تکنولوژی در کشاورزی و جایگاه آن در زندگی مدرن

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 29 شهریور، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

تکنولوژی در کشاورزی و جایگاه آن در زندگی مدرن

 

شما تا چند سال آینده شاهد یک انقلاب بزرگ در صنعت کشاورزی خواهیدبود. ربات‌ها، سنسورها، سیستم‌های آبیاری و کوددهی در سراسر جهان در حال گذراندن دوره آزمایشی هستند. با ورود حرفه‌ای این ابزار تکنولوژیک به دنیای مدرن، آینده صنعت کشاورزی دست‌خوش تغییری عظیم خواهد شد. ما چگونه در آینده درخت می کاریم و از همه مهم‌تر چه محصول غذایی در بشقاب انسان جای می‌گیرد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

 

کاربرد تکنولوژی در کشاورزی

 

کاربرد تکنولوژی در کشاورزی

 

اولین استفاده از تکنولوژی در کشاورزی (AG TECH) یک ربات کوچک بود که دانه‌ها را روی خاک قرار می‌داد. این ربات با پیشرفت علم و تکنولوژی در کشاورزی بسیار توسعه یافت و توانایی‌‌های زیادی مانند کاشت و برداشت را پیدا کرد.

همانطور که می‌دانید در همه سیستم‌ها یک واحد پردازش مرکزی وجود دارد که دستورات را به دیگر عوامل می‌دهد. تکنولوژی در کشاورزی نیز از سیستم مشابهی استفاده می‌کند.

با پیشرفت اینترنت اشیا بسیاری از امور کشاورزی تنها با یک گوشی تلفن همراه کنترل می‌شود. در حقیقت شما با استفاده از اینترنت اشیا به آسانی می‌توانید با تلفن همراه خود به سیستم مرکزی وصل شده و ربات، سنسور، دوربین، سیستم آبیاری،  کوددهی و یا هر چیز دیگری که در اختیار دارید را کنترل کنید.

به گفته شرکت سیسکو (Cisco) تاکنون نزدیک به 15 تریلیون دلار برای تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت اشیا در کشاورزی سرمایه‌گذاری شده و این رقم همچنان در حال افزایش است. اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی کاربردهای بسیار زیادی دارد. از جمله می‌توان به  کنترل به وسیله پهباد، کنترل سیستم‌های آبیاری و کوددهی، کنترل ربات‌ها و موارد مشابه اشاره کرد.

 

کاربرد سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) در کشاورزی

 

به کارگیری GPS در کشاورزی نوین

 

استفاده از موقعیت‌یاب یا همان جی‌پی‌اس در کشاورزی باعث شده تا موقعیت‌یابی و نقشه‌کشی زمین‌ها بسیار آسان شود. همانطور که می‌دانید امروزه گیرنده‌های (GPS) در همه‌ی تلفن‌های هوشمند وجود دارد.  همین امر باعث شده تا قیمت این گیرنده‌ها به شدت کاهش یابد و استفاده از آن زیاد شود. با استفاده از این گیرنده‌ها به سادگی می‌توانید با سیستم مرکزی زمین کشاورزی خود ارتباط برقرار کنید و کارهایی مثل آبیاری و کوددهی را انجام دهید.

جالب است بدانید که در کشور کنیا بعد از این که یک فیل وارد زمین‌های کشاورزی شد و محصولات را خراب کرد، یک گیرنده به او وصل کردند. چند ماه بعد زمانی که آن فیل دوباره قصد وارد شدن به زمین‌ها را داشت، اهالی به کمک گیرنده موجه شدند و از آمدن فیل به زمین کشاورزی جلوگیری کردند!

 

سیستم اطلاعات جغرافیایی

 

سیستم اطلاعات جغرافیایی در کشاورزی

 

سیستم اطلاعات جغرافیایی چیست و چه استفاده‌ای در کشاورزی دارد؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است. این سیستم هوشمند در مناطق کشاورزی استفاده می‌شود و از زمین‌های کشاورزی به صورت دیجیتالی نقشه برداری می‌کند. در این نقشه‌برداری اطلاعاتی مانند توپوگرافی زمین و بررسی خاک وجود دارد که کار را برای آنالیز کردن خاک راحت‌تر می کند. علاوه بر این باعث ساده‌تر شدن تشخیص منابع خاک می‌شود. این کار به کشاورزان کمک می‌کند تا محصول مناسب برای کاشت در زمین کشاورزی خود را پیدا کرده و اقلام مناسب را برای کاشت فراهم کنند.

سیستم آبیاری و کوددهی هوشمند

 

کشاورزی هوشمند

 

دانه‌ها پس از کاشت تا زمان برداشت محصولات، نیاز به مراقبت، آبیاری و کوددهی منظم دارند. همچنین دانه برای اینکه رشد کند نیاز به آب و هوای معتدل و نور آفتاب دارد. سیستم آبیاری و کوددهی هوشمند با سنسورهای مجهزی که دارد به سادگی می‌تواند همه این نکات را در نظر گرفته و با توجه به آب، هوا، نور و شرایط جوی، مقدار مناسبی از آب و کود را برای رشد گیاه وارد خاک می‌کند.

استفاده از این سیستم باعث می‌شود که در فصل سرما و گرما، خراب شدن میوه‌ها به حداقل رسیده و باعث افزایش غذا در سطح خاک شود. این سنسورها به یک سیستم مرکزی متصل می‌شوند. شما نیز می‌توانید با تلفن همراه خود به این سیستم وصل شوید و تنظیمات را تغییر داده و یا شروع به آبیاری و کوددهی کنید. سیستم آبیاری هوشمند در برخی از کشورها اجرا شده و بازدهی خوبی داشته است. در حال حاضر نیز این سیستم در برخی روستاهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این سیستم می‌توانید حتی در صورت سفر به یک کشور دیگر، زمین کشاورزی خود را مدیریت کنید.

کشاورزی رباتیک

 

کشاورزی رباتیک

 

ورود ربات‌های باغبان به زمین‌های کشاورزی هوشمند را می توان انقلابی در این صنعت دانست. ورود ربات‌ها به صنعت کشاورزی می‌تواند سرعت کاشت و برداشت محصولات را افزایش داده و باعث رشد بهتر آن‌ها شود. در حال حاضر روبات‌هایی به شکل خودرو ساخته شده‌اند که دانه‌ها را کاشته و به صورت روزانه از آن‌ها تا زمانی که وقت برداشت برسد، مراقبت می‌کنند. این ربات‌ها همه جوانب خاک را بررسی کرده و بهترین نقطه را برای کاشت دانه انتخاب می‌کنند.

یکی دیگر از ربات‌هایی که در این زمینه ساخته شده است، به صورت یک پهباد بوده و برای سم پاشی استفاده می‌شود. این ربات هوشمند سم را به صورت دقیق و به شکل بسیار کوچک به روی گیاهان و گل‌ها پخش می‌کنند. اخیرا از پهبادی رونمایی شد که می‌تواند سم را به اندازه مواد نانو ریز کند و به صورت هوشمند به روی گیاهان بپاشد.

 

کاربرد سنسورهای هوشمند در کشاورزی

 

کشاورزی نوین و تکنولوژی

 

جالب است بدانید در کشاورزی مدرن سنسورهایی در اطراف زمین‌ قرار گرفته که در آن‌ها از تکنولوژی‌های تشخیص تصویر استفاده شده است. این سنسورها این امکان را به کشاورزان می‌دهد که از وضعیت محصولات خود در هر نقطه‌ای از دنیا باخبر باشند. این حسگرها اطلاعاتی به‌روز را به صورت آنی برای کشاورزان ارسال می‌کنند تا کشاورز بر اساس آن‌ها، تغییرات لازم را در محصولات خود اعمال کند.

تصور کنید اپلیکیشنی در اختیار دارید که به شما می‌گوید چه زمانی گیاهان کاشته شده در حیاط منزل، به آب و دیگر مواد مغذی نیاز دارند. در این صورت خیلی از مشکلاتی که برای پرورش گیاهان پیش رو دارید از بین می‌روند. سنسورهای اینترنت اشیا که درون مزارع کار گذاشته می‌شوند همین کار را برای کشاورزان انجام می‌دهند. البته اینترنت اشیا این کار را در مقیاسی بزرگ‎تر انجام می دهد که باعث تولید حجم بیشتر غذا و مصرف آب کمتر می‌ شود.

 

نکات کلیدی

تجهیزات تکنولوژیکی مفید در کشاورزی:

 

جمع بندی:

با پیشرفت تکنولوژی در کشاورزی و رشد ابزارهای مدرن، می‌توان گفت که این صنعت رشد بسیار زیادی را در طی دو دهه آینده تجربه خواهدکرد. با اطلاعاتی که ابزارهای مدرن درباره خاک، گل و گیاه، شرایط آب و هوایی و ... به شما می‌دهند، ضریب اشتباه بسیار کم شده و همه محصولات به صورت کامل و رسیده برداشت می‌شوند. ساخت نسخه‌های اولیه این ابزارها پایان کار نبوده و باید دید که پیشرفت آن‌ها در آینده چگونه خواهدبود و چه ابزارهای تکنولوژیک دیگری برای این صنعت ساخته خواهد شد.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

اسکندری
3 سال پیش
بسیارمطالب مفیدوعالی بود.واقعا اطلاعات جامع وکاربردی بیان شده اند.خیلی ممنون
پاسخ دهی