تاریخچه ماشین های هوشمند – پیشرفت Swatch از تولید ساعت مچی به ماشین هوشمند

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 16 اسفند، 1399 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

تاریخچه ماشین های هوشمند – پیشرفت Swatch از تولید ساعت مچی به ماشین هوشمند

 

مردم در مورد ماشین هوشمند دو نوع واکنش دارند. یا آن را خیلی دوست دارند یا از آن متنفر هستند. اما به هر حال در مورد آن نظر می‌دهند. چه ماشین ‌های هوشمند را دوست داشته باشید چه نه، نمی‌توانید موفقیت آن‌ها را انکار کنید. احتمالا تا چندین سال آینده ماشین خودران و ماشین هوشمند بدون راننده، در سرتاسر دنیا دیده می‌شود و هوشمند سازی خودرو جزو مراحل معمول صنعت خودرو می‌شود. احتمالا ماشین لرنینگ هم کاربرد بیشتری در خودرو‌سازی خواهد داشت. اما این موضوع از کجا شروع شده است؟ ماشین های خودران از چه زمانی ساخته شدند و ورود آن‌ها به بازار از کی بوده است؟ اگر دوست دارید جواب این سوالات را بدانید، با من در این مقاله از عظیم مدیا همراه باشید تا اطلاعات جالبی در مورد تاریخچه ماشین هوشمند به دست بیاورید.

 

اولین نسل ماشین های هوشمند چه زمانی ساخته شد؟

 

سازنده اولین نسل ماشین های هوشمند

 

اتومبیل‌های هوشمند نوظهور هستند و این صنعت تقریبا جوان محسوب می‌شود؛ اما به هر حال این موضوع همانند بسیاری دیگر از صنایع تاریخچه جالبی دارد. سازندگان Swatch (برند معروف ساعت که در دهه‌های هشتاد و نود تولید می‌شدند و بازار مصرف عظیمی داشتند)، SMH، برای اولین بار، ایده‌ای برای ساخت یک ماشین جدید ارائه دادند. آن‌ها می‌خواستند این ماشین با استفاده از همان شخصی‌سازی‌هایی که در ساعت‌های Swatch استفاده می‌شد ساخته شود. مدیر عامل این شرکت، نیکولاس هایک، معتقد بود که صنعت خودرو مشتریانی را که خواستار ماشین‌های کوچک و شیک هستند نادیده گرفته است. آنها در همان ابتدا به این ایده "Swatchmobile" می‌گفتند. خوشبختانه این نام بعدا تغییر کرد.

با این حال هایک نمی‌خواست با معرفی Swatchmobile با بقیه صنایع خودروسازی رقابت کند؛ زیرا فکر می‌کرد سایر تولیدکنندگان احساس خطر می‌کنند. البته اگر او با نام Swatchmobile پیش می‌رفت، چنین اتفاقی نمی‌افتاد؛ به هر حال او به جای رقابت به دنبال همکاری بود. هایک در مورد ایده خود با چندین تولیدکننده صحبت کرد و در نهایت با فولکس واگن برای توسعه یک خودروی جدید شهری به توافق رسید.

بیچاره سواچ! چون فولکس واگن در سال 1993 مدیرعامل جدیدی پیدا کرد که می‌خواست پروژه را با SMH خاتمه دهد. هایک می‌دانست که این اتفاق می‌افتد. بنابراین شروع به جستجوی شرکای دیگری برای تولید ماشین های هوشمند کرد. چندین تولیدکننده از جمله فیات و رنو او را رد کردند تا در نهایت با Daimler-Benz AG، سازندگان مرسدس بنز به توافق غیررسمی رسید.

این معامله در سال 1994 با تشکیل شرکت Micro Compact Car AG که از دو شرکت تابعه تشکیل شده بود، اعلام شد. شرکت MCC GmbH که وظیفه طراحی اتومبیل را دارد و شرکت SMH Auto SA، متعلق به هایک، که یک سیستم درایو برقی هیبریدی برای ماشین طراحی می‌کند.

در نهایت اولین نسل اتومبیل های هوشمند در اکتبر سال 1998 به بازار عرضه شد. اما هایک از طراحی نهایی ناامید شد. او می‌خواست این خودرو هیبریدی باشد؛ یعنی اولین ماشین هوشمند! اما در عوض یک ماشین معمولی مجهز به سوخت ساخته شده بود.

 

Swatchmobile چه زمانی هوشمند شد؟

 

ماشین های هوشمند Swatchmobile

 

بگذارید در ابتدا از تاریخچه به وجود آمدن نام Smart صحبت کنیم. هایک می‌خواست "Swatch" نام یک مکان باشد، اما دایملر-بنز یک نام خنثی و طبیعی‌ می‌خواست. در نهایت نام Smart انتخاب شد. این نام مخفف Swatch Mercedes Art بود و در واقع مدت‌ها بود که از آن استفاده می‌شد. همچنین آن‌ها به کارخانه‌ای که ماشین ‌های هوشمند در آن ساخته می‌شدند، لقب "Smartville" دادند.

 

بالاخره دایملر-بنز صاحب کمپانی تولیدی ماشین های هوشمند Smart شد

MCC در طول پیش تولید ماشین هوشمند به سرمایه بیشتری نیاز داشت. بنابراین دایملر-بنز سرمایه خود را جمع کرد و سهم مالکیت شرکت را به 81٪ افزایش داد. آنها این مالکیت را پس از راه‌اندازی ماشین هوشمند به طور کامل به 100٪ افزایش دادند و کاملا صاحب Smart شدند. طولی نکشید که دایملر-بنز به دایملر کرایسلر (DaimlerChrysler) تبدیل شد. پس از این بود که خط تولید ماشین های هوشمند به رودستر (Roadster) و فورفور (Forfour) گسترش یافت. سپس اتومبیل هوشمند اصلی با نام Fortwo تصویب شد. متأسفانه افزایش فروش آن‌ طور که دایملر-بنز دوست داشت پیش نرفت و Smart GmbH در سال‌های 2003-2006، (چیزی که هم‌اکنون به آن نامگذاری شده است) نزدیک به 4 میلیارد یورو ضرر کرد.

 

وقتی که Smart منحل شد!

دایملر در سال 2005 تصمیم گرفت در برابر خرید یک سهم در یک کارخانه برای تولید اسمارت فورفور، در نهایت به تولید آن پایان دهد. همچنین قصد داشت یک SUV هوشمند به نام Formore تولید کند؛ اما در آخرین لحظه این خودرو کنار گذاشته شد. این همان زمانی بود که Roadster هم متوقف شد. Smart GmbH در سال 2006 منحل شد و فعالیت‌های آن توسط DaimlerChrylser جذب شد. این شرکت در حال حاضر تحت نظر کارخانه هوشمند اتومبیل‌سازی مرسدس بنز فعالیت می‌کند.

 

چه زمانی Smart ماشین های هوشمند خود را ارائه داد؟

 

ماشین هوشمند | ماشین های هوشمند

 

توسعه Smart Fortwo برقی از سال 2006 و آزمایش میدانی آن در سال 2007 آغاز شد. نسل دوم این ماشین های هوشمند برقی در سال 2009 با تولید 2 هزار دستگاه به بازار عرضه شد. این خودروها در 18 بازار مختلف در سراسر جهان - برای اجاره یا خدمات اشتراک اتومبیل Car2Go در سن دیگو و آمستردام - در دسترس بودند. جالب است بدانید که باتری لیتیوم موجود در Smart Fortwos توسط تسلا موتورز تهیه شده است.

یک ماشین هوشمند الکتریکی قدرتمندتر در سال 2013 - البته پس از رونمایی در نمایشگاه فرانکفورت در سال 2011 - به بازار عرضه شد. حداکثر سرعت این ماشین بسیار بالا بود و امکان شارژ سریع هم داشت.

نسل چهارم ماشین های هوشمند در سال 2016 و در نمایشگاه اتومبیل پاریس به نمایش درآمد. این ماشین در سال 2017 آماده راه‌اندازی بود.Smart ادعا می‌کند که باتری این ماشین یک نمونه لیتیومی با قدرت 17.6 کیلووات بر ساعت است که نسبت به نمونه‌های نسل‌ اول 14 کیلو واتی، خیلی بهتر عمل می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که دامنه آن 99 مایل باشد.

و این تاریخچه‌ای است که ما را به امروز می‌رساند. هم‌اکنون اتومبیل‌های هوشمند در 46 کشور در سرتاسر جهان وجود دارند. Smart Fortwo از اوایل سال 2015 از مرز 1.7 میلیون دستگاه عبور کرده است. این نتیجه برای چیزی که قرار بود Swatchmobile نامیده شود بد نیست! اما در آینده نزدیک نتایج بهتری هم در پی خواهد داشت.

البته این تنها تاریخچه یک شرکت و اوایل کار تولید ماشین هوشمند بود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی مانند هیوندای از تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در خودروسازی و البته ساخت ماشین‌ها و ربات‌های پرنده استفاده می‌کنند.

 

نکات کلیدی

 

جمع بندی:

ماشین های هوشمند یکی پس از دیگری توسط شرکت‌های مختلف ساخته می‌شوند. شاید تا چند سال دیگر دیدن یک خودروی پرنده هم اصلا عجیب نباشد. به هر حال باید قبول کنیم که صنایع جدید در هر حوزه‌ای خیلی سریع پیشرفت می‌کنند و سرعت رشد تکنولوژی خارج از تصورات ما است. امیدواریم صنایع داخلی هم به این موضوعات توجه کنند و پیشرفت خوبی در این زمینه ببینیم. نظر شما چیست؟ آیا ما هم می‌توانیم همانند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودرو عمل کنیم و حتی وارد رقابت با آن‌ها شویم؟ نظرات و سوالاتتان را با ما در میان بگذارید. ممنون که با ما در عظیم مدیا همراه بودید.

سوالات متداول

نیکولاس هایک مهندس و صنعتگر معروف که کمپانی ساعت Swatch را تأسیس کرده است، برای اولین بار ماشین هوشمند را تولید کرد. او بر اثر نارسایی قلبی در دفتر کار خود در سوئیس درگذشت. وی در زمان مرگ 82 ساله بود.

مفهوم طراحی خودروهای مارک از اوایل دهه 1970 تا اواخر دهه 1980 در شرکت مرسدس بنز آغاز شد. با همکاری کوتاه مرسدس بنز و فولکس واگن، اولین مدل توسط دایملر-بنز در اکتبر 1998 منتشر شد. البته بعدها چندین مدل مختلف معرفی شده است که نمونه اصلی آن "Fortwo" است.

باید بگوییم که Smart رسماً از بازار ایالات متحده خارج شده است. واردات اتومبیل شهری کاملاً الکتریکی Fortwo به آمریکای شمالی پس از سال 2019 متوقف شده است. سخنگوی مرسدس بنز در بیانیه‌ای گفته است که هزینه بالای تصویب Fortwo برای ایالات متحده و فروش کم، منجر به این تصمیم‌گیری شده است.

Smart Fortwo خودرویی از گروه دایملر، مالک مرسدس بنز است. با این حال حدود 60% از اجزای آن با Renault Twingo مشترک است. در زیر بدنه آن موتورهای بنزینی وجود دارد که با برخی از مدل‌های رنو و داچیا مشترک است.

احتمالا داستان‌های ترسناکی درباره رتبه‌بندی ایمنی این ماشین‌ها شنیده اید. ممکن است مدل‌های قدیمی برخی مشکلات ایمنی داشته باشند؛ اما اتومبیل‌های هوشمند 2018 بر اساس اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی (NHTSA) نسبتاً ایمن ارزیابی می‌شوند.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات