ضرورت تحول دیجیتال برای بهبود تجارت در سال 2021

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 14 فروردین، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

ضرورت تحول دیجیتال برای بهبود تجارت در سال 2021

 

سال 2020 از خیلی جهات سال متفاوتی بود. در این سال فناوری‌های پیشرفته به سرعت پیش رفتند و اتفاقات مهمی در دنیای دیجیتال و High tech (فناوری پیشرفته) رخ داد. اما در این بین اپیدمی کرونا بسیاری از معادلات را به هم ریخت. برخی شرکت‌ها ضررهای زیادی متحمل شدند و البته برخی هم از این موقعیت به سود خود استفاده کردند. به هر حال مطالعات نشان دهنده ضرورت تحول دیجیتال بعد از کرونا برای بهبود تجارت در سال 2021 و پس از وقوع پاندمی است.  

Covid-19 رویداد عجیبی بود و نوع نگاه ما به جهان را به کلی تغییر داد. اکثر کارشناسان تصور می‌کنند که بازگشت از این وضعیت خیلی دیر اتفاق می‌افتد و بازیابی کسب و کار از بحران برای تداوم آن بسیار مهم است. در این بین نقش فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال خیلی پررنگ است و بهتر است که مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) به این موضوع توجه بیشتری کنند. در این صورت تداوم کسب و کار و بازگشت به دوران اوج سازمان سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در ادامه با من همراه باشید تا در مورد ضرورت تحول در سازمان بیشتر بدانید.

 

نقش CIO ها و ضرورت تحول دیجیتال  

 

نقش CIO ها و ضرورت تحول دیجیتال

 

همانطور که گفتیم با وقوع اپیدمی، تغییرات زیادی در کسب و کارها به وجود آمد. این موضوع لزوم تغییر در کسب و کارها را بیشتر نشان داد. علاوه بر این CIO ها پیشرو و مرکز این تغییر بودند. همیشه بخش‌ فناوری اطلاعات در هر سازمان نقش مهمی را بازی می‌کند و باعث افزایش بازگشت سرمایه می‌شود. با توجه به پیشرفت‌های فنی مانند اتوماسیون، تجزیه و تحلیل نسل بعدی و سیستم عامل‌های دیجیتال، به نظر شما مهم‌ترین اولویت‌ها از نظر CIO ها کدامند؟ نظرسنجی انجام شده توسط Constellation Research و WalkMe، - اولین پلتفرم پذیرش دیجیتال در جهان - نشان می‌دهد که تحول دیجیتال به عنوان بالاترین اولویت برای مشاغل، درست قبل از امنیت سایبری قرار دارد. نظرسنجی‌ها چندین بینش مختلف نشان داده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

بودجه‌های IT بدون تغییر باقی می‌مانند

 

بودجه‌های IT بدون تغییر باقی می‌مانند

 

هنگامی که پاندمی کرونا برای اولین بار همه دنیا را گرفت، 49٪ از مدیران ارشد فناوری اطلاعات گزارش‌ دادند که بودجه این بخش از شرکت آن‌ها کاهش یافته است. اما امروز 56٪ از CIO ها گزارش می‌دهند که بودجه آن‌ها به سطح قبل از شیوع بیماری برگشته است. ضرورت حول دیجیتال عامل اصلی ایجاد این وضعیت بوده است. 77.3٪ از CIO های مورد بررسی گفته‌اند "تحول دیجیتال" بزرگترین اولویت آن‌ها است. همچنین امنیت سایبری با آمار 75 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. جدول بالا میزان تغییر بودجه‌ها را نشان می‌دهد.

همانطور که می‌بینید بودجه فناوری اطلاعات کمترین تغییر را داشته است. البته این اعداد نباید تعجب‌آور باشد. دورکاری (Remote working) به یک قاعده جدید تبدیل شده است. شرکت‌هایی مانند Infosys و Mastercard به کارمندان خود اجازه می‌دهند که کارشان را از راه دور انجام دهند و هر زمان که دوست داشتند و احساس راحتی مکردند، به محیط‌های اداری برگردند. سرویس‌دهی و حفظ امنیت یک نیروی دورکار به توسعه قابل توجه فناوری اطلاعات نیاز دارد و بودجه‌های این شرکت نشان‌دهنده این واقعیت است.

تجربه‌های مشتری و نیاز به تجزیه و تحلیل هوشمند برای هدایت تصمیم‌گیری، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های CIO است. این روزها هر شغل، یک سازمان داده محور محسوب می‌شود و تجزیه و تحلیل، کلید موفقیت تصمیمات تجاری است. پاندمی کرونا چندین شغل که موفق به استفاده از تجزیه و تحلیل برای ادامه کار و حتی رشد شده‌اند را برجسته کرده است.  CIOها به این موضوع توجه کرده‌اند و عجیب نیست که استفاده از تجزیه و تحلیل برای بهبود تجربه مشتری (CX)، یکی از اولویت‌های اصلی است. یکی از مثال‌های عالی برای این موضوع، افزایش منو دیجیتال رستوران‌ها است. 

 

ضرورت تحول دیجیتال و فناوری در موفقیت تجاری

 

ضرورت تحول دیجیتال بعد از کرونا

 

در حال حاضر تقاضای زیادی برای استفاده از IT وجود دارد و CIO ها به دنبال استفاده از فناوری‌های موجود برای ایجاد فرآیندهای کارآمد هستند. 73٪ از مدیران مورد بررسی نشان دادند که هوش مصنوعی و اتوماسیون فرآیند رباتیک، جزء اولویت‌های اصلی آنها است. در حال حاضر اتوماسیون گردش کار بر سازمان‌ها تأثیر گذاشته است و نرخ درخواست اتوماسیون افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از اولویت‌های مهم CIO، بررسی منابع IT موجود برای عملکردهای اضافی و تلفیق منابع برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. یکی دیگر از مواردی که در لیست اولویت‌ها قرار دارد، سازماندهی مجدد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازمان‌ها است. آموزش مجدد کارمندان و کارگران به آنها اجازه می‌دهد عملکرد بهتری در محیط‌های دیجیتالی داشته باشند. استعدادهایی که بتوانند وارد جریان کار شوند، بسیار حیاتی است.

هوشمند سازی کسب و کارها برای مدیران اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل CIO ها انتظار دارند اتوماسیون و هوش مصنوعی آینده کسب و کارشان را اثبات کند. بنابراین انتظار سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه را دارند. همنطور که اهمیت فناوری بیشتر مشخص می‌شود، CIO ها خود را به عنوان محرک نوآوری در شرکت‌ها می‌شناسند. با توجه به اعتماد زیاد به توانایی‌های فناوری، سازمان‌ها نیاز بیشتری به افراد کارشناس در زمینه مدیریت ارشد فناوری اطلاعات، عملیات و تجربه مشتری دارند.

بدون توجه به استقلال هر بخش از سازمان، فناوری اطلاعات به عملکردی تبدیل می‌شود که هر کاری را که یک سازمان انجام می‌دهد، برجسته می‌کند و حتی در ساختار سازمان ادغام می‌شود. در نتیجه بهتر است CIO ها رهبری فكری را بر عهده بگیرند و پس از پاندمی کرونا در بهبودی سازمان نقش اساسی داشته باشند. یک نیروی دورکار بر بخش‌های فناوری اطلاعات فشار وارد می‌کند. در نتیجه CIO ها باید بهره‌وری کارمندان را در اولویت کاری خود قرار دهند و ابزارهایی که دید بهتری به مدیران کل سازمان می‌دهد را به آن‌ها ارائه دهند.

این موضوع در مراحل اولیه باعث ایجاد فشار بر بخش‌های فناوری اطلاعات می‌شود؛ CIO ها باید گردش‌های کاری که باعث کاهش استرس در فناوری اطلاعات می‌شود ایجاد کنند. در نتیجه سازمان‌ها می‌توانند خود را با آن سازگار کنند.

 

چالش‌هایی که فناوری اطلاعات با آن روبرو است

 

چالش‌هایی که فناوری اطلاعات با آن روبرو است

 

بخش‌های فناوری اطلاعات در بسیاری از سازمان‌ها تلاش می‌کنند سرعت پذیرش فناوری را بیشتر کنند. این موضوع به لطف پاندمی کرونا اتفاق افتاده است. البته چالش‌های اصلی، کمبود مهارت‌های نیروی کار، کمبود دید مدیریتی و افزایش حجم درخواست‌های پشتیبانی است. آموزش مناسب کارمندان، تعداد درخواست‌های پشتیبانی فناوری اطلاعات را کمتر می‌کند و CIO ها این موضوع را به عنوان یک اولویت تشخیص می‌دهند.

بررسی تعدادی از CIO ها نشان داده است که میانگین مهارت‌های ​دورکاران در رابطه با حل و فصل مسائل کار، نسبت به توانایی آنها برای انجام همان کار به صورت حضوری کمتر است. کمبود توانایی به بزرگ‌ترین چالش، یعنی صف‌های طولانی درخواست پشتیبانی تیم‌های IT، دامن می‌زند.

CIO ها سعی می‌کنند از فناوری اطلاعات برای تامین ابزارهایی برای همکاری بهتر با دورکاران استفاده کنند. همچنین نشان داده‌اند که در حال حاضر خودکار کردن کارگران خط، یک چالش بسیار مهم است. آن‌ها این موضوع را از طریق ارائه راه‌حل‌های سلف سرویس بیشتر به کارمندان نشان داده‌اند. این شرکت‌ها از تخصص خود و ابزارهای شخص ثالث بیشتر استفاده می‌کنند. با این حال ادغام آنها با سیستم‌های قدیمی چالش‌برانگیز است. CIO ها نشان می‌دهند که طراحی سیستم‌ها و برنامه‌های جدید که فرآیندهای کسب و کار موجود را تقویت می‌کنند، یک چالش محسوب می‌شود.

 

تأمین انرژی برای بهبود و تداوم کسب و کار

 

چالش‌ های فناوری اطلاعات در ضرورت تحول دیجیتال

 

در حال حاضر اکثر کسب و کارها شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند و CIO ها باید نقش IT در روند بهبود کار را تشخیص دهند. CIO ها برای فعال کردن بازیابی در مقیاس کامل، تحول دیجیتال را از طریق اتوماسیون، استفاده از ابزارهای قدرتمند، IT سلف سرویس (self-service IT) و دید وسیع‌تر در استفاده از ابزار، بسیار مهم ارزیابی می‌کنند. اکثر CIO ها انتظار دارند طی شش ماه آینده، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) از طریق فناوری اطلاعات، حداقل 10% افزایش پیدا کند.

این بررسی نشان می‌دهد:

توسعه چنین مهارت‌هایی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به سرعت متمرکز شوند و با روش‌های بهتر به وقایع غیر منتظره پاسخ دهند.

 

منبع: imaginovation | information-age

 

سوالات متداول

تحول دیجیتال یا DT به معنای نوسازی یا تجدید فرآیندهای تجاری و مدل‌های تجاری به وسیله IT است. بنابراین فرایندهای تجاری و مدل‌های تجاری در مرکز توجه هستند، نه IT. در مرکز تحول دیجیتال، ارتباط بهتر با مشتریان دیجیتال نهفته است. تحول دیجیتال یک پروژه یا تغییر یک واحد نیست؛ بلکه یک بازسازی در کل سازمان است که افراد، عملیات و فناوری را گسترش می‌دهد.

تحول در تجربه مشتری؛ اطلاعات بیشتر مبتنی بر داده؛ همکاری بیشتر در ادارات؛ چابکی و نوآوری بهبود یافته.

ایده پردازی و ایجاد یک استراتژی جذاب دیجیتال؛ همسویی تحول دیجیتال با اهداف تجاری؛ مستندسازی ریسک ناشی از تحول دیجیتال؛ اجرای نسخه آزمایشی؛ بررسی و تحلیل تأثیرات تحول دیجیتال؛ آماده شدن برای تغییر فرهنگ.

رستوران‌های زنجیره‌ای TGI Fridays و IHOP: این رستوران‌ها در حال آزمایش دستیاران مجازی هستند که باعث سفارش راحت‌تر با گوشی می‌شود؛ اهمیت تجربه مشتری در کمپانی پورشه (Porsche): پورشه سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه درک راننده و تجربه مشتری انجام داده است. داده‌های مشتری در یک مرکز داده CRM مرکزی قرار داده می‌شود و ، تعامل با مشتری در کل چرخه عمر مستند می‌شود. داده‌ها به تقسیم‌بندی زمان واقعی و هوشِ پیش‌بینی کمک می‌کنند. پشتیبانی مرکز صلاحیت از پایگاه مشتری (Client Base) در کمپانی دلویت (Deloitte)؛ خرید سایر موسسه‌ها توسط دیزنی (Disney)

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات