بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال؛ چطور این دو را ادغام کنیم؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 19 آبان، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال؛ چطور این دو را ادغام کنیم؟

 

مهم‌ترین هدف هر کسب و کار، کسب درآمد است و لازم به گفتن نیست که این کار حتی بدون استراتژی‌های مدون بازاریابی هم قابل انجام است. برای مدت‌های طولانی، کسب‌وکارها با روش‌های مختلفی مثلا نصب بیلبوردها، تماس‌های تلفنی و حتی تراکت و بنر، محصولات و خدمات خود را معرفی کرده‌اند. ولی با ظهور اینترنت بازاریابی دیجیتال به یک استاندارد طلایی در تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده است.

چرا؟ چون تقریبا نیمی از مردم دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند. بسیاری از آنها از اینترنت برای پیدا کردن کسب‌‌وکارها، خرید محصولات آنلاین و پیدا کردن راه حل مشکلات‌شان استفاده می‌کنند.

در این شرایط آیا عمر بازاریابی سنتی به سر رسیده است؟ پاسخ منفی است. بر اساس نظرسنجی EventTrack که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، ۸۵% از مشتریان اعلام کرده‌اند که دوست دارند بعد از تجربه رو در رو با یک برند، از آن برند خرید کنند. همین آمار به تنهایی نشان می‌دهد که روش ‌های بازاریابی سنتی هنوز هم تاثیرگذار است.

بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزی به بخش مهمی از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک تبدیل شده است اما این مسئله به این معنا نیست که بازاریابی سنتی برای همیشه کنار رفته باشد. کسب‌وکار حرفه‌ای هوشمند از هر دو شیوه بازاریابی سنتی و دیجیتال در کنار هم برای پیشرفت و ارتقاء استفاده می‌کند.

 

وقتی بازاریابی سنتی با روش‌های بازاریابی دیجیتال همراه شود، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. چطور می‌توان با وجود مخاطبان متفاوت و از طریق بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی در کنار هم، به موفقیت طولانی‌مدت رسید؟ در این مقاله با جزییات توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید یک رویکرد یکپارچه بازاریابی برای افزایش درآمد داشته باشید.

 

بازاریابی سنتی چیست ؟

 

بازاریابی سنتی چیست

 

بازاریابی سنتی مدت‌ها پیش از بازاریابی دیجیتال شکل گرفته است و تا امروز تاثیرگذاری خود را حفظ کرده است.

بازاریابی سنتی مجموعه‌ای از تبلیغات آفلاین است که تلاش می‌کنند تجربه رو در روی ارتباط با برند را برای مشتری خلق کند.

روش‌ های بازاریابی سنتی

با وجود اینکه با بررسی آمار به نظر می‌رسد بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی در تاثیرگذاری پیشی گرفته است، هنوز شواهد محکمی برای اثبات آن وجود ندارد.

مزایای بازاریابی سنتی

معایب بازاریابی سنتی

 

معایب بازاریابی سنتی

 
با گذشت زمان دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی بیش از قبل رونق پیدا می‌کنند و روش‌های سنتی کمتر از قبل مورد استقبال قرار می‌گیرند. روش سنتی معایب زیادی دارد و به همین دلایل بازاریابان و بیزینس‌‌ها به سمت روش‌های دیجیتالی و اینترنتی می‌روند. در ادامه تعدادی از معایب بازاریابی سنتی را بررسی می‌کنیم.

بازاریابی سنتی از یک متن ثابت برای تبلیغ یک محصول استفاده می‌کند. یعنی اگر سفارش یک تبلیغ را در روزنامه بدهید، تا زمانی که آگهی دیگری درج نکنید، متن موردنظر تغییری نمی‌کند. به عنوان مثال، اگر برای محصولاتتان در روزنامه تبلیغ کنید و محصولاتتان تمام شود، باید تبلیغ موردنظر را کنسل کنید یا محصولاتتان را سریعا شارژ کنید؛ اما در تبلیغات و بازاریابی آنلاین می‌توانید به راحتی صفحه خود را به روز کنید و برای شارژ دوباره آن‌ها اقدام کنید.  

تبلیغات سنتی در روزنامه‌ها یا چاپ تراکت و بنرهای خیابانی هزینه زیادی به دنبال دارد. شما باید هر بار بابت چاپ آن‌ها یا تغییر در متن هزینه کنید، اما فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل بازاریابی در اینستاگرام هزینه‌ای برایتان ندارد و می‌توانید به راحتی تبلیغ و بازاریابی کنید.

با استفاده از تبلیغات سنتی نمی‌توانید یک مشتری خاص را هدف قرار دهید. البته بخش‌های خاصی از بازار را می‌توان هدف قرار داد، اما یک فرد خاص را نه. مثلا یک پوستر تبلیغاتی از کیف می‌تواند زنان جوان را هدف قرار دهد. اما مشخص نیست که این کیف برای چه قشری از زنان است: پولدار یا متوسط، معلم، خانه‌دار و ...!

اما تبلیغات اینترنتی امکان تعریف پرسونا را به وجود آورده‌اند و به شما کمک می‌کنند تا جامعه هدف خود را به طور دقیق مشخص کنید. الگوریتم شبکه‌های اجتماعی مثلا الگوریتم‌های اینستاگرام به گونه‌ای است که به شما کمک می‌کند افراد مناسب‌تر را پیدا کنید و آن‌ها را هدف قرار دهید.

فروش از طریق بازاریابی سنتی یک محدودیت دارد و آن هم این است که شما باید برای کالای فیزیکی مانند DVD محصولات آموزشی هزینه کنید و افراد خیلی از کار با DVD رضایت ندارند. قرار دادن لینک دانلود ویدئو در وبسایت هم برای مشتریان و هم برای خود شما راحت‌تر است. این موضوع باعث می‌شود که خیلی از هزینه‌ها مانند خرید این کالاهای غیرضروری را کاهش دهید.

 

بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی سنتی

 

اگر بخواهیم دیجیتال مارکتینگ را ساده و خلاصه تعریف کنیم باید بگوییم:

فرآیندی که یک سازمان را از طریق ابزارهای دیجیتال یا به بیان رایج‌تر، از طریق اینترنت تبلیغ می‌کند. از آنجا که اخیرا تعداد کاربران اینترنت به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است، دیجیتال مارکتینگ به یک فرایند الزامی در کسب‌وکارهای دنیای امروز تبدیل شده است.

روش‌ های بازاریابی دیجیتال:

 

روش های بازاریابی دیجیتال | بازاریابی سنتی

 

دیجیتال مارکتینگ اگر به درستی انجام شود می‌تواند برای هر کسب‌وکار، لید یا مشتری راغب همیشگی به دنبال داشته باشد و فروش یک مجموعه را افزایش دهد. البته نسبت به استراتژی‌های بازاریابی سنتی، این روش زمان بیشتری طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  1. تاثیرگذاری بیشتر نسبت به هزینه‌ای که برای آن می‌پردازید
  2. قابیلت پیگیری و بررسی نتایج آن به شکلی کاملا دقیق از طریق آمار و ارقام
  3. قابلیت هدف گرفتن مخاطبان مورد نظر به شکل دقیق و تاثیرگذار
  4. حضور قدرتمند در دنیای آنلاین در شرایطی که خرید آنلاین روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شود
  5. تعامل نزدیک با مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی
  6. قابلیت تغییر سریع استراتژی‌ها برای دستیابی به بهترین نتیجه

 

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

 

The difference between traditional marketing and digital marketing | تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

 

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن در رسانه‌ای است که مخاطب از طریق آن با یک پیام بازاریابی مواجه می‌شود. در حالی که در بازاریابی سنتی از رسانه‌های سنتی مانند مجلات و روزنامه‌ها استفاده می‌شود، در بازاریابی دیجیتال از رسانه‌های دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.

البته بازاریابی سنتی به معنای قدیمی بودن آن نیست. بازاریابی سنتی با نیاز روزافزون به خارج شدن از دنیای دیجیتال، هنوز هم در زندگی مردم نقش مهمی دارد.

تبلیغات تلویزیونی و تبلیغ در مجلات به اندازه‌ای که ۲۰ سال پیش اهمیت داشتند، هنوز هم اهمیت دارند و این اهمیت به دلیل تاثیرگذاری عمیقی است که این رسانه‌ها روی حافظه شما دارند. ناخودآگاه از لحاظ احساسی شما را به برند تبلیغ شده متصل می‌کند و در ذهن شما برای مدت‌ طولانی باقی می‌ماند.

بازاریابی دیجیتال اگر مهم‌تر از بازاریابی سنتی مهم نباشد، کمتر از آن اهمیت ندارد! بازاریابی دیجیتال از تمام نقاط حضور روزانه مخاطب از اینترنت برای قرار گرفتن در معرض دید او استفاده می‌کند.

استفاده روزانه و چندین ساعته از اینترنت به بخش عادی زندگی روزمره اکثر افراد تبدیل شده است. بازاریابی دیجیتال با زیرکی هوشمندانه در بازاریابی در هر کانال دیجیتال، از این مزیت استفاده می‌کند. به همین دلیل بهتر است برنامه درستی برای دیجیتال برندینگ داشته باشید. اگر دوست دارید در این زمینه کلی اطلاعات مفید به دست بیاورید، مقاله برندسازی دیجیتال را مطالعه کنید.

 

چطور استراتژی‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را ادغام کنیم؟

 

ادغام بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

 

همانطور که اشاره کردیم، بازاریابی سنتی و دیجیتال هر دو در کنار هم برای ارتقاء و حفظ کسب و کار مهم است. در دنیای دیجیتال امروزی می‌توانید تلاش‌های خود را در هر دو زمینه با هم ادغام کنید تا استراتژی بازاریابی فراگیر و متمایزی داشته باشید.

در ادامه چند راه برای ادغام کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی عنوان می‌کنیم. این راه ها فقط ایده‌هایی هستند که می‌توانید متناسب با کسب‌وکار خودتان پرورش دهید.

همگام کردن بیلبوردها با تبلیغات هدفمند جغرافیایی

قیمت بالای تبلیغات بیلبوردی بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک را از پرداختن به این نوع تبلیغات، باز داشته و دلسرد کرده است؛ ولی امروزه در اینترنت، دسترسی به بیلبوردهای تبلیغاتی دیجیتال، راحت‌تر و ارزان‌تر شده است. برای اینکه نتیجه خوبی از سرمایه‌گذاری خود بگیرید یا نرخ بازگشت سرمایه بهتری داشته باشید، بیلبوردهای دیجیتال خود را با تبلیغات هدفمند جغرافیایی همگام کنید.

 

همگام کردن تبلیغات دیجیتال با تبلیغ در مجلات

عمر تبلیغات چاپی هنوز تمام نشده است. مردم هنوز هم مجله می‌خوانند و مجله‌ها و مطبوعات چاپی هنوز هم مخاطب خاص خودشان را دارند. هنوز بسیاری از مردم برای دست یافتن به نقطه نظری معتبر در مورد کسب‌وکارها، سفر، محصولات و ... به تبلیغات مجله‌ها اعتماد می‌کنند.

کسب‌وکارهایی که روی مجلات چاپی هم برای تبلیغات خود تمرکز می‌کنند، می‌توانند اطمینان خوانندگان مجلات را جلب کنند که یکی از بهترین روش‌ها برای به دست آوردن فرصت بازاریابی دهان به‌دهان است. اگر قصد دارید تبلیغاتی در مجله‌های چاپی منتشر کنید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما حتما در وب‌سایت آن ناشر یا در رسانه‌های اجتماعی آنها هم منتشر شود.

تبلیغات در روزنامه‌ها

این روزها روزنامه‌های چاپی و تیراژ آنها روز‌به روز کمتر می‌شود. ولی هنوز خیلی از افراد هستند که روزنامه خواندن در صبح بعد از صبحانه را به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند. از آنجایی که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ تقریبا تبلیغات روزنامه‌ای را کنار گذاشته‌اند، شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و با چاپ تبلیغ در روزنامه، به طیف وسیعی از مخاطبان جدید دست پیدا کنید. شاید تعجب کنید ولی این روزها تبلیغات روزنامه‌ها بسیار ارزان‌تر شده‌اند و می‌توانید یک بنر بزرگ را با قیمت مناسبی خریداری کنید.

بسیاری از روزنامه‌ها بخش آنلاین هم دارند در نتیجه می‌توانید از طرح‌هایی که برای تبلیغات آنلاین دارند هم استفاده کنید و تبلیغ خود را هم‌زمان هم در نسخه چاپی و هم در فضای آنلاین روزنامه چاپ کنید.

تبلیغات در تلویزیون و پلتفرم‌های استریم

تقریبا همه مردم تلویزیون می‌بینند و البته این روزها پلتفرم‌های استریم از بعضی کانال‌های تلویزیونی هم پیشی گرفته‌اند. البته این بدان معنا نیست که تبلیغات تلویزیونی دیگر تاثیرگذار نیستند. اگر مخاطب هدف خود را دقیق بشناسید، به راحتی می‌توانید متوجه شوید که در کدام کانال‌های تبلیغاتی حضور دارند و کدام کانال‌ها را ترجیح می‌دهند. متناسب با این ویژگی می‌توانید کانال مربوطه را انتخاب کنید.

هزینه تبلیغات تلویزیونی پایین آمده و بسیاری از کانال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های اجتماعی هم حضور دارند. بد نیست که تبلیغات را در هر دو پلتفرم خریداری کنید و البته فراموش نکنید که هر تبلیغ را متناسب با مخاطب کانال مربوطه شخصی‌سازی کنید.

طراحی مشابه و هم‌صدا کردن هر دو کمپین

قبل از خواندن این بخش باید توجه داشته باشید که کمپین‌های سنتی و دیجیتال شما نباید شبیه به هم باشند. در عوض باید ظاهری شبیه به هم داشته باشند، هم‌صدا باشند و در عین حال با ایده‌آل‌های برند شما مطابقت داشته باشند.

ظاهر و شکل و شمایل، بخش عمده‌ای از کمپین دیجیتال مارکتینگ شما را تشکیل می‌دهد؛ چون مخاطبان از این طریق هویت برند شما را شناسایی می‌کنند. نگاهی به کانال‌های سنتی و دیجیتال خود بیندازید و چند سوال از خودتان بپرسید:

دقیقاً مانند این که یک تیم ورزشی هویت تجاری خاص خود را دارد شما هم باید این کار را انجام دهید. هویت برند خود را در تمام کانال‌های بازاریابی ثابت نگه دارید تا شناخت آن را در بین مخاطبان بهبود ببخشید.

استفاده از پلتفرم‌های تاثیرگذار

در این مرحله باید از خودتان بپرسید چه کسی از شما خرید می‌کند؟ اگر واقعاً خوش‌شانس باشید ممکن است فقط یک نوع اطلاعات در مورد مخاطب داشته باشید. مثلا فقط جنسیت. بسیاری از مشاغل دارای آمارهای گسترده دموگرافیکی در مورد مخاطبان خود هستند و اغلب در انتخاب کانال بازاریابی اشتباه می‌کنند.

چون بسیاری از متخصصان بازاریابی از کلیشه‌های موجود برای تعیین پلتفرم‌های مناسب برای تجارت خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، پیش‌فرض آنها این است که نسل‌های قدیمی معمولاً علاقه‌ای به استفاده از اینترنت ندارند. در حالی که هزاران نفر از افراد مسن در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مهارت دارند.

در این شرایط اگر خدمات یا محصولات شما برای مخاطبان مسن است، آیا باید از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی غافل شوید؟ البته که نه. برای درک تک تک جزئیات مربوط به مخاطبان هدف خود، تحقیقات جامع بازار انجام دهید.

این کار به شما کمک می‌کند به جای تکیه بر کلیشه‌ها، بسترهای مناسب برای انجام فعالیت‌های بازاریابی خود را شناسایی کنید.

 

نکات کلیدی

  1. ثابت و غیر منعطف بودن تبلیغات
  2. هزینه‌های بالا 
  3. عدم سفارشی‌سازی 
  4. قیمت‌گذاری نامناسب 
  1. همگام کردن بیلبوردها با تبلیغات هدفمند جغرافیایی
  2. همگام کردن تبلیغات دیجیتال با تبلیغ در مجلات
  3. تبلیغات در روزنامه‌ها
  4. تبلیغات در تلویزیون و پلتفرم‌های استریم
  5. طراحی مشابه و هم‌صدا کردن هر دو کمپین
  6. استفاده از پلتفرم‌های تاثیرگذار 

 

منبع: bizfluent | spmarketingexperts

 

سوالات متداول

در این روش شما طرفداران خودتان را خواهید داشت و می‌توانید از روش‌هایی مانند رسانه‌های جمعی، تلویزیون، بیلبوردها، استادیوم‌ها، اتوبوس‌ها و ... برای آگاهی از برند و نمایش ارزش پیشنهادی خودتان استفاده کنید. این روش در شهرهای کوچک و مکان‌هایی که بازاریابی دهان به دهان انجام می‌شود مفیدتر است.

بازاریابی سنتی تا حد زیادی گران‌تر از بازاریابی دیجیتال است. به خصوص زمانی که هزینه‌های تولید محتوا، اجاره یا خرید رسانه‌های تصویری و چاپ تبلیغات را به آن اضافه می‌کنید. علاوه بر این به اندازه بازاریابی دیجیتال قابل اندازه‌گیری و سنجش نیست و نمی‌توان موفقیت‌ها را به خوبی ارزیابی کرد.

1. دسترسی جهانی و وجود گستره ویعی از مخاطبین 2. صرف هزینه‌های کمتر 3. نتایج قابل ردیابی و قابل اندازه‌گیری 4. امکان شخصی‌سازی تبلیغات 5. امکان تعامل با مخاطبین و ایجاد مشتریان وفادار

1. ایمیل مارکتینگ 2. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب 3. طراحی وبسایت و بهینه‌سازی آن (سئو) 4. تبلیغات گوگل 5. همکاری با اینفلوئنسرها و بلاگرها 6. تبلیغات کلیکی 7. بازاریابی محتوایی

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

سارا
3 سال پیش
سایت شما عالی هستش 
امیدوارم موفق باشید
پاسخ دهی