تغییر مسیر از بازاریابی سنتی به دیجیتال ؛ مهارت‌های لازم برای بازاریابان

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 07 آبان، 1399 تاریخ آپدیت: 03 آبان، 1401 نویسنده: حمید کریمی

تغییر مسیر از بازاریابی سنتی به دیجیتال ؛ مهارت‌های لازم برای بازاریابان

 

تغییر مسیر از بازاریابی سنتی به دیجیتال سرنوشتی است که در انتظار بیشتر کسب‌وکارها است. برای اینکه زودتر از رقبا از این فرصت استفاده کنید، باید مهارت‌های لازم آن را بشناسید و کم کم خودتان را برای دنیای کاملا دیجیتال آماده کنید. دیجیتال شدن صنعت بازاریابی باعث شده که ترفندهای بازاریابی سنتی کم کم کنار گذاشته شوند. شاید در نگاه اول برای بازاریابان سنتی سخت باشد که با تکنولوژی‌های جدید وفق پیدا کنند و تغییر مسیر از بازاریابی سنتی به دیجیتال را تجربه کنند. در نگاه اول ممکن است تغییرات دائمی و ماهیت دنیای دیجیتال حتی ممکن است یک ویژگی منفی به نظر برسد ولی فرصت‌های فراوانی برای گسترش کسب‌وکار در اختیار شما می‌گذارد. اگر تصمیم دارید از بازاریابی سنتی به دیجیتال تغییر مسیر دهید، این مطلب کمک می‌کند که یک دید کلی در مورد این صنعت پیدا کنید و مهارت‌های قابل انتقال خود را شناسایی کنید.

 

بازاریابی سنتی در برابر بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی سنتی به دیجیتال

 

دنیای دیجیتال تغییری اساسی در نحوه ارتباط برندها با مشتریان احتمالی ایجاد کرده است. هوش مصنوعی و واقعیت مجازی به سرعت در حال تبدیل شدن به روند رایج در کمپین‌های تبلیغاتی بزرگ است. به نظر می‌رسد که همه‌چیز برای همسان شدن با شرایط جدید، در حال تغییر است. بازاریابی سنتی و دیجیتال تفاوت‌های زیادی دارند ولی در ادامه فقط به سه تفاوت کلیدی آن اشاره می‌کنیم که لزوم تغییر رویکرد در بازاریابی را ثابت می‌کند:

۱. دادن قدرت بیشتر به مشتریان

این روزها مشتری‌های احتمالی به تبلیغاتی که مستقیم جلوی چشمشان باشد، توجهی نشان نمی‌دهند. ولی هر روز در اینترنت جست‌وجو می‌کنند و بازاریابان باید از این فرصت‌ها استفاده کنند تا در زمان مناسب و در جای مناسب جلوی چشم مشتری باشند. در این شرایط مشتری احساس نمی‌کند که تبلیغات به زور به او نشان داده شده است در نتیجه قدرت و کنترل بیشتری روی آن دارد.

۲. دقیق بودن و قابلیت تحلیل آمار

بازاریابان دیجیتال مرتبا می‌توانند آمار حاصل از تلاش‌های خود را تحلیل و بررسی کنند. در دیجیتال مارکتینگ همه ‌چیز کاملا در قالب آمار و ارقام و گزارش‌ها پیش ‌می‌رود و بازاریابان می‌دانند که چطور از این آمار برای تعیین استراتژی بازاریابی دیجیتال و ایجاد آگاهی از برند استفاده کنند. این روش رهگیری نتیجه تلاش‌ها، در بازاریابی سنتی قابل اجرا نبود. شما نمی‌توانید تک تک افرادی که تبلیغات تلویزیونی برند را دیده‌اند رهگیری کنید ولی دقیقا می‌توانید بررسی کنید که فردی که روی بنر شما در وب سایتی کلیک کرده، در نهایت به کجا رسیده است.

۳. مخاطبان متفاوت

در کل دنیا، مردم به شکلی کاملا متفاوت از گذشته، با برندهای مورد علاقه خود تعامل برقرار می‌کنند. در واقع این روزها نسبت به تبلیغات قدیمی مثلا بیلبوردهای سطح شهر، محتوای تبلیغاتی شما مخاطبان بسیار گسترده‌تری دارد و حتی ممکن است در کل دنیا وایرال شود. در واقع با دیجیتال مارکتینگ این فرصت را دارید تا به کل دنیا خودتان را معرفی کنید.

 

استراتژی ترکیبی دیجیتال مارکتینگ

برخی از شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی هنوز از استراتژی ترکیبی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند که اتفاقا تاثیرگذار است. این روزها دوره تبلیغات تلویزیونی پرسروصدا به سر آمده و مردم روی محتوایی که مصرف می‌کنند کنترل بیشتری دارند. به همین دلیل، صاحبان کسب‌وکارها باید با این رفتار مشتریان که روز‌به‌روز در حال تغییر است، خودشان را وفق بدهند. اما هنوز هم اگر حرفه‌ای باشید می‌توانید یک استراتژی ترکیبی برای معرفی کسب‌وکار خود داشته باشید. یعنی هم از فرصت‌هایی که اینترنت در اختیارتان می‌گذارد استفاده کنید و هم از شیوه‌های تبلیغات آنلاین بهره ببرید. در واقع درست است که اکثر کسب‌وکارها این روزها به سمت دیجیتال مارکتینگ می‌روند ولی این بدان معنا نیست که بازاریابی سنتی را به کلی کنار بگذارید. خصوصا در ابتدای تغییر مسیر به دیجیتال مارکتینگ، حتما باید هر دو شیوه را در کنار هم جلو ببرید.

 

مهارت‌های قابل انتقال برای متخصصان بازاریابی

اگر در زمینه بازاریابی سنتی مهارت دارید، شاید فکر کنید که با مهارت‌های فعلی نمی توانید به سمت دیجیتال مارکتینگ حرکت کنید. در صورتی که این طور نیست و بسیاری از مهارت‌های بازاریابی در هر دو روش دیجیتال و سنتی، یکسان است. بنابراین با کمی تلاش و دریافت راهنمایی از متخصصان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای سنتی می‌توانید مسیر حرکت از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال را طی کنید. برای اینکه دیجیتال مارکتر خوبی باشید، لازم نیست کدنویسی وب‌سایت بلد باشید. کافی است مهارت‌های زیر را داشته باشید و به مرور زمان، خودتان را ارتقأ دهید.

خلاقیت

اگر بتوانید متن‌های متقاعدکننده بنویسید، برای هر شرکت یک دارایی ارزشمند خواهید بود. اگر سابقه زیادی در برگزاری کمپین‌های تبلیغات سنتی دارید، لازم نیست نگران باشید. اگر می‌توانید با یک جمله کوتاه، یک ایده خلاقانه، کسی را به خرید محصولی تشویق کنید، در بازاریابی دیجیتال هم می‌توانید به موفقیت برسید. چون لازمه بازاریابی موفق، خلاقیت و ابتکار است.

کپی‌رایتینگ

این مهارت برای تقریبا هر کسب‌وکاری نیاز است. متن‌های تبلیغاتی یا کپی، پایه و اساس تبلیغات در فضای آنلاین هستند. اگر مهارت خوبی در نوشتن دارید می‌توانید امیدوار باشید که بازاریاب موفقی شوید. می‌توانید مهارت‌های نوشتن خود را در فرمت‌ها و قالب‌های مختلف ارائه کنید. مثلا در شبکه‌های اجتماعی، در قالب متن بلاگ، در ایمیل و... در واقع اگر این توانایی را دارید که با کلمات، دیگران را برای خریدن چیزی متقاعد کنید، تغییر رویکرد به بازاریابی دیجیتال برایتان راحت‌تر می‌شود.

طراحی

اگر دوست دارید از یک بازاریاب سنتی به بازاریاب دیجیتال تبدیل شوید، بهتر است که در زمینه طراحی هم آگاهی و معلومات قابل توجهی داشته باشید. اگر معلوماتی در زمینه هنرهای تصویری داشته باشید، می‌توانید آن را در زمینه‌های مختلفی در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید که شامل طراحی سایت، طراحی اینفوگرافیک، عکاسی، ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و... است.

کسب‌وکار

اگر در مهارت‌هایی مثل مدیریت پروژه، محول کردن وظایف و بهبود روند کار تجربه دارید یعنی در مجموع دارای توانمندی‌های مرتبط با مدیریت کسب‌وکار هستید، مطمئن باشید که در دیجیتال مارکتینگ به بهترین شکل می‌توانید از آنها بهره ببرید. در واقع با کمک مهارتی که در مدیریت دارید می‌توانید بازاریاب موفقی هم باشید و بتوانید یک تیمی بازاریابی دیجیتال را به خوبی هدایت کنید.

 

انواع رسانه‌های دیجیتال

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، رسانه‌های مختلفی برای انتقال پیام خود دارید. اگر در حال تغییر روند از بازاریابی سنتی به دیجیتال هستید می‌توانید با افزایش دانش و آگاهی در مورد هر کدام از انواع رسانه‌ای که در اختیار دارید، کار را شروع کنید:

رسانه شخصی

رسانه شخصی شامل هر پلتفرمی است که کاملا در اختیار شما است. مثلا وبسایت یا بلاگ. در این نوع رسانه، روی همه بخش‌ها کنترل دارید و خودتان مسئول ایجاد تغییر و بهبود آن هستید.

رسانه پولی

این رسانه‌ها با پرداخت هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرند. مثل زمانی که به فردی هزینه‌ای پرداخت می‌کنید تا تبلیغات شما را در رسانه شخصی خود پخش کند.

رسانه به دست آمده

این رسانه که رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد در دنیای دیجیتال شکل‌های مختلفی دارد. مثلا زمانی که یک نفر پست‌های شبکه اجتماعی شما را برای هزاران فالور خود به اشتراک می‌گذارد. نقد و نظر مشتریان می‌تواند یک نمونه عالی از چنین رسانه‌ای باشد.

 

چرا دیجیتال مارکتینگ تاثیرگذارتر از بازاریابی سنتی است؟

 

بازاریابی سنتی به دیجیتال

 

در ادامه به چند مورد از دلایلی که باعث می‌شود بازاریابی دیجیتال تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، اشاره می‌کنیم:

مشتری احتمالی بیشتر با هزینه کمتر

پیش از آنلاین شدن تبلیغات، فقط شرکت‌های بزرگ با صرف هزینه‌های زیاد می‌توانستند در سطح محلی یا ملی تبلیغات خود را به نمایش بگذارند. ولی اکنون کسب‌وکارها با صرف هزینه‌های بسیار کمتر و کاملا معقول می‌توانند مخاطبانی از سراسر دنیا داشته باشند.

تعامل بیشتر با مخاطبان

امروزه فرصت‌های زیادی برای ارتباط و تعامل نزدیک با مخاطب وجود دارد. حتی با سیستم‌های جدید پیام‌رسانی، برای تک تک مشتری‌های خود می‌توانید پیام‌های شخصی و ترغیب‌کننده بفرستید.

رهگیری در لحظه و هدف‌گیری دقیق

با کمک فناوری می‌توانید نتیجه تلاش‌های تبلیغاتی خود را در لحظه پیگیری کنید. همینطور می‌توانید داده‌های آن را بعدا تحلیل کنید و به نتایج خوبی برسید. با بررسی نرخ بازگشت سرمایه، می‌توانید کمپین‌های ناموفق را حذف کنید و کمپین دیگری جایگزین کنید. با کمک داده‌های حاصل می‌توانید مخاطبان دقیق‌تری را هدف بگیرید. این امکان‌ در بازاریابی سنتی وجود ندارد. هر چقدر که هوش مصنوعی پیشرفته‌تر شود، به نتایج دقیق‌تری می‌رسید.

 

بازاریابی سنتی به دیجیتال

 

منبع: digitalmarketinginstitute  

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات