گوگل آنالیتیکس چیست؟ تاثیر آنالیتیکس در توسعه آنلاین کسب و کار

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 14 آبان، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

گوگل آنالیتیکس چیست؟ تاثیر آنالیتیکس در توسعه آنلاین کسب و کار

 

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از سرویس‌های بسیار کاربردی گوگل است که ترافیک وب‌سایت را ردیابی و گزارش می‌کند. این سرویس یکی از ضروری‌ترین ابزارها برای متخصصان SEO است. اطلاعات و آمارهایی که آنالیز گوگل به وبمسترها و بازاریابان دیجیتال می‌دهد، در نهایت به بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل ختم می‌شود. پس آموزش کامل گوگل انالیتیکس را به کارآفرین‌ها، متخصصان وب و کارشناسان سئو توصیه می‌کنیم. در این مقاله با کاربرد گوگل آنالیتیکس و روش نصب آن آشنا می‌شوید. اگر می‌خواهید این ابزار عالی را بشناسید، با مقاله معرفی گوگل آنالیتیکس در عظیم مدیا همراه شوید.

 

گوگل آنالیز چیست و چه امکاناتی دارد؟

 

اطلاعات مفیدی که گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد

 

در دنیای امروز بسیاری از کسب‌وکارها به سمت اینترنتی شدن و استفاده از امکانات دنیای دیجیتال می‌روند. احتمالا تا چند دهه آینده مغازه‌ای باقی نمی‌ماند و همه خریدها به صورت اینترنتی و با ارسال پیک انجام می‌شود. این موضوع اصلا دور از ذهن نیست و احتمالا شما هم با من هم‌عقیده هستید.
در چنین دوره‌ای پیشرفت در زمینه وب، ساخت اپلیکیشن‌های مختلف و افزایش محصولات اهمیت زیادی دارد. نکته مهم این است که تنها داشتن وب‌سایت و اپلیکیشن کمک بزرگی برای کسب و کارتان نخواهد بود؛ سایتی به درد شما می‌خورد که رتبه خوبی در گوگل کسب کرده باشد و علاوه بر این باید بازدید بالایی داشته باشد تا بتوانید از طریق آن فروش یا آگاهی برندتان را افزایش دهید. بنابراین استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس (GA) ضروری است و سایتی که از این ابزار استفاده نکند، امتیازهای زیادی را از دست می‌دهد. با این وجود هنوز هم وب‌سایت‌هایی هستند که این فرصت را از دست داده‌اند و این ابزار عالی را نادیده می‌گیرند! خبر خوب این است که شما می‌توانید با استفاده از سرویس آنالیز گوگل از چنین رقبایی جلو بزنید.
اما این ابزار چه امکاناتی دارد؟ در ادامه به سوالاتی که گوگل آنالیتیکس برای آن‌ها پاسخ دارد، اشاره کرده‌ایم:

• چند نفر از وب‌سایت من بازدید می‌کنند؟
• بازدیدکنندگان من در کجا زندگی می‌کنند؟
• چند درصد از مخاطبین من با موبایل به وب‌سایت سر می‌زنند؟ آیا من به یک وب‌سایت مناسب موبایل نیاز دارم؟
• چه وب‌سایت‌هایی ترافیک را به وب‌سایت من ارسال می‌کنند؟
• کدام روش‌های بازاریابی بیشترین بازدید را برای وب‌سایت من ایجاد می‌کنند؟
• محبوب‌ترین صفحات در سایت من کدام است؟
• چه تعداد بازدیدکننده را به مشتری (Lead) تبدیل کرده‌ام؟
• چگونه می‌توانم سرعت سایتم را بالا ببرم؟
• بازدیدکنندگان من کدام محتوای وبلاگ را بیشتر دوست دارند؟

سوالات دیگری هم وجود دارد که گوگل آنالیتیکس به آن‌ها پاسخ می‌دهد. بنابراین برای پیشرفت در کسب‌وکار آنلاین باید از این ابزار استفاده کرد.

 

3 روش نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس

 

گوگل آنالیتیکس وردپرس و مزایای آن

 

همانطور که گفتیم راه‌اندازی و نصب این ابزار بسیار مفید است. در این قسمت مراحل ساخت حساب کاربری و سپس 3 روش نصب این ابزار روی وردپرس را آموزش می‌دهیم.

ساخت حساب کاربری گوگل آنالیتیکس

  1. در مرحله اول به سیستم Google Analytics از طریق حساب Google یا Gmail وارد شوید.
  2. از طریق همان ایمیل در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنید.
  3. سپس نام حساب یا نام تجاری خود را وارد کنید.
  4. در این مرحله از شما درخواست می‌شود از بین موارد "وب"، "برنامه‌ها" یا "هر دو"، یکی را انتخاب کنید. حتما مورد "وب" را انتخاب کنید.
  5. در مرحله بعدی نام وب‌سایت، URL وب‌سایت، کشور و منطقه زمانی را وارد کنید. سپس روی دکمه بعدی بزنید.
  6. سپس شرایط و خدمات GA دیده می‌شود که باید با آنها موافقت کنید. روی دکمه موافقم کلیک کنید.
  7. در این مرحله کد رهگیری Google Analytics به شما داده می‌شود. این کد رهگیری را کپی کنید تا بعدا آن را در وردپرس وارد کنید. این بخش را در قسمت‌های بعدی به یاد داشته باشید.

روش 1: نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس با استفاده از Monster Insights

 

گوگل آنالیتیکس چیست

 

MonsterInsights محبوب‌ترین افزونه آنالیز گوگل برای وردپرس است. بیش از یک میلیون وب‌سایت در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند و می‌توان آن را بهترین و حتی ساده‌ترین افزونه برای افراد مبتدی و پیشرفته دانست.

در ادامه روش نصب افزونه رایگان بررسی می‌شود. اما نسخه پولی و پیشرفته آن با ویژگی‌های زیر هم وجود دارد:

  1. ابتدا افزونه MonsterInsights را نصب و راه‌اندازی کنید. افرادی که با وردپرس آشنایی دارند، احتمالا روش نصب پلاگین روی وردپرس را می‌دانند.
  2. پس از فعال شدن این افزونه، مورد جدیدی با عنوان "Insights" در مدیریت وردپرس اضافه می‌شود. روی آن کلیک کنید.
  3. ابتدا باید یک دسته برای وب‌سایتتان انتخاب کنید. این دسته‌ها می‌توانند تجاری، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین باشند. یک مورد را انتخاب کنید و روی دکمه ذخیره و ادامه را بزنید.
  4. سپس روی دکمه اتصال MonsterInsights کلیک کنید.
  5. در این مرحله یک پنجره ظاهر می‌شود که حساب‌های گوگل را به شما منتقل می‌کند. از شما می‌خواهد وارد سیستم شوید یا اگر از قبل وارد سیستم شده‌اید، یک حساب گوگل انتخاب کنید.
  6. سپس از شما خواسته می‌شود اجازه دسترسی به حساب گوگل آنالیزتان را به MonsterInsights بدهید. روی دکمه اجازه کلیک کنید.
  7. مرحله آخر انتخاب یک پروفایل برای ردیابی است. وب‌سایتتان را انتخاب کنید و روی دکمه اتصال کامل بزنید.
  8. تبریک می‌گوییم. هم‌اکنون MonsterInsights Google Analytics در وب‌سایت شما نصب می‌شود.
  9. سپس تنظیمات پیشنهادی وب‌سایتتان را انتخاب کنید و روی دکمه ذخیره و ادامه کلیک کنید.
  10. در مرحله بعدی MonsterInsights افزونه‌های پولی را نشان می‌دهد. در صورت تمایل به ارتقا از آن‌ها استفاده کنید.
  11. از شما خواسته می‌شود افزونه WPForms را نصب کنید. در صورت تمایل می‌توانید این مورد را انتخاب کنید یا از آن رد شوید. WPForms بهترین افزونه فرم تماس با وردپرس است.

شما یکی از بهترین افزونه‌های موجود را روی وردپرستان نصب کرده‌اید. حالا می‌توانید گزارش‌های گوگل آنالیتیکس را در داشبورد وردپرس خود مشاهده کنید.

روش 2: قرار دادن Headers and Footers Plugin

شاید این روش به خوبی MonsterInsights نباشد؛ زیرا امکانات آن پیشرفته نیست و نمی‌توان داده‌های گوگل آنلیتیکس را در داشبورد وردپرس مشاهده کرد. اما برخی به خاطر نصب و راه‌اندازی آسان از آن استفاده می‌کنند. پس در ادامه روش نصب این پلاگین را هم آورده‌ایم.

  1. ابتدا وارد سیستم حساب گوگل آنالیز شوید و کد رهگیری که از بخش ثبت حساب در گوگل آنالیتیکس کپی کرده‌اید را وارد کنید.
  2. سپس باید پلاگین Insert Headers and Footers را نصب و فعال کنید. این مورد برای افراد آشنا به وردپرس راحت است.
  3. پس از فعال‌سازی به بخش تنظیمات و سپس بخش Insert Headers and Footers بروید و کد رهگیری GA را در قسمت Scripts in headers پیست کنید. در نهایت دکمه ذخیره را برای ذخیره تغییرات بزنید.
  4. تبریک! شما به راحتی این پلاگین را نصب کردید.

روش 3: گوگل آنالیتیکس را در قالب وردپرس نصب کنید

این روش برای کاربران پیشرفته مناسب است و برای استفاده از آن باید با کدنویسی آشنا بود. این روش به دلیل تغییر یا ناپدید شدن کدها خیلی قابل اعتماد نیست و کمتر کسی از این روش استفاده می‌کند. در ادامه توضیحات آورده شده است.

  1. ابتدا وارد سیستم حساب گوگل آنالیز شوید و کد رهگیری که در بخش ابتدایی گرفته‌اید را کپی کنید.
  2. در ادامه دو روش برای افزودن این کد در پرونده‌های قالب وردپرس وجود دارد. می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید

به سادگی فایل header.php را در قالب وردپرس خود ویرایش کنید و کد پیگیری را بلافاصله بعد از تگ <body> پیست کنید. تغییرات را ذخیره کنید و فایل را دوباره در سرور خود بارگذاری کنید.

می‌توانید کد پیگیری را به Functions File وردپرس اضافه کنید. سپس کدتان به طور خودکار به هر صفحه در سایت وردپرس اضافه می‌شود.

[box type="warning"] این روش برای افراد حرفه‌ای مناسب است و برای استفاده از آن باید با برنامه‌نویسی و کدنویسی آشنا باشید. در صورتی که چیزی در مورد کدنویسی نمی‌دانید، از روش اول استفاده کنید. بهتر است افراد آماتور از این روش استفاده نکنند.

تنظیم اهداف گوگل آنالیتیکس

 

مشاهده رتبه سایت در موتورهای جستجو با گوگل آنالیتیکس

 

احتمالا شما شاخصه‌هایی که عملکرد وب‌سایت یا کسب‌وکارتان را نشان می‌دهد می‌دانید، اما آنالیز گوگل این را نمی‌داند. به همین دلیل باید در مورد موفقیت یا عدم موفقیت وب‌سایتتان به گوگل اطلاع دهید. به همین دلیل باید اهدافتان را در داشبورد GA تعیین کنید. بنابراین:

  1. روی دکمه مدیر (Admin button) در گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید.
  2. پس از انجام این کار، به پنجره دیگری منتقل می‌شوید و می‌توانید دکمه اهداف را پیدا کنید. روی آن دکمه کلیک کنید و به داشبورد اهداف (Goals) بروید.
  3. در این قسمت می‌توانید یک هدف جدید ایجاد کنید. الگوهای مختلف و نوع اهدافتان را جستجو کنید و تطابق آن‌ها با هدفتان را بسنجید. اهدافتان یکی از موارد زیر است:

بنابراین از این قسمت می‌توانید اهدافتان را به صورت دقیق مشخص کنید. مثلا تعیین زمان دقیقی که کاربران در سایت شما می‌گذرانند، میزان موفقیت شما را ارزیابی می‌کند. حتما هدف خود را ذخیره کنید تا آنالیز گوگل بتواند آن را بررسی کند. به یاد داشته باشید: ابزار گوگل آنالیتیکس اطلاعات زیادی به شما می‌دهد. برای اینکه دچار اشتباه و سردرگمی نشوید، از اطلاعات ضروری و مهم شروع کنید. با گذشت زمان سایر داده‌ها را بررسی کنید.

 

بخش‌های مهم گوگل آنالیتیکس

 

مهم ترین بخش های ابزار گوگل آنالیتیکس

 

ابزار آنالیز گوگل از چهار بخش کلی تشکیل شده است. در ادامه این قسمت‌ها را معرفی می‌کنیم.

قسمت Audience

این بخش که در منوی سمت چپ داشبورد آنالیز وجود دارد، اطلاعات مفصلی در مورد مخاطبانتان به شما می‌دهد. اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی، مقدار بازدید صفحات و حتی نوع دستگاه و زبان. با این اطلاعات می‌توانید سایتتان را متناسب با نیاز بازدیدکنندگان تنظیم کنید و تجربه آسان‌تر و دلچسب‌تری برای آنان ایجاد کنید. یک سری اصطلاحات در این بخش وجود دارد که دانستن آن‌ها برای تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها ضروری است. در ادامه این اصطلاحات را معرفی کرده‌ایم:

قسمت Behavior در داشبورد گوگل آنالیتیکس

در بخش رفتار (Behavior) گوگل آنالیتیکس داده‌های ارزشمندی در مورد نحوه تعامل کاربران با سایت شما ارائه می‌شود. مثلا زمانی که کاربر در یک صفحه خاص می‌ماند، ساعت‌ها یا روزهایی که سایتتان بیشترین میزان بازدید را دارد، بانس ریت یا درصد بازدیدکنندگانی که تنها پس از مشاهده یک صفحه از سایت شما خارج می شوند، سرعت سایت و موارد زیاد دیگری در این بخش دیده می‌شود. حتما زمانی را به آشنایی با این بخش اختصاص دهید. زیرا این قسمت شامل همه اطلاعات مهمی است که برای بهینه‌سازی سایت، بهبود تجربه کاربری و سایر پارامترهای مهم نیاز دارید.

قسمت Acquisition در آنالیز گوگل

این بخش ساده و سرراست شامل داده‌هایی در مورد ترافیک سایت است. قسمت Acquisition کانال‌های ترافیکی زیر را ثبت می کند:

همچنین بخش Acquisition آمارهای مهمی در مورد عملکرد کمپین‌های بازاریابی به شما می‌دهد. البته باید در این بخش یک مورد مهم یعنی دستیابی به اهداف را پیگیری کنید. هدف شما همان چیزی است که امیدوار هستید بازدیدکنندگانتان هنگام مشاهده سایت یا بعد از استفاده از سایتتان به آن برسند.

قسمت Conversions

این بخش مهم‌ترین عملکرد در Google Analytics است. علاوه بر این هدف نهایی هر نرم‌افزار یا ابزار آنالیز وب، کمک بزرگی برای تعیین اهداف و کسب موفقیت‌های بیشتر است. برای استفاده بیشتر از گوگل آنالیتیکس، باید شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI) را درک و شناسایی کنید و آنها را به عنوان اهداف تنظیم کنید. اهدافتان می‌توانند بازدید ویدئوها، ثبت نام در خبرنامه، خریدها و ... باشند. قبل از تنظیم اهداف در GA، در مورد معیارهای موفقیت کسب و کارتان فکر کنید. یک تنظیم دقیق از اهدافتان به شما کمک می‌کند داده‌های ترافیک وب‌سایتتان را بهتر تجزیه و تحلیل کنید.

 

سوالات متداول

یکی از مزایای آنالیز سایت در گوگل مشاهده تعداد افرادی است که از وب‌سایتتان بازدید می‌کنند. این ابزار تعداد افرادی که سریعا از سایت خارج شده‌اند را هم نمایش می‌دهد. بنابراین می‌توانید صفحات با نرخ پرش بالا را پیدا کنید، به این معنا که بفهمید مشکل و علت خروج سریع کاربران از صفحه چیست. سپس اشکالات آن‌ها را رفع کنید، این کار امکان تغییر مواردی مانند بهینه‌سازی تلفن همراه، طراحی بهتر سایت، طول محتوا و نرخ تبدیل بیشتر را فراهم می‌کند.

اگر دارای یک کسب‌وکار اینترنتی هستید، آگاهی از موقعیت جغرافیایی مخاطبین و مشتریان اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه ابزار آنالیز گوگل این اطلاعات را به شما می‌دهد. در این صورت کمپین‌های بازاریابی طراحی می‌کنید و به راحتی به اهداف مالی و فروش بیشتر نزدیک‌تر می‌شوید.

به احتمال زیاد با اصول سئو آشنایی دارید و همواره در حال کار روی سایت خود هستید؛ اما همیشه می‌توانید یک پله جلوتر بروید و رتبه خود را بهتر کنید. اگر در رتبه پنجم نتایج گوگل هستید، رسیدن به رتبه‌های بالاتر را به عنوان هدف در نظر بگیرید. ابزار گوگل آنالیتیکس کمک می‌کند تا بتوانید به چنین هدفی دست پیدا کنید. به طور مثال از کلمات کلیدی پر استفاده کمک بگیرید و با کار روی آن‌ها، بازدید خود را بالا ببرید. در این صورت رتبه سایتتان بهتر می‌شود.

بسیاری از وبمسترها از GA استفاده می‌کنند، اما هدفی برای خود تعیین نکرده‌اند. شاید به این دلیل که این کار را بی‌فایده می‌دانند. واقعیت این است که تعیین هدف کمک می‌کند تجربه شما از کار با این ابزار بیشتر شود و به تجارت سودمندتری برسید. اگر این کار را انجام ندهید، انگیزه‌ای برای مشاهده آمار و اطلاعات سایتتان ندارید. اگر به همین صورت پیش بروید، اطلاعاتی در مور وب‌سایتتان دریافت نمی‌کنید.

زمانی که از ابزار قدرتمند GA استفاده می‌کنید، تقسیم‌بندی بازار بسیار آسان می‌شود. بخش‌های پیشرفته‌ این ابزار اطلاعاتی در مورد کاربران به شما می‌دهد. از این اطلاعات برای ایجاد کمپین‌های متنوع برای هر دسته کاربر استفاده کنید. پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید و کمپین‌ها را شخصی‌سازی کنید.

بدیهی است که برای حفظ ترافیک و افزایش بازدید در گوگل، باید رتبه بالایی داشته باشید. آنالیز گوگل کلمات کلیدی و اصطلاحات جستجو شده در گوگل را به شما نشان می‌دهد. همچنین سوالات کاربران و اینکه چه سوالی کاربر را به سایت شما جذب کرده است، نمایش می‌دهد. به طور مثال کلمه کلیدی “لباس” توجه افراد زیادی را به سایت شما جذب نمی‌کند؛ اما کلمه کلیدی خاصی مانند “لباس مجلسی زیبا” عملکرد بهتری دارد. پس از کلمات کلیدی خاص استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

یکی از کاربردهای این ابزار، گرفتن اطلاعات در مورد میزان ترافیک رقیبان شما است. این موضوع کمک می‌کند تا تعداد بازدیدکنندگان خودتان و رقیبتان را مقایسه کنید. سپس بهتر است تفاوت عملکرد آن‌ها با خودتان را بررسی کنید و به یک نتیجه‌گیری مناسب برسید. در این صورت سعی بیشتر و موثرتری برای انتشار محتوای مفید خواهید داشت.

هزینه کمپین‌ تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالا است. زمانی که قصد چنین کاری دارید، باید از بستر موردنظر خود اطمینان داشته باشید. پلتفرم منتخب شما باید کاربران زیادی داشته باشد؛ در غیر این صورت فعالیت در آن بیهوده است. اینستاگرام جزو پلتفرم‌های بسیار مفید برای کسب‌وکارهای ایرانی است. زیرا تعداد کاربران در آن زیاد است و اعتماد مشتریان هم در طول چند سال اخیر جلب شده است. در صورتی که تجربه کمی دارید، ابزار گوگل آنالیتیکس کمک می‌کند تا اطلاعات مفیدی در مورد شبکه محبوب کاربرانتان به دست آورید. این موضوع به فروش بیشتر و رونق کسب‌وکار شما ختم می‌شود.

ابزار GA اطلاعات مفیدی در مورد کاربرانتان می‌دهد؛ اینکه مشتریان شما از چه مرورگری استفاده می‌کنند یا اینکه ابزار آن‌ها برای مشاهده محتوای شما چیست. به طور مثال ممکن است محتوای شما با FireFox سازگار نباشد، اما مخاطبین دوست دارند از این مرورگر استفاده کنند. حتما بخش مربوط به این مورد را بررسی کنید تا از سازگاری وب‌سایتتان با اکثر کاربران مطمئن شوید

داده‌های این ابزار کمک می‌کند تا درک کاملی از بازدیدکنندگان خود داشته باشید. با کمک این سرویس متوجه می‌شوید که کاربران چه محتوایی را دوست دارند و از چه ابزار یا شبکه‌ای بیشتر استفاده می‌کنند. در این صورت محتوای بهتری تولید می‌کنید و مخاطب را راضی نگه می‌دارید.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.