تبلیغ کسب و کار اینترنتی چطور انجام می‌شود؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 26 خرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

تبلیغ کسب و کار اینترنتی چطور انجام می‌شود؟

 

میخوام تو اینترنت تبلیغ کنم اما بلد نیستم! پیج اینستاگرام زدم اما فالوورهام اصلا خرید نمی‌کنند! روشهای تبلیغات مغازه جدیدم رو هم نمی‌دونم! اصلا نمی‌دونم تبلیغ کسب و کار اینترنتی چطوری انجام میشه؟

شما هم چنین وضعیتی دارید؟ یعنی به تازگی مغازه یا کسب و کار خودتون رو راه انداختید و با وجود همه اون کارهایی که انجام دادید، باز هم فروش خوبی ندارید؟ پس پیشنهاد می‌کنم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. چون در این مقاله همه راه‌حل‌های مفید و اساسی برای اینکه کسب و کارتان رونق بگیرد و محصولات و خدماتتان حسابی شناخته شود، گفته شده است. تبلیغ کسب و کار اینترنتی با وجود کلی رقیب و بیزنس آنلاین، کار آسانی نیست. ولی اگر شما حتی چند مورد از پیشنهادهای این مقاله را اجرا کنید، حتما موفق می‌شوید. پس اگر به دنبال پیدا کردن روش‌های تبلیغات مناسب برای کسب و کار جدید خود هستید، این مقاله جامع و کامل عظیم مدیا را از دست ندهید.

1. یک برند و لوگو ایجاد کنید

 

تبلیغ کسب و کار اینترنتی به روش های مختلف

 

فکر نکنید که چون این موضوع را در ابتدای مقاله آورده‌ایم، حتما خیلی ساده و پیش پا افتاده است. نه اصلا!! یکی از هدف‌های اصلی شما، تعیین یک برند و لوگوی مناسب است تا توسعه کسب و کارتان در سطح کشوری و بین‌المللی راحت‌تر شود. علاوه بر این اعتبار بیشتری کسب می‌کنید و تبلیغاتتان خیلی راحت‌تر انجام می‌شود.

پس برند و نامی انتخاب کنید که از همان ابتدا بر سر زبان‌ها بیفتد و به تغییر نیاز نداشته نباشد؛ ارزش کسب و کار شما را نشان دهد و البته خیلی طولانی نباشد. می‌توانید از شرکت‌های طراحی برند و لوگو کمک بگیرید. اما ممکن است شرکت‌های حرفه‌ای هزینه بالایی دریافت کنند. شرکت‌هایی با قیمت‌های مناسب‌تر هم وجود دارند که لوگوها و نام‌هایی مناسب برای کسب و کار شما انتخاب می‌کنند. بعدا با توسعه کسب و کارتان، لوگوی بهتری انتخاب کنید یا کمی تغییر در لوگوی کنونی ایجاد کنید. مهم اعتباری است که برای کسب و کار خود به دست می‌آورید.

 

2. ساخت یک وب سایت و تبلیغ کسب و کار اینترنتی

راه‌اندازی وب‌سایت نسبتا آسان و البته کمی پر هزینه است. مطمئن شوید که وب‌سایتتان طراحی جذابی دارد، کار با آن آسان است، دسترسی راحتی دارد و برای موبایل مناسب است؛ در این صورت حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید. می‌توانید از سرویس‌هایی با قالب‌های آماده برای وب‌سایت که دارای ویژگی‌های تولید لید، لوگوی رایگان و ... هستند، استفاده کنید. گاهی اوقات با سفارش سئو سایت به یک تیم کاربلد مانند عظیم مدیا، خیال شما را از بابت کارها راحت‌ می‌کند. 

البته ممکن است ترجیح بدهید که کنترل بیشتری روی سایت خود داشته باشید. در این صورت بهتر است یک تیم حرفه‌ای برای سازمان خود استخدام کنید. می‌توانید از وردپرس، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان که به صورت رایگان عرضه شده است، استفاده کنید. با وجود انتخاب‌های گسترده تم در وردپرس، هر کسی به راحتی می‌تواند یک سایت کاملا کاربردی و حرفه‌ای طراحی کند. هزینه کلی یک سایت با توجه به نوع طراحی و عملکرد آن متفاوت است. علاوه بر این بهتر است که قبل از بازاریابی وب‌سایتتان از طریق کانال‌های مختلف آنلاین، از دقت و درستی متا دیتا و پیروی از دستورالعمل‌های Google Webmaster اطمینان پیدا کنید.

فراموش نکنید که آدرس وب‌سایتتان را با روش‌های مختلف به اطلاع همه برسانید. مثلا اگر جایگاهی در یک نمایشگاه تجاری رزرو می‌کنید، تیمتان را با لباس‌هایی با لوگو، شماره تلفن و جزئیات وب‌سایت خود به نمایشگاه بفرستید. حتی می‌توانید اتومبیل شرکت را با آرم مخصوص کسب و کارتان رنگ‌آمیزی کنید و مشخصات تماس و آدرس وب‌سایت خود را روی آن بنویسید. یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ خوب می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند. 

 

3. تجارتتان را به صورت حرفه‌ای نشان دهید

 

تجارتتان را برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی ثابت کنید

 

شما تا اینجای کار نام تجاری، آرم و کسب و کارتان را دارید. برای اینکه آن را به گوش مشتریان برسانید و ارتباطات محکمی ایجاد کنید، باید یک سری کارها را انجام دهید. مثلا یک کارت ویزیت حرفه‌ای چاپ کنید، سربرگ و پاکت نامه سفارش دهید و مهر اختصاصی شرکتتان را داشته باشید. حتما آدرس وب‌سایت خود را در کارت ویزیت، در بخش پایینی ایمیل‌ها، روی تمام نسخه‌های تبلیغاتی فیزیکی خارج از دفتر مانند بنرها و تراکت‌ها چاپ کنید. بهترین راه برای تبلیغات، ایجاد تصویرسازی ذهنی است.

 

4. تعامل با گوگل، یکی از روش‌های تبلیغ کسب و کار اینترنتی

گوگل ابزارهای مفید و هوشمندی برای ارتقای تجارت شما توسعه داده است. مثلا شما می‌توانید در Google Business و Google Places حساب کاربری بسازید و افرادی را که به صورت آنلاین به دنبال جستجوی مشاغل هستند، جذب کنید. همچنین می‌توانید وب‌سایت و اطلاعات شرکتتان را به فهرست مشاغل گوگل اضافه کنید تا امکانات بیشتری برای ارتقای کسب و کارتان داشته باشید.

اطلاعات مفیدی مثل توضیحاتی در مورد کسب و کار، جزئیات محصول یا خدمات، تصاویر، ویدیوها و پیشنهادات را مدیریت کنید. قرار گرفتن در فهرست‌های محلی هم می‌تواند تعداد لینک‌های ورودی معتبر به وب‌سایت شما را افزایش دهد. یکی از مزایای اصلی گوگل این است که امکانات خود را به صورت رایگان و به ساده‌ترین شکل در دسترس افراد قرار می‌دهد.

 

5. کالاهای تبلیغاتی پخش کنید

اگر می‌خواهید تبلیغات تجاری خود را به صورت آفلاین انجام دهید، از جایزه‌ها و نمونه‌های کوچک رایگان استفاده کنید. این یک روش موثر برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی شما است. آمارهای انجمن تبلیغاتی کالاهای انگلیس (BPMA) نشان می‌دهد که بیش از 79٪ از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی، هنگام دریافت هدیه تبلیغاتی احساس خوشحالی می‌کنند. مثلا می‌توانید خوشبوکننده‌های هوا، خودکارهای لوکس یا لیوان‌های بامزه هدیه دهید.

البته مفید بودن محصول تبلیغاتی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که مشتریان را به نگه داشتن آن تشویق می‌کند. بنابراین حتما درباره بهترین و قابل استفاده‌ترین موارد برای برند و مخاطبان خود تحقیق کنید. فراموش نکنید که پلاستیک‌های یک بار مصرف و سایر وسایلی که راحت وارد سطل آشغال می‌شوند، موارد مناسبی نیستند و مشتریانی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند را ناراحت می‌کنند. برعکس مواردی مانند لیوان مسافرتی، ماگ‌هایی که طرح بامزه دارند یا کیف‌های کوچک گزینه‌های خوبی هستند. به هر حال باید مواردی را انتخاب کنید که مفید باشند و بتوان از آن‌ها به صورت مکرر استفاده کرد. در این صورت مشتریان هم با دیدن آن‌ها به یاد برند شما می‌افتند و احتمال خرید از شما بیشتر می‌شود.

 

6. NAP های آنلاین خود را بررسی کنید

 

بررسی NAP های آنلاین در تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

NAP در سئو، مخفف نام (name)، آدرس (address) و شماره تلفن (phone number) است. این موضوع یک عامل حیاتی برای رتبه‌بندی خوب در نتایج جستجوی ارگانیک است. گوگل اطلاعات تماس شما را در زمان تعیین نتایج برای جستجوهای محلی و جغرافیایی در نظر می‌گیرد. اگر شرکت خود را در Google My Business قرار داده‌اید، از درستی جزئیات و اطلاعات و مطابقت با لیست‌های دیگرتان مطمئن شوید.

 

7. ساخت یک اپلیکیشن برای موبایل، یکی از بهترین روشهای تبلیغات موثر

یک تبلیغ آنلاین موثر فقط به وب‌سایت و بهینه کردن آن برای موبایل ختم نمی‌شود. شرکت‌هایی که اپلیکیشن و برنامه‌های تلفن همراه دارند، خیلی از بقیه جلوتر هستند و کار خود را بهتر پیش می‌برند. این برنامه‌ها برای مخاطب راحت‌تر و قابل دسترس هستند و آن‌ها را سریعا به یاد شما می‌اندازند. همچنین باعث تعامل شما با مشتری می‌شوند و آن‌ها را به دوستداران وفادار محصول یا خدمات شما تبدیل می‌کنند!

 

8. معاشرت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ کسب و کار اینترنتی شما

 

معاشرت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ کسب و کار اینترنتی شما | تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

لازم به گفتن نیست که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، لینکدین، توییتر یا اینستاگرام چقدر اهمیت دارد. در زمان تنظیم پروفایل کسب و کارتان در فیسبوک، لینکدین، توییتر و اینستاگرام، توضیحات مناسبی بیاورید، یک بایوی حرفه‌ای بنویسید و از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. همچنین لینک وب‌سایت خود را وارد کنید. وارد گروه‌ها و بحث‌هایی شوید که در مورد محصولات یا خدمات شما صحبت می‌کنند یا خودتان چنین گروه‌هایی ایجاد کنید. البته مراقب باشید که مخاطبین خود را با تبلیغات دائمی محصولات و خدماتتان اذیت نکنید و به اعتبار خود لطمه نزنید. این فعالیت‌ها به برندسازی دیجیتال شما کمک زیادی می‌کند. 

می‌توانید صفحاتی مربوط به تجارتتان در فیسبوک، اینستاگرام و ... ایجاد کنید و تصاویر، ویدیوها، پیشنهادات، مسابقه‌ها و اتفاقات جالبی در آن‌ها رقم بزنید. سعی کنید به جای اینکه محصول خود را تبلیغ کنید و آن را بی نقص و فوق‌العاده معرفی کنید، از مشتریان بالقوه‌ و وفادار خود استفاده کنید. فضای لینکدین برای پیدا کردن متخصصان صنعت و تجارت شما مناسب است. از زدن کانال یوتیوب هم غافل نشوید. به خصوص اگر می‌توانید ویدیوهای جذاب تولید کنید و بازدیدهای فوق‌العاده بگیرید و از این طریق هم مستقیما کسب درآمد کنید. فراموش نکنید که تمرکز ویژه‌ای روی بازاریابی در اینستاگرام بگذارید. این شبکه در کشور ما بسیار محبوب است و شاید بهترین روش تبلیغات در ایران باشد.

 

9. از روز اول یک لیست ایمیل بسازید

کمپین بازاریابی ایمیلی را دست کم نگیرید و حتما از آن استفاده کنید. بسیاری از مشاغل کوچک از مزایای بازاریابی ایمیلی اطلاع ندارند و نمی‌توانند از وب‌سایت یا وبلاگ خود برای رشد لیست ایمیل خود استفاده کنند. یک فرم ساده ثبت‌نام در وب‌سایت روش خوبی برای گرفتن ایمیل کاربران است و می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد. با این روش هم اطلاعات مفیدی در مورد مشتریانتان پیدا می‌کنید و هم لیستی غنی از کاربرانی که مایل به دریافت ایمیل‌های شما هستند، جمع‌آوری خواهید کرد.

 

10. کمپین بازاریابی معتبر ایمیل، یکی از روش‌های تبلیغات موثر در کسب و کار

 

تبلیغات موثر در کسب و کار | تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

هنگامی که لیست ایمیل خود را دریافت کردید، شروع به ارسال ایمیل‌های جذاب و پر کشش برای مخاطبین، لیدها و مشتریانتان کنید. ایمیل‌های شما باید متن و طراحی جالبی داشته باشند تا مشتریان را به صفحه مقصد شما بکشانند. حتما از ابزارهای مناسب برای کمپین بازاریابی ایمیلی استفاده کنید و در کنار آن از کانال‌های ارتباطی مانند پوش نوتیفیکیشن و پیامک هم غافل نشوید.

 

11. تماس را به دکمه CTA ایمیل‌های خود اضافه کنید

همه ما هر روز کلی ایمیل دریافت می‌کنیم. ایمیل‌هایمان را در موبایل‌، لپ تاپ خانگی و کامپیوترهای محل کار باز می‌کنیم و گاهی اوقات هم نسبت به آن‌ها بی اعتنا هستیم! اما چکار کنیم که مشتریانمان نسبت به ایمیل‌های ما بی تفاوت نباشند و آن‌ها را در بین صدها ایمیل دیگر گم نکنند و بخوانند؟ خب همه آن چیزی که ما می‌خواهیم، یک کلیک است. یعنی اینکه مشتریان ایمیل را باز کنند، روی لینک سایت بزنند و وارد فروشگاه آنلاین شوند یا با شما تماس بگیرند. این همان دکمه اقدام یا call to action است. می‌توانید دکمه‌ای بزرگ با رنگ بسیار مشخص و روشن در ایمیل‌هایتان قرار دهید تا افراد روی آن کلیک کنند. پیشنهادات، دکمه پاسخگویی به سوال‌‌ها و تخفیف‌ها را با رنگ‌های متفاوت بگذارید.

 

12. بخش نظرات را در سایت قرار دهید

حتما شما هم دیده‌اید که اکثر سایت‌ها و دایرکتوری‌های محلی و ملی، امکان ثبت نظرات مشتری را قرار داده‌اند. مشتریان خود را تشویق کنید تا درباره محصولات یا خدمات شما نظراتی بنویسند. بررسی‌ها چه خوب و چه بد، باعث اعتبار بیشتر کسب و کار شما و جذب مشتری‌های بیشتر در آینده می‌شود؛ و راهنمایی‌هایی هم برای شما به همراه دارد. این کار را از قرار دادن بخش نظرات در وب‌سایت خود شروع کنید؛ یک لینک بررسی در بازاریابی ایمیلی خود قرار دهید و حتی یک Pop-Up در وب‌سایت خود اضافه کنید تا افراد را به ارائه بازخورد ترغیب کنید. حتما نظرات مشتری را در بخشی از سایت خود ثبت کنید تا دیگران بتوانند نتایج را پیدا کنند و بخوانند.

 

13. راه‌اندازی یک وبلاگ برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

راه ‌اندازی یک وبلاگ برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

راه‌اندازی وبلاگ هزینه زیادی به همراه ندارد و اگر به درستی و به راحتی از آن نگهداری کنید، روشی عالی برای تعامل با مشتریان (چه مشتریان موجود و چه احتمالی)، ارائه به روزرسانی و انتشار محتوا برای حضور در موتور جستجو خواهد بود. همچنین می‌توانید با متخصصان زمینه کاری خودتان از یک شرکت دیجیتال مارکتینگ  کمک بگیرید و شبکه‌ای مفید و معتبر ایجاد کنید. به این صورت اعتبار بیشتری هم کسب می‌کنید. سعی کنید محتواهایی بنویسید که کاربران آن‌ها را به اشتراک بگذارند و از تصاویر زیبا و با کیفیت استفاده کنید.

 

14. دایرکتوری‌های تجاری

می توانید از طریق دایرکتوری‌های مختلف تبلیغات رایگان دریافت کنید؛ پس از این روش بازاریابی آفلاین هم استفاده کنید. دایرکتوری‌ها هر ساله به روز می‌شوند و بین میلیون‌ها خانوار توزیع می‌شوند. آنها معادل آنلاین هم دارند و تخفیف‌هایی برای خرید تبلیغات در هر دو قالب به مشاغل کوچک ارائه می‌دهند. دایرکتوری‌های محلی رایگان و پولی نیز وجود دارند و می‌توان از ان‌ها استفاده کرد. 

 

15. تبلیغات برای کسب و کار اینترنتی شما

 

تبلیغات برای کسب و کار اینترنتی شما | تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

آگاهی از برند خیلی مهم است و شما می‌توانید به روش‌هایی مانند ارسال اطلاعیه مطبوعاتی، تبلیغات در روزنامه‌ها، مجلات و ایستگاه‌های رادیویی محلی این کار را انجام دهید. اگر کارتان را تازه شروع کرده‌اید، در بخشی از روزنامه محلی که به این بخش اختصاص دارد، سفارش آگهی و مقاله بدهید. همچنین سعی کنید URL وب‌سایت خود را روی کارت ویزیت یا سربرگ خود چاپ کنید؛ زیرا یک URL شناخته شده می‌تواند نقش بسزایی در تبلیغات تجاری داشته باشد.

بعضی مواقع تبلیغات اینترنتی برای فروش محصولات که با کیفیت بالا انجام می‌شود، هزینه‌بر است؛ اما هزینه‌ای است که احتمالا بازدهی سودآوری هم دارد. از آنجایی که اکثر کسب و کارها به دنبال افزایش مشتری و درنتیجه افزایش درآمد هستند، باید به تعداد زیادی از افراد دسترسی داشته باشند. پس شاید یکی از بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی محصول و کسب و کار، استفاده از تبلیغات گوگل باشد.

 

16. تبلیغات گوگل (Google AdWords)

تبلیغات پولی گوگل یک روش بسیار موثر برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی و رساندن وب‌سایت شما به نتایج اول موتورهای جستجو (برای کیووردها و عبارات جستجوی مورد نظر) است. گوگل ادوردز آنقدر مهم است که می‌تواند بازی را به نفع شما تغییر دهد و در کوتاه‌مدت نتایج عالی برایتان داشته باشد. علاوه بر این در حالی که برای کسب نتایج به صورت ارگانیک تلاش می‌کنید، با دادن هزینه به گوگل در نتایج بالاتر قرار می‌گیرید و کلی ورودی دریافت می‌کنید. ممکن است در ابتدا هزینه‌ها با توجه به افزایش رقابت بالا باشد؛ اما می‌توانید یک بودجه حداکثری در هر ماه تعیین کنید و هزینه‌های خود را کنترل کنید. همچنین می‌توانید کوپن‌های تبلیغاتی رایگان را امتحان کنید. 

 

17. استفاده مجدد از مطالب را بیاموزید

انتشار محتوا در وبلاگ و بازاریابی برای ارتقای کسب‌وکار شما به این روش بسیار مهم است و به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. از طرفی طبق قوانین سئو، محتوای با کیفیت بسیار مهم است؛ اما چگونه یک محتوای خفن و با کیفیت تولید کنیم؟

اینجاست که استفاده مجدد از محتوا اهمیت پیدا می‌کند. یعنی شما می‌توانید از اطلاعات موجود استفاده کنید و آنها را در یک قالب دیگر به مخاطب ارائه دهید. همچنین می‌توانید از کانال‌های جدید بازاریابی استفاده کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید. مثلا پست وبلاگ را به پادکست یا پادکست موجود را به ویدیو تبدیل کنید. اگر این کار را به روش‌های هوشمندانه انجام دهید، از محتوای با ارزش خود به چندین نحو استفاده کرده‌اید.

 

18. بهینه سازی! بله، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

 

بهینه‌سازی موتور جستجو برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

اگر وب‌سایت شما عملکرد ضعیفی در بهینه‌سازی موتور جستجو داشته باشد، در نتایج اول گوگل قرار نمی‌گیرد و در نتیجه کسی کسب و کار شما را پیدا نمی‌کند. آیا شما تا به حال به سراغ صفحه دوم گوگل رفته‌اید؟ مسلما نه!! پس برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تلاش کنید و در جریان الگوریتم‌های جدید گوگل قرار بگیرید. مرتبا روی تکنیک‌های SEO کار کنید، آمار وب‌سایتتان را از گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید، از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید و جستجوی کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید.

حتما از سایت‌هایی مثل Serpstat ،SEMRush ،Keywords Everywhere یا سایر ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی برای پیدا کردن بهترین عبارت‌ها، کیووردها و کوئری‌ها استفاده کنید. باید بدانید که مشتریان شما چه عباراتی را جستجو می‌کنند؟ چه سوالاتی می‌پرسند؟ و به دنبال چه مطالبی هستند؟ تمام تلاشتان را بکنید تا در مقالاتی جامع و کامل به همه سوالات آن‌ها پاسخ دهید. حتما اصول سئو داخلی و خارجی را به درستی رعایت کنید و به صورت بی‌رویه از کلمات کلیدی در متن استفاده نکنید.

همچنین فراموش نکنید که سایت خود را مرتبا با محتوای غنی از کلمات کلیدی به روز کنید. از پیوندهای داخلی در صفحاتتان استفاده کنید و در مورد ساخت ‌بک‌لینک فعالیت درست و قوی داشته باشید. 

 

19. نرخ تبدیل‌ها را تقویت کنید

 

تبلیغ کسب و کار اینترنتی با انواع روش ها

 

ممکن است وب‌سایت شما در ابتدا بازدید زیادی داشته باشد؛ اما اگر نتوانید بازدیدکنندگان را به لید تبدیل کنید، این ترافیک کاربرد چندانی ندارد. یک روش آسان برای تبدیل بازدیدکنندگان وب‌سایت به لید، استفاده از CTA در وب‌سایت و همه مطالب بازاریابی شما است. مطمئن شوید که دکمه‌های CTA در همه صفحات سایت شما به طور برجسته دیده می‌شود و مستقیما مورد توجه بازار هدف شما قرار می‌گیرد. مثلا می‌توانید از چنین جمله‌هایی استفاده کنید و مخاطب را به یک اقدام خاص تشویق کنید.

 

20. تبلیغات محیطی 

تبلیغات آنلاین مفید است؛ اما نباید از تبلیغات محیطی مانند بنرها و بیلبوردها غافل شوید. البته این موارد برای مشاغل کوچک گران تمام می‌شود و شاید نتیجه و بازدهی خاصی هم نداشته باشد. اما کرایه یک بنر در مکانی استراتژیک و نزدیک به شرکت شما، تقریبا هزینه‌ای مانند آگهی روزنامه دارد و به مدت طولانی توسط لیدها و مخاطبین شما دیده می‌شود.

 

21. استفاده از خودرو و وسایل نقلیه، ارزانترین روش تبلیغات در سطح شهر

استفاده از وسیله نقلیه، یکی از ایده‌های جالب تبلیغاتی است. این ایده هوشمندانه و مقرون به صرفه است و باعث ایجاد آگاهی از برند در محله یا منطقه می‌شود. به خصوص اگر کسب و کار شما نیاز به رانندگی و حمل و نقل زیادی داشته باشد، این کار خیلی ارزان‌تر از سایر روش‌ها خواهد بود. چون همزمان که ماشین در شهر می‌گردد، برند شما را تبلیغ می‌کند. یکی دیگر از ایده‌های خوب، تبلیغ روی وسایل نقلیه شهری مثل اتوبوس و BRT است. می‌توانید از آهنرباهای مخصوص ماشین هم استفاده کنید و آن‌ها را به ماشین‌های شرکت بچسبانید. در این صورت افراد زیادی برند و کسب و کار شما را می‌بینند.

 

22. قدرت فیلم‌ها را نادیده نگیرید

 

قدرت فیلم ها در تبلیغ اینترنتی کسب و کار

 

تبلیغ کسب و کار اینترنتی بدون فیلم و ویدیو امکان ندارد! امروزه تصاویر، گیف‌ها و ویدیوها خیلی محبوب هستند و روش‌هایی عالی برای بازاریابی کسب و کار شما محسوب می‌شوند. ایده‌هایی مثل نمایش فیلم‌هایی که محصول شما را نشان می‌دهد یا انتشار فیلم‌های آموزشی مربوط به خدماتتان، راه‌های موثری برای افزایش مشتریان هستند. از روش‌های دیگری هم مثل ایجاد کانال در یوتیوب، انتشار ویدیوهای اسلایدی و کانال IGTV در اینستاگرام هم استفاده کنید و بازاریابی ویدیویی را به عنوان بخش مهمی از استراتژی بازاریابی خود قرار دهید. این روش‌ها به راحتی افراد زیادی برای شما جذب می‌کند؛ چون افراد به طور غریزی به دیدن کلیپ‌ها علاقه دارند و این روش تعامل و در نتیجه لیدهای زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

23. استفاده از افیلیت مارکتنگ برای تبلیغ محصولات 

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ، یکی از موثرترین روش‌ها برای آگاهی از برند است. در این روش افراد به رو‌ش‌های مختلفی با کسب و کارها همکاری می‌کنند و معامله‌ای دو سر سود شکل می‌گیرد. بازاریاب‌های وابسته در ازای فروش کالای شما از طریق لینک خود، کمیسیون دریافت می‌کنند.

باارزش‌ترین بازاریاب‌های وابسته، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی هستند. اصطلاح " اینفلوئنسر" بسیار مهم است. این افراد نه تنها مورد تایید صدها هزار مشتری بالقوه هستند، بلکه زمانی که از محصولی استفاده می‌کنند و آن را معرفی می‌کنند، فالوورهای آن‌ها به کیفیت آن محصول 100% اطمینان دارند. احتمالا شما هم این را شنیده‌اید که وقتی یک اینفلوئنسر لباس خاصی را می‌پوشد یا آن را تبلیغ می‌کند، آن لباس تا چه حد محبوب و در نهایت فروخته می‌شود. البته حواستان باشد که از اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود استفاده کنید و اگر در ابتدا هزینه زیادی برای انجام این کار ندارید، از همکاری با نانواینفلوئنسرها شروع کنید.

 

24. پیوستن به انجمن‌ها و شرکت در جلسات گروه‌های حرفه‌ای

گروه‌هایی مثل اتاق بازرگانی محلی، روتاری کلاب یا انجمن‌های اجتماعی، موقعیت‌های قدرتمند شبکه‌ای را برای شرکت شما به نمایش می‌گذارند. این اجتماعات محلی و کارآفرینان در بیشتر شهرها وجود دارند. پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید در این انجمن‌ها شرکت کنید و روابط خوبی با افراد و سازمان‌هایی که در آن‌ها حضور دارند برقرار کنید.

حتما برای کارت بازرگانی خود اقدام کنید و فراموش نکنید به حرف‌های افرادی که در این انجمن‌ها می‌بینید و با آن‌ها صحبت می‌کنید، گوش دهید. افرادی که در کار خود موفق شده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید. در ضمن اگر با این افراد صحبت کنید، شما را در آینده بهتر به یاد می‌آورند و ارتباطات خوبی شکل می‌گیرد. همچنین سعی کنید این افراد را در لینکدین پیدا کنید و با ایمیل با آن‌ها در تماس باشید.

 

25. مشارکت با سایر مشاغل برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

مشارکت با سایر مشاغل برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

گاهی اوقات برای موفقیت در کسب و کار نباید از ارتباط با همکانتان غافل شوید. همیشه این امکان را دارید که با مشاغل کوچک دیگری که کارهای مشابه شما انجام می‌دهند، ارتباط برقرار کنید و با آنها همکاری کنید. این کار شما باعث می‌شود تا با همکاری یکدیگر پیشنهادات ویژه به مشتریان محلی ارائه دهید.

هدف شما می‌تواند رسیدن به سود برای هر دو شرکت باشد. کافی است پیشنهادی ارائه دهید که سود هر دو شرکت در آن باشد. پیشنهاد دوگانه‌ای که مشتریان را به استفاده از هر دو سرویس ترغیب کند. بنابراین مطمئن شوید که شرکت‌های شما محصولی را که مکمل یکدیگر باشند، ارائه می‌دهند.

این شراکت نه تنها یک پیشنهاد جذاب برای مشتری ایجاد می‌کند، بلکه هزینه‌های بازاریابی شما را نیز به نصف کاهش می‌دهد. با همکاری مشترک می‌توانید در هزینه‌های تبلیغاتی صرفه‌جویی کنید و در عوض مشتریان زیادی به دست بیاورید.

 

26. مشاوره رایگان ارائه دهید

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ کسب و کار اینترنتی که لیدها و مشتریان احتمالی شما را به مشتری تبدیل می‌کند، این است که مشاوره بدون تعهد به آن‌ها بدهید. کافی است افرادی را که فکر می‌کنید به محصولات و خدمات شما نیاز دارند، پیدا کنید و به آنها پیشنهاد بازدید یا ملاقات رایگان بدهید. شما در این مشاوره‌ها راه‌حل‌های عملی ارائه می‌دهید و ارزش پیشنهادی خود را به آنها نشان می‌دهید. این یک روش خارق العاده برای توضیح خدمات و راه‌حل‌های شما به مشتریان است. در نهایت باعث می‌شود که افراد به استفاده از خدمات و محصولات شما ترغیب شوند.

27. تبلیغات دهان به دهان را فراموش نکنید

جالب است بدانید که 92٪ از مردم به توصیه دوستان و خانواده اعتماد دارند و این می‌تواند اوضاع را به نفع شما تغییر دهد. اگر همه مشتریانی که از شما خرید می‌کنند، راضی باشند، می‌توانند با توصیه به دیگران به سادگی برای شما مشتریان جدید دست و پا کنند. اما به شرطی که شما هم اصول مشتری‌مداری را رعایت کنید و محصولات و خدمات خوبی ارائه دهید. زمانی که با اولین مشتری‌های خودتان با صبر و حوصله سر و کله می‌زنید، فراموش نکنید که به طور غیر مستقیم در حال بازاریابی به دوستان و خانواده آنها هستید. پس وقت زیادی برای مشتریان خود بگذارید تا آن‌ها را به تبلیغ‌کنندگان خود تبدیل کنید.

 

28. تبلیغ کسب و کار اینترنتی با برگزاری کلاس‌

 

تبلیغ کسب و کار اینترنتی با برگزاری کلاس

 

اگر حوزه کسب و کار شما به طور جدی دانشی به علوم تخصصی وارد می‌کند، می‌توانید کلاس‌های رایگانی در مکان‌های محلی برگزار کنید. در این صورت علاوه بر اینکه محبوبیت بیشتری به دست می‌آورید، افراد همفکر را هم جذب می‌کنید. این موضوع باعث افزایش مشتری‌های احتمالی یا ارتباطات مفید شما در صنعت می‌شود. علاوه بر این باعث افزایش آگاهی از برند و شهرت شما خواهد شد؛ به خصوص اگر کلاس‌ها را به صورت رایگان برگزار کنید و مزایا و فوایدی برای جامعه داشته باشید.

می‌توانید از طریق آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های محلی برای اطلاع‌رسانی شرکت در کلاس‌ها استفاده کنید. مطئن شوید که تمام شرکت‌کنندگان شما مشخصات کامل شرکتتان را دارند و آن‌ها را به عضویت و تعامل با شبکه‌های اجتماعی سازمان خود تشویق کنید.

 

29. اهدای جایزه و هدایا به مراکز خیریه 

اگر در زمینه تولید کالاهای فیزیکی فعالیت می‌کنید، سعی کنید برخی از محصولاتتان را به موسسه‌ها یا مراکز خیریه اهدا کنید. در صورتی که خدمات ارائه می‌دهید، شروع به ارائه خدمات رایگان کنید یا آموزش بدهید و مدارک و گواهینامه‌ها رایگان اهدا کنید. در این صورت نه تنها به اهداف محلی کمک کرده‌اید، بلکه نام تجاری خود را در جامعه مطرح می‌کنید. هرچه جایزه‌ها و هدایایی که ارائه می‌دهید بهتر باشد، افراد بیشتری در مورد آن صحبت می‌کنند، سرمایه و دآمد خیریه بیشتر می‌شود و برند شما معروف‌تر می‌شود.

 

30. سخنرانی در یک رویداد، یکی از تبلیغات موثر در کسب و کار 

 

سخنرانی در یک رویداد، یکی از تبلیغات موثر در کسب و کار 

 

سخنرانی، یکی دیگر از روش‌های تبلیغ کسب و کار اینترنتی شما است. این شبیه ایده قبلی یعنی آموزش کلاس‌ها است، اما به زمان و تعهد بسیار کمتری نیاز دارد. این گفتگوی شما می‌تواند حتی کمتر از یک ساعت باشد و فرصتی برای جمع‌آوری مشتریان احتمالی فراهم کند. گفتگو نه تنها دانش و مهارت شما را به نمایش می‌گذارد، بلکه می‌تواند مکانی عالی برای برقراری ارتباط با افرادی باشد که ممکن است اهل شرکت کردن در چنین رویدادهایی نباشند؛ اما به موضوع بحث و محصولات شما علاقه دارند. این گفتگوها باعث ایجاد یک سری ارتباطات مفید می‌شود که برای گسترش شبکه کسب‌وکار شما ضروری است.

 

31. کسب و کار خود را در بازارهای آنلاین قرار دهید

بازارهای آنلاین زیادی وجود دارند که خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کنند. قرار دادن کسب و کار شما در این پلتفرم‌ها، راهی عالی برای توسعه و گسترش برند و ارتقا خدمات شما است. پلتفرم‌های تاسیس شده ترافیک بالایی دریافت می‌کنند و این می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر فروش بدون تلاش مضاعف از سمت شما باشد. حضور در سایت‌های معتبر مانند دیجی کالا، دیجی استایل و ... ، یکی از راه‌های افزایش فروش اینترنتی است و باعث افزایش اعتبار شما می‌شود.

 

32. مسابقه برگزار کنید

 شما هم می‌توانید میزبان یک مسابقه باشید، جایزه بدهید و محبوب‌تر شوید! این کار خیلی جالب است و معمولا هم نتیجه خوبی به دنبال دارد. از کانال‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی خود برای تبلیغ یک رقابت جذاب استفاده کنید. فالوورهای خود را تشویق کنید تا با تگ و منشن کردن دوستانشان، آن‌ها را هم در رقابت سهیم کنند. هشتگ‌های اختصاصی خودتان را بسازید و از فالوورها بخواهید که رقابت را با این هشتگ‌ها انجام دهند.

جایزه‌هایی مثل هدیه نقدی، محصولات خودتان، تخفیف و خدمات ویژه تعیین کنید و برای برگزاری مسابقه استراتژی‌های جدید و جالب داشته باشید. صرفا اد استوری کردن و منشن کردن افراد زیر پست، ایده‌های خوبی است، اما جذابیت خاصی ندارد. سعی کنید کار بزرگ و فوق‌العاده انجام دهید تا در شبکه‌های اجتماعی غوغا کنید و ویدیوهای شما وایرال شوند. تبلیغات برای مسابقه هم نتیجه خوبی در پی دارد. حتما قبل از برگزاری مسابقه تبلیغاتتان را از طریق اینفلوئنسرهای مرتبط انجام دهید.

 

33. مسئولیت اجتماعی شرکت (Corporate social responsibility)

 

مسئولیت اجتماعی شرکت در تبلیغ اینترنتی کسب و کار

 

بهتر است که کسب و کار شما یک استراتژی مسئولیت اجتماعی داشته باشد و در مورد موضوعاتی مثل مشکلات اجتماعی، بیماری‌ها و مسائل زیست محیطی اظهارنظر کند. پس حتما این موضوع را هم در مدل کسب و کارتان قرار دهید. زیرا باعث حس اعتماد بیشتر مخاطبین و مشتریان به شما می‌شود. چنین فعالیت‌هایی را به صورت داخلی و خارجی تبلیغ کنید و از افراد بخواهید تا در این حمایت‌ها به شما بپیوندند.

 

34. میزبانی و برگزاری مسابقات باحال

میزبانی رویدادهای اجتماعی، یک راه عالی برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی و ایجاد یک رابطه خوب با مردم است. برخی از مشاغل از مسابقات "بیست سوالی" یا "بگرد و پیدا کن" برای میزبانی در شهرهای محلی استفاده می‌کنند. مثلا شرکت‌کنندگان از یک نقطه شروع، که می‌تواند دفتر شرکت شما یا ویترین فروشگاه شما باشد، نقشه‌ای را انتخاب می‌کنند و در بین راه با انگیزه جایزه به دنبال کشف و جستجوی چیزهایی که شما پنهان کرده‌اید یا قرار است به آن‌ها بفهمانید، می‌گردند.

حتما برای چنین بازی‌های جالبی تبلیغ کنید؛ زیرا هم افراد زیادی مشتاق می‌شوند و هم باعث ایجاد آگاهی از برند می‌شود. طراحی این بازی یا رویداد به این معنی است که همه شرکت‌کنندگان از کنار مغازه یا محل کار شما عبور کنند و این باعث می‌شود که کسب و کار شما را از نزدیک ببینند. چنین رویدادهایی مشاغل و کسب‌وکارهای محلی را به مردم نشان می‌دهند. پس شما هم این کار را امتحان کنید و به مشتاق‌ترین شرکت‌کنندگان فرصت برنده شدن بدهید.

 

35. از محصولات خودتان استفاده کنید

اگر در یک مهمانی به صورت خیلی اتفاقی با صاحب یک برند معروف پوشاک برخورد کنید و لباس‌هایی که شرکت او تولید می‌کند را بر تنش نبینید، چه فکری می‌کنید؟ یا مثلا اگر یک سلبریتی معروف که برند لوازم آرایشی دارد، از محصولات خودش استفاده نکند، می‌توانید به او و محصولاتش اعتماد کنید؟ مسلما نه!!

پس اگر شما هم برند کیف و کفش دارید، محصولات ورزشی تولید می‌کنید یا هر نوع بیزنس دیگری دارید، خودتان از محصولاتتان استفاده کنید تا اعتماد افراد را جلب کنید. به خصوص اگر به انجمن‌ها یا مجامعی دعوت می‌شوید که تعداد زیادی از افراد حضور دارند و شما را به خوبی می‌شناسند. در این صورت به سادگی با افراد برخورد می‌کنید و ترسی از سوالاتی که ممکن است بپرسند، ندارید. این کار به خودی خود یک بازاریابی کارآمد است.

 

36. در مورد کسب و کارتان صحبت کنید

 

صحبت کردن در مورد کسب و کار | ارزانترین روش تبلیغات

 

صحبت کردن در مورد بیزنستان، یکی از روش‌های تبلیغات موثر در کسب و کار شما محسوب می‌شود. حالا هر نوع کسب و کاری که داشته باشید. از تولیدی و خرده‌فروشی گرفته تا دفتر بیمه و آژانس هواپیمایی. در هر موقعیتی، چه برنامه‌ریزی شده و چه غیرمنتظره، فرصتی برای صحبت در مورد کارتان پیدا کنید. هر موقعیتی، یک فرصت‌ برای کارآفرین فراهم می‌کند تا فعالیت خود را معرفی کند و گسترش دهد.

همیشه کارت ویزیت یا نمونه محصولات خود را به همراه داشته باشید و آن را به افراد مختلف معرفی کنید و ارائه دهید. مثلا در اتوبوس، قطار، مهمانی، ایستگاه اتوبوس و هر جایی که موقعیت را مناسب دیدید، شروع به معرفی کسب و کار خود کنید و کارت ویزیتتان را به افراد بدهید. همچنین ایمیل آشنایان، مشتریان، مخاطبین شبکه‌های اجتماعی و کاربران سایتتان را بگیرید و از طریق ایمیل با آن‌ها در ارتباط باشید. در این صورت کسب و کارتان را در ذهن آن‌ها ثبت می‌کنید.

 

37. با روزنامه محلی خود در تماس باشید

یکی دیگر از روش‌های مفید برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی این است که با روزنامه‌ها و مجلات محلی تماس بگیرید. ببینید که آنها دوست دارند به کسب و کار شما بپردازند یا نه؟ این پوشش به شرکت و محصول شما اعتبار زیادی می‌بخشد و نسبت به تبلیغاتی که برای آن پول گزافی پرداخت می‌کنید بهتر است.

 

38. تا جایی که می‌توانید در جشنواره‌های تجاری شرکت کنید

در هر سال تعداد زیادی مسابقه و جشنواره در زمینه‌هایی مثل "کارآفرین برتر"، "کارآفرین سال" و ... برگزار می‌شود. اگر شما در زمینه تخصصی خودتان حرفی برای گفتن دارید، دلیلی ندارد که برنده نشوید. پس حتما در این جشنواره‌ها شرکت کنید و جوایز داخلی و خارجی را درو کنید!! اگر برنده شوید که عالی است؛ ولی حتی اگر برنده نشوید و در رتبه‌های پایین‌تر مثل رتبه دوم یا سوم قرار بگیرید، تحت پوشش مطبوعاتی قرار می‌گیرید و کاملا شناخته می‌شوید. این یک روش خارق‌العاده برای تبلیغ و رشد تجارت شما است.

 

39. تماس بگیرید و ارتباط برقرار کنید

لیستی از لیدها و مشتریان احتمالی را تهیه کنید و با آنها تماس بگیرید. شاید بازاریابی با تماس تلفنی عملکرد بدی محسوب شود، اما می‌تواند تاکتیکی مفید برای معرفی شما به مشتریان بالقوه و برانگیختن علاقه آن‌ها به برند شما شود. حتما از بازاریابانی که به خوبی از پس این کار برمی‌آیند استفاده کنید.

از تماس برای پیدا کردن راه‌حل‌ هم استفاده کنید. مثلا سعی کنید ارتباطاتی پیدا کنید تا بتوانید با آن‌ها در مورد کسب‌وکارتان مشورت کنید و تصمیم‌های درستی بگیرید. همچنین می‌توانید یک جلسه یا قرار ملاقات رزرو کنید و در مورد حل یک مشکل، مسئله یا کمک به آنها برای رفع نیازهایشان بحث کنید. با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهید، یک گپ غیررسمی مانند رفتن به یک کافی شاپ یا یک قرار رسمی ترتیب دهید.

 

40. نظر دادن در مورد وبلاگ‌های مرتبط برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی خودتان

یکی از روش‌های مفیدی که شما را به عنوان فرد یا کسب و کاری حرفه‌ای نشان می‌دهد، اظهارنظر در وبلاگ‌ها و کامنت گذاشتن زیر پست‌های بیزنس‌های مشابه است. در سایت‌های مرتبط مشارکت کنید و خوانندگان آن‌ها را به سمت تجارت خودتان سوق بدهید. اگر می‌توانید URL سایت خود را در کامنت‌ها قرار دهید. این کار هم افراد را به سمت پیج شما می‌کشاند و هم برای بهبود سئو سایت شما مفید است. به خصوص اگر وب‌سایتتان معتبر باشد، گوگل لینک بین وبلاگ و سایت شما را در نظر می‌گیرد و رتبه محتوای شما را بالاتر می‌برد.

علاوه بر این، نظرات ارزشمند شما باعث جلب توجه و جلب نظر مردم می‌شود و هر کسی که شما را می‌بیند، مشتری بالقوه شما محسوب می‌شود. البته بهتر است که روابط دوستانه‌ای هم با رقبا و سایر وبلاگ‌نویسان ایجاد کنید تا در آینده از این ارتباطات استفاده کنید.

41. در وبلاگ دیگران مطلب بنویسید 

 

نوشتن در وبلاگ مهمان | تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

از مخاطبین و فالوورهای افراد دیگر استفاده کنید و خواننده‌های بیشتری برای خودتان دست و پا کنید. شما می‌توانید یک مقاله یا محتوا در وبلاگ یا وب‌سایت دیگران بنویسید و از ظرفیت آن به نفع خود استفاده کنید. اگر وب‌سایت موردنظر اعتبار خوبی داشته باشد، اعتبار شما هم بالاتر می‌رود و افراد بیشتری شما را خواهند شناخت. این یک روش موثر برای گرفتن بک‌لینک به وب‌سایت خودتان است و هر چه در سایت‌های معتبرتری پست بگذارید، ارزش بک‌لینک‌های شما بیشتر می‌شود و این موضوع از لحاظ سئو بهتر است. همچنین اگر مقاله یا پستی در مورد محصول و خدمات خودتان بنویسید، به طور رایگان بازاریابی انجام داده‌اید. شما هم می‌توانید به برندهای دیگر پیشنهاد دهید که یک پست یا مقاله در سایت شما به عنوان مهمان بنویسند.

42. در نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنید

حضور در رویدادهای شبکه‌ای هم انتخاب خوبی است، اما حضور پیدا کردن در نمایشگاه‌ها ارزش بیشتری دارد. شما نه تنها می‌توانید ارتباطات با ارزشی با افراد کلیدی در زمینه کاری و تخصصی خودتان برقرار كنید، می‌توانید مشتریان احتمالی را هم هدف قرار دهید. نمایشگاه‌ها معمولا برای صنایع هستند و این به معنی قرار گرفتن در میان انبوهی از خریداران است. خریدارانی که به دنبال کالاهایی مانند محصولات شما هستند و تنها برای سرگرمی به این مکان‌ها نمی‌آیند. تنها نکته منفی ماجرا این است که اجاره یک نمایشگاه تجاری محبوب گران تمام می‌شود؛ اما اگر نتیجه خوبی در پی داشته باشد، حتما ارزش آن را دارد. البته بهتر است به خوبی تحقیق کنید تا ببینید سود این کار هزینه‌ها را جبران می‌کند و چقدر سود خالص در پی دارد.

 

43. در تلویزیون و پادکست‌ خودتان را نشان دهید

 

تبلیغ کسب و کار اینترنتی به روش های متنوع

 

برنامه‌های تلویزیونی محلی همیشه به دنبال مهمانان و اتفاقات‌ جدید محلی هستند. برنامه‌های گفتگو محور هم همیشه افراد جالب و اتفاقاتی که برای این افراد رخ داده است را دوست دارند، با آن‌ها مصاحبه می‌کنند و تبلیغ کسب و کار اینترنتی آن‌ها را به راحتی انجام می‌دهند. مطمئن باشید اگر با شبکه‌های محلی و استانی تماس بگیرید و از آن‌ها برای مصاحبه درخواست کنید، چیزی را از دست نمی‌دهید. در نهایت ممکن است یک جواب نه بگیرید که احتمال آن هم با وجود توانایی‌ها و ویژگی‌های برندتان کم است. در تماس تلفنی در مورد خودتان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد برندتان صحبت کنید و آن مواردی که شبکه را به مصاحبه با شما تشویق می‌کند، بیان کنید.

توجه کنید که در سال‌های اخیر بازار پادکست هم خیلی داغ شده است و هزاران پادکست مختلف از طریق برنامه‌های مخصوص این نوع محتوا به صورت رایگان در دسترس مخاطبان قرار دارد. شما می‌توانید چند پادکست معروف در زمینه تخصصی خود پیدا کنید. با آن‌ها تماس بگیرید و پیشنهاد دهید که دوست دارید تخصص خود را با آنان به اشتراک بگذارید یا مصاحبه انجام دهید. اگر می‌توانید در سطح بین‌المللی کار کنید، پادکست‌های منتشر شده در پلتفرم‌های بزرگ‌تر مانند Apple Podcasts یا Spotify را پیدا کنید. برنامه‌های دیگری مثل Castbox، Pocket Casts، Google Podcasts و Castro هم وجود دارد.

 

44. تبلیغات فیسبوک هنوز هم در بورس است

 

تبلیغات فیسبوک

 

تبلیغاتی که هنوز هم بعد از چندین سال اهمیت دارد و همیشه در مورد آن صحبت می‌کنیم، تبلیغات فیسبوک است. البته اگر مشتریان بین‌المللی دارید و در بازار جهانی به دنبال فروش گسترده هستید. زیرا استفاده از این شبکه اجتماعی در ایران کم‌رنگ‌تر شده است.

این برنامه مزایای زیادی دارد. مثلا داده‌های مفید در مورد کاربران خود را نگهداری می‌کند و می‌تواند به سادگی جمعیتی که شما به دنبال آن هستید را هدف قرار دهد. البته برای استفاده بیشتر و بهتر از تبلیغات فیسبوک باید مشتری خود را به خوبی بشناسید و به فیسبوک بگویید که چه کسی را هدف تبلیغات شما قرار دهد.

می توانید از معیارهایی مانند سن، وضعیت تاهل، موقعیت جغرافیایی و سرگرمی‌های افراد استفاده کنید تا بازار هدف خود را دقیق‌تر مشخص کنید. با استفاده از این معیارها می‌توانید صفحات فرود استراتژیک را پیاده‌سازی کنید. جایی که بازدیدکنندگان را به وارد کردن داده‌هایشان تشویق کنید و در نهایت ارزش‌های تجاری ایجاد کنید. البته تبلیغات فیسبوک می‌تواند هزینه‌بر باشد، اما این مزیت را دارد که شما را با تعداد زیادی از افراد آشنا می‌کند و آن‌ها را در دسترستان قرار می‌دهد.

 

45. استفاده از نفوذ اینستاگرامرهای مرتبط

در همین مقاله و در بخش‌های قبلی در مورد اهمیت و قدرت اینفلوئنسرهای اینستاگرام - به عنوان ابزاری برای بازاریابی (تحت عنوان افیلیت مارکتینگ) - صحبت کردیم. اما شما برای استفاده از قدرت و نفوذ این افراد به پرداخت هزینه نیاز ندارید. اگر اینفلوئنسرهای بزرگ و محبوبی در اینستاگرام وجود دارند که دقیقا در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند، مسلما محصولات و خدمات رایگان را رد نمی‌کنند. شما با این ترفند می‌توانید تبلیغات خوبی از سمت آن‌ها دریافت کنید. به خصوص اگر محصول و هدیه شما را دوست داشته باشند؛ که در این صورت با اشتیاق بیشتری در مورد آن صحبت می‌کنند. فقط یک تگ کردن ساده برای پیج اینستاگرامی شما کافی است تا کلی فالوور و مشتری جدید به پیج شما سرازیر کند.

این موضوع برای یوتیوبرهای معروف هم صدق می‌کند. اگر یک یوتیوبر معروف محصول شما را دوست داشته باشد و از آن در فیلم‌های خود استفاده کند، شما سود زیادی از این موضوع خواهید برد. پس حتما بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شخصیت‌های شبکه‌های اجتماعی را در بازار تخصصی خودتان پیدا کنید و آنها را با هدیه سوپرایز کنید!

 

46. ​​کسب اعتبار در Trustpilot و Yelp برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی

طبق گفته سایت Trustpilot، بیش از 93٪ از مشتریان، قبل از خرید از سمت یک شرکت ناشناس نظراتی که در مورد شما نوشته شده است را می‌خوانند. سایت‌هایی مانند Trustpilot و Yelp با هزاران محصول خاص، وب‌سایت‌ها و مارک‌های خاص، نظرات مصرف‌کنندگان را جمع می‌کنند. داشتن یک پروفایل معتبر در این وب‌سایت‌های نقد و بررسی، باعث ایجاد اعتبار و اعتماد بیشتر به برند شما می‌شود.

وب‌سایت Trustpilot ابزاری رایگان به نام Benchmark ارائه می‌دهد که به شما این امکان را می‌دهد عملکرد خود را در این سایت‌ها مشاهده کنید. این وب‌سایت از اطلاعات وارد شده برای ارائه یک نمای کلی از عملکرد شرکت شما استفاده می‌کند و وجود این اطلاعات برای اعتبار برند شما حیاتی است. نکته کلیدی این است که شما باید به مشتریانتان گوش دهید و این موضوع را جدی بگیرید.

با این حساب بهترین راه برای ایجاد ارتباط خوب با مشتریان، دعوت کردن، تبلیغ کردن و درخواست برای نوشتن بازخورد است. از آن‌ها بخواهید نقدهایشان در مورد شما را بنویسند و این نظرات را در سایتتان نمایش دهید. مصرف‌کنندگان دوست دارند شنیده شوند و گوش دادن شما به مخاطبان هدف، برای حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید خیلی مهم و حیاتی است.

 

47. Google Alerts را تنظیم کنید

شما باید از چهره عمومی خودتان هم آگاهی داشته باشید. یعنی اینکه عموم مردم در مورد شما و برندتان چه نظری دارند و در مورد محصولات و خدمات شما چه می‌گویند. Google Alerts جدیدترین محتواهایی که در مورد شما نوشته شده است را ارسال می‌کند. شما می‌توانید هشدار (alert) برای نام تجاری و برند، دامنه وب‌سایت یا آدرس ایمیل شرکتتان را تنظیم کنید و حتی می‌توانید برای رقبای خود هشدار ایجاد کنید.

هر زمان فردی محتوای جدیدی درباره کسب و کار شما یا کلمات کلیدی که روی آن‌ها کار کرده‌اید منتشر کند، یک گزارش دریافت می‌کنید. اگر کسی نظر و گزارش بدی ارسال کند، شما اولین کسی هستید که باخبر می‌شود؛ بنابراین می‌توانید خیلی سریع برای کم‌تر کردن آسیب‌های احتمالی اقدام کنید. مثلا شاید بتوانید در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خودتان به این مسئله بپردازید یا شخصا با این افراد تماس بگیرید و ببینید آیا می‌توانید نظر آنها را تغییر دهید یا نه!؟ به طور کلی مهم است که در مورد نظرات مردم اطلاع داشته باشید. مثلا گاهی اوقات از جنبه‌های مثبت آن استفاده کنید. اگر یک رسانه محلی یک نظر خیلی خوب در مورد محصول شما منتشر کرد، می‌توانید آن را برای تبلیغ و فروش بیشتر برای به اشتراک بگذارید.

 

48. باشگاه مشتریان ایجاد کنید

اگر چنین طرحی داشته باشید، می‌توانید مشتریان متعهد را به خرید بیشتر تشویق کنید و مشتریان راضی را به سمت وب‌سایتتان برگردانید. این کار را با دادن امتیاز به مشتریان، کارت وفاداری یا ارسال هدیه برای مشتریان قدیمی یا خریداران همیشگی انجام دهید. روش خوب دیگر این است که به مشتریان خود در روز تولدشان تخفیف بدهید یا یک کالای رایگان به ازای هر پنج خرید (یا هر تعدادی که دوست دارید) ارائه دهید. هر نوع روشی که برای افزایش خرید مشتریان تشخیص می‌دهید را امتحان کنید و نتیجه‌های فوق‌العاده آن را ببینید.

 

49. تخفیف بدهید

 

تخفیف دادن، تبلیغات مناسب برای کسب و کار جدید

 

تخفیف دادن یک موضوع خیلی واضح است و معمولا هم نتیجه خوبی در پی دارد. اما خیلی از افراد این موضوع را در تبلیغ کسب و کار اینترنتی خود نادیده می‌گیرند. مردم دوست دارند معامله‌های خوبی انجام دهند و اگر فکر کنند که دارند در معامله‌ای سود می‌برند، آن را از دست نمی‌دهند. پس اگر شما یک کیف 300 هزار تومانی را به قیمت 240 هزار تومان بفروشید، مشتری شما تصور می‌کند که 60 هزار تومان سود کرده است. اما واقعیت این است که اگر چنین تخفیفی وجود نداشت، ممکن بود خریدی هم انجام نشود. پس مشتری سود نکرده است؛ فقط 240 هزار تومان خرید کرده است؛ اما جالب است بدانید که افراد اصلا به این طرف قضیه توجه نمی‌کنند و فقط سود در معامله را می‌بینند.

پس حتما به محصولات و خدماتتان تخفیف بزنید – حتی اگر کم باشد – و با تبلیغات گسترده فروش طوفانی تجربه کنید. پس برخلاف خیلی از کسب و کارها از دادن تخفیف نترسید؛ چون شاید در ابتدا سود کمی داشته باشد، اما فروش‌های زیاد این سود کم را جبران می‌کند.

یک ترفند زیرکانه و البته کمی ناعادلانه این است که قیمت پایه محصولاتتان را بالا ببرید و بعد تخفیف‌های اساسی بدهید. این تخفیف‌ها مخاطبینتان را حسابی غافلگیر و به خرید تشویق می‌کند. مثلا اگر یک کیف 400 هزار تومانی را به قیمت 240 هزار تومان بفروشید، نسبت به زمانی که کیف 300 هزار تومانی را به همین قیمت بفروشید مشتری بیشتری جذب می‌کنید. از کد تخفیف هم استفاده کنید و این کد تخفیف را به روش‌های مختلفی تبلیغ کنید.

 

50. خدمات بهتری به مشتری خود بدهید

هیچ چیز بدتر از این نیست که مشتری از خدمات شما راضی نباشد؛ زیرا هم خودش دیگر از شما خرید نمی‌کند و هم از طریق تبلیغات دهان به دهان، باعث تبلیغات منفی علیه شما می‌شود. این موضوع خیلی به ضرر شما تمام می‌شود. پس یک استراتژی قوی برای خدمات مشتریان پیدا کنید و این موضوع را در اولویت کارها قرار دهید. به قول معروف "همیشه حق با مشتری است"؛ پس با دادن پاداش و حقوق بیشتر به کارمندانتان، آن‌ها را به بهبود روابط و ارائه خدمات بهتر به مشتری تشویق کنید. به نارضایتی‌های مشتریان گوش دهید و سعی کنید مشکل آن‌ها را رفع کنید.

فراموش نکنید که رضایت مشتری در نهایت به نوع محصول شما برمی گردد؛ بنابراین در ارائه بهترین محصول و خدمات تلاش کنید. بعید است که یک محصول خارق‌العاده، تحویل سریع و گاها رایگان، پشتیبانی مناسب و ضمانت برگشت کالا در صورت عدم نارضایتی مشتری، به افزایش فروش شما منجر نشود.

خدمات مشتری شامل پاسخگویی به نظرات منفی هم می‌شود. پس پیگیر مشتریان ناراضی باشید و پیشنهادهایی برای جبران این اتفاق ارائه دهید. مثلا می‌توانید پیشنهاد یک محصول رایگان یا تخفیف در خریدهای بعدی را بدهید. گاهی اوقات فقط یک عذرخواهی صادقانه می‌تواند تفاوت بین از دست دادن یا حفظ مشتری را مشخص کند. این کارها باعث می‌شود اعتبار شما و برندتان در نزد مشتریان و مخاطبین بیشتر شود.

 

51. میزبانی یا open house

اگر اخیرا نام تجاری یا محل شرکت خود را تغییر داده‌اید، میزبانی از افراد یا همان open house، علاقه افراد محلی را برمی‌انگیزد. می‌توانید نوشیدنی و میان‌ وعده تهیه کنید؛ یا اگر دوست دارید یک شرکت پذیرایی استخدام کنید و در مقیاس بزرگ پذیرایی کنید. دعوت‌نامه‌ها را با ایمیل ارسال کنید، آگهی‌ها را در فروشگاه‌های محلی قرار دهید و تبلیغات را در همان منطقه ارسال کنید. هر کاری که می‌توانید برای تشویق به شرکت در این رویداد و ایجاد علاقه به حضور افراد انجام دهید. این کار باعث دیده شدن برند شما می‌شود.

52. ایجاد علاقه مجدد در مشتریان

هر کاری می‌توانید انجام دهید تا مشتریان قبلی خود را از دست ندهید. گاهی اوقات تنها کافی است یک یادآوری ساده داشته باشید و با این کار مشتریان قبلی را وادار به خرید مجدد کنید. برای مشتریانی که مدتی است با شما ارتباط برقرار نکرده‌اند یا خریدی نداشته‌اند ایمیل ارسال کنید. برای اینکه آن‌ها را به خرید تشویق کنید، کد تخفیف ویژه‌ای را در ایمیل قرار دهید و آن‌ها را به خرید تشویق کنید. مردم عاشق این هستند که احساس کنند به صورت اختصاصی برای ان‌ها خدمات ارائه می‌دهید؛ به همین دلیل تبلیغات شخصی، بهترین راه تبلیغ کسب و کار اینترنتی است.

 

53. استفاده از شبکه محبوب پینترست

 

استفاده از شبکه محبوب پینترست | تبلیغات مناسب برای کسب و کار جدید

 

شاید پینترست نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی کمتر مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ اما این شبکه در ایران مخاطبین خود را دارد. پینترست راهی نوآورانه برای بازاریابی محصولات شما برای مخاطبان خاص است. پلتفرم‌های تصویر محور مانند اینستاگرام و پینترست تعامل بالایی دارند. بنابراین اگر می‌توانید عکس‌های جذاب و با کیفیتی از محصولات خود بگیرید و در این شبکه ارسال کنید تا مورد توجه قرار بگیرید. بازاریابی در این شبکه معمولا ارزان، ساده و موثر است.

 

54. حمایت مالی از یک رویداد یا تیم ورزشی

اگر جزو مشاغل محلی محسوب می‌شوید، هیچ راهی بهتر از تبلیغ کسب و کار اینترنتی خود در انجمن‌ها و گروه‌های محلی ندارید. حمایت مالی از یک رویداد محلی یا یک تیم ورزشی، روشی عالی برای بازاریابی کسب و کار شما است و تأثیر مثبتی روی جامعه هدف شما می‌گذارد.

شرکت‌های بزرگ‌تر هم می‌توانند با تهیه بودجه برای باشگاه و پرداخت هزینه مسابقات، به مدت یک سال از یک تیم ورزشی محلی حمایت کنند. این روش هزینه بالایی دارد؛ به همین دلیل بهتر است که شرکت‌های بزرگ‌تر این کار را انجام دهند. باید در مورد این موضوع با مدیران باشگاه مذاکره کنید. مثلا ممکن است بخواهید برند شما روی لباس یا وسایل ورزشی دیگر بازیکنان حک شود یا ممکن است از آن‌ها بخواهید که به صورت انحصاری برای شما تبلیغ کنند.

اگر بودجه کمتری دارید از رویدادی که یک بار اتفاق می‌افتد - مانند نمایش آتش بازی یا سیرک – حمایت کنید. برند خود را در بلیط‌ها و تبلیغات این رویداد جالب قرار دهید تا همه نام برندتان را ببینند.

 

55. میزبان یک وبینار آنلاین شوید

اگر کسب و کار شما در مورد موضوعی خاص و تخصصی است، میزبانی وبینار آنلاین را تجربه کنید. برگزاری یک سمینار آنلاین این مزیت را دارد که شما را به مشتریان بالقوه و ارتباطات تجاری در سراسر جهان معرفی می‌کند و باعث توسعه و گسترش کسب و کار شما می‌شود. یک روش آسان برای برگزاری وبینار این است که در اینستاگرام و فیسبوک لایو برگزار کنید. می‌توانید در نرم‌افزارهای وبینار سرمایه‌گذاری کنید و یک سمینار آنلاین حرفه‌ای ایجاد کنید. اگر وبینار شما مفید یا آموزنده باشد، مردم خبر آن را گسترش می‌دهند و شما بیشتر شناخته می‌شوید.

 

56. اجرای مسابقه در شبکه‌های اجتماعی 

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ کسب و کار اینترنتی این است که یک مسابقه را در شبکه‌های اجتماعی میزبانی کنید. این کار باعث می‌شود که پست‌های شما به اشتراک گذاشته شوند و تعامل پیج شما بالاتر برود. از مخاطبین و فالوورهایتان بخواهید زیر پست‌های شما کامنت بگذارند و دوستانشان را تگ کنند و بین این افراد قرعه‌کشی کنید و جایزه بدهید.

حتی می‌توانید کارهای بزرگ‌تری از آن‌ها بخواهید. مثلا اینکه عکس‌های جالب و ویدیوهای بامزه با محصولات شما بگیرند و به اشتراک بگذارند. از هشتگ اختصاصی شما استفاده کنند و دوستانشان را هم به این رقابت دعوت کنند. شما هم به قید قرعه یا به بهترین موارد جایزه دهید. البته اگر وجود محصولاتتان را در عکس‌ها اجباری نکنید، هم افراد بیشتری به این کار تمایل پیدا می‌کنند و هم عکس‌های جالب‌تری گرفته می‌شود. پس فقط از افراد بخواهید که با هشتگ شما تصاویرشان را به اشتراک بگذارند و سعی کنند تصاویر و ویدیوهای خنده‌دار بگیرند.

 

57. محتواهای جالب و جذاب بسازید

 

محتواهای جالب و جذاب برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی

 

تولید محتوای بصری که مخاطبین را سر ذوق بیاورد، یکی از بهترین روش‌های تبلیغ کسب و کار اینترنتی شما است. سعی کنید ویدیوهایی بسازید که مخاطب را خسته نکنند و سریع وایرال شوند. کپشن‌هایتان را هم کوتاه (البته نه خیلی کوتاه؛ 70 کلمه مناسب است) و در پاراگراف‌هایی با فاصله بنویسید. از ایموجی‌ها استفاده کنید و حداکثر 8 – 10 هشتگ در هر پست بگذارید.

در مقالات سایت از تصاویر و عکس‌های مرتبط و با کیفیت استفاده کنید و اینفوگرافی‌های جالب، سوپرایزکننده یا خنده‌دار تولید کنید. داشتن زبان طنر و کنایه‌ای هم جالب است. تلاش کنید محتوایی تولید کنید که امکان اشتراک‌گذاری آن بالا باشد. از دوستان و خانواده خود بخواهید شما را حمایت کنند و اد استوی، اشتراک‌گذاری، لایک و کامنت را فراموش نکنند.

 

58. شروع به ساخت پادکست کنید

محبوبیت پادکست‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده است. هر کسی در هر موقعیتی مثلا هنگام استراحت، کار، رفت و آمد و حتی حمام کردن می‌تواند به پادکست‌ها گوش دهد. هر روز افراد بیشتری از این نوع رسانه استفاده می‌کنند و این کار را برای سرگرمی، یادگیری موضوعاتی که برای آنها جالب است و به روز شدن در مورد موضوعات مختلف علمی و تخصصی انجام می‌دهند.

اگر در زمینه خاصی فعالیت می‌کنید که می‌توانید اطلاعات مفید و جالبی را از طریق پادکست به گوش همه برسانید، این کار را انجام دهید. شما می‌توانید مشاوره تخصصی را به وسیله پادکست به اشتراک بگذارید، رویکردهای شرکت خود را ارائه دهید یا با مهره‌های اصلی در حوزه تخصصی خود مصاحبه کنید. اگر بتوانید مطالب جالب و منحصربه‌فردی ارائه دهید، می‌توانید به صدها هزار شنونده برسید که این به معنی بازاریابی و لیدهای بیشتر است. می‌توانید پادکست خود را به صورت رایگان در سایت‌هایی مانند Buzzsprout و Podbean آپلود کنید. برنامه‌های پادکست که در بخش 43 معرفی شدند هم مفید هستند.

 

59. استخدام یک مشاور بازاریابی

تبلیغ کسب و کار اینترنتی و اجرای یک استراتژی بازاریابی موثر گاهی اوقات زمانبر است؛ اما یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که شما انجام می‌دهید. این موضوع، بهترین روش برای افزایش درآمد و در نهایت رشد تجارت شماست. می‌توانید بازاریابی را به یک مشاور بازاریابی بسپارید و او بخواهید که به شما در یافتن موثرترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری کمک کند.

در این صورت نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه با این برون‌سپاری، هزینه‌های کمتری هم صرف می‌کنید. چون افرادی که تجربه بیشتری دارند، به احتمال زیاد از یک روش مقرون به صرفه استفاده می‌کنند. از آن گذشته مشاوران بازاریابی با افراد و صنایع مختلف در ارتباط هستند و برای شما روش‌های بازاریابی با هزینه‌های کمتری پیدا می‌کنند. پس به دنبال شخصی با سابقه در زمینه بازاریابی بگردید که بتواند مهارت‌های تخصصی خود را به شما ارائه دهد.

 

60. آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین: ایمیل اسپم ارسال نکنید!

همه ما از دیدن محتواهای بی ربط و کسل‌کننده خسته می‌شویم و دوست نداریم با پیام‌ها و ایمیل‌های پشت سر هم و بی دلیل بمباران شویم. اگر شما هم چنین حسی دارید، پس به مخاطبین و مشتریانتان رحم کنید و ایمیل‌های اسپم نفرستید. اگر می‌خواهید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید، مطمئن شوید که در ایمیل‌هایتان اعلامیه معتبر محصول جدید، ویژگی‌های آن محصول، یک رویداد یا یک مسابقه جدید وجود دارد. اگر مخاطبین واقعا به برند و محصول شما علاقه داشته باشند، از خبرنامه شما انصراف نمی‌دهند و مشتری شما باقی می‌مانند.

فراموش نکنید که از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، تبلیغات گوگل و سایر ابزارهای آن استفاده کنید. برای آشنایی با ابزارهای مفید دیگر، مقاله 30 نرم‌افزار بازاریابی دیجیتال را بخوانید. برای برگزاری یک کمپین دیجیتال مارکتینگ خوب، به تمامی مواردی که در این مقاله گفته شده است، نیاز دارید.

شاید این مقالات برای شما جذاب باشد: 

 

منبع: entrepreneurhandbook

 

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

احمدی
3 سال پیش
با سلام
مواردی که مطرح شده اند بسیار کاربردی و مفید هستند
پاسخ دهی