کاربرد سئو در کسب و کار

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 30 آبان، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

کاربرد سئو در کسب و کار

 

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو است. معنای اصلی آن افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وبسایت از طریق نتایج ارگانیک موتور جست‌وجو است. به عنوان صاحب یک وبسایت یا صاحب یک کسب‌وکار، حتما در مورد سئو و اهمیت آن شنیده‌اید. در ادامه به سوالاتی در مورد سئو پاسخ می‌دهیم. 

 

اصطلاحات مربوط به سئو

 

اصطلاحات مربوط به سئو

 

قبل از اینکه در مورد سئو بیشتر بدانید، لازم است که چند عبارت و اصطلاح در سئو را یاد بگیرید:

 

سئو چطور کار می‌کند؟

 

سئو چطور کار می‌کند؟

 

ممکن است فکر کنید که موتور جست‌وجو وبسایتی است که شما در آن سوال خود را تایپ می‌کنید و بعد موتور جست‌وجو با فهرستی از صفحات وب که پاسخ سوال شما در آنها است، پاسخ می‌دهد. این طرز فکر تقریبا درست است ولی آیا به این فکر کرده‌اید که چه مراحلی طی می‌شود تا پاسخ سوال‌ها به دستتان برسد؟ نحوه کار موتورهای جست‌وجو به این ترتیب است: گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگر که از آن استفاده می‌کنید دارای یک کراولر (crawler) یا خزنده وب است که در میان وب سایت‌ها جست‌وجو می‌کند و اطلاعاتی را در مورد محتوای آنها جمع می‌کند.

کراولرها همه این اطلاعات را وارد موتور جست‌وجو می‌کنند و ایندکس می‌سازند. سپس این ایندکس یا فهرست از طریق الگوریتمی تغذیه می‌شود که سعی می‌کند تمام داده‌ها را با درخواست جست‌وجو مطابقت دهد. اما حرف O در کلمه SEO به معنای بهینه سازی است. جایی که نویسندگان محتوای وب‌سایت‌ها، برای بهتر کردن محتوا تلاش می‌کنند تا محتوای وبسایت در نتایج موتور جست‌وجو جایگاه بالاتری داشته باشد و موتورهای جست‌وجو متوجه شوند که محتوا در مورد چیست. بهینه سازی سایت به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. اضافه کردن عنوان، توضیحات متا، اضافه کردن لینک‌های داخلی و خارجی و... همگی از بخش‌های مختلف سئو است که باید به آن توجه کرد.

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو شامل ایجاد تغییرات کوچک در بخش‌های مختلف وبسایت است. اگر هر کدام از آنها را جداگانه در نظر بگیرید ممکن است تغییر بزرگ و عمده‌ای به نظر نرسند ولی اگر همه آنها را به عنوان یک مجموعه انجام دهید، متوجه تاثیرات قابل توجه آن در نتایج جست‌وجوی ارگانیک می‌شوید. باید وبسایتی بسازید که برای کاربران مفید باشد و هر بهینه سازی که در سایت انجام می‌دهید باید در جهت بهبود تجربه کاربری باشد. یکی از این کاربران، موتورهای جست‌وجو هستند که به سایر کاربران کمک می‌کنند که محتوای شما را در وب پیدا کنند. اگر صاحب یک کسب‌وکار یا بازاریاب باشید، حتما به شما توصیه شده که از کاربرد سئو برای وب‌سایت خود غافل نشوید. در واقع سئو بخش مهمی از استراتژی موفق بازاریابی دیجیتال است. اما اگر با ان آشنا نباشید شاید نتوانید اهمیتی که برای وب‌سایت دارد درک کنید. برای این منظور به سوال زیر پاسخ می‌دهیم:

 

سئو برای مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال چه نقشی دارد؟

سئو فرایند بهبود یک وبسایت است به این منظور که وقتی کاربران یک کلمه یا عبارت را جست‌وجو می‌کنند، جایگاه بالاتری در نتایج جست‌وجوی گوگل داشته باشد. برای اینکه اهمیت آن را درک کنید به این فکر کنید که در زندگی روزانه برای پیدا کردن پاسخ سوال‌های خود چکار می‌کنید؟ پاسخ بیشتر افراد این است که در گوگل یا سایر موتورهای جست‌وجو دنبال پاسخ سوال خود می‌گردند و برای پیدا کردن جواب معمولا به چند نتیجه اول گوگل اکتفا می‌کنند. حالا شما هم برای اینکه جلوی چشم مخاطب هدف‌تان باشید باید بتوانید جایگاه‌های اول گوگل را به دست آورید.

 

مزایای سئو برای وبسایت‌ها چیست؟

 

مزایای سئو برای وبسایت‌ها چیست؟

 

وقتی در نتایج جست‌وجوی گوگل جایگاه بالاتری داشته باشید، ورودی وبسایت شما افزایش پیدا می‌کند که با توجه به نوع کسب‌وکارتان می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. مثلا:

۱. هدف گرفتن ترافیک باکیفیت

یکی از مهم‌ترین مزایای سئو این است که یک استراتژی مهم در بازاریابی درونگرا است. بر خلاف بازاریابی سنتی برونگرا که در آن هدف این است که پیام شما به مخاطبان بیشتری منقل شود، چه بخواهند در مورد شما چیزی بدانند چه نخواهند، در بازاریابی درونگرا شما روی دسترسی به مخاطبانی تمرکز می‌کنید به شما نیاز دارند. با کمک سئو، در برابر مخاطبانی دیده می‌شوید که در مورد کسب‌وکارتان جست‌وجو کرده باشند و مایل باشند که بیشتر در مورد شما و خدمات‌تان بدانند. آنها تمایل دارند که وقت زیادی در سایت شما بگذرانند و محصولات و خدمات مرتبط را بررسی کنند. علاوه بر این وقتی شما در زمینه فعالیت‌تان حرفی برای گفتن داشته باشید، فعالیت‌های بازاریابی شما تاثیرگذارتر خواهد بود. وقتی مخاطب در مورد یک موضوع جست‌وجو می‌کند و در سایت شما اطلاعات مفید و ارزشمندی پیدا می‌کند، تمایل بیشتری دارد تا از محصولات و خدمات شما استفاده کند.

۲. بدون نیاز به پرداخت هزینه

رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جست‌وجوی گوگل کاملا بر اساس الگوریتم‌ها است تا برای هر درخواست، بهترین نتایج نشان داده شود. یعنی وقتی شما صفحه‌ای در وبسایت داشته باشید که محتوای عالی داشته باشد و موتور جست‌وجو آن را در نتایج بالاتر قرار دهد، شما تا ماه‌ها و حتی سال‌ها بعد از انتشار مطلب، شاهد ورود ترافیک از آن صفحه خواهید بود. بدون اینکه برای آن تبلیغ و هزینه کرده باشید. البته تحقیق کردن و نوشتن محتوای باکیفیت نیازمند سرمایه‌گذاری است. ولی آن سرمایه‌گذاری از جنس سرمایه‌گذاری در زمان و منابع انسانی است و برای تبلیغات هزینه نمی‌کنید. ضمن اینکه برای آن یک بار هزینه می‌کنید و ماه‌ها و حتی سال‌ها از مزایای آن بهره‌مند می‌شوید. بر اساس ماهیت محتوا ممکن است لازم باشد که آن را چند وقت یک‌بار به روزرسانی کنید تا جایگاه خود را حفظ کند. حتی ممکن است لازم باشد که چیزی به آن اضافه کنید و آن را ارتقاء دهید. اما در تبلیغات کلیکی یا PPC، هر بار که روی لینک کلیک شود باید هزینه‌ای بابت آن بپردازید. در واقع با کمک سئو بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات، می‌توانید به جایگاه خوبی دست پیدا کنید.

۳. دریافت کلیک بیشتر نسبت به تبلیغات کلیکی

با وجود اینکه تبلیغات کلیکی در رتبه‌بندی گوگل بالاتر از نتایج ارگانیک قرار می‌گیرد، ۷۱/۳۳ درصد از جست‌وجوها به کلیک روی اولین نتیجه ارگانیک صفحه منتهی می‌شود. هنوز علت این امر مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد که کاربران به الگوریتم‌های گوگل اعتماد دارند. می‌دانند که برای نتایج اول، هزینه‌ای پرداخت شده و تصمیم می‌گیرند لینک‌هایی را انتخاب کنند که به تشخیص موتور جست‌جو، محتوای بهتری دارند.

۴. پیروز شدن بر رقبا

سئو مهم‌ترین بخش استراتژی بازریابی برای همه کسب‌وکارها است. در واقع ۶۲ درصد از بازاریابان دیجیتال اعلام کرده‌اند که بهبود سئو و بهبود وضعیت حضور آنلاین، مهم‌ترین اولویت آنها است. این یعنی رقبای شما در حال تلاش هستند تا نتایج خوبی در گوگل بگیرند. شما با داشتن استراتژی سئو می‌توانید در این زمینه با آنها رقابت کنید. فرقی نمی‌کند که رقبای شما چقدر بزرگ باشند، با سئو این فرصت برایتان وجود دارد که حتی از آنها هم پیش بیافتید.

 

ابزارهای سئو

برای بررسی شرایط سایت از نظر بهینه سازی و پیدا کردن کلمات کلیدی، ابزارهای مختلف وجود دارد که در ادامه چند مورد از مشهورترین آنها را معرفی می‌کنیم:

۱. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس برای بازاریاب دیجیتال مثل هوا برای انسان است. هیچ منبع اطلاعاتی دیگری نمی‌تواند مانند گوگل آنالیتیکس اطلاعات دقیق و واضحی از عملکرد شما ارائه کند. حتی ابزارهای دیگری هم که چنین ادعایی دارند در نهایت با کمک API، همان نتایج گوگل را ارائه می‌کنند.

۲. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

اگر گوگل آنالیتیکس برای بازاریابان مثل هوا باشد، گوگل سرچ کنسول که قبلا وبمستر تولز (Webmaster Tools) نام داشت، مثل غذا است. گوگل سرچ کنسول تقریبا داده‌هایی مشابه آنالیتیکس دارد ولی آن را به شیوه‌ای ساده‌تر و سرراست‌تر منتقل می‌کند.

۳. کیورد پلنر (Keyword Planner)

کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو است. ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی گوگل با نام Keyword Planner کمک می‌کند که اولین قدم در سئو را با اطمینان بردارید؛ جست‌وجوی کلمات کلیدی.

 

باورهای غلط در مورد سئو

 

باورهای غلط در مورد سئو

 

در مورد سئو مطالب زیادی در اینترنت وجود دارد. متاسفانه همه آنها لزوما درست و معتبر نیستند. وقتی دنبال یادگیری این تاکتیک می‌روید با باورهای غلطی مواجه می‌شوید که بد نیست از همین ابتدا با آنها آشنا شوید. در واقع باید از هر متخصص سئویی که این باورهای غلط را تکرار می‌کند، دوری کنید.

باور اول: بهینه‌سازی کلمه کلیدی مهم ترین بخش سئو است

این ایده که کلمه کلیدی مهم‌ترین بخش سئو است مدت‌ها است که منسوخ شده است. در واقع گوگل بیشتر از هر چیز به نیت کاربر توجه می‌کند تا خود کلمه کلیدی‌ای که استفاده می‌کند. یعنی امروزه دیگر لازم نیست تمرکز خود را روی کلمه کلیدی بگذارید. البته کلمه کلیدی هنوز مهم است و تحقیق در مورد آن به بهبود استراتژی شما کمک می‌کند ولی وقتی از آنها در محتوا استفاده می‌کنید، باید کاملا با روال طبیعی استفاده کنید. محتوا را طوری بنویسید که پاسخگوی سوال کاربر باشد. نیازی به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی نیست.

باور دوم: بهینه سازی یک سایت کاری راحت و سریع است

اگر کسی به شما قول داد که طرف چند هفته سئو سایت را بهبود می‌بخشد، باور نکنید. کاش می‌شد به همین راحتی نتایج خوبی در سئو گرفت ولی حقیقت چیز دیگری است. تقریبا ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا یک استراتژی سئو نتایج خود را نشان دهد. پس درست است که ایده نتیجه گرفتن سریع و راحت، وسوسه‌برانگیز است ولی گول نخورید. دنبال متخصصی باشید که برنامه‌ای دقیق و طولانی‌مدت برای سئو داشته باشد.

باور سوم: باید روی کلماتی تمرکز کنید که بیشترین جست وجو را دارند

بسیاری از صاحبان سایت‌ها که به تازگی سئو را شروع کرده‌اند معمولا این اشتباه را دارند که تلاش‌های خود را روی کلماتی متمرکز می‌کنند که جست‌وجوی بسیار بالایی دارد. البته فوق‌العاده است که بتوانید نتیجه اول گوگل را برای کلمه‌ای به دست بیاورید که ماهانه هزاران بار جست‌وجو می‌شود ولی برای بسیاری از سایت‌ها، این یک هدف واقع‌بینانه نیست. قرار دادن تمرکز روی کلمات کلیدی خاص ممکن است اصلا نتواند نتایج مثبتی برای یک سایت جدید داشته باشد. به جای این کار، اگر روی کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارند تمرکز کنید، نتایج بهتری می‌گیرید. اگر فکر می‌کنید این کلمات کلیدی ارزش وقت گذاشتن ندارند بد نیست بدانید که کلمات کلیدی بلند، ۷۰ درصد از جست‌وجوها را تشکیل می‌دهند.

 

منابع: support.google , moz , crazyegg  

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات