مدیریت برند چیست؟ - مراحل و نکته‌های مهم

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 23 بهمن، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

مدیریت برند چیست؟ - مراحل و نکته‌های مهم

برندسازی در دنیای کسب و کارها به یک موضوع ضروری تبدیل شده است. تا وقتی برندسازی به درستی انجام نشود، بهترین محصولات و خدمات آنطور که باید دیده نمی‌شوند. از طرف دیگر گاهی اوقات بهترین برندها به دلایل مختلفی سقوط می‌کنند و دیگر آن دوران اوج فراموش نشدنی تکرار نمی‌شود. این موضوع تا حد زیادی به مدیریت برند ارتباط دارد.

مثلا برندهای نوکیا و اپل را در نظر بگیرید. برند نوکیا دوران اوج بی نظیری داشت. وقتی گوشی‌های نوکیا کل دنیا را گرفته بودند، خبری از اپل نبود. اما بعدا با پیدا شدن برندهای متنوع دیگر، نوکیا کم کم از دایره رقابت کنار گذاشته شد. در صورتی که شرکت اپل از ابتدای تاسیس تا امروز تقریبا روند صعودی داشته است و همیشه در صدر بازار موبایل و گوشی‌های هوشمند بوده است؛ یا مثلا برند سامسونگ که آن هم تقریبا همواره در حال رشد بوده است و پس از سال‌ها جزو بهترین برندهای موبایل شناخته می‌شود. به نظر شما این‌ها اتفاقی است؟ مسلما نه!

مدیریت برند و استراتژی برندینگ به همراه تولید محصولات و خدمات با کیفیت، باعث می‌شود چنین اتفاقاتی برای برخی برندها رخ دهد. در این مقاله در مورد همین موضوع صحبت می‌کنیم. با من در مقاله برند سازی و مدیریت برند همراه باشید.

 

مدیریت برند به چه معنی است؟

 

مدیریت برند به چه معنی است ؟

 

مدیریت برند اصطلاح نامحدودی است و برای طیف وسیعی از استراتژی‌های بازاریابی به منظور ایجاد یا افزایش آگاهی از برند، شهرت و معرفی محصولات به کار می‌رود.

اگر استراتژی قدرتمندی برای مدیریت برند داشته باشید، می‌توانید روابط بهتری با مخاطبین، لیدها و در نهایت مشتریان خود داشته باشید. اگر بتوانید مشتریان وفاداری جذب کنید و یک پایگاه برای این دسته از مشتریانتان داشته باشید، شهرت برندتان بیشتر شده و درآمدزایی و ارزشمندی برند هم افزایش پیدا می‌کند.

مسلما هر برندی که شهرت و محبوبیتی مثال زدنی داشته باشد، به خوبی مدیریت شده است. در واقع فقط یک متخصص واقعی برند می‌تواند از بهترین تاکتیک‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ برای ایجاد ارتباط صمیمانه برند با مشتریان و افزایش ارزش برند استفاده کند.

مدیریت برند مفهومی است که با استراتژی و ارزیابی برندها از نظر موقعیت برند، مشتریان هدف، درک برند و تصویر برند سروکار دارد. شرکت برای مدیریت برندسازی باید تصویر خوبی از خود در بین مشتریان به وجود آورد؛ و هدف اصلی این است که محصول و خدمات برند معرفی و برجسته شود.

جنبه‌های ملموس و ناملموس برند

مدیریت برند یک سری جنبه ملموس و یک سری جنبه ناملموس دارد. مثلا محصول اصلی، قیمت، بسته‌بندی، محصولات جدید و آپدیت‌ها به عنوان جنبه ملموس برند شناخته می‌شود. از طرفی موقعیت‌یابی محصول، تجربه مشتری، خدمات ارزش افزوده و ارتباط مشتری با برند جزء جنبه‌های ناملموس هستند؛ و مدیرِ برند مسئول همه این موارد است.

وارن بافت مدیر عامل برکشایر هاتاوی و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران می‌گوید:

20 سال طول می‌کشد تا یک شهرت ایجاد شود و پنج دقیقه طول می‌کشد تا آن را خراب کنید. اگر به این موضوع فکر کنید، کارها را متفاوت انجام خواهید داد.

 

مدیریت برند چه اهمیتی دارد؟

مدیریت برند مفهومی است که توسط شرکت‌ها و بازاریابان برای ایجاد ارتباط عاطفی بین مشتریان و محصولاتشان در نظر گرفته شده است. مدیریت برند وظیفه دارد تصویر خوبی از محصول یا برند در ذهن مصرف‌کننده ایجاد کند. این نه تنها پایه و اساس جذب لیدها و مشتریان جدید است، بلکه باعث افزایش وفاداری مشتریان فعلی به برند شما می‌شود.

به طور کلی استخدام مدیر برند برای همه کسب و کارها اهمیت دارد. چون به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد برند را ارزیابی کنند و با تغییراتی که در طول زمان رخ می‌دهد سازگاری پیدا کنند. اگر یک کسب و کار نتواند با نیازهای روز مشتری و تغییرات معمول به روز شود، ممکن است رو به نابودی برود.

اما در عوض مدیریت خوب برای برند به بهبود تجارت کمک می‌کند و طرفداران قوی برای آن دست و پا می‌کند. به هر حال مدیریت درست یک استراتژی بازاریابی مهم است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برند و محصولات خود را تولید کرده و از آن رونمایی کنند.

 

برترین مثال‌ها در مورد مدیریت استراتژیک برند

 

برترین مثال‌ها در مورد مدیریت استراتژیک برند | مدیریت برند

 

برخی از شرکت‌های پیشرو در جهان مدیریت موفقی را تجربه کرده‌ و به این صورت برند خود را در ذهن مصرف‌کننده تثبیت می‌کنند. مارک‌های پیشروِ جهانی مانند Nike ,Mercedes ,Pepsi ,Coca Cola ,Microsoft و ... را در نظر بگیرید.

همه این کمپانی‌ها بهترین نمونه‌های تجاری مدیریت برند به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیندهایشان هستند. همه این شرکت‌ها محصولات و خدمات با کیفیت بالایی تولید می‌کنند و تصویر، محصول و برندی قوی دارند.

پس از اینکه محصولات آماده می‌شوند، این شرکت‌ها از کانال‌های رسانه‌ای مختلف مانند تبلیغات تلویزیونی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، تبلیغات چاپی، آفلاین و ... برای ایجاد آگاهی از برند در بین مشتریان استفاده می‎کنند.

شرکت‌های بزرگ معمولا تضمین می‌کنند که خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند تا کیفیت کار را بالا ببرند. این کمپانی‌ها معمولا از بازخوردهای انتقادی استقبال می‌کنند؛ چون باعث بهبود اوضاع برند آنها می‌شود. بنابراین می‌توان گفت همه شرکت‌هایی که از فرآیندهای مدیریت برند نهایی در کسب و کار خود استفاده می‌کنند، بهترین نمونه‌های مدیریت برند محسوب می‌شوند.

شرکت شما هم می‌تواند تجربه درست و موفقی از برندسازی داشته باشد. کافی است با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ همکاری داشته باشید و از فضای دیجیتال برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.

 

چند تکنیک موثر مدیریت برند چیست ؟

 

تکنیک های موثر مدیریت برند

 

قبل از اینکه دنیای دیجیتال تا این حد گسترده شود و اینترنت همه دنیا را به هم متصل کند، کنترل و اندازه‌گیری نام تجاری کمی آسان‌تر بود. با این حال، با تعداد روزافزون شبکه‌ها و فناوری‌های دیجیتال برای نشان دادن برند و دسترسی به مصرف‌کنندگانِ تشنه محتوا، بسیار مهم است که هویت برند شما منحصر به فرد و مرتبط با همین عصر باشد و ارتباطات درستی با مشتری برقرار کند.

در این بخش چند نکته کلیدی و مهم در مورد استراتژی مدیریت برند را معرفی کرده‌ایم:

نکته اول: شناسایی اصول برندسازی

اولا اینکه باید اصول برندسازی را بشناسید. چندین عنصر استراتژیک برند وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرند و همه افراد مرتبط با مدیریت برند هم در مورد آن‌ها بدانند. مواردی مثل:

علاوه بر این اجرای دستورالعمل‌های برندسازی دیجیتال روش مؤثری است که شما را مطمئن می‌کند چگونه از دارایی‌های برند استفاده کنید، ارتباط موثری با مشتریان داشته باشید و همگام با تغییرات روز پیش بروید.

نکته دوم: ارائه داستان جالب در مورد برند

 

ارائه داستان جالب در مورد برند | مدیریت برند

 

در مرحله دوم باید یک داستان قانع‌کننده برای برندتان داشته باشید. خیلی از افراد به داستان‌ها علاقه دارند. اینکه از کجا شروع کرده‌اید، در میانه راه با چه چالش‌هایی رو به رو بوده‌اید و در آخر به چه تجربیاتی رسیده‌اید و موفقیتتان در چه حدی بوده است.

بنابراین ایجاد یک داستان معتبر از برند به تقویت ارتباط عاطفی با مخاطبان کمک می‌کند و این اطمینان را ایجاد می‌کند که نام تجاری شما ارتباط خوبی با مخاطب و مشتری می‌گیرد.

نکته سوم: شناسایی ارتباط شخصی  

در گام بعدی باید ارتباط شخصی را بشناسید. برندسازی به عناصر ناملموس مختلفی متکی است که برخی را می‌توان کنترل کرد و برخی را نه. ممکن است هر مشتری ارتباط خاصی با برند در ذهن خود داشته باشد. این باعث ارتباط معنایی خاص، خاطره و تعاملات متفاوت برای هر یک از مشتریان می‌شود.

وقتی یک مشتری معمولی در مورد معنای خاصی که یک برند برای او دارد، صحبت می‌کند، معمولا از خاطرات، تعاملات و خیلی چیزهای دیگر سخن می‌گوید که در سطح ناخودآگاه او اتفاق می‌افتد.

ممکن است شما ظاهر محصول را بررسی و اصلاح کنید، اما مشتریان به چیزی بیش از این موارد ظاهری اهمیت می‌دهند. ارتباطات صمیمی با مشتریان و ارائه ارزش‌های پیشنهادی متمایز با رقبا، باعث وفاداری بیشتر مشتریان شده و شما را در میدان رقابت پیروز کند.

نکته چهارم: استفاده از انواع نرم افزار برای آنالیز عملکرد برند

در گام بعدی از نرم افزارهای مختلف برای آنالیز عملکرد برند استفاده کنید. توجه کنید که "فناوری" نحوه توسعه، مدیریت و ترویج برند را تغییر داده است. با استفاده از نرم افزارهای بازاریابی دیجیتال می‌توان مدیریت بهتری داشت و فعالیت‌ها و کمپین‌های مختلف را آنالیز کرد.

 

مراحل فرآیند مدیریت برند

مراحل فرآیند مدیریت برند

 

مدیریت برند یک سری اصول و قوانین دارد. نمی‌توان هر عملکردی را به مدیریت و برندسازی ارتباط داد. در ادامه فرآیند مدیریت را مرحله به مرحله بررسی می‌کنیم.

1. شناسایی موقعیت و ارزش برند

اولین قدم در فرآیند مدیریت برند، درک محصول و خدمات ارائه شده از نظر موقعیت و ارزش برند است. این پایه و اساس برای خیلی از شرکت‌ها اهمیت دارد؛ زیرا نحوه درک مشتریان از محصول یا خدمات آنها بخشی از توسعه برند است.

2. برنامه ریزی بازاریابی در مدیریت تبلیغات و برند

 

برنامه ریزی بازاریابی برند | مدیریت برند

 

مرحله بعدی مدیریت برند برای یک محصول یا خدمت، ساخت برند است. این فرآیند شامل ایجاد برند با ایجاد مولفه‌هایی مانند قیمت‌گذاری، بسته‌بندی، خدمات مشتری و ... است. همچنین تکنیک‌های آگاهی از برند مانند بازاریابی، برندسازی و تبلیغات نیز در این مرحله قرار می‌گیرند. شرکت‌ها از ارتباطات بازاریابی یکپارچه یا Integrated marketing communications (IMC) برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند.

3. اندازه گیری عملکرد برند

ایجاد برند صرفا مهم نیست، بلکه اندازه‌گیری عملکرد آن در برابر رقبا و بازار نیز مهم است. این مرحله در مدیریت برند، پارامترهایی مانند فراخوان نام تجاری، شناسایی برند و ... را شناسایی می‌کند. می‌توان از ابزارهای مختلف برای بررسی عملکرد تبلیغات و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. روش‌های مناسب و پربازده را ادامه داد و روش‌های ناموفق را در جا قطع کرد.

4. تحلیل، رشد و پایداری در مدیریت برند و تبلیغات

مرحله نهایی در فرآیند مدیریت برند پس از ارزیابی، بهبود عملکرد برند برای اطمینان از رشد و پایداری است. ارزش ویژه برند، معیار کیفیت ارائه شده توسط یک محصول و خدمات است. بنابراین باید روش‌های مناسبی که در مرحله قبل تشخیص داده شده‌اند را ادامه دهید و از آن‌ها برای آگاهی از برند و فروش بیشتر بهره بگیرید.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا با فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ، خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

شما می‌توانید برای رشد بیزینس و برندینگ خود از مشاوره توسعه آنلاین کسب و کار ما به صورت رایگان استفاده کنید.

 

جف بزوس:

یک برند برای یک شرکت مانند یک شهرت برای یک شخص است. شما با تلاش برای انجام کارهای سخت به خوبی شهرت کسب می‌کنید.

 

مدیر برند کیست؟

 

مدیر برند کیست ؟ | مدیریت برند

 

می‌توان مدیر برند را به عنوان مدافع شرکت در نظر گرفت؛ شخصی که معمولا تحت نظارت یک مدیر بازاریابی کار می‌کند. این نقش بسیار خاص و استراتژیک بوده و باید پیام ارسالی شرکت به مخاطبین و مشتریان را توسعه دهد. مدیر برند باید این هنر را داشته باشد که اعتماد مخاطب و مشتریان را جلب کرده و احساسات پیچیده‌ای در مورد محصول، خدمات و برند به وجود آورد.   

حس اعتمادی که مدیر به وجود می‌آورد، در واقع همسویی ارزش بین شرکت و مصرف‌کننده است. همان چیزی که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان احساس راحتی و صمیمیت داشته باشند و خیلی آسان و سریع روی یک دکمه و خرید یک محصول یا خدمات کلیک کنند.

اما مدیر چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ "با تطبیق استراتژی برند برای بازار هدف".

استراتژی برند شامل کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی در مقیاس بزرگ است که می‌تواند شامل شبکه‌های اجتماعی، انواع رسانه‌های دیجیتال و رسانه‌های چاپی باشد. علاوه بر این در استراتژی برند روش‌های دیده شدن برند و هویت محصول و خدمات ارزیابی می‌شود.

درست همانطور که یک فرد دارای هویت است، یک محصول یا سازمان نیز باید هویت داشته باشد. مثل وقتی که نام اپل به گوشمان می‌خورد و به یاد موبایل و سایر وسایل الکترونیکی می‌افتیم یا با شنیدن نام دلپذیر محصولات غذایی و به خصوص سس را به یاد می‌آوریم. به هر حال هر شرکتی برند و هویت خاص خود را دارد و ایجاد این تصورات عمومی وظیفه مدیر برند است.

 

وظایف مدیر برند

مدیران برند مسئولیت‌ها و وظایف متعددی دارند. در ادامه این وظایف را به طور خلاصه و موردی مطرح می‌کنیم:

 

مهم‌ترین اصولی که مدیر برند باید بداند!

 

اصول مهم در مدیریت برند

 

در هر کسب و کاری یک سری قوانین وجود دارد که همه ملزم به اجرا کردن آن هستند. از مقررات سازمان گرفته تا قوانین اداره کار. اما گاهی اوقات اصول خاصی وجود دارد که جایی نوشته نشده است، اما اگر اجرا شوند، برند حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد و تفاوت آن با رقبا بهتر مشخص می‌شود. در ادامه پنج مورد از اصول مهمی را که در مدیریت برند اهمیت دارد، بررسی کرده‌ایم.

1. تمایز (Differentiation)

یکی از مهم‌ترین مواردی که یک برند موفق در خود دارد، تفاوت و تمایز با سایر برندها و محصولات مشابه است. این همان ارزش پیشنهادی است که کسب و کارها در ابتدای شروع و نوشتن بوم مدل کسب و کار روی آن کار می‌کنند. مثلا کسب و کار اینترنتی اسنپ را در نظر بگیرید.

اسنپ یک سرویس حمل و نقل بود که با آژانس اینترنتی کار خود را شروع کرد و در حال حاضر به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شده است. ارزش پیشنهادی و تمایز این بیزنس، سرعت بالای خدمات، قیمت مناسب و همواره در دسترس بودن بود. در طول زمان هم سرویس‌های دیگری مثل خدمات رستوران، سوپرمارکت، هتل، فروش بلیط، دکتر و ... را ارائه کرد که در همه اپلیکیشن‌ها و کسب و کارهای اینترنتی ایرانی بی‌نظیر است. همین موارد باعث شد که اسنپ به یک اپلیکیشن واجب برای گوشی هوشمند هر ایرانی تبدیل شود!

2. تمرکز (FOCUS)

 

تمرکز (FOCUS) در مدیریت برند

 

مورد دیگری که در مدیریت برند اهمیت دارد، داشتن تمرکز روی یک موضوع، یک هدف و داشتن استراتژی پایدار است. شاید اهداف متفاوتی در طول مسیر وجود داشته باشد که به آن‌ها برسیم یا حتی آن‌ها را تغییر دهیم. ولی هیچ وقت یک برند موفق دچار چندگانگی نمی‌شود و مسیر خود را در طول زمان به طور مداوم ادامه می‌دهد.

مثلا وقتی به برندهای مطرحی مثل کوکاکولا، بنز یا حتی شرکت مینوی خودمان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دلیل ماندگاری این برندها، ثبات و داشتن هدفی مشخص و تلاش برای به تحقق رساندن آن بوده است. اما در عوض با خواندن داستان برندی مثل نوکیا که از اوج قله‌های موفقیت سقوط کرد، به دلایل این شکست پی می‌برید.

3. سادگی (Simplicity) در مدیریت برند

سادگی یکی دیگر از اصول مهم در مدیریت برند است. همه چیز از اهداف گرفته تا استراتژی و وسیله‌ها و کانال‌های رسیدن به مخاطب باید سادگی خاصی داشته باشند و هیچ چیز پیچیده نشود. مثلا اگر کسب و کار شما مخاطب زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد، با ساخت محتوای جذاب و قابل فهم برای مخاطبین می‌توانید به راحتی آن‌ها را جذب کنید. در این زمینه کمک گرفتن از مشاوره کسب و کارهای کوچک مفید خواهد بود.

4. شکل ظاهری (Visual Appeal)

 

شکل ظاهری (Visual Appeal) برند | مدیریت برند

 

شکل ظاهری برند شامل المان‌های مختلفی از لوگو گرفته تا محصولات و بسته‌بندی آن‌ها می‌شود. برای طراحی لوگو وقت، انرژی و هزینه کافی بگذارید تا برندی حرفه‌ای به مخاطب نشان دهید. داشتن برند بوک نیز به همه پرسنل و دست اندر کاران سازمان شما کمک می‌کند تا اصول طراحی را از لوگو گرفته تا محصول بدانند و همه آیتم‌ها یکپارچه شوند.  

5. تداوم (Consistency) در مدیریت برند

نکته آخری که باید در مدیریت برند در نظر گرفته شود، تداوم داشتن است. همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، اگر اهداف، نوع فعالیت و استراتژی‌ها مدام تغییر کنند، مسیر برند هم منحرف می‌شود و مخاطب این موضوع را سریع متوجه می‌شود.

خیلی وقت‌ها آپدیت بودن و تغییرات برند همزمان با تکنولوژی و دیجیتالی شدن خیلی خوب است، اما گاهی هم اصالت و هدف اصلی کار از دست می‌رود. اما در عوض باید اصول اولیه کار را در نظر داشت و آن‌ها را با توجه به تغییرات زمانه و نیاز کاربر تغییر داد تا مخاطبین را به دلیل ظهور رقبای جدید از دست ندهیم.

 

نکات کلیدی 

  1. شناسایی موقعیت و ارزش برند
  2. برنامه ریزی بازاریابی برند
  3. اندازه گیری عملکرد برند
  4. رشد و پایداری
  1. تمایز (Differentiation)
  2. تمرکز (FOCUS)
  3. سادگی (Simplicity)
  4. شکل ظاهری (Visual Appeal)
  5. تداوم (Consistency)

 

منبع

bynder | mbaskool | careerexplorer | 99designs

جمع بندی:

در این مقاله با مدیریت برند و مراحل آن آشنا شدیم. برندسازی در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد. به خصوص در عصری که دنیای دیجیتال، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فضا را برای ساخت برند شخصی راحت‌تر کرده‌اند. کسب و کار شما هم می‌تواند از این قافله عقب نماند. کافی است با یک تیم خوب دیجیتال مارکتینگ در این زمینه مشورت کنید و همین امروز اقدام کنید. تجربه شما از برندسازی چیست؟ تا به حال سعی کرده‌اید برند شخصی خودتان را استارت بزنید؟ یا اگر در حال حاضر برند دارید برای توسعه آن چکار کرده‌اید؟ استراتژی شما برای مدیریت برندتان چیست؟ سوالات و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

مدیریت برند بخشی از بازاریابی است که از یک سری تکنیک‌ برای افزایش ارزش درک شده خط محصول یا برند در طول زمان استفاده می‌کند.

یک استراتژی قوی مدیریت برند به ایجاد و پرورش روابط نزدیک‌تر با مخاطبان خود کمک می‌کند.

برند‌های پیشرو در جهان مثل نایک، مرسدس، پپسی، کوکا کولا، مایکروسافت و ... را در نظر بگیرید. همه این شرکت‌ها بهترین نمونه‌هایی از چگونگی تجارت شرکت‌ها با استفاده از مدیریت برند به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیندهایشان هستند.

1. استراتژی رقابتی: میزان سهم در بازار 2. حسابداری و مالی 3. روانشناسی: درک مصرف‌کننده 4. تعامل با مصرف کننده: دنیای دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و ...

1. مخاطب هدف خود را مشخص کنید. 2. موقعیت محصول و کسب و کار خود را تعیین کنید. 3. شخصیت شرکت خود را تعریف کنید. 4. یک لوگو و شعار انتخاب کنید.

مدیران برند الهام‌بخش اعتماد و اطمینان در یک محصول یا خدمات هستند، اما مدیران بازاریابی تلاش می‌کنند مطمئن شوند که نحوه ارتباط با مصرف‌کننده برای همسویی با نام تجاری به چه صورت است.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات