تاثير واقعيت مجازي بر كسب و كار چیست؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 03 دی، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: تیم تولید محتوا

تاثير واقعيت مجازي بر كسب و كار چیست؟

 

امروزه تاثیر واقعیت مجازی بر کسب و کار در فیلدهای مختلفی از هر سازمان غیرقابل انکار است. واقعیت مجازی (virtual reality) یک فناوری نوین است که بصورت رایانه‌ای شبیه‌سازی شده و در آن محیطی مجازی جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد. در واقعیت مجازی افراد با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مخصوص مانند هدست و عینک (که به سنسور مجهز هستند) در محیطی سه بعدی قرار می‌گیرند و از طریق حرکات سر و بدن با محیط در تعامل هستند.
در واقع در محیطی شبیه‌سازی شده امکان احساس تجربه واقعی فراهم می‌شود. وقتی فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می‌کند، محیطی را مشاهده می‌کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می‌کند. بعد از مدتی ذهن انسان می‌پذیرد که در محیط واقعی و سه بعدی قرار گرفته است. برای مطالعه کاربردهای واقعیت مجازی در صنعت و کسب و کارها با ما همرا باشید.

 

تاریخچه

برخلاف تصور عموم واقعیت مجازی پدیده‌ای امروزی نیست و از نخستین فعالیت‌ها در حوزه هنرهای تجسمی بوده است. اولین فعالیت در این حوزه نقاشی‌های پانوراما در قرن هجدهم بود (نقاشی‌های دایره شکل که بیننده را در میان مکان نقاشی شده قرار می‌دهد). در سال ۱۸۳۳ دستگاه استریوسکوپ اختراع شد که ساختار آن امروزه در برخی دستگاه‌های واقعیت مجازی ارزان قیمت بکار می‌رود. در سال ۱۸۴۹ این دستگاه بروزرسانی شد. در سال ۱۹۲۹ دستگاه Link Trainer اختراع شد که قدیمی‌ترن نسل دستگاه‌های شبیه‌ساز پرواز کنونی بود. با استفاده از این دستگاه در طی جنگ جهانی دوم بیش از نیم میلیون کارآموز در آمریکا تحت آموزش خلبانی قرار گرفتند.

درسال ۱۹۶۸ اولین دستگاه مبتنی بر واقعیت مجازی با نام «شمشیر داموکلس» ساخته شد که به یک رایانه متصل بود. این دستگاه بدلیل استفاده دشوار به مرحله تولید انبوه نرسید. در اواسط سال ۱۹۸۷ دستگاهی شامل یک هدست استریو برای انتقال صدا، یک عینک مجهز به LCD و یک دستکش برای انتقال حرکات دست و انگشتان به درون محیط بازی ساخته شد. در سال ۱۹۹۵ شرکت نینتندو یک کنسول جداگانه برپایه واقیت مجازی ساخت، که گرافیک سه بعدی را به دنیای بازی‌های رایانه‌ای اضافه کرد.
در قرن ۲۱ سرمایه‌گذاری‌ها و تحقیقات علمی در خصوص ساخت و توسعه هدست‌های واقعیت مجازی صورت گرفت. این هدست‌ها با حمایت گسترده بازی سازها، همراه شد. در آينده نزديك شاهد كاربردها و اهداف گسترده‌تر آن خواهيم بود.

 

تاثیر واقعیت مجازی در کسب و کار

 

تاثیر واقعیت مجازی در کسب و کار

 

تفکر در مورد واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای رشد کسب و کار به جای استفاده به عنوان اسباب بازی می‌تواند به شما در تسهیل عملیات، بهبود تجربه کارمند و برجسته‌سازی مشتریان کمک کند. بسیاری از مشاغل در حال رشد از این فناوری پیشرفته برای بدست آوردن مزیتی رقابتی استفاده می‌کنند.

 

واقعیت مجازی چگونه کار می‌کند؟

واقعیت مجازی با استفاده از فضايی شبيهه‌سازی شده تجربه‌ای مشابه به واقعیت را در یک فضای مصنوعی ايجاد می‌كند که موجب تعامل فرد با آن فضا می‌شود. در واقعیت داده‌های جمع‌آوری شده توسط حواس انسان مانند بینایی، شنوایی و ... بوسیله مغز پردازش می‌شود. در تکنولوژی واقعیت مجازی، اطلاعات مصنوعی به حواس ارائه می‌شود و ذهن باور می‌کند که در فضای واقعی قرار دارد.

 

پنج روش استفاده از واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای کسب وکار

 

تاثیر واقعیت مجازی در کسب و کار

 

1. بازاریابی

به گزارش گاردین، مشاغل در هر اندازه‌ای می توانند از واقعیت مجازی برای بازاریابی استفاده کنند. به عنوان مثال در معاملات مسکن از تجارب واقعیت مجازی برای بازاریابی استفاده می‌کنند. حتی هتل‌‌ها نیز از فیلم‌های 360 درجه واقعیت مجازی برای معرفی خود به عنوان بخشی از مراحل رزرو استفاده می‌کنند.

2. مدیریت داده‌ها

واقعیت مجازی دارای توانایی بالقوه تغییر نحوه مدیریت برای داده‌های صاحبان مشاغل است. به عنوان مثال، اخیرا رویدادی برگزار شد که از واقعیت مجازی برای کمک به صاحبان مشاغل به منظور تجسم داده‌های پیچیده مالی مربوط به شرکت‌هایشان به روشی عملی و تعاملی استفاده کرد.
هرچه ابزارهای واقعیت مجازی پیچیده‌تر می‌شوند، به‌روزرسانی در مورد عملکرد کسب و کار شما را آسان‌تر کرده و نحوه تعامل شما با مهمترین داده‌های شرکتتان را تغییر می‌دهد.

3. استخدام

وب سایت مشاغل Recuiter گزارش می‌دهد کسب و کارها شروع به جستجو درمورد چگونگی بهبود مصاحبه شغلی از راه دور توسط واقعیت مجازی نمودند. تماس‌های ویدئویی اغلب شرکت کنندگان را غیر طبیعی می‌کنند، اما مصاحبه‌های تنظیم شده در یک فضای مجازی می‌تواند باعث آرامش بیشتر شرکت‌کنندگان و تشویق برای گفتگوی موثرتر شود. همچنین از این تکنولوژی برای جمع‌آوری داده‌های بهتر در طول فرآیند استخدام در مطالعات موردی استفاده می‌شود.

4. آموزش

واقعیت مجازی موجب تسهیل کار شرکت‌ها در آموزش دقیق تیم‌های خود می‌شود، خصوصا هنگامی که امنیت بسیار حائز اهميت است. به عنوان مثال، نیروهای جدید در بخش صنایع ممکن است قبل از آموزش‌های پیشرفته، یک آموزش مجازی برای زباله‌های خطرناک را بگذرانند که آن‌ها را در تماس با مواد شیمیایی قرار دهد.
برنامه‌های واقعیت مجازی آموزش کارمندان در طیف گسترده‌ای از مهارت‌های تجاری را آسان می‌کند. به عنوان مثال تجربه VirtualSpeech Oculus به کاربران این امکان را می‌دهد تا در تنظیمات مختلف در سخنرانی عمومی آموزش ببینند.

 

واقعیت مجازی

 

5. تجارب مشتری

شاید مهیج‌ترین تاثیر واقعیت مجازی درمورد تجربه مشتری باشد. طبق گزارش فوربس، مشاغل برای فروش پیشنهادات خود به طور فزاینده‌ای به واقعیت مجازی اعتماد خواهند کرد. به لطف این تکنولوژی، مشتریان می‌توانند از نمایشگاه‌های دیجیتال بازدید کنند، با دستیارهای فروش تعامل داشته باشند و به طور واقعی محصولات و خدمات را امتحان کنند. نمونه‌های نوپای این مورد در سطح جهانی در دسترس است. بر درک دامنه امکانات و سرمایه‌گذاری در فناوری مورد نیاز برای استفاده بهینه از واقعیت مجازی تمرکز کنید. خواه در حال آموزش تیم خود باشید و یا ارائه یک تجربه پیشرفته دیجیتالی به مشتریان، واقعیت مجازی می‌تواند نحوه تعامل و پیشبرد تجارت شما را تغییر دهد.

 

برخی کاربردهای پر اهمیت فناوری واقعیت مجازی در صنایع

پزشکی

صنعت پزشکی یکی از بزرگترین استقبال‌کنندگان این فناوری نوین است. شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی تصاویر تشخیصی دقیق و درستی را از اسکن‌ها و مدل‌های سه‌بعدی تهیه شده از آناتومی بیماران را ایجاد می‌کنند. مدل‌ها مجازی به پزشکان کمک می‌کند موثرترین راه برای پیدا کردن محل تومورها را ارائه دهند، ابزارهای جراحی را در جای درست قرار دهند یا امکان تمرین و تست درمان‌ها و عمل‌های جراحی پیچیده را انجام دهند.

همچنین در دندانپزشکی، شبيه‌ساز آموزشی واقعیت مجازی علاوه بر ایجاد فضایی مجازی و شبیه‌سازی‌شده از دهان و دندان بیمار، به فرد یادگیرنده این امکان را می‌دهد که احساس لمس را نیز تجربه نموده و بازخورد آن را دریافت نماید. با استفاده از عینک استریوی کریستال، نمایشگرها و تصاویر سهب‌عدی مجازی از دهان و دندان‌ها، فرد یادگیرنده فرصت دارد تا بارها، تمرین نموده و نتیجه کار خود را بلافاصله مشاهده نماید.

 

کاربرد واقعیت مجازی در پزشکی

 

واقعیت مجازی در توان‌بخشی نیز کاربردهای زیادی دارد بعنوان مثال: سکته مغزی در افراد، اغلب منجر به نقص حرکتی م‌یشود. علیرغم اهمیت تمرینات توانبخشی مکررو فشرده، تنها یک سوم از بیماران سکته مغزی تمرینات توصیه شده را در خانه انجام می‌دهند. سیستم‌های توان‌بخشی‌ مبتنی بر بازی، از پتانسیل بالایی برای تشویق بیماران به ادامه تمرینات توان‌بخشی در خانه برخوردار هستند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که آموزش راه رفتن با استفاده از آموزش مبتنی بر واقعیت مجازی، در بهبود سرعت پیاده‌روی پس از سکته مغزی مؤثر بوده و منجر به نتایج بهتر نسبت به مداخالت بدون واقعیت مجازی می‌شود.
از جمله کاربردهای دیگر این تکنولوژی در پزشکی می‌توان به مراقبت‌های پرستاری، مدیریت درد، زیست‌شناسی مولکولی و ... اشاره نمود. کاربرد واقعیت مجازی در حیطه‌های مختلف بهداشت و درمان رو به افزایش است. به طور کلی واقعیت مجازی در حیطه پزشکی دارای دو نوع کاربرد ابزار تعاملی و شبیه‌سازی است.

معماری

یکی دیگر از مزایای واقعیت مجازی، بهره‌گیری از آن به عنوان یک ابزار جدید در حوزه هنر معماری، برای شبیه‌سازی بنا قبل از ساخت است. بطوری‌که می‌توان از لحاظ بصری ، تناسب به کار رفته در طراحی پروژه را بررسی نموده و از خطاهای احتمالی در حین طراحی جلوگیری نمود.
با استفاده از این فناوری طرح‌ها در مقیاس واقعی، سریع و ارزان در اختیار معماران قرار می‌گیرد. یک شبیه‌سازی با کیفیت را نمی‌توان از واقعیت تشخیص داد. همچین معماران می‌توانند درون طراحی خود بروند تا جزئیات را ببینند و در همان لحظه تغییرات مد نظرشان را در طرح انجام دهند.

 

تاثیر واقعیت مجازی بر معماری

 

کامپیوتر

در طول زمان ما با روش‌های مختلفی با کامپیوتر در تعامل و ارتباط بوده‌ایم. ابتدا از کارت‌های پانچ برای ورود اطلاعات به کامپیوتر استفاده می‌کردیم. سپس صفحه کلید، موس، کنفرانس ویدیویی و رابط کاربری گرافیکی به آن افزوده شد و نهایتا نمایشگرهای لمسی اختراع شدند اما در آینده شاهد تعامل هر چه بیشتر تعامل انسان و کامپیوتر خواهیم بود. نسل بعدی رابط کاربری کامپیوتر توسط واقعیت مجازی در حال پیدایش است.

رابط کاربری حرکتی و اشاره

رابط‌های کاربری آینده به جای ضربه زدن و لمس صفحه‌ی لمسی، با حرکت دست و انگشتان و حتی حرکت بدن، با دستگاه تعامل خواهند داشت. به این نوع رابط کاربری Gesture Interface گفته می‌شود. با رابط‌های کاربری حرکتی و اشاره‌ای دیگر نیازی به موس رایانه، دستگاه‌های کنترل از راه دورو حتی کلیدها نخواهد بود، چرا که تمام این عملکردها با اشاره کنترل می‌شود. بعنوان مثال می‌توان تراشه هوشمند Soli از شرکت گوگل را نام برد که با سنسورهای تعاملی حرکت‌های زیر میلی متر را با دقت و سرعت بالایی ردیابی می‌کنند و مشابه یک کنترل دیجیتال عمل می‌کند.

 

کاربرد واقعیت مجازی در کامپیوتر

 

رابط کاربری ملموس

رابط کاربری محیط فیزیکی را با قلمروی دیجیتال ترکیب می‌کند. در واقع، سطح صفحه‌ی نمایش رایانه، اشیای واقعی را تشخیص می‌دهد. فناوری Pixelsense شرکت مایکروسافت یکی از انواع آن است.. این فناوری شبیه به یک صفحه‌ نمایش لمسی بزرگ است. کاربر با اشیای واقعی بر صفحه نمایش کار می‌کند. صفحه نمایش به حرکت اشیا بر سطح واکنش نشان می‌دهد. با چنین رابط کاربری، تشخیص اندازه و شکل اشیا امکان‌پذیر می‌شود. هدف نهایی آن، ارتباط بی نقص میان اشیای فیزیکی و داده‌های مجازی است.

از دیگر کاربرهای واقعیت مجازی در علوم کامپیوتر می‎توان به انیمیشن‌سازی و شبیه‌سازی در یک محیط گرافیکی مجازی سه بعدی اشاره کرد. تکنیک ساخت تصاویر وسیع و گسترده سه بعدی و یا 360 درجه‌ای و تولید محیط گرافیکی سه بعدی مثل بازدید از راه دور از موزه از طریق اینترنت است.

 

کاربردهای واقعیت مجازی

 

واقعیت افزوده هم شباهت‌هایی با واقعیت مجازی دارد و کاربرد آن در سرگرمی و صنعت فوق‌العاده زیاد است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مقاله کاربرد واقعیت افزوده را مطالعه کنید. مثلا در تبلیغات سالن زیبایی یا دکوراسیون داخلی کاربرد زیادی دارد. 

 

نکات کلیدی

بیشترین موارد استفاده از واقعیت مجازی در کسب و کار:

 

منبع: staples

 

سوالات متداول

واقعیت مجازی یک تکنولوژی نوین است که یک محیط مجازی شبیه سازی شده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا کاربر بتواند با حرکات سر و بدن خود با محیط تعامل برقرار کند.

عمده کاربردهای واقعیت مجازی در صنعت توریسم، آموزش، پزشکی و درمان، بازاریابی، مهندسی و طراحی، سرگرمی، صنایع نظامی و … است.

در واقعیت مجازی شخص در محیطی که بطور کامل توسط هوش مصنوعی و کامپیوتر پردازش شده قرار می‌گیرد تا بتواند با محیط شبیه سازی شده تعامل کند. اما در واقعیت افزوده تنها قسمتی از محیط تدارک دیده شده برای کاربر، توسط کامپیوتر پردازش شده و باقی محیط واقعی است.

این فناوری در واقه مثل یه صفحه نمایش بزرگ است که بدون عینک مخصوص VR دیده نمی‌شود وقتی کاربر این صفحه را لمس می‌کند با اشیای واقعی مواجه می‌شود که تشخیص اندازه و ابعاد آن‌ها براحتی امکان‌پذیر بوده و براحتی می‌توان آن‌ها را حرکت یا تغییر داد.

برچسب ها:

تیم تولید محتوا

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات