مزایای دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی و فروش آنلاین محصولات

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 19 آذر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

مزایای دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی و فروش آنلاین محصولات

 

فعالیت در کسب‌وکارهای سنتی مثلا در بخش کشاورزی، مانع شما برای بهره بردن از مزایای دیجیتال مارکتینگ نمی‌شود. دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی نیز قابل اجرا است و فرصتی فراهم می‌کند تا یک کسب‌وکار سنتی را با روش‌های فروش و تبلیغات مدرن ادغام کنید.

 

بازاریابی اینترنتی محصولات کشاورزی

 

بازاریابی اینترنتی محصولات کشاورزی

 

در نگاه اول ممکن است تصور کنید که امکان معرفی و تبلیغ محصولات کشاورزی و حتی فروش آنها از طریق اینترنت وجود ندارد. ولی اگر به زندگی مدرن امروزی نگاه کنید متوجه می‌شوید که حتی خریدهای روزمره‌ای مثل محصولات کشاورزی هم به راحتی به شکل اینترنتی قابل انجام است. علاوه بر فروش اینترنتی محصولات کشاورزی برای مصرف‌کنندگان جزیی، امکان بازاریابی و پیدا کردن مشتری عمده حتی از سایر کشورهای دنیا برای محصولات کشاورزی فراهم شده است.

 

دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی چه مزایایی دارد؟

 

بازاریابی اینترنتی محصولات کشاورزی

 

بخش کشاورزی در بسیاری از کشورهای دنیا یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید و یکی از مهم‌ترین منابع درآمد کشورها است. دنیای کسب‌وکارهای مرتبط با کشاورزی نیز این روزها گسترش زیادی پیدا کرده است. از ابزارهای مدرن جمع‌آوری محصول گرفته تا تجهیزات کشاورزی مدرن برای کنترل مزرعه. حتی سیستم خدمات زنجیره تامین هم این روزها در بسیاری از کشورهای دنیا کاملا دیجیتالی و آنلاین انجام می‌شود. این روزها شرکت‌ها و اشخاصی که در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند می‌توانند بین دو شیوه کاملا متفاوت برای ادامه فعالیت خود انتخاب کنند.

یکی روش سنتی و همیشگی که دهه‌ها سابقه دارد و دیگری روش جدید برای تبلیغات و بازاریابی با کمک دیجیتال مارکتینگ. اما حقیقت این است که دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب‌وکاری از جمله کشاورزی، فرصت‌های بیشتری برای رشد و دیده شدن فراهم می‌کند. همچنین امکان  تجارت business-to-business را برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، به راحتی فراهم می‌کند.

در حال حاضر، کشاورزی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا، نسبت به سایر صنایع سهمی کمی از دیجیتال مارکتینگ دارد. اگر شما در این زمینه فعالیت می‌کنید، الان فرصت مناسبی برای شروع است. هر چقدر زودتر شروع کنید، می‌توانید سهم بیشتری در بازار داشته باشید. دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی می‌تواند روی توسعه بخش‌های مختلفی کسب‌وکار تاثیرگذار باشد: واردات و صادرات، فروش خرده و عمده محصولات، کسب‌وکارهای جانبی کشاورزی، امکان همکاری با سایر کسب‌وکارها و... در ادامه به طور خلاصه به چند مورد از مزایای دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی اشاره می‌کنیم:

رشد بلندمدت در کسب‌وکار و ایجاد درآمد قابل اطمینان

 

رشد بلندمدت در کسب‌وکار و ایجاد درآمد قابل اطمینان از طریق دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی

 

وقتی برای ساخت وب‌سایت، سئو، تولید محتوا و شناساندن محصولات خود به مخاطب وقت بگذارید، به مرور زمان به یک برند مشهور در زمینه تولید محصولات کشاورزی تبدیل می‌شوید. شهرت بیشتر به معنای اعتماد بیشتر مخاطب، مشتری بیشتر و درآمد بیشتر است. هر چقدر زمان بگذرد و فعالیت مستمر داشته باشید، این درآمد بیشتر و قابل اطمینان‌تر می‌شود.

حذف واسطه‌ها

معمولا در کسب‌وکارهایی مثل کشاورزی، واسطه‌ها نقش پررنگی دارند. گاهی افزایش تعداد واسطه‌ها بین مشتری و تولیدکننده، باعث افزایش قیمت نهایی محصولات می‌شود. حذف واسطه به تعادل قیمت‌ها و افزایش کیفیت محصولات در دست مشتری نهایی، کمک بسزایی می‌کند.

رشد سهم از بازار و حفظ آن

هر چقدر دامنه فعالیت خود و تعداد مشتریان را افزایش دهید، سهم بیشتری از بازار را نصیب خود می‌کنید. اگر بخواهید این سهم در اختیار شما باقی بماند، باید به طور مستمر در جهت آگاهی بخشی به مشتری‌ها فعالیت کنید.

افزایش آگاهی از برند و فراهم کردن مشتریان وفادار

برای اینکه مشتریانی وفادار داشته باشید، باید تمایز خود را نسبت به دیگران نشان دهید. با کمک ابزارهایی که دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما می‌گذارد، می‌توانید به خوبی در مورد خودتان و فعالیت‌تان به مشتریان اطلاعات بدهید. برندتان را به بهترین شکل معرفی کنید و اعتماد مخاطب را جلب کنید.

افزایش ترافیک وب سایت از بخش‌های مختلف از جمله جست‌وجوی ارگانیک، شبکه‌های اجتماعی، ارجاع از سایت‌های مختلف

داشتن یک وب‌سایت به تنهایی کافی نیست و افزایش درآمد شما را تضمین نمی‌کند. باید تلاش کنید تا مخاطبان بیشتری از روش‌های مختلف به وب‌سایت شما قدم بگذارند. از همه مهم‌تر اینکه، باید مخاطبانی را به سایت بکشانید که در نهایت بتوانند به مشتری تبدیل شوند. این دقیقا همان کاری است که دیجیتال مارکتینگ برای شما انجام می‌دهد؛ جذب مخاطب هدفمند.

افزایش فروش و افزایش درآمد بدون تخصیص بودجه زیاد برای تبلیغات

با کمک دیجیتال مارکتینگ بدون اینکه هزینه‌های بسیار زیادی برای تبلیغات بدهید، این فرصت را دارید که خودتان را معرفی کنید. مثلا در شبکه‌های اجتماعی، با استفاده از هشتگ مناسب می‌توانید معرفی خدمات خود را به دست عده زیادی از مخاطبان برسانید؛ درست مثل برندهای بزرگ و برتر. در واقع دیجیتال مارکتینگ فرصتی کاملا برابر برای شما ایجاد می‌کند تا با بزرگترین برندها رقابت کنید.

بررسی آمار و ارقام و میزان تاثیرگذاری تبلیغات و فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت

یکی از مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ در همه حوزه‌ها این است که آمار دقیقی از نتیجه فعالیت‌های شما در ختیارتان می‌گذارد تا با کمک آن بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر از روی آمار و ارقام متوجه شدید که یک استراتژی نتیجه مثبتی ندارد، می‌توانید آن را تغییر دهید.

 

ایده‌هایی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی

 

ایده‌هایی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی

 

اگر قصد دارید کسب‌وکارتان را با کمک اینترنت گسترش دهید، اولین اقدامی که باید انجام دهید، داشتن یک وب‌سایت و حضور در شبکه‌های اجتماعی است. اما این دو مورد اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها برای استفاده از اینترنت در رشد کسب و کار هستند. با همین ابزارها و با کمی خلاقیت می‌توانید روش‌های جدیدی برای تبلیغات پیدا کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با تمرکز بر مخاطب بومی

محصولات کشاورزی یکی از آن دسته محصولاتی است که معمولا مشتری بومی و محل دارد. یعنی اگر بتونید محصولات خود را در نزدیکی محل تولید محصولات به فروش برسانید، در هزینه‌های حمل و نقل و بسیاری از هزینه‌های دیگر کسب‌وکار صرفه‌جویی می‌کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی کسب‌وکار خود در سطح محلی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای هدف گرفتن مخاطبان بومی است. با قابلیت‌هایی مثل تعیین لوکیشن که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، می‌توانید تبلیغات خود را روی اهالی یک منطقه متمرکز کنید.

فعالیت در بازارچه‌های اینترنتی

 

دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی

 

این روزها بازارچه‌های اینترنتی رواج زیادی پیدا کرده‌اند و در ایران هم چندین نمونه موفق از این کسب‌وکارها فعالیت می‌کنند. وب‌سایت‌هایی که امکان ایجاد غرفه آنلاین برای صاحبان کسب‌وکارها فراهم می‌کنند. البته این بازارچه‌ها می‌توانند بخشی از فعالیت اینترنتی شما باشند یا اینکه برای شروع و برای معرفی خودتان به بازار از این فرصت استفاده کنید.

فروش محصولات کشاورزی ارگانیک

این روزها مردم بیشتر از همیشه دنبال محصولات ارگانیک هستند. اگر بتوانید بخشی از فعالیت خود را به تولید محصولات ارگانیک اختصاص دهید، می‌توانید از فرصت بی‌نظیری که برایتان فراهم می‌شود به بهترین شکل استفاده کنید. چون محصولات ارگانیک کمتر در دسترس هستند، بسیاری از مردم در اینترنت دنبال آن می‌گردند. به خصوص اگر محصول خاص و کمیابی داشته باشید. به همین دلیل اگر بخشی از فعالیت شما شامل تولید محصولات ارگانیک است، در فضای آنلاین روی تبلیغات این محصولات تمرکز کنید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی رشد بلندمدت کسب‌وکار و ایجاد درآمد قابل اطمینان‌تر

 

منابع: linkedin و raddinteractive و friendsoffamilyfarmers

 

سوالات متداول

اگر به زندگی کنونی مردم دقت کنید متوجه می‌شوید که خریدهای روزمره بیشتر به شکل اینترنتی انجام می‌شود. فروش اینترنتی محصولات کشاورزی این امکان را به شما می‌دهد تا مشتریان عمده ای علاوه بر مصرف کنندگان جرئی خود پیدا کرده و کسب کار خود را گسترش و توسعه دهید، پس قطعا دیجیتال مارکتینگ و فروش اینترنتی بر کار کشاورزی تاثیرگذار خواهد بود.

ایجاد فرصت‌های بیشتر برای رشد و دیده شدن فراهم شدن امکان تجارت b2b برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ امکان ایجاد درامد مستمر و قابل اطمینان حذف واسطه‌ها وفادار کردن مشتریان و افزایش آگاهی برند امکان بررسی دقیق‌تر میزان اتربخشی تبلیغات و رشد حاصل از آن

واردات و صادرات خرده فروشی و عمده فروشی محصولات کشاورزی امکان همکاری با کسب و کارهای دیگر

تمرکز خود را روی مشتریان بومی قرار دهید و آگاه باشید که بازار هدف شما اهالی یک منطقه هستند. در بازارچه‌ها و غرفه‌های آنلاین فعالیت، و کسب و کار خود را معرفی کنید. گزینه‌ای به‌نام فروش محصولات ارگانیک را در برنامه فعالیت خود قرار دهید.

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات