سئو کلاه سفید چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 08 خرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

سئو کلاه سفید چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟

 

برای انجام هر کاری، راه‌های درست و غلطی وجود دارد. گاهی اوقات راه‌های غلط خیلی سریع ما را به هدفمان می‌رسانند؛ اما ضررهایی که در پی آن‌ها است، خیلی زود دامنمان را می‌گیرد؛ اینجا است که متوجه می‌شویم این راه‌های میانبر نه تنها فایده‌ای برای ما نداشته‌اند، بلکه کلی ضرر هم به ما رسانده‌اند. این دقیقا مثل استفاده از تکنیک‌های سفید و سیاه سئو است! تکنیک‌هایی که اگر روش کار با آن‌ها را بلد باشیم، به پیشرفت وب‌سایتمان کمک می‌کنیم و با انجام روش‌های اشتباه ممکن است کلی مجازات از سمت موتورهای جستجو دریافت کنیم. اگر دوست دارید بدانید سئو کلاه سفید چیست و چه فرقی با سئو سیاه دارد، با من تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

بهینه‌ سازی موتور جستجو (SEO)

 

بهینه‌ سازی موتور جستجو (SEO) | سئو کلاه سفید چیست

 

بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو، یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های بازاریابی محتوا است. این را من نمی‌گویم! بلکه 67% از بازاریابان دیجیتال با کلی تجربه و فعالیت عملی می‌گویند. اگر استراتژی درستی داشته باشید، می‌توانید در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار بگیرید و فروش محصولات و خدماتتان را افزایش دهید.

دو روش برای استفاده از تکنیک‌های سئو وجود دارد:

  1. تکنیک های سئو کلاه سفید
  2.  تکنیک ‌های سئو کلاه سیاه
  3.  تکنیک های سئو کلاه خاکستری

برای موفقیت در این زمینه باید از روش‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید تا بتوانید در بین رقبا جایگاه خوبی به دست آورید. چون اگر از سئو سیاه استفاده کنید، مورد مجازات موتورهای جستجو به خصوص گوگل قرار می‌گیرید و ممکن است حتی به کلی از نتایج جستجو حذف شوید. پس دقت در این زمینه خیلی مهم است.

بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو، یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های بازاریابی محتوا است.

 

سئو کلاه سفید چیست ؟

 

سئو کلاه سفید چیست

 

سئو کلاه سفید یا white hat seo یک اصطلاح خاص در مورد استراتژی‌های مفید و کاربردی سئو است. این تکنیک‌ها طبق قوانین و انتظارات موتورهای جستجو و کاربران عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که وب‌سایت شما رتبه خوبی در موتوهای جستجو به دست آورد. اگر از این روش‌ها استفاده کنید، دیگر نیازی به ترفندهای ضعیف و غیرحرفه‌ای سئو سیاه ندارید.

سئو کلاه سفید روی این موضوع تاکید دارد که محتوای با کیفیت و مرتبطی به خوانندگان ارائه دهید و برای تجربه کاربر ارزش قائل شوید. مثلا محتوای شما باید منحصربه‌فرد (نه کپی) و جامع و کامل باشد.

 

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه‌ سیاه چیست ؟

 

تفاوت سئو کلاه‌ سیاه و سئو کلاه سفید چیست

 

بازاریابان محتوا چه از تکنیک های سئو کلاه سفید و چه کلاه سیاه استفاده کنند، به دنبال یک چیز هستند؛ و آن هم چیزی نیست به جز افزایش رتبه در موتور جستجوی گوگل! اما چرا کارشناس‌ها و استراتژیست‌های سئو تا این حد روی این قضیه تمرکز می‌کنند؟ خب معلوم است! چون داشتن رتبه بالا در گوگل به معنی جذب تعداد زیادی کاربر و مشتری از سرتاسر دنیا است. البته اگر روی کلمات کلیدی بین‌المللی هم کار کنید! انتخاب و جستجوی کلمه کلیدی مناسب برای بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است. 

برای اینکه سئو کلاه سفید را بهتر درک کنید، باید در مورد سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری هم اطلاعاتی داشته باشید و تفاوت‌های آن‌ها را بدانید. تفاوت‌هایی مثل:

البته همیشه هم اینطور نیست که بلک سئو را به عنوان روشی بد و به اصطلاح موذی بشناسیم؛ چون برخی از استراتژی‌های آن شبیه به سئو سفید است. فقط مشکل این است که استراتژی‌های کلاه سیاه به جای کاربران، بیشتر روی موتورهای جستجو تاکید دارد و انگار که فقط برای گوگل یا بینگ محتوا تولید می‌کند. این استراتژی‌ها به دنبال رفع مشکلات و پاسخ دادن به سوالات کاربران نیستند و به اصطلاح از cloaking در این رویکرد استفاده می‌شود. به هر حال بهتر است که از تکنیک‌های سئو سیاه دوری کنید. برای اینکه بدانید بلک سئو چیست و بهتر با این موضوع آشنا شوید، مقاله سئو کلاه سیاه چیست ؟ را بخوانید.

 

دلایل اهمیت سئو کلاه سفید چیست ؟

سئو کلاه سفید به این دلیل مهم است که نتایج موتور جستجو بدون آن نظمی ندارد و به هم ریخته می‌شود. اگر قوانین جدید و به روز در این مورد وجود نداشته باشد، صاحبان وب‌سایت‌ها از روش‌های قدیمی سئو برای کسب رتبه در نتایج جستجو استفاده می‌کنند؛ و کاربران هم مجبورند با کلی سایت به درنخور با محتوای کپی و بی ارزش روبه‌رو شوند. سایت‌هایی که پاسخی برای سوالات آن‌ها ندارند.  

استراتژی‌های سئو کلاه سفید به نفع همه است. گوگل به کاربران اهمیت زیادی می‌دهد و دوست دارد که تجربه خوبی از جستجو در آن داشته باشند. به همین دلیل الگوریتم‌های خود را طوری برنامه‌ریزی کرده است که فقط محتوای عالی و باکیفیت که دقیقا با کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد، در نتایج اول قرار بگیرند.

مثل الگوریتم مرغ مگس خوار که سعی می‌کند پاسخ‌های دقیق و سریعی برای سوالات کاربران پیدا کند. عملکرد این الگوریتم خیلی جالب است. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با آن، مقاله الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ را بخوانید. 

گوگل سایت‌های مختلف و صفحاتی که از یک کلمه کلیدی خاص استفاده کرده‌اند را بررسی می‌کند و آن‌ها را بر اساس نیاز کاربر رتبه‌بندی می‌کند. این موضوع برای صاحبان سایت‌ها مزایای زیادی دارد؛ زیرا می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های اصولی بهبود سئوی سایت و بدون روش‌های متقلبانه رتبه خوبی در نتایج به دست آورند. این موضوع در نهایت به کاربر و فروش بیشتر می‌انجامد. کاربران هم به راحتی با جستجوی کلمه کلیدی موردنظرشان، به آن چیزی که انتظار دارند دسترسی پیدا می‌کنند.

پس دقت کنید که برای برای سفارش سئو سایت به تیمی اعتماد کنید که تمامی این قوانین را رعایت کند و نتیجه این همه وقت و هزینه‌ای که صرف می‌کنید، موفقیت آمیز باشد. 

 

استراتژی ‌های سئو کلاه سفید چیست ؟

 

استراتژی ‌های سئو کلاه سفید چیست

 

شما می‌توانید با استفاده از سئو سفید کسب‌وکارتان را رونق بدهید و اعتبار وب‌سایتتان را بیشتر کنید. ممکن است استراتژی‌های کلاه سفید زمان‌بر باشند، اما در طولانی مدت نتایج خوبی برای شما به ارمغان می‌آورند. در ادامه به مهم‌ترین استراتژی‌هایی که در این زمینه باید بدانید و آن‌ها را در وب‌سایتتان پیاده کنید، اشاره کرده‌ایم.

ارائه محتوای ارزشمند در سئو سفید

 

ارائه محتوای ارزشمند | سئو کلاه سفید چیست

 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که 86% از تیم‌های بازاریابی از پست‌های وبلاگ به عنوان تولیدکننده لید استفاده می‌کنند. یعنی محتواهایی که پست می‌کنند، لیدهای زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. به همین دلیل است که سئو سایت، یکی از راه های افزایش فروش اینترنتی محسوب می‌شود. زیرا این لیدها بعدا به مشتریان احتمالی و مشتری تبدیل می‌شوند. بنابراین تولید محتوای خوب خیلی اهمیت دارد! شما نباید برای موتورهای جستجو محتوا تولید کنید. بلکه به دنبال تولید محتوا برای کاربران باشید. کاربرانی که به دنبال اطلاعات در زمینه کاری شما و موضوعات معمول در وب‌سایتتان هستند. نکته مثبت دیگری هم وجود دارد و این است که اگر محتواهایی کامل و جامع تولید کنید، سایت‌های دیگر به عنوان مرجع از آن استفاده می‌کنند و بک‌لینک دریافت می‌کنید.

ساخت یک وب سایت Mobile-Friendly

تحقیقات در سال 2019 نشان داده است که 52.2% از ترافیک اینترنت در سراسر جهان ناشی از تلفن‌های همراه بوده است. احتمالا این درصد در حال حاضر بیشتر هم شده است. بنابراین اگر وب‌سایتتان را برای کاربران موبایل بهینه نکنید، تعداد زیادی از لیدها و مشتریان را از دست می‌دهید.

اگر کاربران نتوانند خیلی راحت با موبایل در سایت شما بچرخند و خرید کنند، خیلی زود آن را ترک می‌کنند.

اگر می‌خواهید در مورد این قابلیت و توانایی وب‌سایتتان اطلاعاتی به دست آورید، URL سایت را در باکس جستجوی ابزار Google’s mobile-friendly وارد کنید. به این صورت می‌توانید ببینید که سایت شما قابل مشاهده در موبایل‌های هوشمند هست یا نه؟ همچنین یک تصویر از نحوه مشاهده صفحات وب‌سایتتان در صفحه تلفن همراه به همراه یک لیست از توصیه‌ها برای بهینه‌سازی دریافت می‌کنید.

کسب رضایت کاربر

 

کسب رضایت کاربر | سئو کلاه سفید چیست

 

هدف شماره 1 گوگل، جلب رضایت کاربر است؛ بنابراین شما هم باید به عنوان یک مالک وب‌سایت، به دنبال رسیدن به این هدف باشید. کاربری که از موتور جستجو استفاده می‌کند، به دنبال رسیدن به یک پاسخ است. این پاسخ می‌تواند محتوا، محصول یا خدمات باشد. بنابراین مهم است که پاسخ‌های شایسته‌ای برای سوالات و درخواست‌های کاربران داشته باشید.

همانطور که گفتیم، کاربران معمولا به دنبال رسیدن به اطلاعات و محتوا، محصول، خدمات و معاملات هستند. پس اگر شخصی کلمه کلیدی "پیراهن مردانه با قیمت مناسب" را جستجو کند، به دنبال خرید محصول است و نیازی به اطلاعات در مورد تاریخچه پیراهن‌های مردانه یا پروسه تولید پیراهن و قیمت‌گذاری آن ندارد. در مقابل اگر کسی عبارت "روش پرورش قارچ" را جستجو کند، به دنبال اطلاعات است، و نه محصولات. پس مهم است که نیاز کاربران و مشتریان خود را درک کنید و آن چیزی که می‌خواهند را ارائه دهید.

چند استراتژی برای جلب رضایت کاربر:

 

آیا همیشه باید از سئو کلاه سفید استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به هدف، صنعت و جایگاهی که در آن هستید بستگی دارد. کاربرد سئو در کسب و کارها، شکل‌های مختلفی دارد. برخی از صنایع و مدل‌های کسب و کاری آن‌ها در دسته کلاه سیاه قرار می‌گیرند و این جزئی از استراتژی آن‌ها است. به همین دلیل برای برنده شدن در رقابت سنگین، مجبور هستند که از استراتژی های سئو سیاه مخلوط با استراتژی‌ های سئو سفید استفاده کنند. برخی به این نوع استراتژی‌ها، سئو کلاه خاکستری می‌گویند. برای آشنایی با این استراتژی‌ها، مقاله سئو خاکستری چیست ؟ را مطالعه کنید.

استفاده از این تکنیک‌ها ریسکی است و گاهی اوقات جریمه‌هایی به دنبال دارد؛ اما خب گاهی اوقات هم نتایج مثبتی به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از تکنیک‌های سئو سفید استفاده کنید تا سودآوری طولانی مدتی داشته باشید.

 

آیا تکنیک‌ های سئو کلاه سفید برای شما مفید هستند؟

شما یا هر کسب و کاری که وابسته به وب‌سایت است، به تکنیک‌های سئو نیاز دارید. این در واقع بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا برای افزایش ترافیک و کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل است. مخصوصا استراتژی‌های سئو کلاه سفید که یک روش موثر برای بهبود رتبه محسوب می‌شوند و در ضمن نگرانی مجازات‌های احتمالی از سمت گوگل را هم به دنبال ندارند. البته ممکن است بازی با این قوانین و اجرای درست و اصولی آن‌ها زمانبر باشد و مشاهده نتایج این همه زحمت و تلاش کمی طول بکشد؛ اما به هر حال به سختی‌هایش می‌ارزد و بهترین شرط برای یک حضور معتبر و ماندگار در دنیای وب است.

 

نکات کلیدی

  1. تکنیک های سئو کلاه سفید
  2. و تکنیک ‌های سئو کلاه سیاه

 

منبع: semrush | unamo | logicalposition

 

جمع بندی:

انتخاب تکنیک‌های سئو کلاه سفید و سیاه به نوع تجارت شما بستگی دارد؛ ولی اکثر مواقع باید از سئو سفید استفاده کنید. گاهی اوقات سئو کلاه خاکستری هم نتایج خوبی به همراه دارد و گاهی اوقات همراه با ریسک است. مهم این است که درک درستی از کسب و کارتان داشته باشید و ببینید که کدام یک از روش‌ها برای شما مفید است. ممنون که با همراه بودید. اگر سوال یا نظری در این رابطه دارید، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

این استراتژی باعث بهبود رتبه در نتایج موتورهای جستجو می‌شود. اگر از بهترین روش‌های گوگل مانند استفاده درست از کلمات کلیدی، تولید محتوای خوب و دریافت بک‌لینک‌، پیروی کنید، رتبه بهتری در نتایج گوگل می‌گیرید.

سئو کلاه سیاه به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می‌شود که برای به دست آوردن رتبه‌های بالاتر در گوگل و شکستن قوانین موتور جستجو استفاده می‌شوند. سئو کلاه سیاه فقط روی موتورهای جستجو تمرکز دارد، نه مخاطبان انسانی. اما سئو کلاه سفید به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می شود که اکثرا مخاطبان انسانی را هدف قرار می‌دهد.

1. تولید محتوای باکیفیت. 2. جالب رضایت کاربر. 3. ساخت یک وب سایت Mobile-Friendly. 4. ارائه کسب و کار در لیست مشاغل محلی (GMB). 5. کار روی تجربه کاربری (UX). 6. تحقیق و جستجوی درست روی کلمات کلیدی. 7. تمرکز روی بازاریابی محتوا. 8. لینک‌سازی با کیفیت.

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است. سئوی کلاه خاکستری ریسک بیشتری نسبت به سئو کلاه سفید دارد، زیرا از دستورالعمل‌های موتور جستجو برای افزایش رتبه صفحه در SERP ها استفاده می‌کند. اما به خطرناکی روش‌های سئو کلاه سیاه نیست! تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری، روش‌های سیاه را به رنگ سفید در می‌آورند و آن‌ها را از نظر موتورهای جستجو تقریبا قانونی می‌کنند.

سئو کلاه سفید رویکردی طولانی مدت دارد، اما از طرف دیگر تاثیر بسیار ماندگارتری دارد. از آنجایی که در این روش روی محتوایی ارزشمند که تا مدت‌ها و حتی سال‌ها مفید است، سرمایه‌گذاری می‌شود، اعتبار سایت شما تا مدت‌ها بالا نگه داشته می‌شود. همچنین از تاکتیک‌هایی استفاده می‌شود که شما را در معرض خطر عواقب ناشی از مجازات گوگل قرار نمی‌دهد. اگر از این روش استفاده کنید، کاربران راضی‌تر خواهند بود و در درازمدت اعتبار سایت شما بالا می‌رود.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

سم سیدن
2 سال پیش
عالی بود خسته نباشید
پاسخ دهی
فروش سیم کارت همراه اول
2 سال پیش
در خیلی از موارد سئو کلاه سفید جواب نمی دهد  و لی در طولانی تر مدت باعث کسب رضایت می شود
پاسخ دهی