مزرعه هوشمند چیست؟ مروری بر نسل آینده مزارع در عصر تکنولوژی

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 31 شهریور، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

مزرعه هوشمند چیست؟ مروری بر نسل آینده مزارع در عصر تکنولوژی

 

مزرعه هوشمند چیست و چرا کشاورزی هوشمند می‌تواند آینده را تغییر دهد؟ جهان برای بقا به کشاورزی وابسته است، با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز به تأمین امنیت غذایی در مناطق مختلف، تقاضا برای تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است. با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های نوین کشاورزی به تدریج جایگزین برخی از روش‌های سنتی می‌شوند. یکی از این روش‌ها کشاورزی در مزارع هوشمند است. در این مقاله سری به مزرعه‌های هوشند و تکنولوژی‌های نوین کشاورزی می‌زنیم.

 

مزرعه هوشمند چیست؟

 

مزارع هوشمند - عظیم مدیا

مزرعه هوشمند به مزرعه‌ای گفته می‌شود که در آن تکنولوژی‌های جدید جایگزین فرآیندهای دستی و سنتی شده‌اند. مزرعه‌ی هوشمند با استفاده از ابزارهای روز، کمترین نیاز را به انسان دارد. در مزارع هوشمند فرآیند رشد محصولات، کاشت، برداشت و عرضه همگی به کمک تکنولوژی و بدون نیاز به انسان انجام می شود. به این پروسه کشاورزی هوشمند می گویند. البته کشاورزی هوشمند بیشتر به مفهوم مدیریت مزرعه اشاره دارد که از فناوری مدرن با هدف افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی استفاده می‌کند. این رویکرد شامل جنبه‌هایی مانند استفاده از اینترنت اشیا (IOT)، مدیریت داده‌ها، اسکن خاک و همچنین دسترسی به GPS و سایر فناوری‌های هوشمند است. جالب است بدانید طبق تحقیقات آینده پژوهی کشاورزی هزینه‌های این صنعت با به‌کارگیری مزراع هوشمند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

 

توسعه و رشد کشاورزی با مزرعه‌های هوشمند

 

تکنولوژی در مزارع هوشمند

 

بر اساس تحقیقات آینده پژوهی در کشاورزی میزان خاک مورد استفاده برای کشاورزی حدود 0.7٪ کاهش یافته است. این در حالی است که رشد جمعیت نسبت به نسل‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. علاوه بر این تولید مواد غذایی برای برخی از کشورها به یک بحران تبدیل شده است و آینده پژوهی با توجه به شرایط موجود برای کشورهای دیگر نیز چندان مثبت نیست.

بر اساس نتایج آینده پژوهی در کشاورزی برای این که دنیا بتواند میزان تولید موادغذایی خود را حفظ یا افزایش دهد و به امنیت غذایی برسد، نیاز به افزایش بهره‌وری دارد. با این حال، با توجه به شرایط موجود، در صورت پیروی از روش‌های سنتی کشاورزی، هرگونه افزایش تولید بدون ایجاد فشار به محیط زیست امکان پذیر نیست. مزرعه هوشمند با معرفی تکنولوژی های موثر بر کشاورزی با هدف کاهش هزینه، کارایی بهتر در کشاورزی و محصولات باکیفیت، آینده‌ای روشن‌تر را نوید می‌دهد. برخی از آینده پژوهان حوزه‌ی کشاورزی رفتن به سوی این روش کشاورزی را تنها راه موجود دانسته‌اند. به عنوان مثال، با کشاورزی هوشمند، شما این فرصت را دارید که به طور موثر بر نیازهای مزارع خود نظارت کنید، از کودها و سموم دفع آفات به خوبی و به شکل گزینشی استفاده کنید و  استفاده از برخی روش‌های کشاورزی را با هدف تولید بهتر و سالم تنظیم کنید.

 

تاثیر تکنولوژی‌های جدید بر مزرعه هوشمند

اینترنت اشیا در کشاورزی نوین

 

بسیاری از شرکت‌های فعال فناوری امروزه تمرکز خود را روی توسعه بخش کشاورزی و مزارع هوشمند قرار داده‌اند. شرکت‌هایی مانند FoodLogIQ, FarmLead, Arable, Mothive,CorpX, و هزاران شرکت دیگر در حال ایجاد پلتفرم‌هایی چند منظوره هستند تا کشاورزان بتوانند از طریق آن‌ها به سادگی با چند کلیک مزارع خود را مدیریت کنند. پیشرفت فناوری، رشد اینترنت و معرفی تلفن‌های هوشمند به تصویب تکنولوژی در کشاورزی کمک کرده است.

امروزه جهان ارزش آینده پژوهی در کشاورزی و به کارگیری تکنولوژی را درک می‌کند و اکثر کشورها مشتاقانه به دنبال اجرای فنون دقیق کشاورزی هستند. درحال حاضر بیشتر عملیات سنتی کشاورزی به طور قابل توجهی تغییر کرده‌اند. تغییر از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را می توان مدیون  آینده پژوهی در کشاورزی، پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری روش‌های نوین کشاورزی مانند استفاده از ماشین آلات، دستگاه‌ها، حسگرها و فناوری اطلاعات دانست. در حال حاضر کشاورزان از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند تصاویر هوایی، سنسورهای رطوبت و دما، فناوری GPS و روبات‌ها استفاده می‌کنند. تکنولوژی‌های کشاورزی باعث می‌شود تا کشاورزی سازگار با محیط زیست، ایمن‌ و  پردرآمد باشد.

 

مزایای مزرعه هوشمند

 

آبیاری مزارع با کمک تکنولوژی

 

در حال حاضر دیگر نیازی به استفاده کشاورزان از سموم دفع آفات، کودها و آب در کل مزرعه نیست. ورود تکنولوژی در کشاورزی و به طور خاص کشاورزی هوشمند به کشاورزان اجازه می‌دهد تا از کمترین مقادیر این عناصر استفاده کنند و فقط مناطق خاصی از مزرعه خود را هدف قرار دهند و یا حتی آنها را به صورت انتخابی در موارد خاص اعمال کنند. این در حالی است که زمان که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در فرآیند کشاورزی است به یک مسئله با اهمیت کم تبدیل شده است، چرا که سرعت انجام بسیار از فرآیندها به حداقل رسیده است. با این حال، این تنها مزیت مزرعه هوشمند نیست. طبق آینده پژوهی صنعت کشاورزی مزایای استفاده از کشاورزی هوشمند عبارتند از:

بهره وری بالای محصول در کشاورزی هوشمند

استفاده از تکنولوژی در کشاورزی پس از پذیرش کشاورزی هوشمند تضمین کننده بهره وری بهتر است، زیرا در این شیوه، تمرکز بر به حداکثر رساندن ورودی‌ها و کاهش اتلاف منابع است.

کاهش استفاده از سموم دفع آفات، کودها و آب

کشاورزان به طور سنتی، بدون تعیین محل دقیق در مزرعه، از آب، کود و سموم دفع آفات استفاده می‌کردند. اما در مزرعه هوشمند،  هر زمان و هرکجا که نیاز باشد و به مقدار مناسب، آب و سایر مواد شیمیایی را می‌توانید استفاده کنید. با کاهش هزینه‌های کشاورزی و کاهش استفاده از این مواد شیمیایی، قیمت مواد غذایی پایین می آید.

کشاورزی هوشمند؛ سازگار با محیط زیست

امروزه، مزرعه هوشمند روش‌های بهتری را برای افزایش بهره وری ارائه داده و در عین حال هدر رفتن مواد شیمیایی، آب و سایر عناصر مورد استفاده در مزرعه را به حداقل می‌رساند. نتیجه این است که شما مجبور نیستید محیط را در معرض مواد شیمیایی مضر غیرضروری قرار دهید، درصورتی که می‌توانید از آن‌ها به میزان کم یا فقط در صورت نیاز شدید استفاده کنید. در نتیجه مواد شیمیایی به رودخانه‌ها وارد نمی‌شوند و به طور کلی در محیط زیست رسوب نمی‌کنند. بدیهی است که به‌کارگیری کود و مواد شیمیایی کمتر در کشاورزی، آینده و مواد غذایی سالم تری را به بشر هدیه می‌دهد.

افزایش ایمنی کشاورزان و کارگران

کشاورزی هوشمند با به‌کارگیری ماشین آلات و  تکنولوژی، مشارکت کارگران در مزرعه را محدود می‌کند، از این رو دیگر جای نگرانی در مورد ایمنی کشاورزان و کارگران وجود ندارد.

 

آیا آینده کشاورزی به سمت مزرعه هوشمند خواهدرفت؟

 

مدیریت مزارع با اینترنت اشیا

 

کشاورزی هوشمند در حال ایجاد زمینه‌های «سومین انقلاب سبز» است که به کاربرد ترکیبی فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات اشاره دارد. این ترکیب شامل دستگاه‌هایی مانند تجهیزات دقیق، حسگرها و محرک‌های اینترنت اشیا، سیستم‌های موقعیت‌یابی جغرافیایی، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) و روبات‎ها است. اینترنت اشیا در کشاورزی به کنترل بهتر فرآیندهای کشاورزی برای کاهش خطرات تولید کمک می‌کند و توانایی پیش‌بینی نتایج تولید را افزایش می‌دهد.

علاوه‌براین به کشاورزان کمک می‌کند تا محصول را بهتر برنامه‌ریزی و توزیع کنند. داده‌ها در مورد میزان دقیق محصولات و مقدار محصول برای برداشت می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا فشار کاری و پسماند را کاهش دهند. علاوه‌بر‌این، ارائه‌دهندگان خدمات و اپراتورهای تلفن همراه در حال مدرن سازی زیرساخت‌های شبکه خود هستند، منابع شبکه را به لبه می‌آورند و از راه دور از طریق فن‌آوری هایی مانند سلول‌های کوچک و MIMO عظیم ادغام می‌کنند تا برای راه اندازی 5G آماده شوند. مزرعه هوشمند بدون شک در آینده شاهد ورود تکنولوژی‌های بیشتری نیز خواهدبود، علاوه بر این نیاز بشر بیشتر کشاورزی را به سمت مزارع هوشمند سوق می‌دهد.

 

نکات کلیدی مطلب

 

جمع بندی:

کشاورزی هوشمند یک مفهوم نوین در حوزه کشاورزی است که در صورت اجرای مناسب می‌تواند به بهبود تولید، کیفیت بهتر و کاهش هزینه‌ها در کشاورزی کمک کند. با این حال استقرار مزرعه هوشمند به سرمایه، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای نیاز دارد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، نظارت بر تغییرات در مزرعه و همچنین تجزیه و تحلیل تغییرات بازار و قیمت، به تکنولوژی و مهارت‌ مناسب نیاز دارد. از طرف دیگر تغییر از کشاورزی سنتی به مدرن به سرمایه نیاز دارد. با این حال دنیای کشاورزی با سرعت زیادی در حال حرکت به این سمت است. علاوه بر این، آینده پژوهی تطبیق هر چه سریع‌تر کشاورزی با تکنولوژی‌های آینده را سودمند می داند.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

yavari
2 سال پیش
باسلام ،جهت راه اندازی کشاورزی هوشمند دریک مزرعه اجاره ای 20هکتاری چقدر سرمایه لازم است؟ بعبارتی چقدر هزینه اولیه لازم دارد؟ آیا تاکنون درایران کسی اقدام کرده؟
پاسخ دهی