جستجوی کلمه کلیدی چیست و چطور انجام می‌شود؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 05 آذر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

جستجوی کلمه کلیدی چیست و چطور انجام می‌شود؟

 

امروزه استفاده از موتور جستجوی گوگل به یک نیاز همگانی تبدیل شده است. هیچ کسی نیست که برای پیدا کردن اطلاعات موردنیازش به این ابزار مفید مراجعه نکند. از طرف دیگر موضوع جستجوها چنان متنوع هستند که گاهی اوقات کاربر نمی‌تواند به راحتی جواب سوالات خود را پیدا کند. به همین دلیل جستجوی کلمات کلیدی در گوگل به یک چالش اساسی تبدیل شده است. در واقع هم کاربران و هم نویسندگان وب‌سایت‌ها باید با کلمات کلیدی کاربردی آشنا باشند تا به جواب سوالاتشان برسند یا ترافیک خوبی دریافت کنند. حتی اگر یک وبمستر بهترین و جالب‌ترین موضوعات را انتخاب کند و در مورد آن‌ها بنویسد، تا زمانی که جستجویی در مورد آن موضوع انجام نشود، تمام تلاش‌ها بیهوده است. به همین دلیل انتخاب یک کلمه مناسب اهمیت زیادی دارد.

گوگل همواره در حال به روزرسانی الگوریتم‌های خود است، اما هنوز هم بازاریاب‌ها برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خود با مسئله جستجوی کلمه کلیدی روبه‌رو هستند. اما مهم‌ترین اصل برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین و سایت پر بازدید خوب، آشنایی صحیح با این موضوع است. پس با من در عظیم مدیا همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

 

تعاریف اولیه کلمات کلیدی

 

تعاریف اولیه کلمات کلیدی

 

چرا جستجوی کلمات کلیدی مهم است؟

جستجوی کلمه کلیدی رویکردی ارزشمند درباره سوالات مخاطب هدف شما در گوگل فراهم می‌کند. این رویکرد می‌تواند به پیشرفت استراتژی محتوا و بازاریابی شما کمک کند. با این حال کیووردها برای سئوی سایت به اندازه‌ای که شما تصور می‌کنید مهم نیستند. البته در سال‌های گذشته سئو تغییرات زیادی کرده است و کیووردها در رتبه‌بندی‌ جستجوهای روزانه افراد تاثیر داشته است. اما باید بدانید که کلمه کلیدی مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی نیست و اصولا از آن برای ایجاد یک محتوای هدفمند استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت واضح‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که جستجوی کلمه کلیدی نشان می‌دهد که افراد به چه موضوعاتی اهمیت می‌دهند. اگر شما از ابزارهای مناسب سئو استفاده کنید، متوجه محبوبیت این موضوعات می‌شوید. با دانستن این اطلاعات می‌توانید محتوایی متناسب با نیاز مخاطب تولید کنید و پاسخ‌هایی برای سوالاتشان داشته باشید.

چگونه جستجوی کلمات کلیدی را برای استراتژی سئو انجام دهیم؟

 

جستجوی کلمات کلیدی در استراتژی سئو

 

در ادامه یک فرایند تحقیق درباره کلیدواژه‌ها معرفی شده است که می‌توانید از آن برای یافتن اصطلاحات و کلمات هدف استفاده کنید. با این روند یک استراتژی کلمه کلیدی قوی ایجاد می‌شود که برای محتواسازی در سایت یا کسب و کار انلاین شما مناسب است.

مرحله 1: لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با کسب و کار خود تهیه کنید.

برای شروع کار به موضوعات و دسته‌بندی‌هایی که می‌خواهید در مورد آن‌ها بنویسید فکر کنید. حدود 5-10 دسته‌بندی موضوعی که برای بیزنس شما مناسب است را انتخاب کنید. سپس شروع به پیدا کردن کلمه کلیدی برای هر موضوع کنید. در صورتی که یک وبلاگ نویس عادی باشید، موضوعاتی که به طور مداوم درباره آنها می‌نویسید را انتخاب کنید. البته ممکن است موضوعاتی که بیشترین گفتگوی فروش (sales conversations) را نشان می‌دهند انتخاب کنید.

برای انتخاب بهتر، خودتان را جای خریدار قرار دهید و ببینید که مخاطبان هدف شما بیشتر چه موضوعاتی را دوست دارند و در مورد آن‌ها جستجو می‌کنند؟ اگر مقدار جستجوی ماهانه کلمه‌های کلیدی را پیدا کنید، می‌توانید میزان محبوبیت موضوعات مختلف را بفهمید و در مورد آن‌ها مقاله بنویسید.

مرحله 2: دسته‌بندی‌های موضوعی را با کلمات کلیدی پر کنید.

در حال حاضر چند دسته‌بندی مختلف دارید و باید برخی از کیووردهایی را که در آن دسته‌بندی‌ها قرار دارند شناسایی کنید. باید عبارات کلیدی خاصی انتخاب کنید که برای رتبه‌بندی در SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) اهمیت دارند. یک ابزار عالی برای این کار، سرویس گوگل سرچ کنسول است.

مثلا اگر دسته‌بندی موضوعی شما "اتوماسیون بازاریابی" باشد، عبارات کلیدی زیر بیشتر جستجو می‌شوند:

البته نباید تنها به تهیه لیست نهایی کلمات کلیدی توجه کنید. بلکه پیدا کردن عباراتی هم که تشخیص می‌دهید مخاطبینتان بیشتر جستجو می‌کنند اهمیت دارد. همچنین ابزار گوگل آنالیتیکس برای پیدا کردن کیووردهایی که باعث پیدا شدن وب‌سایت شما در نتایج گوگل شده است مفید است. حتی می‌توانید برای پیدا کردن سوالات پر تکرار مشتریانتان به سراغ همکاران خود بروید و با توجه به نیاز مشتریان کلمه‌های کلیدی را انتخاب کنید.

مرحله 3: تعیین هدف جستجوی کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل آن

 

تعیین هدف جستجوی کلمات کلیدی

 

قبل از هر چیزی باید هدف کاربر را شناسایی کنید تا بتوانید رتبه خوبی در موتور جستجوی گوگل داشته باشید. کلیدواژه‌ها را تفسیر کنید و در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید. مثلا وقتی می‌خواهید در مورد "راه‌اندازی یک وبلاگ" مقاله بنویسید، باید دقیقا مشخص کنید که هدف شما از این کار چیست. می‌خواهید نوشتن پست وبلاگ را یاد بدهید یا اینکه چگونه دامنه وبلاگ یا وب‌سایت را راه‌اندازی کنند؟ هدفتان را مشخص کنید و کلمه کلیدی را بر مبنای آن تعیین کنید.

مرحله 4: تحقیق در مورد عبارات جستجوی مرتبط

این مرحله خلاقانه برای انتخاب کلیدواژه‌ها اهمیت زیادی دارد. از نتایج پیشنهادی گوگل در زمان وارد کردن یک کلمه کلیدی خاص استفاده کنید و ایده بگیرید. شاید نوشتن در مورد یکی از این عبارات مفیدتر از نوشتن مقاله برای کلمه کلیدی اولیه خودتان باشد.

مرحله 5: از ابزار تحقیق کلمات کلیدی به نفع خود استفاده کنید.

حتما از ابزارهای مفیدی که در این رابطه وجود دارد، مانند Ahrefs ،SEMrush و Ubersuggest استفاده کنید. این ابزارها عباراتی کاملا جدید و بکر یا بر اساس مقالات تولید شده شما ارائه می‌دهند.

 

چگونه کلمات کلیدی مناسب برای وب‌سایتمان انتخاب کنیم؟

در ابتدا باید کلمه‌های کلیدی پیشنهاد شده توسط ابزارها یا عبارات منتخب خودتان را انتخاب کنید و یک لیست بر اساس بهترین کلمات استراتژیک تهیه کنید. موارد زیرا در نظر بگیرید:

1. سه عامل اصلی انتخاب کلمات کلیدی

2. Long tail ها، LSI ها و کلمات اصلی را بررسی کنید.

همه این عبارات مرتبط را جمع‌آوری کنید و به یک استراتژی برای نوشتن محتوا برسید. استفاده از کلمات اصلی مهم‌تر است؛ زیرا بیش از همه جستجو می‌شوند. اما باید از سایر کیووردهای فرعی هم استفاده کنید.

3. رفتار رقبا برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی را رصد کنید.

اگر بتوانید درک درستی از کلمه‌های کلیدی رقبایتان به دست بیاورید، می‌توانید لیست کیووردهای خودتان را هم بررسی کنید. بنابراین استخراج کلمات کلیدی یک سایت موفق را در دستور کارتان قرار دهید. حتی سعی کنید رتبه خود در گوگل را بهبود ببخشید تا رقبا لیست و رتبه‌بندی کلمات کلیدی شما را بررسی کنند.

توجه کنید که از کیووردهای ساده‌تر برای پیشرفت سریع و از عبارات پیچیده و دشوارتر برای بردن رقابت استفاده کنید. تعادلی در این مورد برقرار کنید تا بتوانید به خوبی به سمت اهداف بزرگ و چالش‌برانگیز سئو پیش بروید.

4. باز هم از ابزارهای مفید برای کاهش لیست کلمات کلیدی استفاده کنید.

اگر ترکیب مناسب عبارات کلیدی خود را به دست آورده‌اید، باید لیستتان را با برخی از داده‌های کمّی محدود کنید. برای انجام این کار ابزارهای زیادی در اختیار دارید. یکی از بهترین پیشنهادات، استفاده از ابزار گوگل ترندز است. از این ابزار استفاده کنید و ببینید که رتبه کلمات کلیدی در گوگل چگونه است و بهترین کیووردها و جستجوشده‌ترین کلمات کدام هستند. اگر گوگل ترندز را بررسی کنید، می‌بینید که برخی کلمات بیشتر و برخی کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از این آمار کمک بگیرید و کیووردهای مناسب را انتخاب کنید. البته بعضی مواقع عبارات و اصطلاحات با حجم کم پتانسیل بیشتری برای کار و محتواسازی دارند. کلا ابزار Google Trends برای انتخاب کیووردهای با ارزش به شما کمک می‌کند.

 

و اما بهترین کلمات کلیدی برای سئو

یکی از مهم‌ترین اصول در سئو دانستن این اصل است: "بهترین کلمه کلیدی وجود ندارد"؛ بلکه کیوردها بر اساس جستجوی مخاطبینتان انتخاب می‌شوند. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توانید استراتژی خوبی طراحی کنید و رتبه‌بندی بهتری برای صفحاتتان در گوگل به دست بیاورید؛ در نهایت نیز میزان بازدیدتان را افزایش دهید.

برای انتخاب بهترین کلیدواژه‌ها به مرتبط بودن، اعتبار و حجم دقت کنید. اگر می‌خواهید کلمات با بیشترین حجم جستجو را انتخاب کنید، باید به این نکات دقت کنید:

 

ابزارهای مناسب برای پیدا کردن کیووردهای رقابتی

 

سوالات متداول

BuzzSumo • SEMRush • SpyFu • Ahrefs • Keyword Planner

1. درباره موضوع و چگالی کلمات کلیدی مورد نظرتان تصمیم‌گیری کنید. 2. کلمات کلیدی اصلی، کلمات دنباله دار گوگل و LSI ها را بررسی کنید. 3. رفتار رقبا و کلمات کلیدی که روی آن‌ها تمرکز کرده‌اند را بررسی کنید. 4. بهترین کلمات کلیدی را گلچین کنید و از ابزارهای مختلف برای بررسی میزان محبوبیت آن‌ها استفاده کنید.

انتخاب کلمات کلیدی برای تولید یک محتوای هدفند برای وب‌سایت ما ضروری است. کلمات کلیدی به کمک می‌کند تا تشخیص دهیم چه موضوعاتی برای مخاطبان ما ارزشمند است. جستجوی کلمات کلیدی در موتورهای جستجواطلاعات خوبی درباره رقبا و میزان قدرت و ضعف آن‌ها به ما می‌دهد.

1. مرتبط بودن کلمه کلیدی با کسب و کارمان 2. اعتبار و کیفیت محتوایی که برای آن کلمه کلیدی تولید کرده‌ایم. 3. چگالی درست کلمات کلیدی در هر مطلب 4. توجه به کلمات کلیدی اصلی و فرعی و میزان استفاده از آن‌ها در تایتل‌های متن

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

نظرات