بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ + روش استفاده از 27 ابزار

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 06 مرداد، 1399 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: زهرا رضایی

مهمترین عامل موفقیت بازاریابان دیجیتالی، استفاده درست از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مهم ارتباط با مشتری و جلب نظر آنها است؛ چرا که بازاریابان باید از مسیرهای متفاوت ارتباطی با مشتریان در ارتباط باشند و رضایت آنها را جلب کنند.  بنابراین انتخاب بهترین ابزارها و روش های بازاریابی دیجیتال، هم می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در زمان بازاریابان شود و هم به جذب بیشتر مشتری‌های هدف کمک کند.

ما می‌دانیم که شما در حال تحقیق در مورد دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن هستید. در این مقاله فهرستی از مهم‌ترین روش‌ها و ابزار های دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز بازاریابان در هر بیزنس و با هر میزان بزرگی کسب‌وکار تهیه کرده‌ایم. این لیست به استفاده از ابزار خاصی تاکید نمی‌کند و بازاریابان با توجه به هدف کسب و کار خود می‌توانند روش مناسب را انتخاب کنند. 

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ فضای مجازی (Social Media)

 

بازاریابی فضای مجازی

 

از آنجا که مردم وقت زیادی را در فضای مجازی می‌گذراند، بازاریابان با استفاده از این روش می‌توانند کسب‌وکارها را به مشتریان احتمالی معرفی و آنها را ترغیب (و حتی نیازمند) به خرید کالا یا خدمات خود کنند. بنابراین ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای هر نوع کسب‌وکار بزرگ و کوچکی کمک بزرگی ایفا کند.

در زیر چند نمونه از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که به مدیریت فضای مجازی می‌پردازد را معرفی می‌کنیم: Sprout Social ابزار دیجیتال مارکتینگ فوق‌العاده‌ای که نه تنها به دنبال مشتریان جدید و جلب نظر آنهاست بلکه مشتریان قدیمی را نیز فراموش نمی‌کند. Wyng از طریق ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی با هشتگ (کمپین‌های هشتگ)، برگزاری مسابقه و همچنین قابلیت رصد چگونگی پیشرفت کمپین‌ها، ارتباط با مشتری را حفظ می‌کند. Woobox تاکید این ابزار بر روی محتوای تعاملی است و بیشتر به دلیل امکان برگزاری مسابقات و رقابت‌ها در شبکه‌های مجازی به ویژه اینستاگرام مورد توجه است.

 

بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایمیل (Email Marketing)

 

بازاریابی ایمیل

 

روش دیگر در بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی از طریق ایمیل است. سیستم ایمیل با سابقه ۵۰ ساله‌اش هنوز جزو بهترین روش‌های بازاریابی است. برخی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ عبارتند از: HubSpot Email Marketing یک نرم افزار رایگان مدیریت ارتباط با مشتری است که اخیرا قابلیت بازاریابی ایمیلی نیز به آن افزوده شده است. این ابزار قابلیت یکپارچه شدن با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری همین شرکت و دیگر ابزارهای بازاریابی را نیز دارد. برنامه رایگان آن امکان ارسال ۲۰۰۰ ایمیل در ماه و ایجاد لیست مخاطبین، قالب‌های آماده و ابزارهای ساخت آسان ایمیل‌های تبلیغاتی را دارد. MailChimp این ابزار نقطه شروع مناسبی برای کسانی است که تازه می‌خواهند وارد حرفه بازاریابی شوند. نکته خاص در مورد آن این است که بسیار کاربردی است و کار با آن ساده است.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات هدفمند (Display Retargeting)

 

بازاریابی هدف گیری دوباره

 

در این روش بازاریابان با مورد هدف قرار دادن مشتریانی که حداقل یک بار از شرکت آنها خرید کرده یا از خدماتشان استفاده کرده‌اند، دوباره آنها را از محصولات و خدمات جدید خود مطلع می‌کنند و به این ترتیب قصد دارند که مشتریان قدیمی همچنان در جریان محصولات و خدمات جدیدشان قرار بگیرند، با این هدف که بتوانند به مشتریان ثابت برندشان تبدیل شوند. از جمله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ قابل استفاده در این روش عبارتند از: ReTargeter: ابزاری که از طریق داده‌های مربوط به رفتار مشتریان و خریدهایی  که قبلا داشته‌اند، تبلیغات مشخصی را برای آنها ارسال می‌کند. AdRoll: ابزاری شناخته‌شده در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است که به بازاریابان امکان ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی را می‌دهد.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات نرم‌افزاری (Programmatic Advertising)

 

بازاریابی نرم افزار

 

در این روش، بازاریابی به وسیله نرم‌افزارها انجام می‌شود. به این صورت که تبلیغات متنوعی از طریق نرم‌افزارها به استفاده‌کنندگان آنها ارسال می‌شود. از جمله ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای تبلیغات نرم افزاری: ChoiceStream که می‌تواند اطلاعات موجود از مشتریان نرم‌افزارها را پردازش کند و از میان آنها تبلیغات مطابق سلیقه مخاطبان را به آنها ارسال کند. Rocket Fuel که با استفاده از داده‌های کاربران محاسبه می‌کند چقدر احتمال دارد کاربران به تبلیغات توجه کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد که در چه زمانی چه نوع تبلیغاتی را به کاربران ارائه کند.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای وب‌سایت (Website Testing)

 

روش‌های دیجیتال مارکتینگ

 

یک وب‌سایت به عنوان ویترینی برای محصولات و خدمات شما است. بنابراین این ویژگی را دارد که با یک تغییر کوچک در طراحی همچون به کار بردن رنگ‌های مختلف و محتوای جذاب، مخاطبان را به عضویت دعوت کند. اینگونه است که یک راه آسان برای تبلیغات به شمار می‌آید

. در ادامه چند ابزار دیجیتال مارکتینگ را برای این روش معرفی می کنیم: Unbounce از این ابزار برای ساخت سریع، ایرادیابی، انتشار و آزمایش صفحه فرود استفاده می‌شود. صفحه فرود صفحه ای است که ما کاربر را به آن صفحه و به قصد تبدیل کردن او هدایت می کنیم.  تبدیل کردن کاربر یعنی با ورود او به صفحه لندینگ پیج، کاربر به سمت هدفی می‌رود که ما از قبل برای او تنظیم کرده‌ایم.

اهدافی مانند، کلیک کردن روی یک لینک، خرید کردن یا ارسال ایمیل یا ثبت نام در خبرنامه. این ابزار ساخت لندینگ پیج یعنی Unbounce، برای استفاده بسیار آسان است و همچنین قالب‌های جذاب و مختلفی دارد که آن را در بین ابزارهای دیگر برجسته کرده است اما برای استفاده رایگان از آن، نیاز به ثبت نام در آن و کارت اعتباری بین المللی دارید. Oracle Maxymiser کارایی این ابزار خیلی بیشتر از طراحی صفحه فرود است و می‌تواند جنبه‌های متفاوتی از یک سایت را به طور همزمان مورد آزمایش قرار دهد. همینطور این امکان را به شما می‌دهد که افراد و مخاطبان را دسته‌بندی کنید و برای هر یک تست‌های متفاوتی را ارسال کنید.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای محتوای ویدیویی (Video Hosting)

 

بازاریابی ویدیو

 

محتوای ویدیویی امروزه به یک روش حیاتی در بازاریابی دیجیتالی تبدیل شده است. اگرچه تولید محتوای ویدیویی زمان‌بر است و به تلاش زیادی نیاز دارد؛ اما تاثیری که می‌تواند بر روی مخاطب و ایجاد علاقه در آنها نسبت به محصولات و خدمات برند بگذارد، بسیار بیشتر از روش‌های دیگر است.

از جمله این ابزارهای بازاریابی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: Wistia ابزاری برای میزبانی، سفارشی‌سازی و به اشتراک‌گذاری ویدیو در وبسایت‌های کاری است. یکی از قابلیت‌های خوب این ابزار امکان شخصی‌سازی کلید فراخوانی (CTA) است که مخاطبان را برای ورود به صفحات مختلف محصولات راهنمایی می‌کند. Vimeo ابزار پرطرفدار میان کسب‌وکارها و افراد برای به اشتراک‌گذاری ویدیوهای آنها است. جدا از کیفیت، این ابزار ‌اشتراک‌گذاری فیلم‌ها را بدون هیچ تبلیغاتی میسر کرده است.

 

 بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا (Content Creation)

 

بازاریابی محتوا

 

در تولید محتوا گزینه‌های بسیار زیادی مثل تولید محتوای متنی (بلاگ)، بصری (اینفوگرافیک) و ویدیو پیش روی صاحبان کسب‌وکار و کارشناسان بازاریابی است. از طریق تولید محتوای جذاب می‌توان مخاطبان را با کالاها و خدمات خاصی آشنا و آنها را جذب کرد. از جمله بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: Landscape by Sprout Social ابزاری که به کمک آن یک کسب‌وکار می‌تواند تصاویر را برای سایت و فضای مجازی با اندازه مناسب شخصی‌سازی کند. Canva یک ابزار رایگان طراحی که برای ساخت تصاویر منحصربه‌فرد و به‌ اشتراک ‌گذاشتن آن روی وب‌سایت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تحلیل وب‌سایت و فضای مجازی (Website Analytics)

 

بازاریابی تحلیل سایت

 

این روش نیز در بازاریابی نقش بسیار مهمی دارد؛ چرا که می‌توان با بررسی محتوا و بازخوردها از سوی مخاطبان و همچنین تعداد کلیک‌ها و بررسی آن‌ها و به علاوه نواحی که بیشتر مورد توجه‌ قرار گرفته‌اند، مطالب و محتوای آینده را هدفمندتر کرد و موجب تعامل بیشتر مخاطبان با آن شد.

دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن برای تحلیل وب سایت و فضای مجازی نقش مهمی ایفا کرده اند. از جمله این ابزارها عبارتند از: Kissmetrics ابزاری که بر روی افزایش نرخ تبدیل سایت تمرکز می‌کند و با امکان رصد رفتار و گردش مخاطبان در سایت اطلاعات مفیدی را در اختیار بازاریابان می‌گذارد که می‌تواند به صورت مشخص و دقیقا همان جا که مخاطب به دنبال آن است، اطلاعات مورد توجه او در سایت نمایش داده شود و این موجب نرخ‌ تبدیل بیشتر می‌شود.  Google Analytics این ابزار شناخته‌شده نیز اطلاعات بسیار زیادی در مورد وب‌سایت و میزان تعامل و نحوه رفتار مخاطبان در قسمت‌های مختلف سایت به تحلیل‌کننده‌ها می‌دهد.

 

بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ خدمات دهی به مشتریان (Customer Service)

 

بازاریابی خدمات دهی مشتریان

 

با توجه به گستردگی راه‌های ارتباطی موجود و شبکه‌های مجازی متنوع، هر کسب‌وکار نیاز دارد که ارتباط خود را با مشتریان از طریق تمام راه‌های ممکن حفظ کند و پاسخگوی همه آنها باشد. از جمله ابزارهای موجود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: Zendesk این ابزار کمک می‌کند که همه شبکه‌های ارتباطی خود را یک جا جمع کنید و بتوانید در اسرع وقت به مشتریان پاسخ دهید. به علاوه این ابزار به خوبی با ابزار مدیریت فضای مجازی Sprout Social نیز هماهنگی و تعامل دارد.  UserVoice Helpdesk ابزار خوبی برای تیم‌های بزرگ کسب و کار است و این امکان را به شما می‌دهد که هر بخش از تیم را با توجه به بازخورد و میزان رضایت مشتریان ارزیابی کنید.

 

بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهینه‌سازی برای موتور جستجو (SEO)

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ - عظیم مدیا

 

این روش روشی پیچیده و زمان‌بر اما بسیار بهینه و مفید است، ایجاد یک وب‌سایت خوب برای مشتری به طوری که بتواند از طریق سایت به تمام نیازهایش برسد، نیازمند اجرای دقیق فرآیندهای سئو بر روی سایت است. از جمله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای بهینه سازی موتورهای جست و جو: ماز (Moz) ابزار شناخته‌شده‌ای در ساده‌سازی عملیات سئو است که اقداماتی همچون رتبه‌بندی سایت، بررسی لینک‌ها و اطلاع‌رسانی در مورد کمپین‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهد. سمراش (SEMRush) این ابزار امکان فوق‌العاده‌ای برای رصد اطلاعات مفید در مورد رقبا و تحلیل روند آنها در اختیار شما می‌گذارد؛ مثل بررسی بک‌لینک‌ها، نوسان جایگاه آنها در رتبه‌بندی گوگل و… . گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یکی از ابزارهای گوگل است که از طریق کد یا پلاگین وردپرسی به سایت شما وصل می‌شود.

از این طریق به شما اطلاعاتی از جمله نرخ کلیک، ایمپرشن و CTR سایت شما را می‌دهد.  به وسیله این اطلاعات شما می‌توانید بر روی کلمات کلیدی که ایمپرشن بالا دارند؛ یعنی کاربر آن را در صفحه سرچ گوگل می‌بیند اما بر روی آن کلیک نمی‌کند، کار کنید.  استفاده درست از اطلاعاتی که ابزار دیجیتال مارکتینگ سرچ کنسول در اختیار شما قرار می‌دهد، باعث می شود آمار بازدید سایت، نرخ کلیک سایت افزایش پیدا کند. اگر محتوای جذاب و غنی داشته باشید باعث ماندگاری کاربر شده و فروش محصولات سایت شما نیز بیشتر می‌شود.  

 

ابزار حرفه ای سئو ای اچ رف (ahref)  رقبا و سئو سایت شما را بررسی می‌کند و اطلاعاتی در خصوص سئو سایت به شرح زیر به شما می‌دهد.

در تب site explorer و قسمت Overview:

در تب site explorer و قسمت Backlink profile: اطلاعات مربوط به بک لینک‌ها را نشان می‌دهد شامل:

در تب site explorer و قسمت Organic search:

در تب site explorer و قسمت paid search:

 

علاوه بر اطلاعات گفته شده در بالا، به وسیله ابزار Ahrefs میتوان فهمید که سایت‌های رقیب از چه سایت‌هایی بک لینک دریافت کرده‌اند.  اسکریمینگ فراگ سئو اسپایدر (Screaming Frog SEO Spider) چه امکانات سئویی را برای شما فراهم می‌کند؟ فراگ اسپایدر امکانات بسیار زیادی دارد که به چند مورد اشاره‌ای می‌کنیم.

اما متاسفانه این ابزار هم نسخه رایگان آن امکانات محدودی دارد.

افزونه Yoast SEO یکی از ابزارهای سئو دیگر است که مخصوص سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. این افزونه یا پلاگین هر صفحه را از نظر کلمات کلیدی، لینک‌های داخلی یا خارجی و رعایت نکات سئو بررسی می‌کند.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای همکاری در فروش (پورسانتی)(Affiliate Marketing)

 

بازاریابی نیابتی

 

در روش افیلیت مارکتینگ افراد در ازای گرفتن درصد مشخصی، اقدام به تبلیغ محصولات و خدمات یک بیزنس می‌کنند.  CJ Affiliate یکی از بزرگترین شبکه‌های متشکل از بلاگرهاست و از گزینه‌های پرطرفدار برای بازاریابان به حساب می‌آید. VigLink ابزاری محتوا محور است و دارای پایگاه داده بزرگی از محتوای تولید شده از سوی بلاگرهاست که با دسترسی آسان به این محتواها، عملیات تبلیغات و فروش به راحتی انجام می‌شود.

 

منبع Digital Marketing Tools

 

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی روش‌های بازاریابی دیجیتال، به برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در این زمینه نیز اشاره کنیم، ابزارهایی که استفاده از آنها می‌تواند به انجام بهتر فرآیند بازاریابی کمک کند. اما شما فقط به این ابزارها اکتفا نکنید و در مورد دیجیتال مارکتینگ و ابزار های آن تحقیق کنید و نتیجه تحقیقات خود را برای ما کامنت بگذارید.

سوالات متداول

ایمیل مارکتینگ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی SMS marketing SEO ویدیو مارکتینگ افیلیت مارکتینگ کانتنت مارکتینگ تبلیغات کلیکی یا PPC

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ممکن است رایگان یا پولی باشند و شامل موارد زیر می‌شوند. ابزارهای گوگل: مثل گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادوردز، گوگل تگ منیجر، گوگل ترندز ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند: HubSpot Email Marketing، MailChimp و ... ابزارهای سوشال مدیا مارکتینگ مانند: Sprout Social, Wyng, Woobox ابزارهای Display Retargeting مانند: ReTargeter, AdRoll ابزارهای Programmatic Advertising مانند: ChoiceStream, Rocket Fuel ابزارهای Website Testing مانند: Unbounce, Oracle Maxymiser ابزارهای Video Hosting مانند: Wistia, Vimeo

آگاهی تجاری (یا هوش تجاری) ارتباطات توانایی مدیریت کار گروهی توانایی مذاکره و متقاعد کردن قابلیت حل مسائل قدرت رهبری با توانایی سازماندهی دارای پشتکار و انگیزه زیاد دارای اعتماد بنفس بالا و توانایی تحمل فشار کاری بالا اطلاعات کافی در زمینه IT و بازاریابی

برچسب ها:

زهرا رضایی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات