گوگل ادز چه تاثیری در پیشرفت کسب و کارهای آینده دارد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 10 دی، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

گوگل ادز چه تاثیری در پیشرفت کسب و کارهای آینده دارد؟

 

جهان امروز، دنیای فناوری و دیجیتال است. دنیایی که در آن خبری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های قدیمی نیست و می‌توانیم با یک جستجوی ساده اینترنتی هر آنچه می‌خواهیم را داشته باشیم. هر اطلاعات و کالایی به راحتی با اینترنت در اختیار و دسترس ماست. این موضوع در آینده نزدیک قابل لمس‌تر می‌شود و جهان حقیقتا به دهکده‌ای کوچک تبدیل خواهد شد. به همین دلیل رقابت زیادی بین کسب و کارهای مختلف به وجود می‌آید و کسی در این بازی برنده است که بتواند از بهترین امکانات و فرصت‌ها استفاده کند. به همین دلیل صاحبان کسب‌وکار، فروشگاه‌های آنلاین و وب‌مسترها نباید گوگل ادز را دست کم بگیرند. این ابزار مبلغ صرف شده شما را به بهترین نحو مورد استفاده قرار می‌دهد و بالاترین بازده را در پی خواهد داشت. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه از گوگل ادوردز استفاده کنید با من در عظیم مدیا و معرفی گوگل ادوردز همراه باشید.

 

گوگل ادز چیست؟

 

گوگل ادز چیست؟

 

گوگل adwords یکی از بهترین پلتفرم‌های تبلیغاتی است. این بستر تبلیغاتی تنها دو سال پس از رونمایی از گوگل و در سال 2000 ساخته شد و در حال حاضر بیش از 259 میلیون بازدیدکننده منحصر‌به‌فرد و 4.8 میلیارد تعامل روزانه دارد. مشخص است که گستردگی و محبوبیت گوگل باعث موفقیت این ابزار تبلیغاتی شده است. روش پرداخت هزینه‌ها در Google Ads به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است و تبلیغ‌کنندگان، بازاریابان دیجیتال و صاحبان کسب‌وکار باید به ازای کلیک یا هر برداشت (CPM) در یک آگهی، هزینه‌ای را پرداخت کنند. این ابزار روشی موثر برای جذب مشتریان احتمالی و مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار شما است. با Google Ads بازدید وب‌سایتتان را افزایش دهید، تماس تلفنی بیشتری دریافت کنید و بازدیدهای فروشگاهتان را بیشتر و بیشتر کنید. گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات به موقع (از طریق تلفن همراه و دسک تاپ) را ایجاد کنید و در بین مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. بنابراین در لحظه‌ای که مشتریان ایده‌آل شما از طریق جستجوی گوگل یا گوگل مپ به دنبال محصولات و خدماتی همانند کسب و کار شما هستند، کسب و کار شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده می‌شود. به این صورت می‌توانید مخاطبتان را جذب کنید و بازدید و فروش بیشتری داشته باشید. Google Ads امکان تحلیل و بهبود تبلیغات را هم در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید و اهدافتان را سریع‌تر تیک بزنید. یکی از مزایای گوگل ادوردز اکسپرس این است که می‌توان تبلیغات را متناسب با بودجه خود تنظیم کرد و این موضوع ربطی به حجم کسب و کار و تجربه کوتاه یا طولانی بیزنسی شما ندارد.

 

گوگل ادز چقدر موثر است؟

ممکن است بپرسید که اصلا این ابزار تاثیر کافی را دارد و می‌تواند پاسخ مناسبی به هزینه‌های صرف شده بدهد؟ جالب است ببینید که:

با این تفصیر مشخص است که تبلیغات گوگل ادز واقعا جواب می‌دهد و در درازمدت تاثیری فوق‌العاده بر فروش و پیشرفت کسب و کار خواهد داشت.

 

چرا باید در گوگل تبلیغ کنیم؟

 

چرا باید در گوگل تبلیغ کنیم؟ | گوگل ادز

 

گوگل بیش از 5 میلیارد جستجو در روز دارد و به عنوان پرکاربردترین موتور جستجو شناخته می‌شود. تجربه بالای پلتفرم Google Ads - نزدیک به 20 سال _ این موضوع را تایید می‌کند که تبلیغات گوگل چقدر می‌تواند موثر باشد. نتایجی که از این ابزار به دست آمده است نشان می‌دهد که نرخ بازگشت سرمایه این ابزار عالی بوده و به ازای هر یک دلار، هشت دلار است. البته وقتی که رقبای شما از این ابزار استفاده می‌کنند، بهتر است که شما هم از آن بهره ببرید تا هر چه سریع‌تر پیشرفت کنید.

 

بهترین تمرین‌ها و پیشنهادات برای استفاده از Google Ads

برخی از افراد تبلیغات در گوگل ادز را تجربه می‌کنند، ولی آن را ناموفق می‌دانند. این موضوع دلایل زیادی دارد و باید بررسی شود. به هر حال نباید به زودی تسلیم شوید و اگر به دنبال آینده‌ای موفق و پربازده برای کسب و کارتان هستید، توصیه‌های ارائه شده توسط سایت hubspot که در ادامه آورده شده است را دست کم نگیرید.

1. از کلمات کلیدی گسترده استفاده نکنید!

کلمات کلیدی شما باید به طور مرتب آزمایش و دستکاری شود. اگر کلمات کلیدی شما گسترده باشد، احتمال دارد که گوگل مخاطبین اشتباهی برایتان دست و پا کند و این به معنی کلیک کمتر و هزینه تبلیغات بیشتر است. کلمات کلیدی پر کلیک را پیدا کنید و آنها را متناسب با تبلیغات و مخاطبان هدف خود تنظیم کنید. در این راه ناامید نشوید و موارد مختلفی را آزمایش کنید.

2. تبلیغات بی ربط ممنوع!

اگر تبلیغاتتان با هدف کاربر یا جستجوگر مطابقت نداشته باشد، کلیک کافی دریافت نمی‌کنید و هزینه‌ شما برنخواهد گشت. عنوان آگهی باید با کلمات کلیدی پیشنهادی شما مطابقت داشته باشد و راه‌حلی برای جستجوی کاربر و درخواست او ارائه دهد. در این صورت نتیجه بهتری دریافت می‌کنید.

3. سعی کنید نمره کیفیت (Quality Score) خود در گوگل ادز را بهبود ببخشید.

نمره کیفیت شما نشان می‌دهد که تعیین رتبه‌بندی تبلیغات توسط گوگل چطور بوده است. رتبه و نمره بالا، نمایانگر جایگاه بهتر شما است. در صورتی که نمره کیفیت شما پایین باشد، کاربران کمتری تبلیغات شما را می‌بینند و شانس کمتری برای تبدیل خواهید داشت. گوگل نمره کیفیت شما را می‌گوید، اما بهبود آن به شما بستگی دارد.

4. صفحه فرود تبلیغاتتان را بهینه کنید.

تجربه کاربر پس از کلیک کردن روی تبلیغ شما بسیار مهم است و نباید تلاشتان را با یک اشتباه از بین ببرید. کاربر باید پس از کلیک روی تبلیغتان با صفحه‌ای جذاب و کاربر پسند روبه‌رو شود. پس از کلمات کلیدی مناسب در صفحه فرود استفاده کنید، آن را برای رسیدن به نرخ تبدیل مناسب بهینه کنید و در نهایت مخاطب را به هدف مطلوبش برسانید.

 

اصطلاحات Google Ads که باید بدانید

 

اصطلاحات Google Ads | گوگل ادز

 

در این بخش اصطلاحاتی به شما معرفی می‌کنیم که باید آن‌ها را بدانید. در این صورت می‌توانید گوگل ادز خود را تنظیم، مدیریت و بهینه کنید. برخی از این موارد مختص Google Ads و برخی دیگر به PPC مربوط هستند. به هر حال باید این موارد را برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موثر بدانید.

AdRank

AdRank مکان تبلیغ شما را تعیین می‌کند. هرچه این مقدار بالاتر باشد، رتبه شما بهتر خواهد بود و چشم افراد بیشتری به تبلیغ شما می‌افتد. در نتیجه احتمال کلیک کاربران روی تبلیغات بیشتر خواهد بود.

پیشنهادات

Google Ads بر اساس یک سیستم مناقصه کار می‌کند و افرادی را انتخاب می‌کند که حداکثر مبلغ پیشنهادی برای کلیک روی تبلیغ خود بپردازند. هرچه پیشنهاد شما بیشتر باشد، جایگاه شما بهتر خواهد بود. شما سه گزینه برای پیشنهاد دارید: CPC ،CPM یا CPE.

نوع کمپین‌ها در گوگل ادز

سه نوع کمپین پولی در Google Ads وجود دارد که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

نرخ کلیک (CTR)

CTR همان تعداد کلیک‌هایی است که متناسب با تعداد بازدید، روی آگهی خود دریافت می‌کنید. CTR بالاتر، نشان‌دهنده یک آگهی با کیفیت است که با هدف جستجو و کلمات کلیدی مطابقت داشته است.

نرخ تبدیل (CVR)

نرخ تبدیل معیاری از ارسال فرم به نسبت کل بازدیدهای صفحه فرود شماست. به بیان ساده CVR بالا به این معنی است که صفحه فرود شما یک تجربه کاربری یکپارچه‌ای ارائه می‌دهد که با وعده داده شده در تبلیغ مطابقت دارد.

نمایش شبکه (Display Network)

می‌توان تبلیغات گوگل را در صفحات نتایج جستجو یا یک صفحه وب در (Google’s Display Network (GDN)) نمایش داد. GDN شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که فضای مناسبی برای صفحات وب خود و تبلیغات گوگل ادز فراهم می‌کند. این تبلیغات می‌توانند متنی یا تبلیغاتی تصویری باشند و در کنار محتوای مربوط به کلمات کلیدی مورد نظر شما نمایش داده شوند. محبوب‌ترین گزینه‌های نمایش تبلیغات، خرید گوگل (Google Shopping) و برنامه‌های تبلیغاتی (app campaigns) هستند.

افزونه‌ها (Extensions)

افزونه‌های تبلیغاتی به شما این امکان را می‌دهند که تبلیغاتتان را بدون هیچ گونه هزینه اضافی تکمیل کنید. این برنامه‌های افزودنی در یکی از پنج دسته زیر قرار می‌گیرند: لینک سایت، تماس، موقعیت مکانی، پیشنهاد یا برنامه.

تاثیر کلمات کلیدی در اترگذاری تبلیغات گوگل ادز

وقتی کاربر گوگل یک کوئری را تایپ می‌کند، گوگل طیف وسیعی از نتایج را با هدف جستجوگر نمایش می‌دهد. از آنجایی که کلمات کلیدی عباراتی هستند که با خواسته جستجوگر مطابقت دارند و سوال آنها را پاسخ می‌دهند، باید روی انتخاب کلمه کلیدی تبلیغاتتان وسواس داشته باشید. گوگل بسیار هوشمند است و در این پروسه به کمک شما می‌آید. مثلا فردی که "نحوه تمیز کردن آدامس از روی کفش" را تایپ می‌کند، با نتایجی مانند "آدامس روی کفش" و "کفش تمیز" روبه‌رو می‌شود. شما باید عبارات کلیدی را به نحوی انتخاب کنید تا نزدیک‌ترین ارتباط با کوئری‌ها و کلمات کلیدی را داشته باشد.

PPC، روش پرداخت در گوگل ادز

پرداخت به ازای هر کلیک یا همان PPC، نوعی تبلیغات است که در آن تبلیغ‌کننده مبلغی را به ازای هر کلیک روی تبلیغ خود پرداخت می‌کند. البته PPC مخصوص Google Ads نیست اما متداول‌ترین کمپین پولی محسوب می‌شود. حتما قبل از راه اندازی اولین کمپین تبلیغاتی گوگل از جزئیات PPC مطلع شوید.

نمره کیفیت (QS)

نمره کیفیت شما کیفیت آگهی شما را با محاسبه نرخ کلیک (CTR)، مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت صفحه فرود و عملکرد گذشته شما در SERP اندازه‌گیری می‌کند. QS یک عامل تعیین‌کننده در AdRank شما است.

 

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

 

گوگل ادز چگونه کار می ‌کند

 

نحوه کار پلتفرم تبلیغ گوگل به این صورت است که آگهی شما را در معرض دید مشتریان احتمالی که به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند، قرار می‌دهد. تبلیغ‌کنندگان بر اساس کلمات کلیدی و جستجوها پیشنهاداتی ارائه می‌دهند و برندگان بسته به نوع انتخاب کمپین تبلیغاتی، در بالای صفحات نتایج گوگل، در ویدیوهای یوتیوب یا در وب‌سایت‌های مربوطه قرار می‌گیرند. عوامل مختلفی بر ایجاد تبلیغ موثر و کارآمد تاثیر می‌گذارد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

AdRank و نمره کیفیت در گوگل ادز

AdRank محل قرارگیری تبلیغات شما را تعیین می‌کند. نمره کیفیت نیز یکی از دو عامل تعیین‌کننده AdRank است (عامل دیگر مقدار مبلغ پیشنهادی است).

موقعیت مکانی

در ابتدای تنظیم گوگل ادز، یک منطقه جغرافیایی انتخاب می‌کنید تا تبلیغتان در آن منطقه نشان داده شود. اگر فروشگاه حضوری دارید، موقعیت تنظیمی خود را در شعاع مناسبی از فروشگاهتان انتخاب کنید. در صورتی که فروشگاه الکترونیکی دارید، موقعیتتان را در محل‌های دارای سرویس حمل و نقل تنظیم کنید. اما اگر خدمات یا محصولی جهانی ارائه می‌دهید، هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.

کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی برای تبلیغات پولی به اندازه جستجوی ارگانیک اهمیت دارد. کلمات کلیدی باید تا حد ممکن با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد؛ زیرا گوگل براساس کلمات کلیدی انتخابی، آگهی شما را با سوالات و کوئری‌ها منطبق می‌کند.

انواع انطباق (Match Types)

با توجه به کلمات کلیدی انتخابی شما فضای کمی برایتان ایجاد می‌کند. در واقع به گوگل می‌گوید که آیا می‌خواهید تبلیغ برای همین کلمات کلیدی و به صورت دقیق نمایش داده شود یا عبارات نیمه مشابه هم کفایت می‌کند.

عنوان و توضیحات (Headline and Description)

نسخه تبلیغاتی شما تفاوت بین کلیک روی تبلیغ شما و تبلیغات رقبایتان را مشخص می‌کند. پس اینکه آگهی شما با هدف جستجوگر و کلمات کلیدی هدف مطابقت کامل داشته باشد اهمیت دارد.

افزونه‌های تبلیغات گوگل ادز

اگر از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنید، به دو دلیل باید از افزونه‌های تبلیغات استفاده کنید: الف) این برنامه‌ها رایگان هستند. ب) به کاربران اطلاعات بیشتری می‌دهند و دلیل دیگری برای تعامل با شما هستند. این افزونه‌ها در یکی از این پنج دسته قرار می‌گیرند:

هدف‌گذاری مجدد گوگل ادز

هدف‌گذاری مجدد (یا بازاریابی مجدد) در تبلیغات گوگل، راهی برای تبلیغ به کاربرانی است که قبلاً به صورت آنلاین با شما تعامل داشته‌اند. کوکی‌های پیگیری، کاربران را دنبال می‌کند و با تبلیغات خود آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. بازاریابی مجدد واقعا موثر است؛ زیرا مشتریان احتمالی قبل از مشتری شدن باید حداقل هفت بار بازاریابی شما را ببینند.

 

چطور از گوگل ادز استفاده کنیم؟

مراحل زیر راهنمایی برای استفاده از پلتفرم Google Ads است:

یک وب‌سایت برای تبلیغات خود ایجاد کنید.

دامنه‌ای پیدا کنید و وب سایت خود را با Google Domains ایجاد کنید

دامنه‌هایی مانند company، .photography. و guru. می‌توانند به شما کمک کنند نامی معنادار پیدا کنید که در سطح وب برجسته باشد. ارائه‌دهندگان ساخت وب‌سایت ویژگی‌هایی مانند میزبانی امن، قابل اعتماد، تجارت الکترونیکی، قالب‌های قابل تنظیم وب و مدیریت سایت‌های تلفن همراه را ارائه می دهند. به برنامه‌نویسی نیازی نیست. می‌توانید دامنه‌های Google را امتحان کنید.

یک وب‌سایت رایگان ایجاد کنید

می‌توانید با استفاده از Google My Business یا Google Sites یک وب‌سایت به صورت رایگان ایجاد کنید. سایت سفارشی ایجاد شده می‌تواند صفحه اصلی تبلیغاتتان باشد.

یک کسب و کار محلی در Google ایجاد و تأیید کنید

اگر کسب و کار محلی دارید، صفحه‌ای در Google My Business ایجاد کنید تا بتوانید در جستجوی Google و Maps ظاهر شوید. کمپین‌های هوشمند به شما امکان می‌دهند تجارت محلی خود را در Google و Google Maps (از جمله دستگاه‌های تلفن همراه) تبلیغ کنید. برای شروع لیستی از کشورهایی که هم اکنون کمپین‌های هوشمند در آن موجود است بررسی کنید. با استفاده از کمپین‌های هوشمند، بودجه ماهیانه‌ای برای تبلیغ خود تعیین کنید و براساس دسته‌بندی‌هایی که انتخاب می‌کنید، تعیین کنید که کدام عبارات جستجو می‌توانند محرک تبلیغ شما باشند. نکته مثبت این است که شما فقط برای کلیک‌هایی که واقعا آگهی شما را دریافت می‌کنند، هزینه می‌کنید.

 

نکته‌های کلیدی

رمز راه اندازی کمپین گوگل ادز موفق:

 

جمع بندی:

در این مقاله با آموزش گوگل ادز و مزایای بی‌نظیر آن در کنارتان بودیم. استفاده از این پلتفرم مزیت‌های زیادی دارد و باعث پیشرفت کسب‌وکار آنلاین شما می‌شود. همچنین گوگل ادوردز قیمت مناسبی دارد و به همان نسبت باعث افزایش فروش محصولات و توسعه آنلاین کسب و کار شما می‌شود. اگر به یادگیری سایر ابزارهای گوگل علاقه دارید، مقاله‌های گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول را هم مطالعه کنید. متشکریم که با ما در مقاله آموزش گوگل اد وردز همراه بودید. در صورتی که سوال یا نظری در مورد آموزش google ads یا بهتر شدن این مقاله دارید، در بخش کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

گوگل ادز یک سرویس تبلیغاتی گوگل است که در ازای پرداخت پول سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل و همینطور شبکه‌های گوگل نشان می دهد.

گوگل در تاریخ بیست و چهارم جولای سال ۲۰۱۸ از نسخه جامع و کامل گوگل ادوردز رو نمایی کرد که آن را گوگل ادز نامید. به این ترتیب گوگل ادوردز جای خود را به گوگل ادز داد. در واقع گوگل ادز همان گوگل ادوردز است!

نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات گوگل تقریبا هشت برابر است و در زمان کمی میزان مخاطبان سایت شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تبلیغات گوگل که از طریق گوگل ادز انجام می‌شود زمانی مفید است که شما قصد برندینگ و برندسازی محصولات یا برند خود را دارید، یا اینکه می‌خواهید در زمان بسیار کوتاهی میزان ورودی یک صفحه از سایت را افزایش دهید. اما سئو زمانی مناسب است که شما هدف بلند مدت و ماندگار دارید.

خیر! تبلیغات گوگل به طور مستقیم تاثیری بر SEO و بهبود جایگاه سایت در نتایج گوگل ندارد، هرچند با کمک به برندسازی و افزایش آگاهی از برند به میزان شناخت کاربران و افزایش CTR در لینک‌های دیگر سایت (صفحاتی که بدون استفاده از گوگل ادز در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند) کمک خواهد کرد.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات