دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی؛ ۱۱ دلیل که اهمیت آن را ثابت می‌کند

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 24 آذر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی؛ ۱۱ دلیل که اهمیت آن را ثابت می‌کند

 

دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی درست مثل سایر کسب‌وکارهای امروزی، دارای اهمیت است. کسب‌وکارهای سنتی در حال تغییر استراتژی‌های خود برای حضور در دنیای آنلاین هستند تا از این فرصت برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنند؛ حتی اگر کسب‌وکاری کاملا سنتی مثل کشاورزی باشد.  دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی مثلا کشاورزی، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. شاید بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی تصور کنند که امکان حضور آنها در دنیای آنلاین وجود ندارد. فکر می‌کنند فضای اینترنت فقط برای مشاغل خاصی جواب می‌دهد ولی این طور نیست. کسب‌وکارهای سنتی مختلف حتی ارائه‌کنندگان سنتی‌ترین محصولات می‌توانند با استفاده از اینترنت، به کسب‌وکار خود رونق دهند.

 

راهکارهای افزایش فروش اینترنتی

 

دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی - راهکارهای افزایش فروش اینترنتی

 

  این روزها آن چیزی که باعث تمایز یک کسب‌وکار موفق و یک تجارت شکست‌خورده می‌شود، توانایی جذب مخاطب هدف است. حتی اگر روزانه هزاران بازدید در وبسایت خود داشته باشید، به معنای موفقیت نیست. کاربری که از سایت شما بازدید می‌کند، اهمیت زیادی دارد. کاربر هدف شما می‌تواند در نهایت به مشتری تبدیل شود. ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتنیگ به شما کمک می‌کند تا فقط مخاطب مورد نظرتان را هدف بگیرید و ترافیک هدفمند داشته باشید. ترافیک هدفمند به افزایش فروش اینترنتی منجر می‌شود.

 

چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای سنتی مهم است؟

در ادامه این مطلب، ۱۱ دلیل را عنوان می‌کنیم که ثابت می‌کند هزینه کردن برای دیجیتال مارکتینگ، نه تنها هزینه بیهوده نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است. علاوه بر این، یک کانال ارزشمند برای بازاریابی است که به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

۱. ایجاد فرصت برابر برای همه

پیش از این، مالکان کسب‌وکارهای تصور می‌کردند که دیجیتال مارکتینگ فقط برای برندهای بین‌المللی و شرکت‌های بزرگ است که منابع کافی برای اه‌اندازی کمپین‌های آنلاین دارند. ولی این روزها دیجیتال مارکتینگ به یک فرصت برابر برای همه انواع کسب‌وکارها تبدیل شده است. حتی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هم فرصت دارند تا با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند و حتی در این رقابت پیروز شوند و بخشی از سهم ترافیک شرکت‌های بزرگ را مال خودشان کنند. با کمک دیجیتال مارکتینگ، شرکت‌های کوچک هم می‌توانند منابع ارزشمندی برای فرایندهای فروش و بازاریابی در اینترنت داشته باشند؛ منابعی که تا قبل از این فقط در اختیار شرکت‌های بزرگ بود. حالا شرکت‌های کوچک بدون اینکه مرکز تماس داشته باشند یا بدون اینکه شعبه‌های فیزیکی متعدد داشته باشند، می‌توانند با مخاطبانی از سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند.

۲. تاثیرگذاری بیشتر نسبت به بازاریابی سنتی

کسب‌وکارهای کوچک معمولا منابع محدود و بودجه اندکی دارند. به همین دلیل است که دیجیتال مارکتینگ برای این کسب‌وکارها، نسبت به میزان بودجه‌ای که صرف آن می‌کنند، تاثیرگذارتر است. گزارش هزینه دیجیتال مارکتینگ که توسط Gartner منتشر شده نشان داده است که تا ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، ادعا کرده‌اند که با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای محصولات و خدمات خود، به میزان قابل توجهی در هزینه تبلیغات خود صرفه‌جویی کرده‌اند. به همین دلیل است که بر اساس نظرسنجی گارتنر، ۲۸ درصد از مالکان کسب‌وکارها، بودجه تبلیغات را از بخش سنتی به بخش دیجیتال منتقل کرده‌اند. علاوه بر این HubSpot نیز بر اساس نمودار زیر، تایید کرده که بازاریابی دیجیتال در مقایسه با سایر کانال‌های بازاریابی، CPL یا هزینه به ازای لید (Cost-Per-Lead) بهتری دارد.

 

تاثیرگذاری بیشتر دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی نسبت به بازاریابی سنتی

 

۳. افزایش نرخ تبدیل

موفقیت بازاریابی محصولات و خدمات در فضای آنلاین با معیاری به نام نرخ تبدیل سنجیده می‌شود. نرخ تبدیل یعنی اینکه چه مقدار از ترافیک ورودی به وب‌سایت شما به مشتری بالقوه تبدیل می‌شوند یا حتی خرید می‌کنند که البته این تبدیل، به هدف شما از ساخت وبسایت بستگی دارد. بدون تبدیل، تمام تلاش‌های شما برای بازاریابی و کشاندن مخاطب به وبسایت، بیهوده است. به همین دلیل است که مالکان کسب‌وکارها به دنبال بهبود نرخ تبدیل هستند.

۴. افزایش فروش و جذب مشتری

افزایش نرخ تبدیل با استفاده از تکنیک‌های تاثیرگذار دیجیتال مارکتینگ به طور مستقیم در افزایش سود و درآمد کسب‌وکارها موثر است. در واقع با کمک دیجیتال مارکتینگ، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حتی کسب‌وکارهای سنتی مثل کشاورزی می‌توانند دامنه فعالیت کسب‌وکار خود را گسترش دهند، به بازار وسیع‌تری چه در سطح محلی چه در سطح بین‌المللی دسترسی پیدا کنند و در نهایت درآمد خود را چندین برابر افزایش دهند. شاید فکر کنید برای کسب‌وکارهای سنتی، امکان استفاده از این فرصت وجود ندارد. اما همین الان بسیاری از کشاورزان با کمک امکاناتی که اینترنت در اختیارشان گذاشته، دامنه فعالیت خود را در کل کشور گسترش داده‌اند. عده‌ای از آنها نیز که محصولات صادراتی دارند، با همین ابزارها و امکانات، توانسته‌اند بازار قابل توجهی در سطح بین‌المللی هم پیدا کنند. کاری که قبلا و بدون وجود اینترنت، به سختی امکان‌پذیر بود. دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی با همین هدف فعالیت می‌کند و تکنیک‌های موثری برای افزایش دامنه فعالیت یک کسب‌وکار دارد.

۵. آسان کردن تعامل با مخاطبان هدفمند

یکی از دلایلی که باعث شده دیجیتال مارکتینگ کم کم جای بازاریابی سنتی را به طور کامل بگیرد، این است که با کمک اینترنت بسیار راحت‌تر از همیشه می‌توانید با مخاطب هدف خودتان ارتباط برقرار کنید. در واقع تعامل با مخاطب یکی از مهم‌ترین نیازها و خواسته‌های مشتری در دنیای امروز است. تعامل داشتن با مخاطب به شما اطلاعاتی در مورد خواسته‌ها و نیازهای مشتری می‌دهد. این اطلاعات مهم، شما را برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بعدی‌تان آماده می‌کند. وقتی بر اساس نیاز و خواسته مشتری اقدام کنید، آنها تجربه بهتری از برند و محصولات شما خواهند داشت و تجربه بهتر، به معنای وفاداری بیشتر است. به دست آوردن وفاداری و اطمینان از طرف مشتری، تمام آن چیزی است که برای رشد کسب‌وکارتان نیاز دارید.

۶. جلب نظر مشتریان متحرک

این روزها اکثر کاربران اینترنت، از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بیشتر از لپتاپ و کامپیوترهای دسکتاپ برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند. یعنی اکثر ما فقط چند ثانیه تا ارتباط با دنیای اینترنت فاصله داریم. بخش زیادی از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ بر حضور موثر در فضای اپلیکیشن‌های موبایل تمرکز دارند. حضور در شبکه‌های اجتماعی تضمین می‌کند که همیشه جلوی چشم مشتری‌ها باشید. داشتن وبسایت واکنش‌گرا که در تمام دیوایس‌ها عملکرد خوبی داشته باشد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است. این روزها حتی بسیاری از خریدهای روزمره ما هم با کمک اپلیکیشن‌ها و از طریق یک موبایل انجام می‌شود. به همین دلیل است که هر کسب‌وکاری که می‌خواهد توجه مخاطب را از دست ندهد باید از این فرصت برای معرفی خود استفاده کند.

 

۷. افزایش شهرت برند

 

دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی - افزایش شهرت برند

 

قدرت اصلی دیجیتال مارکتینگ در این است که برای شما ترافیک هدفمند به دنبال می‌آورد. این نوع از مخاطب‌ها آمادگی این را دارند که بیشتر در مورد برند شما بدانند. دنبال خدمات و محصولات شما هستند و اگر بتوانید خودتان را درست معرفی کنید، می‌توانید شهرت قابل توجهی در بین مخاطبان هدف کسب‌وکارتان پیدا کنید. اگر بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید و به شهرت برسید، از طریق مشتریان راضی می‌توانید یک کانال تبلیغاتی جدید هم پیدا کنید؛ بازاریابی دهان به دهان. برای این نوع بازاریابی کافی است رضایت مشتری را جلب کنید. بقیه مسیر را خود مشتری برایتان طی می‌کند. مثلا فرض کنید که برای کسب‌وکار کشاورزی خود، وب‌سایتی برای معرفی محصولات دارید. ممکن است محصولات اولیه یا حتی ثانویه کشاورزی را عرضه کنید. اگر این محصولات از نظر قیمت و کیفیت و خدمات، نظر مشتری را جلب کند، خود مشتری به یک سفیر برای برند شما تبدیل می‌شود و محصولات‌تان را به دیگان معرفی می‌کند.

۸. نرخ بالاتر بازگشت سرمایه

هر کسب‌وکاری، فارغ از اینکه کوچک باشد یا بزرگ، باید هزینه‌ای برای تبلیغات کنار بگذارد. در بازاریابی دیجیتال نسبت به هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌پردازید، نتیجه بیشتری می‌گیرید. تبلیغات شما کاملا هدفمند است و به دست مشتری مد نظر شما می‌رسد. اما در بازاریابی سنتی، تبلیغات شما به دست همه افراد می‌رسد و فقط درصد کمی از آنها، مخاطب هدف شما هستند. علاوه بر این، نتایج دیجیتال مارکتینگ به راحتی قابل پیگیری است. نتیجه همه تلاش‌های خود را می‌توانید در قالب آمار و ارقام ببینید و در مورد نحوه تبیلغات خودتان، بهتر تصمیم بگیرید. حتی اگر یک کسب‌وکار سنتی مثل کشاورزی دارید، باز هم باید برای تبلیغات آن هزینه کنید. دیجیتال مارکتینگ در کشاورزی هم نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد و از اتلاف هزینه جلوگیری می‌کند.

۹. جلب اعتماد مخاطب

با کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید رضایت مشتریان قبلی خود را ثبت کنید و به دیگر مشتریان احتمالی نشان دهید. وقتی از طریق رسانه‌های اجتماعی به طور مرتب با مشتری در ارتباط باشید، خیال مشتری از بابت استفاده از خدمات شما راحت‌تر می‌شود. وقتی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی فعال و قابل اطمینانی داشته باشید، مشتری‌ها راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. اعتماد مشتری هم به معنای افزایش درآمد و رشد کسب‌وکار است.

۱۰. افزایش اشتیاق مشتری برای تعامل با برند

دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی علاوه بر اینکه باعث افزایش اعتماد مشتری به برند می‌شود، راه را برای تعامل مشتریان با برند فراهم می‌کند. به خصوص اگر کسب‌وکارها در تشویق مشتری به ایجاد تعامل، خلاقانه عمل کنند و آنها را به شکل‌های مختلف به واکنش وادار کنند. برگزاری مسابقات در شبکه‌های اجتماعی، راه انداختن کمپین‌های جذاب و تکنیک‌هایی شبیه این، می‌تواند مخاطب را به عکس‌العمل وا دارد.

۱۱. افزایش آمادگی برای اینترنت اشیا (Internet of Things)

 

دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای سنتی - افزایش آمادگی برای اینترنت اشیا (Internet of Things)

 

این روزها بسیاری از جنبه‌های زندگی ما به اینترنت وابسته است. ابزارهای مختلفی در اختیار ما قرار دارند که به اینترنت متصل می‌شوند و کنترل آنها می‌تواند از راه‌های بسیار دور، در دست ما باشد. گجت‌های هوشمند در همه صنایع راه خود را پیدا کرده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور، بیشتر کارهای ما با کمک اینترنت و با گجت‌های هوشمند انجام می‌شود. در این شرایط، کسب‌وکارهای سنتی با آغاز دیجیتال مارکتینگ، خودشان را کم کم برای ورود به دنیای دیجیتال آماده می‌کنند. وقتی آمادگی کسب کنند، در برابر تغییرات سریع دنیا غافل‌گیر نمی‌شوند. مثلا دنیای را تصور کنید که در آن ابزار آلات کشاورزی از طریق اینترنت دستور بگیرند، حجم محصولات و سفارشات با اینترنت ثبت و گزارش شود، فروش و انتقال آنها از طریق اپلیکیشن‌های آنلاین انجام شود و بیشتر کارهای مربوطه با سیستم‌های یکپارچه و آنلاین هماهنگ شود. در این شرایط، کسب‌وکاری که زودتر به سمت دیجیتال شدن رفته باشد، راحت‌تر با شرایط جدید وفق پیدا می‌کند.

 

منبع: digitalmarketingphilippines  

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات