کسب و کارهای کوچک؛ ترجیح مشتریان سنتی و آنلاین

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 29 مرداد، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

کسب و کارهای کوچک؛ ترجیح مشتریان سنتی و آنلاین

 

تجارت آنلاین کم کم جای خود را در دنیای کسب و کارها باز کرده است. چه کسب و کارهای کوچک و محلی، چه کسب و کارهای بزرگ. این روزها خیلی از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، به اهمیت حضور در دنیای آنلاین پی برده‌اند و در جهت تغییر روند فعالیت سنتی خود تلاش می‌کنند. اما آیا در فضایی به این بزرگی جایی برای کسب و کارهای کوچک وجود دارد؟ اگر کسب و کار کوچک و محلی دارید و فکر می‌کنید در فضای بزرگ تجارت آنلاین با وجود نام‌های بزرگ و مشهور، نمی‌توانید به جایی برسید، سخت در اشتباهید. نظرسنجی‌ها و آینده‌پژوهی‌ در مورد آینده کسب‌ وکارهای کوچک، نشان می‌دهد که فرصت برای رشد و پیشرفت برای کسب و کارهای کوچک هم به اندازه تجارت‌های بزرگ وجود دارد و حتی بیشتر است. بد نیست برای اثبات این ادعا، نتایج یک نظرسنجی را بررسی کنیم.

 

تمایل به خرید از کسب و کارهای کوچک با دید آماری

تحقیقی که توسط Red Egg Marketing انجام شده نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از خریداران، برای حمایت از کسب و کارهای کوچک، بیشتر هزینه می‌کنند. نتایج این تحقیق ثابت کرده که مردم اشتیاق زیادی برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و محلی دارند به خصوص در دوره پاندمی کرونا. تقریبا ۸۲.۸ از خریداران می‌گویند که ترجیح می‌دهند به جای خرید از یک کسب‌وکار بزرگ و تجارت گسترده، از شرکت‌های کوچک حمایت کنند. این رقم، درصد بالایی است و برای کسانی که کسب و کار کوچک دارند یا قصد دارند کاری را راه بیاندازندخبر خوبی است.

شاید تعجب کنید ولی ۷۷.۱۹ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که حتی اگر حمایت از کسب و کار محلی گران‌تر تمام شود، باز هم این کار را انجام می‌دهند. این نظرسنجی آمارهای جالب دیگری هم داشته. مثلا: ۵۴/۳۹ درصد اعلام کرده‌اند که اگر محصولات و خدمات بهتر و باکیفیت‌تری را در کسب و کارهای محلی پیدا کنند، آن را انتخاب خواهند کرد. تقریبا ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان کسب و کار محلی را کسب‌وکاری در محدوده شهر تعریف می‌کنند در حالی که تقریبا ۱۷ درصد از آنها، کسب و کار استانی را هم محلی به حساب می‌آورند. ۹۳/۲۰ درصد اعلام کرده‌اند که از کسب و کارهای محلی خرید می‌کنند و ۵۴.۸۱ درصد هم گفته‌اند که حداقل ماهی یک بار خریدهای خود را از کسب و کارهای کوچک و محلی انجام می‌دهند.

 

عادات خرید در بین خریداران کسب و کارهای کوچک

 

خرید از کسب و کار کوچک

 

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در تصمیم گیری برای خرید، قدرت برند است. حتما در مورد اهمیت «شناسایی برند» شنیده‌اید. شاید مقاله‌های زیادی در مورد آن خوانده‌اید ولی آماری که در ادامه می‌بینید، این نکته را به خوبی ثابت می‌کند: در نتایج این نظرسنجی، ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها قبل از اینکه چیزی بخرند، در مورد برندها تحقیق می‌کنند. آنها برندها را از طریق وبسایت‌ها (۶۷/۵۱ درصد) و شبکه‌های اجتماعی (۳۹ درصد) جست‌وجو می‌کنند. با این اوصاف، می‌بینید که حضور در دنیای آنلاین چقدر اهمیت دارد.

وقتی کسی در اینترنت دنبال محصولات و خدماتی می‌گردد که شما هم آن را ارائه می‌کنید، باید جلوی چشم باشید. آمار دیگری که شاید برایتان جالب باشد این است: ۳۸/۷۸ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که برای تحقیق در مورد قیمت محصولات، از اینترنت استفاده می‌کنند. ۱۲/۴ درصد از خریداران حتی به کارهای خیر یک برند هم توجه دارند و این مورد در تصمیم‌گیری آنها برای خرید تاثیرگذار است. همانطور که در این آمارها می‌بینید، در بین مشتری‌های دنیای امروز، حمایت محلی اهمیت زیادی دارد. آنها نه تنها به کیفیت محصولات اهمیت می‌دهند بلکه مشارکت شما در جامعه هم برایشان اهمیت دارد.

 

اهمیت دیده شدن توسط مشتریان بیشتر

 

دیده شدن توسط مشتری

 

۶۷ درصد از مردم تصمیمات خود برای خرید را از طریق جست‌وجوهایی که در دنیای اینترنت دارند، نهایی می‌کنند. شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد که به محصولی نیاز پیدا کرده‌اید. اسم آن را در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کرده‌اید تا در مورد آن بیشتر بدانید و نقد و نظر مشتریان دیگر را هم در مورد آن بخوانید. اینجا همانجایی است که دیجیتال مارکتینگ به کارتان می‌آید.

با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید در جست‌وجوهای اینترنتی خودی نشان دهید و مشتری‌های بالقوه را به مشتری واقعی تبدیل کند. کسب‌وکارها باید نسبت به نقد و نظر مشتریان در دنیای آنلاین، واکنش داشته باشند و گفت‌وگو و تعامل خود را با مشتریان ادامه دهند. حالا که صحبت از نقد و نظر مشتریان شد بد نیست که چند آمار را در مورد همین مطلب بررسی کنیم.

بر اساس نتایج یک تحقیق، کسب و کارهای کوچک بیشتر از رقبای بزرگ‌شان، به نظرات مشتریان جواب می‌دهند. کسب‌وکارهای کوچک به طور میانگین ۲۵ درصد به نظرات پاسخ می‌دهند در حالی که این آمار برای کسب‌وکارهای بزرگ ۱۲ درصد و برای شرکت‌های جهانی ۹ درصد است. با بررسی کردن نظرات کاربران و مشتریان، کسب‌وکارها می‌توانند تبلیغات، حضور آنلاین و تلاش‌های خود برای بازاریابی را ارتقا دهند. هر چقدر بیشتر مردم به نظرات مشتریان دیگر اهمیت می‌دهند، شما هم باید برای حفظ این ارتباط تلاش کنید. با درک عادت‌ها و ترجیحات مشتریان می‌توانید تغیراتی بزرگی در کسب‌وکارتان ایجاد کنید. به آنها نشان دهید که برای نظرات شان ارش قائلید.

 

خلاقیت در کسب و کار

فراموش نکنید که لزوما یک کسب و کار کوچک بودن، باعث نمی‌شود که مشتری‌ها حتما از شما خرید کنند. وقتی وارد دنیای تجارت آنلاین می‌شوید باید آماده رقابت باشید. حتی رقابت با شرکت‌هایی که بسیار بزرگتر از شما هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای پیروزی در این رقابت، خلاقیت است. متمایز و خلاق باشید تا مشتری دلیلی برای انتخاب شما داشته باشد. مشتری‌های دنیای آینده، عادت‌های خرید متفاوتی دارند. تصمیمات سریع و هیجانی نمی‌گیرند. قبل از خرید تحقیق می‌کنند. دنبال خلاقیت و نوآوری هستند و به منفعت جمعی اهمیت می‌دهند. اگر می‌خواهید در این فضای بزرگ، باقی بمانید و موفق باشید، ساختار کسب و کار کوچک خود را طوری طراحی کنید که متناسب با خواسته ها و تمایلات خریداران باشد.

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات