صفر تا صد گوگل سرچ کنسول برای صاحبان کسب و کار

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 24 آبان، 1399 تاریخ آپدیت: 27 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

صفر تا صد گوگل سرچ کنسول برای صاحبان کسب و کار

 

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یکی از سرویس‌های رایگان و بی‌نظیر گوگل برای نظارت و عیب‌یابی وب‌سایت است. ابزاری که می‌تواند مشکل بخش بزرگی از صاحبان کسب و کار را حل کند. بسیاری از صاحبان کسب و کارها بدون استفاده از هیچ ابزار تحلیلی برای سایتشان و بررسی اینکه که چه اتفاقی روی سایتشان می‌افتد پیش می‌روند و از اینکه چرا در اولین نتایج جست و جوی گوگل ظاهر نمی‌شوند احساس نارضایتی می‌کنند. در صورتی که وقتی با چشم بسته و بدون عصا مسیری را پیش می‌روی نه تنها مسیر را گم می‌کنی، بلکه از اتفاقات پیش‌رو هم خبر نداری.

با نفوذ تکنولوژی و اینترنت به زندگی افراد، بسیاری از کسب و کارها نیز برای ورود به این عرصه احساس نیاز کرده‌اند و به فکر توسعه کسب و کار از طریق اینترنت افتاده‌اند. این شرایط مشاغل مختلف را مجاب می‌کند در اینترنت به دنبال یافتن مشتریان و مخاطبان هدف خود بگردند و با یکدیگر وارد رقابت شوند.

این باعث می‌شود که برای افزایش فروش محصولات و خدمات‌شان ناچار به بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل و نمایش آن به افراد بیشتری باشند. اما چطور می‌توان جایگاه سایت در نتایج گوگل را بهبود بخشید و خطاهای احتمالی را کاهش داد؟ ابزار مناسب برای حل این مشکل گوگل سرچ کنسول است.

این ابزار که در سال 2015 میلادی به سایر ابزارهای گوگل اضافه شد، با استفاده از داده‌های آماری به بهبود سئو سایت کمک قابل توجهی می‌کند. گوگل سرچ کنسول (GSC) برای صاحبان کسب و کار چراغی است که با روشن کردن مسیر به آنها کمک می‌کند از وضعیت سایتشان مطلع شوند و بهترین استراتژی و راهکار را برای رسیدن به اولین جایگاه نتایج گوگل تدوین کنند. با من در عظیم مدیا همراه باشید تا با امکانات و کاربردهای سرچ کنسول جدید گوگل (2020) آشنا شوید.

 

گوگل سرچ کنسول چیست ؟

سرچ کنسول (گوگل وبمستر) ابزاری است که با ارائه گزارش‌ و آمارها، وضعیت سایت یا وبلاگ شما را مشخص می‌کند. این بخش از گوگل اصلی‌ترین و رسمی‌ترین روش برای ارتباط با صاحبان سایت‌ها و یک سرویس برای نمایش مشکلات و مسائل مهم سایت است. اگر یک حساب کاربری ثبت شده در سرچ کنسول داشته باشید، می‌توانید اطلاعات مربوط به مشکلات، خطاها یا حتی مجازات‌هایی که گوگل برایتان در نظر گرفته ‌است را ببینید. علاوه بر این تعدادی ابزار محدود در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید در مورد مسائل و مشکلات سایت با شرگت گوگل ارتباط برقرار کنید. این موارد به شما کمک می‌کنند که بهترین وضعیت را برای سایت و کسب‌وکار آنلاین خود ایجاد کنید.

اگر همیشه در حال بهینه‌سازی وب‌سایتتان باشید، می‌دانید که مسیر بهبود سئو پایان ندارد. باید همواره فعالیت‌های مربوط به سئو سایت را انجام دهید و در حال بهتر کردن سایتتان باشید. گوگل سرچ کنسول شرایطی فراهم می‌کند تا بتوانید مدیریت بهتری روی سایتتان داشته باشید و در نتایج بالای گوگل قرار گرفته و بازدید بیشتری داشته باشید. همچنین فروش محصولات یا خدماتتان افزایش پیدا می‌کند و کسب‌وکار پر رونقی خواهید داشت.

امکانات کلی ابزار سرچ کنسول

  1. سایت‌تان هر چند وقت یک بار در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود؟
  2. کدام کلمات یا عبارات کلیدی باعث نمایش سایت شما می‌شود؟
  3. کاربران هر چند وقت یک بار روی عبارات یا کلمات کلیدی (یا به عبارتی لینک‌های سایت شما) کلیک می‌کنند؟

موارد گفته شده پر استفاده‌ترین موارد کاربرد گوگل سرچ کنسول هستند، اما این ابزار کاربردهای دیگری هم دارد که هنگام استفاده از آن متوجه خواهید شد. پس حتما استفاده از این سرویس را در اولویت کارتان قرار دهید تا بتوانید میزان آگاهی نسبت به برند و فروش محصولاتتان را افزایش دهید.

 

چه کسانی باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند؟

 

ابزار گوگل سرچ کنسول چیست

 

فرقی ندارد که تازه‌کار باشید یا متخصص، هر کسی که وب‌سایت دارد یا در این زمینه کار می‌کند باید نصب سرچ کنسول و کار با آن را بلد باشد. در ادامه کاربردهای این ابزار برای موقعیت‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

گوگل سرچ کنسول برای صاحبان مشاغل

اگر کارآفرین هستید یا کسب‌وکاری دارید که برایش یک سایت ساخته‌اید، بهتر است با این ابزار آشنایی داشته باشید. حتی اگر شخصا از آن استفاده نمی کنید و مدیریت آن را به کسی سپرده‌اید، باز هم باید خودتان سرچ کنسول را تا حدودی بشناسید؛ چون باید توانایی کنترل و تحلیل گزارش‌های ماهانه کارمندتان را داشته باشید.

به یاد داشته باشید که اصول بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. پس، از این ابزار برای ارتقای سایت و پیشرفت در کسب‌وکارتان استفاده کنید. البته کارهای اصلی را به عهده متخصصان این حوزه بسپارید.

 

متخصصان SEO یا بازاریابان دیجیتال

وقتی که رویکرد و استراتژی کسب و کارها در حال اینترنتی شدن است و صاحبان کسب و کارها می‌خواهند از طریق این فضا کسب درآمد کنند، بدیهی است که علم بازاریابی هم باید به همین سمت حرکت کند. به این معنا که بازاریابان باید کارشان را به صورت اینترنتی انجام دهند و بتوانند از این طریق میزان شناخت و آگاهی مردم از برند را افزایش دهند و محصولات و خدمات‌شان را بفروشند. پیش‌نیاز این کار شناخت رفتار مخاطب و بررسی ساختار سایت و اتفاقاتی است که پس از تعامل با مخاطبان برای سایت می‌افتد.

بنابراین بازاریابان دیجیتالی به ابزارهایی نیاز دارند که بتوانند از آن برای افزایش بازدید و بهبود رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو استفاده کنند. اطلاعاتی که در گوگل سرچ کنسول وجود دارد، تاثیر زیادی بر تصمیمات فنی وب‌سایت و تجزیه و تحلیل پیشرفته می‌گذارد. اگر دوست دارید از رقبای خود عقب نمانید، این سرویس عالی را از دست ندهید.

مدیران سایت

تجربه کاربر از مهم‌ترین عوامل موثر در برقراری ارتباط موثر کاربران با برند است. موضوعی که می‌تواند یک بازدید ساده را به خرید منجر کند. از طرفی هیچ چیز به اندازه کیفیت بالای سایت از لحاظ طراحی، محتوا و دریافت بهترین جایگاه در گوگل برای یک مدیر مهم نیست. اگر می‌خواهید سایت شما عملکرد خوبی داشته باشد و بتوانید برای بهبود تجربه کاربر برنامه و استراتژی نتیجه‌بخش و مفیدی داشته باشید از این ابزار استفاده کنید. سرچ کنسول کمک می‌کند که خطاهای سرور، مشکلات بارگذاری سایت و موارد امنیتی مانند هک و بدافزارها را هم کنترل و برطرف کنید.

ابزار گوگل برای توسعه‌دهندگان وب

نصب گوگل سرچ کنسول به جز موضوعات مربوط به برندینگ، مارکتینگ و مباحثی که به طور مستقیم بر بیزنس تاثیر می‌گذارد فواید دیگری هم دارد. این ابزار برای بهبود نشانه‌گذاری (کدهای HTML) هم مفید است و به توسعه‌دهندگان طراحی وب کمک می‌کند که مشکلات مربوط به این مسئله مانند خطای داده‌های ساختار یافته را برطرف کنند.

 

کاربردهای گوگل سرچ کنسول برای بهبود ساختار سایت

 

معرفی نقشه سایت (Sitemaps) از طریق گوگل سرچ کنسول

نقشه سایت راهی برای نمایش بخش‌های مختلف سایت شما به گوگل است. گوگل آن را فهرست‌بندی می‌کند و در نتایج جستجو قرار می‌دهد. اما معرفی آن به گوگل بر عهده شماست؛ این شمایید که باید نقشه سایت‌تان را به گوگل ارسال کنید و بهتر است این کار را در ابتدای راه‌اندازی وب‌سایتتان، با استفاده از ابزار سرچ گوگل انجام ‌دهید.

پیدا کردن خطاهای سایت (Site Errors) از طریق گوگل سرچ کنسول

بررسی خطاهای وب‌سایت و رفع آن‌ها مهم است و نباید در مورد آن‌ها تعلل کرد. اینکه دست روی دست بگذارید و برای پیدا و حل کردن مشکلات سایت منتظر نظر کاربران باشید اشتباه بزرگی است. کاربران هیچ‌گاه در این‌ مورد نظری نمی‌دهند؛ بلکه به راحتی سایت شما را کنار می‌گذارند و رقیبتان جای شما را می‌گیرد!

برای شناسایی خطاهای سایتتان می‌توانید از گزارش‌های سرور و تجزیه و تحلیل آن کمک بگیرید. البته این کار به راحتی انجام نمی‌شود؛ اما می‌توانید با استفاده از گوگل سرچ کنسول این کار را انجام دهید. این سرویس همه خطاهای سایت را به شما نشان می‌دهد.

قابلیت استفاده از موبایل (Mobile Usability)

 

قابلیت استفاده از موبایل، یکی از مزایای گوگل سرچ کنسول

 

قابلیت استفاده از موبایل اهمیت زیادی دارد. زیرا نزدیک به نیمی از کاربران با تلفن همراه‌شان در اینترنت جستجو می‌کنند و گوگل هم تجربه آن‌ها را در رتبه‌بندی خود در نظر می‌گیرد. بنابراین نحوه عملکرد سایت روی تلفن‌های همراه اهمیت زیادی دارد. سعی کنید با این ابزار مفید نحوه نمایش سایت در گوشی‌های تلفن همراه را بهتر کنید و کاربران را راضی نگه دارید.

پیوندها یا همان لینک‌ها، بخش دیگری است که در GSC وجود دارد. این قسمت شامل لیستی از لینک‌های داخلی، خارجی و متن‌های حاوی لینک (Anchor Texts) است. لینک‌های داخلی، بخشی است که کنترل آن در دست شما قرار دارد. اگر تعداد لینک‌های داخلی خیلی کم باشد و به عبارتی شبکه‌‌سازی درستی درون سایتتان انجام نشده باشد، باید این مشکل را برطرف کنید. این مسئله اهمیت زیادی دارد، زیرا از طریق این شبکه‌سازی می‌تواند اطلاعات بیشتری از سایت شما دریافت کند و در این صورت آنالیز سایت‌تان برای او راحت‌تر خواهد بود.

اگر سایتتان پیوندهای خارجی دریافت کرده باشد یا در محتوای سایتتان به سایت‌های معتبر دیگر هم اشاره کرده باشید، اعتبار بیشتری نزد گوگل پیدا می‌کنید. پس سعی کنید که با نوشتن متن‌های مستند و مفید و همینطور ویرایش و به‌روزرسانی نوشته‌های قبلی در جهت بهبود سئو سایت، لینک‌های خارجی دریافت کنید.

سرعت (Speed) سایت از دید گوگل سرچ کنسول

جالب است بدانید که این قسمت به صورت آزمایشی قرار داده شده‌ است. اما یکی از بخش های مفید و کاربردی گوگل وبمستر محسوب می‌شود. احتمالا این بخش در آینده‌ای نزدیک به یکی از قسمت‌های مهم و جدایی‌ناپذیر سرچ کنسول تبدیل خواهد شد.

نمودارهایی که در این بخش وجود دارد، نشان می‌دهد که سرعت وب‌سایت شما برای موبایل و رایانه چگونه است. در این نمودارها، سرعت به صورت "کند"، "متوسط" و "سریع" دسته‌بندی می‌شود.

 

نصب گوگل سرچ کنسول و افزودن آن به وردپرس

نصب گوگل سرچ کنسول روی وردپرس

 

با توجه به مزایای ابزار سرچ کنسول، اتصال وب‌سایتتان به آن ضروری است. در ادامه این روند را آموزش می‌دهیم.

  1. وارد لینک اصلی Google Search Console شوید.
  2. روی Start Now بزنید و روی گزینه Add a property کلیک کنید. توجه کنید که می‌توانید تا هزار property مختلف به حساب خود اضافه کنید.
  3. کد URL وب‌سایتتان را در کادر وارد کنید و گزینه Continue را بزنید. حتما مطمئن شوید که URL را به صورت کامل وارد کرده‌اید. به عنوان مثال کاراکترهای /، WWW یا http را فراموش نکنید.
  4. روی پیکان کنار برچسب HTML کلیک کنید تا گزینه به صورت کامل باز شود.
  5. برچسب متا را کپی کنید. همه کد متا تگ را هایلایت کنید. روی برچسب هایلایت شده کلیک راست کنید و گزینه کپی را انتخاب کنید.
  6. وارد وب‌سایت وردپرس خود شوید.
  7. روی بخش SEO در منوی کناری داشبورد کلیک کنید.
  8. منوی سئو را که باز کردید، روی گزینه General کلیک کنید.
  9. روی تب Webmaster Tools کلیک کنید. این صفحه دارای قسمت‌های مختلف کدهای عبور و ابزارهای مختلف وب‌مستر است.
  10. کد را در قسمت مخصوص پیست کنید و روی Save Changes کلیک کنید.
  11. به کنسول جستجوی گوگل برگردید و روی Verify کلیک کنید.
  12. تبریک! شما می‌توانید از این ابزار عالی در وردپرس خود استفاده کنید.

گوگل سرچ کنسول را به گوگل آنالیتیکس پیوند دهید

باید توجه کنید که داده‌هایتان بلافاصله نشان داده نمی‌شوند. بنابراین به یاد داشته باشید که بعدا برگردید و داده‌های گوگل سرچ کنسول را مشاهده کنید. خب به شما تبریک می‌گوئیم. در حال حاضر می‌توانید به دنیایی از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های وب‌سایتتان دسترسی داشته باشید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم که به تیم خود اجازه دسترسی به گوگل سرچ کنسول را بدهید.

تعیین دسترسی به گوگل سرچ کنسول

 

تعییت دسترسی و افزودن کاربر به گوگل سرچ کنسول - عظیم مدیا

 

مراحل زیر را برای دسترسی اعضای تیمتان انجام دهید:

  1. روی نماد چرخ‌دنده در گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید و به داشبورد ادمین بروید.
  2. در ستون اول روی دکمه مدیریت کاربر کلیک کنید.
  3. سپس روی افزودن کاربران جدید کلیک کنید.
  4. حساب گوگل کاربر موردنظر را وارد کنید.
  5. هر مجوز و دسترسی که می‌خواهید به فرد موردنظر بدهید.
  6. روی افزودن کلیک کنید.

 

منبع: greengeeks | support.google 

 

سوالات متداول

گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که شرکت گوگل آن‌را برای پیدا کردن مشکلات سایت و ارزیابی سایت در نتایج گوگل طراحی کرده است. این سرویس برای تایید سایت و محتوای شما در نتایج گوگل، اخطار ایرادات موجود در سایت، ایجاد سایت مپ، اطلاعات کاملی درباره میزان بازدید سایت، نرخ کلیک و … کاربرد دارد.

مرحله 1: به search.google.com بروید و وارد شوید. مرحله 2: آیتم property را از لیست کشویی " search property" انتخاب کنید. مرحله 3: بعد ، تنظیمات web property خود را انتخاب کنید. مرحله 4: در بخش تنظیمات ، کاربران و مجوزها (users and permissions) را انتخاب کنید. مرحله 5: در تنظیمات (users and permissions)،Add User را انتخاب کنید. مرحله 6: سرانجام ، در صفحه افزودن کاربر ، ایمیل کاربر را به حساب خود اضافه کنید و روی افزودن کلیک کنید.

1. مدیران کسب وکار 2. کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ 3. مدیر یا ادمین وب‌سایت 4. توسعه دهندگان وب یا برنامه نویسان

Google Analytics کاربر محور است و داده های مربوط به کسانی را که از وب سایت شما بازدید می کنند و با آنها تعامل دارند ارائه می دهد. از طرف دیگر ، Google Search Console بر موتور جستجو متمرکز است ، ابزارها و اطلاعاتی را ارائه می دهد که می تواند به مدیران سایت کمک کند تا نمایش سایتشان در SERP را بهبود ببخشند.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات