تحول دیجیتال نایک

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 07 تیر، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

تحول دیجیتال نایک

 

برند نایک (nike) یا نایکی، یکی از معروف‌ترین برندهای ورزشی و پوشاک در دنیا است. همه ما حداقل یک بار کفش نایکی یا یکی دیگر از محصولات مارک نایک را پوشیده‌ایم. شاید به نظر برسد که این برند از ابتدا همینطور موفق بوده است و هیچ گاه با شکست روبه‌رو نشده است. اما واقعیت این است که معروف‌ترین و موفق‌ترین برندهای دنیا هم با معضلات اقتصادی روبه‌رو می‌شوند. مهم این است که در برخورد با مشکلات چه واکنشی نشان می‌دهند و عکس‌العمل آن‌ها برای بیرون آمدن از آن شرایط بحرانی چیست. دقیقا مثل اتفاقاتی که برای برند نایکی رخ داد. این برند هم با بحران‌های اقتصادی روبه‌رو بود؛ اما توانست به خوبی از پس این مشکلات برآید. در این مقاله کمی در مورد تاریخچه برند نایک صحبت می‌کنیم و بعد سیر تحول دیجیتال نایک را بررسی می‌کنیم. با من در این مقاله از سری مقالات تحول دیجیتال در عظیم مدیا همراه باشید.

 

تحول دیجیتال (digital transformation) چیست و چه لزومی دارد؟

تحول دیجیتال به معنی ادغام فناوری دیجیتال در همه زمینه‌های فعالیت یک شرکت است و این ادغام دیجیتال برای همه شرکت‌ها الزامی است. این کار باعث تغییر و تحول در سازمان می‌شود و رضایت بیشتر مشتری و بهبود کیفیت محصولات و خدمات را به همراه دارد.

در عصر تکنولوژی که همه چیز به سمت اینترنتی و دیجیتالی شدن می‌رود، مشتریان چنین انتظاری از برندها دارند. مارک‌هایی که تحول دیجیتال در کسب و کار را جدی نمی‌گیرند، خیلی زود از میدان رقابت کنار گذاشته می‌شوند. اما برندهایی که حواسشان همیشه جمع است و به تحول دیجیتال سازمانی توجه دارند، حتی در بحران‌های اقتصادی هم رشد و پیشرفت دارند. در ادامه رشد برند نایک از طریق توسعه دیجیتال را بررسی می‌کنیم. 

 

تاریخچه برند نایکی

 

تاریخچه برند نایکی | تحول دیجیتال نایک

 

برند نایک یک کمپانی بزرگ آمریکایی و چند ملیتی است که در سال 1964 تاسیس شده است. نام اولیه این شرکت Blue Ribbon sports بود؛ اما در سال 1971 رسما به NIKE تغییر نام داد. کمپانی نایکی در زمینه طراحی، تولید و عرضه کالای ورزشی مانند پوشاک، کفش و تجهیزات مربوط به رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات ورزشی محسوب می‌شود. ارزش این کمپانی بزرگ در سال 2010 بیش از 10.7 میلیارد دلار برآورد شد که آن را تبدیل به بهترین تولیدکننده تجهیزات اسپورت کرد. یکی از المان‌های معروف این برند، شعار آن است: "Just do it".

 

رکود اقتصادی، آغازگر تحول دیجیتال نایک

 

سیر تکاملی برند نایکی | تحول دیجیتال نایک

 

کمپانی نایک در حدود سال‌های 2009 و 2010 دچار رکود اقتصادی شد. زیرا دنیا تبلیغات دیجیتال را پذیرفته بود و جوانان که اکثر مشتریان نایک را تشکیل می‌دادند، تبلیغات سنتی این برند را نمی‌دیدند. در آن سال‌ها تکنولوژی بسیار محبوب شده بود و جامعه وقت زیادی در آن فضا می‌گذراند. به همین دلیل استراتژی‌های تبلیغاتی سنتی مثل سابق بازدهی نداشت و نایک دچار رکود اقتصادی شد. به همین دلیل در سال 2010 تصمیم گرفت حضور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد و توسعه دیجیتال کسب و کار خود را آغاز کند. 

 

سیر تحول دیجیتال نایکی

پیاده سازی تحول دیجیتال نایک با تمرکز روی تلفن‌های هوشمند شروع شد. علاوه بر این از فناوری‌های پیشرفته مبتنی بر الگوریتم‌های توصیه و ماشین لرنینگ استفاده می‌کرد. این کمپانی در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کرد و با ایده‌های خلاقانه و تبلیغات در این پلتفرم‌ها توانست بار دیگر قشر جوان را درگیر برند محبوب خود کند.

نایک در شروع کار با کاهش 40 درصدی تبلیغات تلویزیونی و افزایش بودجه بازاریابی به 2.4 میلیارد دلار رقم روبه‌رو شد. در این دوره کمپانی تونست اپلیکیشن‌های خلاقانه ای مثل +NIKE تولید کند و توجه افراد زیادی را جلب کند.

1. اپلیکیشن NIKE + و NIKE SNKRS

اپلیکیشن NIKE +، یکی از برنامه‌های جالب این برند برای آغاز کردن یک کسب و کار اینترنتی بود. این برنامه برای اولین بار در ژاپن اجرا شد و نتیجه آن، افزایش قابل توجه محصولات این برند بود. برنامه NIKE SNKRS هم موفقیت‌آمیز بود؛ تا جایی که یکی از مدل‌های محصولات نایکی، افزایش 100٪ فروش را تجربه کرد.

2. ساخت اپلیکیشن nike training club، یکی از مراحل تحول دیجیتال نایک

 

nike training club، یکی از مراحل تحول دیجیتال نایک

 

کمپانی نایک در مراحل بعدی اپلیکیشن nike training club را راه انداخت و با اشتراک‌گذاری لایو و ویدئوهای ورزشی توانست سهام خود را 11% رشد دهد. در این اپلیکیشن برنامه‌های تمرینی مجازی مختلف مانند تمرین‌های قدرتی، پیلاتس و یوگا ارائه می‌شد. این برنامه بعد از شیوع کرونا توانست مخاطبین زیادی جذب کند. زیرا افراد به خاطر اپیدمی نمی‌توانستند به باشگاه بروند و این برنامه برای تمرین در منزل بسیار مناسب بود. طبق گزارش‌های O'Neill، نایک از آن زمان در ایالات متحده بیش از 100٪ افزایش کاربر فعال هفتگی در این برنامه داشته است و در چین هم افزایش 80 درصدی را تجربه کرده است.

علاوه بر این وجود این برنامه باعث فروش بیشتر محصولاتی مثل تشک و بلوک‌های یوگا هم شد و در کل فروش محصولات نایکی را افزایش داد.

3. Nike Fit و توسعه دیجیتال نایک

 

Nike Fit و توسعه دیجیتال نایک | تحول دیجیتال نایک

 

نایکی علاوه بر برنامه‌های قبلی، یک اپلیکیشن به نام Nike Fit با تکنولوژی واقعیت مجازی ساخته است که کمک می‌کند بر اساس اسکن پا، بهترین نوع کفش را انتخاب کنید. هدف از ساخت این برنامه رفع مشکل خرید کاربران و خرید کفش‌های دقیق و متناسب برای هر سایز پا است. علاوه بر این کمپانی نایک به لطف این برنامه، به اطلاعات حیاتی برای ایجاد پروژه‌های بهتر کفش در آینده دست پیدا می‌کند.

اگر به ایجاد کسب و کار اینترنتی علاقه پیدا کرده‌اید، مقاله مشاوره راه اندازی و توسعه کسب و کار آنلاین به شما کمک می‌کند. برای آشنایی با مدیریت کسب و کار آنلاین و دلایل راه‌اندازی آن، مقاله کسب و کار آنلاین و مراحل مدیریت کسب و کار اینترنتی را بخوانید. 

راز موفقیت نایک در اینستاگرام

حضور موفق در اینستاگرام، یکی دیگر از المان‌های سیر تحول دیجیتال نایک است. پیج این برند که در سال 2011 راه‌اندازی شد، 157 میلیون فالوور دارد و در بین چند پیج برتر در اینستاگرام قرار دارد. دلایل این برتری را در ادامه به صورت خلاصه گفته‌ایم:

  1. اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوهای جذاب و نوآورانه
  2. تعامل خوب با مخاطبین (نه تنها در اینستاگرام، بلکه در هر 200 حساب مختلف نایک در همه شبکه‌های اجتماعی)
  3. توجه کافی به بازاریابی دیجیتال
  4. توجه و تعامل با مشتری

نایک برای ورود به دنیای دیجیتال، مهندسان و دانشمندان این حوزه را از MIT و Apple استخدام کرد تا از ترکیب نوآوری‌های تکنولوژی، تحلیل داده‌ها و تعاملات رسانه‌های اجتماعی استفاده کند و به مخاطبین نوجوان و عصر دیجیتال دست پیدا کند. نایک با این تغییر و تحولات موفقیت‌های زیادی کسب کرد. فروش آن خیلی بیشتر شد و ارزش سهام آن طی دو سال از 52$ به 88$ رسید.

 

اهداف اصلی نایک در مورد ساخت اپلیکیشن

نایک با تولید اپلیکیشن‌های مختلف 3 هدف اصلی را دنبال کرد:

  1. کسب درآمد از محصول جدید یا همان اپلیکیشن‌ها
  2. راحت‌تر کردن تجربه خرید مشتری و افزایش فروش
  3. استفاده از داده‌های دریافتی از اپلیکیشن‌ها و استفاده از آن برای تولید محصول بهتر

نایکی برای بیرون آمدن از رکود اقتصادی به یکی دو تغییر بسنده نکرد و تحول اساسی در کل کمپانی خود به وجود آورد. این تغییرات در زنجیره تامین، تبلیغات، فروش و مراحل دیگر این کسب و کار ایجاد شد و تحول دیجیتال در فرآیندهای کسب و کار این برند را به همراه داشت. ارتباط با مشتریان بهبود پیدا کرد، تمرکز بیشتری روی تجزیه و تحلیل بیگ دیتا صورت گرفت و کمپین‌های بازاریابی دیجیتال قوی‌تری ایجاد شد. 

نایک با استفاده کارآمدتر و موثرتر از داده‌های مصرف کننده دیجیتال، به سمت راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی، ایجاد فرصت برای عضویت و بهبود تجربه مشتری به صورت آنلاین حرکت کرد. بازاریابی دیجیتال قوی‌، تجزیه و تحلیل بیگ دیتا، توجه بیشتر به مشتری و استراتژی تجارت الکترونیکی به روز، منجر به تحول چشمگیر این شرکت شد.

علاوه بر همه این‌ها ظهور دوباره یک اپیدمی در جهان، کار را برای برندی ورزشی مثل نایک خراب کرد. اما این برند باز هم توانست از این اوضاع جان به در ببرد. نایک در دوران کرونا کمپین‌های مختلفی راه‌اندازی کرد و نشان داد که چه عملکرد خوبی در استفاده از تکنولوژی برای جذب مشتری دارد.

می‌توانید در مقاله تحول کسب و کار با استفاده از بیگ دیتا، با اهداف و کاربردهای بیگ دیتا در بیزنس‌ها آشنا شوید. 

 

وجه تمایز نایک، یکی از مصادیق تحول دیجیتال در نایک

 

تحول دیجیتال در نایک | تحول دیجیتال نایک

 

یکی از نکاتی که در موفقیت برند نایک به چشم می‌خورد، ارتباط عالی آن با مشتریان است. نایک برای برقراری ارتباط با مشتریان خود از 4 روش استفاده می‌کند:

1. تمرکز بر داستان‌پردازی

نایک در محتوای تبلیغاتی خود به الهام، آرزوها، شانس و غلبه بر آن توجه می‌کند. یکی از نمونه‌های موفق داستان‌پردازی در تبلیغات، آگهی معروف I WILL RUN TO YOU است.

2. تمرکز بر اصالت برند

نایک همیشه سعی می‌کند انواع فرهنگ‌های مختلف در رشته‌های ورزشی گوناگون را در نظر داشته باشد، آن‌ها را درک کند و با آن‌ها تعامل داشته باشد.

3. درک و ارتباط با مشتریان با توجه به شرایط آن‌ها

یکی از مثال‌های واضح این رویکرد، ویدئو تبلیغاتی جام جهانی 2012 است. در این تبلیغ از ستاره‌های فوتبال مورد علاقه مردم استفاده شد و نمایش آن به جای تلویزیون، در فیسبوک و یوتیوب انجام شد. این آگهی در هفته اول 8 میلیون بازدید داشت و وایرال شد.

4. اجازه شخصی‌سازی

یکی دیگر از مزایای فوق‌العاده نایک، این است که فروشگاه‌های آنلاین آن به طرفداران اجازه می‌دهند که کفش‌های سفارشی مخصوص خودشان را داشته باشند و طرح موردنظر خود را سفارش دهند. این ایده در سال اول برای نایک بیش از 100 میلیون دلار درآمد به ارمغان آورد.

اگر از این مقاله لذت بردید، مقاله‌های مرتبط مانند آیتونز و تحول دیجیتال در صنعت موسیقی و تحول دیجیتال نیویورک تایمز را مطالعه کنید. 

 

نکات کلیدی

 

منابع: brainhub | game-learn | cnbc

 

 

سوالات متداول

رکود اقتصادی و بعدا شیوع بیماری کرونا باعث شد کمپانی نایک به فکر توسعه دیجیتال کسب و کار خود بیفتد. نایکی از طریق فروش آنلاین سود بیشتری نسبت به فروش در کانال‌های عمده‌فروشی سنتی داشته است.

نایک در اصل یک کمپانی سنتی در زمینه تولید پوشاک و تجهیزات ورزشی بوده است؛ اما با ورود به عصر تکنولوژی، مجبور شد استراتژی خود را تغییر دهد و در حال حاضر سال‌های زیادی است که در زمینه دیجیتال مارکتینگ سرمایه‌گذاری کرده است. این برند در طول زمان همواره نوآوری‌های زیادی در زمینه فناوری داشته است.

هیچ کس منکر این نیست که کمپین‌های نایک واقعا موثر هستند. در تبلیغات این برند از داستان‌پردازی، برانگیختن احساسات مخاطبین و معنابخشی به محصولات از دید مشتریان استفاده می‌شود.

استراتژی بازاریابی شرکت نایک تجزیه و تحلیل داده‌ها، مشارکت و تعامل در شبکه‌های اجتماعی و داستان‌پردازی است.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

مریم
2 سال پیش
واقعا لذت بردم از این تاریخچه و مهم تر اینکه سعی داشته در هر دوره زمانی بیزینس خودشو بروز جلو ببره
پاسخ دهی
مختاری
3 سال پیش
مرسی خیلی جالب بود داستان تحول دیجیتال کمپانی نایک
پاسخ دهی