تجارت الکترونیک و فرمول ۷ مرحله‌ای برای موفقیت در کسب‌وکار

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 15 مرداد، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

تجارت الکترونیک و فرمول ۷ مرحله‌ای برای موفقیت در کسب‌وکار

 

تجارت الکترونیک بحث داغ این روزهای بازار کسب‌وکار است. در دنیایی که روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و اینترنت در آن نقش مهمی بازی می‌کند، تجارت الکترونیک به یک الزام تبدیل شده است. اگر دنبال این هستید که کسب‌وکار سنتی خود را آنلاین کنید، این مطلب را از دست ندهید.

در دنیای امروز که اینترنت، پایه و اساس بسیاری از کارها و روابط است، کسب‌وکارها نمی‌توانند به شیوه‌های قدیمی به راه خود ادامه دهند. چنین کسب‌وکارهایی در رقابت با سایرین محکوم به شکست هستند. کسب‌وکارهایی که از شیوه‌های سنتی فاصله نمی‌گیرند و به تجارت الکترونیک رو نمی‌آورند دیر یا زود به کلی محو می‌شوند یا بخش زیادی از سهم بازار را از دست می‌دهند. اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید و تا الان اقدامی برای دیجیتال کردن آن نکرده‌اید، بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید.

همین الان که این مطلب را می‌خوانید، صدها شرکت در تلاش برای دیجیتال کردن کسب‌وکار خود هستند. اگر زودتر اقدام نکنید، از رقبا عقب می‌مانید.

 

تجارت الکترونیک؛ تغییر بنیادی در شیوه کسب‌وکار

 

تجارت الکترونیک و تغییر بنیادی کسب و کار

 

دیجیتال شدن کسب‌کار و رفتن به سمت تجارت الکترونیک فقط نحوه خرید مشتری را تغییر نمی‌دهد. بلکه نیاز است تا ساختار یک کسب‌وکار، به طور کلی تغییر پیدا کند. اگر قصد دارید به سمت تجارت الکترونیک بروید، این هفت نکته حیاتی را در نظر داشته باشید. این نکات فرمولی برای تبدیل یک کسب‌وکار سنتی به یک کسب‌وکار آنلاین و موفق است. هفت نکته طلایی عبارت‌اند از:

۱. با یک برنامه استراتژیک شروع کنید

تصمیم‌هایی که در فرایند تبدیل کسب‌وکار سنتی به دیجیتال باید بگیرید، اصلا تصمیم‌های ساده‌ای نیستند. نباید آنها را در شرایط سخت و تحت فشار بگیرید. اولین قدم این است که این تصمیم‌ها و تغییرات لازم را ابتدا در نظر بگیرید و متناسب با آنها، یک استراتژی برای کسب‌وکار خود تدوین کنید.

۲. برای تامین محصول فروشگاه تجارت الکترونیک، برنامه‌ریزی کنید

کاربران دنیای دیجیتال، طرفدار سرعت هستند. وقتی کسب‌‌وکار دیجیتال دارید باید از قبل، فکر همه‌چیز را بکنید. باید بتوانید در کمترین زمان ممکن، خدمات و محصولات خود را به دست مشتری برسانید. کار سختی است ولی باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید و در مورد نحوه تامین کالا، تصمیم بگیرید. همچنین باید برای اینکه در سریع‌ترین زمان ممکن، محصولات به دست مشتری برسد، فکر همه چیز را بکنید.

۳. با مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کنید

 

تجارت الکترونیک و تغییر بنیادی کسب و کار

 

امروزه فرصت‌های زیادی برای فروش محصولات و خدمات در دنیای اینترنت وجود دارد. مثلا سایتی مثل دیجیکالا، یک مارکت‌پلیس است که در آن می‌توانید محصولات خود را با واسطه بفروشید. این فرصت‌ها برای معرفی خودتان و آغاز فروش و کسب‌وکار، فرصت خوبی هستند ولی مشکلات خاص خودشان را هم دارند. برای اینکه بتوانید تجارت الکترونیک موفقی داشته باشد،

بهتر است که بی‌واسطه با مخاطب در ارتباط باشید. اگر هدف شما فقط فروش و کسب درآمد است، شاید استفاده از مارکت‌پلیس‌ها بد نباشد ولی اگر دوست دارید ارزشی خلق کنید و کسب‌وکار گسترده و پایداری داشته باشید، بهتر است که کانال اختصاصی خود را برای فروش مصولات و خدمات ایجاد کنید. حتما سایت داشته باشید و اگر در شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکار موفقی دارید، آن را به یک سایت شخصی هم منتقل کنید. با داشتن سایت مستقل، کنترل کامل و بهتری روی فروش و محصولات و خدمات خود دارید. بررسی معیارهای عملکرد، راحت تر می‌شود و در نهایت، تجارتی اصولی و پایدار خواهید داشت.

۴. معیارهای عملکرد تجارت الکترونیک را بررسی کنید

تبدیل در فضای آنلاین، مثل یک بازی است؛ یک بازی که بخشی از آن هنر و بخشی از آن علم و آگاهی است. فروشگاه‌های تجارت الکترونیک باید ترکیبی از صفحه آرایی درست و طراحی زیبا باشند. بازاریابان حرفه‌ای تجارت الکترونیک، می‌دانند که چطور هر جزء یک صفحه را تغییر دهند تا بتوانند خریداران و بازدیدکنندگان یک وب سایت را به واکنش وادارند. کسی که در تجارت الکترونیکی و فروش آنلاین مهارت دارد می‌داند که هر واکنش کاربر، از کلیک گرفته تا تبدیل، برای هر پیج و برای هر محصول، چقدر اهمیت دارد. در نتیجه بررسی معیارهای عملکرد و این آمار و ارقام بسیار اهمیت دارد. از ابتدا فروشگاه اینترنتی خود را با در نظر گرفتن این اصول و قواعد بسازید. تست‌های A/B انجام دهید و رفتار کاربران و خریداران را به دقت زیر نظر داشته باشید.

۵. فروشگاه آنلاین خود را ارتقا دهید

استفاده از تکنولوژی صحیح برای تجارت الکترونیک، یک موضوع بسیار پراهمیت در تبدیل کسب‌وکارهای سنتی به دیجیتال است. اگر از کارکردها و امکانات پلتفرم‌های موجود در دسترس‌تان به خوبی و تمام و کمال استفاده نکنید، نمی‌توانید نرخ تبدیل بالایی داشته باشید و تجربه قابل توجهی از کسب‌وکار آنلاین به دست آورید. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که باید بگیرید این است که از کدام پلتفرم برای تجارت الکترونیک خود استفاده کنید و از کدام ارائه‌دهنده خدمات، خدمات مورد نظرتان را دریافت کنید. در مورد این موضوعات، حسابی تحقیق کنید چون سایتی که همیشه در دسترس باشد، مهم‌ترین پایه تجارت الترونیک است. وب‌سایت شما یا هر پلتفرمی که از آن برای فروش استفاده می‌کنید باید اطمینان مشتری را جلب کند، ایمن باشد و سرعت قابل توجهی داشته باشد.

۶. کانال‌های دیجیتال و فیزیکی را ترکیب کنید

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید این است که به طور هم‌زمان در چندین کانال پیشروی کنید. تجارت الکترونیک لزوما به این معنا نیست که باید فروشگاه فیزیکی خود را تعطیل کنید. اگر کسب‌وکار شما یک کسب‌وکار کاملا فیزیکی و سنتی است، عادت‌ها و قواعدی در آن وجود دارد که شکستن آن سخت است. لازم نیست آن را کنار بگذارید یا به طور کلی تغییر دهید. هر دو کانال فعالیت شما، یعنی فیزیکی و دیجیتال، در رقابت با یکدیگر نیستند. در واقع، نوعی مکمل یکدیگر هستند. مثلا یک فروشگاه فیزیکی را در نظر بگیرید که در همان محل فروشگاه، ابزاری در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد که در فضای دیجیتال کسب‌وکارتان، دنبال محصولات بیشتری، فراتر از آنچه در فروشگاه می‌بینند، بگردند. یا برعکس، کسب‌وکار آنلاینی را در نظر بگیرید که برای مراجعان حضوری، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. در واقع از هر کانال کسب‌وکار می‌توانید برای ارتقاء و تبلیغ کانال دیگر استفاده کنید. اجازه ندهید که فعالیت در یکی، باعث آسیب دیدن کانال دیگر شود. هر دو باید در کنار هم فعالیت کنند و هر دو باید هم زمان با هم پیشرفت کنند.

۷. از شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را ببرید

تا به حال خیلی زیاد پیش آمده که یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و باعث شده که یک کسب‌وکار تازه، به سرعت به شهرت برسد. شبکه‌های اجتماعی فرصتی عالی است برای اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خود را به تعداد مخاطبان زیادی معرفی کنید. از شبکه‌های اجتماعی، غیر از معرفی کسب‌وکار می‌توانید برای فروش، هدایت آنها به سایت و حتی برقراری ارتباط بین فروشگاه فیزیکی و تجات الکترونیک استفاده کنید.

 

تجارت الکترونیک در ایران

 

تجارت الکترونیک در ایران

 

در ایران هم مثل سایر کشورهای دنیا، تجارت الکترونیک با سرعت هر چه بیشتر در حال گسترش است. تعداد فروشگاه‌های آنلاین، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی، رقابت بر سر جلب نظر مخاطب، با جدیت دنبال می‌شود. دیجیتال مارکتینگ توسعه پیدا کرده و آژانس‌های ارائه خدمات دیجیتال، راهنمای کسب‌وکارها برای راه‌اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک هستند. برای موفقیت در تجارت الکترونیک یکی از مهم ترین بخش‌هایی که باید در نظر بگیرید توجه به مارکتینگ و تبلیغات است. لینک‌های زیر، شما را بیشتر با دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌کند.

 

 منبع

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات