بازاریابی اینترنتی محصولات | 12 روش موثر برای ارتقا محصول یا خدمت جدید

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 21 فروردین، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

بازاریابی اینترنتی محصولات | 12 روش موثر برای ارتقا محصول یا خدمت جدید

 

چگونه محصول خود را تبلیغ کنیم ؟ این سوالی است که اکثر برندهای تجاری با آن روبه‌رو هستند و هزینه‌های زیادی هم برای پیدا کردن ایده‌های جدید پرداخت می‌کنند. نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که فروشگاه‌های آنلاین در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام رونق خوبی گرفته‌اند. در سال‌های اخیر این موضوع کمابیش دیده می‌شد، اما با اپیدمی کرونا و بسته شدن بسیاری از مراکز خرید، این فروشگاه‌ها توانستند خودشان را در این بازار شلوغ و پر رقابت بالا بکشند. درست است که این بستر وجود دارد و مشتری‌های بیشتری از این طریق پیدا می‌شود، اما بازاریابی اینترنتی محصولات روش‌های خاص خودش را دارد و همه نمی‌توانند در این راه موفق شوند.

اگر شما هم محصولات منحصربه‌فرد خودتان را دارید، می‌توانید از این فضا برای فروش آن‌ها استفاده کنید. شاید در ابتدا فروش متوسط یا خوبی داشته باشید، اما با حضور رقیبان قوی و سرسخت، ممکن است کم کم از میدان به در شوید. پس لازم است که با تولید هر کالا، اصول صحیح برای بازاریابی محصول جدید را به کار بگیرید تا بتوانید برندینگ محصول را به بهترین نحو انجام دهید و شرکت تجاری خود را بر سر زبان‌ها بیندازید. در این مقاله به ارائه بهترین پیشنهادها در همین رابطه می‌پردازیم. با من در عظیم مدیا همراه باشید.

 

بهترین روش‌ها برای تبلیغ یک محصول یا خدمات جدید

 

بهترین روش‌ها برای تبلیغ یک محصول یا خدمات جدید | بازاریابی اینترنتی محصولات

 

بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم کلی راه برای تبلیغ محصول یا خدمات جدید ما وجود دارد. البته همینطور هم هست و مارکترها از روش‌های متنوعی برای تبلیغات استفاده می‌کنند. اما مهم این است که گیج نشویم و بدانیم از کجا شروع کنیم و کدام یک از روش‌های تبلیغاتی بهترین نتیجه را برای ما به همراه دارد. وگرنه هر فردی می‌تواند از هر روشی برای معرفی محصولاتش استفاده کند و بعد هم انتظار فروش آن‌ها را داشته باشد. اما مهم این است که با توجه به نوع تجارت و محصولاتتان از چه روشی استفاده می‌کنید.

چندین سال است که تبلیغات سنتی و پرهزینه جای خود را به روش‌های تبلیغاتی ارزان‌تر داده‌اند. انتخاب این نوع بازاریابی و تبلیغات به نوع صنعت، رقبا و مخاطبان شما بستگی دارد. در ادامه 12 نکته و پیشنهاد مهم برای بازاریابی اینترنتی محصولات آورده‌ایم. آن‌ها را بخوانید و ببینید که هر یک چه تاثیری بر کمپین بازاریابی شما دارند. می‌توانید از همه نکات یا بعضی از آن‌ها که حس بهتری به شما و نتیجه بهتری برای بیزنستان می‌آورند، استفاده کنید. اگر کماکان از خودتان می‌پرسید که چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم ؟ با من در ادامه مقاله همراه باشید.

1. پیشنهاد یک تبلیغ اختصاصی برای مشتریان وفادار

 

 

معمولا مشتریان وفادار مبلغان خوبی برای کسب و کارها هستند. پس به آن‌ها به دید یک بخش کلیدی در تبلیغاتتان نگاه کنید. این افراد محصولات شما را می‌خرند و آن‌ها را به روش‌های مختلفی تبلیغ می‌کنند. به آن‌ها پیشنهاد دهید که در یک مهمانی دوستانه و خصوصی، معارفه شخصی یا حتی مهمانی بزرگ - قبل از لانچ محصولات - بازاریابی را انجام ‌دهند. بازاریابی می‌تواند به شکل تور آنلاین هم انجام شود. این کارها باعث می‌شود نزد آن‌ها ارزشمندتر شوید و وفاداری آن‌ها ادامه پیدا کند.

2. استفاده از یک پیشنهاد مقدماتی ویژه برای بازاریابی اینترنتی محصولات

به جای اینکه محصول یا خدمات جدیدتان را تبلیغ کنید، آن را به صورت یک معامله ویژه معرفی کنید. این معامله می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام شود. مثلا:

البته یادتان باشد که برای این پیشنهادات هیجان‌انگیز زمان تعیین کنید تا مشتریانتان را به خرید تشویق کنید. اگر زمان تخفیف همیشگی باشد، هیچ نیروی محرکه‌ای برای خرید وجود ندارد و تبلیغات بی‌فایده می‌شود. برعکس زمان کم برای تخفیف، افراد را ترغیب به خرید می‌کند. علاوه بر این افرادی که قدرت خرید ندارند با دیدن تخفیف‌ها سریع دست به خرید می‌زنند.

3. استفاده از Google My Business برای تبلیغ محصول جدید

 

 

می‌توانید به روش‌های مختلفی از Google My Business (GMB) استفاده کنید و برای محصول یا خدمات جدیدتان بازاریابی در اینترنت انجام دهید. مثلا می‌توانید از پست‌های Google My Business استفاده کنید. البته باید حساب گوگل داشته باشید و سپس حساب My Business بسازید.

روش پست گذاشتن در این برنامه به این صورت است:

وارد داشبورد GMB شوید و به تب پست‌ها بروید. از آنجا می‌توانید یک پست "Offer" یا "What's new" ایجاد کنید. اگر به تازگی محصول یا خدمات جدیدتان را تبلیغ می‌کنید، بهتر است از "What's new" استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که پست‌های Google My Business هر هفت روز منقضی می‌شوند. بنابراین باید دوباره آن‌ها را پست کنید. از طرف دیگر اگر یک معامله مقدماتی ویژه اجرا می‌کنید، بهتر است از پست "Offer" استفاده کنید. زیرا می‌توانید بازه زمانی تعیین کنید. به هر حال از هر نوع پست که استفاده می‌کنید، یک تصویر و یک فراخوان مناسب برای ارتقای موثر کسب و کارتان داشته باشید.

همچنین می توانید با بارگذاری عکس‌ها از طریق برگه عکس داشبورد GMB در پروفایل کسب و کارتان و افزودن آن به عنوان یک مورد جدید از طریق برگه محصولات/خدمات جدید خود را تبلیغ کنید. حتی ممکن است بخواهید برخی سوالات متداول در مورد محصول یا خدمات جدید را در بخش Q&A حساب Google My Business خود ارسال کنید.

برای استفاده بیشتر از این استراتژی تبلیغات اینترنتی :

4. برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی محصولات

برگزار کردن مسابقه در شبکه‌های اجتماعی کار جالبی است. این روش هم سرگرم‌کننده است و هم برقراری ارتباط با مشتریان را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر این باعث جذب فالوورهای بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر برای شما خواهد شد. مثلا آمار نشان داده است که مسابقه‌هایی که در فیسبوک برگزار می‌شود، به طور متوسط در هر کمپین، 34٪ مشتری جدید برای کسب و کار جذب می‌کند. پس اگر بیزنس شما با کمبود مشتری مواجه شده است، از این روش استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای برگزاری مسابقه وجود دارد. چند مورد از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

به این صورت هشتگ شما ترند می‌شود. در نهایت از بین شرکت‌کنندگان قرعه‌کشی می‌شود و جایزه‌های هیجان‌انگیزی به آن‌ها تقدیم می‌شود.

این کار باعث افزایش تعامل و فالوورهای پیج‌های شرکت‌کننده می‌شود و آن‌ها را به استفاده از هشتگ شما تشویق می‌کند. 

به این صورت افراد بیشتری با بیزنس شما آشنا می‌شوند و با توجه به منشن‌ها، فالوورهای بیشتری جذب می‌کنید.

به این صورت اشتیاق افراد برای انجام این پیشنهادات بیشتر می‌شود.

فراموش نکنید که مسابقه خود را در همه کانال‌های ارتباطی مثل اینستاگرام، فیسبوک، وب‌سایت و خبرنامه‌های ایمیل اطلاع‌رسانی کنید. به هر حال این کار باعث هیجان بیشتر مخاطبین در مورد بیزنس شما می‌شود و تعامل یا اینگیجمنت شما را حسابی بالا می‌برد.

5. بازاریابی ایمیلی هم جواب می‌دهد!؟

 

 

برخی افراد تصور می‌کنند که با وجود شبکه‌های اجتماعی، دوره ایمیل فرستادن و ایمیل خواندن به سر آمده است؛ یا تصور می‌کنند که این روش فایده‌ای ندارد. اما اصلا چنین چیزی درست نیست. جالب است بدانید که 82٪ از افرادی که ایمیل خود را چک می‌کنند، ایمیل مربوط به کسب و کارها را باز می‌کنند. همچنین 76٪ از مشترکان ایمیل، خرید خود را از طریق بازاریابی ایمیلی انجام می‌دهند. البته این آمار مربوط به کشورهای خارجی و مخصوصا ایالات متحده است. اما کمابیش در بازاریابی اینترنتی محصولات ایران هم وجود دارد. نکته مهم این است که مخاطبان درستی در کمپین ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید و از ارسال ایمیل اسپم به صورت انبوه خودداری کنید. پس:

  1. با روش‌های مختلف، ایمیل مخاطبین خود را جمع‌آوری کنید.
  2. یک لیست ایمیل بسازید.
  3. یک ابزار ایمیل مارکتینگ مناسب انتخاب کنید.
  4. ایمیل‌های زیبا و خلاقانه با متن‌های گیرا و کشنده بسازید.
  5. و شروع به ارسال ایمیل کنید.

نکات زیر را در مورد بازاریابی ایمیلی در نظر بگیرید:

برخلاف عقیده اکثریت جامعه، ایمیل مارکتینگ اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند بهترین روش بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای B2B باشد.

6. در وبلاگ یا وب‌سایتتان مطلب بنویسید

اگر در وب‌سایت یا وبلاگ خودتان در مورد محصولاتتان مطلب بنویسید، می‌توانید تمام جزئیات، ویژگی‌ها و مزایای محصولاتتان را به گوش مخاطبین برسانید. می‌توانید آن را در یک صفحه فرود (landing page) قرار دهید و از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی لینک آن را در اختیار مخاطبین قرار دهید. به هر حال پست وبلاگ یک کانال عالی برای انتقال خبر در مورد محصولات جدید شما است و فرصت‌های زیادی را برای پیوند به صفحه فرود فراهم می‌کند. برای موفقیت بیشتر در این زمینه، روی تکنیک‌های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل کار کنید. 

7. میزبان یک رویداد باشید

 

 

روش‌های مختلفی برای بازاریابی اینترنتی محصولات وجود دارد. اما می‌توان بازاریابی را نه در فضای اینترنت بلکه در حضور مخاطبان هم انجام داد. رویدادها هیجان زیادی در مورد محصول یا خدمات جدید شما ایجاد می‌كنند و حتی تعامل بیشتری از طرف مشتریان برای شما و تیمتان ایجاد می‌کنند. بنابراین روشی عالی برای جلب مشتری خواهند بود. البته لازم نیست رویدادهای فانتزی و فوق‌العاده برگزار کنید. کافی است رویداد را در یک فضای باز یا یک جلسه برگزار کنید. مکان‌هایی مثل سالن‌ها، مراکز تناسب اندام، استودیوهای یوگا، اسپا و فروشگاه‌های خرده‌فروشی هم مناسب هستند. می‌توانید با این مشاغل همکاری کنید و افراد بیشتری هم جذب کنید. چون مسلما مشتریان این افراد هم در رویداد شرکت می‌کنند.

طی پاندمی کرونا، رویدادهای مجازی ترند شدند و البته به عنوان یک ابزار تبلیغاتی موثر عمل کردند. پس شما هم می‌توانید این کارها را انجام دهید:

8. ارائه یک نسخه رایگان برای بازاریابی و فروش محصولات شما

اگر کسب و کارتان بیشتر خدمات محور است تا محصول محور – مثلا سالن زیبایی، اسپا، مرکز تناسب اندام یا مشاوره‌های مختلف خانوادگی، تحصیلی و تجاری و مشاور بازاریابی آنلاین، می‌توانید برای آزمایش خدمات جدیدتان، یک نسخه جدید از آن را به مشتریانتان ارائه دهید. مثلا اگر در زمینه ماساژ کار می‌کنید و می‌خواهید ماساژ جدیدی برای زیبایی پوست ارائه دهید، یک ماساژ رایگان ولی محدود برای مشتریان کنونی خود انجام دهید. در این صورت از طریق روش‌های دهان به دهان و سفارشی، مشتریان بیشتری جذب می‌کنید.

البته در ابتدا بهتر است خدمات جدید را با قیمت‌های مناسب‌تر ارائه دهید و کم کم آن را به قیمت اصلی برسانید. مثلا تا زمان محدود و به دلایل خاصی مثل مناسبت‌های تقویمی، تخفیف خاصی برای خدمات جدیدیتان بگذارید.

همچنین می‌توانید خدمات جدید را با قیمت قدیمی برای مشتریان همیشگی خود انجام دهید. گزینه دیگر هم این است که امکان حمل و نقل رایگان برای ارسال محصولات جدید قرار دهید. البته برای این مورد هم یک تاریخ مشخص کنید.

ارائه خدمات رایگان، اعتماد مشتریان به کسب و کار شما را بیشتر می‌کند.

9. مبادله در بازاریابی اینترنتی محصولات (بازاریابی درونگرا)

 

 

اگر محصول جدیدتان، یک نسخه جدیدتر از محصولات قدیمی است، یک برنامه مبادله برای آن در نظر بگیرید. این مبادلات تجاری موثر است؛ زیرا مصرف‌کنندگان با استفاده از رمز یا اعتباری که قبلا دارند (مثلا در این مورد کالای قدیمی که در اختیار دارند) محصول جدیدی خریداری می‌کنند. یعنی می‌توانند محصولات قدیمی خود را به شما بدهند و با پرداخت پول کمتر، محصول جدید را دریافت کنند. همچنین شما می‌توانید محصولات قدیمی را (به شرط آنکه در شرایط مناسبی بوده باشند) مجددا بفروشید یا از آن‌ها برای محصولات آینده استفاده کنید.

10. اشتراک‌گذاری نظرات مشتری برای بازاریابی اینترنتی محصولات

یکی از بهترین راه‌های تبلیغ یک محصول یا خدمات جدید این است که به مشتریانتان اجازه دهید آن را برای شما تبلیغ کنند. مثلا یک بررسی در مورد محصول موردنظر بنویسند و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند؛ یا در مورد محصول ویدیوی کوتاه توضیحی بسازند و آن را در اینستاگرام، یوتیوب یا فیسبوک بگذارند. سپس شما این نظرات و نوشته‌ها را در صفحه خود منتشر کنید و به این صورت بازخوردهای مثبتی را که گرفته‌اید، نشان دهید. این موضوع به افزایش اعتماد مخاطبین کمک زیادی می‌کند. در نظر داشته باشید که درصد بسیار بالایی از افراد به توصیه‌های شخصی – نه بیزنس‌ها یا اینفلوئنسرها – اعتماد دارند.

11. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

 

 

اگر از هر یک از تکنیک‌هایی که در بخش‌های قبلی گفتیم استفاده می‌کنید، حتما در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت داشته باشید. این رسانه‌ها یک راه آسان برای دسترسی به مخاطبان شما است و فالوورهای شما می‌توانند پست شما را به راحتی در پروفایل‌های خود به اشتراک بگذارند. یکی دیگر از مزایای آن این است که مشتریان در بخش نظرات در مورد محصولاتتان سوال می‌پرسند و شما به راحتی به آن‌ها پاسخ می‌دهید. این سوال و پاسخ‌های شما می‌تواند مانند faqهای ارگانیک عمل کند.

اگر مخاطبان و مشتریان وفاداری دارید، از هشتگ‌های سفارشی و اختصاصی در پست تبلیغاتی خود استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه دامنه فعالیت‌های شما را گسترش می‌دهد، مشتری‌ها را به اشتراک‌گذاری پست ها و تصاویر با همان هشتگ تشویق می‌کند. این همان محتوای تولید شده توسط کاربر است که بعدا هم می‌تواند توسط خود شما مورد استفاده قرار بگیرد.

12. تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام

فیسبوک 1 میلیارد کاربر فعال روزانه و اینستاگرام 600 میلیون کاربر فعال ماهانه دارند و این نشان‌دهنده تعدادی زیاد لید و مشتریان احتمالی است. البته با توجه به اینکه شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران شهرت و محبوبیت بیشتری دارد، بهتر است روی بازاریابی در اینستاگرام وقت زیادی بگذارید. از امکانات این شبکه‌ها مانند به دست آوردن اطلاعات کاربران مثل جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی، علایق و حتی شغل ... استفاده کنید.

شما می‌توانید از این پلتفرم‌ها برای تولید محتوا و انتشار پست و استوری برای معرفی محصولاتتان استفاده کنید. اما فعلا گزینه تبلیغات (promote) این شبکه‌ها برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست. 

به غیر از مواردی که در این مطلب گفته شد، روش‌های دیگری مثل راه‌اندازی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ جامع، افیلیت مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی ویدیویی و پوش نوتیفیکیشن هم وجود دارد. 

اگر می‌خواهید در زمینه خدمات بازاریابی اینترنتی کمک بگیرید، می‌توانید با تیم مشاوره عظیم مدیا مشورت کنید. این تیم با چند سال سابقه در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ و شناخت انواع روش های بازاریابی اینترنتی، به توسعه کسب و کار آنلاین شما کمک می‌کند.

 

 

بالاخره بهترین راه برای تبلیغ محصول یا خدمات جدید چیست؟

در این مقاله تعدادی از بهترین روش‌های تبلیغ محصول و خدمات را معرفی کردیم. درست است که همه این پیشنهادات خوب هستند، اما باید توجه کنید که ممکن است تنها چند مورد از آن‌ها برای کسب و کار و محصولات شما مفید باشد. در واقع بهترین روش برای تبلیغ محصول یا خدمات بستگی به کانال‌های ارتباطی شما با مخاطبانتان و شبکه‌های اجتماعی محبوب آن‌ها دارد. همچنین باید رفتار آنلاین آن‌ها را بررسی کنید که می‌توانید از گوگل آنالیتیکس برای این کار استفاده کنید.

بهتر است که از چندین کانال مختلف استفاده کنید و بازخورد آن را بررسی کنید و برای تبلیغات آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. سعی کنید تعامل مخاطبینتان را افزایش دهید و روش‌های جدید را برای افزایش مخاطبین و لیدهایتان امتحان کنید. ممنون که با ما همراه بودید. اگر در این مورد نظر یا سوالی دارید، با ما در میان بگذارید.

 

نکات کلیدی

 

منبع: bizfilings | thebalancesmb | coxblue

 

سوالات متداول

بازاریابی اینترنتی محصولات فرآیند تبلیغ یک کسب و کار، برند تجاری و محصولات یا خدمات از طریق اینترنت با استفاده از ابزاری است که به هدایت مشتریان و فروش محصولات کمک می‌کند.

1. ایمیل مارکتینگ 2. ساخت وب‌سایت فروشگاهی و بهینه‌سازی موتور جستجو 3. بنرهای تبلیغاتی در پیج دیگران (اینفلوئنسر مارکتینگ) 4. PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) 5. و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

1. سرمایه‌گذاری در طراحی وب‌سایت 2. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) 3. افیلیت مارکتینگ 4. ایمیل مارکتینگ 5. برگزاری مسابقات

هفت P مهم در بازاریابی وجود دارد: 1. محصول (product) 2. قیمت (price) 3. تبلیغ (promotion) 4. مکان (place) 5. افراد (people) 6. فرآیند (process) 7. شواهد فیزیکی (physical evidence)

یک برنامه بازاریابی موفق ده مرحله دارد: 1. شناسایی جایگاه 2. ایجاد یک طرح بازاریابی اینترنتی 3. رقبای خود را بشناسید 4. ساخت یک وب‌سایت حرفه‌ای و بهینه‌سازی آن 5. انجام فعالیت‌های SEO و SEM 6. استفاده از شبکه‌های اجتماعی 7. استفاده از بازاریابی ایمیلی 8. نظارت و تجزیه و تحلیل داده‌های وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی 9. ایجاد یک پیام برند یکپارچه و منسجم 10. تماشای شهرتی که به وجود آمده است!

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات