ایونت مارکتینگ چیست؟ نمونه‌های موفق و ناموفق بازاریابی رویداد

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 07 مرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 01 آبان، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

ایونت مارکتینگ چیست؟ نمونه‌های موفق و ناموفق بازاریابی رویداد

 

بازاریابی و تبلیغات از گذشته تا به امروز نقش کلیدی در موفقیت کسب و کارها بازی می کنند. اگرچه روش های کارآمد مورد استفاده در این راستا در طول زمان تغییر می کنند اما چیزی که کسب و کار ما را به سمت موفقیت و دیده شدن هدایت می کند، انتخاب استراتژی و روش درست بازاریابی در زمان درست است. یکی از روش های بازاریابی که امروزه مورد توجه بسیاری از برندهای تجاری در دنیا قرار گرفته است ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد است که به عنوان بهترین روش در آگاهی از برند شناخته می شود. در این مقاله به طور مفصل در این مورد صحبت می‌کنیم. با ما در عظیم مدیا همراه باشید.

 

بازاریابی رویداد یا ایونت چیست؟

 

ایونت چیست | ایونت مارکتینگ

 

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد، نوعی بازاریابی است که با اهداف آگاهی از برند، ترویج نام تجاری، محصول و خدمات و در رویدادهای خاصی انجام می‌شود. بازاریابی رویداد باعث روابط عمیق‌تر با مشتریان می‌شود و اطلاعات و آموزش کافی در مورد محصول شما به آن‌ها می‌دهد.

بازاریابی رویداد از چند جهت مفید و کارساز است. واضح‌ترین مورد این است که برند تجاری میزبانی کار را بر عهده می‌گیرد و به شما کمک می‌کند تا روابط قوی‌تری با مشتریان داشته باشید، شرکای جدید را پیدا کنید، امتیازات زیادی به دست آورید و کلی موارد مفید دیگر.

یکی دیگر از کاربردهای ایونت مارکتینگ، حضور در آن به عنوان میهمان است. در این حالت یک نماینده یک شرکت تخصص خود را در یک زمینه خاص با نمایش محصولات و خدمات ارائه می‌دهد و به افزایش اعتبار برند خود کمک می‌کند. امکان حمایت از وقایع مالی و آگاهی از برند هم وجود دارد. جالب است بدانید که 95٪ از بازاریابان از ایونت مارکتینگ به عنوان مهم‌ترین راه برای دستیابی به اهداف تجاری یاد می‌کنند. اما چرا چنین نظری دارند؟

 

اهمیت و کاربرد بازاریابی رویداد

 

کاربرد بازاریابی رویداد | ایونت مارکتینگ

 

مهم‌ترین دلیل اهمیت بازاریابی رویداد، افزایش اعتبار شما است. در چنین موقعیتی شرکا و مشتریان فرصت پیدا می‌کنند تا شخصا با یک برند ارتباط برقرار کنند و آن را واقعا قابل اعتماد بدانند؛ و این، رویدادها را به فرصتی طلایی تبدیل می‌کند. 75٪ از صاحبان مشاغل می‌گویند دلیل اصلی آنها برای شرکت در رویدادها، احتمال برقراری ارتباط مفید است.

برگزاری یا شرکت در رویدادها بخش قدرتمندی از استراتژی "جذب لیدهای مفید" است. در این جلسات تجاری بزرگ مخاطبان زیادی وجود دارند که به زمینه تخصصی شما، محصولات و خدماتتان و به طور کلی فرصت‌های جدید شما علاقه دارند. رویدادهای تجاری وفاداری مشتری را هم تقویت می‌کنند. افراد مختلف از کنفرانس‌ها یا سمینارها نه تنها برای برقراری ارتباط و جذب دانش جدید، بلکه برای دور شدن از کارهای روزمره و گذراندن اوقاتی خوش در محیطی جالب و مفید گرد هم می‌آیند. چنین تجربه‌های مثبتی ارتباط عاطفی شدیدی با یک برند ایجاد می‌کنند. بنابراین برگزاری مراسم می‌تواند یک استراتژی خوب برای بازاریابی رابطه‌ای (relationship marketing) باشد.

شاید باور نکنید، اما بازاریابی رویداد به افزایش حضور آنلاین برند شما هم کمک می‌کند. 48% از افرادی که در اوایل قرن جدید به سن بزرگسالی رسیده‌اند، در رویدادها شرکت می‌کنند تا تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این موضوع برای مشاغل به معنای اطلاع‌رسانی و آگاهی از برند است.

 

بازاریابی رویداد چقدر تاثیر دارد؟

 

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ

 

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، بازاریابی رویداد یک فرصت جذاب برای تجارت به نظر می‌رسد. با ارائه دلایل زیر تقریبا مطمئن می‌شوید که این نوع بازاریابی چقدر مفید است:

بازاریابی رویداد یک روش عالی برای دستیابی به اهداف تجاری، افزایش درآمد و ایجاد ارتباطات قوی با مشتریان احتمالی و مشتریان است. البته همه رویدادها به یک اندازه برای برند شما مفید نیستند. بهتر است با انواع ایونت‌ ها آشنا شوید؛ پس در ادامه انواع مناسبت‌های باارزش و مفیدی که توسط بازاریاب‌ها معرفی شده است را بررسی می‌کنیم.

قالب‌های متنوعی برای رویدادها وجود دارد که می‌تواند به صورت حضوری و آنلاین برگزار شود. طبق بررسی‌هایی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده است، محبوب‌ترین رویدادها شامل موارد زیر است:

در ادامه هر یک را به اختصار بررسی می‌کنیم.

همایش‌ها، یکی از انواع موفق ایونت مارکتینگ

همایش‌ها یا کنفرانس‌ها، رویدادهای گسترده‌ای هستند که بیشتر روی سخنرانی‌های آموزشی رهبران صنعت و کارشناسان تمرکز می‌کنند. این همایش‌ها معمولا شامل کارگاه‌ها و جلسات شبکه‌ای هستند تا سود و مزایای شرکت‌کنندگان را دو برابر کنند. 40% از مشاغل اعتقاد دارند که کنفرانس‌ها، مهم‌ترین نوع رویداد برای اهداف تجاری آن‌ها هستند.

سمینارها و رویدادهای آموزشی

سمینارها نوع دیگری از رویدادهای تجاری هستند. هدف اصلی این نوع رویدادها آموزش به بازدیدکنندگان است. به همین دلیل سمینارها اغلب در مکان‌هایی کوچک‌تر برگزار می‌شوند و تعداد محدودی شرکت‌کننده دارند. 8% از شرکت‌ها گفته‌اند که سمینارها را برای دستیابی به اهداف تجاری خود بسیار مهم می‌دانند؛ اما این قالب بیشترین کمک را به افزایش تخصص شرکت‌کنندگان می‌کند.

رویدادهای VIP

 

VIP events | ایونت مارکتینگ

 

هدف از برگزاری این رویدادها، سرعت بخشیدن به فروش و افزایش وفاداری مشتری است. رویدادهای VIP می‌توانند سهامداران با نفوذ، مشتریان اصلی و مهمانان مهم و ارجمند را در یک اتاق دور هم جمع‌ کنند و به اهدافی که گفتیم دست پیدا کنند. 7٪ از نمایندگان مشاغل گفته‌اند که رویدادهای VIP بیشترین تأثیر را در KPI (شاخص کلیدی عملکرد) شرکت آنها دارند.

رویدادهای رهبران فکری

هدف اصلی برگزاری این رویدادها، شبکه‌سازی است. گروهی از متخصصین با علایق یکسان برای برقراری ارتباط حضوری دور هم جمع می‌شوند. رویدادهای رهبری فکری این امکان را به برگزارکنندگان می‌دهد تا اقتدار خود را در یک زمینه خاص افزایش دهند و نتایج شگفت‌انگیز کسب و کار را به ارمغان آورند. 14٪ از رهبران تجاری معتقدند که این نوع رویدادها بیشترین سود را برای شرکت‌های آنها دارد.

راه‌اندازی (لانچ) محصول

درست است که راه های افزایش فروش اینترنتی خیلی گسترده هستند، اما با این حال از رویدادها هم برای فروش محصولات استفاده می‌شود. شرکت‌ها این رویدادها را برگزار می‌کنند تا محصولات آینده خود را برای مشتریان بالقوه یا موجود نمایش دهند. هدف این است که مشتریان احتمالی و مشتریان راجع به ویژگی‌ها و مزایای محصول جدید هیجان‌زده شوند.

یه هر حال ایونت مارکتینگ یک ابزار با پتانسیل قوی است و این امکان را برای شما ایجاد می‌کند تا روابط مستحکمی برقرار کنید، مشتری‌های جدید پیدا کنید و مشارکت‌های قدرتمند ایجاد کنید. اگر می‌خواهید از ذره ذره ارزش‌های این روش استفاده کنید، به تبلیغ رویداد خودتان اهمیت دهید و همواره آن را در برنامه‌هایتان داشته باشید.

 

5 گام اصلی یک استراتژی موفق ایونت مارکتینگ 

 

 

اگر می‌خواهید ایونت خود را خراب کنید، تبلیغ نکنید! این کار بهترین راه برای خراب کردن همه فرصت‌هایی است که در رویداد انتظار شما را می‌کشند. در این صورت هیچ بازدیدکننده‌ای نخواهید داشت و رویدادتان هیچ نتیجه‌ای برایتان نخواهد داشت. اگر می‌خواهید این اتفاق غم‌انگیز رخ ندهد، استراتژی‌ها و ایده‌هایی را که در ادامه بیان می‌کنیم، جدی بگیرید.

1. یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا بسازید

 

صفحه فرود برای تبلیغ ایونت مارکتینگ

 

روش‌های زیادی برای ثبت‌نام شرکت‌کنندگان وجود دارد؛ از وب‌سایت‌های مختلف گرفته تا ربات‌های چت در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام. اما هیچ وقت نباید از صفحات فرود ساده و در عین حال موثر غافل شوید.

تقریبا 60٪ از بازاریابان معتقد هستند که وب‌سایت‌های آن‌ها موثرترین کانال برای تبلیغ بازاریابی رویداد است.

بهتر است لندینگ پیج خود را از قبل بسازید تا مخاطبین به رویداد شما علاقه‌مند شود. شما می‌توانید یک صفحه فرود عالی با بودجه بسیار کم و بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی یا کدنویسی بسازید. کافی است از یک سازنده صفحه فرود استفاده کنید.

صفحه فرود شما برای علاقه‌مند کردن افراد به ثبت نام در رویداد شما باید اطلاعات زیر را ارائه دهد:

  1. این رویداد در مورد چیست و چرا بازدیدکننده صفحه فرود باید برای آن وقت بگذارد؟
  2. میزبانان و سخنرانان چه کسانی هستند و چرا مخاطب شما باید به نظرات آنها اهمیت دهد؟
  3. نوشتن جزئیات مربوط به رویداد، از جمله تاریخ، مکان، دستور کار و سایر موارد مهم
  4. فراخوان‌های واضح، برجسته و CTA های قدرتمند

صفحه فردی که در تصویر بالا قرار دارد را ببینید. نام رویداد یعنی CTA درشت نوشته شده است و لوگوی Unbounce هم زیر صفحه نوشته شده است. لیست سخنرانان هم دیده می‌شود. عبارت The marketing conference that gets you more conversions به این معنی که "کنفرانس بازاریابی که به شما نرخ تبدیل بیشتری را می‌دهد"، به طور واضح بیان می‌کند که این کنفرانس درباره چه چیزی است و چه مزایایی دارد. این صفحه شامل تمام جزئیات اساسی و یک دکمه CTA چشم‌نواز است.

Unbounce برای جذب ثبت‌نام‌های بیشتر از چند حقه استفاده می‌کند. میزبان، یک لینک در مورد فایل جمع‌بندی رویداد سال قبل می‌دهد تا اشتیاق خواننده برای شرکت در رویداد را افزایش دهد. در این صورت مشتری در مورد اعتبار ایونت مطمئن‌تر می‌شود و برای دریافت اطلاعات مفید و به روز با شما تماس می‌گیرد و در ایونت ثبت نام می‌کند. البته این‌ها تنها بخش‌هایی از تکنیک‌هایی است که می‌توانید اجرا کنید. با خلاقیت و مشورت با یک تیم بازاریابی و مشاوره در مورد کسب و کارهای دیجیتال مانند عظیم مدیا، می‌توانید بهترین رویداد را برگزار کنید.

شبکه‌های اجتماعی مخاطبان فوق‌العاده ای دارند و کلا 3.8 میلیارد نفر در سرتاسر دنیا از این کانال‌ها استفاده می‌کنند. این تعداد همچنان رو به رشد است و روز به روز بیشتر می‌شود. به همین دلایل تبلیغ گسترده شما در شبکه‌های اجتماعی مثل بازاریابی در اینستاگرام می‌تواند راه مناسبی برای برگزاری یک ایونت پر شوربا نتایج فوق‌العاده باشد.

2. تبلیغ ایونت در شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی در دل خود ابزارهای زیادی دارند و این ابزارها موقعیت‌هایی عالی برای تبلیغات در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلا ایجاد صفحات ویژه در فیسبوک، تبلیغات در وبلاگ‌ها، اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و روش‌های مختلف دیگر. برای اینکه دسترسی خود را به مخاطبین بیشتر کنید، از تبلیغات متقابل با میزبانان یا سخنرانان رویداد استفاده کنید. آنها می‌توانند مخاطبان تازه‌ای برای شما فراهم کنند. نکته دیگر استفاده از منابع تأثیرگذار است. اگر می‌خواهید رویداد خود را تبلیغ کنید و مخاطب را برای مدت طولانی جذب کنید، ربات‌های چت و تعامل با مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید.

3. از FOMO (Fear of missing out) استفاده کنید

 

Adobe MAX | ایونت مارکتینگ

 

منظور از FOMO، ترس از دست دادن فرصت است. یعنی ترس از اینکه دیگران ممکن است تجربه‌های پرارزشی داشته باشند و فرد آن‌ها را از دست بدهد. در چنین موقعیتی افراد دوست دارند که با دیگران همراه شوند و کاری که آن‌ها را انجام می‌دهند، انجام دهند.

جالب است بدانید که 56٪ مردم از "از دست دادن یک رویداد"، "خبر" یا "به‌روزرسانی مهم در شبکه‌های اجتماعی" می‌ترسند. این باعث می‌شود که FOMO یا "ترس از دست دادن"، یک نیروی محرکه قابل توجه برای ایونت مارکتینگ شما باشد.

مثلا می‌توانید با استفاده از مطالب زنده و جذاب – مانند عکس‌ها و فیلم های مربوط به سال گذشته، اعلامیه‌های جالب توجه و ... – باعث افزایش تمایل مخاطب خود برای حضور در رویدادتان بشوید. در ادامه یکی از مثال‌های مربوط به تکنیک‌ تشویق‌کننده FOMO را از Adobe MAX organizers بررسی می‌کنیم.

Adobe MAX در صفحه فیسبوک خود مهمانان کنفرانس را معرفی می‌کند، فیلم‌های خلاقانه منتشر می‌کند و افسانه‌هایی درباره کنفرانس و رویدادهای آنلاین منتشر می‌کند. علاوه بر این برگزارکنندگان رویداد، مخاطبان را با مسابقات و کلی هیجان سوپرایز و آن‌ها را درگیر می‌کنند. این تلاش‌ها باعث می‌شود که مردم یک بار دیگر هم در کنفرانس آن شرکت کنند.

4. تشویق و ترغیب به تولید محتوا توسط کاربر

 

Refinery29 و ایونت مارکتینگ آن

 

تولید محتوا توسط کاربر، یکی از روش‌هایی است که باعث کاهش بار روی دوش تیم سازنده می‌شود. علاوه بر این به شما این امکان را می‌دهد تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید، رویدادتان را خیلی راحت تبلیغ و منتشر کنید و خود را در شبکه‌های اجتماعی به اثبات برسانید.

اما تولید محتوا توسط کاربر چگونه انجام می‌شود؟

ساده‌ترین راه برای به دست آوردن محتوای تولید شده توسط کاربر، ایجاد هشتگ اختصاصی خودتان در شبکه‌های اجتماعی و تشویق کاربران به استفاده از آن است. یک گزینه دیگر برای ایجاد شور و اشتیاق در کاربران، ایجاد مسابقه و رقابت است. مثلا می‌توانید یک موضوع خاص انتخاب کنید و از مخاطبین بخواهید در مورد آن محتوا تولید کنند. به افرادی که جذاب‌ترین عکس، ویدیو یا متن (بر اساس نوع محتوایی که شما اعلام کرده‌اید) را تولید کرده‌اند یا بیشترین تعامل را گرفته‌اند، جایزه بدهید. این جایزه می‌تواند نقدی، یکی از محصولات شما، مدت خاصی از خدماتتان، بلیط رایگان کنفرانس و ... باشد.

اگر دوست دارید تولید محتوای ویدئویی را بهتر یاد بگیرید، مقاله ویدیو مارکتینگ را از دست ندهید.

Refinery29، یکی از مثال‌های عالی در زمینه کار با محتوای تولید شده توسط کاربر است. این شرکت سالانه رویدادی به نام 29 اتاق را برگزار می‌کند. جدای از موسیقی و تجربه‌های سرگرم‌کننده، مهم‌ترین موردی که این رویدادها را برای اینستاگرام مناسب کرده است، پر زرق و برق بودن مراسم است که تصاویر جذابی برای شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.

Refinery29 کاربران شبکه‌های اجتماعی را ترغیب می‌کند تا یک عکس فوری بگیرند و آن را با #29rooms منتشر کنند. این کمپین، تقریبا 89 هزار نشریه، 166 هزار فالوور و بیش از 100 هزار بازدیدکننده برای این برند به ارمغان آورده است.

5. درگیر کردن شرکت‌کنندگان با ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از کانال‌های قدرتمند در استراتژی کلی بازاریابی است. تقریباً 66٪ از مدیران رویدادها می‌گویند که کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، موثرترین ابزار برای تبلیغ رویداد آن‌ها بوده است.

به یاد داشته باشید که لزوما یک ایمیل نتایج شگفت‌انگیز به همراه ندارد. تبلیغ و ارتقای برند شما از طریق این کانال به ایجاد جریان نیاز دارد. چنین جریانی لیدها را از طریق یک کانال بازاریابی هدایت می‌کند و به رویداد و بیزنس شما می‌رساند. شما می‌توانید با یک ایمیلِ دعوت شروع به کار کنید و از این طریق با مشترکان فعلی خود در تماس باشید. از طرف دیگر به روش‌های مختلفی که در مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ توضیح داده‌ایم، افراد جدیدی را با بیزنس و ایونت خود آشنا کنید تا ثبت‌نامی‌های رویدادتان افزایش پیدا کند.

حتما از ابزارهای ایمیل مارکتینگ و سیستم‌های متنوع ارائه‌دهنده خدمات، برای ارسال اعلان به مخاطبین استفاده کنید. این سیستم‌ها به طور خودکار یک هفته، یک روز و چند ساعت قبل از رویداد، یک اعلان یادآوری به مخاطبین ارسال می‌کنند. کمپین‌ها فقط برای کسانی که در وبینار یا کنفرانس ثبت نام کرده‌اند ارسال می‌شوند.

می‌توانید ایمیل‌های مختلفی برای تایید ثبت نام، پرورش لید و ... ارسال کنید و یک جریان خودکار و آسان ایجاد کنید. برای اینکه نتایج بهتری بگیرید، از کانال‌های ارتباطی دیگر هم استفاده کنید. مثلا می‌توانید از پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید یا 1 ساعت قبل از برگزاری وبینار پیامک یادآوری بفرستید.

 

چند نمونه‌ ایونت مارکتینگ موفق

برخی از رویدادها به برندها کمک می‌کنند تا نه تنها به اهداف خود برسند، بلکه موقعیت‌هایی آنچنانی که حتی فکرش را هم نمی‌کنند به دست آورند. در ادامه بهترین رویدادهای بازاریابی موفق و ترفندهای برگزارکنندگان را بررسی می‌کنیم. ترفندهایی که شاید یک برگه تقلب برای کارآمدتر شدن بازاریابی رویداد شما باشند.

Google I/O

 

Google IO | طراحی ایونت  مارکتینگ

 

اگرچه گوگل کنفرانس‌های خود را به صورت آفلاین و حضوری برگزار می‌کند، اما این رویداد در اینترنت هم پخش می‌شود. گوگل برای ارائه یک رویداد با کیفیت، از یک دوربین 360 درجه استفاده می‌کند. ویدیوهای مربوط به سال‌های گذشته در یوتیوب وجود دارد و شما می‌توانید آن‌ها را ببینید. این ویدیوها نظر افرادی که نمی‌توانستند این رویداد را به صورت زنده ببینند و افرادی که می‌خواهند در مورد کسب و کار شما اطلاعات کافی به دست آورند، جلب می‌کند.

نکاتی برای بازاریابان ایونت مارکتینگ 

اجلاس Under 30 فوربز

فوربز با اجلاس Under 30 خود، نمونه‌ای کلاسیک از یک فکر رهبری و رویداد شبکه‌ای ارائه داده است. از همه مهم‌تر اینکه این دور هم جمع شدن دقیقاً منافع مخاطبان هدف را برآورده می‌کند. هدف اصلی رویداد فوربز، افراد جوان بوده است. بنابراین اجلاس زیر 30 سال نه تنها شامل سخنرانان، ارائه‌های مختلف و شبکه‌سازی می‌شود، بلکه بسیاری از سرگرمی‌های جذاب مانند فستیوال خصوصی موسیقی، سفرهای میدانی متمرکز بر صنعت، جشنواره غذا و خدمات عمومی را هم شامل می‌شود.

نکاتی برای بازاریابان

صحبت در مورد شکست‌ها (Stories of Failure)

 

Stories of Failure | مراحل برگزاری ایونت مارکتینگ

 

یکی از اصلی‌ترین شناسه‌های کنفرانس‌ها این است که افراد موفق در مورد موفقیت‌هایشان داد سخن می‌دهند و حسابی از خودشان تعریف می‌کنند. اما این کار واقعا خسته‌کننده است و معمولا حوصله مخاطبین را سر می‌برد. به همین دلیل به تازگی خیلی از سخنرانان و افراد حرفه‌ای برعکس عمل می‌کنند و در صحبت‌هایشان از سوتی‌ها، شکست‌ها و خراب کاری‌هایی که داشته‌اند می‌گویند. جالب است بدانید که چنین رویدادهایی با عنوان Fuckup nights به یک جنبش جهانی و قالب رویداد محبوب بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده است و مردم هم از آن استقبال می‌کنند.

طراحی ایونت Stories of Failure هوایی تازه برای جهانِ موفقیت محور و مدرن امروزی بوده است. علاوه بر این شب‌های شکست توانست درد و ترس مخاطبان را به سادگی به آن‌ها نشان دهد و این موضوع را معمولی تلقی کند. همچنین اعتماد به نفس مخاطبین کنفرانس‌ها و شنوندگان را هم افزایش داده است.

مشاغل معمولا شب‌های شکست را دوست دارند؛ زیرا انگیزه قدرتمندی ایجاد می‌کند و به ایجاد روابط صمیمی در یک تیم کمک می‌کند. دیدن و شنیدن اینکه رئیستان یا یک رهبر فکری معروف هم مانند شما شکست‌هایی داشته است، اعتماد به نفستان را بالا می‌برد و به کارمندان کمک می‌کند که به راحتی با مسائل روبه‌رو شوند و با آن‌ها کنار بیایند.

نکاتی برای بازاریابان

 

چند نمونه ایونت مارکتینگ ناموفق

در عصر مصرف‌گرایی و رسانه‌های دیجیتال، همه نگاه‌ها به سمت هر حرکت کوچک از یک برند دوخته شده است. این موضوع برای راه اندازی محصول و آگاهی از برند عالی است، اما اگر این شرکت فرصت خود را از دست بدهد، به راحتی نتیجه معکوس می‌دهد. در اینجا چند نمونه از شکست‌های بازاریابی آورده شده است که ما را از این راه دور می‌کند.

بازاریابی رویداد بستنی چوپان

یکی از رویدادهای بازاریابی و آگاهی از برند ناموفق معروف ایرانی، مربوط به بستنی چوپان است. بستنی چوپان که متعلق به شرکت شیر دشت بکا است، چند سال قبل با یک اشتباه نام و برند خود را خیلی خراب کرد. این شرکت اعلام کرده بود که بزرگ‌ترین بستنی جهان با وزن 5 هزار کیلوگرم را در تاریخ 13 فروردین در توچال تهران ارائه خواهد داد. قرار بود این بستنی در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شود، اما با یک اشتباه همه چیز خراب شد!

این شرکت تبلیغات زیادی برای این موضوع کرده بود و بعد از مدتی تاریخ را به 12 فروردین تغییر داد. هزاران نفر در تهران برای دیدن و خوردن این بستنی بزرگ خود را به توچال رساندند و با این جمله که "بستنی موردنظر در خیریه توزیع شده است!" روبه‌رو شدند. مردمی که جمع شده بودند از این گفته خیلی ناراحت شدند و شروع به راهپیمایی و دادن شعارهایی مثل "ای چوپان دروغگو، بستنی‌های ما کو؟" کردند. به نظر می‌رسید که تولید این بستنی با مشکل روبه‌رو شده باشد. مسئولان برای فروکش کردن اعتراضات اقدام به پرت کردن بستنی‌های معمولی از ماشین‌های شرکت کردند و این کار، اوضاع را بدتر کرد! زیرا یک بی احترامی واقعی تلقی می‌شد. در نهایت این رویداد کنسل شد و به عنوان یکی از بدترین ایونت‌های ایرانی ثبت شد.

داو و کمپین Body Positive Packaging

 

Body Positive Packaging | ایونت مارکتینگ

 

ایونت مارکتینگ در بازاریابی اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی هم نقش پررنگی دارد. یکی از موفق‌ترین کمپین‌های برند داو، کمپین Real Beauty است که به مدت 15 سال به طور مداوم در حال اجرا بوده است و در حال تلاش برای تقویت تصویر بدنی مثبت برای زنان بوده است.

اما داو این تصور را با یک اشتباه و راه‌اندازی کمپین Body Positive Packaging از بین برد! این کمپین در انگلیس نسخه‌های محدودی از محصولات با شکل و شمایل بدن زنان ارائه داد. شاید آن‌ها تصور می‌کردند که این کار احترام به زنان است و این پیام را می‌رساند که زنان با هر سایزی قابل احترام هستند؛ اما این نوع بسته‌بندی پیام اشتباهی ارائه داده بود.

این نسخه تبدیل به یک سوژه طنز شد و به طور مکرر در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیس بوک دست به دست می‌شد. در این کمپین فقط هفت شکل مختلف طراحی شده بود و زنان مجبور بودند یکی از بطری‌ها را با توجه به سایز خودشان انتخاب کنند! این کار برند داو خیلی جالب پیش نرفت و باعث بدنامی آن شد.

 

یکی از مزایای اصلی برگزاری رویداد این است که شما را با انواع افراد و فرصت‌ها آشنا می‌کند و موقعیت‌های عالی در اختیارتان قرار می‌دهد. مثلا از طریق ارائه آسانسوری که در این مقاله به طور کامل بررسی شده است، موقعیت‌های آنی و سریع را از دست نمی‌دهید.

 

نکات کلیدی

 

منبع: sendpulse | aftabnews | bluleadz

 

 

سوالات متداول

بازاریابی رویداد، فرآیند توسعه یک نمایشگاه، کنفرانس، سمینار یا هر مراسم دیگری با هدف ارتقای یک محصول، خدمات، آگاهی از برند و … است و از تعامل حضوری و در زمان واقعی با اشخاص برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. این رویدادها می‌توانند به صورت آنلاین یا آفلاین باشند و شرکت‌ها به عنوان میزبان، شرکت‌کننده یا حامی مالی (اسپانسر) در آن شرکت می‌کنند. بازاریابی رویداد یکی از بهترین راه ها برای ایجاد "آگاهی از برند" است.

1. ملاقات با افراد مرتبط در صنعت خودتان 2. برگزاری رویداد و درخواست مشارکت از دیگران 3. ایجاد یک مرکز برای افرادی که علایق مشترکی دارند 4. نمایش محصولات و خدمات سازمان

1. یک هدف شفاف و قابل اندازه‌گیری داشته باشید 2. تبلیغ و پیگیری را فراموش نکنید 3. پیامتان را به طور واضح منتقل کنید 4. هدیه‌های جذاب و موثر به شرکت‌کنندگان بدهید 5. محصولتان را نمایش دهید 6. رویدادهای برگزار شده را ارزیابی کنید.

1. اهداف و بودجه رویداد را تعیین کنید 2. برنامه‌ای برای رسیدن به این اهداف رویداد ایجاد کنید 3. اهدافی را تعیین کنید تا بتوانید موفقیتتان را به راحتی بسنجید 4. تبلیغات را بر اساس تاریخ رویداد برنامه‌ریزی کنید و انجام دهید 5. برای افزایش حضور و شرکت‌کنندگان بیشتر، از تخفیف‌های ویژه برای محصولات و اسپانسر استفاده کنید 6. برای کاهش زمان صرف شده از نرم‌افزارهای مفید در این زمینه استفاده کنید

روش‌هایی مثل ربات‌های چت، بازاریابی ایمیلی، پوش نوتیفیکیشن، و پیام کوتاه مفید خواهند بود.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات