عملکرد و مشخصات یک کارخانه هوشمند چیست؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 08 دی، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

عملکرد و مشخصات یک کارخانه هوشمند چیست؟

 

اگر می‌خواهید هزینه‌های خود را کاهش دهید، سرعت فعالیت خود را چندین برابر و کالایی باکیفیت‌تر تولید کنید، راه‌حل شما ایجاد یک کارخانه هوشمند است. درواقع کارخانه هوشمند یک محیط دیجیتالی است که به‌طور مداوم داده‌ها را از طریق ماشین‌آلات، دستگاه‌‏ها و سیستم‎‌های تولید، جمع‎آوری می‌کند و به اشتراک می‌‏گذارد. استفاده از ابزا‌رها، تکنیک‌ها، دانش هوش مصنوعی و فن‏اوری اطلاعات به مدیریت بهتر کارخانه کمک خواهد کرد. برای درک بهتر موضوع تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

کارخانه هوشمند با اینترنت اشیا

 

کارخانه هوشمند با اینترنت اشیا

 

در سال 2019، بخش تولید نزدیک به 200 میلیارد دلار در قسمت اینترنت اشیا سرمایه‎‌گذاری کرد. تا به امروز صنعت تولید هوشمند، رشد چشمگیری را تجربه کرده است و پیش‎بینی می‌شود تا سال 2025 این پیشرفت افزایش قابل‎‌توجهی نیز داشته باشد‏. تولید هوشمند مجهز به اینترنت اشیا که با عنوان صنعت 4.0 و اینترنت اشیا صنعتی نیز شناخته می‌شود، در بازارهای جهانی با رقابتی شدید، دید کامل‎تری از دارایی‏‌ها، فرآیندها، منابع و محصولات را فراهم کرده است. تولید هوشمند همچنین از عملیات ساده تجاری، بهبود بهره‌‎وری و بهبود بازگشت سرمایه پشتیبانی می‏‌کند. این نوع از کارخانه‌‎ها بر اساس استفاده از سنسورهای هوشمند و استفاده از رباتیک در خطوط تولید می‌توانند بهره‌وری را ارتقا دهند و به فعالیت خود سرعت ببخشند.

 

رمز موفقیت اینترنت اشیا

ابتکارات تولید هوشمند برای بالا بردن ارزش تجاری ایجاد شده است و انتظار می‌‏رود اینترنت اشیا بهره‌وری و ارزش را عمیقا افزایش دهد. به همین دلیل بزرگ‎ترین تولیدکنندگان جهان همچون چین، ایالات‌متحده و اروپا، ابتکارات اختصاصی کارخانه هوشمند را برای ارتقا و افزایش عملکرد تولیدات خود به کار گرفته‌‏اند. اتصال تجهیزات، ادغام داده‌‎های مختلف صنعتی، ایمن‌سازی سیستم‌های صنعتی تا پایان عمر مفید دستگاه‌‎ها از مزیت‏‌های استفاده از اینترنت اشیا است. تولید هوشمند به مدیران کارخانه این امکان را می‌‏دهد تا برای تصمیم‎‌گیری بهتر و بهینه‌‏سازی تولیدات، داده‌‏ها را به‌طور خودکار جمع‏‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنند.

 

نحوه عملکرد اینترنت اشیا

داده‌‏های سنسورها و ماشین‌آلات توسط راهکارهای اتصال اینترنت اشیا که در سطح کارخانه مستقر شده‌‎اند، به Cloud منتقل می‌شوند. داده‌هایی که به این طریق به دست می‌آیند، ابتدا تجزیه‌وتحلیل می‌شوند و پس از ترکیب با اطلاعات زمینه، در اختیار مدیران کارخانه قرار می‌گیرند.
فناوری اینترنت اشیا، با استفاده از اتصال بی‌‎سیم، توانایی نظارت و مدیریت فرایندها از راه دور را دارد و در صورت لزوم برنامه‎‌های تولید را هم به‌سرعت تغییر می‌‎دهد. این موضوع به‌طور چشمگیری نتایج خوبی ازجمله کاهش ضایعات، سرعت بخشیدن به تولید، بهبود عملکرد و بهبود کیفیت کالاهای تولید شده را در پی خواهد داشت. به‌عبارت‌دیگر، جایگزینی ساختار سلسله مراتبی با یک مدل باز و کاملا به‌هم‌پیوسته که فرایندهای تحقیق و توسعه را با مدیریت زنجیره تامین پیوند می‎‌دهد، فواید بسیاری مثل بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، افزایش کیفیت، کاهش هزینه و مدیریت بهتر منابع را خواهد داشت.

 

امنیت سایبری در کارخانه‌‎های هوشمند

 

امنیت سایبری در کارخانه هوشمند

 

با مهاجرت تولیدکنندگان از کارخانه‎‌های سنتی به سیستم‏‌های مبتنی بر IP متصل به اینترنت اشیا، آسیب‌پذیری‌های جدیدی ظاهر می‏‌شود. با توجه به اینکه کارخانه‏‌های هوشمند از یک سیستم متصل برخوردار هستند، این امکان وجود دارد که نسبت به تاسیسات تولیدی سنتی تحت حملات سایبری قرار بگیرند و با توجه به مقیاس کارخانه تاثیرات مخرب و گسترده‏‌ای بر روی دستگاه‎‌ها بگذارد. بدین منظور تولیدکنندگان باید از همان ابتدا امنیت سایبری را در اولویت استراتژی کارخانه‏‌های هوشمند قرار دهند. تولیدکنندگان باید برای محافظت و دفاع از دستگاه‎‌ها، شبکه، داده‌‏ها، نرم‌افزارها و برنامه‌‏های محرک سیستم‏‌های تولید هوشمند و اینترنت اشیا با متخصصان مشورت کنند و تدابیری امنیتی را به کار گیرند. برای اطمینان از امنیت کافی، تولیدکنندگان باید با ایجاد اقدامات دفاعی در تجهیزات و سیستم‏‌های قدیمی که اکنون متصل هستند، امنیت را بالا ببرند تا تحت حملات سایبری قرار نگیرند.

 

ارزیابی لحظه‌به‌لحظه کیفیت در کارخانه هوشمند

کارخانه هوشمند به تولیدکنندگان این اجازه را می‌دهد که ناهنجاری‏‌های مکانیکی را قبل از تاثیر بر کیفیت محصول تشخیص دهند و حتی کوچک‌ترین نقص را از طریق رایانه مشاهده و پیگیری کنند. راه‌حل‌های اینترنت اشیا، کنترل کیفیت را افزایش داده و تجزیه‌وتحلیل داده‎‌ها را در تمام مراحل تولید انجام می‌‎دهند.

 

مدیریت ماشین‌آلات در کارخانه هوشمند

 

مدیریت ماشین‎آلات در کارخانه هوشمند

 

فن‏اوری‌‎های IoT با قابلیت سازگار بودن با تجهیزات موجود، توانایی جمع‌‏آوری، ادغام و تجزیه‌وتحلیل داده‎‌های عملکرد را در تمام طول خط تولید دارند. در واقع تجهیزاتی که توسط سنسورهای IoT کنترل می‌شوند کارآیی عملیات مکانیکی کارخانه هوشمند را به میزان زیادی افزایش می‌دهند.

 

آگاهی کارگران از نحوه عملکرد دستگاه‎‌ها

حسگرها، دستگاه‏‌ها و تجهیزاتی که مجهز به اینترنت اشیا هستند، کارگران را در کارخانه هوشمند از خطرات آگاه می‌کنند؛ موضوعی که سبب می‌شود عملکرد آنها در محیط‌‌های پرخطر، بهتر و باکیفیت‌تر شود.
اطلاعاتی که به کارگران ارسال می‌شود باعث افزایش ایمنی و بهره‏‌وری بیشتر می‌شود. افزایش کارایی‏، کاهش خطاهای انسانی، افزایش اطمینان، به صفر رسیدن خرابی‌ها و بهبود عمر مفید ابزارها و تجهیزات از دیگر فواید کارخانه‎‌های آینده هستند.

کارخانه‌های G5

G5 برای مطابقت با نیازهای اینترنت اشیا طراحی شده است و یک کاتالیزور برای تحول صنعتی جدید به‌حساب می‌آید. فناوری G5 در آستانه تقویت صنعت 4.0 به انعطاف‌پذیری، کنترل هزینه و کیفیت بیشتر کمک می‎‌کند. تکنولوژی G5، درواقع انقلاب دیجیتالی بعدی است که سرعت بالاتر و پهنای باند بیشتری را به ارمغان می‌‎آورد. با برنامه‌ریزی مجدد از راه دور می‌‏توان کارهای مختلف کارخانه را به ‎راحتی انجام دهید. در کارخانه‌‎های G5 ربات‏‌های موجود در خطوط تولید می‌‏توانند از راه دور و در عرض چند ثانیه به‌روز شوند. اپراتورهای انسانی که از راه دور عملیات را کنترل می‌کنند، بلافاصله از ربات‌‏ها بازخورد خواهند گرفت و به معنای واقعی کلمه آنچه را که انجام می‌‏دهند در لحظه احساس می‏‌کنند.

کارخانه هوشمند، انقلاب صنعتی عصر ما

 

کارخانه هوشمند - انقلاب صنعتی

 

انقلاب صنعتی چهارم در حال تغییر شکل اساسی بخش تولید با استفاده از اینترنت اشیا است. می‌توان گفت که سرعت تغییرات در این حیطه از فن‌آوری، با پیشرفت‎‌های تکنولوژیک جهان هم راستا است. درست همان‌طور که موتور بخار در اوایل قرن هفدهم، مردم جهان را با تغییرات بزرگ خود همراه کرد، نوآوری‏‌های جدید در عصر دیجیتال نیز، تصمیم‌گیرندگان را مجبور می‌‎کند تا دوباره در مورد نحوه طراحی و تولید محصولات خود فکر کنند و ایده‌‎های ناب و بکری ارائه دهند. علاوه بر اینترنت اشیا، قابلیت‏‌های کلیدی اضافی، شامل هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ، رباتیک صنعتی، داده‌‎های بزرگ، تجزیه‌وتحلیل اینترنت اشیا، Digital twin و G5 نیز از موارد استفاده در کارخانه‎‌های آینده هستند.
مخاطبان عزیز اگر این محتوا برای شما جذاب بود، در بخش کامنت‌ها، نظر خود را در مورد آن بیان کنید و همین‌طور لینک این صفحه با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از همراهی همیشگی شما مخاطبان گرامی سپاسگذاریم.

 

نکات مهم 

ویژگی‌های کارخانه هوشمند:

جمع‏‌آوری و تجزیه‌وتحلیل خودکار داده‌ها با اینترنت اشیا

استفاده از سنسورهای هوشمند و رباتیک

 

منبع: ericsson | intel | thalesgroup

 

 

سوالات متداول

با هوشمند کردن کارخانه‌ها می‌توان میزان بهره‌وری تولید اعم از دستگاه‌ها و کارکنان را تا حد زیادی افزایش داد. این کار با افزایش دقت، گزارش‌گیری مداوم و رفع ایرادات، افزایش سرعت انجام امور و کاهش خطاهای انسانی انجام می‌شود.

اینترنت اشیا یکی از ارکان اصلی هوشمندسازی کارخانه‌ها است. اتصال دستگاه‌های مختلف به شبکه منوط به استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا است.

همانطور که از نامش مشخص است، کارخانه هوشمند یک شبکه به هم پیوسته از ماشین‌ها، مکانیسم‌های ارتباطی و قدرت محاسباتی و یک سیستم فیزیکی سایبری است که از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI) و ماشین لرنینگ برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، هدایت فرآیندهای خودکار و ... استفاده می‌کند.

سیستم‌های مناسب برای جمع‌آوری و متمرکز کردن اعداد در یک کارخانه هوشمند وجود دارد. این موضوع در بیشتر موارد شبکه‌ای از حسگرها و دستگاه‌های بی سیم IoT است که به طور مداوم در حال جمع آوری و ذخیره مقادیر زیادی داده است. این داده‌ها می‌تواند هر چیزی باشد، از زمان‌بندی ربات‌های خاص گرفته تا شرایط محیطی در سراسر کارخانه.

کمپانی‌هایی مثل Amazon ,Adidas ،Siemens ،HP ،Hirotec و Ocado نمونه‌هایی از کارخانه‌های هوشمند هستند. این‌ها همگی در حال تعریف مجدد فرآیندهای صنعتی به روش‌های جدید و نوآورانه هستند.

1. 7 مرحله برای ساختن کارخانه هوشمند کامل 2. سرمایه گذاری روی امنیت 3. توسعه اتصالات بی سیم 4. استفاده از فناوری همکاری 5. اطمینان از همگرا بودن بخش‌های IT و OT 6. سرمایه‌گذاری در مدیریت داده 7. ذهنیت دیجیتال و مهارت‌های نرم 8. باز بودن اوضاع برای تغییر

عناصر کارخانه هوشمند یک حلقه کنترل را تشکیل می دهند. تولید بر اساس این حلقه کنترل و بر اساس مشخصات منابع مختلف (Planning & Scheduling) برنامه‌ریزی شده و سپس یک طرح (Execution) اجرا می‌شود. در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده برای پیش بینی (Prediction) تجزیه و تحلیل (Analytics) می‌شود.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات