آینده‌پژوهی چطور کوکو شنل را الماس آینده‌ی صنعت فشن کرد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 03 شهریور، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: مریم پور انصاری

آینده‌پژوهی چطور کوکو شنل را الماس آینده‌ی صنعت فشن کرد؟

 

آینده‌ی صنعت فشن در دست کدام برند است؟ این سوالی است که احتمالا برندهای زیادی را در این صنعت به فعالیت و خلاقیت وا داشته است و شنل هم از این داستان مبرا نیست. مهر تایید این موضوع می‌تواند شعاری باشد که پس از گذشت یکصد سال، همچنان راس اهداف یکی از بزرگ‌ترین کمپانی های مد دنیا یعنی کوکو شنل است. شنل همچنان معتقد است که «شنل باید بهترین باشد» و با وجود رشد روزمره تکنولوژی و مدرن شدن زندگی، باز هم بر شعار خود پایبند است و در راستای رسیدن به آن سیاست‌های درستی را دنبال می‌کند. اما شنل این بار از چه راهی برای پیشی گرفتن از سایر رقبای خود استفاده کرده است؟ برای پیدا کردن کلید موفقیت کوکو شنل تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

 

ورود پرینتر سه بعدی به آینده‌ی صنعت فشن

 

 

شنل به عنوان یکی از پیشتازان حوزه‌ی تکنولوژی با پرینت سه بعدی ریمل، چشم انداز جدیدی از صنعت مد را به دنیا ارائه داده است. قسمت جالب این ماجرا عدم اطمینان بسیاری از کارشناسان این حوزه به پیشرفت تکنولوژی سه بعدی بود، در واقع شنل در حالی این تصمیم را با قاطعیت و روشنی ابراز کرد که هیچ چشم انداز مطمئنی در ارتباط با پرینت سه بعدی در آینده‌ی صنعت فشن وجود نداشت.

پرینت سه بعدی را می توان جدیدترین نوآوری شنل دانست. هرچند همان‌طور که گفته شد صنعت سه بعدی برای بسیاری از صنعتگران و فعالان عرصه‌ی مد همچنان کودکی نوپا و تصمیمی پر ریسک است. این شک و دو دلی تا جایی در دل صنعت رخنه کرده است که پس از رونمایی از اولین لباس چاپ سه‌بعدی در سال 2011 بسیاری از فعالان این عرصه، پرینت سه بعدی را ”اخلالگر جدید" صنعت مد نامیدند.

البته گفتنی است پس از چاپ و رونمایی این لباس، نشریه‌ی magazine 3 آن را به عنوان بهترین اختراع سال 2011 انتخاب کرد. با وجود تمامی این مواضع، شنل به وضوح طرفداری خود را از این صنعت اعلام کرده است. در حقیقت شنل با اعلام همکاری خود با شرکت Epro 3D فعالیت رسمی خود در حوزه‌ی پرینت سه بعدی را اعلام و اولین برس مژه و ابروی سه بعدی را به دنیا ارائه داد. البته باید گفت این اولین بار نیست که شنل دست به خلاقیت و ریسک‌های این چنینی زده است. این کمپانی پیش از این نیز با چاپ یک کت و شلوار به وسیله پرینت سه‌بعدی، خلاقیت و نوآوری خود در صنعت فشن را به چالش کشیده بود و در مسیر آینده‌ی صنعت فشن قدم بزرگی برداشت.

 

پیشرفت با زمان؛ رمز حفظ جایگاه شنل در آینده‌ی صنعت فشن

 

 

حرکت شنل به سمت تکنولوژی سه بعدی دلایل عمده ای دارد که بخش اعظم آن به نوآوری و میل این کمپانی برا ی خلاق بودن باز می‌گردد. علاوه بر این صنعت سه بعدی، روند نمونه برداری و تولید اولیه را در مقایسه با سیستم سنتی تولید، به طرز چشم گیری افزایش می‌دهد. همچنین صرف نظر از صرفه‌جویی در وقت و هزینه، پرینت سه بعدی  انعطاف‌پذیری بیش‌تری در ساخت را برای آینده‌ی صنعت فشن فراهم خواهد کرد.

شنل پتانسیل بالقوه‌ی صنعت سه‌بعدی برای تاثیرگذاری روی برندها را به‌خوبی درک کرده است، از همین‌رو از سال 2001 همکاری‌های کوتاه‌مدت یا میان‌دوره‌ای در جهت توسعه صنعت مد با این حوزه داشته است. جالب است بدانید شنل پیش از بهره‌گیری از پرینت سه بعدی، بیش از صدها آزمایش و نمونه برای تولید ریمل انجام داده بود، اما با بهره‌گیری از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی در زمانی بسیار کوتاه‌تر و تقریبا هزینه‌ای بسیار کمتر توانست، محصول هدف را تولید کند. با اینکه شنل گاهی زمان زیادی را برا ی به ثمر نشستن ایده‌های این چنینی صرف می‌کند و نمونه‌هایی نیز از شکست این برند در این عرصه وجود دارد. اما آنچه این برند را از سایر فعالان عرصه‌ی مد جدا می‌کند، آمادگی او برای ریسک های خلاقانه، پیشرفت با زمان و به اصلاح شروع یک بازی برای برد است، حتی اگر رسیدن به پیروزی، طولانی و نامعلوم باشد.

 

محبوبیت بی‌رقیب شنل در رسانه‌های مجازی

 

 

متاسفانه بسیاری از برندهای مطرح دنیا، همچنان توسط دنیای مجازی پذیرفته نشده‌اند و یا فعالیتشان در دنیای مجازی به قدرتمندی حضورشان در جهان واقعی نیست، با این وجود برندهای زیادی هم متوجه نقش پررنگ این بستر در افزایش آگاهی و محبوبیت برند شده‌ و پا به این عرصه گذاشته‌اند. با تمام چالش‌هایی که دنیای مجازی برای برندها می‌آفریند و رقابت شدیدی که در آن وجود دارد، برند فرانسوی شنل با اختلاف فراوان مطرح‌ترین برند در رسانه‌های مختلف (از جمله اینستاگرام) است. در این قسمت نگاهی به موفقیت 57 میلیون فالووری این برند موفق خواهیم داشت، کاری که شاید گام مهم دیگری در حفظ جایگاهش در آینده‌ی صنعت فشن باشد.

فعالیت‌های موفق اجتماعی

شاید با خود فکر کنید هر برند لوکسی به سرعت جای خود را در جامعه باز کرده و  محبوب خواهد شد. اما باید گفت بر خلاف تصور شما، پذیرش یک مارک تجاری در جامعه نیازمند تلاش و استراتژی‌های بلند مدت است. به گفته‌ی کارشناسان برند شنل، این کمپانی برای پیشی گرفتن از رقبا، یک برنامه ریزی بلند مدت و دقیق برای فعالیت‌های اجتماعی در پی گرفته است. برنامه‌ریزی و استراتژی که توانست این کمپانی را از لحاظ اجتماعی در کمتر از یک سال از رتبه ششم به رتبه اول جهان تبدیل کند و اصلا دور از ذهن نیست که این جایگاه در آینده‌ای نه چندان دور بالاتر هم برود. (چیزی نزدیک به رشد پنجاه درصدی در یک سال!)

استراتژی مناسب برای تهیه ویدیوهای لوکس

با بررسی نحوه ی محتواگذاری این برند در حوزه های تصویری متوجه خواهید شد موفقیت شنل در دنیای مجازی تنها وابسته به شانس نبوده است. شنل تقریبآ بیش تر از تمام برندهای مطرح دنیا، در یوتیوب و فیس‌بوک فعالیت ویدیویی دارد. البته این کمپانی علاوه بر کمیت، کیفیت را نیز در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد محتوای این ویدیوها کاملا جذاب و متناسب با نیاز مخاطب است. چرا که این کمپانی نه تنها با ریزش بیننده های ویدیویی مواجه نشده بلکه هروز به تعداد بیندگانش اضافه می‌شود. شنل راز موفقیت خود در زمینه تولید ویدیو و افزایش دنبال کننده را محتوا‌گذاری منظم می‌داند.

فعالیت متناسب با هر رسانه و محتوا گذاری چند منظوره

شنل به طور مرتب و پیوسته در فضای مجازی فعالیت دارد. این کمپانی در ماه‌های اخیر به هنر طراحی مجدد مطالب دست یافته است. شنل با این استراتژی این امکان را پیدا کرده است که محتوای تولید‌شده را بهینه‌سازی کند. برای مثال ممکن است ویدیویی را در فیس‌بوک بارگذاری کند و عکس‌های مربوط به همان ویدیو را در اینستاگرام قرار بدهد. در حقیقت با این روش هم محتوای بیش‌تری تولید شده است و هم رسانه‌های مجازی این برند تنوع محتوایی بیش‌تری خواهند داشت. علاوه بر این شنل معمولا بین محتوای ارسال شده در رسانه‌های مجازی تمایز قائل شده و در هر رسانه استراتژی متفاوتی دارد.

محتوای متفاوت و پیشرفت در فعالیت مجازی

با وجود اینکه برند شنل حدود یک قرن قدمت دارد، اما با توجه به پیشرفت‌های جامعه دست به مدرن‌سازی کمپانی خود زده‌است. محتوا و ویدیوهای آن به دقت طراحی شده و ارزش بالایی دارند. این شرکت معمولا محتوای خود را بر اساس علایق کاربرانش انتخاب می‌کند؛ محتوایی که مطمئن است دنبال کنندگان آن‌ها را دوست دارند و به اشتراک می‌گذارند.

 

منبع

 

جمع بندی:

با بررسی روند فعالیت شنل طی سال‌های اخیر متوجه شدیم که این برند با هدف حفظ جایگاهش در آینده‌ی صنعت فشن پا به عرصه تکنولوژی گذاشته است. تصمیم و رویکردی که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین دلایل پیشرفت چشمگیر این برند بوده است. یکی از قابل توجه‌ترین بخش‌های ماجرا این است که شنل استفاده از تکنولوژی را به فرآیند تولید محدود نکرد و آن را به بخش‌های دیگری مثل تبلیغات، ارتباطات، فروش و ... هم راه داد. بدون شک فرآیند تحقیق و توسعه این برند بر پایه استراتژی‌های مدیریتی و آینده‌پژوهانه‌ای بنا شده است که در صورت پیشروی درست می‌تواند موفقیت برند را روز به روز بیشتر کند.

برچسب ها:

مریم پور انصاری

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات