علی بابا چین، جهانی از تجارت در دستان جک ما (Jack Ma)!

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 23 مرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 01 آبان، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

علی بابا چین، جهانی از تجارت در دستان جک ما (Jack Ma)!

 

خرید اینترنتی، سفارش آنلاین و جستجو در سایت‌های مختلف از روتین‌های زندگی امروزه شده است. خیلی از افراد به سایت‌ها و پیج‌های اینستاگرامی اعتماد دارند و لباس، لوازم آرایشی – بهداشتی، لوازم خانگی و حتی تجهیزات الکترونیکی خود را از همین طریق تهیه می‌کنند. همه ما سایت‌های معروف ایران و جهان را می‌شناسیم. اما یکی از اولین کمپانی‌هایی که در این زمینه شروع به کار کرد و توانست در کل دنیا مشتریان و مشاغل را درگیر کند، سایت علی بابا (Alibaba) بود. داستان تاسیس این کمپانی و انتخاب اسم توسط مالک شرکت علی بابا چین هم موضوع جالبی است که در این مقاله به اشاره کرده ایم. خیلی از ما علی بابا را تنها با خدماتی که در ایران ارائه می دهد می شناسیم، اما فعالیت این کمپانی فراتر از این حرف ها است که در ادامه به طور مفصل راجع به آن صحبت میکنیم. علاوه بر آن در مورد جک ما موسس شرکت علی بابا چین و به طور کلی علی بابا و موفقیت‌های این شرکت نیز صحبت می‌کنیم.

 

راه‌اندازی علی بابا چین، تجارت جهانی جک ما

گروه ALIBABA یا علی بابا چین در سال 1999 توسط فردی به نام جک ما از هانگژو چین که قبلا معلم زبان انگلیسی بود، تاسیس شد. 17 نفر دیگر هم در این کارآفرینی او را همراهی می‌کردند. این شرکت به عنوان یک پورتال تجارت الکترونیکی B2B، خرده‌فروشی، اینترنت و فناوری تاسیس شد تا تولیدکنندگان چینی را به خریداران خارجی متصل کند.

خدمات این کمپانی در زمینه فروش از مشتری به مصرف‌کننده (C2C)، مشاغل به مصرف‌کننده (B2C) و مشاغل به مشاغل (B2B) و از طریق پورتال‌های وب بود. خدمات دیگری مثل پرداخت الکترونیکی، موتورهای جستجوی خرید و خدمات رایانش ابری هم ارائه می‌شد. در حال حاضر مجموعه متنوعی از شرکت‌ها در سراسر جهان از بخش‌های تجاری کمپانی علی بابا چین استفاده می‌کنند.

 

شرکت علی بابا در چین | سایت Alibaba

 

توسعه گسترده تر کمپانی ALIBABA

علی بابا از همان ابتدا خیلی جدی و حرفه ای کار خودش را شروع کرد و تصمیم بر توسعه حداکثری این کمپانی داشت تا بتواند به یک تجارت جهانی تبدیل شود.

در همین راستا علی بابا در سال 2003، سرویس تائوبائو (Taobao)، بازار تجارت الکترونیکی C2C را توسعه داد و در سال 2008 تی مال (Tmall)، یک پلتفرم تجارت آنلاین B2C با تمرکز بر برندها و خرده‌فروشی آنلاین را ایجاد کرد. وب‌سایت خرید گروهی و فروش فلش جوهواسوان (Jujuasuan) نیز در سال 2010 برای جمع‌آوری پیشنهادات دیجیتالی توسط علی بابا چین راه‌اندازی شد.

هدف اصلی این کمپانی در ابتدا حمایت از مشاغل کوچک بود. جک ما اعتقاد داشت که اینترنت فرصت رقابت برابر شرکت‌های کوچک با اقتصادهای بزرگ و جهانی را فراهم می‌کند. علی بابا چین همچنین عقیده داشت که تمرکز بر نیازهای مشتریان و حل مشکلات آنها - چه مصرف‌کننده باشند چه تاجر و چه شرکت‌ - در نهایت باعث کسب بهترین نتیجه برای کسب و کار آن‌ها و سود کلان برای کمپانی خودش می‌شود.

ما در دنیایی زندگی میکنیم که تکنولوژی و اینترنت این امکان را به ما می دهد تا با مغازه ای کوچک در شهری دور افتاده ارتباط برقرار کنیم و آن را بشناسیم. این موضوع موضوع رقابت را عادلانه تر می کند و هر کسب و کاری می تواند خود را به بهترین شکل و در حد توانش به جهانیان عرضه کند. علی بابا برای مشاغل کوچکی که امکان بازاریابی دیجیتال به صورت مستقل را نداشتند و یا از پس هزینه آن بر نمی آمدند، شرایط خوبی را ایجاد کرده بود.

 

علی-بابا-چین | ali-baba

 

ماموریت گروه علی بابا چین این بود که کار را برای مشاغل در هر جایی که هستند آسان‌تر کنند. کمپانی جک ما به مشاغل این امکان را می‌دهد که شیوه بازاریابی، فروش و فعالیت خود را تغییر داده و کارایی خود را افزایش دهند. زیرساخت‌های فناوری و بازاریابی که این کمپانی ارائه می‌دهد، به تاجران، برندها، خرده‌فروشان و سایر مشاغل کمک می‌کند تا از فناوری جدید برای تعامل با کاربران و مشتریان خود استفاده کنند و به شیوه‌های کارآمدتر عمل کنند.

علاوه بر این گروه مورچه یا Ant Group که قبلا با عنوان Ant Financial شناخته میشد، یک شرکت زیر مجموعه علی بابا است که خدمات پرداخت دیجیتال و خدمات مالی دیجیتال برای مصرف‌کنندگان، تاجران و سایر مشاغل در سیستم عامل‌های گروه علی بابا را ارائه می‌دهد.

شرکت علی بابا امکان انجام تعاملات تجاری و اجتماعی را بین صدها میلیون کاربر، مصرف‌کننده، بازرگان و مشاغل ایجاد کرده است. مشتریان از این کمپانی و زیرساخت‌های تجاری و فناوری‌ آن برای توانمندسازی بیشتر استفاده می‌کنند. به طوری که به راحتی می‌توانند کسب و کار خود را راه بیندازند، ارزش ایجاد کنند و آن را بین شرکت‌کنندگان (چه مصرف‌کنندگان دیگر و چه مشاغل) در اکوسیستم علی بابا به اشتراک بگذارند. کارمندان این کمپانی تلاش می‌کنند تا محصولات و خدمات خود را گسترش دهند تا نقشی اساسی در زندگی روزمره مشتریان خود داشته باشند.

شرکت علی بابا در چین به مشاغل کمک می‌کند تا از لحاظ رایانش ابری، رسانه‌های دیجیتال و سرگرمی توسعه پیدا کنند. اهداف میان مدت این شرکت برای سال 2024 به این صورت تعیین شده است:

و هدف این کمپانی برای سال 2036:

است.

 

Alibaba | جک ما علی بابا

 

نام علی بابا چگونه انتخاب شد؟

خیلی از کمپانی‌های معروف دنیا مانند یاهو، اپل و گوگل اسامی جالبی دارند. اما علی بابا به عنوان یک کمپانی چینی اسم واقعا عجیبی دارد. به نظر شما این اسم چطور به ذهن یک فرد چینی رسید؟ واقعیت این است که ALIBABA نتیجه طوفان فکری صاحب شرکت علی بابا چین، بنیانگذار و مدیرعامل وقت این شرکت، جک ما است. جک که قبلا یک معلم زبان انگلیسی بوده است، داستان علی بابا و چهل دزد را از مجموعه داستان‌های ایرانی به نام هزار و یک شب شنیده بود.

او طی یک مصاحبه با برنامه Talk Asia CNN در سال 2006 گفت که این اسم را در یک کافی شاپ در سان فرانسیسکو پیدا کرد. همان داستان معروف "کنجد! باز شو!" احتمالا می‌دانید که این عبارت عجیب و رازآلود در داستان علی بابا، در مخفی یک گنجینه را به طرز جادویی باز می‌کند.

جک پس از یادآوری این قصه به خیابان رفت و شروع به پرسیدن سوال از رهگذران کرد. از آن‌ها پرسید که آیا آنها نام علی بابا را می‌شناسند. و اکثر افراد، اهل هر کجا که بودند با این نام آشنایی داشتند. بالاخره او از این اسم خیلی خوشش آمد و آن را برای شرکتی که قصد تاسیسش را داشت، انتخاب کرد. چون "علی بابا نماد یک تاجر مهربان و باهوش بود که به روستاییان کمک می‌کرد."

"علی بابا با رمز کنجد، درهای موفقیت و ثروت را برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​باز می‌کند."

 

سایت خرید علی بابا

 

سایت علی بابا چین چطور کار می کند ؟ آیا علی بابا همان "آمازون چین" است؟

اما روش کار با سایت علی بابا چیست؟ این کمپانی دقیقا چه کاری برای شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف انجام می‌دهد؟ درگاه تجارت الکترونیک علی بابا چین به این صورت است که فروشندگان، تامین کنندگان یا تولیدکنندگان مواد اولیه، خریداران و هر فرد یا شرکتی که فکر می‌کند می‌تواند از طریق این سایت معامله خوبی را تجربه کند، در آن ثبت نام می‌کند. این سایت به غیر از چین در سایر نقاط جهان هم فعالیت می‌کند و در نقش یک واسطه عمل می‌کند.

برخلاف چیزی که خیلی ها فکر میکنند این سایت "آمازون چین" نیست و دقیقا برعکس وبسایت آمازون فعالیت می‌کند. یعنی نه محصول خاصی را به طور مستقیم تولید و عرضه می‌کند و نه هیچ موجودی کالا یا انبار خاصی دارد.

برای آشنایی با نوع تجارت کمپانی آمازون، مقاله تحول آمازون را مطالعه کنید.

در این شرکت پنج عملیات اصلی وجود دارد. در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱. Sourcing: تامین منابع در Alibaba

یکی از مزایای علی‌بابا در این است که شما در میان حجم وسیعی از محصولات حق انتخاب دارید. نه تنها می‌توانید با عمده‌فروشان و تولیدکنندگان متعدد کار کنید و به آن‌ها سفارش بدهید، بلکه می‌توانید سفارش تولید محصول منحصر به فرد خودتان را مستقیما به تولیدکننده بدهید.

2. معامله 100% دیجیتال در Alibaba

کل فرآیند تامین منابع از جستجوی یک محصول گرفته تا مقایسه و تایید تامین کننده، برقراری ارتباط، مذاکره، سفارش نمونه قبل از تولید انبوه، سفارش قطعی و پرداخت تمام هزینه‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود. نکته مهم دیگر این است که این کمپانی در مناطق مختلف تیم پشیبان زنجیره تامین دارد و در زمینه حمل و نقل دریایی، اکسپرس هوایی و ... هم خدمات ارائه می‌دهد.

3. بازاریابی آنلاین در Alibaba

به غیر از معرفی و فروش محصول و خدمات، امکان انجام تبلیغ کسب و کار اینترنتی، تبلیغات رایگان و پولی هم وجود دارد. همچنین می‌توان رفتار مصرف کننده را با تکیه بر داده‌های سیستم، امنیت در پرداخت دیجیتالیزه، سیستم پیام‌رسانی و خدمات رسانه‌ای حرفه‌ای بررسی کرد.

4. تحقق زنجیره تامین دیجیتال در Alibaba

علی بابا چین یک شریک تجاری به نام Cainiao Network در بخش خدمات حمل و نقل دارد. هدف این مجموعه انجام کلیه خدمات لجستیک به مدت 24 ساعت در داخل چین و 72 ساعت در سایر نقاط جهان است.

5. خدمات مالی در Alibaba

پرداخت هزینه‌های خرید در اپلیکیشن Alipay انجام می‌شود. این اپلیکیشن توسط 1.3 میلیارد کاربر علی بابا مورد استفده قرار می‌گیرد. همچنین طرح Pay Later به کابران مشاغل کوچک این فرصت را می‌دهد تا با دریافت اعتبار و بازپرداخت 6 ماهه و سود 3.5% به توسعه کسب و کار خود بپردازند.

 

سایت Alibaba | علی بابا چین

 

پنج مزیت خرید از سایت علی بابا چین

 

1. علی بابا پلتفرمی اقتصادی و مقرون به صرفه

قیمت‌های عمده‌فروشی علی بابا جزو پایین‌ترین پیشنهادات قیمتی در هر جای دنیا است.

2. تنوع و گستردگی محصولات در Alibaba

وب‌سایت شگفت انگیز علی بابا میلیون‌ها محصول را در سبد معاملات خود قرار داده است. تنوع و گستردگی کالاها در این شبکه آنقدر بالا است که مثلا اگر دنبال "حوله پنبه‌ای" باشید، 70203 نتیجه نمایش داده می‌شود. فیلترهایی مثل قیمت، کشور تولید کننده و ... هم وجود دارد.

3. کاربرد آسان

پورتال Alibaba از 18 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری مناسب و راحتی هم دارد. افراد می‌توانند به راحتی:

4. حضور تامین‌کنندگان مورد تایید در سایت علی بابا چین

در این سایت یک برنامه راستی‌آزمایی ویژه وجود دارد که تامین کنندگان را در سه سطح بررسی می‌کند. اعتبار آن‌ها با استفاده از داده‌های اولیه، بررسی در محل و ارزیابی تامین کننده انجام می‌شود. این فرآیند یا توسط پرسنل Alibaba یا شرکت‌های بازرسی شخص ثالت انجام می‌شود. تامین کنندگانی که تایید هر سه سطح تایید را دریافت کنند، به عنوان تامین‌کننده "طلایی" شناخته می‌شوند. سطح بعدی هم "نقره‌ای" و سایر درجات "مورد تایید" هستند.

5. کنترل کیفیت Alibaba

خریداران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای که توسط سایت تعیین می‌شود، از خدمات "نظارت بر محصول " و "بازرسی" استفاده کنند. بخش نظارت بر محصول وظیفه پیگیری نظارت بر تولید محصول و ارائه گزارشات منظم به خریداران را دارد. خدمات بازرسی نیز توسط یک شرکت ثالث برای انطباق محصول از لحاظ کمی و کیفی (رنگ، جنس، برچسب‌گذاری و بسته‌بندی) انجام می‌شود. علاوه بر همه این خدمات فوق برنامه "تضمین تجارت" در علی بابا وجود دارد که محصولات شما را از لحاظ استانداردهای کیفی تضمین می‌کند. علاوه بر این سفارش شما را به موقع تحویل می‌گیرد و در صورتی که چنین شرایطی محقق نشود، شما می‌توانید درخواست بازپرداخت کنید.

اگر به فروش اینترنتی محصول و خدماتتان علاقه دارید، حتما مقاله بهترین روش تبلیغات اینترنتی و فروش محصولات را مطالعه کنید.

 

پنج نقطه ضعف سایت علی بابا چین

هر سازمانی با وجود داشتن خوبی‌ها و مزایای، بالاخره معایبی هم دارد. در این بخش هم نوبت به نقد این پلتفرم غول آسای آسیای شرقی می‌رسد. از آنجایی که برای انتخاب یک پلتفرم باید همه جوانب کار را بررسی کرد، بهتر است که این بخش را هم بخوانید تا با کم و کاستی‌های علی‌بابا آشنا شوید.

1. اهمیت توجه به کیفیت محصولات

بهتر است قبل از خرید محصول اصلی، یک نمونه دریافت کنید تا رضایت بیشتری از این خرید داشته باشید. پس حتما قبل از سفارش انبوه محصول، تعدادی نمونه جهت بررسی کیفی، مهندسی یا بهداشتی محصول مورد نظر دریافت کنید. هیچ وقت با تکیه بر برچسب Premium Quality روی تصاویر خوش آب و رنگ سایت، سفارش محصول ندهید. بالاخره این سایت تنها یک واسطه است و احتمال کیفیت پایین محصول برخی از تولیدکنندگان وجود دارد.

2. مقدار سفارش و تناسب آن با قیمت‌گذاری

اولین کاری که بعد از تایید نمونه برای ارسال سفارش انجام می‌دهید، بررسی MOQ - یا حداقل میزان سفارش از تامین‌کننده - است. اگر تا به حال در این مورد تجربه داشته‌اید، احتمالا این اصلاح را در پلتفرم‌های b2b و سایت‌های فروش آنلاین مشاهده کرده‌اید.همانطور که می‌دانید شما می‌توانید مقادیر پایین خرید مثل 10 یا 50 عدد محصول را هم از این سایت خریداری کنید. اگر میزان MOQ تامین‌کننده خود را نپرسیده باشید، ممکن است تخفیف موردنظر را دریافت نکنید. چون به ازای تحقق MOQ قیمت پیشنهادی بهتری دریافت می‌کنید.

3. کلاهبرداری در علی بابا

یک سایت هر چقدر هم معتبر باشد، وقتی با انواع و اقسام شرکت‌ها، همکاری می‌کند، احتمال کلاهبرداری در آن وجود دارد. با توجه به مقیاس گسترده تجارت در این سایت، ریشه کن کردن همه تامین کنندگانی که معتبر نیستند، غیر ممکن است. پس شما باید نهایت احتیاط را رعایت کنید.

4. حضور دلال‌ها

واسطه‌ها و دلالان زیادی در این سایت حضور دارند. کسانی که حتی ادعا می‌کنند تولید کننده اصلی هستند! اگر صحت و اعتبار تامین‌کننده را بررسی نکنید و یک معامله اشتباه با دلال انجام دهید، احتمالا مجبور خواهید بود قیمت بالاتری نسبت به قیمت واقعی پرداخت کنید.

5. تفاوت منطقه‌ای

بهتر است مراقب تفاوت‌های منطقه‌ای هنگام خرید از این پورتال چینی باشید. مثلا ممکن است سایز لباس‌های چینی با آمریکایی و اروپایی تفاوت داشته باشد و بدون اطلاع از این موضوع، دچار مشکلات زیادی شوید یا محصولات نامناسبی خریداری کنید.

 

مدیر شرکت علی بابا چین

خیلی ها برایشان سوال است که مدیرعامل شرکت علی بابا چین چه کسی است. درست است که جک ما از بنیانگذاران علی بابا چین است و مدتی سمت مدیریتی در آن داشته است اما در حال حاضر مدیر عامل شرکت علی بابا چین دنیل ژانگ (Daniel Zhang) است. جک ما تا دو سال پیش سمت مدیریت گروه علی بابا چین را بر عهده داشت اما در نوامبر 2020 از این سمت استعفا داد و دنیل ژاک در حال حاضر مدیریت گروه علی بابا چین را بر عهده دارد.

 

موفقیت‌ های مالی علی بابا چین

 

موفقیت‌های مالی علی بابا چین

سایت خرید علی بابا چین یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشان و شرکت‌های تجارت الکترونیک در جهان است. این شرکت در سال 2020 به عنوان پنجمین شرکت بزرگ هوش مصنوعی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جهان معرفی شده است.

این شرکت میزبان بزرگ‌ترین بازارهای جهانی یعنی Alibaba.com برای تجارت‌های B2B، Taobao برای تجارت‌های C2C و Tmall برای B2C بوده است. این صنعت روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده است و درآمد آن تقریبا هر سال سه برابر می‌شود.

این کمپانی در نسخه سال 2018 و در روز مجردهای چین، بزرگ‌ترین روز خرید آنلاین و آفلاین جهان، رکورد جدیدی را ثبت کرد. این کمپانی در سال 2014 عرضه اولیه (IPO) در بورس اوراق بهادار نیویورک را ارائه داد و سودی به اندازه 25 میلیارد دلار آمریکا به دست آورد. طی این تجربه ارزش شرکت تا 231 میلیارد دلار آمریکا بالا رفت و تبدیل به بزرگ‌ترین IPO در تاریخ جهان شد. این کمپانی یکی از 10 شرکت برتر با ارزش جهان است و در سال 2020 به عنوان 31 امین شرکت دولتی بزرگ جهان نام‌گذاری شده است. علی بابا در سال 2018 تبدیل به دومین شرکت آسیایی پس از Tencent شد و در سال 2020 تبدیل به ششمین ارزش تجاری جهان شد. این گروه از 30 ژوئن 2020 بیش از 1 میلیارد مصرف کننده فعال در جهان داشته است؛ 807 میلیون کاربر در چین و 194 میلیون کاربر خارج از چین.

علی بابا همچنان در سال 2022 هم یکی از قدرتمندترین شرکت های جهان است که طبق پیش بینی های انجام شده، سرمایه گذاری در سهام علی بابا همچنان گزینه بسیار خوبی برای شما است. این شرکت در دوران کرونا نیز با سرمایه گذاری بر روی به روز رسانی فناوری های هوش مصنوعی (AI) و دیگر زیر ساخت های تکنولوژی علی بابا، توانست خود را ارتقاء دهد و از سقوط ارزش این کمپانی و کاهش سود خود جلوگیری کند.

 

Youku Tudou | سایت خرید علی بابا

 

درآمد علی بابا از چیست؟

بیشترین درآمد گروه علی بابا چین از طریق تجارت الکترونیکی مستقر در چین است. داده‌ها نشان می‌دهند که این شرکت 473.7 میلیارد یوان در سال 2021 درآمد داشته است. در همین سال 66% از درآمد شرکت شامل تجارت الکترونیکی خرده فروشی بوده است. درآمد خالص این گروه بالغ بر 143.3 میلیارد یوان است.

مدل درآمدزایی این گروه به طور عمده بر خدمات بازاریابی آنلاین از جمله خدمات بازاریابی P2P، فروش تبلیغاتی (آگهی های متنی)، فروش حق عضویت ویژه، سرویس های پردازش ابری و همچنین دریافت کارمزد و کمیسیون معاملات است. بازارهای خرده‌فروشی چینی علی بابا سالانه حدود 811 میلیون خریدار فعال دارند. همچنین این کمپانی در شرکت ویدیویی آنلاین Youku Tudou و شرکت سرگرمی Alibaba Pictures سهام دارد.

 

چشم انداز و برنامه آینده کمپانی علی بابا چیست؟

کمپانی علی بابا به دنبال قدرت نیست؛ اما آرزو دارد بتواند 102 سال دوام بیاورد. چرا 102 سال؟ چون شرکتی که در سال 1999 تاسیس شده است، با 102 سال سن سه قرن را پشت سر گذاشته است. هدف کمپانی این است که زیرساخت‌های تجاری ایجاد کند و فرهنگ، مدل‌ها و سیستم‌های تجاری علی بابا چین به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتواند در دراز مدت به ثبات برسد. هدف نهایی علی بابا ایجاد ارزش برای جامعه و کمک به یافتن راه حل برای چالش‌های جامعه است.

علی بابا چین هر ساله رشد سرسام آوری دارد و قصد پا پس کشیدن ندارد! این شرکت قدرتمند قصد دارد که در بازار رقابتی آمریکا نیز در سال های آینده حرفی برای گفتن داشته باشد و در این راستا گام هایی نیز برداشته است.

 

نکات کلیدی

 

منبع: wikipedia | usatoday | alibabagroup | statista | sourcingallies | pay98

 

 

سوالات متداول

شرکت علی بابا در چین یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشان و شرکت‌های تجارت الکترونیک در جهان است. این شرکت در سال 1999 توسط جک ما معلم سابق زبان انگلیسی و 17 نفر دیگر تاسیس شد. هدف از راه‌اندازی این سایت، ارائه خدمات در زمینه فروش مشتری به مصرف‌کننده (C2C)، مشاغل به مصرف‌کننده (B2C) و مشاغل به مشاغل (B2B) از طریق پورتال‌های وب است. خدمات دیگری مثل پرداخت الکترونیکی، موتورهای جستجوی خرید و خدمات رایانش ابری هم ارائه می‌شود و مجموعه متنوعی از شرکت‌ها در سراسر جهان از بخش‌های تجاری آن استفاده می‌کنند.

1.وارد alibaba.com شوید. 2. روی عبارت “Sign In” کلیک کنید. اگر حساب کاربری ندارید، روی “Join free” کلیک کنید. می‌توانید از طریق Gmail، LinkedIn، Facebook یا Twitterنیز وارد شوید. 3. از منو بالای صفحه، زبان انگلیسی را انتخاب کنید. 4. فرم راکامل کنید و در کادر ‘Verification‘، کد نمایش داده شده را وارد کنید. ‘while creating website …’ و “Agree and register” را تیک بزنید. 5. کد ارسال شده به ایمیلتان را وارد کنید و ثبت نامتان را تکمیل کنید. 6. کالای مورد نیازتان را در سایت جستجو کنید.اگربه دلایل تحریم یا پرداخت هزینه برای خرید کالا به مشکل برخوردید، برای خرید از سایت‌های کمکی ایرانی استفاده کنید.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات