ترند کسب و کار چیست؟ پیش بینی آینده‌ی کسب و کار

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 02 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

ترند کسب و کار چیست؟ پیش بینی آینده‌ی کسب و کار

 

همه دوست داریم یک گوی شیشه‌ای داشته باشیم که آینده را پیش‌بینی کند. داشتن اطلاعات از بازار و ترند کسب و کار در دنیای آینده، باعث می‌شود که یک شبه پولدار شویم ولی باید واقع بین باشیم. گوی شیشه‌ای پیشگو، وجود خارجی ندارد. اما اگر مهارت‌های درست و ابتکار داشته باشید، می‌توانید ترند (Trend) یا روندهای آینده دنیای کسب و کار را پیش‌بینی کنید. با کمک این ویژگی‌ها می‌توانید فرصت‌هایی را که برای آینده کسب‌وکارها وجود دارد از الان ببینید و با توجه به آن، کسب و کار خود را پیش ببرید که باعث رشد فوق‌العاده آن می‌شود. اگر بتوانید روندهای رایج روز را در زمینه کسب‌وکارتان قبل از اینکه اتفاق بیافتند پیش‌بینی کنید، می‌توانید فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکار خود را در جهت پاسخگویی به نیاز جدید ایجاد شده در جامعه هماهنگ کنید. ولی سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چطور می‌توان این فرصت‌های پیش رو را قبل از اینکه اتفاق بیافتند پیش‌بینی کرد؟

 

ترند به چه معناست؟ ترند کسب و کار چیست؟

شاید برایتان سوال شده باشد که ترند به چه معناست؟ این روزها شاید کلمه ترند را زیاد بشنوید. «ترند» در لغت به معنای روندی کلی است که در زمینه‌های مختلف رواج پیدا می‌کند؛ یک جهت کلی که در آن، چیزی در حال پیشرفت یا تغییر است. مثلا در شبکه‌های اجتماعی وقتی موضوعی ترند می‌شود یعنی بسیاری از پست‌ها به آن می‌پردازند. در دنیای تجارت، ترند کسب و کار یک الگوی تدریجی از تغییرات عمومی در فرآیند، خروجی یا شرایط انجام کار است. برای اینکه بتوانید ترندهای کسب و کار در زمینه فعالیت خودتان را پیدا کنید و از قبل پیش‌بینی کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد.

 

از ترندهای رایج کسب و کار استفاده کنید و خلاق باشید

 

ترند کسب و کار - پیش بینی آینده

 

تاریخ دنیای کسب و کار به ما یاد داده است که تشخیص دادن ترندهای رایج و نیازهای فعلی مشتریان و سرمایه‌گذاری برای تولید بهترین محصولات و خدمات برای این نیازها، سود فراوانی برای کسب و کار دارد. به کاری که استیو جابز انجام داده نگاه کنید؛ او پیش‌بینی کرد که انسان به کامپیوترهای سریع‌تر نیاز دارد، به ظرفیت بیشتر و قدرت پردازش بیشتر. به همین دلیل کامپیوتری ساخت که دنیا را برای همیشه تغییر داد. در واقع با استفاده از آینده پژوهی در کسب و کارش توانست کسب و کارش را متحول کند. اما مثلا شرکت فورد یک فرصت عالی برای به دست آوردن سود را از دست داد. این شرکت نتوانست به ترند رایج بازار به درستی پاسخ دهد و با افزایش اتومبیل‌های بنزینی و تاثیرات مخرب آنها بر محیط زیست، در زمینه خودروهای دوستدار طبیعت سرمایه‌گذاری نکرد.

 

تعیین استراتژی بر مبنای پیش‌بینی آینده

دو نوع تغییر در هر کسب‌وکاری وجود دارد. یکی تغییری که در مشتر‌ی‌ها ایجاد می‌شود و دیگری تغییری که در شرکت‌ها ایجاد می‌شود. تغییرات داخلی یک شرکت معمولا نتیجه ایده‌های نو و تغییرات نسل است. نسل‌های متفاوت، نیازهای متفاوت، ایده‌های متفاوت، همگی یک هدف و تاثیر یکسان دارند و آن هدف، رشد کسب و کار است. ولی وقتی صحبت از تغییرات خارجی باشد، باید متفاوت فکر کنید. درست مثل راه رفتن در میان مردم در حالی که شما را نمی‌بینند. حرکات آنها را زیر نظر بگیرید، نیازهای آنها را بشناسید. از خودتان بپرسید که چطور می‌توانم زندگی را برایشان آسان‌تر کنم؟ به دست آوردن این اطلاعات به شما کمک می‌کند رشد قابل توجهی داشته باشید و جلوتر از زمان خود حرکت کنید.

 

تغییر کسب و کار؛ مزیتی که اهمیت دارد

اگر به گذشته نگاه کنید می‌بینید که اتوماسیون چگونه توانسته دنیا را متحول کند. با وجود اینکه گاهی اوقات نوآوری در تولید می‌تواند باعث کمتر شدن نیروی کار مورد نیاز شود، ولی نتیجه آن معمولا برای همه مطلوب است. مثلا فرض کنید بریدن پلاستیک در یک کارخانه با دست انجام می‌شود. اضافه کردن پرینتر سه بعدی به همین کارخانه می‌تواند تولید را تا ۵۰۰ درصد افزایش دهد. با این ابزار جدید می‌توانید زودتر سفارش‌ها را آماده کنید و کار تولید را سریع‌تر پیش ببرید. با خلاقیت‌های شبیه این، می‌توانید به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید. همیشه زیرک و هوشیار بمانید و فرصت‌های آینده کسب و کار را پیش‌بینی کنید. هم زمان با پیشرفت تکنولوژی نباید از خلاقیت و تغییرات مرتبط با آن در کسب‌وکار عقب بمانید. تغییر کردن مطابق با فناوری روز، کاری نیست که فقط یک بار انجام دهید و تمام شود. باید پیوسته حواستان به پیشرفت‌های دنیا باشد و همگام با آنها پیش بروید. فناوری می‌تواند کسب‌وکار شما را روز‌به‌روز بهتر از قبل کند.

 

به مشتریان‌تان چیزی بدهید که رقبای شما نمی‌دهند

بعد از اینکه بازار را ارزیابی و تحلیل کردید و رقبا را زیر نظر گرفتید، باید کاری کنید که همواره مورد توجه مشتریان باشید و همیشه شما را انتخاب کنند. چطور می‌توانیم توجه مشتریان را جلب کنیم؟ با ارائه محصولات و خدمات متمایزی که رقبا ارائه نمی‌دهند. مثلا فرض کنید که یک شرکت خدمات کامپیوتری دارید. سایر رقبا فقط خدمات کامپیوتری ارائه می‌کنند و هزینه‌اش را دریافت می‌کنند بدون هیچ کار اضافه‌تری. در این صورت شما می‌توانید برای مشتریان خودتان، کد تخفیف ده درصدی برای مراجعات بعدی در نظر بگیرید. با همین کار ساده، شما از بقیه شرکت‌ها متمایز می‌شوید. آنها را وادار می‌کنید که دوباره و دوباره به طرف شما برگردند و تمایل داشته باشند که باز هم از خدمات شما استفاده کنند. یکی از مشکلاتی که کارفرماها و کارآفرینان دارند این است که فراموش می‌کنند بازار و ترند کسب و کار به طور دائم در حال تغییر است. به همین دلیل همان ایده‌هایی را که سال‌ها قبل داشتند، به طور مرتب تکرار می‌کنند.

 

مسیری انعطاف‌پذیر برای پیشرفت داشته باشید

 

ترند کسب و کار در آینده

 

در ابتدای هر کار حتما برنامه‌ای طراحی می‌کنید که نحوه رشد کسب‌وکارتان را نشان می‌دهد. ولی به مرور زمان، بازار و نیازهای آن تغییر می‌کند و ایده‌های خوبی که اول مسیر داشتید، ممکن است برای ادامه کار اصلا به کار نیایند. مرتبا باید ایده و تصورات خود از آینده کسب‌وکارتان را تغییر دهید. چون ترندهای کسب و کار دائما در حال تغییر هستند. باید بتوانید تغییر روند کسب و کار را پیش‌بینی کنید و متناسب با آن، تغییراتی در برنامه پیشرفت کسب‌وکار خود اعمال کنید.

فرمول رشد کسب و کار این است: تحلیل، تفکر، ایجاد تغییر. موفقیت حاصل توانایی‌های مختلفی است؛ از جمله سازگاری و انطباق، نوآوری و ابداع، تغییر و تحلیل. هیچکس نمی‌تواند آینده را پیش‌‌گویی کند ولی اگر همواره نگاهی به بازار داشته باشید و آن را تحلیل کنید، می‌توانید به فردی تبدیل شوید که قابلیت پیش‌بینی آینده را دارد. با پیدا کردن ترند کسب و کار در آینده، می‌توانید به کسب‌وکار خودتان فرصتی برای رشد و پیشرفت بدهید.

 

منابع: enterpriseleague و marketbusinessnews

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

حمیدرضا
2 سال پیش
دو تا نکته ازین مطلب یاد گرفتم. ممنون از شما
پاسخ دهی
امیر شاهی
2 سال پیش
مطلبای خوبی که تو سایتتون میذارین قابل تقدیره. خیلی ممنونم که دارین سعی میکنین کار مردم رو راه بندازین. خیلی از کتاب ها الان آنلاین پیدا میشن و واسه آموزش دیدن خیلی از کارها نیازی نیست بریم دنبال کلاسهای حضوری. واقعا ازتون ممنونم که کار رو برامون راحت تر کردین. 
پاسخ دهی