هوشمند سازی خودرو چه فایده‌ای دارد؟ - بررسی ایمنی و مزایای اتومبیل هوشمند

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 20 اسفند، 1399 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

هوشمند سازی خودرو چه فایده‌ای دارد؟ - بررسی ایمنی و مزایای اتومبیل هوشمند

 

پیشرفت تکنولوژی همواره اتفاقات تازه‌ای در صنعت به وجود می‌آورد. یکی از این اتفاقات نو و مفید، ساخت ماشین‌های هوشمند است که با نام smart شناخته می‌شوند. این خودرو های خودران محصول شرکت جدیدی نیستند و در کارخانه‌های هوشمند کمپانی مرسدس بنز ساخته شده‌اند. در یک مقاله در مورد تاریخچه ساخت این خودروها صحبت کرده‌ایم؛ اما در این مطلب به معرفی جزئیات اتومبیل هوشمند و مزایای هوشمند سازی خودرو می‌پردازیم. پس با من در عظیم مدیا همراه باشید.

 

هوشمند سازی خودرو از کی آغاز شد؟

 

چرا خودروهای هوشمند

 

ماشین‌های هوشمند در حال حاضر در اروپا بسیار محبوب هستند. با توجه به قیمت بنزین در ایالات متحده و رواج اتومبیل‌های کم‌مصرف، ممکن است الان زمان مناسبی برای DaimlerChrysler باشد که اتومبیل هوشمند خود را به بازار ایالات متحده معرفی کند. احتمالا این ماشین‌ها در آینده هم بیشتر دیده می‌شوند و شاید شاهد حضور آن‌ها در جاده‌های ایران هم باشیم! طرح اولیه این ماشین‌ها توسط نیکلاس هایک، مخترع ساعت‌های Swatch ارائه شد. روند پیشرفت و تاریخچه ماشین‌های هوشمند واقعا جالب است و پیشنهاد می‌کنیم که آن را مطالعه کنید.

از همان ابتدا نام Smart Car ForTwo روی مدل‌های دونفره این ماشین‌ها گذاشته شد. زیرا همانطور که از اسم آن مشخص است، ظرفیت دو نفر را دارد. اما اینطور نیست که این ماشین‌ها تنها برای یک راننده و مسافر ساخته شده باشند و مدل‌های بزرگ‌تر آن هم ساخته شده‌اند.

 

هوشمند سازی خودرو چه تاثیری در مصرف بنزین دارد؟ - MPG ماشین‌های هوشمند

 

MPG ماشین‌ های هوشمند | هوشمند سازی خودرو

 

منظور از MPG ماشین‌های هوشمند، مایل در هر گالن (miles per gallon) است که برای ماشین‌های هوشمند حدودا 40 محاسبه می‌شود. این مقدار در مقایسه با سایر اتومبیل‌ها بسیار بهتر است. در ضمن این ماشین‌ها نسبت به خودروهای آمریکایی 700 پوند سبک‌تر هستند. این ارزان‌تر هم هستند و می‌توان با 12 هزار دلار یکی از آن ماشین‌های ریزه میزه و فرز را خرید. چه از این بهتر! البته این را هم باید در نظر بگیریم که این ماشین‌ها مورد علاقه همه نیستند و خیلی از افراد به ماشین‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتر علاقه دارند.

گنجایش بنزین هر کدام از این خودروها 8.7 گالن (به علاوه 1.3 گالن ذخیره) است و با توجه به مصرف کمی که دارند، با یک بار سوخت‌گیری 350 مایل را طی می‌کنند. البته نباید بنزین با اکتان 87 را در این اتومبیل‌های فسقلی‌ بریزید. این مواردی خاصی که باید رعایت شوند، معایب این خودروها هستند. درست است که این ماشین‌ها ارزان‌تر هستند، اما ممکن است کار با ForTwo در طولانی مدت هزینه بیشتری نسبت به وسایل نقلیه سنتی داشته باشد.

 

روش‌های بهبود MPG در اتومبیل‌های هوشمند 

 

روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف بنزین وجود دارد. می‌توانید همه این پیشنهادات را اجرا کنید تا ماشین هوشمند شما در ازای مصرف بنزین یکسان، مسافت بیشتری را طی کند:

 

جزئیات خودرو هوشمند ForTwo

 

جزئیات خودرو هوشمند ForTwo | هوشمند سازی خودرو

 

حداکثر سرعت یک ماشین ForTwo تقریبا 90 مایل بر ساعت (MPH) (145 km/h) است. شتاب خوبی هم دارد و 0-60 آن حدودا 12.8 ثانیه اندازه‌گیری شده است. پس از این لحاظ جایگاه بدی ندارد و حداقل از برخی مدل‌های هیوندای سریع‌تر است. اما به فورد گرانادا Ghia 302 ساخت 1976 که نمی‌رسد! اما به هر حال هوشمند سازی خودرو خیلی هم بی فایده نبوده است.

حجم موتور این ماشین یک لیتر است و سه سیلندر دارد. البته زود قضاوت نکنید! در هر سیلندر چهار دریچه وجود دارد! مدل ForTwo تقریبا 70 اسب بخار قدرت دارد و گشتاوری معادل 68 پوند فوت دارد.

ظرفیت روغن این ماشین‌ها حدود 3.5 لیتر است و پنج دنده اتوماتیک - دستی دارد. اما می‌توانید دنده ForTwo را در حالت کاملا اتوماتیک قرار دهید یا از دریچه plus/minus در تعویض دنده استفاده کنید. حالت "کاملاً اتوماتیک" تجربه‌ای عالی برای راننده و مسافر به وجود می‌آورد. توجه کنید که با ماشین ForTwo فقط می‌توانید یک مسافر داشته باشید!

خوشبختانه فضای داخلی ماشین هوشمند کاملا دنج و راحت است. برای طراحی صندلی‌ها وقت و فکر زیادی صرف شده است و نتیجه هم قابل قبول است. بالشتک‌های داخل نرم هستند و فضایی راحت برای شما به وجود آورده‌اند. امنیت آن هم قابل قبول ارزیابی شده است.

 

مزایای هوشمند سازی خودرو نسبت به اتومبیل‌های سنتی

 

خودروهای هوشمند در چند سال گذشته شهرت پیدا کرده‌اند و می‌توانند مسیر پیشرفت را بیش از این هم طی کنند. کل نظریه ساخت ماشین های هوشمند بر این اساس است که اتومبیل می‌تواند همگام با جامعه مدرن تکامل پیدا کند. لازم نیست سلیقه مردم تغییر کند تا این اتومبیل‌ها فروش بیشتری پیدا کنند، بلکه همین حالا هم مشتریان و علاقه‌مندان خود را دارند. در واقع این ماشین‌ها می‌توانند متناسب با نیاز افرادی که آنها را می‌رانند، تغییر کنند. این یک مزیت بسیار عالی است. در ادامه سایر مزایای ماشین‌های هوشمند را مرور می‌کنیم.

مصرف سوخت کمتر، هزینه پایین‌تر

خودرو های خودران از جدیدترین فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت استفاده می‌کنند. مثلا از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و با افزایش قیمت بنزین، رانندگان نگرانی کمتری در مورد هزینه‌ها دارند. این موضوع با گذشت زمان هزینه‌های بسیار کمتری برای صاحب خودرو می‌تراشد و باعث می‌شود داشتن یکی از این اتومبیل‌ها نسبت به ماشین‌های سنتی امروزی خیلی ارزان‌تر باشد. البته فکر نکنید این ماشین‌ها خیلی ارزان هستند. بلکه نسبت به برخی از اتومبیل‌های دیگر ارزان محسوب می‌شوند. اکثرا مدل‌های کامپکت آن‌ها ارزان‌تر از سایر نمونه‌ها هستند.

نیاز به تعمیرات کمتر

ماشین‌های هوشمند با فناوری‌ هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. بنابراین تولید این ماشین‌ها کاملا پیشرفته است و بهترین عملکرد ممکن را دارند. پس کمتر خراب می‌شوند و حتی برنامه تعمیر آنها هم کمی قابل پیش‌بینی است. در حالی که برخی از مدل‌های قدیمی در مواردی مثل طول عمر باتری مشکل دارند، این ماشین‌های برقی چنین مشکلاتی را ندارند و معمولا تا سال‌های طولانی – بیشتر از طول عمر معمول ماشین‌های سنتی – کار می‌کنند.

ماشین های هوشمند راحت‌تر پارک می‌شوند

 

پارک راحت‌تر در ماشین های هوشمند | هوشمند سازی خودرو

 

اتومبیل‌های هوشمند اکثرا جمع و جور هستند و فضای کمی را اشغال می‌کنند. این موضوع باعث شده است که پارک کردن آن‌ها راحت‌تر باشد. همچنین به کاهش ترافیک هم کمک می‌کند. زیرا راحت‌تر تردد می‌کنند و جای کمتری در خیابان می‌گیرند. علاوه بر این قابلیت‌های فرمان نسل جدید این خودروها، پارکینگ موازی را بسیار راحت‌تر کرده است. به طوری که دو ماشین کوپه کوچک می‌توانند به جای یک ماشین معمولی قرار بگیرند.

مناسب برای زندگی شهری

هوشمند سازی خودرو زندگی راحت‌ و بی دردسری در شهر فراهم می‌کند. عملکرد این ماشین‌ها در شهر بهتر از اتومبیل‌هایی است که برای بزرگراه‌ها طراحی شده‌اند. بنزین کمتری لازم دارند، ویژگی‌های ایمنی خوبی دارند و رفت و آمد در محله‌های درون شهر را خیلی راحت کرده‌اند. البته می‌توان برای سفرهای برون شهری هم از آنها استفاده کرد.

 

آیا هوشمند سازی خودرو در ایمنی این ماشین‌ها مشکلی به وجود آورده است؟

 

ایمنی خودروهای هوشمند | هوشمند سازی خودرو

 

خودروهای خودران هوشمند ایمن‌ترین خودروها در دسته compact (کوپه یا هاچ بک) هستند. اما در مقایسه با اتومبیل‌های متوسط ​​یا بزرگ چقدر امنیت دارند؟ خب مشخص است که در زمان وقوع تصادف شانس ماشین‌های بزرگ بیشتر است. اگر یکی از این اتومبیل‌های هوشمند خیلی سریع به یک هامر (Hummer) برخورد کند، حتما هامر برنده خواهد شد. پس رانندگان خودروهای هوشمند همیشه باید هزینه‌های زیادی بپردازند؛ هزینه‌هایی مثل خرید خود ماشین، بنزین، بیمه، تعمیر و نگهداری، هزینه‌های تعمیر ناشی از تصادف و ...

پس به نظر شما بهتر است که یک ماشین هوشمند بخرید یا همین پژوی خود را نگه‌دارید؟ خوب این موضوع به خودتان بستگی دارد. اگر می‌خواهید به حفظ محیط زیست کمک کنید، حتما ماشین هوشمند را انتخاب کنید.

باز هم به موضوع ایمنی برمی‌گردیم. برخی با دیدن این ماشین‌ها تصور می‌کنند که در آن‌ها امنیت کافی ندارند و از خرید آن صرف نظر می‌کنند. حتی داستان‌های ترسناکی هم درباره رتبه‌بندی ایمنی آنها وجود دارد. اما بهتر است بدانید که مدل‌های قدیمی این مشکلات ایمنی را داشتند و این مسائل برای مدل‌های جدید برطرف شده است. اتومبیل های هوشمند 2018 بر اساس اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی (NHTSA) نسبتا ایمن ارزیابی می‌شوند و دارای رتبه 4 ستاره هستند. زیرا از قاب فولادی سنگین ساخته شده‌اند، کیسه‌های هوا در جلو و کناره خود دارند و تکنولوژی ساخت آن‌ها کاملا پیشرفته است.

جالب است بدانید که ماشین هوشمند ForTwo در آزمایش‌های تصادف که توسط موسسه مستقل بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) انجام شده است، به اندازه‌ای خوب عمل کرده است که بالاترین رتبه‌بندی - پنج ستاره – را به دست آورده است. علاوه بر این ماشین‌های هوشمند کوچک می‌توانند از شما در جاده های پر فراز و نشیب هم مراقبت کنند. گرچه توصیه می‌شود که از آن‌ها برای تردد شهری استفاده شود؛ اما به هر حال این ماشین‌ها تا حدی از پس جاده‌های خاکی و گلی هم برمی‌آیند.

 

آیا اتومبیل هوشمند برای خانواده مناسب است؟

 

اتومبیل هوشمند برای خانواده | هوشمند سازی خودرو

 

این ماشین‌ها برای تردد به همراه خانواده هم مناسب است. البته به این بستگی دارد که خانواده شما چند نفره است. به هر حال Smart ForTwo در مقایسه با سایر گزینه‌های کامپکت گزینه بهتری است؛ گرچه در تصادف‌ها اتومبیل‌های بزرگتر نسبت به اتومبیل‌های کوچک‌تر بهتر عمل می‌کنند؛ چون وزن بیشتری دارند و کمتر تحت فشار قرار می‌گیرند. همچنین در برابر ماشین‌های سنگین، SUV ها و ... ضعیف‌تر به نظر می‌رسند. اما به هر حال این ماشین‌ها هم نمره خوبی بابت امنیت گرفته‌اند. چون هم چهار کیسه هوا دارند و هم صندلی‌ها و محافظ‌های باکیفیتی در آن‌ها قرار داده شده است.

اگر اولویت اصلی شما _ در مقایسه با وزن، قیمت، مصرف سوخت و آلودگی کمتر – ایمنی است، بهتر است که یک ماشین بزرگ‌تر انتخاب کنید. اگر Smart ForTwo برای خانواده شما کوچک است، می‌توانید از مدل جدید SUV هوشمند یا ForFour استفاده کنید. در کل اتومبیل هوشمند بسیار ایمن‌تر از آن چیزی است که راننده‌ها تصور می‌کنند.

 

هوشمند سازی خودرو چه اثری بر حفظ محیط زیست می‌گذارد؟

مطمئنا انتخاب یک خودرو هوشمند کمک زیادی به حفظ محیط زیست می‌کند. این خودروها تأثیر منفی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی معمولی دارند. البته این را هم در نظر بگیرید که ساخت یک اتومبیل هوشمند هم هزینه زیادی برای محیط زیست دارد و انرژی و مواد اولیه زیادی مصرف می‌کند. منابعی که اگر ماشین فعلی خود را حفظ کنید و ماشین هوشمند جدیدی نخرید، مصرف نمی‌شوند و به محیط زیست آسیب کمتری می‌رسد. البته همیشه این فرصت را دارید که یک ماشین هوشمند دست دوم بخرید. در این صورت هزینه‌ای هم بر دوش محیط زیست نمی‌گذارید.

 

 نکات کلیدی

 

سوالات متداول

بله! اتومبیل‌های SMART ایمن هستند. آن‌ها دارای یک سلول ایمنی Tridion هستند؛ ساختاری که سرنشینان را احاطه کرده است و مثل یک قفس محافظ آن‌ها را محکم در بر گرفته است. این ماشین‌ از هر نوع آسیبی جلوگیری می‌کند و سرنشینان کاملا ایمن خواهند بود.

ماشین‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، وضعیت خیلی بهتری در مقایسه با گذشته دارند. این ماشین در حال حاضر برای تردد در شهر فوق‌العاده است و در صورت لزوم می‌تواند از پس مسافت‌های طولانی هم بربیاید.

این ماشین‌ها می‌توانند در بزرگراه هم حرکت کنند؛ اما به هر حال برای رانندگی در شهر بهینه شده‌اند.

مدل‌های ForTwo صندلی عقب ندارند و بنابراین رتبه‌ای برای ایمنی کودکان در نظر گرفته نشده است. اما این ماشین‌های هوشمند دارای امتیاز ایمنی 3 از 5 برای محافظت از سرنشینان بزرگسال، امتیاز ایمنی 4 ستاره برای تصادفات در جلو و امتیاز 5 ستاره برای رانندگان است.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات