آنچه که باید در مورد سئو اینستاگرام بدانید

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 03 شهریور، 1400 تاریخ آپدیت: 01 آبان، 1401 نویسنده: هانیه خاموشی

آنچه که باید در مورد سئو اینستاگرام بدانید

 

افراد زیادی با هدف‌های متفاوت واژه «سئو اینستاگرام» را در گوگل جستجو می‌کنند. مثلا ممکن است بخواهند بازدید پیج خود را افزایش دهند یا به راحتی در صفحات اکسپلور اینستا دیده شوند. شاید برای شما هم سوال به وجود آمده باشد که چگونه یک سری از کسب و کارها فالوور بیشتری دارند؟ یا اینکه افراد بیشتری از پیج آن‌ها دیدن می‌کنند؟ به هر حال برای افزایش بازدید و جستجوی پیچ لازم است از یک سری اصول پیروی کنید. یکی از این اصول، استفاده از سئو اینستاگرام است. در این مقاله به تعریف سئو اینستاگرام و دلیل اهمیت آن می‌پردازیم. همچنین شما را با 6 روش برای افزایش بازدید و جستجوی پیج آشنا می‌کنیم. توصیه من به شما این است که اگر قصد دارید بازدید پیج خود را افزایش دهید حتما تا آخر این مقاله با من همراه باشید.


سئو اینستاگرام چیست؟‌

سئو اینستاگرام روشی است که با بهبود در محتوا، میزان جستجوی صفحه اینستاگرامتان را افزایش می‌دهد. با اینکه ممکن است همانند Live Stream و Carousel ads جذابیت زیادی نداشته باشد، با این حال ارزش این را دارد که روی آن وقت بگذارید. اگر سئو اینستاگرام را به درستی برای پیج خود انجام دهید، شانس بیشتری برای افزایش بازدید پیجتان خواهید داشت. کاربران می‌توانند با جستجوی کلیدواژه‌هایی که به کسب و کار شما مرتبط می‌شود، پیج کاری شما را ببینند؛ و به همین ترتیب بازدید، تعداد لایک و فالوورهای شما افزایش پیدا می‌کند و این در نهایت به فروش بیشتر محصولات شما می‌انجامد.

خب بیایید با هم کلمه «gardening» رو جستجو کنیم. در قسمت نوار جستجو کلمه gardening‌ رو میزنید و با عکس زیر مواجه می‌شوید:‌

 

مثالی از سئو اینستاگرام

 

اگه روی see more کلیک کنید، می‌توانید به لیست بیشتری از حساب‌های کاربری دسترسی داشته باشید:

 

تصویری از سئو اینستاگرام

 

روی “gardening ideas” کلیک کنید. با کلیک کردن روی آن به پیج زیر می‌رسید:‌

 

پست مرتبط با سئو اینستاگرام

 

و اگر روی نتایج برتری که به شما نشان می‌دهد کلیک کنید (عکسی که گوشه سمت چپ نشان داده شده است) به صفحه زیر می‌رسید:

 

مثال مرتبط با سئو اینستاگرام

 

تصویر خیلی قشنگیه نه؟ اگر وارد این پیج شوید، می‌بینید که مربوط به یک کسب و کار کوچک است.

 

پست مرتبط با سئو اینستاگرام

 

این پیج به جای استفاده از تبلیغات، تنها با بهینه‌سازی محتوا توانست شما را به پیچ خود هدایت کند. این پیج می‌دانست که افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند، مشتاق هستند که این نوع پیج‌ها را دنبال کنند و ببینند؛ درنتیجه می‌تواند از این طریق محصولات خود را بفروشد.

و این دقیقا کاری است که سئو انجام می‌دهد.

خرید آگهی و تبلیغات برای اینستاگرام یکی از روش‌های موثر برای کسب و کارها به شمار می‌آید. سئو اینستاگرام باید به عنوان مکمل در کنار تبلیغات اینستاگرامی باشد نه به عنوان جایگزین. در مقاله بازاریابی در اینستاگرام انواع روش‌های تبلیغات در این شبکه اجتماعی را گفته‌ایم. حتما آن را مطالعه کنید.

 

دلایل اهمیت سئو اینستاگرام

 

اهمیت سئو اینستاگرام

 

سئو اینستاگرام به دلایل مختلفی اهمیت دارد. یکی از آن‌ها برقراری ارتباط با افرادی است که به دنبال محتوای مرتبط با کسب و کار شما هستند. یعنی زمانی که یک کاربر کلمه‌ای مرتبط با کسب و کارتان را جستجو می‌کند، شما این فرصت این را دارید که تاثیر مثبتی بر او بگذارید و به این صورت افراد زیادی را به سوی پروفایل و حساب کاربری خود جذب کنید. با استفاده از سئو اینستاگرام می‌توانید این فرصت را برای خود ایجاد کنید. با این قابلیت می‌توانید تعداد زیادی از کاربران اینستاگرام را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.

اما ممکن است یک سوال برایتان ایجاد شود و آن هم این است که آیا افراد برای پیدا کردن محصولات مورد نظر خود و تعامل با کسب و کار شما از اینستاگرام استفاده می‌کنند؟‌ آیا بهینه‌سازی محتوا جهت دیده شدن پیچ و احتمال جستجوی بیشتر کار معقولانه‌ای است و آیا اصلا ارزش دارد؟‌ بله! طبق بررسی‌های انجام گرفته، بیش از 200 میلیون کاربر اینستاگرامی به صورت روزانه از کسب و کارها بازدید می‌کنند. 66% از این افراد، کاربرانی هستند که بدون اینکه پیج‌ها را فالو داشته باشند، به صفحه اینستاگرام آن‌ها هدایت شده‌اند. علاوه بر این، 60% از کاربران اینستاگرام گفته‌اند که با استفاده ازاین پلت‌فرم با محصولات جدیدی آشنا شده‌اند که تا قبل از آن، اطلاعی از آن محصولات نداشتند. علاوه بر موارد گفته شده، بعضی از افراد گفته‌‎اند که با استفاده از اینستاگرام با کسب و کارها و برندهای جدیدی آشنا شده‌اند. بنابراین جستجو با استفاده از یک کلمه کلیدی می‌تواند یک راه برای آشنایی کاربران با کسب و کارهای جدید باشد. راه‌های دیگری مثل تبلیغات اینستاگرام، اکسپلور و اینفلوئنسر مارکتینگ هم وجود دارند.

 

سئو اینستاگرام چه فوایدی برای کسب و کارها دارد؟  

 

6 تکنیک برای افزایش بازدید پیج با استفاده از سئو

 

seo instagram | سئو اینستاگرام

 

زمانی که پست‌های اینستاگرام خود را با تعداد زیادی کلمات کلیدی مرتبط بهینه‌سازی کنید، آن‌گاه این کلیمات کلیدی در نتایج جستجو نشان داده می‌شوند. بنابراین بهینه‌سازی سئو اینستاگرام به دیده شدن پیج شما کمک می‌کند. در ادامه می‌خواهیم به معرفی ۶ روش برای افزایش بازدید پیج بپردازیم:

بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

به عنوان بخشی از صفحه اکسپلور، جستجوی اینستاگرام فهرستی از حساب‌های کاربری اینستاگرام را نشان می‌دهد. درست مثل اینکه قرار است واژه‌ای را از طریق سایت گوگل سرچ کنید. می‌توانید از نوار جستجو در بالای صفحه اکسپلور برای پیدا کردن حساب‌های کاربری، هشتگ و موقعیت‌ها استفاده کنید.

اگر دوست دارید کلی اطلاعات مفید در مورد رسیدن به نتایج اول گوگل بدانید، مقاله چطور صفحه اول گوگل باشیم را بخوانید.

اما سوالی که در اینجا پرسیده می‌شود این است که اینستاگرام از کجا می‌فهمد که کدام یک از حساب‌های کاربری را باید به شما نمایش دهد؟

طبق گفته اینستاگرام، نتایج جستجو بر اساس فاکتورهای مختلفی نشان داده می‌شود که عبارتند از:

اما کلمات کلیدی هم نقش مهمی در نشان دادن نتایج جستجو دارند.

درست مانند بهبود سئو سایت، زمانی که با کلمه کلیدی مثل «social media scheduler» در اینستاگرام جستجو می‌کنید، اینستاگرام میلیون‌ها حساب کاربری را مرتب می‌کند و به شما نشان می‌دهد. از میان آن‌ها آن دسته از نام‌هایی را به شما نشان می‌دهد که استفاده بیشتری دارند و با آن کلمه کلیدی که جستجو کرده‌اید ارتباط بیشتری دارند. برای اینکه نام کاربری شما در زمان جستجو نشان داده شود باید یکسری موارد را بهینه‌سازی کنید. این موارد عبارتند از:

 

 

1. نام و نام کاربری

برای مثال اگر می‌خواهید با کلمه کلیدی candle دیده شوید، بهتر است کلمه کلیدی را هم در نام و هم در نام کاربری استفاده کنید.

خوشبختانه می‌توانید نام موردنظر خود را در قسمت بایو اینستا هم بنویسید و این قسمت هم قابلیت جستجو دارد.

 

 

2. بایو و تاثیر آن در سئو اینستاگرام

درست همانند فیلد نام، بایو پیج خود را هم می‌توانید با کلمات کلیدی برند و کسب و کار خود بهینه‌سازی کنید. از طرفی می‌توانید از هشتگ هم استفاده کنید. در این صورتی وقتی کلمه کلیدی موردنظر جستجو شود، علاوه بر اینکه اکانت‌ها نشان داده می‌شوند، در بخش هشتگ هم نمایش داده خواهند شد. در تصویر بالا مثالی از کاربرد کلمه کلیدی در نام کاربری و بایو اینستا را مشاهده می‌کنید.

نوشتن کپشن‌های توصیفی برای بهبود سئو اینستاگرام

با اینکه جستجوی پست‌ها تنها با استفاده از هشتگ و موقعیت مکانی امکان‌پذیر است، با این وجود روش‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند بازدید محتوای شما را افزایش دهند و آن را وارد محیط اکسپلور اینستاگرام کنند؛ آن هم چیزی نیست جز نوشتن کپشن‌های مرتبط و توصیفی.

قبل از اینکه بگوییم کپشن‌های مناسب چگونه باعث افزایش بازدید پیجتان می‌شود، اجازه دهید در مورد عملکرد صفحات اکسپلور توضیح دهیم.

درست همانند فید (feed) اینستاگرام، صفحه اکسپلور هم الگوریتم‌های خاص خود را دارد. الگوریتم صفحه اکسپلور به این صورت است که مرتبا از نوع رفتار و عملکرد شما در محیط اینستاگرام سرنخ‌هایی به دست می‌آورد. برای مثال اینکه کدام یک از حساب‌های کاربری را فالو دارید یا کدام پست‌ها را لایک می‌کنید و اینکه برای کدام یک از پست‌ها کامنت می‌گذارید.

به همین دلیل است که صفحه اکسپلور شما با صفحه دوست صمیمیتان کاملا فرق می‌کند، زیرا که این صفحه علایق مختص به شما را نشان می‌دهد.

خب این موضوع چه ارتباطی با کپشن دارد؟‌

زمانی که توصیه‌ها و پیشنهادهای محتوا را در اکسپلور ایجاد می‌کنیم، اکسپلور به جای جستجوی پست‌های شخصی، روی شناسایی «مرتبط‌‌ ترین حساب‌های کاربری بر اساس علایق شما» تمرکز می‌کند. به معنای دیگر، اگر نشان دهید که به طراحی قهوه علاقه دارید، اینستاگرام این علاقه را به عنوان یک سرنخ در نظر می‌گیرد و آن دسته از پیج‌هایی را به شما نشان می‌دهد که محتواهایی حاوی طراحی قهوه دارند.

اما سوالی که در این جا پیش می‌آید این است که اینستاگرام از کجا می‌فهمد که کدام یک از حساب‌های کاربری، پست‌ها و محتواهایی راجع به طراحی قهوه یا موارد مشابه دارند؟

براساس الگوریتم اینستاگرام، با استفاده از هوش مصنوعی وماشین لرنینگ  که به آن "جاسازی کلمه – Word embedding" گفته می‌شود، حساب‌های کاربری مشابه شناسایی می‌شوند.

حال این بخش چه معنایی دارد؟ این عبارت به این معنی است که اینستاگرام به کلمات کلیدی استفاده شده در حساب‌های کاربری نگاه می‌کند و روابط بین حساب‌های کاربری با یکدیگر را مشخص می‌کند. لازم به ذکر است که بعضی از این کلمات کلیدی در نام کاربری، نام حساب، بایو پیج و همچنین کپشن موجود است. زمانی که شما کپشنی می‌نویسید که در آن کسب و کار و صنعت خود را معرفی می‌کنید، اینستاگرام از آن استفاده می‌کند و حساب‌های کاربری مشابهی با کسب و کار شما نشان می‌دهد.

تا این جا تعریفی ساده از نحوه عملکرد اینستاگرام جهت انتخاب محتوا برای نمایش در صفحه اکسپلورمطرح کردیم. اما نکته اصلی این است که با نوشتن کلمات کلیدی توصیفی و مرتبط در کپشن‌های خود می‌توانید در صفحه اکسپلور نشان داده شوید.

استفاده از هشتگ کلمات کلیدی

 

اهمیت هشتگ در سئو اینستاگرام

 

اینستاگرام پلتفرمی است که به علایق کاربران اهمیت می‌دهد. اگر موضوع پیج شما به گونه‌ای است که باید بیشتر عکس آپلود کنید، تصویر پست کتید. در غیر این صورت ویدئو تولید کنید و منتشر کنید. مقاله ویدیو مارکتینگ در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند. به هر حال باید به گونه‌ای رفتار کنید که مخاطبین بپسندند.

یکی دیگر از روش‌های مفید برای اینکه افراد بیشتری بتوانند پیج شما را ببینند استفاده از هشتگ‌های هدفمند و مرتبط در پست‌ها و استوری‌ها است. با این کار می‌توانید بازدید بیشتری بگیرید، فالوورهای خود را افزایش دهید و درنتیجه تعداد مشتریانتان بیشتر می‌شود.

اگر پیج عمومی دارید، با اضافه کردن هشتگ به پست‌های خود، پست شما در صفحه مرتبط با هشتگ‌ها نمایش داده می‌شود.

از آنجایی که از هشتگ‌ها برای نمایش پست‌های جدید استفاده می‌شود، بنابراین با انتخاب درست هشتگ می‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید.

از هشتگ علاوه بر بهبود بازدید پیج می‌توان برای موارد دیگر هم استفاده کرد. برای مثال می‌توان به جامعه‌سازی، محتوای تولید شده توسط کاربر، اجرای کمپین، جستجوی مخاطب و ... اشاره کرد.

ایجاد متن جایگزین شخصی (Tag Alt)

متن جایگزین یکی دیگر از ویژگی‌های جدید اینستاگرام است و به شما این امکان را می‌دهد تا متن‌های جایگزین سفارشی بنویسید. بنابراین می‌توانید برای عکس خود توضیحات جامع‌تری بنویسید.

این ویژگی بیشتر برای کاربرانی طراحی شده است که اختلالات بینایی دارند. از این ویژگی برای سئو هم می‌توان استفاده کرد. اینستاگرام در حال حاضر متن جایگزین را به صورت اتوماتیک ایجاد می‌کند. به همین دلیل توضیحات مرتبط به عکس را می‌توانید از طریق اسکرین ریدر بشنوید.

این ویژگی برای تولید توضیحات عکس از تکنولوژی تشخیص اشیا استفاده می‌کند. بنابراین با استفاده از آن می‌توانید لیستی از آیتم‌های درون عکس را بشنوید.

زمانی که عکسی را آپلود می‌کنید، برای ایجاد توضیحات واضح‌تر از آن چیزی که پست کردید می‌توانید برای خود متن سفارشی ایجاد کنید.

استفاده از قابلیت تگ در سئو اینستاگرام

 تا اینجای مقاله در مورد بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام و محتوا برای بازدید و جستجو صحبت کردیم. علاوه بر این موارد، عامل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند بازدید پروفایل اینستاگرام شما را افزایش دهد و آن چیزی نیست جز تگ و منشن. اگرچه کنترل تگ و منشن کار سخت‌تری است و تقریبا مثل بک لینک در وب‌سایت‌ها عمل می‌کند.

زمانی که یک نفر حساب کاربری شما را در پست‌ها و استوری‌های خود تگ می‌کند، سایر کاربرانی که آن پست یا استوری را می‌بینند می‌توانند روی لینک حساب کاربری شما کلیک کنند و وارد پروفایل شما شوند و از این طریق بازدید پیج شما افزایش پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی برای تگ کردن نام شما توسط سایر کاربران وجود دارد. یکی از این روش‌ها ایجاد یک متن ویژه است تا کاربران دیگ هم آن را به اشتراک بگذارند.

ردیابی reach اینستاگرام

اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که ببینیم آیا تلاش‌هایی که برای سئو اینستاگرام انجام داده‌اید نتیجه‌بخش بوده است یا خیر. زمانی که پروفایل بیزنسی خود را راه‌اندازی یا به روزرسانی می‌کنید، می‌توانید از بخش insight اینستاگرام در مورد فالوورهای خود و تعامل افراد با کسب و کار شما در اینستاگرام اطلاعاتی به دست آورید. برای دیدن insight در اینستاگرام کافی است پست موردنظر خود را باز کنید و بر روی تب view Insights بزنید.

 

 

حال صفحه را اسکرول کنید و بخش Discovery را ببینید.

 

 

در این قسمت می‌توانید ببینید چند نفر از محتوای شما بازدید کرده‌اند. یا اینکه محتوای شما را از کجا پیدا کرده‌اند. برای مثال محتوای شما را می‌توانند از هشتگ، صفحه اکسپلور و ... پیدا کنند. از این طریق می‌توانید سریعا بفهمید که آیا محتوای شما به اندازه کافی بهینه‌سازی شده است یا خیر.

روش دیگری نیز برای بررسی insight اینستاگرام وجود دارد و آن استفاده مستقیم از پروفایل است.

 

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن post_insights_03.jpg است

 

در تب Activity اطلاعاتی را در مورد بازدید از صفحه اینستاگرام خود می‌توانید پیدا کنید.

اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم‌های سرگرم کننده و در عین حال بسیار پولساز است. اما ممکن است گاهی اوقات از فضای آن خسته شویم و دوست داشته باشیم مدتی آن را کنار بگذاریم. اگر با چنین تجربه‌ای روبه‌رو شدید، می‌توانید به طور موقت آن را دی اکتیو کنید. برای آشنایی با ترفندهای غیر فعال کردن اینستا، مقاله دی اکتیو اینستاگرام را بخوانید.

 

نکات کلیدی

 

منبع: wordstream | neilpatel | later

 

 

سوالات متداول

سئو اینستاگرام فرآیند بهینه‌سازی محتوا است که رتبه صفحه شما را در نتایج جستجوی اینستاگرام بهبود می‌بخشد.

دلیل اهمیت سئو اینستاگرام برقراری ارتباط با افرادی است که به دنبال محتوای مرتبط با کسب و کار شما هستند. به بیان دیگر، زمانی که یک کاربر کلمه‌ای مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می‌کند، فرصت این را دارید که روی آن فرد تاثیر مثبت بگذارید و افراد زیادی را به سوی پروفایل و حساب کاربری خود جذب کنید.

1. مخاطبان بیشتری می‌توانند تنها با جستجوی ساده، محتوای شما را پیدا کنند. 2. مشتریان بالقوه و افرادی که به دنبال محتوای تولید شده توسط شما هستند می‌توانند راحت‌تر محتواهای شما را پیدا کنند. 3. با پیدا کردن و ارتباط برقرار کردن با سایر برندها و مخاطبانی که محتواهای شما را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانید با این افراد در پیج خود جامعه بزرگی را ایجاد کنید. 4. استفاده از سئو اینستاگرام باعث می‌شود که هر دقیقه به دنبال هشتگ‌های مناسب نباشید. از طرفی نیاز نیست از روی کارهای رقبایتان کپی کنید. در نتیجه خلاقیت بیشتری خواهید داشت و برند خود را بهتر به دیگران نشان می‌دهید.

با استفاده از کلمه کلیدی در بیو و نام کاربری، پروفایل اینستاگرام شما راحت‌تر نشان داده می شود، درنتیجه بازدید پیج شما افزایش می‌یابد.

1. بهینه‌سازی پروفایل برای حضور در نتایج جستجو 2. نوشتن کپشن‌های بهینه و استفاده از کلمات کلیدی در کپشن 3. استفاده از هشتگ‌ها به عنوان کلمات کلیدی 4. بیشترین استفاده از Alt Text در تصاویر 5. تگ کردن 6. خودداری از روش‌های سئو کلاه سیاه 7. پیگیری نتایج کار و ادامه بهینه‌سازی

1. پروفایل خود را public کنید. 2. یک تصویر پروفایل با کیفیت و زیبا انتخاب کنید. تصویر چهره خودتان، لوگوی برند یا کسب و کارتان 3. یک نام زیبا، ساده و قابل جستجو - اسم خودتان یا نام برندتان - را برای username انتخاب کنید. 4. بخش name و bio را با کوتاه‌ترین و جذاب‌ترین کلمات پر کنید.

برچسب ها:

هانیه خاموشی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات