بازاریابی بین ‌المللی اینترنتی و مزایای دیجیتال مارکتینگ در صادرات

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 05 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

بازاریابی بین ‌المللی اینترنتی و مزایای دیجیتال مارکتینگ در صادرات

 

صادرات بخش مهمی از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ امروزی است. این روزها با وجود ارتباطات راحت و وسایل حمل‌ونقل سریع و سهل‌الوصول، کار کردن در بازاری فراتر از بازار یک کشور بسیار راحت‌تر از همیشه است. اگر به صادرات محصولات و خدمات خود فکر می‌کنید، نباید نقش تاثیرگذار بازاریابی بین المللی اینترنتی را در موفقیت کسب‌وکارتان فراموش کنید.

 

بازاریابی آنلاین در صادرات

 

بازاریابی بین المللی اینترنتی | online marketing

 


یکی از مهم‌ترین مواردی که باید قبل از تصمیم‌گیری برای صادرات در نظر بگیرید، تحقیق در مورد بازار محصول و خدمت مورد نظر شما در کشور مقصد است. قدم بعدی معرفی محصولات و خدمات شماست؛ به گونه‌ای که یک تمایز اساسی با سایر محصولات مشابه داشته باشد و بتواند نظر مخاطب خارجی را جلب کند. بازاریابی آنلاین در تمام این مراحل می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و راه را نشان دهد.

فرض کنید که یک محصول یا مجموعه‌ای از چند محصول دارید که به اندازه کافی قابل رقابت در سطح جهانی هستند. همچنین کسب‌وکار شما این توانایی را دارد که خدمات خود را فراتر از مرزها ارائه کند.

آمادگی برای رقابت در سطح بین‌المللی یعنی محصولات خود را با قیمتی ارائه می‌کنید که در سطح جهانی قابل رقابت باشد، بسته‌بندی مناسبی دارید که محصول را به بهترین شکل به دست مخاطب می‌رساند، راه‌حل‌های لجستیکی دارید و اگر مشتری تقاضا کند، می‌توانید قراردادهای رسمی و توافقنامه‌های تجاری منعقد کنید. در واقع این شرایط برای یک کسب و کار بین‌المللی و صادراتی ضروری است.

بازاریابی بین المللی عبارت است از به کارگیری اصول بازاریابی توسط صنایع در یک یا چند کشور. به زبان ساده بازاریابی بین المللی تجارت کالا و خدمات در بین کشورهای مختلف است.

در ادامه خواهید دید که بازاریابی دیجیتال و ابزارهای جدیدش به شما کمک می‌کنند تا به بازارهای جدید و خارج از مرزها وارد شوید، حتی شرکای جدیدی پیدا کنید و کسب‌وکارتان را طوری گسترش دهید که تا قبل از این حتی فکرش را هم نمی‌کردید.

 

محصولاتمان را به کجا صادر کنیم؟

 

Export Marketing | بازاریابی بین المللی اینترنتی

 

وقتی تصمیم می‌گیرید که در بخش صادرات فعالیت کنید، مطمئنا محصول مورد نظرتان را تولید کرده‌اید و می‌دانید که کدام کشور را به عنوان مقصد در نظر گرفته‌اید. ولی حتی در این شرایط هم باید مرحله تحقیق بازار را به دقت انجام دهید تا مطمئن شوید که مقصد در نظر گرفته شده ارزش تلاش کردن دارد یا نه؟ آیا هزینه‌هایی که برای تامین انبار، استخدام نیرو، تبلیغات و ارائه محصول می‌پردازید، دوباره برمی‌گردد؟ نرخ بازگشت سرمایه چقدر خواهد بود؟

رویکرد سنتی می‌گوید که برای ارزیابی شرایط باید تحقیقات بازار را انجام دهید. فرض کنید که قدم اول برداشته شده و شریکی برای ارائه و فروش محصول خود پیدا کرده‌اید. در این مرحله باید شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را مد نظر قرار دهید.

 

تحقیقات بازار در روش سنتی چطور انجام می‌شود؟

برای تحقیق در این مورد و بررسی بازار محلی باید چندین سفر به مقصد مورد نظر داشته باشید. در کنار آن باید از اینترنت برای پیدا کردن این اطلاعات استفاده کنید:

 

مزایای بازاریابی بین ‌المللی اینترنتی چیست؟

 

International Internet Marketing | بازاریابی بین المللی اینترنتی

 

در ادامه به چند مورد از مزایای بازاریابی بین المللی اینترنتی برای کسب‌وکارهای صادراتی اشاره می‌کنیم. البته لزوما همه این موارد برای هر نوع کسب‌وکاری قابل دستیابی یا اجرا نیست. شما باید با توجه به محصول، شرایط کسب‌وکار و شرایط بازار مقصد، استراتژی‌های خود را برای بازاریابی بین ‌المللی آنلاین تعیین کنید. علاوه بر این هر مرحله از تحقیق و بازاریابی هم استراتژی‌های خاصی دارد و یک تکنیک یکسان برای همه موارد وجود ندارد. ولی اگر در حال طراحی استراتژی بازاریابی اینترنتی بین المللی هستید، حتما این ابزارها و ایده‌های خوب را در نظر بگیرید.

در ادامه مهم‌ترین مزایای بازاریابی بین المللی اینترنتی را بررسی می‌کنیم.

1. درک محبوبیت محصولات و خدمات

اگر دوست دارید میزان محبوبیت محصول خود را در مقصد مورد نظر بسنجید و تعداد دفعاتی که نام آن جست‌وجو شده است را پیدا کنید، از دیجیتال مارکتینگ کمک‌ بگیرید. اگر مردم در موتورهای جستجو نسبت به محصولات و خدماتی مشابه محصولات شما تمایل نشان داده‌ باشند، دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند محبوبیت آن را بسنجید و پی ببرید که چه نوع محصولات و خدمات مشابه دیگری در کشور مورد نظرتان متقاضی زیادی دارند.

2. پیدا کردن رقبا با بازاریابی بین المللی اینترنتی

بازاریابی بین المللی اینترنتی به شما کمک می‌کند رقبایی را پیدا کنید که از گوگل ادز برای تبلیغ محصولات خود (در کشوری که قصد صادرات به آن را دارید) استفاده می‌کنند. معمولاً شرکت‌هایی که از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند، در زمینه تجارت خود بسیار رقابتی و پرانرژی هستند. بازاریابی دیجیتالی می‌تواند به شما کمک کند خیلی سریع آنها را پیدا کنید و شروع به تجزیه و تحلیل آنها و خدمات ارائه شده توسط آنها کنید.

3. پیدا کردن محتوای درست برای وب‌سایت

اگر رقبای شما عملکرد خوبی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل دارند، می‌توانید در مورد کلمات کلیدی که در آن‌ها عملکرد خوبی دارند، تحقیق کنید. علاوه بر این می‌توانید از میزان محبوبیت این کلمات کلیدی آگاه شوید و ببینید که مخاطبین چقدر این کوئری‌ها را جستجو کرده و در مورد آن‌ها مطالعه کرده‌اند. این موضوعی است که باید در زمان طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت‌تان و برای جذب مشتری‌های احتمالی در بازار جدید به آن توجه کنید. می‌توانید با سفارش سئو سایت محتوای بهتر، اصولی‌تر و هدفمندتری برای وبسایتتان تولید کنید.

4. پیدا کردن محتوای قابل اشتراک در صنعت موردنظر

اگر رقبای شما برای جذب مخاطب بیشتر به وب‌سایت‌شان (و در نتیجه کسب و کار بیشتر) وبلاگ‌نویسی می‌کنند، می‎توانید مقاله‌های قابل‌اشتراک و محبوب آنها را شناسایی کنید. از طرف دیگر می‌توانید بررسی کنید که آیا موارد قابل اشتراک در حوزه کسب و کار شما وجود دارد و این کار امکان‌پذیر هست یا نه. این مرحله به شما در مورد محتوای محبوب در حوزه کاری و کشور موردنظر ایده می‌دهد و در نتیجه می‌توانید از روش‌های مشابه برای محبوب کردن نام تجاری خود استفاده کنید.

5. افزایش محبوبیت برند از طریق بازاریابی بین المللی اینترنتی

اگر محصول یا خدمات شما موضوعی است که کاربران تمایل دارند در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت کنند، شانس بزرگی به شما رو کرده است! چون شبکه‌های اجتماعی به محبوبیت برند کمک زیادی می‌کنند. می‌توانید در مورد هشتگ‌های محبوب این نوع محصول و خدمات تحقیق کنید.

همچنین چه تعداد از افراد جامعه آنها را به اشتراک می‌گذارند و چه تعداد دنبال‌کننده دارند. این مرحله به شما کمک می‌کند تا به این اینفلوئنسرها نزدیک شوید و از آنها بخواهید محصولات یا خدمات شما را تبلیغ کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار موثر در تبلیغات اینترنتی است.

6. دزدیدن دنبال‌کنندگان رقبا!

بله، این یک ابزار بسیار موثر است! شما می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به طور مستقیم به دنبال‌کنندگان رقبای خود در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ و معرفی کنید و این فرصت فوق‌العاده‌ای است که به لطف اینترنت و دیجیتال مارکتینگ فراهم شده است.

7. پیدا کردن تصمیم‌گیرندگان بازار در کشور مقصد

اگر نوع کسب ‌و کار شما B2B یا مدل تجارت به تجارت است و دنبال تصمیم‌گیرندگان بازار هدف خود می‌گردید، دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند که آنها را پیدا کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. این کار را می‌توانید یکی یکی و شخصا یا از طریق کمپین‌های تبلیغاتی انجام دهید. این یکی دیگر از ویژگی‌ها و فواید جذاب دیجیتال مارکتینگ است.

8. ساخت یک برند قدرتمند با کمک بازاریابی بین المللی اینترنتی

اگر شریک یا شرکایی در کشور مورد نظرتان برای صادرات پیدا کرده‌اید ولی قصد دارید محصولات خود را بیشتر و بهتر معرفی کنید تا مشتریان بیشتری دنبال شما بگردند، می‌توانید از مزایای دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شوید. در واقع با کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید افراد درست را در مکان درست و در زمان درست هدف بگیرید و برندسازی دییجیتال موفقی داشته باشید.

9. تبلیغ کردن محصولات و خدمات بالاتر از رقبا

این مورد یکی از جذاب‌ترین فواید دیجیتال مارکتینگ و البته بسیار سخت و رقابتی است. تصور کنید که رقبای شما محصولات و خدمات‌شان را مثلا از طریق یوتیوب به مشتری‌ها معرفی کرده‌اند. با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید ویدیوها و محتوای تبلیغاتی خود را در بالای آن ویدیوها و در کنار آنها برای مخاطبان به نمایش بگذارید. این کار به خلاقیت و صرف هزینه زیادی نیاز دارد.

 

نکات کلیدی

نکات مهم در بازاریابی بین‌المللی اینترنتی:

 

منبع: linkedin

 

جمع بندی:

دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند بازارهای جدیدی را که تا پیش از این به سختی امکان‌پذیر بود، هدف قرار دهید. علاوه بر این با کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید برند خود را قدرتمندتر کنید و بشناسانید و نحوه عملکرد رقبا را بررسی کنید.  اگر کیفیت خدمات و محصول شما به اندازه کافی برای رقابت در بازارهای جهانی مناسب است و در فکر این هستید که برنامه‌های صادراتی خود را شروع کنید یا همین الان در حال صادرات هستید باید بازاریابی دیجیتال را امتحان کنید! موفقیت شما در بازارهای جدید در گرو موفقیت در بازاریابی بین المللی اینترنتی است. شما تا به حال تجربه‌ای از بازاریابی اینترنتی داشته‌اید؟ این استراتژی چه مزایایی برای کسب و کار شما داشته است؟ با چه چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اید؟ منتظر نظرات و سوالات شما در این رابطه هستیم.

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات