با الگوریتم‌های اینستاگرام 2021 آشنا شوید

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 02 اسفند، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: تیم تولید محتوا

با الگوریتم‌های اینستاگرام 2021 آشنا شوید

 

الگوریتم های اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

این سوال از زمانی که پست‌های فید اینستاگرام دیگر برحسب فاصله زمانی آپلودِ آن‌ها نمایش داده نشدند، سردرگمی زیادی ایجاد کرده است. مثلا یادتان هست قبلا وقتی وارد اینستاگرام و بخش فید یا home می‌شدیم، به ترتیب آخرین پست‌هایی که منتشر شده بود را می‌دیدیم و هر چه به سمت پایین می‌رفتیم، پست‌های قبلی را مشاهده می‌کردیم.

اگر صفحه را رفرش می‌کردیم، پست‌هایی که در همان ثانیه‌ها توسط افرادی که دنبالشان کرده بودیم، منتشر شده بودند، نمایش داده می‌شدند و اگر اخیرا پستی منتشر نشده بود، صفحه تغییری نمی‌کرد و برای دیدن پست‌های بیشتر باید به سمت پایین اسکرول می‌کردیم.

اما در حال حاضر اصلا اینطور نیست. ممکن است اولین پستی که صبح امروز می‌بینید، دیشب، 2 روز پیش و حتی دیرتر منتشر شده باشد. هر چه به سمت پایین فید برویم، پست‌هایی که محبوبیت کمتری داشته‌اند را مشاهده می‌کنیم. اینستاگرام می‌خواهد پست‌هایی که بیشتر از همه محبوب بوده و واکنش مخاطبین را برانگیخته‌اند، به افراد بیشتری نشان دهد.

وقتی صفحه را دوباره رفرش می‌کنیم، پست‌هایی که ندیده‌ایم یا کمتر محبوب بوده‌اند نمایش داده می‌شوند.

گاهی اوقات هم اولین پست‌ها و استوری‌هایی که می‌بینیم، صرفا محبوب‌ترین‌ها نیستند و مربوط به بهترین دوستان و افراد خانواده است. مثلا اگر خواهر من پست یا استوری بگذارد، الگوریتم اینستاگرام پست و استوری او را در اولین جایگاه برای من قرار می‌دهد. به ترتیب بقیه دوستان من در الویت‌های بعدی هستند و سپس نوبت به پیج‌های عمومی می‌رسد.

این‌ها مواردی است که من شخصا تجربه کرده‌ام! باید ببینیم الگوریتم های اینستاگرام برای قرار دادن پست و استوری‌ها در فید کاربران مختلف چیست. در این مقاله در مورد عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای پست‌ها، استوری‌ها، اکسپلور و ریل‌ها (Reels) صحبت می‌کنیم. با من و آموزش الگوریتم اینستاگرام همراه باشید.

 

 الگوریتم‌های اینستاگرام چیست؟

 

 الگوریتم‌ های اینستاگرام چیست ؟

 

الگوریتم‌ های اینستاگرام تعیین می‌کنند چه کسانی محتوای منتشر شده شما را ببینند و چه کسانی آنها را نبینند. با تغییر این الگوریتم‌ها، تاکتیک‌هایی که درگذشته به‌ عنوان بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، نسبت به امروز کم اثرتر هستند. به همین دلیل، استراتژی شما در هر سیستم‌ عامل باید به‌ طور دائم در حال پیشرفت و تغییر باشد. در اینستاگرام، پست‌های ساده، منظم و حتی با هشتگ‌های مناسب لزوما تضمین‌کننده نیستند که محتوای جدید شما به دست مخاطب موردنظر برسد. باید با به‌ روزرسانی‌های جدید الگوریتم اینستاگرام آشنا شوید تا در امر بازاریابی اینترنتی و کسب درآمد به موفقیت دست پیدا کنید.

الگوریتم‌ های جدید اینستاگرام پست‌ها را در فید کاربران به ترتیب، انتخاب و نمایش می‌دهد. بر اساس سیگنال‌های خاص، بهترین پست‌ها در اولویت قرار می‌گیرند، پست‌های مهم در بالا و محتواهای دیگر در انتها نمایش داده می‌شوند. سه عامل اصلی در رتبه‌بندی پست‌ها مؤثر هستند:

اگر کاربران صفحات زیادی را دنبال می‌کنند، پست‌های شما نیز این شانس را دارند تا در رقابت برای دیده شدن، قرار بگیرند؛ اما این کار سخت است. اگر نتوانید رتبه خوبی به دست آورید و در اولویت قرار بگیرید، بازدیدِ کاربرانی را که به مدت طولانی پست‌های اینستاگرام را دنبال نمی‌کنند، از دست می‌دهید.

 

آموزش الگوریتم های اینستاگرام برای افزایش فالوور و رشد پیج در سال 2022

گفتیم که الگوریتم های اینستاگرام تغییر کرده‌اند و شاید هنوز هم در حال تغییر باشند. اینستاگرام الگوریتم های متعددی دارد که هر یک برای نوعی از محتوا طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند. مثلا نمایش استوری، پست و محتوای موجود در اکسپلورِ هر یک از کاربران بر اساس یک سری آیتم اولویت‌بندی می‌شود و برای آن‌ها نمایش داده می‌شوند.

اگر بدانیم الگوریتمهای اینستاگرام چگونه عمل می‌کنند، خیلی راحت‌تر و بهتر می‌توانیم استراتژی محتوای خود را تنظیم کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم. در ادامه الگوریتم اینستاگرام برای هر یک از انواع محتوا را بررسی می‌کنیم.

 

الگوریتم اینستاگرام برای پست‌های تصویری و ویدئویی در فید کاربران

 

الگوریتم اینستاگرام برای پست‌های تصویری و ویدئویی در فید کاربران | الگوریتم های اینستاگرام

 

طبق گفته اینستاگرام، چهار عامل کلیدی در الگوریتم اینستاگرام وجود دارد که روی قرارگیری پست‌های فید تاثیر می‌گذارد:

  1. اطلاعات در مورد پست: اینکه عکس است یا ویدیو؟ چه زمانی پست شده است؟ چند لایک دارد؟
  2. اطلاعات در مورد پوستر یا کاور پست: چقدر برای مخاطبین جالب است؟ آیا مخاطبین دوست شما محسوب می‌شوند؟ هر چند وقت یکبار مردم با این محتوا تعامل برقرار می‌کنند؟
  3. فعالیت شما: آیا خودتان به تماشای تعداد زیادی ویدیو تمایل دارید؟ معمولا با چه نوع محتوایی درگیر می‌شوید؟
  4. سابقه تعامل شما: آیا معمولا زیر پست‌های بقیه کاربران کامنت می‌گذارید یا آن‌ها را لایک می‌کنید؟ (فعالیت طبیعی شما به عنوان کاربر اهمیت دارد! نباید فقط محتوا منتشر کنید!)

الگوریتم اینستاگرام بر اساس این اطلاعات میزان احتمال تعامل یک فرد با یک پست را محاسبه می‌کند. این مقدار به عنوان امتیاز علاقه (score of interest) شناخته می‌شود، که در نهایت ترتیب نمایش پست‌ها در فید را تعیین می‌کند.

اما این همه ماجرا نیست! علاوه بر این احتمال، پنج تعامل مهم نیز در نظر گرفته می‌شود. این تعاملات کلیدی به الگوریتم کمک می‌کند تا رتبه بندی پست‌ها در feed را تعیین کند:

آدام موسری، رئیس اینستاگرام می‌گوید:

هرچه احتمال بیشتری برای انجام یک اقدام [مثلا لایک کردن یا کامنت گذاشتن] وجود داشته باشد، و هر چه آن اقدام را به طور مفصل‌تر انجام دهیم، پست را در موقعیت‌های بالاتری می‌بینیم. ما سیگنال‌ها و پیش‌بینی‌ها را در طول زمان اضافه و حذف می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا در نمایش دادن آنچه بیشتر به آن علاقه دارید، عملکرد بهتری داشته باشیم. 

اگر محتوایی تولید کنید که تعداد زیادی از کاربران را درگیر کند و تعامل زیادی برانگیزد، پست شما در اولویت فید فالوورهایتان خواهد بود.

می‌توانید از بخش insight برای تجزیه و تحلیل محتواها استفاده کنید تا ببینید چه محتوایی تعامل زیادی داشته است و کدام محتوا جذاب نبوده است. این بخش، تعامل کاربران و فالوورهای شما را در طول زمان هم مشخص می‌کند.

برای اینکه بتوانید به بخش insight دسترسی داشته باشید، باید اکانت خود را بیزینسی کنید. کافی است به بخش تنظیمات یا setting بروید و وارد بخش حساب کاربری یا Account شوید. سپس در پایین صفحه تغییر به حساب بیزینسی یا Switch to Professional Account را انتخاب کنید و مراحل را یک به یک به راحتی طی کنید تا پس از یک هفته بتوانید به آمار و ارقام و آنالیز پیجتان دسترسی داشته باشید.  

به خصوص اگر در زمینه بازاریابی اینترنتی محصولات از اینستاگرام استفاده می‌کنید، حساب خود را بیزنسی کنید تا بتوانید استراتژی‌های بهتری برای ن=تولید محتوای خود داشته باشید، پیجتان را رشد دهید و فروش بیشتری تجربه کنید.

 

چه تعاملاتی اهمیت بیشتری برای الگوریتم اینستاگرام دارد؟

 

چه تعاملاتی اهمیت بیشتری برای الگوریتم های اینستاگرام دارد؟

 

تعامل - مثل لایک کردن، اد استوری کردن، ذخیره کردن و کامنت گذاشتن - یک عامل مهم و کلیدی است؛ به خصوص وقتی صحبت از الگوریتم اینستاگرام به میان می‌آید.

اما مهمترین معیارهای تعامل چیست؟

همانطور که توضیح دادیم، اینستاگرام میزان احتمال کامنت گذاشتن، لایک کردن، ذخیره کردن یا ضربه زدن روی پروفایل را در نظر می‌گیرد.

با در نظر گرفتن این موضوع، در حین برنامه‌ریزی محتوا و نوشتن کپشن، این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید:

اگر محتوایی تولید کنید که کاربران را به چنین تعاملی تشویق کند، می‌توانید از الگوریتم اینستاگرام به نفع خودتان استفاده کنید.

 

نحوه کار الگوریتم اینستاگرام برای استوری

 

نحوه کار الگوریتم های اینستاگرام برای استوری

 

عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای استوری تقریبا مشابه عملکرد آن برای نمایش پست‌ها در فید است. معمولا استوری‌های اینستاگرام که در ابتدای فید شما ظاهر می‌شوند، مربوط به حساب‌هایی هستند که بیشترین تعامل را با آن‌ها دارید. به یاد دارید که در ابتدای مقاله گفتم استوری خواهرم یا دوستان صمیمی من در اولویت هستند؟ دقیقا به خاطر اینکه بیشتر از هر کس دیگری با آن‌ها تعامل دارم.

مثلا در دایرکت با آن‌ها صحبت می‌کنم، همیشه به استوری آن‌ها ریپلای می‌زنم، همه پست‌های آن‌ها را لایک می‌کنم، برایشان کامنت می‌گذارم و حمایتشان می‌کنم.

با این حال استوری‌ها بیشتر از پست‌ها جذابیت دارند و خیلی از افراد تا استوری‌های انتهایی هم می‌روند. پس اگر حتی در ابتدای فید نباشید، احتمال اینکه توسط تعداد زیادی از فالوورهایتان دیده شوید، زیاد است. پس ایده خوبی است که به طور مرتب استوری بگذارید تا همیشه در دید مخاطب باشید. از طرفی سعی کنید محتوایی به اشتراک بگذارید که تعامل مخاطب را بالا ببرد.

می‌توانید از باکس‌های سوال، نظرسنجی و سایر امکانات در استوری استفاده کنید تا خود به خود تعامل شما بالا برود. هر چه تعامل بیشتری در استوری بگیرید، احتمال قرار گرفتن استوری شما در ابتدای فید بیشتر است.

از طرفی می‌توانید پست خود را اد استوری کنید. این یکی از قابلیت‌های استوری است که باعث دیده شدن بیشتر پستتان می‌شود. چون گاهی اوقات استوری شما نسبت به پست، اولویت بیشتری دارد و همین باعث می‌شود شانس دیده شدن پستتان بیشتر شود.

الگوریتم‌های استوری‌های اینستاگرام که در ابتدای فید کاربران قرار می‌گیرند، مربوط به حساب‌هایی هستند که بیشتر پست‌های آنها توسط کاربر مشاهده شده است. همچنین استوری‌ها برای کاربران بر اساس موقعیت نشان داده می‌شود. به همین دلیل استفاده از هشتگ‌های موقعیت در استوری‌ها رواج یافته است. هرچه افراد از طریق استوری بیشتر با صفحه شما آشنا شوند، این احتمال وجود دارد که هر زمان پستی را به اشتراک می‌گذارید، دیده شود. توصیه می‌شود استوری‌ها را به‌طور مداوم ارسال کنید تا کاربران هنگام باز کردن اینستاگرام خود بیشتر با شما به تعامل بپردازند.

الگوریتم های اینستاگرام برای توسعه کسب و کارها اهمیت زیادی دارد و برندسازی دیجیتال از طریق اینستاگرام انجام می‌شود.

 

نحوه کار الگوریتم اینستاگرام برای Reels و IGTV

 

نحوه کار الگوریتم اینستاگرام برای Reels و IGTV | الگوریتم های اینستاگرام برای افزایش فالوور

 

اگر بدانید چگونه روی reel های اینستاگرام تسلط داشته باشید، مزیت بزرگی به دست آورده‌اید. در واقع با دانستن این موضوع می‌توانید به سادگی در این شبکه اجتماعی محبوب رشد کنید.

طبق گفته اینستاگرام، برندها و سازندگان باید reel هایی بسازند که سرگرم‌کننده، الهام‌بخش یا تجربی و آموزشی باشند و از ابزارهای خلاقانه مانند متن، جلوه‌ها و فیلترهای جالب استفاده کنند. ریل‌ها نباید تار باشند یا از سایر پیج‌ها کپی شده باشند. وگرنه در اکسپلور و تب reel ها قرار نمی‌گیرید.

با رعایت این نکات، شانس بیشتری برای هک کردن الگوریتم اینستاگرام و دستیابی به مخاطبان جدید خواهید داشت.

برای رشد بیشتر می‌توانید reel های اینستاگرام خود را در فید اصلی به اشتراک بگذارید، از هشتگ‌ها برای افزایش بازدید و دیده شدن استفاده کنید و برای جذب تعامل بیشتر مخاطبین، کپشن‌های جذاب بنویسید.

الگوریتم محتوای ویدیویی اینستاگرام مانند Reels و IGTV مشابه الگوریتم فید اینستاگرام هستند. محتوای شما به افرادی نشان داده می‌شود که بیشترین ارتباط و تعامل را با صفحه شما دارند. برای افزایش مشاهده Reels، ابتدا آنها را در فید خود به اشتراک بگذارید و هشتگ‌ها را در کپشن قرار دهید. افراد و پیج‌هایی در اینستاگرام رشد می‌کنند، که از همه قابلیت‌های این شبکه استفاده کنند.

بنابراین انواع محتوا را در پیج خود منتشر کنید، از استوری و پست تصویری گرفته تا ویدئو کوتاه و IGTV و reel.

 

الگوریتم های اینستاگرام برای صفحه اکسپلور چیست؟

 

الگوریتم های اینستاگرام برای صفحه اکسپلور چیست؟

 

الگوریتم فید و اکسپلور تقریبا مشابه هستند؛ هر دو محتوایی را ارائه می‌کنند که اینستاگرام بر اساس تعاملات قبلی شما تشخیص داده است. در واقع هر نوع محتوایی که قبلا بیشتر دیده باشید و لایک کرده و کامنت گذاشته باشید، بیشتر در اکسپلور شما نمایش داده می‌شود.

مثلا اکسپلور من شخصا در مورد محتواهای مربوط به فیلم و سریال‌ها است و در عوض اکسپلور اینستاگرام خواهرم پر از ویدئوهای طنز مربوط به بلاگرهای کمدین در اینستاگرام است. چون هر کدام علاقه‌مندی‌های متفاوتی داریم.

تفاوت فید اینستاگرام و اکسپلور این است که فید شامل پست‌هایی از افرادی است که آن‌ها را فالو کرده‌اید و در عوض Explore معمولا شامل محتوای حساب‌های جدید است.

طبق گفته اینستاگرام:

مهم‌ترین اقداماتی که ما در Explore پیش‌بینی می‌کنیم شامل لایک، ذخیره و اشتراک‌گذاری است.

و مهمترین سیگنال‌های الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور عبارتند از:

  1. اطلاعات در مورد پست. اینکه یک پست چقدر محبوب است؟ چقدر درگیری و تعامل دریافت کرده است و چقدر سریع این تعامل را دریافت کرده است؟ اگر افراد زیادی پستی را لایک می‌کنند، کامنت می‌گذارند، آن را به اشتراک می‌گذارند و پست را ذخیره می‌کنند، شانس رفتن پست در اکسپلور بیشتر می‌شود.
  2. سابقه تعامل شما با شخصی که پست را منتشر کرده است، اهمیت دارد. آیا در گذشته با این شخص یا محتوای او تعامل داشته‌اید؟ (حتی اگر او را فالو نکرده‌اید)
  3. فعالیت شما. معمولا چه نوع محتوایی را دوست دارید، ذخیره می‌کنید یا به اشتراک می‌گذارید؟ چگونه با پست‌ها در Explore تعامل دارید؟
  4. اطلاعات در مورد شخصی که پست را منتشر کرده است. چند نفر در چند هفته گذشته با این شخص تعامل داشته‌اند؟

طبق گفته اینستاگرام:

صفحه اکسپلور به طور مداوم در حال تغییر است و همیشه با دسته‌بندی موضوعات جدید و قابلیت‌های جستجوی پیشرفته معرفی می‌شود.

مثلا می توانید با جستجوی کلمات کلیدی و هشتگ‌های مختلف در مورد موضوعات متنوع جستجو کنید تا پیج‌هایی در مورد محتواهای مرتبط پیدا کنید.

این نشان می‌دهد که الگوریتم اکسپلور علاوه بر هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید، محتوای بصری و کلمات موجود در کپشن شما را هم در نظر می‌گیرد. مثلا اگر شما همیشه محتواهای مرتبط با #دندان، #دنداپزشکی و هشتگ‌های مشابه را جستجو کنید یا پست‌هایی که چنین کلماتی در کپشن خود دارند، ببینید و آن‌ها را لایک کنید، چنین پست‌های مشابهی باز هم در اکسپلور شما نمایش داده می‌شود.

خوشبختانه، قرار دادن پست در صفحه اکسپلور اینستاگرام آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. همین که تعدادی از کاربران به محتوای شما علاقه داشته باشند و با آن تعامل کنند، محتوایتان در اکسپلور تعداد دیگری از کاربران و دوستان فالوورهایتان نمایش داده می‌شود.

الگوریتم اکسپلور اساسا در تلاش است بهترین محتوای مرتبط را به مردم ارائه دهد. محتوایی که قبلا به آن علاقه نشان داده‌اند.

بنابراین با منتشر کردن مداوم محتوای جذاب با کپشن‌های قوی و هشتگ‌های خاص و مناسب، می‌توانید پست‌های خود را برای قرار گرفتن در اکسپلورِ تعداد زیادی از کاربران بهینه ‌کنید.

 

الگوریتم های اینستاگرام برای بیزینس اکانت‌ها، Creator و حساب‌های شخصی چیست؟

شایعاتی در این زمینه وجود دارد که می‌گوید الگوریتم اینستاگرام به برخی حساب‌های خاص بیشتر توجه می‌کند و خدمات بهتری به آن‌ها ارائه می‌دهد. مثلا حساب‌های تجاری (business accounts) بیشتر از پیج‌های شخصی حمایت می‌شوند. اما واقعیت این است که الگوریتم‌ها با انواع حساب‌ها به یک اندازه رفتار می‌کنند.

به این معنی که صرف نظر از اینکه شما یک حساب شخصی (personal)، سازنده (creator) یا تجاری (business) دارید، شما را حمایت می‌کند و بر اساس الگوریتم‌ها پست‌ها و استوری شما را در فید و اکسپلور کاربران قرار می‌دهد. اما پیج‌هایی ک شخصی (private) هستند، وارد اکسپلور نمی‌شوند و تنها فالوورهای آن‌ها می‌توانند محتواهایشان را ببینند.

هر چقدر فالوورهایتان تعامل بیشتری با پیج شما داشته باشند، پست و استوری‌های شما زودتر به آن‌ها نشان داده می‌شود. در ضمن افرادی که هیچ واکنشی به پست‌های شما نشان نمی‌دهند، طبق الگوریتم های اینستاگرام نسبت به محتوای شما بی علاقه هستند و پس از مدتی اینستاگرام محتوای شما را به آن‌ها نشان نمی‌دهد.

اما به هر حال تغییر حساب شخصی به حساب‌های بیزینسی و سازنده این مزیت را دارد که از آنالیز اینستاگرام استفاده کنید و برای رشد بیشتر پیجتان استراتژی و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. این قابلیت برای فروش و بازاریابی در اینستاگرام بسیار عالی است.

 

روش‌های جذب مخاطب بیشتر با رویکردهای مختلف

روش های رشد پیج اینستاگرام | الگوریتم های اینستاگرام

 

اگر می‌خواهید رتبه خود را با الگوریتم اینستاگرام بهبود بخشید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تا حد امکان تعامل پیجتان (لایک، کامنت، ذخیره و کلیک) را بالا ببرید. اگر این کار را با فالوورهای کنونی خود انجام دهید، محتوای شما برای مخاطبین جدید هم نمایش داده می‌شود و پیجتان رشد می‌کند. حتما از این الگوریتم افزایش فالوور در اینستاگرام استفاده کنید.

در ادامه روش‌های کارسازی برای بهبود رتبه الگوریتمی و دستیابی به مخاطبان جدید آورده شده است.

تمرکز بر ایجاد رابطه و تعامل کاربر با محتوای شما

وفاداری مخاطب و تعامل مداوم طرفداران، اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. هر چقدر مخاطبین وفادارتری داشته باشید که شما را حمایت کنند، پیجتان سریع‌تر رشد می‌کند.

به اشتراک گذاشتن محتوای تولیدشده توسط کاربر در استوری

محتواها و مطالبی که کاربران در مورد برند شما منتشر کرده‌اند را استوری کنید. انتشار آنها نه‌ تنها باعث ترغیب سایر کاربران برای دنبال کردن برند شما می‌شود، بلکه این امکان وجود دارد کاربرانی که محتوای آنها را به اشتراک گذاشته‌اید، مجدداً در استوری‌های بعدی خود، شما را تگ کنند و بدین ترتیب رد پای دیجیتالی شما در اینستاگرام گسترش پیدا کند. این روش برای رشد و آگاهی از برند شخصی شما عالی است.

انتشار ریلز (Reels)

ریلز فیلم کوتاه و سرگرم‌کننده‌ای است که می‌توانید آن را در اینستاگرام انتشار دهید. کلیپ‌های 15 ثانیه‌ای با صدا، افکت و ابزارهای خلاقانه مختلف را ضبط و منتشر کنید تا بینندگان بیشتری جذب شوند. ریلز را در فید خود منتشر کنید تا در (Explore) نیز نمایش داده شود.

ریلزهای اینستاگرام تقریبا یک سال است که در نسخه جدید اینستاگرام نمایش داده می‌شوند، اما هنوز هم به شدت توسط اینستاگرام پروموت می‌شوند. به علاوه Reels در صفحه اکسپلور اینستاگرام دوبرابر محتواهای دیگر نمایش داده می‌شود که این نوع محتوا را به یک تاکتیک اصلی برای کشف و رشد پیج‌ها تبدیل کرده است.

تولید محتوای IGTV

 IGTV فیلم‌هایی با زمان طولانی هستند که کل صفحه کاربر را اشغال می‌کنند. محتوای IGTV نیز در صفحه (Explore) نمایش داده می‌شود تا شانس دستیابی به مخاطبان بیشتر افزایش پیدا کند. البته در نسخه جدید اینستاگرام دیگر به ویدئوهای طولانی IGTV گفته نمی‌شود، بلکه ویدئوهای طولانی پست می‌شوند و 1 دقیقه اولِ آن‌ها (برخلاف قبلا که تنها 15 ثانیه بود) نمایش داده می‌شود. کاربران برای مشاهده بقیه ویدئو (بعد از 1 دقیقه) باید روی آن بزنند تا آن را کامل ببینند.

درج نظر و کامنت برای پست‌های کاربران

 

اهمیت درج نظر و کامنت برای پست‌های کاربران در الگوریتم های اینستاگرام

 

کامنت گذاشتن، یکی از مهم‌ترین تعاملات در اینستاگرام است. هر چقدر کاربران کامنت بیشتری زیر پست‌های شما بگذارند، محبوبیت بیشتر محتوای شما را به الگوریتم اینستاگرام نشان می‌دهند. البته خودتان هم می‌توانید از این قابلیت برای رشد پیج استفاده کنید.

شما می‌توانید با ارسال نظرات جالب درباره محتوای کاربران فعال، اینفلوئنسرها و کسب‌وکارهای مرتبط، خارج از محتوای صفحه خودتان، با کاربران ارتباط برقرار کنید. ارسال نظر برای پست صفحاتی که طرفداران زیادی دارند می‌تواند به دیده شدن شما، کمک زیادی کند. به صفحاتی فکر کنید که مخاطب مشابهی با هدف شما دارند، آنها را دنبال کرده و در گفتگوهای زیر پست، مشارکت کنید. هنگام کامنت گذاشتن، واقعیت خود را نشان دهید و مطالبی را حول محور موضوع بیان‌شده ارائه دهید.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر از شما خواسته شده است برای بررسی محصول جدید لینک موجود در بایو را کلیک کرده و محصول را بررسی کنید، این کار را انجام داده و نظر قابل‌تأمل و فکر شده‌ای بنویسید. اگر کامنت شما لایک بخورد، الگوریتم های اینستاگرام متوجه اهمیت پیج شما می‌شوند و اینستاگرام از شما حمایت می‌کند. البته این یک نظریه است، اما به هر حال لایک شدن کامنتتان به دیده شدن بیشتر شما کمک می‌کند.

انتشار محتوا در زمان فعالیت کاربران

انتشار محتوا در زمان‌های خاص نیز در الگوریتم‌های ۲۰۲۱ اینستاگرام تعریف شده است. در واقع کابران در زمان‌های خاصی از شبانه‌روز فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند و انتشار پست و استوری در این ساعات به نفع شما است. از آنجا که انتشار به‌ موقع می‌تواند عامل موثری برای قرار گرفتن سریع‌تر محتوای شما در فید کاربران باشد، می‌توانید از این موضوع به‌ نفع خود استفاده کنید.

وقتی بلافاصله پس از انتشار پست با موجی از لایک و کامنت مواجه می‌شوید، اینستاگرام از استقبال کاربران مطلع می‌شود که آنها مطالب شما را دوست داشته و آن را دیده‌اند. برای به حداکثر رساندن پتانسیل هر پست، سعی کنید محتوا را در اوج حضور کاربران در فضای مجازی ارسال کنید. می‌توانید برای یافتن زمان مناسب برای اوج فعالیت کاربران از آزمون‌ و خطا استفاده کنید؛ اما برای شروع می‌توانید از گزارش‌های تحلیلی اینستاگرام که در دسترس همه قرار دارد استفاده کنید. در بخش Insight گزینه مخاطبان را انتخاب کنید، در پایین صفحه، نمودار کوچکی را مشاهده خواهید کرد که زمان آنلاین بودن دنبال کنندگان را بر اساس روزهای هفته یا ساعت، نشان می‌دهد.

توجه به کامنت کاربران

اگر دقت کرده باشید بسیاری از صفحات تجاری به نظرات زیر هر پست پاسخ می‌دهند. این امر هم تعداد نظرات را افزایش می‌دهد و هم کاربران دیگر را نیز به گذاشتن نظر ترغیب می‌کند. این کار تعاملات شما را هم افزایش می‌دهد و باعث رشد پیج و یافتن کاربران جدید می‌شود.

استراتژی درستی برای استفاده از هشتگ‌ها داشته باشید

 

اهمیت هشتگ در الگوریتم های اینستاگرام

 

 هشتگ، موضوع مهم دیگر در آموزش الگوریتم‌های اینستاگرام است. هشتگ‌های اینستاگرام به شما کمک می‌کنند تا شما در جستجوهای کاربران دیده شوید. مثلا از #لاکچری استفاده می‌کنید و هر زمان که شخصی این هشتگ را جستجو کند، پست شما برای او نمایش داده می‌شود. البته رتبه پست شما در این هشتگ به تعامل پست و لایک‌هایی که دریافت کرده است، ارتباط دارد. اما پست شما در همان لحظه‌های ابتدایی انتشار، در بخش "اخیر" یا "recent" دیده می‌شود.

برای مؤثر بودن این تاکتیک، باید هشتگ‌هایی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما، آنها را جستجو می‌کنند. هشتگ‌های خاص ممکن است به‌ اندازه هشتگ‌های پرطرفدار، بازدید نداشته باشند؛ اما آنها نیز توسط گروه‌هایی در اینستاگرام در حال جستجو هستند. اگرچه هشتگ‌ها از نظر محتوا متفاوت هستند؛ اما به‌طورکلی می‌توانند دستیابی به صفحه شما را بالا ببرند.

افزودن هشتگ به پست‌های شما یک راه موثر برای نمایش محتوایتان به افراد بیشتر است. در این صورت الگوریتم اینستاگرام تعداد بازدیدهای بیشتری را برای شما در نظر می‌گیرد. اگر یک استراتژی خوب برای هشتگ‌گذاری داشته باشید، نه تنها به افراد بیشتری دسترسی خواهید داشت، بلکه محتوای شما به افرادی هم که به کسب و کار شما ارتباط دارند، نمایش داده می‌شود و در نهایت باعث تعامل بیشتر می‌شود.

یکی از مطالعاتی که در سایت later انجام شده است، نشان می‌دهد که پست‌هایی که دارای 30 هشتگ هستند، به طور متوسط ​​بالاترین سطح تعامل را دارند. ممکن است 30 هشتگ زیاد به نظر برسد، اما در اوایل کار برای دیده شدن پیجتان به این روش نیاز دارید.

سعی کنید از هشتگ‌های متنوع و کاملا مرتبط با محتوای پست استفاده کنید. می‌توانید از هشتگ‌های پیشنهادی خود اینستاگرام استفاده کنید. فراموش نکنید که بهتر است برای هر پست از هشتگ‌های متنوع استفاده کنید وگرنه "شادوبن" خواهید شد.

نمایش محتواهای قدیمی در استوری

اگر کاربران شما افزایش پیدا کرده‌اند و قصد دارید پست‌های قبلی شما نیز دیده شوند، می‌توانید آنها را مجددا در استوری به نمایش بگذارید. این راهکار کمک می‌کند تا افرادی که در زمان انتشار این پست، شما را دنبال نمی‌کردند آن را دیده و محتوای شما نسبت به قبل بیشتر دیده شود.

تکرار این کار در فواصل زمانی کوتاه‌مدت و برای تمام پست‌های قدیمی، ممکن است کمی مخاطب را اذیت کند، مخصوصاً برای افرادی که بسیاری از پست‌های قبلیشما را دیده‌اند. عده‌ای دیگر به‌ سادگی پست قدیمی را حذف و مجددا آن را به اشتراک می‌گذارند. البته برای بارگذاری مجدد پست، بهتر است آنها را کمی تغییر دهید تا محتوا تکراری نباشد.

جلب‌توجه مخاطب با استوری: ترفندهای موثر

مخاطبین را تشویق کنید تا به استوری شما با استیکرها ریپلای بزنند

استیکرهای استوری اینستاگرام روشی عالی برای تشویق مخاطبان هستند و هر چه پست‌های شما تعامل بیشتری داشته باشند، توسط الگوریتم اینستاگرام بیشتر ارتقا پیدا می‌کنند. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که از قابلیت‌های استوری مثل poll ، emoji slider ،question stickers و ... استفاده کنید.

این نوع استیکرها و باکس‌ها باعث تعامل بیشتر و واقعی مخاطبین می‌شوند و از نظر الگوریتم های اینستاگرام ارزشمند هستند.

نکته: هر روز در اولین استوری خودتان یک استیکر تعاملی قرار دهید.

کپشن‌های جذاب بنویسید

 

اهمیت کپشن در الگوریتمهای اینستاگرام

 

طبق گفته اینستاگرام کامنت‌ها و لایک‌ها اهمیت زیادی برای رتبه‌بندی پست‌ها در فید دارند. پس باید مخاطبین خود را تشویق کنید تا با محتوای شما تعامل داشته باشند. یکی از بهترین روش‌هایی که باعث درگیر کردن مخاطب می‌شود و او را وادار به پست گذاشتن می‌کند، نوشتن کپشن‌های جالب و داستان‌سرایی زیر پست است.

نوشتن یک CTA غیرمستقیم و زیرکانه هم می‌تواند باعث جذب تعامل بیشتر شود. ساده‌ترین راه هم این است که از فالوورهای خود بخواهید نظراتشان را به اشتراک بگذارند، در صورت دوست داشتن پست دوبار ضربه بزنند، دوستشان را در بخش کامنت‌ها تگ کنند یا روی لینک موجود در بیو کلیک کنند.

از تبلیغات متقابل در اینستاگرام استفاده کنید

 

اهمیت تبلیغات در الگوریتم های اینستاگرام

 

اگر به دنبال یک روش بَرنده، سریع و آسان برای کمک به افزایش رتبه هستید، تبلیغ متقابل محتوا در اینستاگرام روش خوبی برای شروع است. همانطور که اینستاگرام رشد کرده است، کانال‌های مختلفی هم در این پلتفرم به وجود آمده است تا بتوانید محتوای خود را به اشتراک بگذارید: مثل فید، استوری، راهنما یا Guides و ریلزها.

پست‌های Collabs (با نویسندگی مشترک) نیز یک روش جدید برای دستیابی به مخاطبان جدید است. می‌توانید به صورت استراتژیک از این روش‌های جدید برای هدایت مخاطبان مختلف به جدیدترین محتواهایتان استفاده کنید.

این همکاری می‌تواند به سادگی به اشتراک گذاری یک پیش‎‌نمایش از Reel در فید یا حتی اضافه کردن یک پست فید به استوری اینستاگرام با یک GIF جذاب باشد.

از آنالیتیکس اینستاگرام (insight) استفاده کنید

اگر عملکرد پست و استوری‌های خود را ردیابی کنید، بیشتر با الگوریتم‌های اینستاگرام آشنا می‌شوید و می‌توانید استراتژی‌های بهتری برای ادامه راه پیدا کنید. اگر درک کنید که کدام روش‌ها کار می‌کند و کدام یک نه، می‌توانید دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید، در طولانی مدت عملکرد بهتری داشته باشد و نتیجه عالی بگیرید.

 

نکات کلیدی

  1. تمرکز بر ایجاد رابطه و تعامل کاربر 
  2. به اشتراک گذاشتن محتوای تولیدشده توسط کاربر در استوری
  3. انتشار ریلز (Reels)
  4. تولید محتوای IGTV
  5. درج نظر و کامنت برای پست‌های کاربران
  6. انتشار محتوا در زمان فعالیت کاربران
  7. توجه به کامنت کاربران
  8. استفاده از هشتگ
  9. نمایش محتواهای قدیمی در استوری
  10. جلب‌توجه مخاطب با استوری
  11. تشویق مخاطبین به ریپلای زدن استوری 
  12. نوشتن کپشن‌های جذاب 
  13. استفاده از تبلیغات متقابل در اینستاگرام
  14. استفاده از insight اینستاگرام 

 

منبع: shopify | later

 

 
 
 

جمع بندی:

اگر می‌خواهید از الگوریتم‌ های اینستاگرام 2022 بیشترین بهره را ببرید، فقط انتشار منظم محتوا کافی نیست. شما باید ضمن ایجاد ارتباط با کاربران اینستاگرام، در خارج از پست‌های خود نیز با آنها تعامل داشته باشید. تغییرات الگوریتم اینستاگرام همیشه در حال رخ دادن است، اگر بازاریابان خود را با این تغییرات تطبیق دهند می‌توانند فرصت‌های جدیدی را برای دستیابی به مخاطبان بیشتر به دست آورند. با این وجود گاهی اوقات به دلایلی تصمیم می‌گیرید مدتی از فضای اینستاگرام دور بمانید. در چنین موقعیتی نیاز به غیر فعال کردن پیج اینستاگرام خودتان دارید. مقاله دی اکتیو اینستاگرام هر آنچه در این زمینه نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهد.

سوالات متداول

با استفاده از استیکرها و هشتگ‌های مخصوص، استوری کردن پست جدید و درج انواع هشتگ‌ها می‌توانید تعامل با کاربران را افزایش دهید.

هر دو محتوای ویدیویی هستند که می‌توانید پیش‌نمایش آنها در فید اینستاگرام به نمایش بگذارید. IGTV یک محتوای طولانی است که کل صفحه‌نمایش کاربر را در برمی‌گیرد.

مرتبط بودن پست با اهداف کاربر، علاقه کاربر به دنبال کردن محتواهای شما و ارتباط با کاربر، ازجمله مواردی هستند که در اولویت قرارگرفتن پست شما برای نمایش در فید کاربران، مؤثر است.

با گذاشتن نظر و کامنت در صفحات کسانی که کاربران فعال هستند، کسب‌وکار مرتبط با اهداف شما را دارند یا جزو اینفلوئنسرها محسوب می‌شوند، می‌توانید مخاطبان خود را افزایش دهید. این احتمال وجود دارد که مخاطبین این صفحات شما را نیز دنبال کنند.

تشخیص زمان فعالیت کاربران از طریق گزارش‌های تحلیلی، امکان‌پذیر شده است. با تحلیل نمودار در بخش Insight، می‌توانید زمان حضور کاربران را در تمام روز و ساعت را تشخیص دهید و همان موقع، پست و استوری خود را منتشر کنید.

برچسب ها:

تیم تولید محتوا

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط