بازاریابی در اینستاگرام: پلتفرمی برای همه کسب و کارهای آنلاین

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 29 آذر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

بازاریابی در اینستاگرام: پلتفرمی برای همه کسب و کارهای آنلاین

 

چگونه در اینستاگرام بازاریابی کنیم ؟ در این مقاله به این سوال مهم می‌پردازیم.

اینستاگرام، به خصوص در ایران، یکی از رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های بازاریابی مهم است. مهره قدرتمندی که هیچ کس، حتی خود بنیان‌گذاران آن هم فکر نمی‌کردند روزی به چنین موفقیت‌هایی برسد. اما از وقتی مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیسبوک آن را خرید، تبدیل به یکی از شبکه‌های اجتماعی قدرتمند در دنیا و به خصوص ایران شد. هر روز کاربران بیشتری به این شبکه می‌پیوندند و ویژگی‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام تا چه حد در زندگی و لحظه‌های روزانه ما رخنه کرده است؟ تا حدی که برای خرید هر چیزی به سراغ اول پیج‌های فروشگاهی اینستاگرام می‌رویم و به اکثر آن‌ها هم اعتماد داریم! کسب‌وکار آنلاین در این پلتفرم چنان پیشرفت کرده است که احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، مغازه حضوری و فیزیکی کمتری خواهیم دید. به همین دلیل و دلایل دیگر، بازاریابی اینستاگرام و تعداد بازاریابان دیجیتال روز به روز افزایش پیدا می‌کند و مشاغل آینده باید حسابی ویژه روی آن باز کنند. با من در عظیم مدیا همراه باشید تا بازاریابی در اینستاگرام را بهتر بشناسید.

 

چرا بازاریابی در اینستاگرام ؟

 

اینستاگرام مارکتینگ | بازاریابی در اینستاگرام

 

وجود مخاطبین زیاد، محبوبیت بالای این شبکه و راحتی کاربرد آن، باعث شده است که خیلی از کسب و کارها از این پلتفرم استفاده کرده و درآمد خوبی به دست بیاورند. 500 میلیون کاربر در سراسر دنیا به طور روزانه استوری می‌گذارند و میلیون‌ها تصویر و ویدئو هم منتشر می‌شود.

تحقیقات و مطالعات نشان داده است که:

با این اوصاف به نظر می‌رسد که اینستاگرام ارزش کافی برای وقت‌گذرانی را دارد و یک پلتفرم عالی برای تجارت و بازاریابی است. به هر حال مردم از دنبال کردن برندها در اینستاگرام خوشحال هستند و هر روز برای کشف و خرید محصولات مختلف در این پلتفرم جستجو می‌کنند؛ و این یک برد بزرگ برای بیزنس‌ها است.

کافی است با قوانین بازاریابی در اینستاگرام آشنا شوند و الگوریتم‌های اینستاگرام را بدانند، به راحتی می‌توانند برندسازی دیجیتال انجام دهند. حتی افراد هم می‌توانند برند شخصی خودشان را به راحتی در این شبکه اجتماعی راه‌اندازی کنند.

این شبکه جهانی امکان دیده شدن برندها، به خدمت گرفتن استعدادها و نمایش محصولات جدید را فراهم کرده است. در صورتی که قصد توسعه کسب و کار از طریق اینترنت دارید و می‌خواهید افزایش فروش محصولات خود را تجربه کنید، با ما همراه باشید. در ادامه 10 ترفند قدرتمند دیجیتال مارکتینگ که در هر دوره آموزش اینستاگرام مارکتینگ گفته می‌شود بیان شده است.

1. داشتن پروفایل بیزنسی برای اینستاگرام مارکتینگ

 

پروفایل بیزنسی برای اینستاگرام مارکتینگ | بازاریابی در اینستاگرام

 

در ابتدا یک حساب تجاری بسازید تا بتوانید یک بازاریابی اثربخش در اینستاگرام داشته باشید. به راحتی به setting و سپس بخش account بروید و پروفایل خود را بیزنسی کنید. یک پروفایل تجاری، مزایای واضح و زیادی دارد. به عنوان مثال فالوورهای شما می‌توانند به راحتی با شما تماس بگیرند. همچنین به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به استفاده از ابزارهای تبلیغاتی فیس بوک، تبلیغات اینستاگرام را ایجاد و منتشر کنید. البته این امکان هنوز در ایران چندان قابل استفاده نیست و با برداشتن تحریم‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید به ابزارهای تجزیه و تحلیل اینستاگرام - Insights - دسترسی پیدا کنید.

چگونه یک حساب کاربری تجاری اینستاگرام بسازیم؟

اولین راه برای استفاده از اینستاگرام در کسب و کار، ساخت یک حساب کاربری تجاری است. شما می‌توانید حساب کنونی خودتان را تجاری کنید یا یک حساب بیزنسی بسازید. اگر قبلا یک حساب شخصی داشته‌اید، فقط باید آن را به حساب حرفه‌ای تغییر دهید. به این صورت که:

  1. وارد پروفایل خودتان شوید و آیکون سه خط در بالا سمت راست صفحه را لمس کنید.
  2. روی تنظیمات (Setting) ضربه بزنید.
  3. روی حساب کاربری یا Account ضربه بزنید.
  4. در پایین صفحه روی Switch to Professional Account و سپس Continue ضربه بزنید.
  5. دسته‌بندی موردنظرتان را برای کسب و کارتان انتخاب کنید، سپس روی انجام شد یا Done ضربه بزنید.
  6. روی تجاری یا Business ضربه بزنید و دستورات را دنبال کنید.

پس از راه‌اندازی حساب کاربری تجاری می‌توانید از امکانات جدید مانند اضافه کردن جزئیات تماس اینستاگرام و دیدن آنالیز اینستاگرام یا insight پس از یک هفته استفاده کنید.

2. بهینه‌سازی پروفایل برای بازاریابی در اینستاگرام

خیلی از افرادی که قصد فعالیت حرفه‌ای در اینستاگرام دارند، اصول اولیه راه‌اندازی پروفایل را می‌دانند. اینکه باید اطلاعات تماس خود را پر کنند، تصویر پروفایل انتخاب کنند و به طور مرتب محتوا منتشر کنند. اما موارد دیگری هم اهمیت دارند. مثلا اینکه از کلمات کلیدی مناسب و ترند در کپشن‌ها، بایو و استوری استفاده کنند، ایموجی‌ها را جدی بگیرند، تصویری حرفه‌ای برای پروفایل خود انتخاب کنند و لوگو داشته باشند.

برای اینکه حداکثر استفاده را از پتانسیل این شبکه ببرید، باید همه این موارد به علاوه کلی آیتم دیگر را رعایت کنید. مثلا:

3. استراتژی برای بازاریابی محتوا در اینستاگرام

 

استراتژی برای بازاریابی محتوا در اینستاگرام |  
 نحوه بازاریابی در اینستاگرام

 

اینستاگرام یکی از فعال‌ترین پایگاه‌های کاربری را دارد. 63% از کاربران اینستاگرام حداقل یک بار در روز وارد این شبکه می‌شوند و به طور متوسط ​​28 دقیقه را در آن می‌گذرانند. بیش از 200 میلیون اینستاگرامر حداقل روزی یک بار در این 28 دقیقه از پروفایل بازدید می کنند.

اگر می‌خواهید نتیجه خوبی از فعالیت در اینستاگرام بگیرید، باید بدانید که چه نوع پست‌هایی بهترین عملکرد را دارند. می‌توانید به صورت آزمون و خطا محتواهای متنوعی منتشر کنید و ببینید کدام یک بازخورد بهتری می‌گیرند. Insight اینستاگرام هم در این زمینه به شما کمک می‌کند.

موضوعات و فرمت‌های تولید محتوا آنقدر متنوع هستند که نمی‌توان همه آن‌ها را در این بخش نام برد. اما به طور کلی فرمت‌هایی مانند تصویر، ویدئوهای چند اسلایدی، IGTV، reels و اینفوگرافیک‌ها تولید می‌شوند.

موضوعات مختلف نیز به صورت پست‌های تبلیغاتی، نقل قول‌های انگیزشی، عکس‌های محصول، محتوای آموزشی و تصاویر به اشتراک‌ گذاشته ‌شده از کاربران دیگر (یعنی محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC) تولید می‌شوند. تنوع در تولید محتوا خیلی مهم است و کاربران مختلف سلیقه‌های متنوعی دارند. به خصوص در تولید محتوا استوری! اما موضوع پیج باید محدود باشد تا کاربران دچار سردرگمی نشوند.

مثلا اگر می‌خواهید تبدیل به یک بلاگر در زمینه غذا و خوراکی شوید، بهتر است خیلی در مورد مسافرت‌ها، تفریحات و دکوراسیون منزلتان صحبت نکنید. البته کاربران تنوع را دوست دارند، اما نه در این حد که امروز در زمینه خاصی صحبت کنید و فردا در یک زمینه دیگر!

نتایج نشان می‌دهد که ویدیوها اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما معمولا عکس‌های باکیفیت مخاطبین را ​​36% بیشتر درگیر می‌کند. بنابراین اگر تصمیم گرفتید از ویدیو برای بازاریابی اینستاگرام استفاده کنید، بهتر است تا حد امکان آن را کوتاه کنید. مگر اینکه ویدئو آموزشی یا آنقدر جذاب باشد که مخاطبین را تا انتها نگه دارد. متاسفانه کاربران امروز به دنبال محتوای فست فودی هستند و بیشتر از 10-15 ثانیه پای یک ویدئو نمی‌مانند.

4. استفاده از ابزارهای رایگان اینستاگرام 

احتمالا اولین موردی که در یک مشاوره بازاریابی اینستاگرام شنیده‌اید، استفاده از ابزار insight اینستاگرام است. یکی از بهترین مزایای داشتن یک پروفایل تجاری این است که می‌توانید از طریق Insights به آمارهای مفید مانند بازدیدها، تاپ استوری‌ها و تاپ پست‌ها، مقدار تعامل پیج، سن، جنس، محل سکونت و بیشترین ساعات فعال فالوورهایتان دسترسی داشته باشید. با این ابزار می‌توانید تعامل پست‌هایتان را بررسی کنید و برای ساخت پست‌هایی با بازخوردهای بالاتر تلاش کنید.

5. ارسال تیزرهای تبلیغاتیِ محصول به صورت آهسته آهسته و ترغیب‌کننده

 

تبلیغات از طریق استراتژی بازاریابی اینستاگرام | بازاریابی با اینستاگرام

 

نحوه بازاریابی اینستاگرام و پیشرفت در کسب و کار آنلاین به تبلیغات وابسته است. اگر در این بازی درست عمل کنید، کاربران را اذیت نمی‌کنید و آنها را با تبلیغات نمی‌ترسانید. سعی کنید کاربر را تحت فشار قرار ندهید و با تیزرهای هیجانی و تبلیغات خلاقانه، او را به خرید ترغیب کنید. این راهکار افزایش فروش در اینستاگرام را جدی بگیرید. مثلا به پست‌های صفحه اینستاگرام Samsung نگاه کنید.

در این صفحه تبلیغات به صورت مستقیم نیست؛ بلکه پیشنهادات و کپشن‌های ارائه شده در پست‌ها، افراد را به استفاده از ابزارها و محصولات این برند تشویق می‌کند. مثال دیگر برند چیتوز است که با تصاویر زیبا، مینیمال و خلاقانه، محصولات خود را معرفی می‌کند. حتی اگر افراد محصولات شما را نخرند، پست را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. در این صورت تبلیغ توسط فالوورهایتان و به رایگان انجام می‌شود. بنابراین از نمایش محصولات با ارسال تصاویر محصول نترسید. فقط این کار را به آرامی و فکر شده انجام دهید.

6. استفاده از استوری‌ها برای بازاریابی در اینستاگرام

یکی از راه‌های عالی برای دادن سرنخ به مخاطبین، استوری‌های اینستا است. درست است که استوری تنها به مدت 24 ساعت باقی می‌ماند، اما می‌توان آن‌ها را هایلایت کرد یا در حافظه موبایل نگه داشت و دفعه‌های بعدی از آن استفاده کرد. آمارها نشان می‌دهد که استوری‌ها بازدید بالایی دارند، پس تبلیغ در استوری را فراموش نکنید. یکی دیگر از کاربردهای استوری، نشان دادن اتفاقات پشت صحنه و تعریف خاطرات جالب و دیدنی است. مزیت استوری این است که نیاز به محتوایی بسیار با کیفیت یا مطابق با صفحه شما ندارد. اما باید در جهت فعالیت‌های قبلی صفحه شما باشد.

امکانات مختلف اینستاگرام مانند افزودن متن، عکس، فیلم کوتاه، بومرنگ و فیلترهای مختلف، به جذابیت‌های آن افزوده است. برای ایجاد تصاویر و فیلم‌های جذاب و شگفت‌انگیز، از ابزارهای Canva و InVideo استفاده کنید. از امکانات استوری مانند تگ کردن پیج‌های مرتبط یا برندهای همکار، پرسیدن سوالات، چالش‌ها، نظرسنجی و ... برای ارتباط بهتر با همکاران و فالوورها استفاده کنید.

 

انواع محتوا برای انتشار استوری

1. انتشار محتوای UGC، یک روش بازاریابی در اینستاگرام

یکی از محتواهایی که مخاطبین را درگیر می‌کند و خیلی از کاربران به آن علاقه دارند، محتوایی است که خود فالوورها به اشتراک گذاشته‌اند. این نشان می‌دهد که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و با آن‌ها تعامل دارید. خیلی وقت‌ها هم شما را از تولید محتوا راحت می‌کند. حتی اسکرین شات گرفتن از دایرکت مخاطبین و پاسخ دادن به سوالات آن‌ها (در صورتی که از این کار رضایت داشته باشند)، یکی از محتواهایی است که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. انتشار محتوای معتبر، یکی از اصول بازاریابی در اینستاگرام

 

انتشار محتوای معتبر، یکی از اصول بازاریابی در اینستاگرام

 

استوری‌های اینستاگرام کمی با پست‌ها تفاوت دارند و بیشتر از پست‌ها دیده می‌شوند. کسب و کارها از استوری بیشتر برای نمایش جنبه‌های سرگرم‌کننده کار خود استفاده می‌کنند. پس شما هم از این موقعیت برای نشان دادن داستان برندتان، پشت صحنه، فعالیت‌های جالب و تامل بیشتر با مخاطب استفاده کنید.

3. استفاده از لایو یا پخش زنده، یکی از روش های بازاریابی در اینستاگرام

لایو اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد تا به طور مستقیم از طریق تلفن همراه با مخاطبین خود صحبت کنید، سوالاتشان را بخوانید و به آن‌ها پاسخ دهید. فالوورهای شما از این طریق ارتباط صمیمی‌تری با شما خواهند داشت و تعاملی واقعی برقرار می‌شود. موضوع لایو می‌تواند پرسش و پاسخ، صحبت درباره موضوعی خاص یا مصاحبه با یک مهمان یا اینفلوئنسر باشد.

امکان ذخیره لایو هم وجود دارد و می‌توانید آن را ذخیره کنید و آن را پست کنید.

4. ذخیره استوری‌ها در هایلایت‌ها

همانطور که می‌دانید استوری‌ها بعد از 24 ساعت پاک می‌شوند؛ اما می‌توانید با ذخیره آن‌ها در هایلایت، امکان دسترسی همیشگی را به مخاطبین خود بدهید. به خصوص استوری‌هایی که حالت توضیحی، داستانی و پشت سر هم دارند و هر موضوع می‌توانید در یک بخش جداگانه هایلایت شود. هایلایت‌ها قابل تغییر هستند و می‌توانید اسلایدهایی را به آن‌ها اضافه یا از آن‌ها کم کنید.

7. همکاری با یک اینفلوئنسر برای بازاریابی گسترده‌تر

 

همکاری با یک اینفلوئنسر برای بازاریابی در اینستاگرام

 

یکی از اصولی که در دوره آموزشی اینستاگرام مارکتینگ گفته می‌شود، ارتباط موثر با اینفلوئنسرها است. اگر می‌خواهید به لیدها و مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید، از اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب‌و‌کارتان استفاده کنید. چنین افرادی فالوورهای زیادی دارند و تاثیر بالایی در سبک زندگی و انتخاب‌ آن‌ها می‌گذارند. قدم اول این است که اینفلونسرهای مربوط به حرفه خود را پیدا کنید و از او بخواهید صفحه یا برندتان را تبلیغ کند. بعدها با پیشرفت بیشتر کسب‌وکارتان، با مگااینفلونسرها کار خواهید کرد. 

اینفلوئنسر شخصی است که در یک زمینه خاص در اینستاگرام شهرت دارد. می‌توانید اینفلوئنسرها را به عنوان سفیران برند برای برند خودتان در نظر بگیرید.

تحقیقاتی که در ایالات متحده اخیرا انجام شده است نشان می‌دهد که به ‌طور میانگین، به ازای هر دلاری که برای تبلیغ اینفلوئنسر در اینستاگرام پرداخت ‌کنید، به‌طور میانگین ۴.۸۷ دلار ارزش رسانه‌ای دریافت می‌کنید. به این معنی که اینفلوئنسر مارکتینگ بازدهی بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد.

لانا موشامل، یکی از بنیانگذاران Twinkled T می‌گوید:

ارتباط با اینفلوئنسرها برای ایجاد کسب و کارهای جدید اهمیت دارند. ما متوجه شده‌ایم که ارتباط با میکرو اینفلوئنسرها، روشی عالی برای ایجاد مشتریان بالقوه هستند.

8. جمع‌آوری عکس‌های ارسالی توسط کاربران، روشی متنوع برای بازاریابی در اینستاگرام

همیشه هم لازم نیست برای تولید محتوا زحمت بکشید و ایده‌های جدید داشته باشید. یکی از روش‌های تولید محتوا، عکس‌های ارسال شده توسط کاربر (UGC) است. چه صد نفر مخاطب داشته باشید و چه صد هزار نفر، می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا محتوای مفیدی برای شما تولید کنند. حتی دیده شده است که مخاطبین از چنین محتوایی لذت بیشتری می‌برند. دلیل آن هم غیرقابل پیش‌بینی بودن و تنوع محتوا است. مثلا برند MAC از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده می‌کند. به این صورت که افراد از محصولات استفاده می‌کنند و تصویر آن را ارسال می‌کنند. سپس پیج موردنظر تصویر را پست می‌کند و در معرض دید همه می‌گذارد.

اما چگونه کاربران را به این کار تشویق کنیم؟ کافی است به آنها بگویید که تصویر با کیفیت آن‌ها را پست خواهید کرد. همین موضوع به یک انگیزه تبدیل می‌شود. به یاد داشته باشید که عکس‌ها را عاقلانه انتخاب کنید و به این نکات توجه داشته باشید:

این روش بازاریابی در اینستاگرام برای تبلیغات سالن زیبایی فوق‌العاده موثر است.

9. همراهی با یک هشتگ برای بازاریابی در اینستاگرام

 

همراهی با یک هشتگ برای بازاریابی در اینستاگرام | بازاریابی اثربخش در اینستاگرام

 

اگر به دنبال افزایش تعامل پیج خود هستید، از هشتگ‌های تعاملی استفاده کنید. استفاده از هشتگ روشی رایگان برای تبلیغات در اینستاگرام است. این کار، پیدا کردن پست‌ها و تصاویر شما را راحت‌تر می‌کند. زمانی که افراد دیگر از هشتگ شما استفاده کنند، شرکت و بیزنس شما در معرض دید مخاطبین بیشتر قرار می‌گیرد. اگر شعار یا عبارت تجاری مشهوری دارید، هشتگ برند تجاری خود را بسازید. ساخت یک هشتگ اختصاصی موضوع مهمی است که در هر کتاب اینستاگرام مارکتینگ بیان شده است. پس این مورد را دست کم نگیرید.

به طور کلی برندسازی در اینستاگرام به موفقیت شما کمک زیاد می‌کند. اگر دوست دارید در این زمینه بیشتر یاد بگیرید و با عملی کردن تکینک‌ها، موفقیت بیشتری به دست آورید، حتما مقاله برندسازی دیجیتال چیست؟ را مطالعه کنید.

انواع هشتگ‌های اینستاگرامی برای بازاریابی با اینستاگرام

1.هشتگ‌های برندها که اکثرا منحصربه‌فرد است و زیر پست‌های همان برند نوشته می‌شود. البته برندها معمولا کاربران را تشویق می‌کنند تا از هشتگ اختصاصی برند زیر پست‌هایشان استفاده کنند تا نام خود را ترند کنند. مثل #NIKE

2. هشتگ‌های مسابقه که معمولا برای شناسایی آثار مسابقه و تشخیص تصاویر، عکس‌ها و ویدئوهای ارسالی برای مسابقات استفاده می‌شوند. مثل #خنداننده_شو

3. هشتگ‌های تجدید نظر عمومی که معمولا توسط کاربران عمومی استفاده می‌شوند. این هشتگ‌ها به پست‌های شما کمک می‌کنند تا قابل دسترس شوند. مثل #طبیعت یا #فشن

4. هشتگ های مخصوص و مرتبط به صنایع و موضوعات خاص که برای پیدا کردن مخاطبین هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثل #سینما، #سیمین_دانشور یا #چیتوز

5. هشتگ های مرتبط به رویدادها و تعطیلات مثل #ولنتاین، #کریسمس و #روز_مادر

6. هشتگ‌های سرگرم‌کننده که کمکی به رسیدن به هدف نمی‌کنند و تنها برای سرگرم کردن مخاطبان و کمک به ایجاد برند مفید هستند. مثلا #toobad

7. هشتگ‌هایی که معمولا برای راه‌اندازی یک کمپین ساخته می‌شوند مثل #اعدام_نکنید و #کرونا_را_شکست_می_دهیم

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، در مورد هشتگ‌های مهم و مفید در زمینه کاری خودتان تحقیق کنید و از ترکیب هشتگ‌های مختلف برای پست‌های خود استفاده کنید. این موضوع باعث تقویت برند شما می‌شود و در عین حال به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بزرگ‌تر و مرتبط‌تری دست پیدا کنید.

10. ارسال پست در زمان مناسب، روشی موثر برای بازاریابی در اینستاگرام

 

ارسال پست در زمان مناسب، روشی موثر برای بازاریابی در اینستاگرام

 

اگر می‌خواهید فالوورهایتان را از دست بدهید، پشت سر هم پست ارسال کنید!! البته متوجه شدید که این جمله گویای تاثیر منفی افراط در ارسال پست است. حتما روزها و ساعت‌های اوج بازدید را از بخش insight اینستاگرام ببینید و در آن زمان‌ها پست منتشر کنید. درست است که می‌توانید از ابزار insight استفاده کنید، اما راه مناسب دیگر این است که روزها و ساعت‌های مختلف را امتحان کنید و در وقتی که بیشترین تعامل را داشته‌اید، پست منتشر کنید.

11. انتشار پست‌های کافی در طول هفته

یکی از اصول بازاریابی اینستاگرام این است که به تعداد کافی و لازم پست و استوری ارسال کنید. حداکثر تعداد پست، 2 بار در روز است و بهتر است بیش از 4-5 استوری نیز منتشر نشود. اگر وسوسه شدید که پست بیشتری ارسال کنید، پست‌های چند اسلایدی (اصطلاحا چرخ و فلکی) منتشر کنید. انتشار هر روزه پست‌ها هم بهتر از منتشر کردن پست به صورت یک روز در میان است. در هر صورت باید نظم داشته باشید و این نظم را در طول زمان حفظ کنید.

12. پیگیری تعاملات، یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام 

وقتی یک پیج کسب‌وکار را اداره می‌کنید، باید تعامل و بازخوردهای فالوورهایتان را در نظر بگیرید. میزان رشد فالوورها، رشد reach ،impression، نرخ تعامل و ... را بررسی کنید. همانطور که در قبل گفتیم، می‌توانید از جذابیت و میزان ​​تعامل هر پست مطلع شوید و همان فرمت محبوب را ادامه دهید. البته می‌توانید میزان نرخ کلیک روی لینک بیو را نیز بررسی کنید تا ببینید چه مقدار کلیک روی لینک وب‌سایت یا کانال یوتیوب داشته‌اید. اگر وب‌سایت شما به گوگل آنالیتیکس متصل باشد، می‌توانید به راحتی آمارهای مربوط به سایتتان را به دست بیاورید. به هر حال وقتی یک پیج کاری و بیزنسی را اداره می‌کنید، نباید از بررسی تعاملات و بازخوردهای مخاطبین، مشتریان و طرفدارانتان غافل بمانید.

اینستاگرام، یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای بازاریابی اینترنتی لوازم آرایشی است و اگر در این زمینه فعالیت می‌کنید، حتما بازاریابی لوازم آرایشی در اینستاگرام را امتحان کنید. همکاری با اینفلوئنسرها در این زمینه خیلی اهمیت دارد. 

گاهی اوقات ممکن است تصمیم بگیرید که برای مدتی فعالیت خود را در اینستاگرام کمتر کنید یا آن را به طور موقت غیر فعال کنید. بنابراین از آموزش‌های مقاله دی اکتیو اینستاگرام استفاده کنید. 

13. راه‌اندازی فروشگاه و استراتژی فروش در اینستاگرام

 

راه‌اندازی فروشگاه و استراتژی فروش در اینستاگرام | بازاریابی در اینستاگرام

 

فروشگاه اینترنتی در اینستا، یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد در اینستاگرام است. فروش محصول، ارائه خدمات، مشاوره، آموزش و ... همه می‌توانند از طریق یک صفحه اینستاگرامی اجرا شوند.

شما می‌توانید محصولات خود را به طور مستقیم در این پلتفرم معرفی کنید و مشتریان خود را جذب کنید. خرید یا از طریق سایت یا از طریق خود اینستاگرام قابل انجام است. اما قابلیت دوم برای ایرانی‌ها به راحتی در دسترس نیست. برخی از بیزنس‌ها که هنوز سایت خود را راه‌اندازی نکرده‌اند و مشتریانشان می‌توانند به روش‌ کارت به کارت هزینه، دریافت فیش پرداخت از مشتری و ارسال از طریق پست اقدام به خرید و فروش کنند.

14. برگزاری مسابقه اینستاگرامی

مسابقات اینستاگرام یک استراتژی بسیار محبوب است و دلیل خوبی هم برای این محبوبیت دارد. انجام آن برای مخاطبین راحت است، هیجان زیادی دارد و از طرفی مزایای زیادی برای صاحب پیج دارد. حواستان باشد که قوانین را به درستی برای مخاطبین مطرح کنید، هشتگ‌های مورد استفاده را مشخص کنید، جوایز را به طور دقیق تعیین کنید و در ارائه جوایز هم صادق باشید تا اعتماد مخاطبین را برانگیزید.

می‌توانید مسابقه‌های مختلفی برگزار کنید. مثلا فالو کردن، کامنت گذاشتن، لایک کردن و تگ کردن دوستان، تولید محتوا توسط کاربر و استفاده از هشتگ شما، ساخت ویدئوی جذاب و جالب با ایده گرفتن از بیزنس شما یا فعالیت‌هایتان.

می‌توانید از انواع ابزارها و سایت‌ها برای قرعه‌کشی راحت‌تر در بین مخاطبینتان استفاده کنید.

15. استفاده از Reels، یکی از اصول مهم بازاریابی در اینستاگرام 

 

استفاده از Reels، یکی از اصول مهم بازاریابی در اینستاگرام 

 

بزرگ‌ترین آپدیت اینستاگرام در سال 2020 مربوط به معرفی Reels بود. Reels ویدیوهای 10 تا 60 ثانیه‌ای هستند که در فرمت عمودی قرار می‌گیرند. این ویدئوها می‌توانند در فید اینستاگرام شما پست شوند و این شانس را دارند که در صفحه اکسپلور نشان داده شوند؛ همان جایی که توسط هزاران فرد جدید دیده شوند و کلی فالوور جدید برای شما به ارمغان بیاورند.

Reels فرصت منحصر به فردی برای نشان دادن نام برند شما به مخاطبانی است که هنوز شما را نمی‌شناسند. هرچه Reel های شما شما جذاب‌تر باشند، احتمال اینکه الگوریتم‌های اینستاگرام آن را به گروه وسیع‌تری از افراد نشان دهد بیشتر است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا به صورت ارگانیک در اینستاگرام رشد کنید و فالوور بیشتری بگیرید.

البته این نوع محتوا روش خوبی هم برای تولید محتوای سرگرم‌کننده است. چون ویدئوها معمولا کوتاه هستند و خیلی از کاربران محتوای کوتاه را ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر خیلی راحت و سریع به شما نشان می‌دهند که علایق شخصی مخاطبین شما بیشتر حول چه مطالبی است.

این نوع تولید محتوا راحت‌تر از ویدئوهای چند اسلایدی و IGTV است؛ چون مخاطبین معمولا انتظار محتوای حرفه‌ای و سطح بالا ندارند و کار شما راحت‌تر است.

برندهای تجارتی می‌توانند از Reels برای آیتم‌های زیر استفاده کنند:

در کل استفاده از این قابلیت به خلاقیت خودتان هم بستگی دارد و می‌تواند از آن به روش‌های مختلف استفاده کنید.

16. از تبلیغات اینستاگرام (Promote) استفاده کنید

آیا می‌دانستید یک سوم مردم به طور مستقیم از تبلیغات اینستاگرام خرید می‌کنند؟ تقریبا هشت نفر از هر ده نفر از این خریداران از برندهایی خرید کرده‌اند که حتی قبلا در پلتفرم اینستاگرام با آنها آشنا نبوده‌اند!

اینستاگرام انواع تبلیغات که می‌توان از طریق ان‌ها خرید انجام داد را ارائه می‌دهد. همچنین به creators و اکانت‌های بیزنسی این امکانات را می‌دهد:

البته این تبلیغات و خرید از طریق آن‌ها برای مخاطبین ایرانی قابل استفاده نیست.

17. استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل اینستاگرام

برای دسترسی به Insights به صفحه پروفایلتان بروید و روی آیکون Insights در وسط صفحه یا سمت رست و بالای صفحه روی آیکون سه خط کلیک کنید و گزینه Insights را بزنید.

در این بخش معیارهای عملکرد مهمی مانند:

دیده می‌شود.

همچنین می‌توانید اطلاعات کلیدی درباره مخاطبان خود را ببینید، از جمله:

می‌توانید با Insights ببینید که چگونه تعامل، فالوورها و مشارکت فالوورها در پیج شما ماه به ماه افزایش یا کاهش پیدا می‌کند و چگونه این آمارها در برابر افزایش یا کاهش تعداد فالوورها مقاومت می‌کنند.

با مقایسه این اطلاعات در پست‌های مختلف می‌توانید عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنید و روندها و الگوهایی را که محبوبیت بیشتری دارند، شناسایی کنید. در این صورت می‌توانید محتواهایی که بیشتر از همه باب میل مخاطب است تولید کنید.

 

نکات کلیدی

17 ترفند مهم اینستاگرام مارکتینگ

  1. ساخت اکانت بیزینسی
  2. بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام
  3. داشتن استراتژی برای بازاریابی محتوا
  4. استفاده از ابزار insight اینستاگرام برای آمارگیری
  5. تبلیغ جذاب و غیرمستقیم در پست‌ها
  6. استفاده از استوری
  7. اینفلوئنسر مارکتینگ
  8. درخواست از مخاطبان برای ارسال عکس مرتبط با موضوع برند شما
  9. استفاده از هشتگ‌های تعاملی
  10. ارسال پست در زمان‌های طلایی
  11. ارسال تعداد کافی پست و استوری در هفته
  12. ارزیابی نرخ درگیری و بازخوردهای مخاطبین
  13. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام
  14. برگزاری مسابقه اینستاگرامی
  15. استفاده از Reels
  16. استفاده از تبلیغات اینستاگرام (Promote)
  17. استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل اینستاگرام

 

منبع: hubspot | neilpatel | shopify

 

جمع بندی:

در این مقاله با این موضوع که بازاریابی اینستاگرام چیست و چگونه می‌توان از آن برای توسعه آنلاین کسب و کارها استفاده کرد، آشنا شدید. اگر این موارد را به درستی به کار بگیرید و سایر مقالات ما در مورد دیجیتال مارکتینگ را بخوانید، در این زمینه موفق‌تر خواهید بود. با مطالعه این مقالات به کارگاه آموزشی اینستاگرام مارکتینگ هم نیازی نخواهید داشت و می‌توانید از آموزش رایگان اینستاگرام مارکتینگ استفاده کنید. متشکریم که با ما در آموزش رایگان بازاریابی اینستاگرام همراه بودید. در صورتی که پیشنهادی برای بهتر کردن این مقاله دارید، آن را با ما در میان بگذارید. منتظر سوالات و نظرات شما هستیم. اگر از این مقاله راضی هستید، آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بازاریابی اثربخش در اینستاگرام مجموعه راهکارهایی است که منجر به افزایش علاقمندان و در نهایت باعث افزایش فروش از طریق اینستاگرام می‌شود.

3 روش کلی برای کسب درآمد در اینستاگرام وجود دارد: 1. تبلیغ و فروش خدمات یا محصولات خودتان 2. تبلیغ محصولات و خدمات دیگران در ازای هزینه دریافتی 3. همکاری در فروش یا affiliate marketing

1. با استفاده از یک هشتگ می‌توانیم موضوع خاصی را در اینستاگرام ترند کنیم. 2. به اینستاگرام کمک می‌کنیم تا محتوای ما را بهتر تشخیص داده و در دسته‌بندی مربوط به خودش قرار دهد. 3. به مخاطبان کمک می‌کنیم که با جستجو در اینستاگرام مطلب ما را به‌ راحتی پیدا کنند.

الگوریتم جدید اینستاگرام ترتیب پستی را که کاربران هنگام پیمایش از طریق فید مشاهده می‌کنند، مبنای قضاوت قرار می‌دهد. بهترین پست ها را بر اساس سیگنال‌های خاص اولویت‌بندی می‌کند، مهم‌ترین پست‌ها را به سمت بالا هدایت می‌کند و بیشترین قابلیت مشاهده را به آنها می‌دهد، در حالی که سایر مطالب در انتها قرار می‌گیرند.

اینستاگرام به افزایش آگاهی از برند و معرفی محصولات جدید کمک می‌کند. ارائه خدمات، آموزش و فروش به شما این امکان را می‌دهد تا برند خودتان را توسعه دهید.

مزیت اصلی این شبکه و سایر شبکه‌های اجتماعی این این است که پلتفرمی عالی برای نمایش محصولات، خدمات و کسب و کار شما است. به جای اینکه کلی هزینه صرف بازاریابی کنید، از تولید محتوا و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام شروع کنید. و کم کم با تبلیغات، اینفلوئنسر مارکتینگ و کمک گرفتن از مشاوره دیجیتال مارکتینگ پیشرفت کنید.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات