آینده پژوهی صنعت غذا: استارباکس با استفاده از تکنولوژی، نوشیدن قهوه را دلپذیر می کند

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 26 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 03 آبان، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

آینده پژوهی صنعت غذا: استارباکس با استفاده از تکنولوژی، نوشیدن قهوه را دلپذیر می کند

 

آینده پژوهی در صنعت غذا هم امکان‌پذیر و کمک‌‍‌کننده است؟! تابحال نام استارباکس یا غول تجارت قهوه را شنیده‌اید؟ کافه‌های استارباکس را می‌توان در سراسر جهان پیدا کرد، برندی معروف که طرفداران پروپاقرص قهوه در همه‌ی جهان را به مشتری‌های ثابت خود تبدیل کرده‌است. اما استارباکس چگونه هرروز این حجم از قهوه را در سراسر جهان می‌فروشد؟ مثل همیشه پای تکنولوژی در میان است.

با همراه باشید اگر:

 

آینده پژوهی صنعت غذا از طریق ارتباط بین اطلاعات مشتریان، تکنولوژی و تجارت

 

استارباکس و تکنولوژی

 

استارباکس، بیش از 30 هزار فروشگاه در سراسر دنیا دارد و نزدیک به 100 میلیون معامله در هفته انجام می‌دهد. این حجم از مشتری و اطلاعات آن‌ها، یک نتیجه مهم برای آینده پژوهی در صنعت غذا دارد: کمپانی استار باکس از آنچه مشتریانش مصرف می‌کنند و از آن لذت می‌برند، دید کامل دارد.

اما استارباکس چه زمانی به ضرورت آینده پژوهی در صنعت غذا و استفاده از داده‌های مشتریان پی‌برد؟

درست پس از یک ورشکستگی در سال 2008، این شرکت متوجه شد که باید با استفاده از اطلاعاتی که از طریق مشتریان و تکنولوژی‌های روز بدست می‌آورد، استراتژی کاری خود را اصلاح کند. این استراتژی، شامل محل رستوران، نوع ارائه محصول و تمام جزییاتی بود که تکنولوژی در اختیار این کمپانی قرارداده‌بود. پیش از آن، تصمیمات استارباکس مانند بسیاری از سازمان‌های دیگر بر اساس تجربه و قضاوت توسط انسان انجام می‌شد.

در‌حال‌حاضر، استار باکس از آینده پژوهی صنعت غذا، برای کشف ایده‌های جدید استفاده می‌کند، روند کاری این کمپانی به شکل زیر است:

روند بالا، باعث افزایش هرروز مشتری و داده می‌شود. این به معنای رشد چشمگیر این کمپانی با استفاده از آینده پژوهی صنعت غذا است.

 

آینده پژوهی صنعت غذا تبلیغات را متحول خواهدکرد

 

تبلیغات با استفاده از تکنولوژی

 

همه‌ی ما تجربه‌ی خرید از فروشندگان حرفه‌ای را داریم. افرادی که با یک نگاه می‌توانند نیاز شما را ارزیابی کرده و جنس مورد نظرتان را ظاهر کنند. این افراد همیشه پیشنهادات شگفت‌انگیز و غیرقابل رد کردن دارند. اما همه‌ی فروشندگان این مهارت را ندارند، علاوه بر این تشخیص آن‌ها همیشه درست نیست. در چنین شرایطی تنها یک راه وجود دارد که همیشه پیشنهادات شگفت انگیزی برای مشتری‌ها داشته باشید: هوش مصنوعی

استارباکس با استفاده از هوش‌مصنوعی، پیشنهادهای فردی به هر شخص می‌دهد. این پیشنهادات بر اساس علاقه‌مندی‌ها و سفارشات مشتری یا محصولی است که سایر افراد از آن لذت برده‌اند.

اما آینده‌پژوهی در صنعت غذا تنها به تبلیغات شخصی محدود نمی‌شود. این غول تجارت قهوه از هوش مصنوعی برای تبلیغات وابسته به موقعیت و شرایط نیز استفاده کرده‌است. این پیشنهادات تبلیغاتی می‌تواند شامل نوشیدنی‌های سرد در روزهای گرم، تولید محصول یا منوهای فصلی باشد. پیشنهاداتی که با توجه به سلایق شما و موقعیتتان روی گوشی تلفن همراه ظاهر شده و شما را برای خوردن یک نوشیدنی ترغیب می‌کنند.

 

محل جدید رستوران را با تکنولوژی پیش‌بینی کنید

 

استارباکس، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

 

در حال حاضر برنامه ریزی برای افتتاح یک فروشگاه جدید استارباکس در هر نقطه‌ای از جهان، کاملآ به نتایج تحلیل‌داده‌ها در این شرکت باز می‌گردد. روش تحلیل داده استارباکس، هر فاکتوری که ممکن است برای محل یک فروشگاه انتظار داشته باشید در نظر می‌گیرد، حتی مواردی که ممکن است هرگز به ذهنتان خطور نکند. اما استارباکس چگونه می‌تواند تا این حد دقیق عمل کند؟ پاسخ تنها چند کلمه است؟ مدل‌سازی بر اساس هوش مصنوعی.

استار باکس در واقع با مدل‌سازی نرم‌افزاری و پشتیبانی هوش مصنوعی، یک مدل اقتصادی از محل فروشگاه ارائه می‌دهد. تمامی عوامل موثر بر فروش در این مدل سازی در نظر گرفته‌شده‌است. فاکتور‌هایی مانند جمعیت، سطح درآمد، ترافیک، حضور رقبا و .... همه در مدل‌سازی لحاظ شده‌است. خروجی این نرم افزار، میزان درآمد، سود و سایر جنبه‌های اقتصادی فروشگاه است.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای افتتاح فروشگاه جدید یک منطقه انتخاب کند. علاوه بر این قادر است که اثر افتتاح این فروشگاه را بر درآمد شعبه‌های دیگری که در نزدیکی آن قرار دارند، ارزیابی کند. روندی که می‌توان آن را نمونه‌ای بارز و دقیق از آینده پژوهی صنعت غذا دانست.

 

آینده پژوهی، منوی رستوران را هر لحظه تغییر می‌دهد

 

امنوی دیجیتال در فروشگاه های استارباکس

 

استارباکس کاملا بر پایه‌ی تحلیل‌داده‌ها، آینده پژوهی صنعت غذا و تکنولوژی گام برمی‌دارد. این یعنی تمام تصمیمات این کمپانی تحت تاثیر مشتری، مکان و زمان است. چنین روندی سه عامل مهم را با تغییر مواجه می‌کند:

طبیعی است با چنین روند متغییری این کمپانی باید هرروز لیست قیمت و محصولات خود را تغییر دهد. اما استارباکس  مثل همیشه از یک روش خلاقانه و بر پایه تکنولوژی یغنی منوهای دیجیتال و هوشمند کمک گرفته است. این منوی متغییر مانند یک زنجیره عمل می‌کند. تجربه‌ی خرید مشتری از منوی جدید با استفاده از سیستم جمع‌آوری داده ثبت می‌شود و در منو اعمال می شود. درست مانند یک چرخه که تغییرات آن کاملا به نظر مشتری‌ها و تجربه‌ی آن‌ها وابسته است.

 

تعمیر با هزینه‌ی کم و در زمان کوتاه، مزیت آینده پژوهی صنعت غذا

 

تعمیرات هوشمند

 

رمز موفقیت این غول تجارت قهوه، حجم بالای مشتری است. بنابراین اگر دستگاهی خراب شود، می‌تواند عملکرد کسب و کار را به طور قابل توجهی مختل کند. استارباکس معمولا تعمیرکاران و مهندسین را در یک محل ثابت نگه نمی‌دارد. این یعنی، در زمان خرابی یک دستگاه، آن‌ها باید سریعآ خود را به محل برسانند. بد نیست بدانید استارباکس برای حل این مشکل از چه روشی استفاده کرده‌است. طبیعی است که در چنین شرایطی به یک روند و الگوی کار نیاز دارید. در حقیقت شما باید بدانید دستگاه معمولا چند وقت به چند وقت نیاز به تعمیر و بازرسی دارد. چه تهدیداتی ممکن است کارآیی دستگاه را مختل کند.

علاوه بر این شما به یک گزارش روزانه از وضعیت دستگاه و خطراتی که آن را تهدید کرده‌است نیاز دارید. اما تهیه‌ی چنین لیست و اطلاعاتی، آن هم از یک دستگاه قهوه‌ساز چگونه ممکن است؟ استارباکس با استفاده از هوش مصنوعی و از طریق تحلیل‌داده‌ها به پیش‌بینی خرابی و نیازهای نگهداری می‌پردازد. البته این همه‌ی ماجرا نیست. این کمپانی در سال‌های اخیر دست به ساخت ماشین‌های جدیدی برای تولید قهوه زده است. این ماشین ها به کامپیوتر متصل هستند و قابلیت  تشخیص عیب و حتی تعمیرات از راه دور را فراهم می‌کنند. علاوه بر این در آینده نزدیک،

استراتژی‌های این شرکت بر مبنای آینده پژوهی صنعت غذا به سطح جدیدی خواهد رسید. این تغییرات شامل حضور دستگاه‌هایی خواهد بود که با کنترل از راه دور و تنها چند کلیک، قهوه درست می‌کنند. البته مطمئنآ این تمام چشم‌انداز آینده پژوهی صنعت غذا نیست، بلکه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و تغییر نیازها و شرایط بشر، این صنعت را با تغییرات بیشتری مواجه خواهدکرد.

 

مدرن سازی استارباکس

 

منبع

 

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات