بازاریابی دیجیتال برای رستوران | ۸ استراتژی تاثیرگذار

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 28 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

بازاریابی دیجیتال برای رستوران | ۸ استراتژی تاثیرگذار

 

کسب و کارهای مرتبط با رستوران یکی از سخت‌ترین صنایع برای ورود و موفق شدن است.  بسیاری از کسب و کارهای کوچک برای پیروزی در نبرد و پیدا کردن جایگاهی در این بازار بسیار تلاش می‌کنند و تقریباً نزدیک به ۵۰ درصد از آن‌ها در ۵ سال اول شروع به کار، شکست می خورند.  با توجه به اینکه فعالیت در زمینه رستوران‌داری می‌تواند تا این اندازه سخت و دشوار باشد چطور می‌توانیم موقعیت را به نفع خودمان تغییر دهیم؟ آیا این نوع از کسب و کارها هم به یک طرح کسب و کار، استراتژی و برنامه استراتژیک نیاز دارد؟ آیا بازاریابی سنتی مفید خواهد بود؟ آیا بازاریابی دیجیتال برای رستوران می‌تواند در این مسیر کمک‌تان کند؟

مهمترین نکته کلیدی برای موفقیت در هر کسب و کاری این است که بدانید چطور باید خود را به مخاطبان بشناسانیم و در واقع بازاریابی کنیم. در واقع باید به این سوال‌های مهم پاسخ دهیم که چطور جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنم باید از وجود من اطلاع پیدا کند و اینکه چطور می‌توانم مردم را به سمت رستوران خودم جذب کنم؟ پاسخ این سوال‌های شما در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای رستوران نهفته است.  در واقع هدف اصلی بازاریابی دیجیتال برای رستوران این است که بتوانید جذب مشتری را به شکل آنلاین انجام دهید. 

البته بعضی از این استراتژی‌ها را می‌توانید در دنیای سنتی تبلیغات و بازاریابی هم استفاده کنید مثلاً نصب کردن تراکت یا ارسال  برگه‌های تبلیغاتی درب منازل یا حتی تبلیغات رادیویی و تلویزیونی.  اما دنیا به سرعت در حال دیجیتال شدن است در نتیجه شما هم باید تبلیغات کسب و کارتان را دیجیتالی پیش ببرید.  اگر در دنیای آنلاین حضور نداشته باشید درست مثل این است که یک مغازه بسته را تبلیغ کنید. در ادامه ۸ استراتژی بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتری رستوران را معرفی می‌کنیم.  البته این استراتژی‌ها فقط ایده هستند و شما با توجه به بودجه و نوع کسب و کار خود می‌توانید آنها را هرطور که صلاح می‌دانید تغییر دهید.

 

 داشتن یک وب سایت کامل و بی نقص

 

بازاریابی دیجیتال برای رستوران

 

قبل از هر چیز باید بدانید با وجود اینکه مالک یک رستوران محلی هستید که تقریباً کاری با دنیای دیجیتال ندارد ولی ویترین و ظاهر مغازه شما فقط به خود رستوران محدود نمی شود.  ۸۸ درصد از مشتریان برای تحقیق کردن در مورد محصولات و سرویس‌های مختلف از اینترنت استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها اعتبار یک کسب و کار را بر اساس وب‌سایت آنها می‌سنجد.  اگر وبسایت رستوران شما ظاهر نامناسبی داشته باشد یا کامل و جامع نباشد احتمالاً مشتری اشتیاقی برای گشت‌و گذار در آن پیدا نمی‌کند و احساس خوبی در مورد رستوران و برند شما نخواهد داشت. وبسایتی که طراحی می‌کنید باید حرفه‌ای، کاربردی و دوستدار کاربر باشد.  مشتریان احتمالی شما باید بتوانند به راحتی در وبسایت بگردند تا بتواند چیزهایی مثل منو، ساعات‌ کار و آدرس شما را پیدا کنند. فراموش نکنید که بیشتر افراد از گوشی‌های هوشمند خود برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند به همین دلیل باید وبسایت شما برای استفاده در دیوایس‌های مختلف کاملا بهینه‌سازی شده باشد. در نهایت باید برای داشتن تصاویر حرفه‌ای از فضایی رستوران و غذاهایی که ارائه می‌کنید و کارکنان رستوران سرمایه‌گذاری کنید و وقت بگذارید.  غذاها باید به شکلی کاملاً حرفه‌ای و اشتهابرانگیز نشان داده شود و کارکنان باید کاملاً حرفه‌ای به نظر برسد تا نظر مشتری را جلب کنند.  این کار باعث می‌شود که مشتری احتمالی با کسب و کار شما احساس نزدیکی و صمیمیت کند حتی قبل از اینکه از نزدیک آن را ببینند.

 

 تمرکز روی سئوی محلی رستوران

یکی از مهمترین قدم‌هایی که باید در بازاریابی دیجیتال رستوران بردارید این است که به شکلی کاملاً دقیق، کامل و بی‌نقص بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو را انجام دهید.  به ‌دست‌آوردن ترافیک ارگانیک برای وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.  مثلا وقتی کسی عبارت «رستوران سنتی در اطراف من» را جستجو می‌کند رتبه‌بندی سایت شما در نتایج جستجو می‌تواند مشخص کند که مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند شما را پیدا کند یا نه. فرقی نمی کند که مشتریان شما محلی باشم یا مسافر. باید مطمئن شوید که سئوی وبسایت‌تان از نظر محلی عملکرد درستی دارد. 

با به کار بستن نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم می‌توانید وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید. برای وب سایت خود یک وبلاگ در نظر بگیرید که موضوعات مرتبط و جذاب داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که همه صفحات وب سایت شما از کیورد‌های محلی و سایر اشکال کدگذاری‌های سئو استفاده می‌کند مثلاً ویدیو خوب، تصاویر مناسب، عنوان‌های مناسب و... هم از لینک‌های داخلی یعنی لینک به سایر صفحات وب سایت‌تان و هم از لینک‌های خارجی یعنی لینک به منابع وبسایتهای افیلیت و غیره استفاده کنید.

حساب کاربری Google My Business Account بسازید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس و آدرس شما چندین بار در جایی که به راحتی قابل پیدا کردن باشد قرار گرفته باشد. مهارت لازم برای سئو را هم می‌توانید خودتان کسب کنید و هم می‌توانید از یک فرد دیگری برای این کار کمک بگیرید.

 

 به دست آوردن دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی

 

 به دست آوردن دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی رستوران

 

داشتن یک وبسایت بر پایه اصول سئو یک قدم مهم و ضروری است ولی علاوه بر آن باید بتوانید از کانال‌های مختلف، مشتریان احتمالی را به سایت خود بکشانید.  این روزها بسیاری از افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور دارند.  در واقع بسیاری از مشتریان احتمالی شما در شبکه‌های اجتماعی دنبال رستوران می‌گردند. بازاریابی دیجیتال برای رستوران بدون داشتن یک استراتژی در شبکه‌های اجتماعی،

ناقص و بی‌تأثیر است.  حضور در شبکه‌های اجتماعی نه تنها باعث می‌شود که بتوانید افراد زیادی را جذب رستوران خود کنید و احتمالاً آنها به مشتریان تکراری و پروپاقرص شما تبدیل شوند بلکه فرصت خوبی برای شبکه‌سازی فراهم می کند در واقع فرصت‌های متعددی برای کمپین‌های تبلیغاتی رایگان یا هزینه‌دار ایجاد می‌شود.

مثلا می‌توانید در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود مسابقه برگزار کنید و به برندگان امکان حضور رایگان در رستوران و استفاده کردن از خدمات‌تان را بدهید حتی می‌توانید جایزه نقدی هم در نظر بگیرید.  نکته کلیدی این است که باید از این رقابت‌ها برای معرفی کردن بیشتر خودتان استفاده کنید و در واقع مشتریان و کاربران را تشویق کنید که پست‌های شما را لایک کنند برای شما کامنت بگذارند و پست‌ها را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند.  در مقابل، دنبال‌کنندگان آنها فعالیت دوستانشان را می‌بیند در جریان مسابقه قرار می‌گیرند و شاید مشتاق شوند که شما را دنبال کنند،

آنها هم در مسابقه شرکت کنند و حتی در رستوران شما حضور پیدا کنند. علاوه بر این وقتی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارید می‌توانید از تبلیغات پولی هم استفاده کنید و تبلیغات خود را فقط به مخاطب هدف مثلاً بر اساس سن، جنسیت، محل زندگی و... نشان دهید این نوع تبلیغات باعث می‌شود که به داده‌های تحلیلی خوبی در مورد موفقیت تبلیغات‌تان دست پیدا کنید. مثلاً اینکه ببینید یک تبلیغ از نظر تعامل کاربران مثلاً کلیک روی لینک‌ها، لایک کردن، دنبال کردن، به اشتراک گذاری، کامنت گذاشتن و غیره چه عملکردی داشته است و چقدر در کسب و کار شما تاثیر گذار بوده است.

 

 استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر دنبال این هستید که دنبال‌کنندگان بیشتری جذب کنید و مخاطبان هدف بیشتری داشته باشید می‌توانید اینفلوئنسر مارکتینگ را هم مدنظر قرار دهید.  اینفلوئنسرهای دنیای شبکه‌های اجتماعی کسانی هستند که توانستند به اعتباری در در میان مخاطبان در یک صنعت خاص دست پیدا کنند. بعضی از آنها هزاران و حتی میلیون‌ها دنبال کننده دارند. 

اگر در موقعیت مکانی مرتبط با شما، اینفلوئنسری وجود دارد که در صنعت غذا تمرکز دارد فکر بدی نیست که از آنها دعوت کنید تا در رستوران شما غذا بخورند و نظراتشان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.  این اینفلوئنسرها معمولاً یا با دریافت هزینه یا با دریافت خدمات رایگان حاضر می‌شوند تا رستوران شما را تبلیغ کنند و معمولاً تبلیغات آنها تاثیرگذاری قابل توجهی دارد.

 

 ایمیل مارکتینگ برای جذب مشتری رستوران

یک استراتژی تاثیرگذار دیگر در بازاریابی دیجیتال برای رستوران استفاده از ایمیل مارکتینگ است.  قبل از هر چیز شما باید فهرستی از دریافت‌کنندگان ایمیل داشته باشید یا کسانی که برای دریافت ایمیل از طرف شما مثلاً در وب سایتتان مشترک شده باشند.  به دست آوردن سابسکرایبر یا مشترک ایمیل کار چندان راحتی نیست ولی می‌توانید آن را از طریق ارائه کدهای تخفیف با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی خود به دست آورید. وقتی مشترک ایمیل پیدا کردید می‌توانید به شکل اتوماتیک مجموعه‌ای از ایمیل‌ها را مثلاً هفته‌ای دو بار برای آنها ارسال کنید. 

لحن ایمیل شما باید دوستانه باشد و تشکر و قدردانی شما را نسبت به آنها نشان دهد و آنها را تشویق و ترغیب کند که به رستوران شما برگردند.  برای آنها می‌توانید محتوای جذاب و ارزشمند یا مثلاً کد تخفیف در نظر بگیرید چون در غیر این صورت ممکن است آنها را از دست بدهید یا اصلا پیام‌های شما را باز نکنند.  ایمیل مارکتینگ به خصوص برای کسانی که قبلاً در رستوران شما غذا خورده‌اند می‌تواند تاثیرگذار باشد و آن‌ها را تشویق کند تا دوباره یا چندباره به رستوران برگردند.

 

نظرات و انتقادات مشتریان رستوران در فضای آنلاین

 

نظرات و انتقادات مشتریان رستوران در فضای آنلاین

 

مردم وقتی میخواهند جایی را برای غذا خوردن پیدا کنند معمولاً به توصیه دیگران توجه می‌کند و در مورد آن پرسش و تحقیق می‌کند.  وقتی افراد در فضای آنلاین دنبال یک رستوران می‌گردند معمولا دنبال نظرات مشتریان دیگر هستند.  شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و از مشتریان خود بخواهید تا در مورد خدمات و غذاهایی که به آنها ارائه کرده‌اید نظر بدهند و نظرات خود را در دنیای آنلاین به اشتراک بگذارند.

از مشتریان خود بخواهید تا در گوگل ،وب سایت یا در شبکه‌های اجتماعی شما در مورد خدمات‌تان نظر بدهند. البته بیشتر مردم برای انجام این کار به یک انگیزه نیاز دارند و شما می‌توانید با ارائه تخفیف در وعده غذایی بعدی این کار را انجام دهید.  بیشتر مردم معمولا برای نوشتن نظرات خود در مورد یک رستوران وقت نمی‌گذارد اما اگر یک سیستم پاداش‌دهی برای این کار در نظر بگیرید ممکن است برای آن مشتاق شوند و این کار را انجام دهند.

 

 شبکه‌سازی با کسب و کارهای محلی مکمل

یکی دیگر از استراتژی‌های تاثیرگذار و مفید در جذب مشتری برای رستوران آن هم در صنعت دیجیتال مارکتینگ استفاده از شبکه‌سازی با سایر کسب و کارهایی است که در محدوده شما وجود دارد.  مثلاً می‌توانید با سایر کسب‌و‌کارهایی که مکمل کسب‌وکار شما هستند نه رقبا، برای این کار همکاری کنید. مثلا می‌توانید از کسب و کار محلی دیگر بخواهید که در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خودشان، شما را توصیه کند یا در مورد شما توضیحاتی بدهد و شما هم در مقابل، آنها را معرفی کنید.  مثلاً با یکی از هتل‌های محلی صحبت کنید و به طور متقابل کسب و کار یکدیگر را به مشتریان خودتان معرفی کنید. 

حتی می‌توانید کدهای تخفیف، منو و پیام‌های تبلیغاتی خود را در اختیار هتل بگذارید تا در اتاق‌ها قرار دهد یا به مهمانان هتل ارائه کند  و شما هم در مقابل کار مشابهی برای آن هتل انجام دهید. حتی می‌توانید برای تبلیغات و برگزاری کمپین‌ها و رقابت‌های مختلف و رویدادهای جذاب با سایر کسب‌و‌کارها همکاری کنید. مثلا یک رویداد در مورد جاذبه‌های محلی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید برگزار کنید و جایزه این رویداد را یک شب اقامت در یک هتل محلی و یک وعده غذای رایگان در رستوران خودتان در نظر بگیرید.

 

افزایش تعامل با مشتریان رستوران در فضای آنلاین

 

تعامل با مشتریان رستوران در فضای آنلاین

 

آخرین نکته که باید بدانید این است که استمرار داشتن در دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری رستوران بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که اهالی محل و مشتریان سابق شما، اسم شما را به خاطر می‌سپارند و از یاد نمی‌برند و زمانی که بخواهند غذا بخورند شما اولین نامی هستید که به ذهن آنها می‌رسد باید تلاش کنید تا همیشه جلوی چشم آنها باشیم.  برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی آن هم یک بار در سال برای کسب و کاری مثل یک رستوران اصلا کافی نیست. البته این نکته به این معنی نیست که برای تبلیغات و کشاندن مشتری به کسب و کار، خودتان را ورشکست کنید. 

انجام چند کار کوچک هزینه‌های معمولاً کمی هم دارد مثلاً آپدیت کردن مرتب وبسایت و پست کردن محتوای جدید در شبکه‌های اجتماعی آن هم چند بار در هفته و همینطور تبلیغ کردن گزینه‌های جدید موجود در منو می‌تواند برای این که در ذهن مخاطب بمانید کافی باشد.  با برگزاری رویدادها و مسابقه‌ها می‌توانید تعامل خودتان را با مخاطبان در فضای آنلاین حفظ کنید. 

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات