سئو تکنیکال چیست و چه فاکتورهایی در آن وجود دارد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 22 خرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

سئو تکنیکال چیست و چه فاکتورهایی در آن وجود دارد؟

 

به نظر شما چند سایت ایرانی وجود دارد؟ خب خیلی زیاد! چند تا از آن‌ها موفق هستند و اکثر صفحات و کلمات کلیدی آن‌ها در صفحه اول گوگل یا نتایج اولیه دیده می‌شوند؟ تعداد خیلی کمی از آن‌ها! درست است؟ دلیل این موضوع هم مشخص است. چون خیلی از وبمسترها یا نمی‌دانند اصول سئو تکنیکال چیست یا اصلا از آن استفاده نمی‌کنند!

خیلی وقت است که الگوریتم‌های گوگل تغییر کرده است و نمی‌توان صرفا با keyword stuffing و چپاندن تعداد زیادی کلمه کلیدی در متن، صفحه خود را به رتبه‌های اول گوگل رساند. پس تکلیف چیست؟ شاید به نظر سخت باشد، اما اگر استراتژی‌های سئو تکنیکال و در کنار آن سئو داخلی و سئو خارجی را رعایت کنید، می‌توانید یک رتبه خیلی خوب در نتایج گوگل بگیرید. مهم این است که محتوایی ارزشمند و غنی تولید کنید، قوانین سئو آن پیج را رعایت کنید و کاری کنید که محتوایتان نه تنها برای کاربران، بلکه برای موتورهای جستجو هم قابل خواندن باشد!

البته اصلا نیازی نیست در این مورد تخصص داشته باشید! همین که بدانید این تکنیک‌ها چقدر مهم هستند و از آن‌ها هوشمندانه استفاده کنید، کافی است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، با من و آموزش سئو تکنیکال همراه باشید.

 

سئو تکنیکال چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

معیارهای مهم سئو تکنیکال

 

سئو تکنیکال، بهینه سازی وب سایت و سرور است که به کراولرهای موتورهای جستجو مثل گوگل یا بینگ کمک می‌کند تا سایت شما را بررسی و ایندکس کنند. وب‌سایت شما باید با نیازهای فنی موتورهای جستجوی مدرن مطابقت داشته باشد تا بتوانید رتبه بهتری در نتایج به دست آورید. 

معیارهای مهم سئو تکنیکال شامل

  1. خزش (crawling)،
  2. ایندکس شدن (indexing)،
  3. ارائه (rendering)
  4. و معماری وب‌سایت (website architecture)

 است.

گاهی اوقات مطالب خیلی خوبی برای سایتتان می‌نویسید، قوانین سئو on-page و off-page را هم رعایت می‌کنید؛ اما آنطور که باید از لحاظ فنی به آن توجه نمی‌کنید. در این مواقع از لحاظ رتبه‌بندی به مشکل برمی‌خورید. ابتدایی‌ترین حالت این است که گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری صفحات وب‌سایتتان را پیدا می‌کنند، آن‌ها را کراول می‌کنند و در نهایت رندر و ایندکس می‌کنند. اما این تمام قضیه نیست! حتی اگر گوگل مطلب و محتوای شما را ایندکس کند، باز هم با شما و سایتتان کار دارد.

واقعیت این است که بهینه‌سازی کامل سایت به مواردی مانند امنیت، بهینه‌‎سازی برای موبایل، نبود محتوای تکراری، سرعت بالای صفحات و هزار! مورد دیگر ارتباط دارد. به همه این موارد سئوی تکنیکال گفته می‌شود.

لازم نیست بترسید! چون به این معنی نیست که سایت شما باید فوق‌العاده و کامل باشد! البته هر چقدر گوگل به محتوای شما دسترسی راحت‌تری داشته باشد، شانس بیشتری برای کسب رتبه بهتر خواهید داشت. اما ببینیم روش های سئو تکنیکال چیست؟

 

روش‌های بهبود تکنیکال سئو چیست ؟

 

روش های بهبود و معیارهای مهم سئو تکنیکال

 

خب قبلا گفتیم که سئوی تکنیکال فقط کراول کردن و ایندکس شدن نیست! برای اینکه بتوانید سئو تکنیکال سایت خود را به بهترین نحو بهینه کنید، باید موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

و کلی مورد دیگر که حتی ممکن است در این لیست نیامده باشند! خب نگران نباشید. اگر اطلاعات کافی در مورد این معیارها ندارید، در ادامه همه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

 

نقش Site Structure و Navigation در سئو تکنیکال چیست ؟

خیلی از متخصصان عقیده دارند که ساختار سایت شما، یکی از مهم‌ترین و شاید حتی اولین مورد از معیارهای سئوی تکنیکال است! درسته، حتی قبل از کراول کردن و ایندکس شدن! اما دلیلش چیه؟

  1. اول اینکه؛ خیلی از مشکلات مربوط به Navigation و ایندکس شدن، به خاطر ساختار نامناسب سایت است. پس کافی است این مرحله را به درستی پیش ببرید و نگران ایندکس شدن همه صفحات وب‌سایتتان در گوگل نباشید.
  2. دوم اینکه؛ ساختار سایت شما برای مسدود کردن موتورهای جستجو از یک سری صفحات خاص، روی بقیه کارهایی که برای بهینه‌سازی انجام می‌دهید - از URL ها گرفته تا استفاده از txt - تأثیر می‌گذارد.

نکته: توجه کنید که وجود یک ساختار قوی، هر فعالیت سئوی دیگر را خیلی آسان‌تر می‌کند.

استفاده از یک ساختار سازمان‌یافته و flat

 

استفاده از یک ساختار سازمان‌یافته و flat در سئو تکنیکال چیست

 

ساختار سایت شما، همان روشی است که از آن برای سازماندهی صفحات وب‌سایتتان استفاده  می‌کنید. ساختار سایت شما باید "flat" باشد. به عبارت دیگر: صفحات سایت باید فقط به اندازه چند لینک از یکدیگر فاصله داشته باشند. نه اینکه رسیدن به یک صفحه خیلی سخت باشد و کاربر روی چندین لینک بزند تا وارد صفحه موردنظرش شود.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

ساختار flat، کار گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری را برای کراول کردنِ صفحات سایت راحت‌تر می‌کند. خب شاید این مسئله برای یک سایت گل‌فروشی محلی یا یک سوپرمارکت اهمیت نداشته باشد، اما برای سایتی که تمام فعالیت خود را روی سایت معطوف کرده است و شاید بیشتر از 200 هزار صفحه در وبسایت خود داشته باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد!

موضوع مهم دیگر، سازمان یافته بودن (organized) ساختار سایت است. یعنی هم شما و هم کاربرانتان دوست دارید سایتی راه‌اندازی کنید یا از آن استفاده کنید که صفحات به هم ریخته و یتیم (orphan) در آن کمتر وجود داشته باشد؛ یا اصلا وجود نداشته باشد.

صفحات یتیم، صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی به آنها داده نشده است.

این موضوع شناسایی و رفع مسائل مربوط به ایندکس شدن را هم سخت‌تر می‌کند. یک راه‌حل‌ این است که از ویژگی " Site Audit" در ابزار Ahrefs استفاده کنید تا بتوانید دید بهتری نسبت به سایتتان داشته باشید و این مسائل را حل کنید.

البته شما به یک آیتم دیگر هم نیاز دارید! بله بک‌لینک! که یکی از مهم‌ترین اصول برای بهبود سئو سایت است.

اهمیت ساختار URL سازگار در سئو تکنیکال چیست ؟ 

 

اهمیت ساختار URL سازگار در سئو تکنیکال چیست ؟

 

اصلا لازم نیست ساختار URL خود را بیش از حد تجزیه و تحلیل کنید. مخصوصا اگر یک سایت کوچک یا وبلاگی شخصی راه‌اندازی کرده‌اید. تنها مورد مهم، این است که URL ها از ساختاری منطقی پیروی کنند. این به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند دقیقا در "کجای" سایت شما قرار دارند. همچنین اگر صفحاتتان را در کتگوری‌های مربوط به خودشان قرار دهید، موضوع هر صفحه را به طور دقیق مشخص کرده‌اید و این به گوگل کمک زیادی می‌کند!

مثلا صفحه‌های مربوط به هر کتگوری در سایت عظیم مدیا، در نتایج گوگل هم نمایش داده می‌شود. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید. این به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد همه این صفحات در گروه "آینده‌پژوهی" قرار دارند.

هیچ رازی در مورد اهمیت breadcrumbs در سئو وجود ندارد! چون breadcrumbs به طور خودکار پیوندهای داخلی را به کتگوری‌ها و زیرصفحه‌های سایت اضافه می‌کند؛ و این باعث می‌شود ساختار و معماری سایت محکم‌تر شود. نیازی هم نیست بگوییم که گوگل URL ها در SERPs را به breadcrumb-style navigation تبدیل کرده است.

Breadcrumb navigation، یکی از ویژگی‌هایی است که معمولا در بالای صفحه وب قرار دارد و به کاربر می‌گوید که دقیقا در چه صفحاتی بوده است و چگونه به صفحه‌ای که الان در آن قرار دارد، رسیده است.

معمولا به همین دلیل توصیه می‌شود که از breadcrumbs navigation استفاده کنید.

 

کراول، ارائه و ایندکس کردن، یکی دیگر از معیارهای تکنیکال سئو

در این بخش همه نکات مهم در مورد اینکه چطور کار موتورهای جستجو را برای ایندکس کردن سایتتان راحت کنید، می‌گوییم. بعد هم نشان می‌دهیم که چطور خطاهای کراول را پیدا و آن‌ها را رفع کنید؛ و در نهایت اینکه چگونه کراولرهای موتور جستجو را به صفحات عمیق وب‌سایتتان بفرستید.

اولین قدمی که باید در این مرحله انجام دهید این است که هر صفحه‌ای از سایتتان را که گوگل برای کراول کردن آن مشکل دارد، پیدا کنید.

3 روش برای این کار وجود دارد:

1. بخش Coverage Report در گوگل سرچ کنسول

اولین بخش که در گوگل سرچ کنسول قرار دارد و باید به آن سر بزنید، Coverage Report است. در این بخش گزارشی در مورد اینکه آیا گوگل می‌تواند صفحاتی را که می‌خواهید، ایندکس کند یا نه؟، وجود دارد.

2. بخش Screaming Frog

Screaming Frog، به یک دلیل، مشهورترین کراولر جهان است: به خاطر اینکه واقعا خوب عمل می‌کند. پس توصیه می‌کنیم وقتی یک مشکل را در Coverage Report برطرف کردید، یک full crawl با Screaming Frog انجام دهید.

full crawl به این معنی است که موتور جستجو بدون در نظر گرفتن وضعیت کراولر قبلی، هر مورد را در منبع محتوا بررسی، پردازش و ایندکس می‌کند.

3. سایت Ahrefs

Ahrefs ابزار خیلی خوبی برای بازرسی سئو سایت دارد. این سایت یک ویژگی خیلی جالب دارد و آن هم این است که خیلی راحت اطلاعاتی در مورد سلامت کلی سایت در زمینه سئو به شما می‌دهد. مواردی مثل

هر یک از این 3 ابزار، مزایا و معایب خود را دارند. بنابراین اگر یک سایت بزرگ با بیشتر از 10 هزار صفحه دارید، توصیه می‌کنیم که از هر 3 روش استفاده کنید. در این صورت هیچ چیزی از قلم نمی‌افتد.

 

لینک‌های داخلی به Deep Pages در سئو تکنیکال

 

لینک‌های داخلی به Deep Pages در سئو تکنیکال | اصول سئو تکنیکال چیست

 

اکثر افرادی که وب‌سایت دارند یا روی سایت کار می‌کنند، مشکلی برای ایندکس شدن صفحه اصلی ندارند. اما خیلی مواقع Deep Pages، یعنی صفحاتی که چندین لینک از صفحه اصلی دارند، مشکل ایجاد می‌کنند.

اگر صفحاتتان را به صورت flat، که در بخش‌های قبلی آن را توضیح دادیم، طراحی کنید، به راحتی این مشکل را حل می‌کنید. عمیق‌ترین صفحه شما باید 3-4 کلیک از صفحه اصلی شما فاصله داشته باشد. به هر حال اگر یک صفحه عمیق یا مجموعه‌ای از صفحات وجود داشته باشند که بخواهید ایندکس شوند، هیچ چیز مثل همان روش سنتی لینک داخلی عمل نمی‌کند. مخصوصا اگر صفحه‌ای که لینک آن را قرار می‌دهید، اعتبار بالایی داشته باشد. این موضوع باعث کراول کردن مداوم صفحه سایت می‌شود.

1. استفاده از نقشه سایت XML

به نظر شما در عصر AMP (صفحات موبایلی پرشتاب یا Accelerated Mobile Pages) و زمانی که صفحات بهینه‌سازی شده با موبایل به راحتی ایندکس می‌شوند، هنوز هم گوگل برای پیدا کردن URL ها به نقشه سایت XML نیاز دارد؟ خب بله! واقعیت این است که یکی از نمایندگان گوگل گفته است که نقشه‌ سایت XML، "دومین منبع مهم" برای یافتن URL ها است.

البته به اولین مورد اشاره‌ای نشده است! اما به احتمال زیاد مورد اول لینک‌های داخلی و خارجی باشند. برای بررسی دقیق تقشه سایت، به ویژگی "نقشه سایت" در گوگل سرچ کنسول سر بزنید. در این بخش نقشه سایت گوگل برای سایت شما نمایش داده شده است.

2. نقش GSC Inspect در سئو تکنیکال چیست ؟

اگر تعدادی از URL های سایتتان ایندکس نمی‌شوند، ویژگی GSC’s Inspect به شما کمک می‌کند. این بخش نه تنها دلیل ایندکس نشدن هر صفحه خاص را می‌گوید، بلکه نحوه ارائه صفحه توسط گوگل را برای صفحاتی که ایندکس شده‌اند، نشان می‌دهد. بنابراین دوباره بررسی می‌کنید که گوگل می‌تواند محتوای آن صفحه را کراول و ایندکس کند.

 

اهمیت نبود محتوای کوتاه و تکراری در سئو تکنیکال

 

اهمیت نبود محتوای کوتاه و تکراری در سئو تکنیکال | تکنیکال سئو

 

اگر یک استراتژی مناسب برای نوشتن محتواهای جامع، جدید و منحصر به‌ فرد دارید، اصلا نگران این بخش نباشید! چون همه قوانین را رعایت کرده‌اید!

به هر حال محتوای تکراری از نظر تکنیکی در هر سایتی وجود دارد. مخصوصا اگر CMS شما چندین ورژن از یک صفحه وب‌سایت را در URL های مختلف ایجاد کرده باشد. و این دقیقا مثل قضیه محتواهای کوتاه است که برای اکثر وب‌سایت‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما بالاخره می‌تواند روی رتبه‌بندی سایت شما تاثیر بگذارد و آن را پایین بیاورد. پس ارزش بررسی و اصلاح را دارد! در ادامه در مورد اینکه چگونه موضوعات تکراری و کوتاه را از سایتتان حذف یا آن‌ها را اصلاح کنید، صحبت می‌کنیم.

استفاده از SEO Audit Tool برای پیدا کردن محتوای تکراری

منظور از "محتوای تکراری"، صفحاتی است که متن و مطالب خود را از سایت‌های دیگر کپی کرده‌اند. دو ابزار برای پیدا کردن محتوای تکراری و کوتاه وجود دارد.

  1. اولین مورد، سایت Raven Tools است.

این ابزار سایت شما را بررسی و اسکن می‌کند تا ببیند محتوای تکراری یا کوتاه دارید یا نه؟ سپس صفحاتی را که چنین محتوایی دارند، به شما اطلاع می‌دهد.

  1. ابزار Ahrefs که دارای یک بخش "کیفیت محتوا" است و اگر سایت شما محتوایی یکسان در چندین صفحه مختلف داشته باشد، آن را به راحتی به شما نشان می‌دهد.

برای بررسی مجدد منحصر به فرد بودن محتوای سایت، بهتر است که از ویژگی " Batch Search" سایت Copyscape استفاده کنید.

کافی است URL را در باکس موردنظر وارد کنید و سپس ببینید که محتوای شما در کجای وب نشان داده می‌شود. اگر قطعه‌ای از متن شما در سایت دیگری وجود داشته باشد، آن را در این بخش خواهید دید. اگر ابتدا صفحه شما در نتایج نشان داده شود، شما به عنوان نویسنده اصلی آن صفحه شناخته می‌شوید و این خیلی خوب است!

نکته: اگر افراد دیگری محتوای شما را کپی کرده باشند و از آن استفاده کنند، مشکل برای آن‌ها به وجود می‌آید، نه شما! شما فقط باید نگران محتواهایی باشید که مشابه یا کپی محتوای وب سایت‌های دیگر است.

 

صفحات ایندکس نشده (Noindex)، بدون محتوای منحصر‌به‌فرد

 

صفحات ایندکس نشده در سئو تکنیکال چیست

 

گاهی اوقات برخی از صفحات قرار است محتواهای تکراری داشته باشند و این اشکالی ندارد! اما مشکل زمانی شروع می‌شود که این صفحات با محتوای تکراری ایندکس شوند! اما راه‌حل آن چیست؟ خب راهی که به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که از تگ "noindex" برای این صفحات استفاده کنید. وقتی از این تگ استفاده می‌کنید، به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری می‌گویید که این صفحه را ایندکس نکنند.

تگ noindex :

<meta name =”robots” content=”noindex,follow”/>

شما می توانید با استفاده از Inspect URL feature در GSC، برچسب noindex را تنظیم و بررسی کنید. کافی است URL موردنظر را وارد کنید و روی " Test Live URL" کلیک کنید.

ممکن است گوگل چند روز یا چند هفته - با توجه به سرعت و بودجه کراول شدن سایتتان - برای جستجوی دوباره صفحاتی را که نمی‌خواهید ایندکس شوند، وقت صرف کند. پس توصیه می‌کنیم برای اطمینان از اینکه صفحات noindex ایندکس نشوند، تب "Excluded" را در گزارش پوشش یا Coverage report بررسی کنید.

نکته: می‌توانید با بلاک کردن کراولرهای منفرد در پرونده robots.txt، کراول شدن صفحه توسط موتورهای جستجو را مسدود کنید.

دلیل استفاده از URL های متعارف در سئو تکنیکال چیست ؟

 

دلیل استفاده از URL های متعارف در سئو تکنیکال چیست ؟

 

شما باید به بیشتر صفحاتی که دارای محتوای تکراری هستند، تگ یا برچسب کنونیکال را اضافه کنید. یا محتوای تکراری را با محتوای منحصر به فرد جایگزین کنید.

اما گزینه سومی هم وجود دارد: URL های متعارف.

URL های متعارف برای صفحاتی که محتوای بسیار مشابه با کمی اختلاف کم در آن‌ها وجود دارد، عالی است. مثلا فرض کنید شما یک سایت فروشگاهی در زمینه فروش لباس ورزشی دارید؛ و یکی از صفحات شما تنها مخصوص لباس اسکی است.

با توجه به رنگ و سایزهای مختلف، URL های مختلفی هم وجود خواهند داشت. اما این خوب نیست! شما خوشبختانه می‌توانید با استفاده از تگ یا برچسب canonical، به گوگل اطلاع دهید که نسخه اصلی صفحه محصول شما کدام است؛ و موارد متنوع دیگر کدام صفحات هستند.

 

سرعت صفحات (PageSpeed)

بالا بردن سرعت صفحه، یکی دیگر از اصول سئو تکنیکال است. این استراتژی تأثیر مستقیمی روی رتبه‌بندی سایت می‌گذارد. اما به این معنی نیست که بالا بودن سرعت سایت، باعث رسیدن صفحات شما به نتایج اول گوگل می‌شود؛ ولی بالا بودن سرعت، ترافیک وب‌سایت را بالا می‌برد. 

در ادامه 3 روش خیلی ساده برای افزایش سرعت سایت معرفی می‌کنیم.

1. کاهش اندازه صفحات

CDN ها، Cache، سرعت پایین و کوچک کردن CSS.

حتما شما و همه افرادی که در این زمینه کار حرفه‌ای انجام می‌دهند، هزار بار در مورد این رویکردها جستجو و مطالعه کرده‌اید. اما اکثرا در مورد یک فاکتور خیلی مهم صحبت نمی‌شود:

اندازه صفحه وب

بررسی‌هایی که در این مورد انجام شده است، نشان می‌دهد که "اندازه کل یک صفحه" بیشتر از هر عامل دیگری با سرعت بارگذاری سایت ارتباط دارد. یک پیشنهاد این است که تصاویر را فشرده و کم‌ حجم کنید. البته اگر صفحات شما بسیار بزرگ است، به هر حال لود شدن آنها مدتی طول می‌کشد. به خصوص اگر تصاویری که استفاده می‌کنید، وضوح بالا و ابعاد بزرگی داشته باشند.

در چنین وضعیتی باید قبول کنید که سایتتان سرعت خیلی بالایی نداشته باشد. اینکه سایتی با تصاویر فوق‌العاده و سرعت پایین داشته باشیم، بهتر از یک سایت با سرعت بالا و تصاویر بی کیفیت است؛ که البته تاثیر منفی در امتیازات Google PageSpeed Insights دارد.

اما اگر بالا بودن سرعت سایت، اولویت اصلی شما است، هر کاری که می‌خواهید و می‌توانید انجام دهید تا اندازه صفحه را کاهش دهید.

2. آزمایش زمان لود شدن، همراه با و بدون CDN

یکی از جالب‌ترین اطلاعاتی که از تحقیق در مورد سرعت سایت به دست آمده است، این است که CDN ها باعث کاهش سرعت لود شدن می‌شوند؛ احتمالا به این دلیل که بسیاری از CDN ها به درستی تنظیم نمی‌شوند. بنابراین اگر سایت شما از CDN استفاده می‌کند، توصیه می‌کنیم سرعت سایت خود را در وب سایت test.org با CDN و بخش CDN on or off آزمایش کنید.

3. حذف اسکریپت‌های شخص ثالث (3rd Party Scripts)

هر Script شخص ثالث در یک صفحه، سرعت بارگذاری را به طور متوسط به اندازه 34 میلی ثانیه کاهش می‌دهد. پس اسکریپت‌های شخص ثالث تاثیر منفی می‌گذارند؛ ولی شما به برخی از آن‌ها مانند گوگل آنالیتیکس نیاز دارید. اما بهتر است هر از گاهی نگاهی به اسکریپت‌های سایتتان بیندازید و ببینید مواردی برای حذف کردن وجود دارد یا نه؟

سایر روش‌های افزایش سرعت سایت

 

چند نکته فوق‌العاده سئو تکنیکال

 

سئوی تکنیکال | سئو تکنیکال چیست

 

خب تا اینجا موارد مهم سئو تکنیکال را بررسی کردیم. از اینجا به بعد می‌خواهیم به یک سری نکات کاربردی مانند ریدایرکت‌ها، داده‎‌های ساختاریافته، هدینگ‌ها و ... بپردازیم. برویم که ببینیم سایر فاکتورهای مهم در سئو تکنیکال چیست ؟

1. پیاده‌سازی hreflang برای وب‌سایت‌های بین‌المللی

اول از همه بگذارید ببینیم سایت شما نسخه‌های مختلفی از صفحات به زبان‌های مختلف را دارد یا نه؟ خب اگر اینطور است، the hreflang tag می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

تنها مسئله‌ای که در مورد the hreflang tag وجود دارد، این است که راه‌اندازی آن سخت است و راهنمایی‌های گوگل در مورد استفاده از آن خیلی واضح نیست. اما به هر حال برای استفاده از آن کافی است وارد Aleyda Solis’s Hreflang Generator Tool شوید. این ابزار، ساخت hreflang tag برای چندین کشور، زبان و منطقه را تقریبا آسان می‌کند.

 

Dead Links در سئو تکنیکال چیست

 

وجود تعدادی لینک مرده در سایت، باعث بهتر کردن با بدتر کردن اوضاع سایت نمی‌شود. حتی طبق گفته گوگل، لینک‌های خراب مشکلی برای سئوی سایت ایجاد نمی‌کند. اما اگر لینک‌های داخلی خراب داشتیم چه؟ خب این یک قضیه کاملا متفاوت است! وجود لینک‌های خراب داخلی، جستجو و پیدا کردن صفحات شما را برای ربات‌های گوگل سخت‌تر می‌کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم هر 3 ماه یک بار یک بررسی کلی در مورد لینک‌های خراب سایتتان انجام دهید. این کار را می‌توانید با انواع ابزارهای سئو مانندSEMrush ، Ahrefs یا Screaming Frog انجام دهید.

3. تنظیم Structured Data

به نظر شما تنظیم اسکیما مستقیما روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟ خب معلوم است که نه!!

بررسی عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو نشان داده است که ارتباطی بین اسکیما و رتبه‌بندی صفحه اول وجود ندارد. اما می‌توانید با استفاده از اسکیما، به برخی از صفحات خود Rni Snippets بدهید؛ و از آنجا که Rich Snippets در SERP اهمیت زیادی دارد، می تواند نرخ کلیک ارگانیک شما را به طرز چشم‌گیری بالا می‌برد.

4. تأیید نقشه سایت XML

اگر یک سایت بزرگ دارید، احتمالا می‌دانید که ردیابی همه صفحات در نقشه سایت خیلی سخت است. خیلی از نقشه‌های سایت، صفحاتی با کد وضعیت 404 و 301 دارند. با توجه به اینکه هدف اصلی نقشه سایت، نشان دادن موتورهای جستجو برای تمام صفحات زنده (live pages) شما است، حتما می‌خواهید 100٪ لینک‌ها در نقشه سایت شما به صفحات زنده هدایت شوند.

بنابراین توصیه می‌کنیم نقشه سایت خود را از طریق Map Broker XML Sitemap Validator اجرا کنید. و فقط یک نقشه سایت برای وب‌سایتتان وارد کنید؛ و ببینید که لینک خراب یا ریدایرکت دارید یا نه؟

5. بررسی مشکلات مربوط به Mobile Usability

ما در سال 2021 قرار داریم! پس باید موبایل را بیشتر از هر چیز دیگری جدی بگیریم. زیرا خود گوگل به صراحت اعلام کرده است که داشتن یک سایت ریسپانسیو، یک مورد بسیار مهم و نقریبا واجب برای رتبه‌بندی سایت است. حتما مطمئن شوید که سایتتان برای موبایل مناسب است. طراحی responsive، وبسایت را خود به خود برای موبایل تنظیم می‌کند. پس بهترین طراحی را برای کاربران موبایل، تب لت‌ها و البته PC انجام دهید. 

البته وجود مشکل در این مورد، تا زمانی که کاربران آن را از طریق ایمیل به شما اطلاع ندهند، مشخص نیست؛ و به همین دلیل تشخیص این موضوع خیلی سخت است. اما یک راه‌حل وجود دارد: آن هم این است که از گزارش قابلیت استفاده از موبایل در گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. اگر گوگل متوجه شود که یک صفحه در سایت شما برای کاربران تلفن همراه بهینه نشده است، این صفحات را به شما اطلاع می‌دهد. به این ترتیب می‌دانید چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و به سادگی آن‌ها را رفع می‌کنید.

اگر به دنبال این هستید که در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، حتما تکنیک‌های این مقاله و مقاله‌ چطور صفحه اول گوگل باشیم؟ را اجرا کنید.

علاوه بر این باید اصول و تکنیک‌های سئو کلاه سفید و در صورت لزوم سئو کلاه خاکستری را اجرا کنید و مواظب روش‌های خطرناک سئو کلاه سیاه باشید.

 

نکات کلیدی

  1. خزش (crawling)
  2. ایندکس شدن (indexing)
  3. ارائه (rendering)
  4. و معماری وب‌سایت (website architecture)

 

منبع: backlinko | searchenginewatch | bigcommerce

 

سوالات متداول

12 فاکتور سئو تکنیکال برای بررسی بهینه‌سازی سایت: 1. شناسایی خطاهای کراول با crawl report. 2. بررسی کدهای وضعیت HTTPS. 3. بررسی وضعیت نقشه سایت XML. 4. بررسی سرعت و زمان بارگذاری سایت. 5. اطمینان از mobile-friendly بودن سایت. 6. رسیدگی به keyword cannibalization. 7. اجرای Google site search. 8. بررسی متادیتای تکراری. 9. بررسی پرونده txt در سایت. 10. طول متا دیسکریپشن. 11. بررسی محتوای تکراری در سراسر سایت. 12. بررسی لینک‌های خراب.

سئو تکنیکال همان چیزی است که به موتورهای جستجو مانند گوگل اجازه می‌دهد تا از ارزش سایت شما و محتوای درون آن مطمئن شوند. این موضوع مهم است؛ چون می‌تواند سایت شما را در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار دهد. همچنین یک پایه فنی قوی برای سایت شما، رضایت کاربران را به همراه دارد.

1. اعمال SSL 2. کاهش زمان بارگذاری سایت (هم دسک تاپ و هم موبایل) 3. حذف صفحه 404 یا لینک‌های خراب 4. حذف مشکلات مربوط به محتوای ترکیبی (mixed content) 5. حذف محتوای تکراری 6. کنار گذاشتن بک‌لینک‌های سمی 7. ایجاد یک نقشه سایت XML و ارسال آن

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات