اینترنت اشیا و آینده صنعت ساختمان سازی هوشمند

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 01 شهریور، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

اینترنت اشیا و آینده صنعت ساختمان سازی هوشمند

 

آیا اینترنت اشیا در آینده صنعت ساختمان تاثیرگذار است؟ بله! حتی شاید بسیار بیشتر از انسان. آینده جهان مکانی است که خانه‌ها و ساختمان سازی هوشمند به دست ربات‌ها و با کمک اینترنت اشیا انجام می‌شود. جمعیت جهان هر روز بیش‌تر می‌شود و این موضوع تاثیر مستقیمی بر آینده صنعت ساختمان خواهد داشت. پس شاید طبیعی باشد که همه ی تکنولوژی‌ها برای بهتر شدن وضعیت شهرها و خانه‌ های آینده تلاش کنند. اما اکنون سوال اساسی اینجاست: اینترنت اشیا چگونه باعث می‌شود صنعت ساختمان پیشرفت کند؟

 

ساختمان سازی از راه دور

 

ساختمان سازی از راه دور

 

اگر بتوانیم هر دستگاهی را به اینترنت وصل کنیم، پس طبیعی است که بتوانیم آن را از راه دورکنترل کنیم. این یعنی برای بسیاری از مسائل ساختمانی نیازی نیست در محیط قرار داشته باشیم. بشر آینده از آلودگی‌های محیطی، شیمیایی و بسیاری از خطرات محیط کار در امان است. او در حالی که در یک محیط امن نشسته است با چند کلیک به دستگاه‌ها دستور می‌دهد که چگونه یک آجر را روی دیگری قرار دهند. آیا همچنان فکر می‌کنید به حضور یک انسان در محل کار احتیاج دارید؟ نگران نباشید. تکنولوژی به تمام دغدغه‌های شما فکر کرده است. در آینده نزدیک یک سیستم هوشمند مانند هندزفری در گوشش کارگران ساختمانی وجود خواهد داشت. این یعنی کارگران قبل از ریزش سقف تازه ساخته شده، قبل از رسیدن به لبه‌ی خطرناک ساختمان و حتی قدم گذاشتن به ناحیه‌ی ممنوعه از تمامی شرایط آگاه می شوند.

 

ساختمان سازی کم هزینه با کمک اینترنت اشیا

 

ساختمان سازی کم هزینه

 

اگر اینترنت اشیا در ساختمان سازی و پروژه شما حضور فعال داشته باشد، دیگر هیچ وسیله ساختمانی گم نخواهد شد. چند بیل مکانیکی در این ساختمان وجود دارد؟ هرکدام کجا قرار دارند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها کافی است به نقشه روی تلفن همراه خود نگاه کنید. این یعنی زمان از دست رفته در جستجوی وسایل گمشده و همچنین هزینه خرید وسایل جایگزین به شدت کاهش پیدا می‌کند. این قسمت چقدر باید حفاری شود؟ قطر این ستون یا محل دقیق قرارگرفتن آن کجاست؟ آیا همه چیز درست انجام شده است؟ یک نقشه مجازی حفاری به طور دقیق این پرسش‌ها را پاسخ می‌دهد. شما به کمک نقشه محل دقیق هرچیزی را تعیین می‌کنید. آن وقت تنها چند کلیک کافی است که دستگاه‌های هوشمند، برش، حفاری و یا سایر تغییرات را انجام دهند.

 

کاهش هزینه تعمیرات ساختمانی

ماشین‌آلات در آینده نزدیک مجهز به سنسور و حسگر هستند. این یعنی شما هر لحظه از وضعیت آن‌ها اطلاع دارید. تنها یک اخطار کوچک از سمت حسگرها کافی است تا قبل از خراب شدن و صرف هزینه‌های زیاد، وسیله را سرویس یا مشکل را حل کنید. طبیعی است که تعمیر و سرویس ماشین آلات قبل از خراب شدن بسیار کم‌هزینه‌تر از تعمیر یک ابزار خراب است.

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

 

مدل سازی اطلاعات ساختمانی (BIM)

 

اگر شما یک مهندس عمران و یا یک متخصص ساختمان سازی مدرن باشید حتما با مدل سازی در صنعت ساختمان آشنا هستید. در دنیای امروز به کمک نرم افزارها، هرچیزی پیش از ساختن مدل می‌شود و در صورتی که همه چیز درست باشد، سپس به طور واقعی ساخته خواهد شد. اما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که پس از ساخته شدن یک وسیله واقعی نیز می توان نیروهای وارد شده و وضعیت آن را از طریق نرم افزار کنترل کرد؟ این کاری است که اینترنت اشیا در صنعت ساختمان انجام می‌دهد. تمام خانه‌های ساخته شده، می توانند به سنسور مجهز شوند. این یعنی در طول عمر یک سازه شما هر روز این اطلاعات را به روز شده و طبق یک مدل واقعی در اختیار دارید:

 

اینترنت اشیا صنعت ساختمان را احاطه خواهد کرد. انسان چقدر زمان دارد؟

 

اینترنت اشیا در صنعت ساختمان

 

به طور کلی می‌توان گفت تأثیر اینترنت اشیا در ساختمان سازی سطوح اولیه خودرا طی  10 الی 20 سال آینده طی خواهد نمود و در سطح وسیع‌تر شاید حدود 30 سال طول بکشد که بتوان بسیاری از فرآیندهای ساختمانی قابل اتوماسیون را به این تکنولوژی سپرد. این تأثیر در کشورهای در حال توسعه در زمان‌های مذکور اتفاق می‌افتد و در کشورهای در حال توسعه، شاید تا بیش از 40 سال به طول بیانجامد.

 

آیا هوشمندسازی تهدیدی برای نیروی انسانی است؟

هر فناوری به موازات مزایایی که دارد، دارای ریسک‌هایی نیز هست و بسیاری از آینده‌پژوهان فناوری بر این باور هستند که اینترنت اشیا اگر در زمینه‌های کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند کمک حال مدیران پروژه‌ها نیز باشد و ریسک خاصی برای بیکاری نیروی کار به همراه ندارد. بر اساس آینده پژوهی های صورت گرفته،اینترنت اشیا در صنعت ساختمان بیشتر در مواردی قابل استفاده است که کارها نیازی به تصمیم‌گیری‌ها پیچیده یا فعالیت‌های انسانی ماهرانه مثل فعالیت‌های کارگران ساختمانی نداشته باشند و بنابراین یک فناوری مکمل خواهد بود نه یک فناوری جایگزین نیروی انسانی! در ادامه این مطلب برخی از مزایای هوشمند سازی در صنعت ساختمان را مرور خواهیم کرد.

 

در عصر ساختمان‌های هوشمند همه‌ی خانه ها به موقع ساخته می‌شوند

 

کمبود کارگر ساختمانی

 

فعالیت در صنعت ساختمان یکی از سخت‌ترین‌ کارها محسوب می‌شود. هر ساله هزاران کارگر شغل خود را ترک کرده و دیگر هرگز به سمت این صنعت باز نمی‌گردند. این روند باعث می‌شود کمبود نیروی کار ماهر و شکاف مهارتی در 10 سال آینده به سطحی نگران‌کننده برسد. دولت‌هایی که نگران این وضع هستند روش‌های گوناگونی برای دست و پنجه نرم کردن با آن انتخاب کرده‌اند. راه انداختن کمپ‌های آموزشی و تخصصی تا جذب نیروی کار ماهر از صنایع دیگر، یا حتی وارد کردن زنان کارگر به این صنعت، از جمله این روش‌ها محسوب می‌شوند. اتوماسیون مبتنی بر اینترنت اشیا نیز راهی است برای اطمینان از اینکه تمام پروژه‌های معلق تا زمانی که نیروی کار کافی وارد این صنعت شود، به موقع تکمیل خواهند شد.

 

اینترنت اشیا زمان، کیفیت و هزینه دقیق را تخمین می زند

بازار ساختمان بازاری است که به شدت رقابتی و اشباع شده است. در نتیجه، مدیران پروژه‌های ساختمانی بایستی رقیبان خود در این بازار را از نظر زمان تحویل و هم از نظر کیفیت کار نهایی شکست بدهند. تلاش برای تکمیل پروژه در زمان موردنظر و با بودجه تعیین شده یکی از چالش‌های همیشگی صنعت ساختمان بوده و هست. این چالش امروزه با رشد پیچیدگی طرح‌های ساختمانی که کار پیش‌بینی و زمانبندی پروژه و هزینه‌های تکمیل را سخت‌تر کرده، موضوعیت بیشتری نیز پیدا کرده است. یکی از موارد تاثیر اینترنت اشیا بر آینده صنعت ساختمان این است که می‌تواند به بهبود دقت تخمین‌ پروژه ها منجر شود و در نتیجه به برنامه‌ریزی مناسب در این صنعت کمک شایان توجهی بکند. برای اطمینان از اینکه تمام منابعی که برای فرایند ساخت تعیین شده به درستی هزینه می‌شوند، مالکان کسب و کار به روش‌های جدیدی برای رصدکردن عملکرد تیم‌های خود احتیاج دارند. هوشمندسازی روش‌های رصدتیم و ارزیابی هزینه منابع می‌تواند یکی دیگر از جنبه‌های تاثیر اینترنت اشیا بر آینده صنعت ساختمان باشد.

 

ساختمان سازی ایمن، جادوی اینترنت اشیا در آینده صنعت ساختمان

 

تامین ایمنی در ساختمان سازی با اینترنت اشیا

 

صنعت ساختمان یکی از صنایعی است که در آن صدمات جانی زیادی اتفاق می‌افتد. برخی از اصلی‌ترین صدماتی که کارگران در این صنعت با آن مواجه می‌شوند، موارد زیر هستند:

اگر چه پروتکل‌ها و چک‌لیست‌های ایمنی وجود دارند که می‌توانند به کارگران کمک کنند، ولی اغلب افراد چندان با آنها آشنایی ندارند. اینترنت اشیا می‌تواند با آموزش همزمان به نیروی کار، صدمات جانی را کاهش دهد و به کمک روبات‌های ساختمانی که به منظور رصد آنی کارها طراحی شده‌اند ، ضریب امنیت پروژه های ساختمانی را افزایش دهند . به طور مثال با اتصال ماشین آلات ساختمانی به اینترنت،کیفیت و طول عمر تمام قطعات آنها بصورت آنلاین قابل بررسی بوده و در صورت بروز ضعف فنی در هر قسمت، پیش از وقوع حادثه به مدیران هشدار میدهد. اگر میخواهید با نمونه ای از نحوه عملکرد ماشین آلات پس از اتصال به اینترنت آشنا شوید به شما پیشنهاد میکنم مقاله خودرو خودران چیست را بخوانید.

 

مدیریت پسماند با اینترنت اشیا

مطابق قانون مالکان پروژه‌های ساختمانی موظف به دفع پسماند‌ها و زباله‌های این پروژه‌ها هستند. هزینه سوخت برای عملیات لجستیکی، ضرورت مستندسازی حذف زباله‌ها، و تعیین موثرترین راه‌های بازیافت از جمله وظایف مهم مدیران این صنعت محسوب می‌شود. وقتی بحث مدیریت پسماند به میان می‌آید، وظایف زیر از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های مدیر پروژه‌ها هستند:

یکی از موارد تاثیر اینترنت اشیا بر آینده صنعت ساختمان در زمینه مدیریت پسماند است. با استفاده از مکانیزم هوشمندسازی، امکان نظارت دقیق‌ بر وظایفی که بالاتر به آنها اشاره شد وجود دارد.

 

جایگزینی سیستم‌های دیجیتالی در ساختمان سازی

 

اینترنت اشیا و آینده صنعت ساختمان

 

استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی باعث کاهش سرعت رشد صنعت ساختمان می‌شود. سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کهنه هزینه‌های نگهداری گرانی دارند و منجر به از دست رفتن فرصت‌های مالی می‌شوند. در صنعت ساختمان دگرگون کردن سیستم‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال به کندی انجام می‌شود. این موضوع تا حدی به این خاطر است که تصمیم‌گیرندگان این صنعت از نسل‌هایی هستند که با تکنولوژی دیجیتال راحت نیستند و تمایلی به استفاده از آن ندارند. به هر ترتیب، برای داشتن دست بالا در این صنعت، مدیران ساختمانی نمی‌توانند از سیستم‌های تاریخ گذشته استفاده کنند. اینترنت اشیا در این زمینه راهگشا است و می‌تواند به نوسازی تکنولوژی‌های مورد استفاده در این صنعت کمک کند و یکی از موارد تأثیر اینترنت اشیا بر آینده صنعت ساختمان این است که سبب ایجاد سیستم‌های یکپارچه با تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی خواهد شد که برای مدیران پروژه ملموس‌تر است و کار با آن‌ها راحت‌تر است.

 

منبع 

 

جمع بندی:

صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین صنایع در بهبود وضع رفاهی در کشورهای مختلف جهان است. این صنعت بسیار قدیمی در موارد زیادی همچنان با استفاده از تکنولوژی‌های سنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به این ترتیب تاثیر اینترنت اشیا بر آینده صنعت ساختمان می‌تواند در نوسازی و بهبود جنبه‌های مختلف تکنولوژی مورد استفاده در آن باشد. با استفاده از اینترنت اشیا امکان بهبود بسیاری از وظایف در صنعت ساختمان وجود دارد. مهم‌ترین تاثیر اینترنت اشیا بر آینده صنعت ساختمان در اتوماسیون و خودکارسازی بسیاری از فرایندهای عملیاتی در این صنعت است و نباید نگرانی جایگزینی این فناوری با نیروی کار حداقل در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت باشیم.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات