تصمیم گیری‌های مهم شما نقش بسزایی داشته و اهداف شما به خصوص اهداف مالی را بهبود ببخشد.

خیر، BI قدرت تصمیم‌گیری مدیران شرکت‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

خیر، امروزه تمام مشاغل حتی شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها می‌توانند از BI برای پیش برد اهداف خود استفاده کنند.

هوش تجاری با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و گزارش‌های تصویری عملکرد فعلی شرکت‌ها را ارزیابی می‌کند، اما تحلیل تجاری با تجزیه‌وتحلیل آماری و کمّی، داده های قبلی و فعلی شرکت‌ها را برای مشخص کردن روند کسب‌وکار در گذشته و پیش‌بینی اوضاع تجاری در آینده مورد بررسی قرار می‌دهد.

قیمت گذاری، سیستم فروش و بازاریابی، تعیین جایگاه محصول، بهره وری و عملکرد شرکت از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که تحت تاثیر BI می‌توانند تغییرات محسوس و قابل توجهی داشته باشند.

برچسب ها:

تیم تولید محتوا

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط