تحول کسب و کار با استفاده از بیگ دیتا

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 07 فروردین، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: تیم تولید محتوا

تحول کسب و کار با استفاده از بیگ دیتا

 

صنعتگران، دانشگاهیان و سایر ذینفعان معتقد هستند که بیگ دیتا در کسب و کار و در اکثر صنایع مدرن، در چند سال اخیر به یک تغییر دهنده بزرگ تبدیل شده است. در حالی که درک ارزش Big Data همچنان به‌عنوان یک چالش باقی مانده است، چالش‌های بزرگ دیگری از جمله بودجه، بازده سرمایه و مهارت‌ها، همچنان برای صنایع مختلف که از Big Data استفاده می‌کنند، در خط مقدم این فناوری قرار دارند. طبق تحقیقات در سال 2017 ارزش بازار جهانی Big Data  حدود 32 میلیارد دلار گزارش شده است و پیش‌بینی می‌شود که ارزش آن تا سال 2026، به 156 میلیارد دلار برسد.

 

اهداف استفاده از Big Data

 

اهداف به کاربردن بیگ دیتا

 

 به‌طور کلی، اکثر سازمان‌ها چندین هدف برای انجام پروژه‌های کلان داده در کسب و کار دارند که هدف اصلی برای بیشتر سازمان‌ها، افزایش تجربه مشتری مداری و اهداف دیگر شامل كاهش هزینه‌ها، بازاریابی با هدف بهتر و كارآیی بیشتر فرآیندهای موجود است. اخیرا نقض داده‌ها، امنیت بیشتر را به هدف مهم‌تری تبدیل کرده است که در پروژه‌های Big Data به دنبال آن هستند.

 

آشنایی با چالش‌های صنایع و رفع آن‌ها با Big Data

کاربرد بیگ دیتا در کسب و کار و داشتن یک دید وسیع از آن در صنایع مختلف به شما کمک می‌کند، نقش خود را در صنعت یا صنایع مختلف در آینده بهتر درک کنید. در این مقاله سعی شده است، چالش‌های خاصی که صنایع با آن روبرو هستند و اینکه چگونه Big Data این چالش‌ها را حل می‌کند، به‌اختصار بیان شود.

1. بانکداری

مطالعه 16 پروژه در 10 بانک برتر سرمایه‌گذاری و کوچک نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در این صنعت چگونگی تجزیه و تحلیل اجتماعی تجارت و تجزیه و تحلیل عملیات و سیاست‌های منطبق بر IT است.

 

کاربرد بیگ دیتا در صنعت بانکداری

 

کمیسیون تبادل اوراق بهادار آمریکا (SEC) از Big Data برای نظارت بر فعالیت‎های بازار مالی استفاده می‌کند. آنها در حال حاضر از تجزیه و تحلیل شبکه و پردازنده‌ها برای جلوگیری از فعالیت‌های تجاری غیرقانونی در بازارهای مالی استفاده می‌کنند. همچنین بانک‌های بزرگ و کوچک و صندوق‌های تامین سرمایه در بازارهای مالی از Big Data برای تجزیه و تحلیل تصمیم‌گیری‌ها قبل از تجارت استفاده می‌کنند. این صنعت همچنین به‌شدت به BigData برای تجزیه و تحلیل مبارزه با پولشویی، شناسایی مشتری و کاهش تقلب متکی است.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این صنعت شامل 1010data، نرم افزار Panopticon، سیستم‌های Streambase، Nice Actimize و Quartet FS هستند.

2. ارتباطات، رسانه‌ها و سرگرمی‌ها

از آنجا که افراد انتظار دارند تا رسانه‌ها در قالب‌های مختلف و دستگاه‌های گوناگون برنامه‌ها را ارائه دهند، صنعت ارتباطات، رسانه‌ها و سرگرمی با برخی از چالش‌ها همچون درک الگوهای استفاده از محتوای رسانه در زمان واقعی، استفاده از محتوای تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها مواجه هستند.

 

کاربرد بیگ دیتا در بخش ارتباطات

 

سازمان‌ها در این صنعت، به‌طور هم‌زمان داده‌های افراد را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا پروفایل‌های دقیقی از آنها ایجاد و از آن برای تولید محتوا برای مخاطبان مختلف، تولید محتوای مورد نیاز و بررسی میزان عملکرد محتوا استفاده کنند.

به‌عنوان نمونه:

مسابقات قهرمانی تنیس ویمبلدون با استفاده از Big Data مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار می‌گیرد و جزئیات مربوط به این مسابقات به کاربران تلویزیون، موبایل و وب در زمان مناسب، ارسال می‌شود.

Spotify، یک سرویس موسیقی درخواستی است که با جمع‌آوری داده‌های میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان و تجزیه و تحلیل آنها، موسیقی‌های مناسب را برای کاربران ارسال می‌کند.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این صنعت شامل  Infochimps و Splunk هستند.

3. بهداشت و سلامت

بخش مراقبت‌های بهداشتی به حجم عظیمی از داده‌ها دسترسی دارد، اما برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها و بهبود سیستم‌های ناکارآمد، نتوانسته است از داده‌ها به‌خوبی استفاده کند. این مشکل بیشتر به‌دلیل دسترس نبودن، ناکافی بودن یا غیر‌قابل استفاده بودن داده‌های الکترونیکی است.

از نقش کلان داده در کسب و کارمی‌توان به تصمیم‌گیری‌های پزشکان اشاره کرد. برخی بیمارستان‌ها با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از میلیون‌ها بیمار از طریق یک برنامه تلفن همراه، اطلاعات خوبی را در اختیار پزشکان قرار می‌‎دهند تا آنها روند بهبود بیماران خود را بهتر مورد ارزیابی قرار دهند.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این  بخش شامل homika، Expressionism  و Cerner هستند.

4. آموزش

از دیدگاه عملی، کارکنان بخش آموزش نحوه کار با ابزارهای جدید مدیریت داده و تجزیه و تحلیل آنها را نمی‌دانند. از لحاظ فنی، ادغام داده‌ها از منابع مختلف در سیستم‌عامل‌های مختلف چالش‌هایی را به همراه دارد. از نظر امنیت، مسائل مربوط به حریم خصوصی و محافظت از داده‌های شخصی که برای اهداف آموزشی استفاده می‌شود، نیز یک چالش محسوب می‌شود.

 

اثرگذاری بیگ دیتا در بخش آموزش

 

کاربرد بیگ دیتا در کسب و کار در بخش آموزش توانسته است تحولات چشمگیری را ایجاد کند. در قسمت آموزش، بیگ دیتا برای میزان تاثیر معلم در کلاس و پیشرفت دانش‌آموز استفاده می‌شود تا انگیزه خوبی برای دانش‌آموزان و معلمان ایجاد شود. عملکرد معلم را می‌توان باتوجه به تعداد دانش‌آموزان، موضوع درس، پیشرفت دانش آموزان و چندین متغیر دیگر اندازه‌گیری کرد. داده‌های کلان به‌طور قابل توجهی در آموزش عالی استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال، دانشگاه تاسمانی یک دانشگاه در استرالیا با بیش از 26000 دانشجو است، این دانشگاه یک سیستم یادگیری و مدیریت ایجاد کرده است که در آن زمان ورود دانشجو به سیستم و پیشرفت کلی دانشجو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این بخش شامل  Knewton and Carnegie Learning و MyFit / Naviance هستند.

5. تولید و منابع طبیعی

افزایش تقاضا برای منابع طبیعی از جمله نفت، محصولات کشاورزی، مواد معدنی، گاز، فلزات و غیره منجر به افزایش حجم، پیچیدگی و سرعت داده‌ها شده است که مدیریت آنها یک چالش بزرگ است. حجم زیادی از داده‌های صنعت تولید، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و این موضوع از افزایش کیفیت محصولات، بهره‌وری انرژی و سود بیشتر جلوگیری می‌کند.

در صنعت تولید و منابع طبیعی، Big Data امکان مدل‌سازی پیش‌بینی را برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌ها فراهم می‌کند. از مزیت استفاده از داده‌های کلان برای حل چالش‌های تولید امروز می‌توان به ایجاد رقابت اشاره کرد.  

پلتفرم‌های قابل استفاده در این صنعت شامل CSC ، Aspen Technology ، Invensys و Pentaho هستند.

6. دولت

در دولت‌ها مهم‌ترین چالش، همکاری در بخش‌های مختلف دولتی و سازمان‌های وابسته است.

 

استفاده از بیگ دیتا در بخش دولت

 

در خدمات عمومی، بیگ دیتا در کسب و کار استفاده گسترده‌ای دارد. برنامه‌های کاربردی از جمله اکتشاف انرژی، تجزیه و تحلیل بازار مالی، کشف تقلب‌ها، تحقیقات مربوط به بهداشت و حفاظت از محیط زیست با استفاده از داده‌ها صورت می‌گیرد. سازمان غذا و دارو (FDA) از Big Data برای شناسایی و مطالعه الگوهای بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی استفاده می‌کند. این موضوع به آنها کمک می‌کند تا به پاسخ سریع‌تر رسیده، درمان را سریع‌تر انجام دهند تا  مرگ‌ومیر کاهش پیدا کند.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این بخش شامل Digital Reasoning ، Socrata و HP هستند.

7. بیمه

کمبود خدمات، قیمت گذاری‌های نادرست و تقلب برخی از چالش‌های اصلی در این حوزه هستند.

با تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی رفتار مشتری از طریق داده‌های به دست آمده توسط رسانه‌های اجتماعی، خودروهای دارای GPS و تصاویر دوربین مداربسته، تصمیم‌گیری‌ها شفاف‌تر خواهند بود. همچنین با تجزیه و تحلیل Big Data خدمات سریع‌‌تر انجام می‌شود و تقلب کاهش پیدا می‌کند.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این بخش شامل Sprint ، Qualcomm ، Octo Telematics ، The Climate Corp  هستند.

8. خرده فروشی و عمده فروشی

از خرده فروشان و عمده فروشان آجر و مصالح گرفته تا بازرگانان تجارت الکترونیک، اطلاعات زیادی را از مشتریان خود دارند که به اندازه کافی از آنها استفاده نمی‌کنند و هرگونه تغییر و پیشرفت در کسب و کار آنها بسیار کند صورت می‌گیرد.

صنعت خرده فروشی و عمده فروشی از  بیگ دیتا در کسب و کار برای کاهش تقلب، تجزیه و تحلیل به‌موقع موجودی کالا و بهینه‌سازی نیروی کار از طریق داده‌های حاصل از الگوی خرید استفاده می‌کنند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جستجوی مشتری، حفظ مشتری و تبلیغ محصولات بسیار موثر است.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این بخش شامل First Retail ، First Insight ، Fujitsu ، Infor ، Epicor و Vistex هستند.

9. حمل و نقل

صنعت حمل و نقل با چالش‌هاي ناشي از ازدحام وسائل نقليه در سطح کلان‌شهرها، آلودگي هوا و مشکلات زيست محيطي روبرو است.

برخی از کاربردهای Big Data در صنعت حمل و نقل توسط دولت‌ها، سازمان‌های خصوصی و افراد عبارت‌اند از:

1. استفاده دولت‌ها از Big Data: کنترل ترافیک، برنامه‌ریزی مسیر، ایجاد سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، مدیریت ازدحام و شلوغی با پیش‌بینی ترافیک

2. استفاده بخش خصوصی از Big Data: مدیریت درآمد، پیشرفت‌های فناوری، مزیت‌های رقابتی

3. استفاده انفرادی از Big Data : برنامه‌ریزی مسیر برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان

پلتفرم‌های قابل استفاده در این صنعت شامل Qualcomm و Manhattan Associated هستند.

10. انرژی و برنامه‌های کاربردی

نداشتن مدیریت مصرف انرژی و تقاضای بیش از حد برای مصرف انرژی دو چالش مهم صنعت انرژی است که باید با آن درگیر است.

 

کاربرد big data در صنعت انرژی

 

با تجزیه و تحلیل داده‌ها مصرف آب و برق اصولی‌تر خواهد شد و افراد کنترل بهتری در مصرف آب و برق خواهند داشت. در شرکت‌های تاسیساتی، استفاده از داده‌های بزرگ امکان مدیریت بهتر دارایی و نیروی کار را نیز فراهم می‌کند، تا قبل از هرگونه شکست خطاها را شناسایی و اصلاح کنند.

پلتفرم‌های قابل استفاده در این صنعت شامل Alstom Siemens ABB و Cloudera هستند.

 

نکات طلایی در استفاده از Big Data

استفاده از  بیگ دیتا در کسب و کار هزینه‌های قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. شما باید با چالش‌های خاص در هر صنعت آشنا شوید، آنها را به خوبی درک کنید و مشخصات داده‌های هر صنعت را به درستی شناسایی کنید. مدیران باید بدانند چگونه می‌توانند از داده‌های حجیم، بازخوردهای مفیدی را می‌توانند کسب کنند. آنها باید در این زمینه برای آموزش پرسنل خود سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی نیز انجام دهند.

 

نکات کلیدی

اهداف استفاده از بیگ دیتا

کاربرد بیگ دیتا در صنایع و بخش‌های مختلف و ثمربخشی آن

 

منبع: simplilearn

 

سوالات متداول

بیگ دیتا (Big Data) به معنای اطلاعات یک مجموعه یا یک سازمان است که حجم بالای دارد و با سرعت زیادی تولید می‌شود.

بیگ دیتا در کسب وکار در بخش‌های آموزش، حوزه سلامت، دیجیتال مارکتینگ و بیمه قابل اجرا است. این موارد تنها بخش کوچکی از صنایع کوچک و بزرگ هستند که با استفاده از بیگ دیتا می‌توانند فعالیت خود را گسترش و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند.

پردازش اطلاعات در حجم بالا، سرعت تولید داده و تنوع داده از ویژگی‌های اصلی و صحت داده، اعتبار داده و نمایش اطلاعات از ویژگی‌های فرعی بیگ دیتا است.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارزشی پروژه‌های بیگ دیتا، توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش‌های جدید و مدرن است که در صنایع، این موضوع بسیار اهمیت دارد، چرا که کار با سرعت بالا و دقت بالایی انجام می‌شود.

اطلاعات کافی از هزینه‌ها، آشنایی با چالش‌های خاص در هر صنعت و شناسایی مشخصات داده‌های هر صنعت، سه فاکتوری است که باید آنها را در نظر بگیرید.

برچسب ها:

تیم تولید محتوا

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

محمد
3 سال پیش
سلام ممنون برای مطالب عالی،،
چجوری میشه روی بیگ دیتا  سرمایه گذاری کرد؟
پاسخ دهی