تحول دیجیتال هاسبرو و ورود بزرگ‌ترین کمپانی اسباب بازی به دنیای دیجیتال

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 12 تیر، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

تحول دیجیتال هاسبرو و ورود بزرگ‌ترین کمپانی اسباب بازی به دنیای دیجیتال

 

فکر نکنم کسی وجود داشته باشد که بازی جذاب و خاطره‌انگیز مونوپولی را نشناسد یا بازی نکرده باشد! روزگاری هم بازی‌‌های رومیزی‌ جنگ ستارگان و ربات‌هایی که به ماشین تبدیل می‌شدند، خیلی معروف بودند. اسم سازنده این اسباب‌بازی‌ها را می‌شناسید؟ آیا تا بحال اسم کمپانی هاسبرو به گوشتان خورده است؟ شرکت قدیمی هاسبرو (hasbro games) سازنده همه این اسباب‌بازی‌های نوستالژیک است.

شرکت هاسبرو در طول زمان موفقیت‌های زیادی به دست آورده است؛ اما تحول دیجیتال آن تاثیر زیادی در این کامیابی‌ها داشته است. در این مقاله به بررسی مراحل تحول دیجیتال این کمپانی و پیشرفت آن در عصر جدید می‌پردازیم. با من در یکی دیگر از سری مقالات تحول دیجیتال در فرآیندهای کسب و کار در سایت عظیم مدیا همراه باشید.

 

تاریخچه هاسبرو

 

 

کمپانی Hasbro در سال 1923 توسط سه برادر یهودی – لهستانی به نام هاسنفلد تاسیس شد. این شرکت در ابتدا مداد و وسایل مدرسه تولید می‌کرد تا اینکه برای اولین بار در سال 1942 اسباب‌بازی‌های شنی و سپس کیت‌های پزشک و پرستار را تولید کرد و به عنوان اولین تولیدکننده اسباب‌بازی شناخته شد. اولین اسباب‌بازی بسیار معروف و موفق این شرکت، آقای کله سیب‌زمینی (Mr Potato Head) بود که در سال 1952 توسط جورج لرنر ساخته شد. این اسباب‌بازی برای اولین بار در تبلیغات تلویزیونی نمایش داده شد و همین تبلیغات تاثیر زیادی در موفقیت آن گذاشت. هسبرو در سال 1954 تبدیل به لایسنس اصلی دیزنی شد و از شخصیت‌های این کمپانی برای تولید اسباب‌بازی استفاده کرد.

هاسبرو در طول سال‌ها موفقیت‌های بزرگ و کوچک زیادی به دست آورد. اسباب‌بازی‌های معروف هاسبرو پونی کوچولوی من (My Little Pony)، جنگ ستارگان (star wars)، پاور رنجرز، پوکمون، تبدیل‌شوندگان (Transformers)، Micronauts، Furby، Nerf، Twister، رم: شوالیه فضایی و مونوپولی هاسبرو بوده است. در حال حاضر Hasbro با بیش از 11 میلیارد دلار دارایی، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی و بازی‌های رومیزی در جهان است.

 

Hasbro همیشه در اوج!

 

Hasbro همیشه در اوج | پیاده سازی تحول دیجیتال

 

کمپانی هاسبرو همیشه از هر موقعیتی برای رشد بیزنس خودش استفاده می‌کرد. مثلا با تبلیغات تلویزیونی توانست اسباب‌بازی Mr Potato Head را معرفی کند و به وسیله آن حسابی مشهور شود. این شرکت اوایل کار بازی‌ها و اسباب بازی‌ها را به روش‌های سنتی تولید می‌کرد، اما کم کم از پتانسیل‌های زمان خودش برای فروش بیشتر استفاده کرد. اواخر قرن بیستم چه  پتانسیل‌هایی وجود داشت؟ بله محبوبیت فیلم‌های جنگ ستارگان و انیمیشن‌های دیزنی! این بهترین موقعیت بود تا هاسبرو مشتریان بیشتری جذب کند.

در آن زمان هاسبرو لایسنس محصولات دیزنی و فیلم‌هایی مثل star wars،Jurassic Park  و transformers را دریافت می‌کند تا محصولات جدید و خفن‌تری بسازد و فروش بیشتری را تجربه کند. سپس شروع به ساخت اسباب‌بازی‌ها و اکشن فیگورهای مربوط به این سینمایی‌ها می‌کند. این تلاش‌ها به فروش فوق‌العاده اسباب‌بازی‌ها کمک می‌کند و Hasbro در سال 1989 به بیش از 1.4 میلیارد دلار فروش می‌رسد.

 

بهترین دوره تحول هاسبرو با صنعت سینما

هاسبرو از صنعت سینما که خیلی هم پرطرفدار بود، برای فروش بیشتر محصولاتش استفاده کرد کرد؛ که البته یکی از استراتژی‌های فوق‌العاده موثر این برند محسوب می‌شود. این روش تا چندین سال درآمد فوق‌العاده‌ای برای هاسبرو به همراه داشت. البته تنها هاسبرو نبود که از صنعت سینما و تلویزیون استفاده کرد؛ تا به امروز بازی‌ها از روی شخصیت‌های سینمایی و انیمیشنی ساخته می‌شدند. اما از این به بعد برعکس این موضوع هم می‌توانست رخ دهد. نتیجه آن ساختن انیمیشن پونی کوچولوی من یا همان My Little Pony بود. هاسبرو با ورود به صنعت پولساز فیلم و انیمیشن‌سازی، درآمد زیادی کسب کرد و علاوه بر این با معروف شدن شخصیت‌های فیلم‌ها، فروش اسباب‌بازی‌ها هم بالاتر رفت.

Hasbro از لایسنس‌هایی که داشت نهایت استفاده را کرد و درآمد فوق‌العاده‌ای هم به دست آورد. اما بالاخره با پیشرفت تکنولوژی این روش هم کم کم تاثیر خود را از دست داد و این شرکت در سال 2012 متوجه شد که سهامش در حال سقوط است. به همین دلیل به فکر ایجاد استراتژی‌های جدید برای افزایش فروش افتاد و تحول دیجیتال هاسبرو با این تصمیم رقم خورد.

 

حضور در شبکه‌های اجتماعی، یکی از گام‌های اصلی تحول دیجیتال Hasbro 

یکی از تصمیم‌های درست این شرکت، استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار بوده است. کمپانی تولید بازی در قدم‌های اول به صورت گسترده وارد شبکه‌های اینترنتی شد و علاوه بر فروش آنلاین، شروع به جمع‌آوری داده‌های مشتریان و استفاده از آن‌ها برای بازاریابی هدفمندتر کرد. این برند از رسانه‌های اجتماعی برای تمرکز بر پدر و مادرهایی که قصد خرید اسباب‌بازی برای فرزندانشان را دارند، استفاده کرد. داده‌های دیجیتالی زیادی جمع‌آوری کرد و این کار به شرکت کمک کرد تا درک و برخورد بهتری با مشتریان خود داشته باشد. با این روش علاوه بر مشتری‌مداری بهتر، نیازهای مشتریان را هم تخمین زد و این باعث افزایش دوباره نرخ فروش هاسبرو شد. این کار باعث شد ارزش سهام Hasbro از 36 دلار در سال 2013 به 109 دلار در سال 2018 برسد.

 

ورود به صنعت بازی‌های دیجیتالی 

 

بازی‌های دیجیتالی هاسبرو | تحول دیجیتال سازمانی

 

همانطور که گفتیم هاسبرو موفقیت‌های بیشماری در تولید اسباب‌بازی‌های مختلف تجربه کرد. اما جایی تصمیم گرفت که بازی‌های ویدیویی را هم از دست ندهد و وارد این صنعت شود. این شرکت در سال 1995 Hasbro Interactive را راه‌اندازی کرد که نتیجه آن انتشار بازی‌های ویدیویی بود. بازی‌های Hasbro Interactive Frogger و Tonka Search در اوایل سال 1997 منتشر شدند و توانستند به موفقیت‌های زیادی برسند. پس از آن Hasbro Interactive مالکیت معنوی بازی‌های ویدیویی قدیمی مانند Atari و در دسترس قرار دادن عناوین کنسول‌های مدرن مانند Playstation را به دست آورد.

Hasbro Interactive در چند سال اول به سرعت رشد کرد و حتی شایعاتی وجود داشت که به قیمت 1 میلیارد دلار به فروش رفته است. البته این بخش علی رغم رشد سریع و انتظارات زیاد، بخش تعاملی سودآوری نداشت و هاسبرو تصمیم گرفت این بخش از جمله حقوق دیجیتال اکثر بازی‌های Hasbro را به فروش برساند. البته Hasbro در سال 2005 این دارایی‌ها را بازخرید کرد، اما هنوز هم بازی‌های دیجیتالی اولویت اصلی کمپانی نبوده‌اند.

اگر به تحول دیجیتال سازمانی علاقه دارید، مقالات آیتونز و تحول دیجیتال در صنعت موسیقی، تحول دیجیتال استارباکس و تحول دیجیتال نیویورک تایمز را از دست ندهید.

 

از دست دادن یک معدن طلا

 

توسعه دیجیتال هاسبرو | دوره تحول دیجیتال

 

هاسبرو در سال 1999 جادوگران ساحل (Wizards of the Coast) را به قیمت 325 میلیون دلار خریداری کرد. جادوگران ساحل یک بازی کارت و صفحه‌ای بود و علی رغم بازی‌های جدیدتر کارتی با مضامین مختلف (مثل پوکمون، بازی‌های ورزشی و ...) معروف و محبوب باقی ماند. طبق گزارش‌های به دست آمده در سال 2015، این بازی در آن زمان حدودا 20 میلیون بازیکن فعال داشته است و با ارزش‌ترین کارت‌های آن در فروشگاه‌های اینترنتی حتی با قیمت‌های باورنکردنی 20 هزار دلار هم وجود داشته است.

گرچه هسبرو در زمینه تولید بازی‌های دیجیتالی تا حدودی موفق بود، اما هنوز هم نتوانسته است بر بازی معروف Hearthstone غلبه کند. این بازی که توسط Blizzard entertainment و در سال 2014 منتشر شد، برای پلتفرم‌های اندروید، ویندوز و IOS در دسترس است و درآمد فوق‌العاده‌ای برای کمپانی بلیزارد به همراه داشته است. تا جایی که بلیزارد در سال 2016، بیش از 390 میلیون دلار درآمد از این بازی به دست آورده است.

اگر هاسبرو بتواند بازی‌های جذاب‌تر و محبوب‌تر از بازی‌های آنلاین Blizzard entertainment بسازد، می‌تواند همچون گذشته موفقیت‌های خود را تکرار کند. البته هسبرو هنوز هم بازی‌های فکری و کارتی جدیدی می‌سازد که با وجود انواع بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی، محبوبیت زیادی به دست می‌آورند، اما حضور پررنگ در بازی‌های دیجیتالی و آنلاین موفقیت‌های بیشتری به همراه دارد.

 

هاسبرو چه مسیرهایی پیش رو دارد؟

 

hasbro games | تحول دیجیتال هاسبرو

 

در سال‌های اخیر باز هم بازی‌های رومیزی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و انواع مختلفی از این بازی‌ها با استراتژی‌ها و موضوعات مختلف ساخته شده‌اند. بازی‌هایی مثلSettlers of Catan ، Ticket to Ride و Pandemic پرفروش‌ترین بازی‌های موجود در سایت آمازون بوده‌اند و در کنار آن‌ها هنوز هم Monopoly ، Scrabble و Guess Who؟ فروخته می‌شوند. البته ممکن است این بازی‌ها فروش خوبی داشته باشند و حتی گاهی سر و صدای زیادی به پا کنند، اما در حال حاضر بیشترین محبوبیت مربوط به بازی‎های دیجیتالی اینترنتی است. مثلا Riot Games در سال 2016، بیش از 1.6 میلیارد دلار از بازی محبوب League of Legends به دست آورده است.

احتمالا Hasbro توانایی طراحی و توسعه یک بازی مانند League of Legends یا Blizzard's Overwatch را نداشته باشد، اما بالاخره باید یک روش نوآورانه برای حضور در فضای دیجیتال پیدا کند. این شرکت همچنان پتانسیل‌های زیادی برای ساخت بازی‌هایی مبتنی بر شخصیت‌های آشنا و محبوب دارد. علاوه بر این جذب مدیرانی که در زمینه ساخت چنین بازی‌هایی موفق بوده‌اند، می‌تواند اتفاقات خوبی برای این کمپانی رقم بزند.

درآمد کنونی هاسبرو ترکیبی از تولید بازی‌های رومیزی، بازی‌های دیجیتالی متوسط، محتوای ویدئویی و فیلم، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و  فروش محصولات فیزیک است. اما از آنجایی که بازی‌های دیجیتالی آنلاین در دنیای امروز طرفداران زیادی دارد، هاسبرو می‌تواند از این موقعیت برای تولید بازی‌های جذاب استفاده کند. همچنین این کمپانی لایسنس خیلی از شخصیت‌های معروف دیزنی و فیلم‌های هالیوودی را در اختیار دارد و می‌تواند با تولید بازی‌های آنلاین و استفاده از شخصیت‌های معروف، فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

کمپانی‌های زیادی در طول زمان به این نتیجه رسیده‌اند که باید تحول دیجیتال سازمانی را در کسب و کار خود پیاده کنند. اگر به چنین سرگذشت‌هایی علاقه دارید، مقالات تحول دیجیتال نایک، تحول دیجیتال ایکیا را مطالعه کنید.

 

نکات کلیدی

  • Mr Potato Head
  • star wars
  • Transformers
  • و My Little Pony
  • حضور در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از داده‌های دیجیتالی مشتریان
  • تولید بازی‌های دیجیتالی

 

منابع:

game-learn | digital.hbs | wikipedia

 

سوالات متداول

بله! والدین معمولا به Hasbro اعتماد دارند؛ چون محصولاتی تولید می‌کند که نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار هستند، بلکه از نظر ایمنی هم بی خطر هستند. استانداردهای کیفیت و ایمنی در هر مرحله از طراحی، مهندسی و تولید، تا ساخت و بسته‌بندی اعمال می‌شود.

ساخت اسباب‌بازی‌های آقای کله سیب‌زمینی، پونی کوچولوی من، جنگ ستارگان، مونوپولی و تبدیل‌شوندگان بوده است.

استفاده از تبلیغات تلویزیونی. استفاده از شخصی‌های دیزنی و سایر شخصیت‌های سینمایی برای ساخت اسباب‌بازی. ساخت انیمیشن‌. حضور در شبکه‌های اجتماعی. ساخت بازی‌های دیجیتالی و آنلاین

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

فکور
3 سال پیش
مرسی از سایت خوبتون
پاسخ دهی