عبور از ورشکستگی؛ ۶ شرکت بزرگ که از ورشکستگی نجات پیدا کرده‌اند!

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 07 بهمن، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: تیم تولید محتوا

عبور از ورشکستگی؛ ۶ شرکت بزرگ که از ورشکستگی نجات پیدا کرده‌اند!

 

احتمالا بارها اصطلاح ورشکستگی را شنیده‌‏اید. البته باید در نظر گرفت که آنچه در این موضوع اهمیت دارد عبور از ورشکستگی است. شرکت ورشکسته به شرکتی گفته می‌شود که از پرداخت بدهی‏‌های خود ناتوان است و نمی‌تواند تعهدات مالی و معنوی خود را عملی کند. البته حکم ورشکستگی یک شرکت را دادگاه پس از بررسی‏‌ها و نتایج به‌‏دست آمده اعلام می‏‌کند.جالب است بدانید دلیل ورشکستگی شرکت‌های نوپا می‌تواند فقدان سرمایه کافی، برنامه‏‌ریزی نامناسب، پیش‏‌بینی نکردن آینده، انتخاب نیروی کار نامناسب و بازاریابی ضعیف باشد. اگر هنوز کسب‌و‏کار خود را آغاز نکرده‌اید، می‏‌توانید با اقدامات پیشگیرانه از این معضل جلوگیری کنید. اما اگر کسب‌‏و‏کار خود را آغاز کرده‌‏اید، جای نگرانی نیست؛ شما می‌توانید برای عبور از ورشکستگی با اجرای یک سری راه‌کارهای ساده  از این مهلکه به سلامت عبور کنید؛ اما اگر در آخرین مراحل کسب‏‌و‏کار خود هستید و هیچ چیزی جز بدهی برای شما باقی نمانده است، امید خود را از دست ندهید. شما می‌توانید با انجام چند ترفند ساده مجددا به کسب‌‏وکار خود بازگردید. برای درک بهتر موضوع با ما همراه باشید.

 

پیشگیری از ورشکستگی با 5 راهکار ساده

 

عبور از ورشکستگی

 

ورشکستگی ممکن است کمی شما را از فعالیت‏ها عقب بیاندازد اما در نهایت می‏توانید با کمی تلاش به جایگاه خود بازگردید. روزانه بسیاری از مشاغل ورشکسته می‏شوند، اما با اعمال برخی از راهکار‏ها می‏‌توان به جلوگیری از ورشکستگی کمک کرد و دوباره به حوزه فعالیت بازگشت. عبور از ورشکستگی با پنج استراتژی مهم:

1. پیش بینی ورشکستگی

اولین قدم برای کاهش خطر ورشکستگی، پیش‌‏بینی آن است. زمانی‏‌که این احتمال را در‏نظر بگیرید به اقدامات احتیاطی لازم نیز فکر خواهید کرد.

2. کسب آگاهی از پیامدهای مالی و عاطفی ورشکستگی

به‌ ‏دنبال ورشکستگی، دارایی افراد از بین می‌‏رود و متعاقب آن، از دست دادن دارایی ممکن است انگیزه افراد نیز برای بازیابی کسب‌‏وکار ضایع شود. حتی اگر انگیزه راه‌‏اندازی مجدد کسب‌‏وکار را هم داشته باشید بدون سرمایه کافی کار کمی سخت خواهد شد. عواقب مالی شاید طولانی‏‌ مدت باشد و برای سال‏‎های متمادی در کارنامه کاری شما باقی بماند.

3.استخدام یک حسابدار حرفه‌‎ای برای پیشگیری از ورشکستگی

 

عبور از ورشکستگی با استخدام یک حسابدار حرفه ای

 

بسیاری از کارآفرینان سعی می‏‌کنند تمام کارها از جمله امورمالی را خودشان انجام دهند. دلیل شکست بیشتر مشاغلی که در ده سال اول کار خود ورشکسته می‏‌شوند، توجه نکردن به مدیریت جریان نقدی است. برای پیشگیری و عبور از ورشکستگی یک حسابدار حرفه‌ای استخدام کنید تا جریان نقدینگی شرکت را مدیریت کند. بهتر است وقت و تمرکز خود را بر روی کارهای دیگر بگذارید و کارهای تخصصی را به متخصصان آن بسپارید.

4. استفاده از تجربه افراد ورشکسته

صاحبان مشاغل که دچار ورشکستگی شده‌‏اند کوله‌‏باری از اطلاعات و تجربیات برای به‏‌اشتراک گذاشتن، در اختیار دارند. شما باید جربیات آنها را دنبال کنید تا بدانید  آنها چگونه با عبور از ورشکستگی، دوباره به کسب‌وکار خود برگشته­‌اند و مسیر درست را ادامه داده‎اند. جالب است بدانید که شرکت‌های بزرگی چون اپل یا کرایسلر نیز دچار ورشکستگی شدند، اما این شرکت‌ها توانستند پس از مدتی دوباره به فعالیت بازگردند. در اختیار گرفتن تجربه این شرکت‌های بزرگ می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

5. اجتناب از اعتماد به نفس بیش ‏ازحد

 

تاثیر منفی اعتماد به نفس زیادی در بروز ورشکستگی

 

اعتماد به‏ نفس در مورد توانایی‏‌هایی که دارید بسیار خوب است؛ قطعا برای ساختن کسب‌وکار خود سخت تلاش کرده‌‏اید و این کار بدون اعتماد به نفس امکانپذیر نبوده است. اما اعتماد به نفس بیش ‏از‏حد باعث می‏‌شود که شما باور نکنید برخی از مشکلات در حیطه کاری شما وجود دارند. به‏‌هنگام بروز مشکلات، خصوصا مسائل مالی باید همه نکات را به‏‌موقع مورد ارزیابی قرار دهید و آنها را رها نکنید.

 

عبور از ورشکستگی با رعایت 4 قانون طلایی

راه‌اندازی یک کسب‏‌وکار شاید یکی از هیجان‏‌انگیزترین تصمیمات یک فرد باشد. این کار نیز مانند سایر تصمیمات زندگی ممکن است با مشکلاتی رو‏به‌‏رو شود. ورشستگی مانند یک زنجیره است که می‏‌تواند در نهایت شما را در وضعیت ناخوشایند قرار دهد. شما می‌توانید با‏توجه به 4 قانون طلایی کسب‌وکار، بر ورشکستگی غلبه کنید و پیروز میدان شوید.

1. برنامه ریزی مدون برای عبور از ورشکستگی

برای کسب موفقیت، باید برنامه‏‎ریزی داشته باشید؛ برنامه‏‌ها و قوانینی که کسب‏‌وکار شما را کنترل می‎کنند. یک برنامه‏‌ریزی اصولی به تعیین قیمت محصولات کمک می‏‌کند و شما می‎توانید یک سرمایه‎گذار واقعی و مناسب را پیدا کنید. پرداخت وام و بدهی‏‌ها، تهیه لیست دقیق از هزینه‌های عملیاتی و داشتن راهکار برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات از جمله ویژگی‏های داشتن یک برنامه مدون است.

2.اولویت بندی پرداخت بدهی‌ها

 

اولیت بندی پرداخت بدهی ها

 

پرداخت بدهی در مرکز برنامه‏‌ها قرار دارد. پرداخت‌های بدهی را بر‏اساس نرخ بهره در اولویت قرار دهید، با بالاترین نرخ بهره شروع و به پایین‌ترین سطح برسید. اما اگر بابت بدهی‌ها دارایی خود را به‌عنوان ضمانت قرار داده‌‏اید، این امر می‏‌تواند دارایی‏‌های شخصی شما را به خطر بیاندازد. بنابراین باید آنها را در اولویت قرار دهید. شما باید قوانین ورشکستگی را مطالعه کنید و از اینکه چگونه می‌‏توانید از تعهدات مالی خود رهایی پیدا کنید اطلاعات بیشتری به دست آورید.

3.کاهش هزینه‎‌های غیرضروری

بعد از یک برنامه‏‌ریزی مدون و تهیه لیست پرداخت بدهی‌ها، بر روی کاهش هزینه‌های غیر‎ضروری تمرکز کنید. شما می‌توانید گزینه‌های اقتصادی‌تر را به جای مواد گران‌قیمت به‌کار گیرید. مثلا به‌طور مجازی مدیریت کسب‌وکار خود را انجام دهید و از اجاره دفتر خودداری ورزید و با این کار هزینه‌ها را کاهش دهید.

4. دریافت وام جهت عبور از ورشکستگی

 

دریافت وام جهت عبور از ورشکستگی

 

در حالت ایده‌آل نیازی به وام گرفتن بیش ‏از‏حد نیست؛ اما اگر پس‌‏انداز شما دست‏خوش تغییر شده است، باید به دریافت وام فکر کنید. مقدار وام نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. میزان وام باید متناسب با نیازهای دقیق کسب‌‏و‏کار شما در نظر گرفته شود. در ابتدای کار به ‏طور دقیق میزان سرمایه اولیه را برآورد کنید، دریافت وام بیش‏ از‏حد می‏‌تواند شما را دچار دردسر کند. بسیاری از موسسات مالی برای وصول بدهی‏‌های خود اقدام به فروش دارایی‏‌های شما می‏‌کنند. بهتر است تعداد وام‌‏های دریافتی خود را کاهش دهید تا بتوانید تعداد اقساط آنها را به‌حداقل برسانید.

 

بازگشت به روزهای خوب با عبور از ورشکستگی

 

بازگشت به روزهای خوب بعد از ورشکستگی

 

با افزایش بدهی‏‌ها و رکود اقتصادی ممکن است برخی‏ از مشاغل نیاز به بهبود وضعیت مالی داشته باشند. مشکلات مالی یک شرکت لزوما به ‏این‏ معنا نیست که شرکت باید تعطیل شود و اعلام ورشکستگی کند. استراتژی‏‌های تجدید‏ساختار و سازماندهی مجدد شرکت به‏‌جای اعلام ورشکستگی، به صاحبان مشاغل این فرصت را می‌‏دهد تا بتوانند با طلب‌کاران مالی خود وارد مذاکره شوند. در اختیار گذاشتن حداکثر زمان برای پرداخت بدهی‏‌ها می‏‌تواند نتیجه مطلوبی در کسب‏‌وکار داشته باشد. دادن فرصت به صاحبان مشاغل برای گذر از چالش‎های مالی، از مهم‏ترین مزایای تجدید‏ساختار و سازماندهی مجدد است. اولین قدم برای عبور از ورشکستگی مذاکره با طلبکاران مالی و تا حد امکان تسویه بدهی‏‌ها است. تعهد به بازپرداخت بدهی‌ها، این فرصت را به شرکت‏‌ها می‏‌دهد که بدهی‏‌های خود را بدون طرح مقاومت و توقیف دارایی‎ها توسط دادگاه، پرداخت کنند. حسابداران شرکت‎ها که بیشتر از بقیه با وضعیت مالی باخبر هستند می‏‌توانند با محدود کردن هزینه‏‌های غیرضروری و به دست آوردن حداکثر سود، کمک بزرگی به پرداخت بدهی‏‌ها کنند.

 

شرکت‌های بزرگی که عبور از ورشکستگی را تجربه کردند

زمانی که شرکتی در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد، بدهی‌ها و دارایی‌های آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. برخی از مشاغل باتجدید نظر در ساختار شرکت، دوباره به کار خود ادامه می‏‌دهند؛ اما برخی از شرکت‌ها با تصفیه  بدهی‌ها برای همیشه کسب‌وکار خود را تعطیل می‌کنند. شرکت‌های Enron ، WorldCom و Lehman Brothers نمونه‌های بارزی از شرکت‌های ورشکسته‌ای هستند که هرگز به ادامه کسب‌و‎کار خود برنگشتند. اما شرکت‏‌هایی هم وجود دارند مانند GM، Texaco و Marvel Studios  که موفق شدند با وضعیتی بهتر از پیش از ورشکستگی، دوباره به میدان کسب‌وکار بازگردند. در ادامه با 4 شرکت غول‌پیکری که با عبور از ورشکستگی قوی‌‏تر از قبل به‌صحنه کسب‌وکار بازگشتند بیشتر آشنا شوید.

1. شرکت اپل  (Apple Company)

 

نجات شرکت اپل از ورشکستگی

 

شاید باور این موضوع سخت باشد که اپل یکی از بزرگ‏ترین شرکت‏‌های جهان با سرمایه هنگفت روزی در شرایط سخت ورشکستگی قرار داشته است. اپل در‏حالی‏‌که در سال 1997 در آستانه سقوط بود، هرگز اعلام ورشکستگی نکرد و در آخرین لحظات رقیب اصلی آن، مایکروسافت (MSFT) با سرمایه‏‌گذاری 150 میلیون دلاری این شرکت را نجات داد.

2. شرکت جنرال موتورز  (General Motors Company)

به‏‌دنبال بحران مالی سال 2008، جنرال موتورز که زمانی بزرگ‏ترین تولید‏کننده خودرو در جهان بود، بر اساس فصل 11 از قانون ورشکستگی ایالات‌متحده، رسما اعلام ورشکستگی کرد. در سال 2013  وزارت خزانه‌داری ایالات‌ متحده 50 میلیارد دلار در اختیار این شرکت گذاشت و مالک 60 درصد از سهام جنرال موتورز شد.

3. شرکت کرایسلر  (Chrysler Company)

جنرال موتورز تنها خودروسازی نبود که در دوران رکود اقتصادی ورشکسته شد؛ تولید کننده خودروی آمریکایی، کرایسلر نیز در سال 2009، حدود یک ماه قبل از جنرال موتورز، اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت با دریافت 12.5 میلیارد دلار کمک از سوی دولت توانست از این بحران عبور کند.

4. استودیو مارول Marvel Studios)‎)

با وجود فیلم‏‌های پرفروشی مانند مرد ‏عنکبوتی، انتقام‏‌جویان و نگهبانان کهکشان، جای تعجب است که استودیو مارول در سال 1996 اعلام ورشکستگی کرد. امروزه دارایی‏‌های این شرکت با میلیون‏‌ها طرفدار در سراسر جهان، میلیاردها دلار ارزش دارد و یکی از زیرشاخه‌های شرکت والت دیزنی محسوب می‌شود.

5. رستوران اسبارو (Sbarro)

این رستوران با بیش از 600 شعبه در سراسر دنیا، انواع فست‏‌فود و غذاهای ایتالیایی را به فروش می‌رساند. این مجموعه دو بار ورشکسته شد، یک بار در سال 2011 و بار دیگر در سال 2014 اعلام ورشستگی کرد، اما این مجموعه با تغییر در طراحی و دکور خود توانست از این بحران عبور کند.

6.شرکت شش پرچم (Six Flags)

 

عبور از ورشکستگی در شرکت six flags

 

این شرکت دارای 26 پارک آبی و تفریحی در سرتاسر آمریکای شمالی است که بزرگ‌ترین و سریع‌ترین ترن‌های جهان را به خود اختصاص داده است. در سال 2009، این شرکت با بیش از میلیون‏‌ها دلار سرمایه، اعلام ورشکستگی کرد، اما در سال 2010 توانست با سازماندهی مجدد و عبور از ورشکستگی، فعالیت خود را از سر بگیرد.

 

ورشکستگی پلی به سوی موفقیت

به عنوان یک سرمایه‌‏گذار، ورشکستگی پایان کار یک شرکت نیست؛ برخی از شرکت‏ها با عبور از ورشکستگی به سودآوری و موفقیت‌‏های بیشتر دست پیدا کردند. به‏‌هنگام راه‌‏اندازی کسب‌وکار، هدف، به دست آوردن پول بیشتر نیست. شما باید بر روی افزایش کیفیت خدمات و محصولات خود متمرکز شوید تا مشتریان بیشتری را جذب کنید. بسیاری از شرکت‏ها به‏دلیل عدم‏علاقه به کسب‏وکار شکست می‏خورند. غرق شدن در بدهی برای بسیاری از مشاغل امری معمول است، اما توصیه می‏شود از دریافت وام‏های کلان فاصله بگیرید و با داشتن یک برنامه جامع هزینه‏های غیرضروری را کاهش دهید و در مسیر درست کسب‏وکار قرار بگیرید.

 

نکات کلیدی

را­هکارهای مهم برای عبور از ورشکستگی:

 

منبع اول منبع دوم منبع سوم

 

جمع بندی:

سوالات متداول

کسب‌وکارهای نوپا به دلایلی مثل نداشتن سرمایه کافی، برنامه‌ریزی نامناسب، عدم توانایی در پیش­بینی شرایط آینده و انتخاب نیروی کار نامناسب یا ناکارآمد ضعیف شده و ورشکستگی را تجربه می­‌کنند.

پیش‌بینی، اول قدم برای کاهش خطرات ورشکستگی و تداوم کسب‌وکار است. کارآفرینان یا صاحبان کسب‌وکار باید همیشه به اقدامات احتیاطی توجه داشته باشند.

دلیل این موضوع را باید در توجه نکردن به مدیریت جریان نقدینگی جستجو کرد. داشتن یک حسابدار باتجربه و حرفه­ای می­تواند جریان نقدینگی شرکت را تنظیم کند.

دلیل آن این است که داشتن اعتماد به نفس زیادی، باعث نادیده­گرفتن و باور نداشتن به برخی مشکلات در جریان کار است. داشتن حس احتیاط مخصوصا در مسائل مالی می­تواند شرکت را در برابر برخی مشکلات بیمه کند.

مایکروسافت که رقیب اصلی این شرکت به‌حساب می­آید، در آخرین لحظات عمر اپل، با یک سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری، این شرکت را از ورشکستگی نجات داد.

مذاکره با طلبکاران مالی و تسویه بدهی آنها، اولین قدم برای عبور از ورشکستگی به‌حساب می­‌آید.

برچسب ها:

تیم تولید محتوا

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات