نجات کسب و کار از کرونا – تغییرات مشاغل بعد از کرونا

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 28 فروردین، 1400 تاریخ آپدیت: 27 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

نجات کسب و کار از کرونا – تغییرات مشاغل بعد از کرونا

 

کرونا معادلات کسب و کارها را به هم ریخت و خیلی از مشاغل با شیوع این بیماری ورشکست شدند. شغل‌هایی که به حضور افراد وابسته بودند و نمی‌توانستند با اینترنت، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی کارشان را پیش ببرند، مثل خیلی از هتل‌ها، صاحبان استخرهای شنا و رستوران‌ها با مشکل مواجه شدند. اما در عوض این اوضاع خیلی هم برای کسب و کارهای دیجیتال، خرده‌فروشان و کسب‌کارهایی که می‌توانند به راحتی به دنیای دیجیتال و اینترنت سوییچ کنند، بد نشده است.

با این حال بسیاری از کسب و کارها هم با پیدایش کرونا جان تازه‌ای گرفتند و فروش چند برابری را تجربه کردند. خرید و فروش تغییر کرد و پیج‌های فروش محصولات در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های فروشگاهی رونق بیشتری گرفتند. اما در این میان، عملکرد مدیریت کسب‌وکارها هم اهمیت زیادی دارد. در واقع فناوری‌های جدید و دیجیتالی شدن کسب و کارها آن‌ها را از این بحران نجات داده است. به همین دلیل وظیفه و عملکرد مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) در یک کسب و کار بزرگ اهمیت زیادی دارد. در این مقاله چند مدل شغل و سازمان که بعد از کرونا عملکرد مشابهی داشته‌اند را دسته‌بندی و معرفی می‌کنیم؛ سپس به اقدامات مدیران ارشد فناوری اطلاعات یا CIO ها می‌پردازیم. با من در عظیم مدیا همراه باشید.

 

وظیفه مدیرهای ارشد فناوری اطلاعات برای نجات کسب و کار از کرونا

 

وظیفه مدیران برای نجات کسب و کار از کرونا

 

با پیشرفت فناوری، دیجیتالی شدن ارتباطات و فعالیت‌های روزمره افراد و بیزنس‌ها، بسیاری از رهبران کسب و کارها به سمت متحول کردن تجارت خود رفتند. اما سال گذشته ناگهان ویروس کرونا آمد و همه چیز را تغییر داد. اگرچه این بحران برای بسیاری ناامیدکننده بود؛ اما جالب اینجا است که کار خیلی از مشاغل را راحت کرد و به این تغییرات سرعت بیشتری بخشید. توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات باور دارند که این موضوع به بقای خیلی از مشاغل کمک کرده است. حتی بررسی سایت‌های مختلف نشان می‌دهد که اپیدمی جهانی کرونا باعث ایجاد یکی از بزرگ‌ترین موج‌های سرمایه‌گذاری فناوری در تاریخ شده است.

اما تغییرات همه شرکت‌ها و سازمان‌ها شبیه به هم نیست و برخی از این موضوع متضرر شده‌اند و برخی دیگر سود برده‌اند. بنابراین سازمان‌ها در چهار الگوی اصلی قرار می‌گیرند. برخی از شرکت‌ها در چندین منطقه جهان شعبه دارند یا شامل خطوط شغلی مختلفی هستند؛ که این موارد باعث پیچیدگی موضوع می‌شود و ممکن است آن‌ها را تنها در یک دسته قرار ندهد. با این حال می‌توان عملکرد بسیاری از شرکت‌ها را تحلیل و بررسی کرد. در ادامه دسته‌های مختلف را معرفی می‌کنیم.

 

1. بازگشت و نجات کسب و کار از کرونا

شرکت‌هایی که سخت به موقعیت قبلی خود برمی‌گردند و تقریبا 7٪ از کل مشاغل را در بر می‌گیرند، با چالشی طولانی‌مدت روبه‌رو هستند. این سازمان‌ها به پول بیشتر و استراتژی‌های بهتری برای تغییر موقعیت خود نیاز دارند. این شرکت‌ها بیشتر در زمینه املاک، تفریح و سرگرمی، هتل‌داری و حمل و نقل فعالیت می‌کنند و به دلیل نداشتن سرمایه در دوران رکود اقتصادی یا تلاش‌های ضعیف برای تغییر شکل دیجیتال، در حال تلاش برای جان سالم به در بردن از شرایط موجود هستند. به هر حال چنین شرکت‌هایی یک استراتژی مشخص برای کاهش هزینه و از بین بردن ناکارآمدی ندارند و باز هم تلاش خود را برای بقا در میان رقبا انجام می‌دهند.

اقدامات مدیران ارشد مشاغل بعد از کرونا

 

مشاغل بعد از کرونا | نجات کسب و کار از کرونا

 

مدیران ارشد شرکت‌ها در این شرایط وظایف و اقداماتی بر عهده دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

 

2. ظهور دوباره کسب و کار بعد از کرونا 

اکثر سازمان‌ها در هر موقعیتی از این الگو استفاده می‌کنند. این روش برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند ماهیت مدل تجاری خود را حفظ کنند و تنها روش‌های ارتباط با مشتری را تغییر دهند. بررسی‌هایی که در طول این یک سال انجام شده است، نشان می‌دهد که بهبود تعاملات مشتری یکی از اولویت‌های فناوری بعد از بهره‌وری عملیاتی است. همچنین لازم است سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، پرداخت‌های آنلاین، سیستم عامل‌های یکپارچه و اتوماسیون انجام شود. به هر حال تاثیر تکنولوژی بر توسعه کسب و کار بسیار چشم‌گیر است. 

اقدامات کارشناس ارشد فناوری اطلاعات (CIO) برای نجات کسب و کار از کرونا

 

3. اصلاح معمول کسب و کار 

 

تجارت اصلاح شده بعد از کرونا | نجات کسب و کار از کرونا

 

به احتمال زیاد هیچ سازمان، شرکت یا منطقه‌ای وجود ندارد که از کووید 19 تاثیر نگرفته باشد؛ اما این موضوع برای برخی موثرتر بوده است. سازمان‌های این گروه معمولا کسب‌وکارهای "ضروری" مانند دولت، خدمات رفاهی یا مالی هستند که بابت حذف مصرف‌کنندگان دائمی خود ضرر زیادی را متحمل می‌شوند. اما از طرفی با بازگشت تقاضای مصرف‌کننده خیلی سریع بهبود پیدا می‌کنند. این سازمان‌ها هم مانند دیگران تغییراتی در تعامل با مشتریان خود مشاهده کرده‌اند و در نتیجه به تحول دیجیتالی سریعی نیاز دارند.

اقدامات CIO برای نجات کسب و کار از کرونا

 

4. افزایش ناگهانی مشتریان در فرآیند نجات کسب و کار از کرونا

اما در این بین سازمان‌های خوش‌شانسی هم وجود داشته‌اند که با وجود اپیدمی کرونا، شاهد افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کننده بوده‌اند. البته شرکت‌های این گروه باید رشد خود را حفظ کنند و در حالی که ترجیحات متفاوت مشتری و شرایط بازار را بررسی می‌کنند، چالش مهم دیگری مثل پاسخگویی سریع به تقاضای در حال گسترش را در نظر بگیرند. این موضوع همان سرعت بخشیدن به تحول تجارت دیجیتال با توانایی درک مداوم ترجیحات و الگوهای مصرف‌کننده - از طریق تجزیه و تحلیل پیشرفته-، اتوماسیون و حذف موانع از زنجیره تامین، صنعتی کردن روش‌های مدرن کار و اتوماسیون بخش‌های بزرگی از IT و تجارت است.

اقدامات CIO

 

نکات کلیدی 

 

منابع:

Information-age | Entrepreneur | Forbs

 

سوالات متداول

حفاظت از بالادست و صحبت با تامین‌کنندگان،کمک به پایین دست و حل مشکلات مشتریان، محافظت از سازمان خود

تنظیم درست هدف‌ها؛ هر هفته پیش‌بینی‌ها و تصویرسازی‌های خود را دوباره انجام دهید؛ با سرمایه گذاران خود صحبت کنید؛ با سرمایه گذاران جایگزین صحبت کنید؛ هزینه های کار را کاهش دهید؛ تحقیق و توسعه (R&D) را قطع کنید؛ خرید مبادله کالا و فروش اجاره‌ای؛ به دنبال فرصت‌های نوظهور کسب و کار باشید؛ به دنبال روندهای نوظهور باشید؛ با کسی که از شما واقع‌نگرتر است صحبت کنید؛ استراتژی‌ها را از نظر سود فوری نقدینگی، جریان نقدی و حداقل هزینه‌های استراتژیک بلندمدت رتبه بندی کنید؛ از هر جایی که می‌توانید پول "رایگان" یا کمک نقدی دریافت کنید.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات