بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 13 خرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

 

دنیا به سرعت در حال تغییر است و پیشرفت تکنولوژی، فرصتی برای پیش رفتن در مسیرهای اشتباه و قدیمی به ما نمی‌دهد. همانطور که حالا کمتر به بانک می‌رویم و کارهای مربوط به آن را با گوشی هوشمند انجام می‌دهیم، کمتر به فروشگاه‌های حضوری مراجعه می‌کنیم و از آنلاین شاپ‌ها خرید می‌کنیم، در سال‌های آینده هم دیگر از نانوایی و قصابی گوشت نمی‌خریم. کمااینکه الان هم چنین مشاغلی کم رونق شده‌اند. شغل هایی که در آینده از بین میروند به جایگزین نیاز دارند و مشاغل جذاب آینده  مثل صرافی ارز دیجیتال، متخصص هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ باب می‌شود. به نظر شما در سال‌های آینده ایران به چه شغل هایی نیاز دارد ؟ برای اینکه با بهترین شغل های 10 سال آینده ایران آشنا شوید، با من در این مقاله عظیم مدیا همراه باشید.

 

مشاغل آینده

 

تولیدکننده محتوا در شبکه‌های اجتماعی، یکی از مشاغل اینده دار در ایران

این شغل قطعا یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران است. در حال حاضر هم خیلی محبوب و البته پردرآمد است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده اهمیت بیشتری پیدا کند و به یکی از مهم‌ترین مشاغل در ایران تبدیل شود. به خصوص اینکه امروزه از یک کودک دبستانی تا افراد مسن، همه و همه گوشی هوشمند دارند و می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. وجود اینترنت هم کار را خیلی ساده‌تر کرده است.

از طرف دیگر اکثر نیازهای روزمره و سوالات و مشکلاتی که برای همه ما پیش می‌آید، با یک جستجو در شبکه‌های اجتماعی حل می‌شود. موضوعی نیست که در مورد آن محتوایی ساخته نشده باشد؛ مگر اینکه خیلی جدید باشه که همین فرصت مناسبی برای تولید محتوا را فراهم می‌کند؛ یا اینکه مطلب مهمی نیست که می‌توان پاسخ آن را در کتاب‌ها یا سایت‌ها پیدا کرد. خلاصه اینکه پاسخ سوالات یا نیازهای روزمره و خریدهای ما به راحتی در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌شود.

حتی دیگر لازم نیست برای شنیدن اخبار تلویزیون ببینیم! می‌توانیم خیلی راحت صفحات خبر را دنبال کنیم و از این طریق از اتفاقات جهان باخبر شویم. این روند با گذشت زمان پررنگ‌تر می‌شود؛ تا جایی که به افراد بیشتری برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیاز خواهیم داشت.

نکته مهمی که چنین مشاغلی لازم دارند، داشتن خلاقیت، نوآوری، ایده‌پردازی و توانایی در نوشتن است. چه در بستر متن در توئیتر تولید محتوا کنید، چه عکاسی و فعالیت در اینستاگرام و پینترست و چه ویدیوهای یوتیوب، قدرت نویسندگی خیلی مهم است. یک دیجیتال مارکتر باید بتواند اتفاقات را از دید و زاویه جذاب‌تری ببینید و قدرت تحلیل و بررسی هم داشته باشد. علاوه بر این یک کپی رایتر قابل و کاربلد هم باشد. برای آشنایی با کپی رایتینگ، مقاله ۱۰ ترفند ساده ولی قدرتمند کپی رایتینگ را بخوانید. 

تولید محتوا به اشکال مختلفی مثل بلاگری، آموزش، معرفی کسب و کار، راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و ... انجام می‌شود.

 

دیجیتال مارکتر، یکی از ابر شغلهای آینده

 

دیجیتال مارکتر، یکی از ابر شغلهای آینده | مشاغل اینده دار در ایران

 

دیجیتال مارکتینگ هم یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران است. بازاریابی دیجیتال خیلی گسترده است و بسیاری از افرادی که در زمینه شبکه‌های اجتماعی، سئو، تولید محتوا و ... کار می‌کنند، به عنوان دیجیتال مارکتر شناخته می‌شوند. این صنعت خیلی خاص است و شرایط لازم در آن، فراتر از استراتژی‌های اساسی بازاریابی و مهارت‌های خلاقانه است. یک دیجیتال مارکتر از شبکه‌های دیجیتالی برای تولید لید و ایجاد آگاهی از برند استفاده می‌کند. این کانال‌های دیجیتالی شامل موارد زیر است :

یک دیجیتال مارکتر باید بتواند تجزیه و تحلیل دقیقی انجام دهد و و نقاط ضعف را شناسایی کند. همچنین راه‌حل‌هایی برای بهبود عملکرد در این کانال‌ها پیدا کند. یک دیجیتال مارکتر یا در یک حوزه خاص مشغول به کار می‌شود یا مسئول تمام جنبه‌های استراتژی دیجیتال یک شرکت است. معمولا شرکت‌های کوچک‌تر یک متخصص یا مدیر عمومی دارند؛ در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر می‌توانند مسئولیت‌ها را به کل تیم یا حتی بین چندین بخش مختلف تقسیم کنند. اگر میخواهید راجع به اصول سئو بیشتر بدانید پیشنهاد میکنم مقاله کاربرد سئو در کسب و کار را مطالعه کنید.

یک دیجیتال مارکتر موفق در حوزه‌های مختلفی مثل

کار می‌کند و بهتر است به همه یا اکثر این زمینه‌ها مسلط باشد.

 

مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار، یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

 

مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار | بهترین شغل های 10 سال آینده جهان

 

همانطور که کسب و کارهای مختلف در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بیزنس‌های آنلاین رشد می‌کنند، کسب و کارهای سنتی هم باید خود را به آن‌ها برسانند و عقب نمانند. به همین دلیل کسب و کارها به مشاورانی نیاز دارند تا به آن‌ها برای توسعه دیجیتال کسب و کارشان کمک کنند. مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار، یکی از بهترین شغل‌های آینده است. 

یک مشاور توسعه دیجیتال شغل حساسی دارد و باید به اتفاقات روز دنیای دیجیتال آگاه باشد و بتواند ترندها را بررسی کند. یک مشاور باید هر کسب و کار را با توجه به اقتضای همان بیزنس بررسی کند و توصیه‌های لازم را برای تغییر استراتژی‌ها و انتقال از سنت به مدرنیته ارائه دهد.

یک مشاور تحول دیجیتال می‌تواند به روش‌های مختلفی مثل راه‌اندازی یک سایت، کار در دفتر و حضور در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند. مهم این است که بتواند توانایی خود را در مورد مشاوره کسب و کار نشان دهد و از طرفی مراجعین به او به دیده الگو نگاه کنند. به همین دلیل حضور فعال در فضای آنلاین و دیجیتال به نفع چنین افرادی است.

یک مشاور دیجیتال به کسب و کارها کمک می‌کند برندسازی دیجیتال انجام دهند و فروش بیشتری تجربه کنند؛ در راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی هم به بیزنس‌ها مشاوره می‌دهد.

 

توسعه دهنده هوش مصنوعی، یکی از مشاغل اینده دار در ایران

 

توسعه دهنده هوش مصنوعی | بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

 

با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی، به افراد متخصص بیشتری در این زمینه نیاز داریم. با توجه به اینکه این مقوله در ایران هنوز پیشرفت زیادی نکرده است، احتمالا یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران باشد. به همین دلیل در سال‌های آینده به نیروی کار بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

مهم‌ترین مزیت این شغل، این است که هنوز اشباع نشده است و احتمالا به این زودی هم نخواهد شد. روز به روز به تعداد درخواست‌ها برای متخصصان هوش مصنوعی اضافه می‌شود و همینطور که فرصت‌های جدیدی به وجود می‌آید، خیلی از مشاغل از بین می‌روند. به خصوص اینکه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در سال‌های آینده پیشرفت چشم‌گیری خواهند داشت؛ به همین دلیل یک متخصص هوش مصنوعی خیلی سریع کار پیدا می‌کند و درآمد بسیار بالایی هم خواهد داشت.

یک متخصص AI با شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌ها سر و کار دارد و در پروژه‌های مختلفی از ضعیف و ساده گرفته تا سخت و پیچیده‌تر کار می‌کند. یک متخصص باید علوم مختلفی مثل

را بداند.

همچنین با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی مانند

 آشنا باشد.

البته توانایی‌های یک متخصص هوش مصنوعی به دانش و علم خلاصه نمی‌شود. یک متخصص باید توانایی حل مسئله، تفکر خلاقانه، برقراری ارتباط موثر و دانش صنعتی داشته باشد و همیشه به دنبال یادگیری باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار بسیار زیاد است و در آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد. 

 

توسعه دهنده ماشین لرنینگ، یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده جهان

 

توسعه دهنده ماشین لرنینگ | بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

 

ماشین لرنینگ چیست؟ یادگیری ماشینی یا همان ماشین لرنینگ در ادامه هوش مصنوعی و پیچیده‌تر از آن است. متخصصین هوش مصنوعی روی ساخت ربات‌ها و برنامه‌ریزی آن‌ها کار می‌کنند. اما توسعه‌دهنده ماشین لرنینگ، هوشی را طراحی می‌کند که توانایی یادگیری خودکار داشته باشد و حتی مانند یک انسان فکر کند و تصمیم بگیرد.

همین تعریف‌ها نشان می‌دهد که شغل توسعه‌دهنده ماشین لرنینگ چقدر سخت، پیچیده و حساس است؛ همینطور جای پیشرفت زیادی به خصوص در ایران دارد و افراد باهوش و متخصص می‌توانند در این زمینه پیشرفت کنند. به خصوص اینکه کاربرد ماشین لرنینگ در صنعت بسیار زیاد است.

برای متخصص شدن در این زمینه به توانایی‌ها و مهارت‌های مهم و سختی نیاز داریم. اولا اینکه علوم ریاضی، آمار، احتمال و کامپیوتر را خیلی خوب بدانیم و الگوریتم‌های معروف این حوزه مانند:

و خیلی از الگوریتم‌های دیگر را بدانیم.

علاوه بر با زبان‌های برنامه‌نویسی R و پایتون هم آشنایی کامل داشته باشیم. آشنایی با ساختمان داده، طراحی الگوریتم و معماری کامپیوتر هم اهمیت دارد.

اگر با اصول بیگ دیتا هم آشنا باشید، خیلی بهتر می‌توانید با داده‌هایی که در طول مسیر با آن‌ها سر و کار دارید، کار کنید. ذخیره بیگ دیتا، فراخوانی و پذیرش آن‌ها به شما کمک می‌کند. مشاغلی که در این رابطه وجود دارد، مهندس ماشین لرنینگ، دانشمند رباتیک، مهندس دیپ لرنینگ، دانشمند داده و متخصص بینایی ماشین است.

برای آشنایی با مقوله مهم و پیچیده دیپ لرنینگ، مقاله دیپ لرنینگ چیست؟ را بخوانید. 

 

صرافی ارز دیجیتال، یکی از بهترین شغل های آینده

 

صرافی ارز دیجیتال، یکی از بهترین شغل های آینده | بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

 

همانطور که ارزهای دیجیتال رشد می‌کنند و روز به روز بر ارزش آن‌ها افزوده می‌شود، علاقه‌مندان به این عرصه و افرادی که دوست دارند وارد حوزه رمزارزها شوند، بیشتر می‌شود. همین موضوع کافی است تا مشاغلی مانند صرافی‌های ارز دیجیتال پا به عرصه وجود بگذارند.

صرافی‌های ارز دیجیتال، وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی هستند که مردم از آن‌ها برای ذخیره، خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در حال حاضر خیلی از افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، از سایت بایننس استفاده می‌کنند، اما احتمالا در سال‌های آینده شاهد استفاده بیشتر از سایت‌های داخلی در این حوزه باشیم. البته هم اکنون تعداد زیادی سایت در حال فعالیت هستند، اما هنوز هم استقبال کاربران و فعالان از سایت‌های خارجی بیشتر است.

چیزی که مشخص است این است که دنیای ارز دیجیتال فرصت‌های زیادی پیش رو دارد و بیشتر از چیزی که فکر کنیم، رشد می‌کند. طی سال‌های آینده تراکنش‌های این حوزه خیلی بیشتر می‌شود و با توجه به این موضوع، راه‌اندازی یک صرافی خیلی سودآور خواهد بود. البته تبلیغات، آگاهی از برند و جلب اعتماد مردم هم در توسعه صرافی دیجیتال تاثیر دارد.

صرافی‌های دیجیتال به دو صورت کار می‌کنند:

  1. کاربران با خود صرافی معامله می‌کنند؛ از آن ارز می‌خرند یا به آن می‌فروشند؛
  2. صرافی از معامله بین خریداران و فروشندگان مبلغی (مثلا 0.1% مبلغ معامله) را دریافت می‌کند.

مورد اول بیشتر در صرافی‌های ایرانی و مورد دوم در صرافی‌های خارجی رواج دارد. همین نکته‌ می‌تواند برگ برنده صرافی‌هایی باشد که در آینده شروع به کار می‌کنند. بهتر است معامله بین افراد انجام شود تا اینکه صرافی مستقیما خرید و فروش را انجام دهد. یک صرافی خوب به میزان کارمزد، حجم معاملات بالا، امنیت قابل‌قبول و رابط کاربری ساده بستگی دارد. خیلی از صرافی‌ها اپلیکیشن ندارند یا قیمت‌های دقیق و لحظه‌ای ارائه نمی‌دهند؛ کارمزد بالایی می‌گیرند یا قابلیت معامله تنها چند ارز دیجیتال را دارند. فعالان این حوزه با دانستن این اشکالات می‌توانند حضور بهتر و قابل قبولی داشته باشند. 

برای اینکه بدانید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال چیست، مقاله‌ بیت کوین چیست؟ را مطالعه کنید.

 

متخصصان حوزه اینترنت اشیا، یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

یکی دیگر از مشاغلی که در 10 سال آینده در ایران پیشرفت می‌کند و رونق می‌گیرد، متخصص اینترنت اشیا است. شاید این شغل در حال حاضر جزء شغل هایی که هنوز در ایران نیست محسوب شود، اما هر چقدر اینترنت رشد بیشتری می‌یابد و اشیای مختلفی قابلیت اتصال به آن را پیدا می‌کنند، اهمیت این شغل بیشتر می‌شود. با فراگیر شدن اتصال اشیاء منزل و محیط اطراف، به افرادی نیاز داریم که بتوانند این تجهیزات را تعمیر یا مدیریت کنند. همچنین از نظر امنیتی از آن‌ها حفاظت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله اینترنت اشیا چیست و چرا کسب و کارتان به اینترنت اشیا وابسته است؟ را مطالعه کنید. 

 

متخصصان بلاکچین، یکی از ابر شغلهای آینده

 

متخصصان بلاکچین، یکی از ابر شغلهای آینده | بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

 

با افزایش ارزش رمزارزها و افرادی (مانند تحلیل‌گران و تریدرها) که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بلاکچین و تخصص پیدا کردن در این حوزه هم اهمیت پیدا می‌کند.

بلاکچین فضا و روشی است که برای انتقال دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این انتقال تضمینی و امن است و هیچ نهادی نمی‌تواند آن را زیر سوال ببرد؛ گرچه مانند بانک زیر نظر نهاد خاصی نیست. بلاکچین پروتکل یا پایگاه داده‌ای است که امکان تغییر و بازنویسی در اطلاعات ذخیره شده آن وجود ندارد. به همین دلیل سوابق دائمی در آن ایجاد می‌شود. پیچیده بودن همین نرم افزار یا پروتکل باعث می‌شود که به متخصصانی در این حوزه نیاز پیدا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله بلاکچین چیست؟ را بخوانید.

متخصصین این حوزه باید در مورد

اطلاعات و تخصص کافی داشته باشند. از آنجایی که در سال 1396 انجمن بلاکچین ایران تاسیس شده است، پیش‌بینی می‌شود که این شغل در آینده بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. همچنین این حوزه در صنایع مختلفی مثل

کاربرد دارد و اهمیت آن در آینده هم بیشتر می‌شود.

نکات کلیدی

مشاغل آینده دار در ایران و جهان:

  1. تولید کننده محتوا شبکه های اجتماعی
  2. دیجیتال مارکتر
  3. مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار
  4. توسعه دهنده هوش مصنوعی
  5. توسعه دهنده ماشین لرنینگ
  6. صرافی ارز دیجیتال
  7. متخصصان حوزه اینترنت اشیا
  8. متخصصان بلاکچین

 

سوالات متداول

تحلیلگران داده. توسعه دهندگان نرم افزار. کارشناسان امنیت سایبری. نصاب‌ها و تکنسین‌های انرژی. متخصصین هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ. تولید کننده محتوا شبکه های اجتماعی. دیجیتال مارکتر. مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار. صرافی ارز دیجیتال. متخصصان حوزه اینترنت اشیا. متخصصان بلاکچین.

دفتر آژانس مسافرتی. راننده تاکسی. صندوق داران مغازه. آشپزهای فست فود. مشاغل حقوقی اداری.

وکیل. نقش منابع انسانی. مغازه‌دار. متخصصان پزشکی. تحلیلگران سیستم‌های IT.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

تم تولد و لوازم تولد نامبروان
2 سال پیش
ممنونم از مطالب خوبی که همیشه توی سایتتون قرار میدید. شغل من هم تولید تم تولد دخترانه و تم تولد پسرانه با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ، عمده فروشی تم تولد و فروش عمده لوازم تولد با بهترین شرایط . شما هم عضوی از خانواده نامبروان تم شوید.
پاسخ دهی
مجتبی نوری
2 سال پیش
لطفا در مورد متاورس و شغلهای مرتبط با آن مقاله بنویسید به غیر ارز دیجیتال
پاسخ دهی
مجتبی نوری
2 سال پیش
لطفا درمورد مداوای و شغلهای مرتبط با آن مقاله بنویسید به غیر ارز دیجیتال
پاسخ دهی
ابوالفضل مصلی نژاد
2 سال پیش
عالی خوب و اموزنده بود اگر در مقاله به مراجع و کتب اموزشی در هر مورد از مشاغل هم اشاره شود مفید خواهد بود . متشکرم.
پاسخ دهی