از بازاریابی سنتی به دیجیتال؛ مزایای بازاریابی دیجیتال چیست؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 11 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

از بازاریابی سنتی به دیجیتال؛ مزایای بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

این روزها زیاد در مورد مزایای بازاریابی دیجیتال می‌شنویم. اگر هنوز به این فکر نیافتاده‌اید که برای کسب‌وکارتان با کمک دنیای اینترنت تبلیغ کنید، حتما ادامه مطلب را دنبال کنید. هر روز که می‌گذرد، شرکت‌های بیشتری تصمیم می‌گیرند بازاریابی دیجیتال را جایگزین روش‌های سنتی بازاریابی‌شان کنند. به همین منظور همه یا بخشی از بودجه بازاریابی خود را صرف دیجیتال مارکتینگ می‌کنند و سعی دارند که کم کم وارد دنیای دیجیتال شوند. اگر شما هم یک کسب‌وکار سنتی دارید، از فرصتی که اینترنت در اختیار شما می‌گذارد استفاده کنید تا بتوانید کسب‌وکار خود را گسترش دهید. هر چقدر زودتر این کار را انجام دهید طبیعتا می‌توانید از مزایای بازاریابی دیجیتال خیلی زودتر بهره‌مند شوید. 

اگر تا به حال کاری برای بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار خود نکرده‌اید، احتمالا نمی‌دانید که این تغییر رویه چه شکلی خواهد بود و چه مراحلی دارد. بدیهی است که تغییری به این بزرگی می‌تواند یک تحول عمده در کسب‌وکار باشد و باید از قبل در مورد آن بدانید و خودتان را آماده کنید.

 

چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد؟

 

مزایای بازاریابی دیجیتال

 

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از کسب‌وکارها به فکر تغییر رویه در شیوه بازاریابی بیافتند این است که در بازاریابی دیجیتال، به راحتی و با دقت بالایی می‌توانید نتیجه تلاش‌های خود را بررسی و مشاهده کنید. مثلا سازمان‌های بزرگ سالی یک بار بودجه‌های خود  را ارزیابی می‌کنند و بررسی می‌کنند که با توجه به هزینه‌هایی که پرداخت کرده‌اند، در مقابل چقدر سود عایدشان شده است. در دهه‌های اخیر بسیاری از کسب‌وکارها متوجه شده‌اند که با بازاریابی سنتی، ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه کار راحتی نیست و نمی‌توانند بررسی کنند که آیا هزینه‌هایی که برای تبلیغات می‌دهند، تاثیرگذار است یا نه. بازاریابی دیجیتال فرصتی فراهم می‌کند تا بتوانید بهترین روش برای بازاریابی را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که بازاریابی دیجیتال و سنتی برای بسیاری از کسب‌وکارها، هر دو در کنار هم لازم است. اینکه روی کدام قسمت بیشتر سرمایه‌گذاری کنید به عواملی مختلفی بستگی دارد از جمله میزان تاثیرگذاری تبلیغات و بازگشت سرمایه در هر روش.

 

مزایای بازاریابی دیجیتال

 

مزایای بازاریابی دیجیتال

 

اگر هنوز در مورد تغییر رویه از بازاریابی سنتی به دیجیتال مطمئن نیستید، شاید بد نباشد که چند مورد از تفاوت‌های آنها را بدانید تا با توجه به ماهیت کسب‌وکار بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

هزینه کمتر بازاریابی دیجیتال

بازاریابی سنتی و دیجیتال هزینه‌های متفاوتی دارند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار برای هر کسب‌وکار، هزینه‌ای است که برای تبلیغات می‌پردازد. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی دو نمونه از مهم‌ترین انواع تبلیغات رایج در بازاریابی سنتی هستند. این روش‌های تبلیغاتی هنوز هم جزو گران‌ترین روش‌های تبلیغات محسوب می‌شوند و کسب‌وکارهای کوچک از پس آن برنمی‌آیند. ولی در بازاریابی دیجیتال حتی یک کسب‌و کار کوچک هم می‌تواند با صرف هزینه‌ای معقول، پیام تبلیغاتی خود را به گوش صدها هزار نفر و حتی میلیون‌ها نفر برساند. در مجموع بازاریابی دیجیتال از نظر هزینه مزایایی دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

سوالی که همیشه باید در مورد فعالیت‌های بازاریابی خود بپرسید این است که با سرمایه‌گذاری انجام شده، چقدر سود عایدتان می‌شود؟ با تبلیغات سنتی، امکان ردیابی و بررسی نرخ بازگشت سرمایه فراهم نیست یا به سختی ممکن است. البته از روش‌های زیر امکان بررسی آن وجود دارد:

ولی در نهایت بررسی تاثیرگذاری بازاریابی سنتی کار سختی است و دقیق نیست. ولی با کمک بازاریابی دیجیتال می‌توانید موراد زیر را به دقت رهگیری کنید:

هدف‌گیری دقیق مخاطبان

بیشتر سازمان‌ها مخاطب هدف خود را به خوبی می‌شناسند. آنها دقیقا می‌دانند که مخاطب هدفشان دنبال چیست، چه می‌خواند و به چه موضوعاتی علاقه دارد. با استفاده از این اطلاعات، سازمان‌ها می‌توانند مجلات، روزنامه‌ها، ایستگاه‌های رادیویی و فرصت‌های تبلیغاتی مختلف را جست‌وجو و انتخاب کنند. ولی مشکلی که این میان وجود دارد این است که تبلیغ‌کننده‌ها، برای نمایش تبلیغاتی به همه مخاطب‌های یک رسانه، هزینه پرداخت می‌کنند. در حالی که ممکن است بسیاری از آنها، اصلا مخاطب هدف کسب‌وکار نباشند. اگر یک مجله ۳۰ هزار مخاطب دارد، تبلیغ‌کنندگان برای رساندن پیام خود به همه آن ۳۰ هزار مخاطب هزینه می‌کنند فارغ از اینکه آیا محل زندگی، عادات خرید، تمایلات، عنوان‌های شغلی و سایر اطلاعات مربوط به آنها، مناسب کسب‌وکارشان هست یا نه. انتخاب مجلات تخصصی ایده خوبی است ولی نمی‌توانید انتخاب کنید که فقط بابت افرادی که در بین مخاطبان مجله، برای شما هم ارزشمند هستند، هزینه کنید.

حالا ببینیم بازاریابی دیجیتال در این زمینه چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد: تبلیغ‌کنندگان با کمک بازاریابی دیجیتال فقط برای مخاطبانی که مد نظر دارند هزینه می‌کنند. یعنی می‌توانند یک منطقه جغرافیایی خاص، عناوین شغلی خاص، علایق و سایر ویژگی‌های آنها را هدف بگیرند و تبلیغات خود را به دست طیف خاصی از مردم برسانند. با تبلیغات در موتورهای جست‌وجو می‌توانید کلمه‌های کلیدی خاصی را در نظر بگیرید و تبلیغتان را فقط به دنبال‌کنندگان آن کلمه کلیدی نشان دهید. تحلیل‌های دقیق و جزیی که در بازاریابی دیجیتال امکان‌ اجرای آن فراهم شده است به شما فرصت می‌دهد که متوجه شوید دقیقا کدام مخاطبان به لید یا مشتری بالقوه تبدیل شده‌اند. یا کمک این داده‌ها، بازاریابان می‌توانند در آینده تصمیمات درست‌تری بگیرند.

 

آیا زمان تغییر سبک بازاریابی به بازاریابی دیجیتال فرا رسیده است؟

 

مزایای بازاریابی دیجیتال

 

اگر هنوز وارد بازاریابی دیجیتال نشده‌اید احتمالا بعضی از مواردی که در مزایای بازاریابی دیجیتال مطرح کردیم، شما را به فکر انداخته تا برای آن برنامه‌ریزی کنید. البته ممکن است اکنون زمان مناسبی برای شما نباشد که به کلی بازاریابی سنتی را رها کنید. در ابتدا باید هر دو را کنار هم پیش ببرید و به مرور زمان می‌توانید تمرکزتان را روی یکی از آنها بیشتر کنید. حتی با توجه به نوع کسب‌وکار ممکن است همیشه لازم باشد که بازاریابی سنتی را پیگیری کنید. اما در مجموع مزایای بازاریابی دیجیتال از جمله هزینه کمتر، نرخ بازگشت سرمایه قابل پیگیری و در اختیار داشتن اطلاعات مفید برای تصمیم گیری‌های آینده، ارزش آن را دارد که بازاریابی دیجیتال را امتحان کنید. 

 

منبع: aztekweb/    

 

جمع بندی:

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات