چطور صفحه اول گوگل باشیم؟ بهترین پیشنهادها

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 27 دی، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

چطور صفحه اول گوگل باشیم؟ بهترین پیشنهادها

 

احتمالا این شوخی معروف را شنیده‌اید: "اگر می‌خواهید چیزی را از دست کسی پنهان کنید، آن را در صفحه دوم گوگل قرار دهید!" چرا؟ چون هیچ کس سراغ صفحه دوم گوگل نمی‌رود. آمارها نشان می‌دهد که تنها 0.78% از کاربران موتورهای جستجو به سراغ صفحه دوم می‌روند و طبیعتا درصد بسیار کمتری هم به سراغ سایر صفحات می‌روند. از طرف دیگر 93% از تجربیات آنلاین با موتور جستجو شروع می‌شود؛ به همین دلیل است که همه وبمسترها، بازاریابان دیجیتال و متخصصان SEO به دنبال رسیدن به صفحه اول گوگل هستند. از این طریق کلیک‌ها و بازدیدهای بیشتری می‌گیرند و کسب‌وکار آنلاین آن‌ها بیشتر شناخته می‌شود. اگر سوال شما هم این است که چطور صفحه اول گوگل باشیم و بازدید بیشتری بگیریم، با من در عظیم مدیا همراه باشید. در ادامه ترفندها و روش‌های مفیدی آموزش می‌دهیم.

 

چرا بودن در صفحه اول گوگل اهمیت دارد؟

 

چطور صفحه اول گوگل باشیم؟

 

در دنیای اینترنت میلیون‌ها وب‌سایت و رقیب برای شما وجود دارد. همه آن‌ها در تلاش هستند تا به رتبه‌ بالایی دست پیدا کنند. این موضوع کار شما را سخت‌تر می‌کند؛ اما به معنی غیرممکن بودن این موضوع نیست. روش‌های اثبات‌شده‌ای وجود دارند که بارها استفاده شده‌اند و نتیجه داده‌اند. در ادامه در مورد عدم موفقیت سایت شما و سپس روش‌های کسب رتبه بالا در گوگل صحبت می‌کنیم.

 

چرا در صفحه اول گوگل نیستید؟ چطور صفحه اول گوگل باشیم ؟

جستجو کردن در گوگل آنقدر اهمیت دارد که حتی کاربران هم باید در مورد روش‌های جستجوی کلمه کلیدی در گوگل اطلاعات کافی داشته باشند. به همین دلیل باید در این باره اطلاعات کافی داشته باشید. امکان دارد در ابتدای راه باشید و هنوز تلاش زیادی برای سئو سایت خود انجام نداده‌ باشید. احتمالا لینک خارجی نگرفته‌اید یا سرعت سایتتان خوب نیست. این موارد دلایلی برای نرسیدن به نتایج بالای گوگل هستند. مخصوصا لینک خارجی اهمیت زیادی دارد. تا جایی که برخی از نتایج اول گوگل برای یک صفحه از سایتشان بیشتر از کل یک سایت دیگر لینک خارجی دریافت کرده‌اند. از طرف دیگر وقتی یک سایت در نتیجه اول گوگل قرار بگیرد، ممکن است تا مدت طولانی در همان موقعیت بماند و یک سایت دیگر به سختی جای آن را بگیرد. اما وقتی نمی‌توانیم مدت طولانی برای رسیدن به این جایگاه صبر کنیم چه کنیم؟ ناامید نشوید! راه‌های زیادی برای آوردن سایت به صفحه اول گوگل وجود دارد. در ادامه این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در ابتدا به رعایت قوانین سئو ارتباط دارد. اگر به این موضوع علاقه دارید و می‌خواهید نقش سئو در بهبود و پیشرفت کسب و کار را بدانید، مقاله کربرد سئو در کسب و کار را مطالعه کنید.

 

چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم ؟

 

بودن در صفحه اول گوگل | چطور صفحه اول گوگل باشیم

 

از کلمات کلیدی دنباله بلند (long tail) استفاده کنید!

استفاده از کیووردهای طولانی، یکی از اصول بهینه‌سازی سایت است. کلمات کلیدی طولانی کمتر استفاده شده‌اند و رقابت بر سر آن‌ها کم است. این موضوع کار شما را راحت‌تر می‌کند. مثلا به جای کلیدواژه " فیلم های اکشن" با نزدیک به 200 میلیون نتیجه، عبارت "برترین فیلم های اکشن" با 97 نتیجه را انتخاب کنید. بهتر است از ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی برای بررسی مقدار جستجو در ماه و رقابت بر سر آن کمک بگیرید. اگر کلمه کلیدی انتخابی شما میزان جستجوی بالا و رقابت کمی داشته باشد، امکان بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل افزایش می‌یابد. به هر حال عبارات طولانی تخصصی‌تر هستند. با این کار وقت و انرژی کمتری صرف می‌کنید و سریع‌تر به هدفتان می‌رسید.

موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که تعداد بیشتری مطلب بنویسید و آن‌ها را با عبارات کاملا تخصصی و خاص بهینه‌سازی کنید. یعنی به جای اینکه کل نوشته خود را در یک مقاله و در مورد "راهنمای جستجوگرها" بنویسید، آن را تقسیم کنید و در مورد 2-3 کلمه کلیدی تخصصی‌تر بنویسید.

بررسی رقابت بین کلمات کلیدی، راهی برای حضور در صفحه اول گوگل

 

حضور در صفحه اول گوگل | چطور صفحه اول گوگل باشیم

 

در بخش قبل گفتیم که با انتخاب کلمات کلیدی طولانی، امکان وجود رقیب کمتر خواهد بود. اما اگر نتوانستید کلمات طولانی پیدا کنید، کلمات کلیدی خاصی که دارای رقابت کمتری هستند انتخاب کنید. بهترین انتخاب این است که رقابت برای یک کلیدواژه کم و تعداد جستجوی ماهانه آن زیاد باشد. مثل این است که در یک شهرک تازه تاسیس، مجموعه ورزشی و استخر بسازید. مسلما تعدادی سوپرمارکت در این شهرک وجود دارد؛ اما هنوز مجموعه ورزشی در آن وجود ندارد. اگر رقابت بر سر کلمه کلیدی انتخابی شما کم است، ولی برندهای بزرگ در نتایج اول گوگل هستند، کار شما برای رسیدن به صفحه اول گوگل سخت‌تر خواهد بود.

صفحه هدف خود (در سایتتان) را مشخص کنید

یکی از مراحل کار این است که صفحه هدف خود در سایتتتان (صفحه اصلی یا هر صفحه دیگری) را انتخاب کنید. از آنجایی که گوگل صفحات وب و نه وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند، بهتر است صفحات مختلف سایتتان را هدف قرار دهید. بررسی کنید که صفحه موردنظر چه رتبه‌ای دارد و وضعیت آن در مقایسه با رتبه اول گوگل چگونه است. صفحه موردنظر شما باید با توجه به سه فاکتور اصلی زیر انتخاب شود.

کلمه کلیدی را بررسی کنید و ببینید که رتبه اول گوگل در کدام یک از فرم‌های پست وبلاگ، صفحه محصول، صفحه دسته‌بندی یا صفحه فرود قرار دارد. اگر اکثر نتایج صفحه اول گوگل پست وبلاگ هستند، بهتر است که شما هم در این مورد تولید محتوا کنید تا بهتر مقایسه شوید.

قالب اکثر نتایج صفحه اول گوگل را بررسی کنید. ممکن است محتواها در یکی از قالب‌های "راهنمای «چگونه...»"، "آموزش گام به گام"، "بررسی‌ها"، "مقایسه‌ها" و هر قالب دیگری نوشته شده باشند. قالب رایج را پیدا کنید و در آن قالب تولید محتوا کنید.

زاویه دید نوشتن محتوا هم اهمیت دارد. مثلا ممکن است یک موضوع خاص را برای افراد تازه‌کار و موضوع دیگری را برای مدیران و صاحبان کسب و کار بنویسید. ببینید اکثر نتایج صفحه اول گوگل از چه دیدی محتوا تهیه کرده‌اند. سعی کنید محتوایی بهتر و کامل‌تر از آن‌ها بنویسید.

استفاده از تبلیغات گوگل (google adwords)، یک روش عالی برای حضور در صفحه اول گوگل

 

روش عالی برای حضور در صفحه اول گوگل | چطور صفحه اول گوگل باشیم

 

تبلیغات گوگل، یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای کسب رتبه اول در سرچ گوگل است. البته ممکن است فکر کنید که گوگل ادوردز جستجوی ارگانیک محسوب نمی‌شود. اما بهتر است که قضاوت زودهنگام نکنید. نتایج نشان می‌دهد که نرخ کلیک و فروش سایت‌هایی که از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند بالا می‌رود و هزینه آمدن به صفحه اول گوگل کاملا جبران می‌شود. گذشته از آن فرصت نمایش برتری‌ها، ویژگی‌های فروشگاه و توسعه آنلاین کسب و کار شما وجود دارد. کاربران عنوان سئو و متای توضیحات صفحه وب شما را می‌خوانند و از این طریق جذب سایت شما می‌شوند. نرخ تبدیل شما بیشتر می‌شود و نتیجه ارگانیک دریافت می‌کنید. هدف تبلیغات گوگل، کمک به شما برای پیدا کردن کاربران و مشتریان بیشتر است و به این هدف می‌رسید.

مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که تبلیغات گوگل خیلی بهتر از تبلیغات کلیکی است؛ زیرا کاربران پاسخ سوال یا مشکلشان را در سایت شما پیدا می‌کنند؛ اما اکثر تبلیغات کلیکی هیچ دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند.

بهتر از رقبا باشید و بیشتر از آن‌ها پست بگذارید!

اگر هنوز هم می‌پرسید که چطور صفحه اول گوگل باشیم و این مسئله برایتان مبهم است، رقابت شدید با رقبایتان را جدی بگیرید. استراتژی اصلی سئو بر تمرکز روی یک کلمه کلیدی در هر مقاله است و نمی‌توان همزمان 2 کلمه کلیدی اصلی در یک مقاله داشت. به همین دلیل تولید محتوای بیشتر ضروری است. هر چه مطالب بیشتری بنویسید، شانس بیشتری برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل خواهید داشت. مثلا بهتر است که ماهانه بیش از 10 پست بنویسید و منتشر کنید. جالب است بدانید که برترین رقبا در هر زمینه‌، تقریبا 16 پست در هر ماه منتشر می‌کنند. اگر می‌خواهید جایگاه بهتری از رقبا داشته باشید، باید بیشتر و بیشتر بنویسید؛ مخصوصا اگر تجارتتان به نوشتن مقالات بستگی دارد.

مورد مهم دیگر، طول مقالاتی است که می‌نویسید. هر چه یک مقاله طولانی‌تر باشد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. اکثر مقالات در نتیجه اول گوگل، بیش از 2000 کلمه دارند. پس سعی کنید عمیق‌تر بنویسید؛ سوالات کاربران را بهتر پاسخ بدهید و سعی در رفع مشکلات آن‌ها داشته باشید.

محتوای شما باید پر از مثال، تصویر و مطالب جالب باشد. همچنین دستورالعمل‌ها را به صورت گام به گام و مرتب بنویسید. با توجه به اینکه هزینه بازاریابی محتوا 62٪ کمتر از سایر رسانه‌های بازاریابی است، نوشتن مقاله‌های بیشتر به سود شما خواهد بود. اگر روی کلمات کلیدی معروف و پرکاربرد کار می‌کنید، محتوای منحصربه‌فرد و جذاب بنویسید و آن را به طور کامل بهینه کنید. اگر عنوان و توضیحات سئو خوب نوشته شوند، تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارند. مثلا از این الگوها برای نوشتن عنوان سئو استفاده کنید:

از اعداد و کلمات جذاب و کشنده برای جذب مخاطب، افزایش CTR و افزایش رتبه خود استفاده کنید.

تعداد لینک‌های خارجی مورد نیازتان را تخمین بزنید!

بک‌لینک‌ها، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رتبه‌بندی گوگل هستند. گوگل صریحا می‌گوید هر چه تعداد بک‌لینک‌های با کیفیت شما بیشتر باشد، شانستان برای کسب رتبه‌ در صفحه اول گوگل بیشتر می‌شود. البته باید کیفیت لینک‌ها را هم در نظر گرفت. سعی در فریب دادن موتورهای جستجو و گرفتن بک‌لینک در سایت‌های فیک و بی اعتبار نتیجه‌ای ندارد.

ممکن است بپرسید از کجا بدانیم به چند بک‌لینک نیاز داریم؟ پاسخ این است که راهی برای تشخیص عدد قطعی وجود ندارد و ارزش همه بک‌لینک‌ها برابر نیستند؛ اما می‌توانیم یک عدد تقریبی به دست آوریم. کافی است از ابزاری مثل Ahrefs ’Keywords Explorer استفاده کنید. این ابزار دشواری کلمه کلیدی جستجو شده را برای گرفتن بک‌لینک به شما می‌گوید. اما تخمین‌های این سایت کمی سنگین و سخت است و می‌توان اوضاع را کمی بهتر و راحت‌تر هم در نظر گرفت. در ضمن این ابزار پولی است و می‌توان بین 99-179 دلار به صورت ماهانه از آن استفاده کرد.

 

منبع اول منبع دوم

 

جمع بندی:

در این مقاله راهکارهایی برای پرسش پرتکرار چطور صفحه اول گوگل باشیم ارائه دادیم. درست است که غول‌های تولید محتوا و سایت‌های قوی و پربازدید معمولا نتایج اول گوگل را در اختیار دارند، اما این راهکارها هم تاثیر زیادی دارند. بسیاری از سایت‌های کلان و بزرگ در ابتدا از تبلیغات گوگل استفاده کرده‌اند و از همان ابتدا در نتایج اول گوگل نبوده‌اند. اما کم کم با استفاده از تبلیغات و راه‌کارهای دیگری که گفتیم، به نتایج بالا رسیدند. رقابت همیشه سنگین است؛ ولی با درایت و انتخاب درست می‌توان جایگاه نخست گوگل را به دست آورد. متشکریم که با ما در عظیم مدیا همراه بودید. اگر در مورد حضور در صفحه اول گوگل سوال یا پیشنهادی داشتید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

این موارد به طور کلی اهمیت دارند؛ تعیین کلمات کلیدی درست اهمیت زیادی دارد. هدف خود را از وشتن محتوا مشخص کنید و رقبایتان را بسنجید. لحن مناسبی داشته باشید و به مخاطبتان احترام بگذارید. به موقعیت مکانی کاربرانتان هم توجه کنید و سایت را برای موبایل بهینه‌سازی کنید. روی تجربه کاربر تمرکز کنید و محتوایی عمیق و کامل بنویسید.

پاسخ این سوال خیلی ساده است. برای ورود به گوگل به هیچ هزینه‌ای نیاز ندارید. با رعایت تمامی قوانین و اصول سئو می‌تانید به راحتی در نتایج گوگل دیده شوید. اما در صورت لزوم می‌توانید از تبلیغات گوگل یا تبلیغات کلیکی استفاده کنید.

کلماتی که می‌خواهید در آنها رقابت کنید را تعیین کنید. وب‌سایتتان را برای کلمات کلیدی اصلی خود بهینه کنید. (اصول سو را کاملا رعایت کنید.) یک استراتژی برای نوشته‌ها و محتوای وب‌سایتتان ایجاد کنید. استراتژی محتوای ایجاد شده را پیاده‌سازی کنید. لینک‌های خارجی با کیفیت دریافت کنید. سرعت سایتتان را افزایش دهید. تجربه کاربری وب‌سایتتان را بهبود ببخشید. لینک‌های خراب را برطرف کنید. تصاویر سایتتان را بهینه کنید...

ابتدا در شبکه‌های اجتماعی معروف حساب کاربری بسازید و فعالیت داشته باشید. مثلا در اینستاگرام، لینکدین و فیسبوک پبج بسازید و فعالیت کنید. یک وب‌سایت ایجاد کنید و آن را بهینه‌سازی کنید. حتما در شبکه‌های اجتماعی خود لینک وب‌سایتتان را قرار دهید. شروع به پرورش لینک‌ها و بهینه‌سازی بیشتر سایتتان کنید.

موتور جستجوی گوگل خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و از طرفی انتظار محتوای خوب دارد. نمی‌توان تنها با پرداخت هزینه رتبه خوب به دست آورد. اما اگر قوانین را به خوبی رعایت کنید و از تبلیغات گوگل استفاده کنید، می‌توانید انتظار کسب رتبه بالا در گوگل را داشته باشید.

گوگل بیشترین سهم بازار جستجو را دارد. دلیل این که اکثر سایت‌ها و مقالات در زمینه دیجیتال مارکتینگ با چنین تمرکزی در مورد گوگل بحث می‌کنند، این است که گوگل با اختلاف بسیار زیاد بیشترین سهم بازار جستجو را در سراسر جهان دارد. گوگل در سال 2020، 88% بازار جهانی موتورهای جستجو را داشته است.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات