جلوگیری از ورشکستگی؛ چگونه می‌توان از ورشکستگی در تجارت جلوگیری کرد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 29 دی، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: تیم تولید محتوا

جلوگیری از ورشکستگی؛ چگونه می‌توان از ورشکستگی در تجارت جلوگیری کرد؟

 

قطعاً گزینه‌هایی برای جلوگیری از ورشکستگی در تجارت وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرند. هر زمان که یک شرکت، دچار بحران تجاری می‌شود اولین کاری که انجام می‌دهد بررسی گزینه‌ها و تشکیل پرونده برای علل ورشکستگی است. در حالی که مدیران اجرایی در سراسر دنیا به دنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با بیماری کووید19 هستند، جریان‌های نقدی در حال کاهش، هزینه‌ها در حال رسیدن به حداقل و تولید در حال متوقف شدن است و این فرایند برای بسیاری از افراد با ورشکستگی همراه خواهد بود. با بهینه‌سازی گردش سرمایه و جریان نقدی می‌توانید باقی مانده کسب‌وکار خود را از ورشکستگی نجات دهید. برای یادگیری استراتژی‌هایی که به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا شما بتوانید با صرفه‌جویی، بدهی‌های خود را مدیریت کنید و بار مالی را خود کاهش دهید، با ما همراه شوید.

 

انواع راهکارها برای جلوگیری از ورشکستگی در تجارت

 

جلوگیری از ورشکستگی

 

با توجه به وضعیت مالی و نوع کسب‌وکاری که دارید می‌توانید با استفاده از فصل 7 قانون ورشکستگی، تصفیه بدهی‌‌ها از طریق فروش اموال و دارایی‌ها، فصل 11، قانون ورشکستگی، احیا و بازگردانی شرکت‌ به حالت اول پس از تجدید ساختار و فصل 13 این قانون، اشخاص حقیقی با درآمد معین سالانه، خود را از مشکل رهایی ببخشید. استفاده از این سه قانون می‌تواند به رفع چالش‌های ناشی از بدهی در کوتاه مدت به شما کمک کند؛ اما می‌تواند پیامدهای طولانی مدت برجا بگذارد.
علاوه بر درجه اعتبار شخصی، رتبه کسب‌وکار شما را نیز تحت تأثیر قرار گرفته و تنزل پیدا می‌کند. همچنین و سرمایه‌گذار برای جبران بودجه، بی‌نهایت دشوار خواهد شد. این موضوع می‌تواند بر روی مشتریان نیز تأثیر منفی بگذارد و باعث شود که شما تا حدودی آنها را از دست بدهید. با توجه به این شرایط، بهتر است قبل از اقدام به هر کاری، برای پیشگیری از ورشکستگی قدمی مثبت بردارید.

1-حذف هزینه‌های غیر ضروری

آیا در حال حاضر، هزینه خدماتی را پرداخت می‌کنید که اکنون نیازی به استفاده از آن خدمات نیست؟ خدماتی همچون عضویت کارمندان در سالن‌های ورزشی، تهیه ناهار برای کارمندان، سفرهای غیر ضروری کارمندان، تهیه خودرو برای جابجایی کارمندان، پرداخت هزینه حمل‌ونقل کارمندان و تجهیز کردن دفتر کار به سبک مدرن، از جمله هزینه‌های غیر ضروری هستند. اگر قصد دارید تمام خدمات را همچنان ارائه دهید بهتر است روش‌هایی را در نظر بگیرید که هزینه‌ها را کاهش دهد یا همان خدمات را با قیمت‌های مناسب‌تری ارائه دهد. کمی تغییر در ساختار مالی می‌تواند در هزینه‌ها تفاوت چشمگیری ایجاد کند. البته استفاده از مشاوره در زمینه بحران تجاری، برای ارزیابی علل اصلی ورشکستگی ضروری است.

2-فروش دارایی‌های بلا استفاده و بهره‌گیری بهینه از فضا

 

فروش اموال بلا استفاده


شاید نتوانید تجهیزات مهمی مانند سرور یا سیستم‌های رایانه‌ای را بفروش برسانید؛ اما با کمی جستجو در محیط کار قادر خواهید بود لوازمی را پیدا کنید که بدون استفاده هستند. شما می‌توانید آنها را بفروشید و به پول تبدیل کنید. آیا محل کار شما دارای پارکینگ است؟ آیا این پارکینگ بسیار بزرگ است و با وجود استفاده کارمندان از پارکینگ، همچنان فضای خالی زیادی دارد؟  بهتر است به کسب‌وکارهای اطراف محل خود پیشنهاد دهید تا از فضای پارکینگ شما استفاده کرده و در عوض مبلغی را بابت آن پرداخت کنند. باید کسب‌وکار خود را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و از به‌کارگیری همه ظرفیت و توان کارمندان و تمام فضای محل کار خود اطمینان حاصل کنید. اگر فرصت برای درآمد اضافی وجود دارد، می‌توانید فضای کار خود را کوچک‌تر کنید و یک قسمت را به کاری دیگری اختصاص دهید.

3-اولویت‌بندی پرداخت بدهی با هدف جلوگیری از ورشکستگی

در حالی که عوامل بی‌شماری وجود دارد که می‌تواند یک شرکت را به ورطه ورشکستگی بکشاند، بدهی نیز یکی از این عوامل است. یکی از راه‌های جلوگیری از ورشکستگی اولویت‌بندی بازپرداخت‌ بدهی‌ها است.

صورتحساب‌هایی را که باید پرداخت کنید به ترتیب آماده کنید. صرف‌نظر از وضعیت مالی، باید نسبت به پرداخت به موقع بدهی‌ها اقدام کنید تا با محافظت از تجارت خود، از چالش فاصله بگیرید. بهتر است لیست پرداخت بدهی را بر اساس سود بالا به طلبکاران تنظیم کنید. مالیات بر درآمد، حقوق و دستمزد کارمندان، قبض‌های آب، برق و گاز، قبض‌های تلفن، وام‌های تضمینی و اجاره محل کار، می‌توانند در لیست بدهی‌ها قرار بگیرند تا آنها را به ترتیب پرداخت کنید. عدم پرداخت هر یک از موارد فوق می‌تواند به معنای از دست دادن کل کسب‌وکار شما باشد.

پرداخت بدهی تبلیغات و بازاریابی، برنامه‌های سرگرمی، اشتراک مجلات، تعمیرات و نگهداری لوازم، بدهی خرده‌فروشان و طلبکارانی که ضمانتی نزد آنها ندارید، می‌تواند در آینده و در فرصت مناسبی پرداخت شوند؛ چرا که ضرر کمتری به کسب‌وکار شما وارد می‌کنند. این‌ها ساده‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از ورشکستگی می‌توانید انجام دهید.

4-به‌روز کردن برنامه‌های کاری

 

بروز کردن برنامه و فعالیت های کاری

 

اگر سال‌ها قبل، برنامه کاری خود را تنظیم کرده‌اید حالا فرصت مناسبی برای بررسی دقیق برنامه‌ها است؛ حتی اگر براساس همان برنامه، بودجه اولیه را دریافت داشته‌اید و کسب‌وکار خود را آغاز کرده‌اید. از بازنویسی برنامه‌های خود نترسید، نسخه جدید برنامه‌ها باید منعکس کننده وضعیت فعلی کسب‌وکار شما باشد. آنچه در برنامه‌ریزی جدید باید به آن توجه کنید، استراتژی سازمانی، استراتژی فروش و بازاریابی، برنامه‌های عملیاتی، سرمایه و پیش‌بینی‌های جریان نقدی خواهد بود. اگر با انجام این کار، وضعیت مالی شما همچنان تغییری نکرد، برگردید و آنچه را که نوشته‌اید مرور کنید و ذهن خود را برای مهندسی مجدد فرآیند تجارت (BPR) آماده کنید. BPR تغییرات کلان و جهشی در سازمان‌ها به جای تغییرات و اصلاحات جزیی است. بهبود فرآیندها می‌توانند منجر به کارایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شوند؛ اما همچنان شما باید برنامه کاری خود را تا آنجا که امکان دارد به‌روز کنید تا با کمک آن، بدهی‌های خود را کاهش دهید و از ورشکستگی جلوگیری به عمل آورید.

5-مشورت با افراد وام دهنده برای جلوگیری از ورشکستگی

 

مشورت با وام دهندگان باتجربه


گاهی اوقات چند تماس تلفنی ساده می‌تواند جهانی را متحول کند. با سرمایه گذاران و  وام دهندگان، ارتباط نزدیکی داشته باشید و تا آنجا که امکان دارد وضعیت مالی خود را به‌طور شفاف برای آنها توضیح دهید . شما باید برای پرداخت ماهانه کمتر یا شرایط بازپرداخت بهتر، با آنها مشورت کنید و از آنها کمک بخواهید. به آنها توضیح دهید که در آستانه ورشکستگی قرار دارید؛ اما همچنان تمایل دارید به کسب‌وکار خود ادامه دهید. این امکان وجود دارد که آنها بتوانند یک روش پرداخت را برای شما برنامه‌ریزی کنند تا شما در کنار پرداخت بدهی‌ها در کسب‌وکار خود باقی بمانید. در همین راستا، با کسانی که قرارداد کاری دارید تماس بگیرید و سعی کنید در یک شرایط مطلوب، مجدداً جلسه مذاکره بگذارید. شما باید قبل از اینکه قرارداد کاری جدید با کسی امضاء کنید، کمی قیمت‌های خود را افزایش دهید.

6-خلاقانه فکر کنید

اکنون زمان بسیار خوبی برای ارزیابی مجدد ویژگی‌ها و تفاوت‌های اصلی کسب‌وکار شما است. آیا روش‌های خاصی وجود دارد که بتوانید از آنها برای تولید درآمد اضافی و جبران بدهی خود به کار بگیرید؟ ممکن است روش‌هایی وجود داشته باشد که بتوانید خدمات و تخصص خود را به عنوان محصولات ملموس به فروش برسانید. به عنوان مثال اگر شرکت شما در زمینه توسعه وب تخصص دارد، می‌توانید یک کتاب الکترونیکی در زمینه اصول طراحی دیجیتال آماده کرده و آن را در وب‌سایت خود به فروش برسانید. با کمی خلاقیت، قادر خواهید بود درآمد خود را قدری افزایش دهید.

 

جلوگیری از ورشکستگی با رعایت چند نکته ساده

چه ویروس COVID-19 باشد و چه یک بحران دیگر، هر شرایط پیش‌بینی نشده‌ای می‌تواند کسب‌وکار شما را دچار بحران کند و در وضعیت مالی بدی قرار دهد. زمانی که این اتفاق رخ داد، تشکیل پرونده برای ورشکستگی می‌تواند راهی جذاب برای خروج  از این منجلاب باشد. چگونگی پیشگیری از ورشکستگی در تجارت می‌تواند شما را از پرداخت هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم نجات دهد. نکاتی که در قسمت بالا بیان شد یک شروع عالی است؛ اما می‌تواند همراه با پیچیدگی باشد. برای اجرایی کردن هر یک از موارد بالا بهتر است کمی با احتیاط اقدام به عملی کردن آنها کنید.

 

نکات کلیدی

راهکارهای موثر برای جلوگیری از ورشکستگی در تجارت:

 

جمع بندی:

سوالات متداول

با بهینه‌سازی گردش سرمایه و جریان نقدی می‌توانید باقی مانده کسب‌وکار خود را نجات دهید.

علاوه بر درجه اعتبار شخصی، رتبه کسب‌وکار نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تنزل پیدا می‌کند. جلب اعتماد سرمایه گذار و وام دهنده برای جبران بودجه، دشوار خواهد شد و بر روی مشتری‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد، به‌گونه‌ای که تا حدودی آنها را از دست خواهید داد.

تفکر خلاقانه، مشورت با وام دهندگان، به‌روز کردن برنامه‌های کاری، اولویت‌بندی پرداخت بدهی‌ها، فروش دارایی‌های بدون استفاده و حذف هزینه‌های غیر ضروری از جمله اقدامات مؤثر جهت جلوگیری از ورشکستگی است.

برچسب ها:

تیم تولید محتوا

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط