سئو کلاه خاکستری چیست و چطور می‌توان از آن به نفع وب‌سایت استفاده کرد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

سئو کلاه خاکستری چیست و چطور می‌توان از آن به نفع وب‌سایت استفاده کرد؟

 

اصول معمول سئو به عنوان سئو کلاه سفید شناخته می‌شود. تمرکز این قوانین بیشتر روی مخاطبین و کاربران وب‌سایت است و به جای اهمیت دادن به نظر هوش مصنوعی، کاربران اهمیت ویژه‌ای دارند. این تکنیک‌ها خیلی محبوب هستند؛ به خصوص تکنیک‌های سئو کلاه سفید. ولی اگر بخواهیم کمی صادق باشیم، باید بگوییم که گاهی اوقات هم می‌توان روی لبه تیغ راه رفت و کمی از تاکتیک‌های ریسکی سئو استفاده کرد. اما این تاکتیک‌های ریسکی کدام روش‌ها هستند؟ بله درست حدس زدید این‌ها همان روش‌های سئو کلاه خاکستری یا Gray SEO هستند که در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

  1. روش‌های سئو که تجربه کاربری را به خطر می‌اندازد.

این روش‌ها مشکلات خاصی به وجود می‌آورد؛ زیرا سئو برای تجربه و کاربری انسان‌ها به وجود آمده است و نباید از دید کامپیوتر و ربات به آن نگاه کرد.

  1. چیزی که به عنوان تکنیک‌های کلاه خاکستری می‌شناسیم.

نکته: علاوه بر تکنیک‌های سئو سفید و خاکستری، یک سری تکنیک‌های کلاه سیاه هم وجود دارد که قوانین بهینه‌سازی موتور جستجو را دنبال نمی‌کند. سئو کلاه سیاه بیشتر ماشین و هوش مصنوعی را هدف قرار می‌دهد و کاری به ایجاد تجربه خوب برای مخاطب ندارد. اما تکنیک‌های کلاه خاکستری در این بین قرار می‌گیرد. سایت WordStream تعریف خوبی از Gray seo ارائه داده است:

سئو کلاه خاکستری یک فعالیت‌ سئوی ریسکی‌تر از سئو کلاه سفید است؛ این تکنیک‌ها ممکن است باعث ممنوعیت وب‌سایت شما در موتورهای جستجو و سایر سایت‌های وابسته به آن‌ها شود.

ممکن است تاکتیک‌های کلاه خاکستری شما را به دردسر بیندازد؛ اما شاید هم اینطور نباشد. جالب‌تر اینکه خطری است که ارزش انجام دادن را دارد! بالاخره هر چه باشد از سئو سیاه که بهتر است!

 

تکنیک های سئو کلاه خاکستری

 

فراموش نکنید که در این مقاله فقط تاکتیک‌های Gray SEO را معرفی می‌کنیم و مسئول خطراتی که بعدا سایت شما گرفتار آن‌ها خواهد شد نیستیم. این به خود شما بستگی دارد که این روش‌ها را به کار بگیرید یا نه! خب بیشتر از این وقت را تلف نمی‌کنیم و به سراغ اصل موضوع می‌رویم. اگر می‌خواهید بدانید که سئو کلاه خاکستری چیست و شامل چه مواردی می‌شود، 12 تکنیک اصلی که در ادامه گفته‌ایم را دنبال کنید.

1. 1000 کلمه محتوا را به صفحه اصلی وب‌سایت و مقالاتتان اضافه کنید

 

1000 کلمه محتوای اضافی در سئو خاکستری | سئو کلاه خاکستری

 

خب این که چیز عجیبی نیست! پس چرا باید آن را ریسکی تلقی کنیم؟ واقعیت این است که اضافه کردن این 1000 کلمه مقالات شما را به هم ریخته نشان می‌دهد و این اصلا برای کاربران جالب نیست. هیچ کس دوست ندارد که در حال خواندن یک مقاله، اصطلاحا با یک دیوار متنی روبه‌رو شود.

خطر بدتری که در این مورد وجود دارد، یک تجربه کاربری بد برای بازدیدکنندگان است. چون بیشتر کاربران دوست دارند صفحه اصلی یک وب‌سایت خلوت باشد و بیشتر با تصاویر پر شده باشد؛ و وجود 1000 کلمه در صفحه اصلی، تجربه کاربری را به خطر می‌اندازد؛ به خصوص اگر در طراحی این صفحه هم دقت و تلاش زیادی انجام نشده باشد. اما چرا باید این کار را انجام دهیم؟ پاسخ سوال این است که موتورهای جستجو محتوای طولانی و کامل را دوست دارند و وجود 1000 کلمه اضافه، ممکن است باعث کسب رتبه بهتر در نتایج موتور جستجو شود.

اصولا موتورهای جستجو وب‌سایت‌های که محتواهای طولانی دارند را بیشتر قبول دارند و آن‌ها را به عنوان مرجع می‌شناسند. از طرف دیگر خوانندگان هم این محتواهای طولانی را دوست دارند و به نظرشان کامل و جامع می‌رسد. البته شاید 1000 کلمه اضافی در صفحه اصلی خیلی هم جالب نباشد، اما اگر این کار را برای مقالاتتان انجام دهید، ممکن است نتایج خوبی بگیرید و رتبه‌های بالاتری به دست آورید؛ حتی ظرف چند روز! گزارش‌ها نشان می‌دهد مقالاتی که بالای 2450 کلمه هستند، بالاترین رتبه را در نتایج گوگل به دست آورده‌اند.

البته فراموش نکنید که محتوای طولانی شما باید مفید باشد، مطلب عمیقی به کاربر ارائه دهد و مشکل یا سوال او را حل کند.

2. استفاده از بعضی روش‌های SEO منفی، یکی از روش‌های سئو کلاه خاکستری

این مورد قطعا خطرناک است؛ چرا؟ چون به جای افزایش رتبه باعث کاهش رتبه شما در بین رقبا می‌شود. خیلی از تکنیک‌های سئو منفی خوب نیستند و اثر معکوس دارند؛ اما برخی از تاکتیک‌ها بیشتر از اینکه کلاهبرداری محسوب شوند، استراتژیک هستند.

واقعیت این است که اگر بدانید چگونه از سئو منفی به روش صحیح استفاده کنید، ممکن است نتایج خوبی به همراه داشته باشد. اما باید چکار کنیم؟ خب این فقط شامل یک تکنیک نیست و طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌ها را در بر می‌گیرد.

یکی از تکنیک‌های ایمن و اخلاقی این است که گزارش رقبایتان را به shady SEO بدهید. به صفحات وب‌سایت رقبایتان نگاهی دقیق بیندازید تا ببینید که آن‌ها بدون توجه به درست و غلط، از چه روش‌های SEO استفاده می‌کنند. سپس می‌توانید در فرم گزارش رسمی اسپم گوگل از بین تخلفات متداول - مانند لینک‌های پولی، تخلفات rich snippets و سوء استفاده از محصولات گوگل - یکی را انتخاب کنید. به هر حال تعدادی تاکتیک سئو کلاه سیاه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را گزارش دهید. این موارد بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد و گزارش این موارد یک استراتژی کاملا موثر است.

 

3. خرید دامنه‎‌های اکسپایر شده، یک روش سئو کلاه خاکستری

 

خرید دامنه‎‌های اکسپایر شده، یکی از روش های سئو کلاه خاکستری

 

این روش سئو خاکستری هم تا حدودی خطرناک است. اگر دامنه‌های اکسپایر شده را برای هدایت مجدد 301 یا لینک مجدد به سایتتان خریداری کنید، ممکن است گوگل این اقدام شما را ببیند و در مورد نادیده گرفتن آن لینک تصمیم بگیرد. این موضوع به خصوص برای دامنه‌های خیلی قدیمی بیشتر صدق می‌کند.

اما چرا این روش پیشنهاد می‌شود؟ خوبیِ این تکنیک این است که ترافیک را از دامنه خریداری شده به دامنه خودتان هدایت می‌کنید؛ یا می‌توانید دامنه قدیمی را زنده نگه دارید و برای سایتتان بک‌لینک ایجاد کنید. در هر صورت این روش مزایایی به دنبال دارد که البته بدون هزینه هم هستند. اگر قصد انجام این کار را دارید:

  1. به سایت https://www.expireddomains.net/ بروید.
  2. با کلیک روی دکمه "Sign Up" در گوشه بالا سمت راست، یک حساب رایگان ایجاد کنید.
  3. اطلاعات خود را پر کنید و روی "(Sign Up (Free" کلیک کنید.
  4. سپس وارد حساب خود شوید. صفحه‌ای را می‌بینید که می‌توانید از آن جستجوی خود را به انواع خاصی از دامنه محدود کنید.
  5. مطمئن شوید که دامنه‌های اکسپایر شده‌ای که خریداری می‌کنید، هیچگونه ممنوعیت و مجازاتی در پی ندارند.

 

4. ایجاد یک سری تغییرات کم در سایت، یک تکنیک سئو کلاه خاکستری

این روش سئو خاکستری کمی عجیب و غریب است! یعنی تغییراتی در سایتتان اعمال کنید که سئوی آن را بهبود ببخشید. البته نباید این کار را دائم انجام دهید. اگر دائم در حال ایجاد تغییرات باشید، ممکن است خوانندگان شما متوجه این کار شوند؛ و از طرف دیگر اگر دائما تغییرات کوچک ایجاد کنید، امکان دارد گوگل آن را یک فعالیت مشکوک تلقی کند و شما را جریمه کند. البته این روش هم 100٪ تضمین شده نیست و ریسکی محسوب می‌شود.

اما بالاخره پیشنهاد شده است! چرا؟ چون گزارش‌هایی وجود دارد که می‌گوید این روش باعث بهبود سئوی سایت می‌شود. چون شما با این کار گوگل را گول می‌زنید و به او می‌فهمانید که مطالب خود را به روز کرده‌اید؛ و چون گوگل محتوای تازه و جدید را دوست دارد و این کار به نفع وب‌سایت شما است.

هر زمان که محتوایتان را به روز می‌کنید، گوگل محتوای تازه را می‌بیند و اکثر مواقع خزنده‌های گوگل دوباره آن را بررسی می‌کنند. گوگل با دیدن محتوای تازه در سایت، سئو سایت شما را یک درجه کوچک افزایش می‌دهد. اما این کار را چگونه انجام دهیم؟ برای انجام این کار باید کمی آزمون و خطا کرد. دقیقا مشخص نیست که چه تغییری لازم داریم؛ فقط می‌دانیم که بهتر است این کار انجام شود. البته تغییرات خیلی کوچک مانند تغییر در جملات فایده‌ای ندارند و بهتر است تغییرات بزرگ‌تری در فونت‌ها، متن‌های طولانی و navigation bar ایجاد شود. پس ممکن است روش خاصی وجود نداشته باشد و هر فرد با توجه به نیاز وب‌سایت خود تغییراتی ایجاد کند.

 

5. خرید دامنه‌های در دسترس در Gray SEO

 

خرید دامنه‌ های در دسترس در Gray SEO | سئو کلاه خاکستری

 

این هم یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری است. اما چرا ریسکی محسوب می‌شود؟ این روش سئو خاکستری خطر کمتری نسبت به خرید دامنه‌های اکسپایر شده دارد، اما هنوز هم می‌تواند خطرات مشابهی به همراه داشته باشد. ولی کاربردها و منافعی هم دارد؛ به این صورت که اگر دامنه در هر نقطه فعال باشد - و اگر بک‌لینک داشته باشد - هنوز هم می‌تواند ترافیک را به سایت شما هدایت کند. علاوه بر این مانند بخش قبل می‌توانید سایت را حفظ کنید و برای سایتتان بک‌لینک بگیرید.

فراموش نکنید که در این مورد همانند مورد سوم، دامنه‌ای که خریداری می‌کنید باید در niche شما باشد. راه انجام این کار هم آسان است:

  1. کافی است به سایت https://domainsbot.com/ بروید. 
  2. یک کلمه کلیدی را در نوار جستجو تایپ کنید تا دامنه‌های مربوط به آن کلمه کلیدی را پیدا کنید.
  3. تعدادی دامنه خواهید دید که در دسترس بودن یا نبودن آن‌ها مشخص شده است.
  4. می‌توانید دامنه‌های موردنظرتان را پیدا کنید و آن‌ها را بخرید.

 

6. ایجاد درگاه‌های ارزشمند، یکی از روش‌های سئو کلاه خاکستری

این روش هم خطرات و هم مزایایی دارد. تا به حال ثابت شده است که گوگل از صفحات ورودی (doorway page) خوشش نمی‌آید و آن‌ها را جریمه می‌کند. صفحات ورودی یا درگاه‌ها ارزش مشخصی ارائه نمی‌دهند و به همین دلیل اکثر کارشناسان سئو از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. اما این مورد در لیست سئو خاکستری آمده است! زیرا اگر صفحات ورودی باارزشی ایجاد کنید، به احتمال زیاد گوگل شما را جریمه نمی‌کند. پس صفحاتی با محتوای غنی حول یک سری کلمات کلیدی ایجاد کنید. این محتواها باید ارزشمند و قابل خواندن باشند، چیزی برای ارائه به خوانندگان داشته باشند و خیلی هم لازم نیست طولانی باشند. اگر بتوانید این کار را با صفحات ورودی انجام دهید، از نظر کلمات کلیدی هم رتبه خوبی به دست می‌آورید و بازدیدهای بیشتری دریافت می‌کنید.

 

7. از social bookmarking استفاده کنید

 

social bookmarking در Gray SEO | سئو کلاه خاکستری

 

سایت‌هایی که بیش از حد از social bookmarking استفاده می‌کنند، به دلیل اسپم جریمه می‌شوند. این یکی از روش‌های لینک‌سازی است که البته گوگل آن را دوست ندارد. اما بالاخره گاهی هم جواب می‌دهد. social bookmarking لینک‌های زیادی را به سایت شما می‌رساند. طبق گفته ویکی پدیا، social bookmarking به کاربران این امکان را می‌دهد که بوک مارک‌های اسناد وب را اضافه، حاشیه‌نویسی، ویرایش و اشتراک‌گذاری کنند.

طبق یافته‌های موتور جستجوی ژورنال، social bookmarking می‌تواند ترافیک زیادی ایجاد کند و حتی در بعضی موارد می‌تواند به منبع شماره یک ترافیک شما تبدیل شود.

بهتر است که از سایت SocialADR.com برای این کار استفاده کنید:

  1. چند حساب کاربری در سایت‌های social bookmarking ایجاد کنید.
  2. می‌توانید محتوا را علامت‌گذاری کنید و اعتبار کسب کنید؛ یا فقط اعتبار بخرید.
  3. با زدن روی دکمه "Start for Free" در صفحه اصلی، یک حساب کاربری ایجاد کنید.

 

8. ساخت میکروسایت، یکی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

این روش کمی ریسکی است؛ زیرا میکروسایت‌ها باید نوعی ارزش به کاربران ارائه دهند و اگر تنها شامل صفحات ورودی پیچیده باشند، ممکن است مجازات‌هایی شامل حالتان شود. چون بالاخره این وب‌سایت چیزی برای ارائه به مخاطب ندارد. اما استفاده از این روش مزایایی هم به دنبال دارد. اگر میکروسایت‌های قانونی کلمات کلیدی مناسبی را هدف قرار دهند و روی آن‌ها کار کنند، می‌توانند رتبه بسیار خوبی به دست آورند. حتی می‌توان از این طریق به سایت اصلی هم بک‌لینک با کیفیت داد.

برای انجام این کار کافی است که یک سایت جدید مرتبط با سایت اصلی خودتان بسازید. این سایت باید یک ارزش پیشنهادی خاص برای مخاطبین داشته باشد و البته موضوعاتی مشابه سایت اصلی شما ارائه ‌دهد. مثلا اگر وب‌سایتی در زمینه ارائه دستورالعمل‌ و رسپی‌ غذاهای مختلف دارید، می‌توانید میکروسایتی در زمینه خاصیت‌ مواد غذایی مختلف و چگونگی ترکیب مواد غذایی برای رسیدن به بهترین رژیم‌های غذایی بسازید.

 

9. تغییر محتوای سایت یا Article spinning

 

تغییر محتوای سایت در سئو کلاه خاکستری

 

این روش هم خوبی دارد و هم بدی! اگر به درستی آن را به کار نبریم ممکن است قوانین محتوای تکراری گوگل را نقض کنیم. در این روش باید خیلی هوشمندانه مقاله‌های قبلی را تغییر دهیم تا به نظر متفاوت برسند. اما اگر این کار اشتباه انجام شود، تعداد زیادی کلمه یکسان یا مترادف در متن وجود خواهد داشت. بهتر است جملات با محتوای یکسان و بیان کاملا جدید بیان شوند و برخی از قالب‌بندی‌ها تغییر کنند؛ و باید در این زمینه دقت زیادی داشت.

اگر این کار به درستی انجام شود، می‌توان از یک مطلب مقالات بیشتری به دست آورد و بک‌لینک‌های بیشتری هم گرفت. این کار هم به صورت دستی انجام می‌شود و هم ابزارهایی مثل The Best Spinner برای انجام آن وجود دارد. هر کاری انجام می‌دهید، مطمئن شوید که مقاله‌ای که تغییر داده‌اید، تفاوت زیادی با مقاله اصلی داشته باشد. چند نکته وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

پس هر کاری می‌کنید، باید مطمئن شوید که مقاله‌های تغییر یافته شما با هم تفاوت داشته باشند.

 

10. استفاده از anchor text با همان کلمه کلیدی اصلی

 

anchor text | سئو کلاه خاکستری

 

استفاده از لینک‌های داخلی، به خصوص در بین متن مفید هستند، اما به شرطی که همان کیوورد اصلی متن را هدف قرار ندهند. در این صورت گوگل متوجه این موضوع می‌شود و این اصلا برای ‌سایتتان خوب نیست. اما خب این کار مزایایی هم دارد. وجود anchor text برای همان کلمه کلیدی اصلی باعث می‌شود که رتبه‌بندی بهتری برای کلمه کلیدی موردنظرتان به دست آورید؛ زیرا آن کلمه کلیدی مستقیما با سایت شما مرتبط است.

اما این کار روش خاص خود را دارد؛ زمانی که بک‌لینک دریافت می‌کنید (یا به سایت خودتان لینک می‌دهید)، دقیقا همان کلمه کلیدی هدف را به عنوان anchor text استفاده کنید. مثلا مقاله شما در مورد "سئو کلاه خاکستری" است و روی همین عبارت هم لینک می‌دهید.

 

11. ارسال به دایرکتوری‌ها در سئو خاکستری

 

ارسال به دایرکتوری‌ ها در سئو خاکستری | سئو کلاه خاکستری

 

جالب است بدانید که دایرکتوری‌ها برای موتورهای جستجو طراحی شده‌اند، نه برای افراد. و موتورهای جستجو هم محتوایی که برای کاربران نساخته باشید را دوست ندارد. اما چرا آن را در این لیست آورده‌ایم؟ اگر این تکنیک را در بین سایر تکنیک‌های سئو به کار ببرید، می‌توانید یک بک‌لینک خوب در سایتی با رتبه بالا به دست آورید. کافی است با دقت چند دایرکتوری لینک را به دلخواه انتخاب کنید و لینک‌های خود را ارسال کنید.

در اینجا برخی از دایرکتوری‌های خوب انگلیسی زبان و رتبه (Page Rank) آنها را آورده‌ایم:

در ادامه تعدادی هم دایرکتوری ایرانی معرفی کرده‌ایم:

 

لینک‌سازی رویداد در واقع استفاده از رویدادهای محلی، ملی یا بین‌المللی برای برگرداندن لینک‌ها به وب‌سایت شما است. برای به دست آوردن این لینک‌ها دو روش وجود دارد:

اما این روش کمی خطرناک است؛ گوگل بیشتر لینک‌های رویداد را غیرطبیعی می‌داند و خب این موضوع اصلا خوب نیست؛ اما به هر حال توصیه می‌شود. چون روش آسانی برای لینک‌سازی است و اگر چندین رویداد را میزبانی کنید، می‌توانید هر از گاهی از مزایای سئو خاکستری بهره‌مند شوید.

برای انجام این کار کافی است:

  1. یک رویداد را به صورت محلی یا دیجیتالی برگزار کنید.
  2. سپس یک صفحه برای رویداد خود ایجاد کنید و آن را به سایت‌های لیست رویداد ارسال کنید.

برخی از سایت‌های مناسب برای این کار:

یکی از اهداف اصلی در سئو گرفتن بک لینک است و در سئو کله خاکستری هم بر این نکته تاکید می‌شود. نوشتن رپورتاژ آگهی موثر یکی از بهترین راه‌های دریافت لینک خارجی و بهبود سئو سایت است. 

 

نکات کلیدی

  1. روش‌های سئو که تجربه کاربری را به خطر می‌اندازد.
  2. چیزی که به عنوان تکنیک‌های کلاه خاکستری می‌شناسیم.

 

جمع بندی:

همه وب‌سایت‌ها برای موفقیت در بین رقبا و رسیدن به نتایج خوب در موتورهای جستجو از سئو کلاه سفید یا همان تکنیک‌های سئو استفاده می‌کنند. کاربرد سئو در کسب و کار امری تایید شده است و بهتر است که کسب و کارهای سنتی با این روش به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند. اما از طرف دیگر نباید از هر ترفندی استفاده کرد. مثلا به هیچ عنوان نباید از سئو کلاه سیاه استفاده شود؛ اما در این بین تاکتیک‌های سئو کلاه خاکستری وجود دارد که گاهی اوقات ارزش ریسک کردن را دارد و می‌توان برای رسیدن به نتایج دلخواه از آن‌ها استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید که همه این تکنیک‌ها برای شما سایت مناسب نیستند و نباید از همه آنها با هم استفاده کنید. باید بدانید که چگونه این تاکتیک‌ها را به کار بگیرید. به یاد داشته باشید که آنها فقط مسیری برای رسیدن به هدف هستند و هدف نهایی شما، بهبود رتبه‌بندی سایت و ترافیک بیشتر است. این را هم فراموش نکنید که حتما در کنار این روش‌ها ارزشی برای ارائه به مخاطب داشته باشید تا موتورهای جستجو هم برای وب‌سایت و صفحات شما ارزش قائل شوند. خلاصه این که این تاکتیک‌ها هم می‌توانند مفید و هم خطرناک باشند. پس با دقت از آن‌ها استفاده کنید. نظر شما چیست؟ آیا این تاکتیک‌های خطرناک سئو خاکستری را امتحان می‌کنید؟

سوالات متداول

خیر تنها سئو کلاه سیاه غیرقانونی است. استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که موتورهای جستجو را فریب می‌دهند، غیرقانونی است و می‌تواند منجر به از دست دادن رتبه صفحه سایت یا حذف کامل آن از نتایج جستجو شود.

اصطلاح "سئو کلاه سفید" به مطابقت تاکتیک‌های سئو با شرایط و قوانین موتورهای جستجوی اصلی، از جمله گوگل اشاره دارد. سئو کلاه سفید نقطه مقابل سئو کلاه سیاه است. نمونه هایی از سئو کلاه سفید عبارتند از: ارائه محتوا و خدمات با کیفیت و زمان بارگذاری سریع سایت.

سئو کلاه خاکستری مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو و خطرناک‌تر از سئو کلاه سفید است. ممکن است این نوع تکنیک‌ها منجر به ممنوعیت سایت شما در موتورهای جستجو و سایت‌های وابسته آنها بشود یا نشود.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات