ایده‌هایی برای جذب مشتری رستوران و بازاریابی رستوران در فضای آنلاین

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 19 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

ایده‌هایی برای جذب مشتری رستوران و بازاریابی رستوران در فضای آنلاین

 

این روزها رقابت در بین رستوران‌ها برای جذب مشتری بسیار زیاد شده است و شما باید تمام تلاش خود را به کار ببرید تا بتوانید موفق شوید.  برای موفقیت حتما باید از دنیای دیجیتال و اینترنت استفاده کنید و حتما باید در فضای آنلاین حضور پیدا کنیم.  در ادامه چند ایده برای بازاریابی رستوران چه به شکل سنتی چه در فضای آن را عنوان می‌کنیم.  می توانید از این ایده‌ها استفاده کنید و آنها را پرورش دهید و متناسب با نوع و محل کسب و کار خود برای جذب مشتری از آن استفاده کنید. بازاریابی و جلب مشتری برای رستوران و کافی شاپ کار راحتی نیست. چون این صنعت بسیار رقابتی است و وقتی وارد آن می‌شوید باید بدانید که رقبای بسیار زیادی خواهید داشت. مثل اکثر کسب‌وکارها، برای بازاریابی رستوران و جذب مشتری رستوران در فضای آنلاین، به استراتژی‌های کارآمد در دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید. اگر نمی‌دانید که دیجیتال مارکتینگ چیست و دقیقا چه کاری برای کسب‌وکارتان انجام می‌دهد،

برای اینکه بتوانید در این بازار رقابتی سر پا بمانید، باید متمایز از دیگران باشید و در عین حال هر جایی که رقبا حضور دارند، شما هم جلوی چشم مخاطبان باشید.

 

ثبت تصاویر جذاب و اشتها برانگیز برای جذب مشتری آنلاین

 

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران

 

اگر از کاربران اینستاگرام باشید حتماً زیاد برایتان پیش آمده که تصاویر جذاب و اشتها برانگیز از غذاها را دیده‌اید یا حتی خودتان ممکن است دنبال‌کننده چنین پیج‌هایی باشید.  بدون شک یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه کسب‌وکار خود را در فضای آنلاین تبلیغ کنید این است که تصاویری بسیار باکیفیت و اشتها برانگیز است غذاها بیندازید. 

این روزها در فضای آنلاین محتوای تصویری تقاضای بسیار بالایی دارد به اشتراک گذاری تصاویر جذاب و اشتها برانگیز از غذاها در وبسایت و در سایر شبکه‌های اجتماعی برای این که بتوانید نظر مشتریان گرسنه را جلب کنید بسیار اهمیت دارد. از عکاسان حرفه‌ای برای این کار استفاده کنید یا این که با گوشی هوشمند خود و با استفاده از آموزش‌هایی که در اینترنت وجود دارد سعی کنید بهترین و حرفه‌ای ترین تصاویر را ثبت کنید.  البته ثبت تصاویر جذاب از غذاها ممکن است بسیار سخت‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد.  نورپردازی اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین می توانید کم کم برای خرید تجهیزات حرفه‌ای عکاسی هزینه کنید.

 

برنامه‌های وفاداری مشتری یا باشگاه مشتریان برای جذب مشتری فست فود و رستوران

همکاری با اپلیکیشن‌های غذای آنلاین می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی شما برای بازاریابی رستوران باشد.  در این اپلیکیشن‌ها معمولاً کاربران مشتاق می‌شوند تا از طریق گیمیفیکیشن یا برنامه‌های وفاداری مشتری به رستوران شما سر بزنند. در این برنامه‌های وفاداری مشتری می‌توانید به کاربران اپلیکیشن کدهای تخفیف و کوپن‌های تخفیف ارائه کنید.

 

تبلیغات هدفمند جغرافیایی برای جذب مشتری کافی شاپ و رستوران

برای بیشتر رستوران‌ها تبلیغات محلی اهمیت زیادی دارد. چون بیشتر مردم دنبال رستوران‌های خوب در نزدیکی محل زندگی شان هستند. بنابراین اگر بخشی از تلاش‌های بازاریابی آنلاین خود را به سرمایه‌گذاری در تبلیغات هدفمند جغرافیای اختصاص دهید می‌توانید نتیجه بسیار خوبی بگیرید. تبلیغات هدفمند جغرافیایی کمک می‌کند تا در هزینه‌های خودتان صرفه جویی کنید و مطمئن شوید که فقط کاربرانی از یک شهر یا منطقه جغرافیایی خاص به تبلیغات شما دسترسی پیدا می‌کند. بسیاری از پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین از جمله گوگل ادز، تبلیغات جغرافیایی در توییتر و فیس‌بوک می‌تواند به شما کمک کند تا به این هدف دست پیدا کنید.

 

فعالیت موثر در اینستاگرام

 

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران

 

حضور قوی و موثر در اینستاگرام برای کسب و کاری مثل یک رستوران تقریباً ضروری است.  از اینستاگرام استفاده کنید تا بهترین محتوای ویدیویی و بصری خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.  نمای ورودی رستوران را نشان دهید و عکس‌های جذابی از غذاها برای مخاطب به اشتراک بگذارید.  حتی می‌توانید بخشی از فرایند پخت غذاها را در مقابل چشم مخاطبان‌تان به تصویر بکشید.  پیج اینستاگرام می‌تواند بهترین فرصت برای نشان دادن هویت برند شما باشد.  مثلا اگر تمرکز رستوران شما بر غذاهای طبیعی و سالم است این را می‌توانید در اینستاگرام به خوبی نشان دهید و روی آن تمرکز کنید. از هشتگ‌ها به شکلی کاملاً هوشمندانه و سرگرم‌کننده استفاده کنید.  هشتگ‌های ترند را بشناسید و سعی کنید محتوای متناسب با آن تهیه کنید.

 

تشویق به تولید محتوای UGC یا محتوایی که توسط کاربر تولید می‌شود

تشویق کاربران به تولید محتوا برای رستوران شما یکی از بهترین کارها برای حفظ ارتباط با مخاطب و ارتقاء برند است. مثلا می‌توانید یک رقابت عکاسی برگزار کنید و از مشتری‌ها بخواهید تا عکسی از غذای مورد علاقه خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. می‌توانید با قرعه کشی به چند کاربر بابت شرکت در این مسابقه، غذای رایگان در رستوران ارائه کنید یا جایزه دیگری بدهید. برگزاری این مسابقه‌ها نشان می‌دهد که شما برای مشتریان خودتان ارزش قائلید.

 

معرفی کارکنان و شیوه کار آنها

در دنیایی که به سمت دیجیتالی شدن و رباتیک شدن پیش می‌رود، نشان دادن جنبه‌های انسانی کار، می‌تواند نقش مهمی در معرفی شما داشته باشد. می‌توانید در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی بخشی از شیوه کار در رستوران را نشان دهید یا کارکنان حرفه‌ای خود را معرفی کنید.

 

بررسی حضور در شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی این روزها ضروری شده و تقریبا نمی‌توان کسب‌وکار را بدون آن تصور کرد. در واقع در صنعتی پر رقابت مثل رستوران، حضور نداشتن در فضای آنلاین حتی می‌تواند به مرگ یک کسب‌وکار منجر شود. از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید برای اطلاع‌رسانی، ارائه کد تخفیف، تبلیغات، برگزاری مسابقه و... استفاده کنید. 

 

نشان دادن دستاوردها برای جذب مشتری رستوران

اگر دستاوردی در زمینه فعالیت خود دارید حتما آن را در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی به اطلاع مخاطبان برسانید. هیچ اشکالی ندارد که در مورد ویژگی‌های مثبت خودتان، اطلاع‌رسانی کنید. مطمئن باشید که این خبرهای خوب توسط دنبال‌کنندگان با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود و سایرین هم مشتاق می‌شوند که برای یک بار هم که شده، کسب‌وکار شما را امتحان کنند. منطقی‌ترین راه برای شناساندن کسب و کارتان به مخاطبان و ترغیب آن‌ها به خرید شاید بازاریابی دیجیتال برای رستوران و کافه‌ی شما باشد، یعنی ورود از مسیری که پایه زندگی روزمره آدم‌های امروز است.

 

راه‌اندازی بلاگ

 

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران

 

راه اندازی بلاگ یک ایده خوب برای ارتباط بیشتر با مشتری است. در بلاگ می‌توانید محتوای مفید برای مشتریان خود تولید کنید، خاطره‌های جذاب و خنده‌دار تعریف کنید و حتی می‌توانید دستورغذا بگذارید یا فوت و فن برخی از غذاها را یاد بدهید. بلاگ یک مجموعه می‌تواند پروژه‌ای بزرگ باشد ولی ضروری نیست. تا جایی که می‌توانید محتوای بلاگ را ساده و صمیمانه نگه دارید.

 

کمک گرفتن از بلاگرهای غذا

اگر تازه رستوران خود را راه انداخته باشید، خیلی سخت است که بتوانید توجه مخاطبان را جلب کنید. به همین دلیل باید از کسانی که در زمینه صنعت غذا فعال و شناخته‌شده هستند کمک بگیرید. بلاگرهای غذا می‌توانند گزینه خوبی باشند. از آنها دعوت کنید که به رستوران شما بیایند. با پرداخت هزینه یا ارائه خدمات رایگان می‌توانید از آنها بخواهید تا شما را به مخاطبان خودشان معرفی کنند.

 

ارائه اطلاعات دقیق در فضای آنلاین

علاقه‌مندان به رستوران رفتن دوست دارند که قبل از سر زدن به هر رستوران در مورد آن در فضای آنلاین تحقیق کنند. بنابراین مهم است که در وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و هر جایی از فضای آنلاین که حضور دارید اطلاعات دقیق و صحیحی از خودتان منتشر کنید. آدرس دقیق، شماره تماس دقیق و حتی اگر ممکن است اطلاعاتی در مورد قیمت غذاها و...

 

منوی آنلاین و کاربردی

همانطور که گفتیم اکثر افراد قبل از اینکه به رستورانی سر بزنند، در مورد آن در فضای آنلاین تحقیق می‌کند. یکی از چیزهایی که حتما دنبالش می‌گردند، منوی رستوران است. منویی باکیفیت و خلاقانه از غذاهایی که ارائه می‌کنید در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی بگذارید. آن را در جایی در نظر بگیرید که به راحتی قابل پیدا کردن باشد و مخاطب مجبور نباشد که دنبالش بگردد.

 

همکاری با سرویس‌های دلیوری یا تحویل به مشتری

این روزها راحتی استفاده و دسترسی سریع به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شده است. بسیاری از افراد فرصت برای رستوران رفتن ندارند ولی مایل‌اند از بیرون غذا تهیه کنند و در منزل تحویل بگیرند. به همین دلیل یک رستوران موفق باید امکان ارسال غذا به منزل مشتریان را داشته باشد و اگر ندارد می‌تواند با سرویس‌های تحویل کالا و خدمات، برای فراهم کردن این امکان، همکاری کند.

 

ارائه کوپن و کارت تخفیف

این مورد یکی از بدیهی‌ترین و مهم‌ترین چیزهایی است که در بازاریابی رستوران باید در نظر بگیرید. کوپن و کارت تخفیف را می‌توانید در مراجعه حضوری به مشتری‌ها بدهید تا دوباره به رستوران برگردند، یا از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی و ایمیل، در اختیار مخاطبان بگذارید. همچنین می‌توانید از سرویس‌های تخفیف مثلا موپن یا تخفیفان استفاده کنید.

 

امکان رزرو آنلاین

یکی از ایده‌ها برای جلب نظر مخاطب این است که امکان رزرو آنلاین را فراهم کنید. اگر رستوران شما باسابقه و شلوغ است، ممکن است عده زیادی مایل باشند که به رستوران سر بزنند ولی به خاطر شلوغی و احتمال پیدا نکردن فرصت، از سر زدن به کسب‌وکار شما خودداری کنند. اگر برای این عده امکان رزرو آنلاین را فراهم کنید، با خیال راحت شما را انتخاب می‌کنند.

 

استفاده از مواد و محصولات محلی

 

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران

 

این روزها مردم دوست دارند در رستوران‌هایی غذا بخورند که مواد و محصولات محلی دارند. رستورانی که مواد غذایی مورد نیاز خود را از کسب‌وکارهای اطراف تهیه می‌کند و موجب رونق کسب‌‌وکار دیگران هم می‌شود، می‌تواند شهرتی در یک منطقه پیدا کند و محبوب شود. تلاش‌های شما برای معرفی کسب‌وکارتان در فضای آنلاین، به همین ایده‌ها محدود نمی‌شود. با کمی خلاقیت و کمک گرفتن از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانید به موفقیت برسید و در این بازار پررقابت، سهم بزرگی داشته باشید.

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات