اینترنت اشیا چیست و چرا کسب و کارتان به اینترنت اشیا وابسته است؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 16 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: مریم پور انصاری

اینترنت اشیا چیست و  چرا کسب و کارتان به اینترنت اشیا وابسته است؟

 

اینترنت اشیا چیست؟ به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توان گفت جهان اینترنت اشیا، سرزمینی است که دستگاه‌ها می‌توانند حرف بزنند. در حقیقت IOT با استفاده از اینترنت امکاناتی را فراهم می‌کند تا دستگاه‌ها بتوانند با یکدیگر، با انسان‌ها و  اپلیکیشن‌ها حرف بزنند و ارتباط نزدیک برقرار کنند. شاید با خود فکر کنید، من هرگز یک دستگاه سخن‌گو ندیده‌ام،

به این مثال توجه کنید: برنامه‌ی هواشناسی از طریق تلفن همراه، به شما اطلاع می‌دهد که امشب باران سنگینی خواهدبارید. شما بلافاصله با استفاده از google maps ترافیک جاده‌ای را چک می‌کنید و اطلاعات جاده‌ای بدون هیچ زحمتی به مسیریاب اتومبیل شما فرستاده می‌شود. این یعنی همه‌چیز در اطراف ما توانایی ارتباط و انتقال اطلاعات دارد. شما هنوز در صندلی محل کار خود نشسته‌اید، اما از طریق اینترنت اشیا دریافتید چگونه باید در راحت‌ترین شکل ممکن به خانه بروید. اما این قابلیت چه تاثیری بر آینده بشر دارد؟ برای شناخت بهتر کاربردهای اینترنت اشیا و آینده پژوهی اینترنت با ما همراه باشید.

 

مزیت استفاده از اینترنت اشیا در کسب و کار

 

مزایای اینترنت اشیا

 

اتصال آنلاین، یعنی شما می‌توانید هر زمانی که بخواهید با هر فردی، در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با دورترین نقاط جهان تماس تصویری بگیرید، اطلاعات مختلف ارسال کنید و همکاری فعال داشته‌باشید. شاید تا پیش از این نیز بشر در پی انتقال اطلاعات و ارتباط بوده‌باشد، اما وجه‌تمایز گذشته با امروز در این اصل است: اینترنت اشیا باعث شده‌است همه چیز در یک لحظه انجام شود.

اما چنین سرعت ارتباطی چه سودی برای آینده تجارت دارد؟ ما در‌حال‌حاضر می‌توانیم داده‌های زیادی را ذخیره و ارسال کنیم. داده‌ها بی‌درنگ به سیستم عامل‌های مختلف منتقل می‌شوند و اطلاعات دقیق و به‌موقع را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا در تصمیم‌گیری بهتر کمک کنند. در‌حقیقت در دنیای مدرن ما می‌توانیم تمامی روند تجارت را از طریق چندین دستگاه متصل‌به‌هم انجام دهیم. البته بشر و تکنولوژی هر دو یک موضوع توافق نظر دارند: روند ارتباط دستگاه‌ها باید قوی‌تر شود. دستگاه‌های بیشتری باید بتوانند به نفع کاربر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این همان چیزی است که منجر به مفهوم اینترنت اشیا می‌شود.

 

کاربرد اینترنت اشیا در تجارت

 

کاربرد اینترنت اشیا درکسب و کار چیست

 

برای تجارت موفق در دنیای مدرن، شما نیاز به ارتباط وسیع دارید. بخش زیادی از این ارتباط مربوط به اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر و به انسان یا همان اینترنت اشیا (IOT) است. مشاغلی که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند یک مزیت بزرگ نسبت به سایر کسب‌وکارها دارند. اینترنت اشیا امکان جمع‌آوری اطلاعات از چندین منبع را فراهم می‌کند. با در نظر گرفتن حجم گسترده‌ای از داده‌‎ها که می‌تواند از منابع مختلف و متصل‌به‌هم جمع شود، کلید تصمیم‌گیری درست و در حقیقت نقشه‌ی راه در دست شماست. شما به یک منبع بی‌نهایت متصل هستید.

منبعی که در آن می‌توانید از خانه‌ها، دفاتر و حتی اتومبیل افراد آگاه شوید. می‌توانید دریابید افراد چه عاداتی دارند، چه چیزهایی را بیشتر سرچ می‌کنند، چه چیزهایی می‌خرند و چه چیزهایی برایشان خوشایند نیست. این سیستم داده می‌تواند به‌طور خصوصی‌تر در رابطه با کسب و کار شما نیز اعمال شود. شما به راحتی درمی‌یابید افراد چه قسمت‌هایی از وب‌سایت یا کدام محصولتان را بیشتر دوست دارند. چه چیزی در کارتان برای مردم ناخوشایند است و آن ها از کسب و کار شما چه می‌خواهند. اینترنت اشیا از طریق اتصال دستگاه‌ها می‌تواند اطلاعات دقیق و در زمان واقعی را ارائه دهد. اطلاعاتی که می‌توانید از آن‌ها به نفع کسب و کار خود استفاده کنید.

 

امنیت در اینترنت اشیا

 

امنیت و اینترنت اشیا

 

تنوع و اتصال دستگاهای بیشتر به چه معناست؟ رشد تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های جدید باعث رشد اینترنت اشیا شده‌است. شما هرچه بیشتر از اتصال دستگاه یا ارائه خدمات نوین به کاربرانتان استفاده کنید، موفق‌تر خواهیدبود. چراکه کاربر تجربه خرید راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری دارد.  پس باید تنوع اتصال دستگاه‌هایتان را هرروز بیشتر کرده و با زمان حرکت کنید.

به عنوان مثال بانک‌ها امروز به مشتریان برنامه‌های تلفن همراه را ارائه دهند که اکثر نیازهای روزمره آن‌ها را برآورده می‌کند. اما آن‌ها نباید در این مرحله متوقف شوند، بلکه باید هرروز از قابلیت‌های جدیدتری استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باعث این پیوستگی در کسب و کار می‌شود، تنوع اتصال یا رشد بیشتر اینترنت اشیا است. ارتباط نزدیک بین ما و دستگاه‌ها اگرچه می‌تواند هیجان انگیز باشد، اما از سویی خطرناک است. دستگاه‌ها می‌توانند به همه‌جا سرک بکشند و اطلاعات جمع کنند. شما باید اطمینان حاصل کنید که اقدامات لازم را برای بهبود امنیت تجارت خود و مشتریان انجام می‌دهید. بدیهی است که اینترنت اشیا به سود تجارت شما خواهد‌بود، اما مانند هر ابزاری باید بدانیم که استفاده موثر از آن به چه معناست.

 

منبع

 

جمع بندی:

اینترنت اشیا در حقیقت به معنای ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر و با انسان است. ارتباطی که به وسیله اینترنت ایجاد شده و روزبه‌روز دایره‌ی وسیع‌تری را در دنیا احاطه می‌کند. دستگاه‌ها می‌توانند در ارتباط با یکدیگر به همه‌جا سرک بکشند، شما را از وضع هوا و جاده‌ها و حتی ریزترین جزییات آگاه کنند. ارتباط دستگاه، اپلیکشن و انسان، باعث می‌شود حتی شخصی‌ترین علایق شما در دست تولیدکنندگان قرار بگیرد. دستگاه‌ها با رشد اینترنت اشیا هرروز به ما نزدیک‌تر می‌شوند. مزیت‌های این موضوع را می توان رشد کسب و کار و به دست آوردن یک نقشه‌ی صحیح برای تولید و ارائه محصول دانست. از سویی زندگی برای شما به عنوان یک مصرف کننده و کاربر آسان‌تر خواهدشد. اما نکته‌ی مهم رعایت امنیت و حریم خصوصی افراد است. شما با توجه به گستردگی این تکنولوژی موظف هستید از اطلاعاتی که در اختیارتان هست به شیوه‌ی صحیح استفاده کنید. علاوه بر این به عنوان یک کاربر در دنیای مدرن باید مراقب امنیت خود باشید.

برچسب ها:

مریم پور انصاری

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات